Wordt ook niet genoemd in de Weense zaak. Het lijkt me sterk dat de ploeg 'georganiseerd' op meerdere plekken inslaat.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:17 schreef Sheepcidus het volgende:
[..]
Misschien kreeg die niks in die tours?
Dan nog tolereren ze blijkbaar zo iemand. Er zijn er om minder de toegang tot de tour geweigerd. Vraag is wel wie specifiek binnen de aso op de hoogte was.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:09 schreef Steven184 het volgende:
[..]
De ASO had gewoon nooit verwacht dat Rasmussen in het geel terecht zou komen.
quote:Rabobank, kijk eens in de spiegel
Michael Boogerds dopingbiecht hebben we gisteren allemaal kunnen lezen en zien. Het was het verhaal van de worsteling van een topper in zijn veld die zich realiseert dat hij de regels wel moet overtreden, wil hij zich kunnen blijven meten met de besten en voldoen aan de hooggespannen verwachtingen van fans, media en sponsoren.
Denk van Boogerds confessie wat je wilt: het siert hem in ieder geval dat hij geen namen noemt van collega-renners. Hij mag dan een dopingzondaar zijn, een bedrieger, een valsspeler (hoewel, als echt iedereen doping gebruikt, is er dan nog sprake van vals spelen?): hij is in ieder geval geen verrader. Want, zegt Boogerd, als dit allemaal voorbij is 'wil ik mijzelf in de spiegel kunnen blijven aankijken'.
Waarvan akte.
Wie alle spiegels in zijn huis alvast kan wegdoen, is Boogerds oude werkgever, bestuursvoorzitter van de Rabobank Piet Moerland. Want die kan zichzelf echt niet meer aankijken na zijn uitspraken in een groot interview in NRC afgelopen weekend.
Lees even mee.
In het artikel zegt Moerland over de sponsoring door zijn bank van de wielerploeg: "Ik heb er een nare smaak aan overgehouden. We voelen ons bekocht." De reden dat de bank in 2012 stopte met de sponsoring, aldus Moerland, was dat duidelijk werd dat de sport 'overduidelijk door en door verrot is'.
Dan draait het interview naar het Libor-schandaal, waarin een aantal grote banken het internationaal gehanteerde rentetarief manipuleerde. De Rabobank deed daaraan mee. Moerland wil er niet op reageren, omdat het onderzoek nog loopt.
Maar hij zegt wel over de rol van zijn bank in die illegale activiteiten: "We zijn misschien een beetje naïef geweest. Het had anders gemoeten." Naïef? Maar Moerland was toch bestuursvoorzitter terwijl de Rabobank aan deze praktijken meedeed? Was hij dan niet op de hoogte van waar zijn eigen mensen mee bezig waren? Niet voor wat betreft de Libor-manipulatie, noch voor wat betreft het reilen en zeilen binnen de wielerploeg die de naam van zijn bank droeg?
Ook komt de kredietcrisis ter sprake. Moerland zegt dat die vooral is veroorzaakt door banken die kredieten opknipten, in nieuwe pakketjes verpakten en doorverkochten.
"Pardon", vragen de interviewers, "daar deed de Rabobank toch ook aan mee?"
"Klopt," zegt Moerland. "Maar wij deden dat op een bescheidenere schaal."
Sorry? Wat zei Boogerd ook al weer, gisteren? Dat 'ie lang niet altijd doping gebruikte, en heus ook wel eens de Tour clean heeft gereden, toch? Maakt dat zijn dopinggebruik minder erg?
Terug naar het interview met Moerland.
Vraag: "Maar de Rabobank had het toch ook helemaal niet kunnen doen, dat handelen in ingewikkelde financiële producten?" Moerland: "Zo werkt dat nu eenmaal. Wij deden het omdat andere banken het ook deden. Als grote internationale speler kun je je niet onttrekken aan dit soort ontwikkelingen."
Vervang het woord 'banken' door 'wielrenners' en 'speler' door 'wielerploeg', en je hoort Boogerd weer praten.
De interviewers vragen door. 'Principieel tegen zijn was geen optie?' Moerland: "Achteraf is het altijd makkelijk praten. (...) Als je principieel dingen afwees, prees je jezelf uit de markt. Dat leek me niet verstandig. Achteraf werden we meegesleept. Achteraf gezien waren we onderdeel van een systeem dat op hol is geslagen."
Wacht even, hoor ik u denken, nu wordt het ingewikkeld. Luisteren we nou naar Moerland, of naar Boogerd?
Aan het woord is nog steeds de Rabo-topman Moerland, niet de Rabo-kopman Boogerd. Maar wat maakt het uit?
Ze gebruiken dezelfde argumenten om hun foute gedrag recht te praten. Met dit verschil dat Boogerd aan de nationale schandpaal wordt genageld, en Moerland gewoon baas van de Rabobank blijft. En met het verschil dat wielrennen slechts een sport is waarnaar we kijken om vermaakt te worden, maar dat het gedrag van de grote banken mede de kredietcrisis heeft veroorzaakt, die heeft geleid tot recessie, massawerkloosheid en algehele maatschappelijke malaise.
In het verdere verloop van het interview wijst Moerland nog even minister Dijsselbloem van Financiën terecht, omdat diens plannen om nieuwe misstanden bij de banken te voorkomen niet zouden deugen. En verdedigt hij het salaris van een half miljoen euro van de nieuwe topman van het genationaliseerde SNS. (Dat half miljoen komt overeen met de bonus die Moerland jaarlijks ontvangt, bovenop zijn vaste salaris van anderhalf miljoen. Hij vindt een half miljoen dus allicht niet veel geld.)
Moerland gaf het interview naar eigen zeggen om 'te praten over de bank van de toekomst. Over eerlijk en prudent bankieren en de rol van de Rabobank bij het herstellen van het imago van de financiële sector'.
Maar stiekem vond Moerland het belangrijker om zijn voormalige werknemer Michael Boogerd een trap na te geven, dan om eens goed in de spiegel te kijken. Jammer, gemiste kans.
twitter:raykerckhoffs twitterde op donderdag 07-03-2013 om 15:23:02Rasmussen noemt dus Blanco-teamarts Dion van Bommel .... reageer retweet
Meer dan symboolpolitiek is/was het meestal niet.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:24 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan nog tolereren ze blijkbaar zo iemand. Er zijn er om minder de toegang tot de tour geweigerd. Vraag is wel wie specifiek binnen de aso op de hoogte was.
Ik ben inderdaad benieuwd welk bedrijf zich hier nog in wil stortenquote:Op donderdag 7 maart 2013 15:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Rasmussen: Van Bommel, Leinders en Van Mantgem gaven mij attesten voor cortisonen. Dion van Bommel werkt nu nog bij Rabobank/Blanco.
Zo ga je als Blanco ook geen sponsor vinden natuurlijk.
Generic Supplementsquote:Op donderdag 7 maart 2013 15:33 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad benieuwd welk bedrijf zich hier nog in wil storten
Ach, dat Thomas Dekker in 2009 een vervalst attest voor cortisonen kreeg van Lotto ligt toch ook niemand wakker van?quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Rasmussen: Van Bommel, Leinders en Van Mantgem gaven mij attesten voor cortisonen. Dion van Bommel werkt nu nog bij Rabobank/Blanco.
Zo ga je als Blanco ook geen sponsor vinden natuurlijk.
Zo vreemd lijkt me dat niet, sterker nog, we weten zeker dat het op een bepaald moment gebeurde. In 2006 gingen Boogerd, Menchov en Rasmussen al naar Wenen, terwijl Thomas Dekker toen naar Fuentes ging.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:18 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Wordt ook niet genoemd in de Weense zaak. Het lijkt me sterk dat de ploeg 'georganiseerd' op meerdere plekken inslaat.
Als je een Nederlandse Coucke kan vinden wordt het geen probleem nee.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:36 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Ach, dat Thomas Dekker in 2009 een vervalst attest voor cortisonen kreeg van Lotto ligt toch ook niemand wakker van?
Is waar. Het geeft weer prima weer dat de structuren in het wielrennen nog steeds de oude is.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:36 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Ach, dat Thomas Dekker in 2009 een vervalst attest voor cortisonen kreeg van Lotto ligt toch ook niemand wakker van?
Die is vergeten doping te nemenquote:Op donderdag 7 maart 2013 15:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Freire is wel de grootste topper van de ploeg die toch redelijk buiten schot blijft tot nu toe.
Jij mist in je woordenboek het woord nuance?quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:01 schreef THEFXR het volgende:
pas op, he mensen, blijf genuanceerd posten, geef ze de voordeel van de twijfel!
jij mist nog wat andere dingenquote:Op donderdag 7 maart 2013 17:04 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Jij mist in je woordenboek het woord nuance?
Yup, de laatste periode een serieus dopingtopic bijvoorbeeld.quote:
Kap nou eens met dat constante gejank over de posters in de topic zeg. En dat calimerogedrag van je.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:14 schreef THEFXR het volgende:
er zitten hier een stelletje schijnheilige hypocrieten in dit topic
nu er meer zaken uitkomen zijn ze ineens verbaasd......
Ja erg he! Ik zou er niet meer komen als ik jou was...!quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:14 schreef THEFXR het volgende:
lekker, die nuance in je post, geef me het voordeel van de twijfelquote:Op donderdag 7 maart 2013 17:17 schreef OProg het volgende:
[..]
Kap nou eens met dat constante gejank over de posters in de topic zeg. En dat calimerogedrag van je.
Je doet echt hard je best om aan te geven dat je echt niet begrijpt hè?quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:18 schreef THEFXR het volgende:
[..]
lekker, die nuance in je post, geef me het voordeel van de twijfel
ik denk eerder dat jij het niet wil begrijpen en het ook niet wil toegeven.....quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:23 schreef OProg het volgende:
[..]
Je doet echt hard je best om aan te geven dat je echt niet begrijpt hè?
Leg jij het dan nu eens uit?quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:25 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik denk eerder dat jij het niet wil begrijpen en het ook niet wil toegeven.....
je weet erg goed waar ik het over heb, hou je zelf niet van de dommequote:
Probeer je nu echt je gelijk te halen?quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:14 schreef THEFXR het volgende:
Nee. We hebben het over een internetforum waar mensen in discussie die een afwijkende mening soms hebben. En daarbij heb je soms voortschrijdend inzicht en brengen - zeker zodra de bewijslast nog niet rond is - enige nuance is aan. Zo is er een punt geweest dat je Boogerd nergens aan kon linken en is er een punt dat alles duidelijk is. In het eerste geval kon je vermoeden dat hij fout zat door de tegenstanders en de tijd, in het tweede geval kan je hem duidelijk aanwijzen als iemand die schuldig is. Op deze manier zie ik het hier ook gebeuren.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:27 schreef THEFXR het volgende:
[..]
je weet erg goed waar ik het over heb, hou je zelf niet van de domme
het gaat over meerdere posters btw
sinds wanneer rijd elke profwielrenner de TDF? het is de top van de top.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:39 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Probeer je nu echt je gelijk te halen?Wie is er verbaasd dan, volgens mij niemand? Hier had je gewoon rekening mee kunnen houden als je een beetje weet hoe het wielrennen in elkaar zit. Jij echter beschuldigt IEDEREEN (alle Tour de France deelnemers) al van tevoren en hebt hele topics vol geluld met allerlei bullshit wat je nooit hard kan maken. Dan is het toch niet gek dat we het daar niet mee eens zijn of nuance aanbrengen?
quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:43 schreef OProg het volgende:
[..]
Nee. We hebben het over een internetforum waar mensen in discussie die een afwijkende mening soms hebben. En daarbij heb je soms voortschrijdend inzicht en brengen - zeker zodra de bewijslast nog niet rond is - enige nuance is aan. Zo is er een punt geweest dat je Boogerd nergens aan kon linken en is er een punt dat alles duidelijk is. In het eerste geval kon je vermoeden dat hij fout zat door de tegenstanders en de tijd, in het tweede geval kan je hem duidelijk aanwijzen als iemand die schuldig is. Op deze manier zie ik het hier ook gebeuren.
Wat jij doet is het volgende: Je ziet dat iemand een Ferrari heeft en je weet dat hij over de rijksweg heeft gereden. Dan moet je hem automatisch een boete geven want met een Ferrari rij je altijd te hard in jouw optiek. Andere posters zeggen dat je dat nog niet zomaar kan zeggen voordat je in ieder geval een bewijs ervoor hebt. Dat wil zeggen een foto waarop je de auto veer te hard langs ziet razen of een berekening van begin tot eind dat het wel heel hard moest zijn gegaan. Iedereen kon natuurlijk wel vermoeden dat het gas ingetrapt is maar mensen wachten meestal tot het bewijs en geven dat ook duidelijk aan. Zoals je dat doet in een rechtsstraat.
Als er dan na twee jaar uiteindelijk een foto komt en iedereen is door het bewijs het eens dat er inderdaad te hard gereden is ga jij hier janken dat iedereen zo hypocriet is. Daarmee maak je jezelf gewoon belachelijk. Dan kan je nu wel weer je calimero-ei opzetten, maar zo is het gewoon.
nee, wat jullie doen is achteraf praten, jullie lopen er vaak achter aan, dat van boogerd was allang en gepasseerd station, die zogenaamde verklaring, was omdat hij geen kant meer op kon.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:43 schreef OProg het volgende:
[..]
Nee. We hebben het over een internetforum waar mensen in discussie die een afwijkende mening soms hebben. En daarbij heb je soms voortschrijdend inzicht en brengen - zeker zodra de bewijslast nog niet rond is - enige nuance is aan. Zo is er een punt geweest dat je Boogerd nergens aan kon linken en is er een punt dat alles duidelijk is. In het eerste geval kon je vermoeden dat hij fout zat door de tegenstanders en de tijd, in het tweede geval kan je hem duidelijk aanwijzen als iemand die schuldig is. Op deze manier zie ik het hier ook gebeuren.
Wat jij doet is het volgende: Je ziet dat iemand een Ferrari heeft en je weet dat hij over de rijksweg heeft gereden. Dan moet je hem automatisch een boete geven want met een Ferrari rij je altijd te hard in jouw optiek. Andere posters zeggen dat je dat nog niet zomaar kan zeggen voordat je in ieder geval een bewijs ervoor hebt. Dat is dan een foto waarop je de auto veel te hard langs ziet razen of een berekening van begin tot eind waaruit blijkt dat het wel heel hard moest zijn gegaan. Iedereen kon natuurlijk wel vermoeden dat het gas ingetrapt is maar mensen wachten meestal tot het bewijs er is en geven dat ook duidelijk aan. Zoals je dat doet in een rechtsstraat waarin we hier wonen.
Als er dan na twee jaar uiteindelijk een foto komt en iedereen is door het bewijs het eens dat er inderdaad te hard gereden is ga jij hier janken dat iedereen zo hypocriet is. Daarmee maak je jezelf gewoon belachelijk. Dan kan je nu wel weer je calimero-ei opzetten, maar zo is het gewoon.
Goede, inhoudelijk sterke en in foutloos Nederlands geschreven reactie op een fraaie uiteenzetting.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:46 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, wat jullie doen is achteraf praten, jullie lopen er vaak achter aan, dat van boogerd was allang en gepasseerd station, die zogenaamde verklaring, was omdat hij geen kant meer op kon.
Laten we ons weer minder met de man bezighouden en weer iets meer genieten van stukjes zoals dit, mooi om te lezen. Verder nog maar eens melden dat ik hoop dat de jacht zicht meer gaat richten op de ploegleiders en sponsoren. Wielrenners die dopinggebruiken mogen ze van mij levenslang schorsen maar ik begrijp wel dat ze het gedaan hebben.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:25 schreef DeLuna het volgende:
Kan hem hier ook wel posten volgensmij.
http://blogs.rtlnieuws.nl(...)s-in-de-spiegel.html
[..]
In het voetbal gebruiken ze meer doping dan in het wielrennen, met hun 1993 aangekondigde pis testen.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:48 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Goede, inhoudelijk sterke en in foutloos Nederlands geschreven reactie op een fraaie uiteenzetting.
Dat veel wielrenners gebruikt hebben, dat ik denk dat het nog steeds in het wielrennen en andere sporten aanwezig is, maar in het wielrennen in mindere mate dan pakweg 6 jaar geleden. Ik kan het niet aantonen, dus misschien zit ik er wel helemaal naast. Mensen zoeken altijd de grenzen op van wat mogelijk is en sporters gaan daar vaak overheen, dat zal zo blijven.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:47 schreef THEFXR het volgende:
[..]
wat was jouw mening over doping ook alweer?
Zit je tampon dwarsquote:Op donderdag 7 maart 2013 17:52 schreef THEFXR het volgende:
[..]
In het voetbal gebruiken ze meer doping dan in het wielrennen, met hun 1993 aangekondigde pis testen.
Ook jouw favoriete ploeg, dat je het even weet
althans dat is mijn mening (nuance)
Ik na niet 1 post vanmezelf van de afgelopen jaren bedenken waarin ik zeg dat ik geloof dat Boogerd niks gebruikt heeft. Net als ik niet geloof dat Ibaguren niet de grens op heeft gezocht of heeft overschreven bij QS en Lotto. Ik niet geloof dat Contador op brood bij Rasmussen bleef en ik niet geloof dat Bettini zo sterk was dat hij uitgerust met een bidon met water in de Boogerd-tijd de beste klassiekerrenner ter wereld was.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:46 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, wat jullie doen is achteraf praten, jullie lopen er vaak achter aan, dat van boogerd was allang en gepasseerd station, die zogenaamde verklaring, was omdat hij geen kant meer op kon.
je vind dat het in mindere mate is, omdat het door oud wielrenners wordt gezegd?quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:52 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Dat veel wielrenners gebruikt hebben, dat ik denk dat het nog steeds in het wielrennen en andere sporten aanwezig is, maar in het wielrennen in mindere mate dan pakweg 6 jaar geleden. Ik kan het niet aantonen, dus misschien zit ik er wel helemaal naast. Mensen zoeken altijd de grenzen op van wat mogelijk is en sporters gaan daar vaak overheen, dat zal zo blijven.
Al tig keer met allerlei statistieken aangetoond dat het gebruik minder is of heb jij een verklaring voor de terugval in snelheid bij beklimmingen. Nu weer niet aan komen met gemiddelden waar ook vlakke ritten in worden meegenomen. Het jagen voor sprinters kan gemiddelden van een ronde opjagen maar het echte krachtsverschil wordt gemaakt in tijdritten en bergritten.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:53 schreef THEFXR het volgende:
[..]
je vind dat het in mindere mate is, omdat het door oud wielrenners wordt gezegd?
Omdat ik dat denk, maar ik kan er ook helemaal naast zitten. En als jij dat niet denkt mag dat, maar je moet niet doen alsof alles wat jij denkt een feit is.quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:53 schreef THEFXR het volgende:
[..]
je vind dat het in mindere mate is, omdat het door oud wielrenners wordt gezegd?
die insiders/oud wielrenners konden niks bewijzen, lance is door de gehaktmolen gegaan op basis van verklaringen. Dan heb je ook nog mensen die verschillende visies hebben over wat bewijs is. Bij boogerd is er ook geen bewijs, wel nu zijn eigen verklaringquote:Op donderdag 7 maart 2013 17:53 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik na niet 1 post vanmezelf van de afgelopen jaren bedenken waarin ik zeg dat ik geloof dat Boogerd niks gebruikt heeft. Net als ik niet geloof dat Ibaguren niet de grens op heeft gezocht of heeft overschreven bij QS en Lotto. Ik niet geloof dat Contador op brood bij Rasmussen bleef en ik niet geloof dat Bettini zo sterk was dat hij uitgerust met een bidon met water in de Boogerd-tijd de beste klassiekerrenner ter wereld was.
Maar als ik nu kijk heb ik nu geen enkele concrete aanwijzing dat er nu bij bijvoorbeeld Blanco iets niet klopt. Dan kan ik mijn twijfels over de artsen uitspreken. Mijn twijfels over de teamleiding of over het wielrennen in het algemeen. Maar dat is een verschil met nu roepen 'Duidelijk - top van de top - winnen wedstrijden - moet altijd fout zijn' en dan vinden dat je concreet iets aan hebt kunnen tonen. Daar zit het verschil en dat is nuance. Je kan het vermoeden maar compleet niks concreet bewijzen. En de meeste mensen hier beschuldigen dan niet. Jij gaat dan als ze iemand pakken huilen dat ze hypocriet waren.
eens, (voorbeeld)alleen als EPO 10% geeft en ze gebruiken nu 5 producten die per stuk 1% geven, dus 5% totaal, wordt er dan minder doping gebruikt, of juist meer?quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:55 schreef Ericr het volgende:
[..]
Al tig keer met allerlei statistieken aangetoond dat het gebruik minder is of heb jij een verklaring voor de terugval in snelheid bij beklimmingen. Nu weer niet aan komen met gemiddelden waar ook vlakke ritten in worden meegenomen. Het jagen voor sprinters kan gemiddelden van een ronde opjagen maar het echte krachtsverschil wordt gemaakt in tijdritten en bergritten.
ik vermoed wel dat wat ik denk feiten zijn, maar zelfs de dopingjagers kunnen het niet altijd bewijzen.....quote:Op donderdag 7 maart 2013 17:56 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Omdat ik dat denk, maar ik kan er ook helemaal naast zitten. En als jij dat niet denkt mag dat, maar je moet niet doen alsof alles wat jij denkt een feit is.
Theo Koomen schreef in 1974 al een boek met de naam '25 jaar doping' en kreeg ruzie met de renners daarover.quote:Op donderdag 7 maart 2013 18:00 schreef Ericr het volgende:
Jean Nelissen schreef er al boeken over toen de meesten hier nog geboren moesten worden.
en waarom sprong je dan zo vaak voor de sport/sporters in de bres/verdediging?quote:Op donderdag 7 maart 2013 18:00 schreef Ericr het volgende:
Sta je er ook niet op voor dat je de enige denkt te zijn die weet hoe het zit. Degenen die soms al tientallen jaren sport volgen weten prima hoe de vork in de steel zit. In de jaren 70, 80, 90 en nu nog steeds waren er altijd wel dopingrellen of geruchten in diverse sporten. Alleen had je tientallen jaren terug geen internetfora om dat te bespreken. Een beetje volger van de sport wist echter ook wel dat topsport en doping vaak in 1 adem genoemd kunnen worden.
Jean Nelissen schreef er al boeken over toen de meesten hier nog geboren moesten worden.
Heb dat boek nog ergens liggen hier. Koomen had er wel een handje van om te overdrijven maar dat boek is prima te doen.quote:Op donderdag 7 maart 2013 18:02 schreef OProg het volgende:
[..]
Theo Koomen schreef in 1974 al een boek met de naam '25 jaar doping' en kreeg ruzie met de renners daarover.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |