quote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:17 schreef Automatisch het volgende:
In Cyprus is een run op bankrekeningen ontstaan na het akkoord dat de eurogroep heeft bereikt over een reddingsplan. Honderden mensen probeerden hun rekening leeg te halen.
Banken hadden de actie voorzien en hebben hun systemen voor internetbankieren tijdelijk stilgelegd. Ook hebben de weinige bankfilialen die open waren, hun deuren gesloten en is er een beperking aan het bedrag dat spaarders kunnen opnemen.
De rekeninghouders maken zich zorgen over een bepaling in het akkoord, dat spaarders die meer dan 100.000 euro hebben staan bij Cypriotische banken aan de redding gaan meebetalen. Ze krijgen een heffing van 9,9 procent voor hun kiezen. Voor lagere banksaldi geldt een heffing van 6,75 procent. De heffingen moeten Cyprus 5,8 miljard euro opleveren
http://www.telegraaf.nl/d(...)_reddingsplan__.html
Mensen die nu hun EIGEN GELD van de bank willen halen mogen/kunnen dit niet meer omdat de bank dit blokkeert.
quote:Op zondag 17 maart 2013 23:06 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat is sowieso al een belasting die uiteindelijk aan jezelf ten goede komt
? totale onzin.
, dat maakt het al iets minder vervelend dan dat het gelijk in de kas van de bank verdwijnt
de kas van de overheid
. Maar ook het feit dat dat van te voren aangekondigd is (en dus vermijdbaar is) en hierbij ineens van de ene op de andere dag je geld wordt vastgezet, afgeroomd en (misschien als je geluk hebt) weer vrijgegeven maakt dat dit een heel stuk fouter dan de vermogensbelasting.
ja dit klopt wel.
Hoezo dat? Als we toch iets geleerd zouden moeten hebben van de situatie in het Midden-Oosten de afgelopen jaren is het wel dat het niet uitmaakt hoe groot de overmacht van de heersende klasse is, de grote boze menigte wint uiteindelijk toch.quote:
Nee, want als dat klopt en je gaat uit van het doomscenario is die 10 euro binnen een week 10 cent waardquote:Op zondag 17 maart 2013 23:09 schreef sonnyspek het volgende:
Ik krijg van iemand 10 als er morgen een bankrun in Zuid-Europa is.Goede deal?
Uhm, ja dat is waar...Als ik gelijk krijg koop ik het gelijk!quote:Op zondag 17 maart 2013 23:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee, want als dat klopt en je gaat uit van het doomscenario is die 10 euro binnen een week 10 cent waardJe had beter 10 blikken soep kunnen vragen.
Echt welll!quote:Op zondag 17 maart 2013 23:19 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat Euro-tekentje stond er eerst niet voor.
Net alsof het regime in Brussel er niet van geleerd heeft.quote:Op zondag 17 maart 2013 23:17 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoezo dat? Als we toch iets geleerd zouden moeten hebben van de situatie in het Midden-Oosten de afgelopen jaren is het wel dat het niet uitmaakt hoe groot de overmacht van de heersende klasse is, de grote boze menigte wint uiteindelijk toch.
Dan gaan ze gewoon dood. Putrefactie doet de rest.quote:Op zondag 17 maart 2013 23:42 schreef kwiwi het volgende:
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer de banken een aantal dagen dicht blijven, pinautomaten leeg zijn, en een deel van de mensen op een gegeven moment geen geld meer heeft om eten e.d. te kopen.
Ik gok dat stelen eerst nog wordt geprobeerd.quote:Op zondag 17 maart 2013 23:42 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan gaan ze gewoon dood. Putrefactie doet de rest.
Dan gaan de pinautomaten natuurlijk na een dag of 3 ,4 weer aan. en mag je maar 500 euro per week pinnen tijdelijkquote:Op zondag 17 maart 2013 23:42 schreef kwiwi het volgende:
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer de banken een aantal dagen dicht blijven, pinautomaten leeg zijn, en een deel van de mensen op een gegeven moment geen geld meer heeft om eten e.d. te kopen.
Wat is dat?quote:Op zondag 17 maart 2013 23:42 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan gaan ze gewoon dood. Putrefactie doet de rest.
Alleen het griekse deel.quote:Op zondag 17 maart 2013 23:52 schreef Aloulou het volgende:
Dit is alleen Grieks-Cyprus? Of geldt het ook voor het Turkse deel?
Los van het feit dat je internetbankieren vergeet: dan gaan werknemers gewoon op weekbasis geld vragen aan hun werkgever. Maar als die werkgever ook een rekening heeft bij een Cypriotische bank, dan kan kan hij dus geen lonen uitbetalen.quote:Op zondag 17 maart 2013 23:42 schreef kwiwi het volgende:
Natuurlijk.quote:Banken hadden de actie voorzien en hebben hun systemen voor internetbankieren tijdelijk stilgelegd.
Het is maar de vraag of het legale roof is....volgens mij is het zo illegaal als maar kan.quote:Op maandag 18 maart 2013 07:27 schreef raptorix het volgende:
Ik vraag me trouwens sterk af of dit juridisch zomaar kan, in principe komt dit gewoon neer op gelegaliseerde roof, iemand die toevallig daar tijdelijk woont heeft part nog deel aan de schuld, en word wel even gekort op zijn banksaldo.
Dat bedoel ik ook te zeggen.quote:Op maandag 18 maart 2013 07:35 schreef QBay het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of het legale roof is....volgens mij is het zo illegaal als maar kan.
Eens, maar dit wel heel erg opzichtig, gelukkig maar dat de EU echt zo dom is, burgers worden nu tenminste wakker geschud en zullen eindelijk eens argwanend worden, wat ik namelijk las is dat 10 miljard naar de bank gaat.quote:
Misschien leren ze dan dat belastingparadijzen ook een risico met zich meebrengen. Net zoals hier mensen geleerd hebben dat clubs als dsb of icesave toch niet zo betrouwbaar waren.quote:Op maandag 18 maart 2013 08:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Eens, maar dit wel heel erg opzichtig, gelukkig maar dat de EU echt zo dom is, burgers worden nu tenminste wakker geschud en zullen eindelijk eens argwanend worden, wat ik namelijk las is dat 10 miljard naar de bank gaat.
Het is niet duidelijk wat er met 10 miljard gebeurd kom op zeg wat is dit voor broddel werk wat onze economen leveren.quote:Op maandag 18 maart 2013 08:05 schreef arjan1212 het volgende:
Mja. dat is niet helemaal duidelijk wat er met die 10 miljard gebeurd
dat zal in de komende dagen weken wel duidelijk worden
herkapitalisatie van de banken en afschrijvingen op de cypriotische staatschuld, die de banken weer op hun balans hebben enz denk ik
Je bedoeld dat de gewone burger daar moet mee betalen aan de chaos die particuliere bedrijven hebben gemaakt? Ze moeten die banken gewoon laten omvallen, DAN zullen mensen begrijpen dat ze hun geld daar niet moeten stallen.quote:Op maandag 18 maart 2013 08:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Misschien leren ze dan dat belastingparadijzen ook een risico met zich meebrengen. Net zoals hier mensen geleerd hebben dat clubs als dsb of icesave toch niet zo betrouwbaar waren.
Ze hebben met elkaar daar jarenlang op veel te grote voet geleefd en krijgen nu de deksel op hun neus.
die weten het wel... alleen de pers of ikzelf nog niet..quote:Op maandag 18 maart 2013 08:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is niet duidelijk wat er met 10 miljard gebeurd kom op zeg wat is dit voor broddel werk wat onze economen leveren.
Daar heeft die gewone burger nog veel meer last van. Maar op zo'n moment is dat plots niet meer ergquote:Op maandag 18 maart 2013 08:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je bedoeld dat de gewone burger daar moet mee betalen aan de chaos die particuliere bedrijven hebben gemaakt? Ze moeten die banken gewoon laten omvallen, DAN zullen mensen begrijpen dat ze hun geld daar niet moeten stallen.
De gewone burger heeft normaliter niet meer dan 100.000 op hun rekening staan en daarvoor zou het DGS systeem moeten functioneren. Dat de burger dan tijdelijk evevn niet bij zijn geld kan is vervelend, maar schept tenminste wel een precedent voor de slecht ondernemende banken om het toch eens wat beter te gaan doen.quote:Op maandag 18 maart 2013 08:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar heeft die gewone burger nog veel meer last van. Maar op zo'n moment is dat plots niet meer erg?
Je bent vergeten dat er aan steun voor de banken ook nogal wat voorwaarden kleven om er voor te zorgen dat ze het beter gaan doen?quote:Op maandag 18 maart 2013 08:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De gewone burger heeft normaliter niet meer dan 100.000 op hun rekening staan en daarvoor zou het DGS systeem moeten functioneren. Dat de burger dan tijdelijk evevn niet bij zijn geld kan is vervelend, maar schept tenminste wel een precedent voor de slecht ondernemende banken om het toch eens wat beter te gaan doen.
Als het in de wet staat mag het toch gewoon? Of denk ik nou te simpel.quote:Op maandag 18 maart 2013 07:27 schreef raptorix het volgende:
Ik vraag me trouwens sterk af of dit juridisch zomaar kan, in principe komt dit gewoon neer op gelegaliseerde roof, iemand die toevallig daar tijdelijk woont heeft part nog deel aan de schuld, en word wel even gekort op zijn banksaldo.
je bedoelt het rommelen aan de basel3 normen waar ze niet aan willen voldoen of steeds uitstel voor willen.quote:Op maandag 18 maart 2013 08:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je bent vergeten dat er aan steun voor de banken ook nogal wat voorwaarden kleven om er voor te zorgen dat ze het beter gaan doen?
Dijsselbloem is momenteel voor Mark aan het bekijken of hij jou /ons vakantiegeld kan confisqueren .quote:Op maandag 18 maart 2013 07:35 schreef QBay het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of het legale roof is....volgens mij is het zo illegaal als maar kan.
Lach,morgen word nog erger .quote:
Als ik dat zou bedoelen zou ik dat wel opschrijven, denk je niet?quote:Op maandag 18 maart 2013 08:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
je bedoelt het rommelen aan de basel3 normen waar ze niet aan willen voldoen of steeds uitstel voor willen.
http://www.europa-nu.nl/i(...)h99px4&start_tab0=54
Stelletje brassers in europa en bij de bankensector.
Ik denk niet dat we die informatie als eerste bij de nos gaan krijgenquote:Op maandag 18 maart 2013 09:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Staan er al mensen voor de pinautomaten in zuid-europese landen?
Juist, daarom vraag ik het hier hequote:Op maandag 18 maart 2013 09:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we die informatie als eerste bij de nos gaan krijgen
Je kan ook niet meer internetbankieren.quote:Op maandag 18 maart 2013 01:01 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Los van het feit dat je internetbankieren vergeet: dan gaan werknemers gewoon op weekbasis geld vragen aan hun werkgever. Maar als die werkgever ook een rekening heeft bij een Cypriotische bank, dan kan kan hij dus geen lonen uitbetalen.
Betrouwbaarheid is nogal een relatief begrip geworden de laatste jaren. Als een nieuwsbron voor de 20e keer met droge ogen durft te beweren dat de euro is gered nog steeds als betrouwbaard wordt gezien door de meeste mensen.quote:Op maandag 18 maart 2013 09:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ok, ff de eerste tweet gepakt die ik zag bij 'atm greece'
http://www.globalg2.com/2(...)eece-has-a-bank-run/
Zal wel niet de meest betrouwbare bron zijn maar toch
Daar ga ik niet op gokken, mijn geld is in ieder geval al veilig.quote:Op maandag 18 maart 2013 09:07 schreef Dvm86 het volgende:
Rustig, rustig. Dit kan in Nederland nooit gebeuren. Rutte zou ons zoiets nooit aandoen.
Nee, echt niet. Dat is een man van zijn woordquote:Op maandag 18 maart 2013 09:07 schreef Dvm86 het volgende:
Rustig, rustig. Dit kan in Nederland nooit gebeuren. Rutte zou ons zoiets nooit aandoen.
De crisis was toch bijna ten einde?quote:Op maandag 18 maart 2013 09:36 schreef Automatisch het volgende:
Onrust op beurzen door Cyprus; AEX -1%
http://www.rtl.nl/compone(...)rzen-door-cyprus.xml
Ik heb het er gisteravond nog even over gehad bij ons thuis, we hebben besloten dat als de onrust in deze mate aanhoud of verder aanwoekert dat we ons spaargeld gaan opnemen. Het gaat dan thuis in de kluis.quote:Op maandag 18 maart 2013 09:41 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
De crisis was toch bijna ten einde?We staan nog maar aan de vooravond, maar dat heeft het gros niet door. De echte klappen gaan vallen als Italië en Spanje binnen een paar jaar instorten terwijl ze in Japan en de VS druk bezig zijn met het creëren van hyperinflatie om de zombie-economie draaiende te houden.
Ik hoop dat er in ieder geval een aantal Nederlanders wakker geschut worden door deze gebeurtenis. In Argentinië gebeurde het in 2001 - spaartegoeden werden maandenlang bevroren om vervolgens na vrijgegeven te worden tegen een waardevermindering van 75%. Nederland vormt echt geen uitzondering.
Maar wanneer dan precies? Want is het niet verleidelijk om elke dag te denken van ach, doe het morgen wel.quote:Op maandag 18 maart 2013 09:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik heb het er gisteravond nog even over gehad bij ons thuis, we hebben besloten dat als de onrust in deze mate aanhoud of verder aanwoekert dat we ons spaargeld gaan opnemen. Het gaat dan thuis in de kluis.
Hier is het zo te zien veel aantrekkelijker om te vervallen in blinde paniekquote:Op maandag 18 maart 2013 09:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar wanneer dan precies? Want is het niet verleidelijk om elke dag te denken van ach, doe het morgen wel.
Dat had ik al lang gedaan.quote:Op maandag 18 maart 2013 09:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik heb het er gisteravond nog even over gehad bij ons thuis, we hebben besloten dat als de onrust in deze mate aanhoud of verder aanwoekert dat we ons spaargeld gaan opnemen. Het gaat dan thuis in de kluis.
Ik geef wel gewoon flink wat geld uit. Laat ze maar 5% van mijn CV-installatie als belasting proberen te heffenquote:
Als er runs ontstaan in meerdere Zuid Europese landen. Op dat moment is Domino D-Day gestart en kan het snel gaan.quote:Op maandag 18 maart 2013 09:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar wanneer dan precies? Want is het niet verleidelijk om elke dag te denken van ach, doe het morgen wel.
Het zou mij niet verbazen als men in die landen als massaal voor de pinautomaten staat. Cyprus = Griekenland = Spanje = Italië. Als ik daar zou wonen, dan zou ik geen enkel risico nemen.quote:Op maandag 18 maart 2013 09:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als er runs ontstaan in meerdere Zuid Europese landen. Op dat moment is Domino D-Day gestart en kan het snel gaan.
Heel snel.quote:Op maandag 18 maart 2013 09:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als er runs ontstaan in meerdere Zuid Europese landen. Op dat moment is Domino D-Day gestart en kan het snel gaan.
Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat de mensen die misschien hard voor dat geld gewerkt hebben zomaar een deel moeten afstaan aan de banken die er jaren een puinhoop van maken en maar door blijven graaien. Bovendien kunnen ze geen geld meer opnemen, de bank blokkeert alles.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:14 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Altruïsme is als het op geld aankomt ook echt een volstrekt onbekend begrip. Wat is nou 10% als je daarmee ook het spaargeld van al je rekeninggenoten kan redden?
Om te beginnen ,....quote:Op maandag 18 maart 2013 10:26 schreef Luigi het volgende:
Ik ben iemand die probeert te geloven in al die dingen die nu onder vuur liggen: nuance, vrijzinnigheid, samenwerking, vergeving, etc. En zo ook in "Europa" (in de 1 of andere vorm, dat is een andere discussie).
Maar man, wat maken dit soort berichten dat moeilijk zeg. En dan moet je je toch wel zorgen gaan maken denk ik, als 'Europa zijnde'. Als zelfs de mensen die heel lang bestaansrecht hebben bepleit en graag genuanceerd over zaken nadenken af beginnen te haken. Tien procent van je eigen gespaarde geld (waar dus al van alles over betaalt is he) onder dwang afgeven....
Het maakt me kort gezegd niet uit of het daarmee gered is of niet. Dit soort gelegaliseerde diefstal is gewoon te gek voor woorden.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:30 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Om te beginnen ,....
Alsof de kiet daarmee gered is .
Voedselbonnen Voor Democraten (FTW)
Waarom zou ik 10% moeten geven om bij te dragen aan de miljoenenbonus van de verantwoordelijke bankier? Laten ze eerst bij de verantwoordelijken geld gaan halen.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:14 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Altruïsme is als het op geld aankomt ook echt een volstrekt onbekend begrip. Wat is nou 10% als je daarmee ook het spaargeld van al je rekeninggenoten kan redden?
Voor heel veel mensen gaat het "slechts" over 6,75 procent, maar aangezien dat een bom onder het depositogarantiestelsel is, is dat wel een erg hoge prijs.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:14 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Ik geloof niet dat de paniek op het internet erg overeenkomt met de daadwerkelijke situatie in die landen. De situatie in Cyprus wijkt wel iets af van die in Spanje of italië om maar eens wat te zeggen.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:05 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen als men in die landen als massaal voor de pinautomaten staat. Cyprus = Griekenland = Spanje = Italië. Als ik daar zou wonen, dan zou ik geen enkel risico nemen.
Je hebt je zwarte geld in Cyprus gestald?quote:Op maandag 18 maart 2013 10:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Heel snel.
We moeten ons geen zand in de ogen laten strooien en zelf maatregelen nemen.
Het is ons spaargeld en daar heeft men met zijn hebberige klauwen van af te blijven.
Proefballonnetje .quote:Op maandag 18 maart 2013 10:31 schreef Luigi het volgende:
[..]
Het maakt me kort gezegd niet uit of het daarmee gered is of niet. Dit soort gelegaliseerde diefstal is gewoon te gek voor woorden.
Het gaat vooral over Russisch zwart geld waar dus niets over betaald is.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:26 schreef Luigi het volgende:
Tien procent van je eigen gespaarde geld (waar dus al van alles over betaalt is he) onder dwang afgeven....
He wat? Elke Cypriotische spaarder doet dit met zwart Russisch geld (en dús mag er gewoon van plukken naar behoefte)?quote:Op maandag 18 maart 2013 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat vooral over Russisch zwart geld waar dus niets over betaald is.
En over het geld van alle Cyprioten die daar wonen en gewoon hun spaargeld op de bank hebben staan. Het zijn echt niet alleen Russen. Dat is EU propaganda.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Onzin. De meerderheid van de getroffen mensen zijn lokale Cyprioten.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je vergeet ondertussen even hoeveel bedrijven en mensen die daar gewoon wit geld op hun rekening hebben staan de dupe zijn. De groep Russen die ze proberen te pakken is niet zo groot dat "vooral" dat soort mensen nu de pineut zijn, hoe graag men het ook wil laten lijken alsof Cyprus vooral bestaat uit mensen die geld witwassen.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een zeer groot deel van de spaartegoeden op Cyprus betreft zwart Russisch geld.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:38 schreef Luigi het volgende:
[..]
He wat? Elke Cypriotische spaarder doet dit met zwart Russisch geld (en dús mag er gewoon van plukken naar behoefte)?
Inderdaad EU propaganda. Concrete cijfers:quote:Op maandag 18 maart 2013 10:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
En over het geld van alle Cyprioten die daar wonen en gewoon hun spaargeld op de bank hebben staan. Het zijn echt niet alleen Russen. Dat is EU propaganda.
Heeft iemand hier een specificatie hoe de spaargelden in cyprus opgebouwd/verdeeld zijn, of nemen we dit allemaal klakkeloos van 1 nieuwsbericht over?quote:Op maandag 18 maart 2013 10:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een zeer groot deel van de spaartegoeden op Cyprus betreft zwart Russisch geld.
Heb je daar een bron van? Ik geloof het wel hoor, maar met een bron is het overtuigender.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad EU propaganda. Concrete cijfers:
Totale spaartegoeden: ¤68 miljard
Daarvan zijn buitenlanders: ¤20 miljard
En van die ¤20 miljard is een (groot) deel Russisch.
En daarvan is misschien (aanname!) een deel zwat geld.
Maar niet "vooral", zoals je net zei.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een zeer groot deel van de spaartegoeden op Cyprus betreft zwart Russisch geld.
Royal Bank of Scotland (RBS) via ZeroHedgequote:Op maandag 18 maart 2013 10:56 schreef Viajero het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Ik geloof het wel hoor, maar met een bron is het overtuigender.
Paniek op internet? Dude, kijk eens naar de markten. Ik was pas op bezoek bij een vriend in Barcelona, net afgestudeerd en geen enkele kans op een baan. 56% van de jeugd werkeloos. Cyprus is niet een uniek geval, er bestaat groot gevaar op verspreiding. Als jij als Griek of Italiaan ziet dat ze in Cyprus zonder slag of stoot je spaargeld bevriezen en de druk op eigen land alleen maar groter wordt, dan is het logisch dat je tracht hetgeen te voorkomen dat de Cyprioten is overkomen.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de paniek op het internet erg overeenkomt met de daadwerkelijke situatie in die landen. De situatie in Cyprus wijkt wel iets af van die in Spanje of italië om maar eens wat te zeggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |