abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123705551
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:03 schreef Elfletterig het volgende:
Het staat haaks op wat de rechter doet. Dat er mensen zijn die anders denken, was me inmiddels duidelijk ja. Ik kan namelijk ook met eigen ogen waarnemen dat DS4 en jij levende wezens zijn. Jullie behoren echter wel tot een zeer select gezelschap, met jullie blindelingse adoratie voor rechters.
Heeft weinig te maken met een blinde adoratie, meer met het feit dat de gemiddelde Telegraaf-lezer op basis van een krantenartikel inhoudelijk nauwelijks iets weet over het dossier.
  woensdag 6 maart 2013 @ 16:07:52 #102
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123705556
quote:
9s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, ik ben veel te bang voor represailles.
wordt rechter
  woensdag 6 maart 2013 @ 16:08:14 #103
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123705573
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:07 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Heeft weinig te maken met een blinde adoratie, meer met het feit dat de gemiddelde Telegraaf-lezer op basis van een krantenartikel inhoudelijk nauwelijks iets weet over het dossier.
Wat weet jij meer dan hen?
pi_123705580
quote:
13s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:07 schreef Life2.0 het volgende:
Ik begin meer en meer het idee te krijgen dat jullie 'juridische kennis' uit je grote duim komt; ik wacht nog op het eerste rationele argument in deze reeks, buiten elf dan, die ziet het probleem wel
Blijf voorlopig maar in die waan.
pi_123705596
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:08 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Wat weet jij meer dan hen?
Niets.
  woensdag 6 maart 2013 @ 16:09:02 #106
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123705605
quote:
14s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Blijf voorlopig maar in die waan.
Als je mijn dagelijkste portie fictie blijft geven hoef je geen zorgen over te maken
pi_123705619
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:09 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Als je mijn dagelijkste portie fictie blijft geven hoef je geen zorgen over te maken
Mooi.
  woensdag 6 maart 2013 @ 16:09:49 #108
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123705639
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Niets.
Mening gebaseerd op elitisme, wat een eerlijkheid opeens..
pi_123705718
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:09 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Mening gebaseerd op elitisme, wat een eerlijkheid opeens..
Dat is het, ja.
  woensdag 6 maart 2013 @ 16:12:11 #110
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123705743
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is het, ja.
Maar moeten anderen daar de dupe van worden?
pi_123705768
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:48 schreef DS4 het volgende:
Dus je vindt het toch relevant? Je weet niet wat je wil dus!
Waar lees je dat in vredesnaam?

quote:
Ik heb niet gezegd dat het niet ernstig is. Maar laten we wel zijn: als hij betrapt was zonder iemand dood te rijden had hij enkele honderden euro's af mogen tikken en verder praten we er niet over (ok, rijbewijs wordt ook net ingenomen bij >50 km/u te hard).

Ik pleit ervoor om roekeloos rijden zwaarder te bestraffen as such en niet als per toeval het heeft geleid tot een dodelijk ongeval.
Ha.... misschien dat we hier dan nog ergens komen. Hoe kan het dat iemand tot 5 keer toe vanwege verkeersgedrag / -agressie met politie en justitie in aanraking komt en dat dat niet leidt tot veranderend gedrag?

We hoeven de inhoud van die 5 aanrakingen niet eens te kennen, om toch te kunnen vaststellen dat er niet adequaat en effectief is gestraft in die zaken. Want de dader is slechts 21, dus heeft hooguit 3 jaar zijn rijbewijs. Wat nodig is, is een progressief strafstelsel. Dringend nodig, zelfs.

Een systeem waarbij je strenger gaat straffen naarmate feiten zich herhalen. Dat is hoe je onverbeterlijke figuren aanpakt. Maar ja, het blijft een utopie zolang rechters er niks mee doen en steeds aan de onderkant van de schaal blijven zitten.

quote:
De wetgever heeft een maximum ingesteld. Die heeft niets bepaald over dit concrete geval.
Dit is gewoon pertinent onjuist. De wetgever heeft expliciet de straffen verhoogd om dergelijk roekeloos verkeersgedrag beter te lijf te gaan. In de memorie van toelichting staat zwart op wit waarom dit beleid is gevormd. Dit concrete geval voldoet volledig aan de kenmerken van hetgeen de wetgever daar omschrijft. Of wil je dat ook nog gaan ontkennen?

quote:
Nee, ik constateer dat jij de kennis niet hebt om te oordelen over deze rechter. Ik zeg niet dat hij het uitstekend gedaan heeft, ik constateer dat ik het tegendeel niet aannemelijk gemaakt zie.
Slappe, juridische prietpraat dus.
pi_123705801
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:12 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Maar moeten anderen daar de dupe van worden?
Ja.
pi_123705853
quote:
15s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:05 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Welk nut hebben ze dan? Als niemand hier na TIENTALLEN keren gevraagd is om een extreem geval te bedenken waar een hogere straf voor zou staan kan verzinnen en daarna als reactie wordt gegeven dat een max straf maar een zinnetje op papier is, dan is mijn conclusie al snel dat wij die regel dus maar moeten verwijderen (teminste, dat zou 'jullie' insteek moeten zijn, geen rechter haalt het en jullie fantasie kan geen exteem genoeg geval bedenken waar de max verantwoord zou zijn)

Je kan overal nee op zeggen maar dan lok je iets uit; men zegt nee tegen jou, gewoon omdat.
Jij schreef:
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:00 schreef Life2.0 het volgende:
Maar blijkbaar zijn alle kroegjuristen van mening dat een max straf gehalveerd of verwijderd kan worden, wat hebben we aan onhaalbare wetten, right?
Domme vragen doe ik af met één woord.
pi_123705973
quote:
15s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:05 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Welk nut hebben ze dan? Als niemand hier na TIENTALLEN keren gevraagd is om een extreem geval te bedenken waar een hogere straf voor zou staan kan verzinnen en daarna als reactie wordt gegeven dat een max straf maar een zinnetje op papier is, dan is mijn conclusie al snel dat wij die regel dus maar moeten verwijderen (teminste, dat zou 'jullie' insteek moeten zijn, geen rechter haalt het en jullie fantasie kan geen exteem genoeg geval bedenken waar de max verantwoord zou zijn)

Je kan overal nee op zeggen maar dan lok je iets uit; men zegt nee tegen jou, gewoon omdat.
... en dus des te meer reden om minimumstraffen in te gaan voeren. Dan weten we tenminste zeker dat het type dader waar we hier over praten een mooi poosje wordt opgeborgen.

Als maximumstraffen niet meer een indicatie zijn van het speelveld waarbinnen een rechter opereert, of wanneer rechters zonder gegronde redenen slechts een fractie van de maximumstraf opleggen, kunnen we net zo goed alle maximumstraffen schrapen. We vervangen het wetboek dan door een paar A4tjes met een opsomming van strafbare feiten, met daarna de opmerking: "De rechter bepaalt een passende straf"....
pi_123705995
quote:
13s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:07 schreef Life2.0 het volgende:
Ik begin meer en meer het idee te krijgen dat jullie 'juridische kennis' uit je grote duim komt; ik wacht nog op het eerste rationele argument in deze reeks, buiten elf dan, die ziet het probleem wel
Lees jij een ander topic? Immers, het rationele ontbreekt juist volledig in de argumenten van 11L. "Ik vind het te weinig omdat het zo erg is", is niet rationeel, dat is emotioneel.
pi_123706027
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:17 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

... en dus des te meer reden om minimumstraffen in te gaan voeren. Dan weten we tenminste zeker dat het type dader waar we hier over praten een mooi poosje wordt opgeborgen.
Je bent dus voor lagere straffen.
pi_123706032
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:07 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hou toch eens op met die opmerkingen over Telegraaf-lezers. De artikelen uit de OP komen niet uit de Telegraaf, ik lees ook geen telegraaf. Ik vorm mezelf een beeld op basis van meerdere bronnen, op basis van informatie die voorhanden is. Ik citeer zelfs stukken uit het wetboek en de memorie van toelichting. Dat doen Telegraaf-lezers niet.
pi_123706070
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Hou toch eens op met die opmerkingen over Telegraaf-lezers. De artikelen uit de OP komen niet uit de Telegraaf, ik lees ook geen telegraaf. Ik vorm mezelf een beeld op basis van meerdere bronnen, op basis van informatie die voorhanden is. Ik citeer zelfs stukken uit het wetboek en de memorie van toelichting. Dat doen Telegraaf-lezers niet.
Hou dan ook gewoon eens op met je kinderachtige 'argumenten'.
pi_123706132
ik heb het verhaal uitgelegd aan wat mensen in de VS en canada en daar krijgen ze MINIMAAL 20 jaar zonder enige twijfel.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_123706179
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:20 schreef GewoneMan het volgende:
ik heb het verhaal uitgelegd aan wat mensen in de VS en canada en daar krijgen ze MINIMAAL 20 jaar zonder enige twijfel.
En dat krijgen ze ook als ze wiet roken. Wat is je punt?
pi_123706222
quote:
De VS bestaat niet wat dit betreft, welke straf men krijgt verschilt nogal per staat.
pi_123706296
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

En dat krijgen ze ook als ze wiet roken. Wat is je punt?
grapjas... ze zijn er strenger op maar wat jij nu zegt slaat nergens op
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_123706303
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Lees jij een ander topic? Immers, rationele ontbreekt juist volledig in de argumenten van 11L. "Ik vind het te weinig omdat het zo erg is", is niet rationeel, dat is emotioneel.
Ik vind alles leuk en aardig, maar als je mijn mening samenvat, doe dat dan niet met zo'n sneue karikatuur. Ik stel dat er maximaal / optimaal wordt voldaan aan lid 2 en 3 van artikel WW 175. Er zijn zelfs diverse verzwarende omstandigheden aan te voeren (cq. argumenten die tot een relatief zware straf zouden kunnen / moeten leiden), terwijl er een geen enkele verzachtende omstandigheid is genoemd.

In dat licht vind ik het verbijsterend dat de rechter slechts 2 jaar oplegt, terwijl er maximaal 9 jaar voor staat. Ik zou minder verontwaardigd zijn als er 5-6 jaar cel was verstrekt, maar twee jaar is erg weinig. Vindt ook het OM (waarvan jullie steevast geen hoge pet op hebben, omdat dat zo goed uitkomt). En 2 jaar is ook niet wat de wetgever heeft beoogd toen de straffen voor dit soort vergrijpen juist zijn verhoogd (zie memorie van toelichting).

Het is dus niet zo dat ik even een thermometer in m'n reet heb gestoken om mijn "emotie" te meten en vervolgens maar wat roep in het luchtledige. Er zit een gedegen argumentatie achter.

Omgekeerd wachten we nog steeds op moverende redenen waarom er zo laag is gestraft en weigeren jullie aan te geven in welke gevallen een rechter dan wél 9 jaar oplegt. Kennelijk moet je dan eerst minstens 5 mensen doodrijden?
pi_123706317
quote:
14s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De VS bestaat niet wat dit betreft, welke straf men krijgt verschilt nogal per staat.
mogelijk, maar de straf zal vele malen hoger zijn dan de 2 jaar hier dat garandeer ik je
pi_123706328
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:18 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je bent dus voor lagere straffen.
Hoe je tot die conclusie komt, ontgaat me.
pi_123706347
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Hoe je tot die conclusie komt, ontgaat me.
Dat is je al uitgelegd.
pi_123706376
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:24 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

grapjas... ze zijn er strenger op maar wat jij nu zegt slaat nergens op
Nou nee? Het punt is dat men over straffen (of strafrecht in het algemeen) daar er niet hetzelfde denkt als hier. Dus vandaar mijn vraag: Wat is je punt?
pi_123706409
quote:
14s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is je al uitgelegd.
Kennelijk door iemand met compleet verknipte denkpatronen.
pi_123706483
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:27 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Kennelijk door iemand met compleet verknipte denkpatronen.
Daar ga je weer.
pi_123706544
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:24 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind alles leuk en aardig, maar als je mijn mening samenvat, doe dat dan niet met zo'n sneue karikatuur. Ik stel dat er maximaal / optimaal wordt voldaan aan lid 2 en 3 van artikel WW 175. Er zijn zelfs diverse verzwarende omstandigheden aan te voeren (cq. argumenten die tot een relatief zware straf zouden kunnen / moeten leiden), terwijl er een geen enkele verzachtende omstandigheid is genoemd.
En nog denk jij dat je standaard uit moet gaan van de maximale straf. Ik ga dat niet nóg een keer uitleggen.
quote:
...
Het is dus niet zo dat ik even een thermometer in m'n reet heb gestoken om mijn "emotie" te meten en vervolgens maar wat roep in het luchtledige. Er zit een gedegen argumentatie achter.
Nee, dat zit er niet. Jij hebt nog steeds niet objectief onderbouwd wanneer 2 jaar voldoende is, wanneer 5 jaar en wanneer 9 jaar. Kan je ook niet, maar dat begrijp je niet.
quote:
Omgekeerd wachten we nog steeds op moverende redenen waarom er zo laag is gestraft en weigeren jullie aan te geven in welke gevallen een rechter dan wél 9 jaar oplegt. Kennelijk moet je dan eerst minstens 5 mensen doodrijden?
Dat zou zo maar kunnen, ja.
pi_123706927
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:12 schreef Elfletterig het volgende:

Ha.... misschien dat we hier dan nog ergens komen. Hoe kan het dat iemand tot 5 keer toe vanwege verkeersgedrag / -agressie met politie en justitie in aanraking komt en dat dat niet leidt tot veranderend gedrag?
Misschien wel omdat de straffen die je krijgt voor roekeloos rijden (als daar sprake van was... dat weten we niet) zonder letsel te veroorzaken zodanig laag liggen dat er geen verandering optreedt.

quote:
We hoeven de inhoud van die 5 aanrakingen niet eens te kennen, om toch te kunnen vaststellen dat er niet adequaat en effectief is gestraft in die zaken. Want de dader is slechts 21, dus heeft hooguit 3 jaar zijn rijbewijs. Wat nodig is, is een progressief strafstelsel. Dringend nodig, zelfs.
Dus eigenlijk ben je het wel met mij eens dat er zwaarder gestraft moet worden als er nog geen doden zijn gevallen en niet pas als er doden gevallen zijn, want dat enkele feit is voor de meesten echt wel voldoende om eens na te gaan denken.

Dan ben je dus feitelijk te laat.

quote:
Een systeem waarbij je strenger gaat straffen naarmate feiten zich herhalen. Dat is hoe je onverbeterlijke figuren aanpakt. Maar ja, het blijft een utopie zolang rechters er niks mee doen en steeds aan de onderkant van de schaal blijven zitten.
Ik durf te wedden dat als hij in vergelijkbare omstandigheden nogmaals iemand dood rijdt hij een zwaardere straf krijgt. Er is ook een recidiveregeling.

Alleen zie je dat nu de nadruk ligt op het gevolg ipv de daad en ik wil dat andersom hebben. Misschien dat met hetgeen hierboven staat je dat kan begrijpen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_123707083
quote:
Nou... nee. En verder is dat geen argument.
  woensdag 6 maart 2013 @ 17:09:48 #133
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123707886
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Jij schreef:

[..]

Domme vragen doe ik af met één woord.
Wat hebben we aan loze wetten?

Ik weet dat antwoord al; dat houd jouw positie in stand, want jij wilt graag een stok achter de deur houden, je eliteclubje bestaansrecht geven

[ Bericht 13% gewijzigd door Life2.0 op 06-03-2013 17:19:16 ]
  woensdag 6 maart 2013 @ 17:14:23 #134
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123708040
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Lees jij een ander topic? Immers, het rationele ontbreekt juist volledig in de argumenten van 11L. "Ik vind het te weinig omdat het zo erg is", is niet rationeel, dat is emotioneel.
Het is dan ook simpelweg erg, dat je dergelijek gedragingen wilt bagatelliseren is geen teken van kennis van zaken maar een vertekend moraal, het valt niet goed te praten en de staf staat niet in verhouding tot de daad, was je daar niet vroeger voorvechter van? Hoe komt het dat je tegenwoodig een slappe zak bent geworden die zich boven anderen stelt?
  woensdag 6 maart 2013 @ 17:18:03 #135
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123708179
Ik VIND het niet te weinig.

Het IS te weinig.
quote:
Het Openbaar Ministerie heeft donderdag celstraffen tot 24 maanden geëist tegen drie mannen die in de rechtbank in Amsterdam terechtstonden voor oplichting van 49 mensen via Marktplaats.

De drie Amsterdammers boden op Marktplaats nepkaarten te koop aan voor voetbalwedstrijden, musicals, wandeltochten, concerten en festivals. Slachtoffers maakten het overeengekomen bedrag over naar rekeningnummers van anderen. De verdachten haalden daar het geld af zonder de beloofde kaarten op te sturen.

Als het aan justitie ligt, belandt een 21-jarige man 2 jaar lang in een inrichting voor stelselmatige daders. Tegen een 25-jarige verdachte eiste justitie een celstraf van 2 jaar. De derde verdachte van 22 jaar hoorde de officier van justitie een celstraf eisen van 2 jaar, waarvan 8 maanden voorwaardelijk. De rechtbank doet over 2 weken uitspraak.

Afgelopen vrijdag hield de Amsterdamse politie nog een 24-jarige vrouw en haar 33-jarige man aan. Zij zouden meer dan 100 mensen via Markplaats hebben opgelicht door de valse verkoop van concert-, voetbal- of festivalkaarten.
Oplichting is even erg als iemand het leven ontnemen door als een idioot te rijden :Y
pi_123708918
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:14 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Het is dan ook simpelweg erg, dat je dergelijek gedragingen wilt bagatelliseren is geen teken van kennis van zaken maar een vertekend moraal, het valt niet goed te praten en de staf staat niet in verhouding tot de daad, was je daar niet vroeger voorvechter van? Hoe komt het dat je tegenwoodig een slappe zak bent geworden die zich boven anderen stelt?
Ken ik jou ergens van, of heb je last van een koortsdelirium?
pi_123709336
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:30 schreef DonJames het volgende:
En nog denk jij dat je standaard uit moet gaan van de maximale straf. Ik ga dat niet nóg een keer uitleggen.
Dat denk ik NIET. Maar als dit geen zaak is om bij uitstek de maximale straf op te leggen, wat dan wél? (Zie vraag van HardMetal, die nog steeds niet beantwoord is, behalve met om de hete brij heen draaien)

En als het nou ook maar helft van maximaal was geweest, dus pakweg 4-5 jaar.... - maar nee, deze rechter geeft 2 jaar. En daar zijn precies NUL argumenten voor aangevoerd. Je kent vrouwe justitia met haar weegschaaltje toch wel? Wat ligt er precies op die weegschaal waardoor de rechter tot zo'n lage straf komt?

quote:
Nee, dat zit er niet. Jij hebt nog steeds niet objectief onderbouwd wanneer 2 jaar voldoende is, wanneer 5 jaar en wanneer 9 jaar. Kan je ook niet, maar dat begrijp je niet.
Zal te maken hebben met een mate van ernst. Daarbij weeg je van alles mee. De feiten zelf, zijn gedrag, eerdere staat van dienst, verzachtende omstandigheden.

quote:
Dat zou zo maar kunnen, ja.
Triest.
  woensdag 6 maart 2013 @ 17:52:59 #138
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123709378
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ken ik jou ergens van, of heb je last van een koortsdelirium?
meest inhoudelijke post van jou tot nu toe ^O^
  woensdag 6 maart 2013 @ 17:53:56 #139
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123709417
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat denk ik NIET. Maar als dit geen zaak is om bij uitstek de maximale straf op te leggen, wat dan wél? (Zie vraag van HardMetal, die nog steeds niet beantwoord is, behalve met om de hete brij heen draaien)

En als het nou ook maar helft van maximaal was geweest, dus pakweg 4-5 jaar.... - maar nee, deze rechter geeft 2 jaar. En daar zijn precies NUL argumenten voor aangevoerd. Je kent vrouwe justitia met haar weegschaaltje toch wel? Wat ligt er precies op die weegschaal waardoor de rechter tot zo'n lage straf komt?

[..]

Zal te maken hebben met een mate van ernst. Daarbij weeg je van alles mee. De feiten zelf, zijn gedrag, eerdere staat van dienst, verzachtende omstandigheden.

[..]

Triest.
Wij snappen gewoon niet de superieure voorkennis van deze rechter :Y
pi_123709899
quote:
14s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:53 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Wij snappen gewoon niet de superieure voorkennis van deze rechter :Y
Die heeft de rechter ook helemaal niet. Ze doen maar gewoon wat.
pi_123712332
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:51 schreef Elfletterig het volgende:

Dat denk ik NIET. Maar als dit geen zaak is om bij uitstek de maximale straf op te leggen, wat dan wél?
Nou, er was al geen sprake van recidive... Het was pas de eerste keer dat hij iemand dood reed.

En jij wil harder straffen bij recidive, dus...
  woensdag 6 maart 2013 @ 19:09:01 #142
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123712386
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2013 19:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou, er was al geen sprake van recidive... Het was pas de eerste keer dat hij iemand dood reed.

Klopt het was zijn eerste niet-geweldadige dood door schuld
pi_123730472
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2013 19:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je gaat me toch niet vertellen dat je te zwakbegaafd bent om VIJF eerdere gevallen van foutief verkeersgedrag en -agressie (zodanig dat de dader ervoor in aanraking kwam met politie en justitie) te relateren aan dit ongeval dat wél fataal afliep?

Je bent je ervan bewust dat ook de rechter daarvan gewag maakt in de bepaling van de strafmaat? (al blijkt nergens hoe dat dan precies tot uitdrukking komt...)
  donderdag 7 maart 2013 @ 01:47:59 #144
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_123732611
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 00:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je gaat me toch niet vertellen dat je te zwakbegaafd bent om VIJF eerdere gevallen van foutief verkeersgedrag en -agressie (zodanig dat de dader ervoor in aanraking kwam met politie en justitie) te relateren aan dit ongeval dat wél fataal afliep?

Je bent je ervan bewust dat ook de rechter daarvan gewag maakt in de bepaling van de strafmaat? (al blijkt nergens hoe dat dan precies tot uitdrukking komt...)
Wat zou volgens jou de straf geweest moeten zijn als er GEEN ongeluk had plaatsgevonden? alleen het 6e geval van roekeloos rijgedrag?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_123732682
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 01:47 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Wat zou volgens jou de straf geweest moeten zijn als er GEEN ongeluk had plaatsgevonden? alleen het 6e geval van roekeloos rijgedrag?
Waarom is dat relevant? We hebben het over een situatie waarbij "dankzij" het roekeloze rijgedrag van de dader wél een dode is gevallen.

Als er alleen roekeloos rijgedrag wordt vastgesteld (kortom: grove verkeersovertredingen) zijn daar standaard sancties voor. Ik zou het alleen niet verkeerd vinden als daar meer progressie in wordt gebouwd. Je zou - bij herhaling - kunnen denken aan rijontzegging. Eerst voor een korte periode, bij herhaling voor een langere tijd.
pi_123733021
Ik ben benieuwd wat die getuigen tegen de dader hebben gezegd waardoor hij pissig werd. Zullen wel van die grootbekken zijn geweest, gelijk hun mening klaar terwijl hij zich nèt realiseert wat er gebeurd is. Nou dan is het goed voor te stellen dat hij even flipt. En het is niet dat hij de deur uit ging met het plan om iemand plat te jakkeren. Dus meer dan 5 jaar? Bitch please. We nemen allemaal wel eens risico's.
  donderdag 7 maart 2013 @ 07:01:06 #147
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_123733528
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 01:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waarom is dat relevant? We hebben het over een situatie waarbij "dankzij" het roekeloze rijgedrag van de dader wél een dode is gevallen.

Als er alleen roekeloos rijgedrag wordt vastgesteld (kortom: grove verkeersovertredingen) zijn daar standaard sancties voor. Ik zou het alleen niet verkeerd vinden als daar meer progressie in wordt gebouwd. Je zou - bij herhaling - kunnen denken aan rijontzegging. Eerst voor een korte periode, bij herhaling voor een langere tijd.
Dat is relevant, omdat er in dat geval inderdaad een paar honderd euro boete zou zijn.
Nu dit toevallig verkeerd afloopt moet er 5 jaar cel staan volgens jou.

En wat als meneer een dodelijk ongeluk veroorzaakt zonder op dat moment roekeloos te rijden, wat dan?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_123734135
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 00:18 schreef Elfletterig het volgende:

Ik ben meer dan 5 keer in aanraking gekomen met politie en justitie voor foutief verkeersgedrag zonder dat ik mij nou heel bijzonder gedraag in het verkeer, dus hoe leuk het ook moge klinken... ik ben daar niet zo van onder de indruk.

Maar je bent het hoop ik wel met mij eens dat iemand die in zijn leven 4 keer iemand doodrijdt in het verkeer vanwege roekeloos rijden een zwaardere straf verdient dan iemand die dat na 1 keer heeft afgeleerd. En je bent het hoop ik ook met mij eens dat als je iemand dood rijdt door te hard door het rood te rijden, met alcohol op, in een auto die APK afgekeurd is en niet goed meer remt, terwijl je niet eens een rijbewijs hebt... dat dat toch weer zwaarder is.

Kortom... het is helemaal niet zo moeilijk om omstandigheden te bedenken die een nog zwaardere straf zouden rechtvaardigen. Dus vertel eens waarom jij zo snel door wil naar de maximale straf?
pi_123734150
quote:
4s.gif Op donderdag 7 maart 2013 02:23 schreef HyperViper het volgende:
Ik ben benieuwd wat die getuigen tegen de dader hebben gezegd waardoor hij pissig werd. Zullen wel van die grootbekken zijn geweest, gelijk hun mening klaar terwijl hij zich nèt realiseert wat er gebeurd is. Nou dan is het goed voor te stellen dat hij even flipt. En het is niet dat hij de deur uit ging met het plan om iemand plat te jakkeren. Dus meer dan 5 jaar? Bitch please. We nemen allemaal wel eens risico's.
Zo zou je het ook kunnen zeggen ja...
pi_123734226
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 01:53 schreef Elfletterig het volgende:

Vind jij het zelf ook niet vreemd om de toevalscomponent zeer zwaar te bestraffen en hetgeen bewust gedaan is zeer licht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')