abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124272181
Topic nummer zoveel over mijn problemen; als je andere topics van mij hebt gelezen, zal je er ook moe van worden waarschijnlijk :X

Maar ik zie het nu gewoon ff helemaal niet meer zitten.

Ik zit in therapie, maar ik vraag me af wat ik daar überhaupt mee opschiet. Ik heb er wel wat aan, maar als de therapie afgelopen is, zijn er nog tal van problemen waar ze mij bij therapie niet hebben kunnen helpen.

Ik heb bijvoorbeeld wat problemen in de relatie met mijn ouders. In therapie heb ik namelijk geleerd dat ik door hen 'emotioneel ben verwaarloosd'. Dat klopt ook wel. Niet dat ze hun best niet hebben gedaan en ik wil ook geen eeuwige wrok naar hen koesteren ofzo. Maar emotionele steun en begrip heb ik wel van hun gemist. Maar als ik aan mijn therapeut vraag of mijn ouders op gesprek kunnen komen om de band te verbeteren, krijg ik als antwoord: "nee, het is jouw therapie en het gaat erom wat jij voelt en denkt".

Dus in therapie wordt er van mij verwacht dat ik ga janken hoe verschrikkelijk zielig ik ben en wat een ontzettende nare kutjeugd ik heb gehad. Maar ondertussen reageren mijn ouders nog hetzelfde zoals ze altijd hebben gedaan. Ze zijn zich er niet echt van bewust wat ze mij hebben 'aangedaan'.

Verder maak ik mij erg zorgen om mijn financiële toekomst. Ik heb al heel lang een uitkering. Het zal heel moeilijk voor mij worden om vanuit de situatie waarin ik nu zit naar een situatie te komen dat ik mijn inkomsten zelf kan verdienen met een baan waarbij ik mij op mijn plek voel. Bij therapie zeggen ze: "daar zijn we niet voor". Maar wie is daar dan wel voor? Die vage zweverige re-integratiebureaus?

Ik ben gediagnosticeerd met borderline. Borderliners lopen op alle fronten in hun leven vast. Daarom vind ik het heel erg jammer dat er alleen maar naar één front wordt gekeken, namelijk mijn gevoel en psyche. Er wordt niet gekeken naar praktische dingen en de omgeving wordt er ook niet bij betrokken.

Wat mijn omgeving betreft: ik zou het goed vinden dat o.a. mijn ouders en sommige vrienden ook hun verhaal kunnen doen. De therapeuten weten mijn situatie alleen vanuit mijn beleving, maar mijn beleving kan anders zijn dan die van anderen.

----------------

Maar wat wil ik met dit topic zeggen?

Ik voel me te afhankelijk van therapie. Ik zou het waarschijnlijk niet zonder therapie redden, want dan ga ik mij waarschijnlijk weer isoleren omdat ik mij dan depressief en angstig ga voelen. Maar anderzijds maakt de therapie mij afhankelijk. Altijd heeft een of andere therapeut gezegd hoe ik mij moet voelen, hoe ik naar de dingen moet kijken, dat ik vooral niet streng voor mezelf mag zijn en 'naar de dingen moet kijken die wél goedgaan' :r . Altijd krijg ik te horen dat ik kwetsbaar ben, dat ik weet ik hoeveel stoornissen heb. Maar als ik mij daardoor minderwaardig ga voelen, is het ook niet goed.

Ik geloof absoluut dat de therapeuten het goed met mij voorhebben en ik heb er wel wat aan. Maar ik geloof ook dat therapie wordt overschat. Ik begin het steeds meer te zien als een filosofie waar zoveel mensen in geloven dat het erkend wordt als wetenschap.

Wat heel frustrerend is, is dat wanneer ik het niet eens ben met mijn therapeut, die onenigheid meteen wordt toegewezen aan mijn stoornis. Volgens hen 'mentaliseer ik niet goed'. Maar zelf kijken ze niet naar hun fouten. Als patient word ik daar nooit serieus genomen: alles moet passen in wat zij vinden. Dus als ik zeg dat deze therapie niks voor mij is, word ik zo gemanipuleerd dat ik het uiteindelijk anders ga zien en zeg ik "nou, dan blijf ik wel". Totdat ik mij weer ga afvragen wat ik met die kut-therapie zal bereiken. En zij hun handje maar ophouden bij mijn verzekering, terwijl het godverdomme crisis is in het land.

--------------

Maar wat moet ik nou?

Hoe maak ik mij los van dat therapie- en zorgcirquit en ga ik mijn eigen leven leiden?
pi_124272365
Goeie oprit kopen
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:31:40 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_124272738
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:26 schreef Nestalgie het volgende:
Goeie oprit kopen
Vliegt 'ie toch weer uit de bocht :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_124272925
En volgende week heb je toch weer liever therapie.
When your drunk the old woman tastes like a virgin... Crap!
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:35:17 #5
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_124273009
probeer eens wat vrijwilligerswerk, maakt niet zoveel uit wat. er komen weer veel festivals aan.

doe je in ieder geval iets nuttigs, kom je onder de mensen en wie weet hoor je nog eens iets over een baantje wat je bevalt.
knolraap en lof schorseneren en prei
pi_124273921
Complimenten voor je spelling en zinsopbouw, je behoort tot de betere lichting hier op fok!
Dus ik vind het raar dat je geen baan kunt krijgen want dom ben je niet.
pindazakje
pi_124274232
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:46 schreef Hyaenidae het volgende:
Dus ik vind het raar dat je geen baan kunt krijgen want dom ben je niet.
Ik ken iemand met borderline en zij is verre van dom maar ik zie haar niet snel een baan krijgen en op heeeeeeel veel andere fronten loopt zij vast, net als TS. Dat staat los van intelligentie.
pi_124275953
Ik zie mezelf nu op dit moment niet fulltime werken. Maar ik zou willen dat ik inzicht krijg in hoe ik daarnaartoe kan werken.

Het ging vroeger ook fout bij mij met opleidingen enzo. Ik was niet dom, maar ik kon me er niet toe zetten huiswerk te maken. Ik dacht vroeger dat het kwam omdat ik te lui was, maar ik was ook depressief, extreem perfectionistisch en ik kon ook niet plannen. Een tal van redenen.

Maar waar het ook door komt: ik wil wat van mijn leven maken. Ik heb wat meer moeite als een gemiddeld persoon om te leren met mezelf om te gaan, maar dat wil niet zeggen dat ik waardeloos ben.

Ik begin denk zo langzamerhand te beseffen dat ik het toch alleen moet opbouwen. De instanties in Nederland vind ik te betuttelend. Het helpt wel, maar tot aan een bepaald level.

De behandeling die ik trouwens nu volg, is vrij nieuw. Ik moet ook continu vragenlijsten invullen wat ik van de therapie en de psycholoog vind enzo. Ik krijg daarmee weleens het idee dat ze als hoofddoel hebben om aan te tonen dat die behandeling effectief is tegen borderline, maar dat het ze niet gaat om mij te helpen mijn leven op orde te krijgen.
pi_124277985
Je klinkt wel vrij realistisch voor iemand met Borderline en zoveel problemen.
Uberhaupt voor iemand die een topic hier in R&P opent.
Kun je niet gewoon je ''wil'' ''volgen'' en dus doen/voelen hoe je je wilt voelen. Zonder door eventuele ''tegenslagen'' afgeleid te worden.
Als jij borderline kan krijgen kan jij het zelf ook wegkrijgen. Als je het maar wilt.
Misschien is een idee om een beetje de zelfpsycholoog te gaan spelen dmv een beetje zelfreflectie?
En wat weerhoudt je er precies van om iets luchtiger met jezelf om te gaan?
Digo
  woensdag 20 maart 2013 @ 00:32:51 #10
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_124278690
Herken redelijk wat dingen van je in mijzelf, een aantal ook niet daarbij heb ik voorzover ik weet ook geen Borderline.

Maar maak eens een concrete lijst van je problemen, waarbij je aangeeft welke problemen je het meest dwars zitten en waar je het allereerst vanaf wilt. Daarnaast, zoals je wel zal weten inmiddels, zijn veel problemen vaak gekoppeld aan een hoofdprobleem.
Touching from a distance ~
pi_124281610
Moeilijk om mijn gevoel in deze onder woorden te brengen. Ik ben ook gediagnosticeerd met borderline. Dat is lang geleden, en ik heb ook pogingen gedaan therapie te volgen.

Wat men mij in therapie wilde leren, is dat mijn gevoelens onterecht waren, dat ik het allemaal verkeerd zag en dat ik pas een normaal leven zou leiden als ik precies zou voelen en zien wat zij zeiden dat ik moest voelen en zien. Nonsens, natuurlijk. Ook nogal contraproductief om zulke dingen tegen een borderliner te zeggen.

Toch bleef ik steeds, als het me teveel werd, de hulpverlening opzoeken om telkens teleurgesteld te worden. Twee maanden terug kwam ik in de naarste dip die ik ooit heb gehad. Mijn vrienden leken mijn zachte noodkreetjes niet te horen, mijn ouders zagen alleen het masker wat ik ze voorhield, dus met mijn ziel onder de arm naar de psychiater voor ondersteuning. Die man (jongen eigenlijk, zo'n 5 jaar jonger dan ik :') ) was uitermate respectloos, nam telefoontjes aan tijdens ons gesprek en er kwam zelfs iemand binnen lopen en met hem babbelen terwijl ik in tranen was. Aan het einde van het gesprek (30 min.) raadde de beste man mij aan me op te laten nemen. Ik moest maar met mijn studie stoppen, een ander huis voor mijn dieren zoeken en mijn baan opgeven, 'voor mijn toekomst'. Ik wist niet of ik in lachen uit zou barsten of nog harder zou gaan huilen en ben maar weggelopen.

Toen ben ik een heel eind gaan lopen in het winterzonnetje. Nog nooit voelde ik me zo alleen. Niemand wist waar ik was en niemand wist (wilde zien) dat ik zo door het putje ging. Ergens begon er iets te dagen: Als zelfs mijn ouders en vrienden niet zien dat ik in nood ben, en een hulpverlener me zo te kakken zet en mij enkel als statistiek ziet, waarom blijf ik dan tóch buiten mezelf kijken voor hulp? Wat levert dat me op, wat hééft het me al die jaren opgeleverd? Enkel onzekerheid, omdat ik vooral op anderen en hun mening leunde, en niet naar mijn eigen geluk keek.

Al die jaren als borderliner bestempeld, aan de rand van de samenleving bungelend, had ik uiteindelijk toch wel wat bereikt: Ik heb een fantastisch huis, dankzij mijn vader die mij emotioneel nooit kon bijstaan maar er altijd is voor de praktische kant, mijn hondjes waarmee het goed gaat, mijn oude paard wat een mooi pensioen heeft gekregen bij mij, en ik ben zelfs met een studie begonnen. Mensen om mij heen zien mij, wonder boven wonder, als een lief, betrokken en puur mens (little do they know :D ), collega's waarderen me enorm. Dit allemaal ONDANKS de inmenging van de hulpverlening, die me altijd aanraadde niet teveel verantwoordelijkheid te nemen, geen impulsieve dingen te doen, en voorzichtig te zijn met relaties aangaan.

Voorbeeld: Mijn studie gaat ook niet lekker. De cijfers zijn redelijk maar ik voel me niet goed als ik een voldoende heb gehaald of zo. Nu ben ik begonnen met sleutelen aan mijn auto: Hier heb ik dat gevoel van voldoening wél, ik pieker even niet, voel me stiekem wel een stoere chick met besmeurde ruwe handen en ben heel trots dat de kofferklep nu niet meer op mijn hoofd valt bij een zuchtje wind. Terwijl niemand mij ooit technisch inzicht heeft toegedicht.

Wat betreft emotionele verwaarlozing: Dat is een ding wat borderliners nagenoeg allemaal met elkaar gemeen hebben. Staar je er niet op blind. Je ouders houden van je, maar kunnen je niet zien zoals je bent. Meegaan naar therapie gaat daar geen verbetering in brengen. Probeer het los te laten. Je bent gekwetst door ze, maar als ze nu nog niet doorhebben wat hun invloed daarop was, zullen ze dat ook niet gaan inzien.

Het gaat om jou. Jíj wil een prettig leven wat bij jóú past. Kijk nu dan ook even alléén naar jezelf. Niet naar je vrienden, niet naar de hulpverlening, niet naar je ouders. Staar je ook niet teveel blind op je verleden, zoals therapeuten graag doen, maar kijk vooruit. Wat lijkt jóu leuk en interessant om te doen, ongeacht of je denkt dat je het zou kunnen. Terwijl je met je toekomst bezig bent, kom je natuurlijk wel dingen tegen uit je verleden waar je tegenaan loopt, en dán kun je er misschien iets mee doen, maar uiteindelijk heb je vooral invloed op de dingen die nog gaan komen.

Wat Tropanzia al zegt, probeer jezelf te helen met zelfreflectie. Je bent duidelijk slim genoeg, wellicht slimmer dan de hulpverleners die je hebt gehad. Wend je borderline-trekken naar het positieve. Begin maar impulsief met nieuwe dingen, eerst iets kleins, pak bijvoorbeeld een klus in huis aan die al lang is blijven liggen, of ga naar een concert in je eentje, en kijk wat het met je doet. Vind je het niks, soit. Dan ga je iets anders proberen, dat is echt geen schande. Begrijpelijk dat je je eerst angstig voelt, bedenk dan vooraf wat het allerergste is dat je kan gebeuren en besef je dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. EN YOLO.

Hopelijk heb je wat aan mijn relaas. :*
pi_124281916
ik vind het ook vreemd dat ze altijd vanuit de client denken en inderdaad niet de omgeving mee willen nemen. Al heeft het waarschijnlijk geen zin, en moet je inderdaad zelf door. Ze willen je natuurlijk zelfstandig en autonoom laten functioneren. Wat prima is natuurlijk maar als er vanuit beide partijen behoefte is om familietherapie te willen proberen dan lijkt mij dit zeker wenselijk, maar misschien ook wel onhaalbaar vanwege de ingesleten patronen en karakters, je kunt helaas mensen maar zeer moeilijk weer op de rails krijgen. Zoals je zelf wel merkt is het zeer moeilijk als je zelf problematiek hebt waar je hinder van ondervindt.

Ik geef ze in die zin wel gelijk als ze zeggen dat jij door moet met jezelf en met je leven. Het is namelijk makkelijker om het voor 1 persoon alles op de rit te krijgen dan om een dynamisch geheel weer op de rit te krijgen. Geef jezelf daarom voorrang en werk puur zelfstandig aan je doelen, mocht je dat lukken sta je zelf veel sterker in je schoenen om met de rest om te gaan.

Dat je zoveel vragenlijsten moet invullen is inderdaad ook om hun eigen bestaansrecht en effectiviteit te rechtvaardigen naar zorgverzekeringen toe, etc. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om jou leven en hoe je die zo leuk en hanteerbaar mogelijk kan leven. Soms zie je dingen ook pas na een periode en zie je dan pas het nut of effect van iets, niet te snel opgeven.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_124282090
Ik ben totaal niet bekend met borderline, maar ik zie wel dat je problemen benoemt waar je tegenaan loopt. Wat voor acties heb je al genomen? Dit hoef je hier niet te zeggen natuurlijk, maar denk er eens concreet over na: waar loop ik tegenaan, welke acties heb ik daarop genomen en hoe serieus waren die acties, plus wat zijn de resultaten. Van daaruit kun je echt aan jezelf gaan werken.

Succes en goed van je dat je verder wil!
pi_124282149
Tsjah TS... De GGZ is iets heel aparts. Ik herken me deels wel in je verhaal. Naar mij wordt ook niet geluisterd. Enige wat ze met een zekere passie doen is medicatie voorschrijven :')

Verder schiet het niet op.

Je zult het allemaal zelf moeten doen. Ik probeer nu van mn hobby mn werk te maken. Wie weet helpt het.
  woensdag 20 maart 2013 @ 10:06:03 #15
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_124283561
Je komt inderdaad heel redelijk over en volgens mij beschik je over voldoende inzicht in je problemen om zelf een hoop stappen te kunnen zetten.

Het is jammer dat je therapeut niet van zijn uitgestippelde pad wil afwijken. Komt wat star op mij over om zelfs niet te willen bespreken hoe je die punten kunt aanpakken. Ik zou dat soort dingen ook zeker aangeven op je evaluatieformulieren.

Misschien helpt het als je je verwachtingen van de therapie wat bijstelt, aangezien je er wel baat bij hebt. Maar jij bent inderdaad de enige die de meeste moeite kunt nemen om je leven op de rit te krijgen en dat kost verdomme een hoop moeite ja. Maar je komt verstandig en gemotiveerd over, dus ik denk dat het je zeker gaat lukken.

Nu is het zaak om uit te vinden wat het beste voor jou werkt. Wat mij heel erg heeft geholpen, is veel schrijven over alles wat er bij je op komt. Op een gegeven moment kwam er altijd wel een gedachte uit waardoor ik weer een stapje verder kwam.

Cerebella heeft ook een hoop zinnige dingen geschreven waar je wellicht mee aan de slag kan. :Y
  woensdag 20 maart 2013 @ 10:09:34 #16
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_124283646
quote:
Nu is het zaak om uit te vinden wat het beste voor jou werkt. Wat mij heel erg heeft geholpen, is veel schrijven over alles wat er bij je op komt. Op een gegeven moment kwam er altijd wel een gedachte uit waardoor ik weer een stapje verder kwam.

Het achterliggende idee van mijn voorgaande reactie. Wat Jemey hier zegt kan enorm veel helpen.
Touching from a distance ~
  woensdag 20 maart 2013 @ 10:17:24 #17
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_124283842
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 10:09 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Het achterliggende idee van mijn voorgaande reactie. Wat Jemey hier zegt kan enorm veel helpen.
Ja, gewoon erop los schrijven en de nuttige gedachten onderstrepen zodat je daar later een ordening in kunt brengen en ermee verder kan schrijven :)

Bij mij werkten schematische tekeningetjes tussendoor soms ook verhelderder dan woorden. Gewoon experimenteren en proberen jezelf niet te censureren.
  woensdag 20 maart 2013 @ 10:35:57 #18
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_124284326
Als ik je OP goed doorlees: je stoornis is ook net je valkuil. Om verder te komen zul je jezelf 'bloot' moeten geven, je verhaal moeten doen, hulp aanvaarden. Hierdoor ga jij je juist kwetsbaar voelen. Verval niet in je oude patronen, alleen op deze manier kom je verder. Het is volkomen normaal dat je het moeilijk hebt, dat je je wellicht aangevallen voelt en zoals ik al aangaf, kwetsbaar. Maar bedenk je dat je bezig bent aan een stap voorwaarts en laat je niet gek maken door de demonen in je hoofd. Straks ben je in staat je eigen leven te leiden en zul je minder afhankelijk zijn van anderen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_124293498
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 08:21 schreef cerebella het volgende:
verhaal
Ik heb er zeker wat aan! :) Heel herkenbaar ook. Helaas ook dat gedeelte dat de psych telefoontjes aan het plegen is, terwijl je overstuur tegenover hem zit. De instellingen zijn zo druk dat zo'n psych niet anders kan; dat wil ik nu ook begrijpen, maar leuk is het niet, omdat het de indruk geeft dat hij totaal niet in jou is geïnteresseerd.

Ik verwijt mijn ouders niet dat ze mij verwaarloosd hebben. Dat deden ze niet met opzet. En in mijn beide ouders herken ik ook wat persoonlijkheidsproblematiek. Mijn vader heeft wat narcistische trekjes en heeft dan soms niet door dat hij zich wat respectloos kan opstellen naar anderen. Hij wil me graag helpen, maar het moet allemaal gaan zoals hij dat wil. En daarbij heeft hij een eigen bedrijf, dus hij is altijd heel druk en daarom heeft hij weinig tijd. Mijn moeder is meer afhankelijk en ontwijkend. Ze verwaarloost zichzelf. Ze dronk altijd heel veel nadat mijn vader van haar was gescheiden. Nu gaat dat wel goed, maar ze heeft weinig zelfinzicht en durft totaal niet bij haar eigen gevoel te komen.

Maar je kan van niemand verwachten dat ze perfect zijn. Ik ben het niet en ik verwacht dat ook niet van hun. En ik kan ook positieve dingen aan hen benoemen hoor. Wat ik alleen jammer vind, is dat ik bij therapie erachter kom dat ik verwaarloosd (rotwoord) ben, maar vervolgens moet ik daarmee in mijn eentje mee dealen.

Dat ze dat bij de behandeling expres doen met de bedoeling je autonomer te maken, kan ik wel begrijpen. Alleen denk ik dat het niet altijd haalbaar is.

In mijn groep bijvoorbeeld zit een meisje waarvan ik weet dat ze heel agressief kan zijn naar haar ouders. Haar moeder is doodsbang voor haar. De therapeuten weten dat ook. Daarom begrijp ik niet dat ze dat in die behandeling allemaal laten gebeuren. Er wordt in mijn behandeling sowieso weinig aandacht besteed aan destructief gedrag, terwijl je in andere behandelingen het risico loopt dat je therapie acuut wordt beëindigd als je een keer agressief wordt, of een zelfmoordpoging doet of in je armen snijdt.

Wat ik al eerder zei: borderliners lopen op alle fronten in hun leven vast, dus ik vind dat je als therapeut naar al die fronten moet kijken. Als ik bijvoorbeeld schulden heb, verwacht ik niet dat de therapeut mij daarmee kan helpen, maar ik verwacht eerlijk gezegd wel dat je als therapeut weet wie mij daar wel bij kan helpen.

In Nederland heb je ontzettend veel hulpverleningsinstanties, maar daar zit een hele hoop bagger tussen en alle instanties overkoepelen elkaar niet.

-------------------------------

Maar voor mij betekent het dat ik mijzelf nog heel wat jaren afhankelijk zie zijn van de hulpverlening.

Ik zoek geen zondebok voor mijn problemen. Ik geef eigenlijk alleen mijzelf de schuld. Ik zeg vaak tegen mijzelf: "Jij zoekt die hulpverlening op, dus het is jouw schuld dat je je eigen leven niet leidt." Ik voel me een ontzettende slappeling eigenlijk.
  woensdag 20 maart 2013 @ 15:24:57 #20
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_124294512
Het is slapper om in je oude situatie te blijven hangen, hulp zoeken is juist enorm moeilijk.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_124295440
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:24 schreef SEMTEX het volgende:
Het is slapper om in je oude situatie te blijven hangen, hulp zoeken is juist enorm moeilijk.
Dat wordt vaak gezegd, maar ik vind dat het voor iedereen persoonlijk is.

Mensen die altijd op anderen hebben geleund, moeten juist leren het een keer zelf te doen.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:00:06 #22
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_124296075
Ik denk niet dat gebruik maken van de hulpverlening automatisch betekent dat je er afhankelijk van bent.

Maar als je van ze verwacht dat zij al jouw problemen gaan oplossen, heb je wel weer een probleem, natuurlijk.

Als je het kan zien als een moment van hulp bij het werk dat je zelf constant aan het verzetten bent, helpt dat misschien al een beetje. :)
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:00:27 #23
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_124296090
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:46 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Dat wordt vaak gezegd, maar ik vind dat het voor iedereen persoonlijk is.

Mensen die altijd op anderen hebben geleund, moeten juist leren het een keer zelf te doen.
Bedoel je met 'mensen die altijd op anderen hebben geleund' jezelf?
pi_124298535
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Bedoel je met 'mensen die altijd op anderen hebben geleund' jezelf?
Een beetje

Ik heb er wel een ontzettende hekel aan afhankelijk te zijn, maar toch heb ik het idee dat ik mij zo opstel.

Ik heb tig hulpverleningsinstanties gehad. Elke keer mijn ziel en zaligheid laten zien, want ik dacht altijd: als ik zoveel mogelijk van mezelf vertel, kunnen ze mij vast helpen. En veel mensen vinden dat "zo knap van mij".

Maar is dat ook zo? Als je je kwetsbaarheden aan anderen laat zien, zullen anderen je als kwetsbaar beschouwen. Dat is in therapie misschien nuttig, maar in andere situaties totaal niet.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:58:36 #25
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_124298757
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:52 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Een beetje

Ik heb er wel een ontzettende hekel aan afhankelijk te zijn, maar toch heb ik het idee dat ik mij zo opstel.

Ik heb tig hulpverleningsinstanties gehad. Elke keer mijn ziel en zaligheid laten zien, want ik dacht altijd: als ik zoveel mogelijk van mezelf vertel, kunnen ze mij vast helpen. En veel mensen vinden dat "zo knap van mij".

Maar is dat ook zo? Als je je kwetsbaarheden aan anderen laat zien, zullen anderen je als kwetsbaar beschouwen. Dat is in therapie misschien nuttig, maar in andere situaties totaal niet.
Dat zul je in de toekomst vanzelf goed gaan aanvoelen, omdat je dan beter weet hoe je in elkaar steekt. Dat is althans mijn ervaring. Het is inderdaad zoals jerney zegt, niet zo dat een therapeut uiteindelijk je problemen oplost, hij reikt alleen de handvatten aan. Dus geen enkele therapeut zal je 'helpen' je problemen op te lossen, ze laten jou alleen zien waar je de oplossingen kunt vinden.
pi_124362982
Inmiddels weer een keer bij therapie geweest. Wat ik al eerder zei: ik heb er echt wel wat aan. Maar het betreft alleen hoe ik met mijn emoties om moet gaan. Maar ik zit ook met mijn financiële toekomst: ik heb vrijwel geen zicht op hoe ik dat kan veranderen. Bij sollicitaties word ik afgewezen, puur om het feit dat ik al zolang een uitkering heb: ze zoeken liever niet iemand met een psychische achtergrond.

Ik zal voorlopig doorgaan met mijn behandeling, denk ik. Andere opties zie ik momenteel niet.

Maar waar ik mee zit: bij mij is borderline geconstateerd, dus ik word behandeld voor mijn borderline. Voor mijn gevoel word ik net zoals een salesman dat doet ervan overtuigd dat deze therapie het állerbeste is wat ik kan doen. Elke keer als ik twijfel, word er tegen me gezegd dat die twijfel komt door iets anders, dat ik daarmee mezelf saboteer enzo en dat ik vooral moet blijven.

Ik voel me er absoluut niet lekker bij. Bij sommigen van mijn groepsgenoten zie ik totaal geen vooruitgang. Ze komen maandenlang niet eens opdagen. Bij de meeste andere instanties geldt: na 3x no show no go. Je behandeling houdt dan op omdat het teveel weggegooid geld is en ook omdat het niet opdagen aangeeft dat je niet genoeg gemotiveerd bent om de behandeling te volgen. Dit vind ik streng doch rechtvaardig. Ik snap er daarom niks van dat mijn groepsgenoten nog steeds therapie krijgen, terwijl het duidelijk zat is dat ze er niks mee opschieten. Mijn therapeuten volgen een bepaald protocol en lijken vooral in eigenbelang te handelen en niet in het belang van de client.

En zo gaat het bij mij al een groot deel van mijn leven. Ik heb weet ik hoeveel soorten therapie gevolgd.

Ik denk dat ik moet leren mijn eigen beslissingen over mijn leven te maken. Sorry dat ik het zeg, dat zweverige gelul over dat de psycholoog handvaten aanreikt, heb ik al zo vaak gehoord. Maar het is te vaag en te cryptisch. Die zogenaamde handvaten krijg ik met al die experimentele therapieën niet aangereikt.

Ik vraag me af of er een beter alternatief bestaat dan therapie en psychologie.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 05:26:32 #27
398906 Infatuation_
love music, live life
pi_124363253
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 08:43 schreef Gertje-Plongers het volgende:
ik vind het ook vreemd dat ze altijd vanuit de client denken en inderdaad niet de omgeving mee willen nemen. Al heeft het waarschijnlijk geen zin, en moet je inderdaad zelf door. Ze willen je natuurlijk zelfstandig en autonoom laten functioneren. Wat prima is natuurlijk maar als er vanuit beide partijen behoefte is om familietherapie te willen proberen dan lijkt mij dit zeker wenselijk, maar misschien ook wel onhaalbaar vanwege de ingesleten patronen en karakters, je kunt helaas mensen maar zeer moeilijk weer op de rails krijgen. Zoals je zelf wel merkt is het zeer moeilijk als je zelf problematiek hebt waar je hinder van ondervindt.

Ik geef ze in die zin wel gelijk als ze zeggen dat jij door moet met jezelf en met je leven. Het is namelijk makkelijker om het voor 1 persoon alles op de rit te krijgen dan om een dynamisch geheel weer op de rit te krijgen. Geef jezelf daarom voorrang en werk puur zelfstandig aan je doelen, mocht je dat lukken sta je zelf veel sterker in je schoenen om met de rest om te gaan.

Dat je zoveel vragenlijsten moet invullen is inderdaad ook om hun eigen bestaansrecht en effectiviteit te rechtvaardigen naar zorgverzekeringen toe, etc. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om jou leven en hoe je die zo leuk en hanteerbaar mogelijk kan leven. Soms zie je dingen ook pas na een periode en zie je dan pas het nut of effect van iets, niet te snel opgeven.
Hello mede INFP! :W
L amour, après tout, n est qu une curiosité supérieure,
un appétit de l inconnu qui vous pousse dans l orage, poitrine ouverte et tête en avant.
- gustave flaubert.
pi_124363677
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 05:26 schreef Infatuation_ het volgende:

[..]

Hello mede INFP! :W
Hello Darling *;
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 08:37:28 #29
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_124364174
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 02:10 schreef Pulzzar het volgende:
Inmiddels weer een keer bij therapie geweest. Wat ik al eerder zei: ik heb er echt wel wat aan. Maar het betreft alleen hoe ik met mijn emoties om moet gaan. Maar ik zit ook met mijn financiële toekomst: ik heb vrijwel geen zicht op hoe ik dat kan veranderen. Bij sollicitaties word ik afgewezen, puur om het feit dat ik al zolang een uitkering heb: ze zoeken liever niet iemand met een psychische achtergrond.

Ik zal voorlopig doorgaan met mijn behandeling, denk ik. Andere opties zie ik momenteel niet.

Maar waar ik mee zit: bij mij is borderline geconstateerd, dus ik word behandeld voor mijn borderline. Voor mijn gevoel word ik net zoals een salesman dat doet ervan overtuigd dat deze therapie het állerbeste is wat ik kan doen. Elke keer als ik twijfel, word er tegen me gezegd dat die twijfel komt door iets anders, dat ik daarmee mezelf saboteer enzo en dat ik vooral moet blijven.

Ik voel me er absoluut niet lekker bij. Bij sommigen van mijn groepsgenoten zie ik totaal geen vooruitgang. Ze komen maandenlang niet eens opdagen. Bij de meeste andere instanties geldt: na 3x no show no go. Je behandeling houdt dan op omdat het teveel weggegooid geld is en ook omdat het niet opdagen aangeeft dat je niet genoeg gemotiveerd bent om de behandeling te volgen. Dit vind ik streng doch rechtvaardig. Ik snap er daarom niks van dat mijn groepsgenoten nog steeds therapie krijgen, terwijl het duidelijk zat is dat ze er niks mee opschieten. Mijn therapeuten volgen een bepaald protocol en lijken vooral in eigenbelang te handelen en niet in het belang van de client.

En zo gaat het bij mij al een groot deel van mijn leven. Ik heb weet ik hoeveel soorten therapie gevolgd.

Ik denk dat ik moet leren mijn eigen beslissingen over mijn leven te maken. Sorry dat ik het zeg, dat zweverige gelul over dat de psycholoog handvaten aanreikt, heb ik al zo vaak gehoord. Maar het is te vaag en te cryptisch. Die zogenaamde handvaten krijg ik met al die experimentele therapieën niet aangereikt.

Ik vraag me af of er een beter alternatief bestaat dan therapie en psychologie.
Als je echt het gevoel hebt dat ze daar alleen voor hun eigenbelang zitten, denk ik dat je er goed aan doet om eens rond te kijken voor een andere behandelaar. Eentje met een visie die aansluit op wat jij nodig hebt. Op deze manier is er toch geen vertrouwen en ik weet niet hoeveel zin dat heeft.
Ook vind ik het een beetje raar dat ze je niet schijnen te willen helpen bij je andere problemen, al is het maar dat ze je een instantie aanraden die je verder kan helpen met je problemen.

Er zijn ook wel bedrijven die het wel willen proberen met werknemers met een psychiatrisch verleden. Het restaurant Lekker GEC bijvoorbeeld, maar die zit in Gent. Maar er zullen vast meer van dat soort organisaties zijn.
pi_124364309
Wat betreft werk krijgen kan je vrijwilligerswerk gaan doen, op grote schaal als het ware dus bij van alles en nog wat, ontmoet mensen, ga op die manier netwerken en laat zien wat je kan, je ontvangt ondertussen toch gewoon je uitkering dus alle ruimte om aan jezelf en aan anderen te bewijzen dat je wil en kan werken, wie weet wie je tegenkomt en wat daar voor werk uit kan komen :)

Het idee van een handvat is vaag totdat je het leert toepassen en er positieve veranderingen voor jezelf mee voor elkaar krijgt. Je bent afhankelijk totdat je het zelf kan.

Wat betreft je ouders erbij halen, wat geloof dat je dat dat zou oplossen? Het zou wellicht tijdelijk opluchting geven om het deels bij hen neer te kunnen leggen maar dat veranderd niks aan wat er gebeurd is, hoe dat gevoelsmatig voor jou is/was en dat je daar nog mee moet leren omgaan. Het idee anderen, wie dan ook, erbij te halen klinkt een beetje (misschien zie ik dat verkeerd) als een ''als ik dit of dat hierbij betrekt dan kom ik van iets waar ik mee zit af'' terwijl het niet de bedoeling is ergens vanaf te willen, zolang je er vanaf wil blijft het hangen en heeft het controle over jou, het is de bedoeling het werkelijk te gaan helen. Dat gebeurt niet zolang je dingen zoekt om aan jezelf en wat je werkelijk voelt te ontsnappen. Dat maakt je bang voor wat je voelt, dat nodigt tot meer weglopen ervoor uit en zo wordt het groter en barst het ongetwijfeld een keer en is het nog groter en sterker dan waar je mee om kan gaan. Vraag jezelf af; als jij geen problemen meer hebt met je gevoelens en emoties, wat voor problemen heb je dan nog? Als je gevoel je grootste struikelblok is, wil/moet je dat dan niet eerst oplossen en goed krijgen?

Wil je volledig verantwoordelijk kunnen zijn voor hoe je je voelt of wil je daarin afhankelijk zijn van hoe je ouders doen/reageren? De manier waarop je praat, alsof het logisch is dat zij iets moeten doen om het voor jou beter moeten maken zou ik ook van op kijken omdat je dan nog iets wil wat niet kan; niemand kan dit voor jou doen. Je kan niet bepaalde delen van jezelf niet willen hebben/ervaren en tegelijk een heel persoon zijn.

Jezelf bestrijden is 'concreet'; dan weet je waar je aan toe bent, zo creëer je vastzittende patronen. Vrij zijn is niet concreet, vrij zijn is ruimte om te zijn wie je bent, dat kan je niet zijn zolang je van alles in jezelf aan het bestrijden bent.

Er zit nu iets bij je dwars om het zo maar te zeggen, wanneer dat opgelost is zullen dingen als werk, sociale kring, etc. ook makkelijker kunnen komen, al is het in het begin alleen maar vrijwilligerswerk en een keer een kroeg of vereniging of wat dan ook instappen, als je je daar werkelijk vrij genoeg in het zijn van jezelf in voelt is dat al heel wat.

Je posts zijn erg duidelijk geschreven maar hebben wel allemaal een ''wat gaat een ander doen zodat ik van mezelf af kom?'' toon, wat een beetje de manier waarop je nu nog in het leven staat lijkt te zijn en zolang je er zo in staat hoe kan er dan een toekomst zijn? Is het logisch je al met een toekomst bezig willen te houden als het nu/heden nog niet goed zit? Is het idee van met die toekomst bezig zijn ook niet een manier om in gedachten te vluchten voor wat er nu werkelijk dwars zit? Je zegt ''Het helpt wel, maar tot aan een bepaald level'' en dat klopt; het helpt tot het leven dat je het zelf op gaat lossen. Is het rot dat je hier allemaal in je eentje mee moet dealen of het is een kans om iets te leren hoe je werkelijk goed met jezelf omgaat? Hoe je werkelijk wordt wie je bent? Je hebt een hekel aan afhankelijk zijn en daarmee een hekel aan jezelf, noemt jezelf een zwakkeling, dat getuigt niet echt van compassie en begrip voor de situatie waar je in zit. Sterker nog; het is alsof je jezelf geweld aan doet door te zeggen ''ik zit met dit en dat en dat mag niet, dat mag er niet zijn en dus mag ik er niet zijn''. Dat is pijnlijk. Kan je, al is het voor jezelf, nagaan of er een manier is voor jou om te leren vinden dat die dingen waar je mee zit er wel mogen zijn? Ze leren accepteren dat ze er zijn zolang ze er zijn zodat dat stuk strijd ermee verdwijnt? Dat je mag voelen wat je voelt, wat dat ook is? Denk dat je daarmee ruimte om je in zitten voor een fijner leven mee krijgt.

Stel je voor dat jij iemand tegen komt en die vertelt jou dat hij de dezelfde problemen heeft als jij, met dezelfde dingen zit als jij, zou je dan zeggen; richt je op de toekomst zonder eerst wat er nu speelt aan te pakken of zeg je ''je hebt nog wat werk te doen voordat een goede toekomst mogelijk is?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_124364413
Vrijwilligerswerk naast je uitkering kan/mag niet altijd zomaar: ligt ook aan t soort uitkering geloof ik.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 08:56:33 #32
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_124364438
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:46 schreef Canillas het volgende:
Vraag jezelf af; als jij geen problemen meer hebt met je gevoelens en emoties, wat voor problemen heb je dan nog? Als je gevoel je grootste struikelblok is, wil/moet je dat dan niet eerst oplossen en goed krijgen?
Ik wilde dit stukje gewoon nog even quoten, want het is zo waar. :Y
In zijn geheel een heel goede post. :)
pi_124364458
Mark Rippetoe zal jou naar het licht leiden; google even op Starting Strength.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2013 08:59:49 ]
pi_124364478
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:54 schreef Nyota het volgende:
Vrijwilligerswerk naast je uitkering kan/mag niet altijd zomaar: ligt ook aan t soort uitkering geloof ik.
Dan zou ik dat in ieder geval eerst bespreken, als je het brengt als een vorm van bezigheidstherapie als voorbereiding op ooit weer 'gewoon' te kunnen werken dan lijkt me het niet meer dan redelijk :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_124364565
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:56 schreef jerney het volgende:
Ik wilde dit stukje gewoon nog even quoten, want het is zo waar. :Y
In zijn geheel een heel goede post. :)
:)
pi_124364963
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:58 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dan zou ik dat in ieder geval eerst bespreken, als je het brengt als een vorm van bezigheidstherapie als voorbereiding op ooit weer 'gewoon' te kunnen werken dan lijkt me het niet meer dan redelijk :)
Nee, zo denkt het UWV helaas niet. Bij een ZW nog wel, maar bij een WIA niet. :N
pi_124379586
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 09:29 schreef Nyota het volgende:
Nee, zo denkt het UWV helaas niet. Bij een ZW nog wel, maar bij een WIA niet. :N
http://www.uwv.nl/Particu(...)igerswerk/index.aspx

-Mag ik vrijwilligerswerk doen naast mijn uitkering?
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk gaan doen? Dat mag. Vrijwilligerswerk kan een goede manier zijn om werkervaring op te doen. Ook is het een manier om uw sociale contacten te onderhouden. Maar bent u op zoek naar betaald werk? Dan mag het vrijwilligerswerk uw re-integratie niet in de weg staan.

-Moet ik mijn vrijwilligerswerk aan UWV doorgeven?
Heeft u een WW-, WGA- of Ziektewet-uitkering? Of heeft u na 1 januari 2010 een Wajong-uitkering aangevraagd? Dan moet u het altijd aan ons doorgeven als u vrijwilligerswerk doet.

-Is vrijwilligerswerk een sollicitatieactiviteit?
Vrijwilligerswerk is geen sollicitatieactiviteit. Het is niet de bedoeling dat u ergens begint als vrijwilliger om na een tijdje wél betaald te krijgen. Wél kunt u met vrijwilligerswerk uw kansen op betaald werk vergroten. U krijgt als vrijwilliger namelijk meer kennis en ervaring en u doet sociale contacten op.

http://www.re-integratiewijzer.nl/werk/vrijwilligerswerk

-Waarop let UWV?
Het UWV heeft als stelregel dat het vrijwilligerswerk uw gezondheid geen schade mag berokkenen. Anders gezegd, het mag uw re-integratie niet in de weg staan. Begeleidt of bemiddelt het UWV u naar betaald werk, dan mag het vrijwilligerswerk uw herintrede op de betaalde arbeidsmarkt niet dwarsbomen.

Ontvangt u een uitkering op grond van de WIA, de WAO, de WAZ of de Wajong, dan mag u ook vrijwilligerswerk doen. Maar doet u vrijwilligerswerk dat in belastbaarheid – dus zowel in aard als omvang – erg lijkt op betaald werk, dan zou het UWV kunnen besluiten u opnieuw te keuren.

Misschien weet jij er uit ervaring meer van maar lijkt me toch wel dat het mogelijk is :)
pi_124380299
Dat klopt zeker allemaal. Maar in de praktijk zeggen ze dus: als jij dit vrijwilligerswerk kan doen, kan je ook op zoek naar een betaalde baan. En het zal vast ook per arbeidsdeskundige, werkcoach of whatever ze ook heten, schelen. Wat je ook zei: in goed overleg doen. Anders zijn ze niet blij...
pi_124398106
Wat mijn ouders betreft: de één kijkt op mij neer, vindt dat ik een loser ben die zijn leven verpest heeft en zal never nooit steun bieden wanneer ik het nodig heb, alleen maar kritiek en bagger. De ander grijpt naar de fles, duikt in de slachtofferrol, verwaarloost zichzelf en als ik haar probeer te helpen wordt dat alleen maar ontkent dat ze een probleem heeft en ik kan nog een reeks steken onder water verwachten ook. De psycholoog vindt dit allemaal verschrikkelijk zielig voor me, maar mij hier concreet mee helpen vertikt ze, terwijl godverdomme in de brochure van de behandeling staat dat de ouders of naasten erbij betrokken wanneer dat nodig is. Het is nodig, want ze zou kunnen mijn ouders kunnen helpen inzien wat hun rol is in mijn problematiek en ze misschien aansporen om zelf ook eens hulp te zoeken. Want van mij nemen mijn ouders überhaupt nooit wat aan. Maar nee hoor, dat past weer niet in het protocol en ik krijg vervolgens een heel lulverhaal dat het mijn behandeling is bla bla bla. Dit soort kulverhalen heb ik weet ik hoe vaak gehoord van die zieleknijpers, maar inmiddels heb ik wel de wijsheid om te weten dat dit helemaal nergens op slaat. Maar wie ben ik om dat te vinden, toch? Ik ben toch een achterlijke borderliner die niet realistisch kan denken en minderwaardig is?

Nou, ik ben niet gek. Sorry voor mijn taalgebruik, maar de frustratie zit heel hoog bij mij.

Ik vind dat als je iemand kan helpen, je moet doen waar diegene het meest behoefte aan heeft. Help iemand bij de problemen waar hij of zij last van heeft; als er nog andere problematiek achter schuil gaat, komt dat vanzelf wel op den duur naar boven. Wat je niet moet doen, is wroeten naar zogenaamde onderliggende problemen, alles veel vager en verwarrend maken dan het is en vervolgens met termen komen als "therapie geeft je handvaten, maar je moet het zelf". Met andere woorden: "ik vind het heerlijk om in je ziel te wroeten, maar voor de rest kan je in de stront zakken!"

Ik ga inderdaad maar eens heel goed zoeken of er andere middelen zijn voor mij om vooruit te komen of anders moet ik het alleen doen. Misschien kom ik op den duur andere mensen tegen waardoor ik anders tegen het leven ga kijken en komt het misschien toch nog goed. En dan pas kan ik trots op mezelf: dan doe ik het inderdaad zelf en laat ik me niet misbruiken door arrogante blaaskaken die het lef hebben zichzelf hulpverlener te noemen maar alleen geld opstrijken over de rug van mijn problemen.
pi_124398320
Wat een geklaag zeg. Schop onder je kont heb je nodig en begin gewoon ergens aan en maak het eens af.
pi_124399284
Ik ben vandaag naar begrafenis geweest en later ben ik geconfronteerd met dat mijn moeder dronken was. Het ging eerst een hele poos goed met haar, maar ze is terug bij af.

Ik reageer later nog wel als ik wat rustiger ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')