abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124253616
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

De befaamde kloof tussen burger en overheid. :P

De gemiddelde burger heeft geen idee wat er allemaal komt kijken bij besluitvorming. Of wat zijn eigen rol in daar kan zijn.
Maar gelukkig kan een baliemedewerker in Zoetermeer daar verandering in brengen!
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_124253687
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:54 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Jij wel? Ik moet nog even kijken.
Maybe, maar het gaat over (nieuw) erfrecht en daar heb ik nog nauwelijks iets over gehad :P maar als ik ga is het meer voor de gezelligheid
  dinsdag 19 maart 2013 @ 15:58:21 #153
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_124253721
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:55 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Maar gelukkig kan een baliemedewerker in Zoetermeer daar verandering in brengen!
Ik heb inmiddels de hoop opgeven dat er een oplossing voor is.. of dat het überhaupt wel een probleem is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_124253774
Ik vind trouwens dat de meeste burgers sowieso veel te weinig weten over de overheid, onze staatsindeling en dat soort zaken. Zou een hoop onrust schelen als je dat verplicht onderwijst op de middelbare school.
pi_124253820
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:59 schreef Tchock het volgende:
Ik vind trouwens dat de meeste burgers sowieso veel te weinig weten over de overheid, onze staatsindeling en dat soort zaken. Zou een hoop onrust schelen als je dat verplicht onderwijst op de middelbare school.
Je bedoelt zoiets als het reeds bestaande vak maatschappijleer?
pi_124253838
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je hebt dat zelf niet? Er is in al die jaren bestuursrecht, strafrecht, staatsrecht nooit iets langsgekomen waarvan je vond dat het absoluut onrechtvaardig was? :o
Tchock, ik heb mij sinds jaren niet of nauwelijks meer met die vakken bezig gehouden. :P Ik vind ze ook niet bijster interessant dus ik heb er ook vrij weinig aandacht aan geschonken in de zin van politieke/ethische reflecties. Eerlijk gezegd hou ik mij ook niet op een dergelijke manier met het recht bezig. Ik hou meer van een technisch-dogmatische discussie over het recht zelf dan een sociaal-maatschappelijke over hoe het recht zou moeten zijn.
pi_124253870
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:01 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Je bedoelt zoiets als het reeds bestaande vak maatschappijleer?
Ik wist dat je dat ging zeggen. Maar ik heb het vak doorlopen en het stelde echt niets voor. Duurt maar een half jaar ook, en bovendien is het (volgens mij) enkel op het vwo verplicht. Waarmee je dus 80% van de scholieren niet bereikt.
pi_124253884
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:59 schreef Tchock het volgende:
Het is vrij lastig om van iedere burger een vrij diepgaande kennis daarvan te verwachten.
pi_124253903
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:02 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Het is vrij lastig om van iedere burger een vrij diepgaande kennis daarvan te verwachten.
Ik zeg dan ook helemaal niet dat ze een 'vrij diepgaande kennis' moeten hebben.
pi_124253926
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:57 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Maybe, maar het gaat over (nieuw) erfrecht en daar heb ik nog nauwelijks iets over gehad :P maar als ik ga is het meer voor de gezelligheid
Klopt, 10 jaar nieuw erfrecht. Met bijdragen van F.Schols, B.Schols, Burgerhardt en nog een notariële pominent dacht ik.

Ik weet het nog niet...
pi_124253960
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik zeg dan ook helemaal niet dat ze een 'vrij diepgaande kennis' moeten hebben.
Zelfs een elementaire kennis gaat m.i. al redelijk ver om dat van iedere burger te verwachten. Dat zit er gewoon niet in denk ik.
pi_124253967
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik wist dat je dat ging zeggen. Maar ik heb het vak doorlopen en het stelde echt niets voor. Duurt maar een half jaar ook, en bovendien is het (volgens mij) enkel op het vwo verplicht. Waarmee je dus 80% van de scholieren niet bereikt.
Op de havo bestaat het vak ook. Alles daaronder: geen idee. Ik heb in ieder geval wel aardig wat gehad over onze staatsinrichting. Niet behoorlijk diepgaand natuurlijk, maar wel een aardige fundering zodat je in ieder geval weet hoe wetgeving tot stand komt etc.
pi_124253984
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het enige dat ik mij van maatschappijleer kan herinneren (1992 of zo :')) is dat de docent een klasgenoot uitschold voor racist.
pi_124253992
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:04 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Zelfs een elementaire kennis gaat m.i. al redelijk ver om dat van iedere burger te verwachten. Dat zit er gewoon niet in denk ik.
Hoezo niet? We leren iedere burger een zeker mate van taal- en rekenvaardigheid, daar kan toch wel de absolute basis van onze staatsinrichting bij?
pi_124254006
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:04 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Op de havo bestaat het vak ook. Alles daaronder: geen idee. Ik heb in ieder geval wel aardig wat gehad over onze staatsinrichting. Niet behoorlijk diepgaand natuurlijk, maar wel een aardige fundering zodat je in ieder geval weet hoe wetgeving tot stand komt etc.
Op het vmbo bestaat het ook.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 16:06:01 #166
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_124254026
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:02 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Dat is denk ik ook niet nodig. Hoewel het wel gek is dat je slechts bij een handjevol studies hier in algemene zin iets over opsteekt.

Staatsinrichting is alleen een verplicht onderdeel van (de academische studies) geschiedenis, politicologie en rechten. Daar bereik je nog niets eens 3% van het totaal aantal Nederlanders mee. De term Staten-Generaal laat men op de middelbare school wel al eenmaal vallen, maar waarschijnlijk ook alleen op het havo en vwo.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_124254046
Oh en bij Geschiedenis heb ik staatsinrichting vrij uitgebreid gehad. Volgens mij nog een compleet schoolonderzoek over gehad.
pi_124254048
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:05 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Het enige dat ik mij van maatschappijleer kan herinneren (1992 of zo :')) is dat de docent een klasgenoot uitschold voor racist.
:D. Wij hadden ook zo'n heerlijk sarcastische linkse docent die werkelijk óveral commentaar op had. Op ons, maar ook op de stof in het boek :D

In elk geval ging het niet dieper dan de indeling van onze regering, passief en actief kiesrecht en wat over politieke partijen.
pi_124254059
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoezo niet? We leren iedere burger een zeker mate van taal- en rekenvaardigheid, daar kan toch wel de absolute basis van onze staatsinrichting bij?
Maar die komt dus op de middelbare school wel voorbij. As in we hebben een 1e kamer, 2e kamer, Koning, regering etc. Dat is wel de absolute basis toch?
  dinsdag 19 maart 2013 @ 16:07:03 #170
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_124254073
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:05 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

O ja, dat hoort natuurlijk ook. De maatschappijleer is altijd een linkse jongen met een ringbaardje die shag rookt en die het even graag wil hebben over gelijke rechten voor alle mensen enzo. Anders heb je een totaal ander vak gehad.
--
pi_124254096
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:06 schreef Tchock het volgende:

[..]

:D. Wij hadden ook zo'n heerlijk sarcastische linkse docent die werkelijk óveral commentaar op had. Op ons, maar ook op de stof in het boek :D

In elk geval ging het niet dieper dan de indeling van onze regering, passief en actief kiesrecht en wat over politieke partijen.
Sarcastisch èn links zijn. Allemachtig.
pi_124254101
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:06 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Maar die komt dus op de middelbare school wel voorbij. As in we hebben een 1e kamer, 2e kamer, Koning, regering etc. Dat is wel de absolute basis toch?
Ik betwijfel of dat op het vmbo ook zo is :P En daar zit de meerderheid van de scholieren op.
pi_124254118
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:07 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Sarcastisch èn links zijn. Allemachtig.
Ik vond 'm altijd wel vermakelijk maar de keuze of ik maatschappijwetenschappen moest kiezen (zelfde docent) of biologie was snel gemaakt
pi_124254124
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:07 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik betwijfel of dat op het vmbo ook zo is :P En daar zit de meerderheid van de scholieren op.
Volgens mij komt daar bij geschiedenis wel voorbij dat het bestaat. En bij maatschappijleer zeker denk ik.
pi_124254141
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

O ja, dat hoort natuurlijk ook. De maatschappijleer is altijd een linkse jongen met een ringbaardje die shag rookt en die het even graag wil hebben over gelijke rechten voor alle mensen enzo. Anders heb je een totaal ander vak gehad.
Op de shag na heb je de spijker op de kop _O_

Ik ben nog enige tijd de toegang tot de les ontzegd na een akkefietje over een schrift. "Morgen is dit schrift helemaal overgeschreven" "Dan zou ik maar vast beginnen want het is nogal wat"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')