Wat betreft werk krijgen kan je vrijwilligerswerk gaan doen, op grote schaal als het ware dus bij van alles en nog wat, ontmoet mensen, ga op die manier netwerken en laat zien wat je kan, je ontvangt ondertussen toch gewoon je uitkering dus alle ruimte om aan jezelf en aan anderen te bewijzen dat je wil en kan werken, wie weet wie je tegenkomt en wat daar voor werk uit kan komen

Het idee van een handvat is vaag totdat je het leert toepassen en er positieve veranderingen voor jezelf mee voor elkaar krijgt. Je bent afhankelijk totdat je het zelf kan.
Wat betreft je ouders erbij halen, wat geloof dat je dat dat zou oplossen? Het zou wellicht tijdelijk opluchting geven om het deels bij hen neer te kunnen leggen maar dat veranderd niks aan wat er gebeurd is, hoe dat gevoelsmatig voor jou is/was en dat je daar nog mee moet leren omgaan. Het idee anderen, wie dan ook, erbij te halen klinkt een beetje (misschien zie ik dat verkeerd) als een ''als ik dit of dat hierbij betrekt dan kom ik van iets waar ik mee zit af'' terwijl het niet de bedoeling is ergens vanaf te willen, zolang je er vanaf wil blijft het hangen en heeft het controle over jou, het is de bedoeling het werkelijk te gaan helen. Dat gebeurt niet zolang je dingen zoekt om aan jezelf en wat je werkelijk voelt te ontsnappen. Dat maakt je bang voor wat je voelt, dat nodigt tot meer weglopen ervoor uit en zo wordt het groter en barst het ongetwijfeld een keer en is het nog groter en sterker dan waar je mee om kan gaan. Vraag jezelf af; als jij geen problemen meer hebt met je gevoelens en emoties, wat voor problemen heb je dan nog? Als je gevoel je grootste struikelblok is, wil/moet je dat dan niet eerst oplossen en goed krijgen?
Wil je volledig verantwoordelijk kunnen zijn voor hoe je je voelt of wil je daarin afhankelijk zijn van hoe je ouders doen/reageren? De manier waarop je praat, alsof het logisch is dat zij iets moeten doen om het voor jou beter moeten maken zou ik ook van op kijken omdat je dan nog iets wil wat niet kan; niemand kan dit voor jou doen. Je kan niet bepaalde delen van jezelf niet willen hebben/ervaren en tegelijk een heel persoon zijn.
Jezelf bestrijden is 'concreet'; dan weet je waar je aan toe bent, zo creëer je vastzittende patronen. Vrij zijn is niet concreet, vrij zijn is ruimte om te zijn wie je bent, dat kan je niet zijn zolang je van alles in jezelf aan het bestrijden bent.
Er zit nu iets bij je dwars om het zo maar te zeggen, wanneer dat opgelost is zullen dingen als werk, sociale kring, etc. ook makkelijker kunnen komen, al is het in het begin alleen maar vrijwilligerswerk en een keer een kroeg of vereniging of wat dan ook instappen, als je je daar werkelijk vrij genoeg in het zijn van jezelf in voelt is dat al heel wat.
Je posts zijn erg duidelijk geschreven maar hebben wel allemaal een ''wat gaat een ander doen zodat ik van mezelf af kom?'' toon, wat een beetje de manier waarop je nu nog in het leven staat lijkt te zijn en zolang je er zo in staat hoe kan er dan een toekomst zijn? Is het logisch je al met een toekomst bezig willen te houden als het nu/heden nog niet goed zit? Is het idee van met die toekomst bezig zijn ook niet een manier om in gedachten te vluchten voor wat er nu werkelijk dwars zit? Je zegt ''Het helpt wel, maar tot aan een bepaald level'' en dat klopt; het helpt tot het leven dat je het zelf op gaat lossen. Is het rot dat je hier allemaal in je eentje mee moet dealen of het is een kans om iets te leren hoe je werkelijk goed met jezelf omgaat? Hoe je werkelijk wordt wie je bent? Je hebt een hekel aan afhankelijk zijn en daarmee een hekel aan jezelf, noemt jezelf een zwakkeling, dat getuigt niet echt van compassie en begrip voor de situatie waar je in zit. Sterker nog; het is alsof je jezelf geweld aan doet door te zeggen ''ik zit met dit en dat en dat mag niet, dat mag er niet zijn en dus mag ik er niet zijn''. Dat is pijnlijk. Kan je, al is het voor jezelf, nagaan of er een manier is voor jou om te leren vinden dat die dingen waar je mee zit er wel mogen zijn? Ze leren accepteren dat ze er zijn zolang ze er zijn zodat dat stuk strijd ermee verdwijnt? Dat je mag voelen wat je voelt, wat dat ook is? Denk dat je daarmee ruimte om je in zitten voor een fijner leven mee krijgt.
Stel je voor dat jij iemand tegen komt en die vertelt jou dat hij de dezelfde problemen heeft als jij, met dezelfde dingen zit als jij, zou je dan zeggen; richt je op de toekomst zonder eerst wat er nu speelt aan te pakken of zeg je ''je hebt nog wat werk te doen voordat een goede toekomst mogelijk is?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.