Moeilijk om mijn gevoel in deze onder woorden te brengen. Ik ben ook gediagnosticeerd met borderline. Dat is lang geleden, en ik heb ook pogingen gedaan therapie te volgen.
Wat men mij in therapie wilde leren, is dat mijn gevoelens onterecht waren, dat ik het allemaal verkeerd zag en dat ik pas een normaal leven zou leiden als ik precies zou voelen en zien wat zij zeiden dat ik moest voelen en zien. Nonsens, natuurlijk. Ook nogal contraproductief om zulke dingen tegen een borderliner te zeggen.
Toch bleef ik steeds, als het me teveel werd, de hulpverlening opzoeken om telkens teleurgesteld te worden. Twee maanden terug kwam ik in de naarste dip die ik ooit heb gehad. Mijn vrienden leken mijn zachte noodkreetjes niet te horen, mijn ouders zagen alleen het masker wat ik ze voorhield, dus met mijn ziel onder de arm naar de psychiater voor ondersteuning. Die man (jongen eigenlijk, zo'n 5 jaar jonger dan ik

) was uitermate respectloos, nam telefoontjes aan tijdens ons gesprek en er kwam zelfs iemand binnen lopen en met hem babbelen terwijl ik in tranen was. Aan het einde van het gesprek (30 min.) raadde de beste man mij aan me op te laten nemen. Ik moest maar met mijn studie stoppen, een ander huis voor mijn dieren zoeken en mijn baan opgeven, 'voor mijn toekomst'. Ik wist niet of ik in lachen uit zou barsten of nog harder zou gaan huilen en ben maar weggelopen.
Toen ben ik een heel eind gaan lopen in het winterzonnetje. Nog nooit voelde ik me zo alleen. Niemand wist waar ik was en niemand wist (wilde zien) dat ik zo door het putje ging. Ergens begon er iets te dagen: Als zelfs mijn ouders en vrienden niet zien dat ik in nood ben, en een
hulpverlener me zo te kakken zet en mij enkel als statistiek ziet, waarom blijf ik dan tóch buiten mezelf kijken voor hulp? Wat levert dat me op, wat hééft het me al die jaren opgeleverd? Enkel onzekerheid, omdat ik vooral op anderen en hun mening leunde, en niet naar mijn eigen geluk keek.
Al die jaren als borderliner bestempeld, aan de rand van de samenleving bungelend, had ik uiteindelijk toch wel wat bereikt: Ik heb een fantastisch huis, dankzij mijn vader die mij emotioneel nooit kon bijstaan maar er
altijd is voor de praktische kant, mijn hondjes waarmee het goed gaat, mijn oude paard wat een mooi pensioen heeft gekregen bij mij, en ik ben zelfs met een studie begonnen. Mensen om mij heen zien mij, wonder boven wonder, als een lief, betrokken en puur mens (little do they know

), collega's waarderen me enorm. Dit allemaal ONDANKS de inmenging van de hulpverlening, die me altijd aanraadde niet teveel verantwoordelijkheid te nemen, geen impulsieve dingen te doen, en voorzichtig te zijn met relaties aangaan.
Voorbeeld: Mijn studie gaat ook niet lekker. De cijfers zijn redelijk maar ik voel me niet goed als ik een voldoende heb gehaald of zo. Nu ben ik begonnen met sleutelen aan mijn auto: Hier heb ik dat gevoel van voldoening wél, ik pieker even niet, voel me stiekem wel een stoere chick met besmeurde ruwe handen en ben heel trots dat de kofferklep nu niet meer op mijn hoofd valt bij een zuchtje wind. Terwijl niemand mij ooit technisch inzicht heeft toegedicht.
Wat betreft emotionele verwaarlozing: Dat is een ding wat borderliners nagenoeg allemaal met elkaar gemeen hebben. Staar je er niet op blind. Je ouders houden van je, maar kunnen je niet zien zoals je bent. Meegaan naar therapie gaat daar geen verbetering in brengen. Probeer het los te laten. Je bent gekwetst door ze, maar als ze nu nog niet doorhebben wat hun invloed daarop was, zullen ze dat ook niet gaan inzien.
Het gaat om jou. Jíj wil een prettig leven wat bij jóú past. Kijk nu dan ook even alléén naar jezelf. Niet naar je vrienden, niet naar de hulpverlening, niet naar je ouders. Staar je ook niet teveel blind op je verleden, zoals therapeuten graag doen, maar kijk vooruit. Wat lijkt jóu leuk en interessant om te doen, ongeacht of je denkt dat je het zou kunnen. Terwijl je met je toekomst bezig bent, kom je natuurlijk wel dingen tegen uit je verleden waar je tegenaan loopt, en dán kun je er misschien iets mee doen, maar uiteindelijk heb je vooral invloed op de dingen die nog gaan komen.
Wat Tropanzia al zegt, probeer jezelf te helen met zelfreflectie. Je bent duidelijk slim genoeg, wellicht slimmer dan de hulpverleners die je hebt gehad. Wend je borderline-trekken naar het positieve. Begin maar impulsief met nieuwe dingen, eerst iets kleins, pak bijvoorbeeld een klus in huis aan die al lang is blijven liggen, of ga naar een concert in je eentje, en kijk wat het met je doet. Vind je het niks, soit. Dan ga je iets anders proberen, dat is echt geen schande. Begrijpelijk dat je je eerst angstig voelt, bedenk dan vooraf wat het allerergste is dat je kan gebeuren en besef je dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren.
EN YOLO.Hopelijk heb je wat aan mijn relaas.