En toch is het niet mogelijk dat kwiwi dit andersom ook kan. Is jouw hoofd echt zo opgezwollen?quote:Op zondag 3 maart 2013 17:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ale je mij hoort, hoor je daar geen accent in. Je zal er echt heel hard op moeten letten om me ergens op te betrappen. Naast weten wat je weg moet laten in je accent ook een kwestie van je stembanden anders gebruiken.
O zo bedoel je dat. Ik dacht dat je het over die 5-jarigen had. Die dus wel gewoon Limburgs leren.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:45 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je had het net over mensen van 20+, ik ging er vanuit dat de meerderheid daarvan werkt.
Dus eigenlijk wil je zeggen dat wat jij doet enórm knap is door over anderen te zeggen dat ze eigenlijk nooit (op latere leeftijd) een ander accent zouden kunnen aanleren..quote:Op zondag 3 maart 2013 17:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ale je mij hoort, hoor je daar geen accent in. Je zal er echt heel hard op moeten letten om me ergens op te betrappen. Naast weten wat je weg moet laten in je accent ook een kwestie van je stembanden anders gebruiken.
Wellicht is dat het probleem, mijn hoofd is niet opgezwollen.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:48 schreef Piye het volgende:
[..]
En toch is het niet mogelijk dat kwiwi dit andersom ook kan. Is jouw hoofd echt zo opgezwollen?
Kwiwi heeft hier in haar jonge jaren gewoond. Het is gewoon veel lastiger om een accent aan te leren, dan het af te leren. Geloof het nu maar. Ik heb ook meer moeite met plat Amsterdams spreken dan met 'gewoon' Nederlands.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:48 schreef Piye het volgende:
[..]
En toch is het niet mogelijk dat kwiwi dit andersom ook kan. Is jouw hoofd echt zo opgezwollen?
Hebben Hollanders vaker last van.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:49 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wellicht is dat het probleem, mijn hoofd is niet opgezwollen.
Nogmaals 'gewoon' Nederlands is ook gewoon een accent. Daardoor gaat je stelling niet op. Afleren van een accent is altijd aanleren van een nieuw accent.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Kwiwi heeft hier in haar jonge jaren gewoond. Het is gewoon veel lastiger om een accent aan te leren, dan het af te leren. Geloof het nu maar. Ik heb ook meer moeite met plat Amsterdams spreken dan met 'gewoon' Nederlands.
Wat ik wil zeggen is dat ik mijn accent heb afgeleerd. Dat vind ik verder niet knap, dat mag iemand anders vinden.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:48 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dus eigenlijk wil je zeggen dat wat jij doet enórm knap is door over anderen te zeggen dat ze eigenlijk nooit (op latere leeftijd) een ander accent zouden kunnen aanleren..
quote:Op zondag 3 maart 2013 17:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
Een accent afleren is veel moeilijker dan het aanleren.
Hier klopt iets niet.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het is gewoon veel lastiger om een accent aan te leren, dan het af te leren.
Ja, maar dit is onnatuurlijk. En ik dacht dat deze hele discussie ging over het 'adopteren' van een spreekwijze (=dialect, accent).quote:Op zondag 3 maart 2013 17:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, dat leg ik net uit: door bepaalde aspecten van een accent weg te laten, kom ik op het Nederlands uit.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:52 schreef Piye het volgende:
Nogmaals 'gewoon' Nederlands is ook gewoon een accent. Daardoor gaat je stelling niet op. Afleren van een accent is altijd aanleren van een nieuw accent.
Ik herhaal het nog een keer want ik heb nog meer te doen en anders kost het zoveel tijd dat mijn kleren uit de mode raken, ik leer niets aan, ik haal aspecten van het Limburgs weg. Met alleen maar klankverschuivingen en hardere medeklinkers kom je er niet.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:53 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Hier klopt iets niet.
Verder leer jij je een 'ABN accent' aan door het Limburgse af te leren, waar anderen een 'ABN accent' afleren door een Limburgs accent aan te leren.
Hendig sjiek he maanquote:Op zondag 3 maart 2013 17:57 schreef Gezicht het volgende:
Ich wist neet dat d'r zwa veul Limburgers in KLB zoate.
Als jij alleen maar aspecten weglaat en ze niet voor andere aspecten vervangt spreek je nogal gebrekkig Nederlands.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, dat leg ik net uit: door bepaalde aspecten van een accent weg te laten, kom ik op het Nederlands uit.
Probeer het maar eens, het gaat je niet lukken om binnen 3 maanden Limburgs te spreken zoals ik het binnen die periode eruit heb gekregen.
Het zou je nogal meevallen denk ik.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:01 schreef Piye het volgende:
[..]
Als jij alleen maar aspecten weglaat en ze niet voor andere aspecten vervangt spreek je nogal gebrekkig Nederlands.
Okee maar wel onder de lijn van Susteren Born.quote:
Okéquote:Op zondag 3 maart 2013 18:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Okee maar wel onder de lijn van Susteren Born.
Heerlenquote:Op zondag 3 maart 2013 17:55 schreef Gezicht het volgende:
Limburg![]()
Zo'n Heerlens/Landgraafs accent vind ik echter ook belachelijk klinken.
Nee jij dan met je.......met je.....met je..............je........ Gezicht ! Zoquote:Op zondag 3 maart 2013 17:55 schreef Gezicht het volgende:
Limburg![]()
Zo'n Heerlens/Landgraafs accent vind ik echter ook belachelijk klinken.
gans billigquote:
Nea van dich maake ze poosters. Dich kums op enne postzeagel. Dich treaks volle zaalequote:
joa whaquote:Op zondag 3 maart 2013 19:27 schreef hans1988 het volgende:
Auwhoer nit ej! Ich houw dich opde puutsch!
Kerkrade![]()
![]()
![]()
Aah, ik begin nu een sterk vermoeden te krijgen waarom jij buitenlanders haat en deze haat maar al te graag promoot: je hoopt dat men de pijlers op een andere groep richt, omdat men, wanneer men gaat kijken naar de eigen groep (autochtone Nederlanders), jou er waarschijnlijk als eerste uitpikt als pispaaltje...quote:Op zondag 3 maart 2013 17:00 schreef IPA35 het volgende:
Haten op mede-Nederlanders![]()
Er zijn genoeg buitenlanders om op te haten hoor!
ja, wij zijn een gemoedelijk volkje he.quote:Op zondag 3 maart 2013 19:57 schreef Nikmans het volgende:
Toch mooi hoe gemoedelijk anti-Limburg topics altijd eindigen, in vergelijking met anti-random-andere-bevolkingsgroep topics
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |