abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123616917
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:26 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Dat cijfer is voor alle slachtoffers. Hoezo klopt de tt dan niet?
De onderzoekers zeggen niet expliciet dat er meer mensen bij de holocaust zijn omgekomen. Ze zeggen dat er meer werk- en concentratiekampen waren dan gedacht.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:27 schreef Leipo666 het volgende:
je mag ontkennen/betwijfelen:
de Namibische genocide
de Armeense genocide
de Holodomor
de Rwandese genocide
en nog vele andere genocides

maar oh wee als je de Holocaust ontkent/betwijfelt :')
Bosnische genocide wordt echt heel erg vaak ontkend. Dat wil niet zeggen dat het ontkennen van de Holocaust goed is, het is zelfs dom. Maar er moet wel consistent mee worden omgegaan. De ene genocide is voor de slachtoffers net zo erg als de andere, ook al is het ver van huis.
pi_123617281
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:32 schreef Peunage het volgende:

Bosnische genocide wordt echt heel erg vaak ontkend. Dat wil niet zeggen dat het ontkennen van de Holocaust goed is, het is zelfs dom. Maar er moet wel consistent mee worden omgegaan. De ene genocide is voor de slachtoffers net zo erg als de andere, ook al is het ver van huis.
juist! ik zou zelf de Holocaust ook nooit ontkennen, maar ik snap dus de uitzonderingspositie van deze gebeurtenis niet.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_123617383
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:24 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

dus het ontkennen of te vragen stellen van een historische gebeurtenis staat gelijk aan laster :')
Het ontkennen van gebeurtenis ten behoeve van het in een kwaad daglicht stellen van een bevolkingsgroep wel ja.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_123617446
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:32 schreef Peunage het volgende:

[..]

De onderzoekers zeggen niet expliciet dat er meer mensen bij de holocaust zijn omgekomen. Ze zeggen dat er meer werk- en concentratiekampen waren dan gedacht.

[..]

De holocaust is niet alleen het vermoorden van joden.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123617466
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het ontkennen van gebeurtenis ten behoeve van het in een kwaad daglicht stellen van een bevolkingsgroep wel ja.
want het is niet mogelijk iets te ontkennen zonder een bevolkingsgroep in een kwaad daglicht te zetten? :')

bullshit!

het wel erkennen van de Holocaust is dan juist het in het kwaad daglicht zetten van de Duitsers (ook een bevolkingsgroep :P )
pi_123617610
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:46 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

want het is niet mogelijk iets te ontkennen zonder een bevolkingsgroep in een kwaad daglicht te zetten? :')

bullshit!

het wel erkennen van de Holocaust is dan juist het in het kwaad daglicht zetten van de Duitsers (ook een bevolkingsgroep :P )
Maar dat is de waarheid. Een groot verschil.
pi_123617714
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:46 schreef Polacco het volgende:

[..]

De holocaust is niet alleen het vermoorden van joden.
De Holocaust is de systematische moord op Joden.
pi_123617863
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:49 schreef Polacco het volgende:

[..]

Maar dat is de waarheid. Een groot verschil.
maar wie zegt wat de waarheid is?

zo werden vroeger mensen verbrand als ze zeiden dat de aarde rond was, want iedereen wist toch dat de aarde plat was? :{w

ik vind de basis waarop de Holocaust-ontkenning-is-strafbaar wetgeving gebaseerd dus nogal dun en wankel
pi_123617969
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:42 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

juist! ik zou zelf de Holocaust ook nooit ontkennen, maar ik snap dus de uitzonderingspositie van deze gebeurtenis niet.
De uitzonderingspositie is heel simpel. Er is jurisprudentie.
Het wetboek van strafrecht stelt nergens expliciet het ontkennen van de Holocaust strafbaar.

Verbeke is destijds veroordeeld voor het volgende:

quote:
1. "het zich in het openbaar mondeling, opzettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun ras, meermalen gepleegd", 2. "medeplegen van het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep'mensen wegens hun ras beledigend is, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd" en 3. en 4. "het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep mensen wegens hun ras beledigend is , anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd
Vervolgens heeft de Hoge Raad zijn bezwaar tegen de veroordeling verworpen.

Over het algemeen worden uitspraken van de Hoge Raad in Nederland gezien als rechtsbron, waaruit rechters bij een uitspraak kunnen putten.
Wellicht zou een aanklager zich bij de eventuele ontkenning van een andere genocide in een soortgelijke context kunnen beroepen op dit arrest, maar ik ben geen jurist dus dat zou ik niet durven zeggen.
  maandag 4 maart 2013 @ 14:59:09 #210
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123618004
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:30 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Een 'SS-subkamp' (Außenlager) is een kamp die administratief direct verbonden is met een hoofdkamp (Stammlager). Meestal waren het werkkampen van de SS-WVHA. In Herzogenbusch zaten vanaf januari 1943 bijvoorbeeld diamantwerkers.
Het Nederlandse hoofdkamp was KZ Herzogenbusch (Kamp Vught), slechts de subkampen die daaronder vielen zijn zo te zien op de kaart van NYT gemarkeerd. De rest moet kennelijk nog onderzocht worden.

Zie: Verzeichnis der Konzentrationslager und ihrer Außenkommandos, en dan zoeken op 'Herzogenbusch'.
Ha, bedankt voor de info.
pi_123618286
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

De uitzonderingspositie is heel simpel. Er is jurisprudentie.
Het wetboek van strafrecht stelt nergens expliciet het ontkennen van de Holocaust strafbaar.

Verbeke is destijds veroordeeld voor het volgende:

[..]

Vervolgens heeft de Hoge Raad zijn bezwaar tegen de veroordeling verworpen.

Over het algemeen worden uitspraken van de Hoge Raad in Nederland gezien als rechtsbron, waaruit rechters bij een uitspraak kunnen putten.
Wellicht zou een aanklager zich bij de eventuele ontkenning van een andere genocide in een soortgelijke context kunnen beroepen op dit arrest, maar ik ben geen jurist dus dat zou ik niet durven zeggen.
waarbij alle anti Marokkaanse geluiden van de afgelopen tijd ook onder dit arrest zouden kunnen vallen....
pi_123618503
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:52 schreef Peunage het volgende:

[..]

De Holocaust is de systematische moord op Joden.
In bredere zin van het woord niet. Dat is veel meer. Ook de systematisch moord op Polen, Russen, Roma etc. Allen die in de ogen van de nazi's ongewenst waren.
pi_123618674
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 15:06 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

waarbij alle anti Marokkaanse geluiden van de afgelopen tijd ook onder dit arrest zouden kunnen vallen....
Niet specifiek onder dit arrest en al zeker niet 'alle anti Marokkaanse geluiden', wat dat ook precies wezen mag.
Wellicht dat er onder wvsr 137c het een en ander bestraft kan worden:

quote:
1. Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.
  Admin maandag 4 maart 2013 @ 17:53:41 #214
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_123624619
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 15:11 schreef Polacco het volgende:

[..]

In bredere zin van het woord niet. Dat is veel meer. Ook de systematisch moord op Polen, Russen, Roma etc. Allen die in de ogen van de nazi's ongewenst waren.
Dan moeten ze de definitie eens aan gaan passen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 4 maart 2013 @ 17:59:11 #215
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_123624818
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 17:53 schreef yvonne het volgende:

[..]

Is al gebeurd, hoor. De moord op de Joden is de Shoah, de Holocaust is het totale plaatje, om het maar zo te noemen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_123624978
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 17:53 schreef yvonne het volgende:

[..]

Klopt, bepaalde geleerde pleiten daar dan ook voor.

quote:
Some scholars argue that the mass murder of the Romani and people with disabilities should be included in the definition, and some use the common noun "holocaust" to describe other Nazi mass murders, including those of Soviet prisoners of war, Polish and Soviet civilians, and homosexuals. Recent estimates based on figures obtained since the fall of the Soviet Union indicates some ten to eleven million civilians and prisoners of war were intentionally murdered by the Nazi regime.
Van de wiki pagina ontrent de holocaust.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 17:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Is al gebeurd, hoor. De moord op de Joden is de Shoah, de Holocaust is het totale plaatje, om het maar zo te noemen.
Ook dat ja, het gebruik van het Hebreeuwse woord om de genocide op de joden aan te duiden.
  Admin maandag 4 maart 2013 @ 18:07:05 #217
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_123625144
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 17:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tsja, niet echt duidelijk
De Holocaust, ook wel Shoah, Shoa of Sjoa (Hebreeuws: שואה Ha-Shoah) genoemd, was de systematische Jodenvervolging door de nazi's en hun bondgenoten voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaust
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_123625192
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:07 schreef yvonne het volgende:

[..]

De Holocaust, ook wel Shoah, Shoa of Sjoa (Hebreeuws: שואה Ha-Shoah) genoemd, was de systematische Jodenvervolging door de nazi's en hun bondgenoten voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Da's geen bron he!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Admin maandag 4 maart 2013 @ 18:13:48 #219
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_123625403
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:08 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Da's geen bron he!
Nee, vast niet nee, maar het is wel verwarrend.
quote:
Het woord Holocaust betekent brandoffer en is afgeleid van het Oud-Griekse woord ὁλόκαυστον (holokauston), wat letterlijk 'geheel verbrand' betekent. Dit was een aanduiding voor een brandoffer aan een godheid. De term Holocaust als synoniem voor de Sjoa is in zwang gekomen vanuit de Verenigde Staten, waar eind jaren 70 de gelijknamige televisieserie grote aandacht trok.

Omdat de term Holocaust oorspronkelijk de naam was van een vrijwillig brandoffer aan God, en er bij de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog geen vrijwillige offers aan een godheid werden gebracht, heeft deze term voor sommigen een nare bijklank: ze spreken dan liever van Sjoa (שואה = vernietiging).

maandag 4 maart 2013 @ 18:18:53 #220
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_123625610
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:07 schreef yvonne het volgende:

[..]

Die bijzin is dus onjuist. In de zuivere geschiedschrijving worden Shoah en Holocaust apart gebruikt en is Shoah zeker geen synoniem voor de Holocaust.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 4 maart 2013 @ 18:36:47 #221
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123626301
Uit dit citaat krijg ik de indruk dat de bedenker van de term Holocaust deze wel degelijk specifiek had bedoeld om er het lot van de Joden mee aan te duiden:
quote:
As mentioned, the term “holocaust” was first applied by Elie Wiesel to the Nazi extermination of Europe’s Jews. When he did so, he was making explicit reference to Abraham’s willingness to sacrifice Isaac, recounted in Genesis. (...).

Take the word “Holocaust.” I am among the first, if not the first to use it in that context. By accident. I was working on an essay, a biblical commentary, and I wrote about the sacrifice, the binding of Isaac, by his father Abraham. In the Bible, there is a Hebrew word “ola”, whih means burnt offering. I thought the word “holocaust” was good: fire and so on. . . . The word had so many implications that I felt it was good.

R.H. Schoeman, Salvation is from the Jews (John 4:22), p. 170
  maandag 4 maart 2013 @ 19:05:50 #222
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123627264
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:36 schreef Iblardi het volgende:
Uit dit citaat krijg ik de indruk dat de bedenker van de term Holocaust deze wel degelijk specifiek had bedoeld om er het lot van de Joden mee aan te duiden:

[..]

Meer leesvoer: http://www.balashon.com/2008/04/shoah-and-holocaust.html
pi_123628003
de holocaust duurde best even, and all my granddad got me is a light with a stupid cow skin! :(
pi_123628360
quote:
9s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:31 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Jouw post inderdaad.

Goed, ontopic. Schuilt het nieuwe in de omvang, of waren die seksslavinnen bijvoorbeeld helemaal onbekend tot nu toe?

Blijft ziek om te lezen allemaal.
Volgens mij schuilt het vooral in de bewoording. Een fabriek waar voorheen dwangarbeiders zaten is nu ineens ook een kamp.
  maandag 4 maart 2013 @ 19:30:25 #225
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123628429
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:29 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Volgens mij schuilt het vooral in de bewoording. Een fabriek waar voorheen dwangarbeiders zaten is nu ineens ook een kamp.
Waar waren de arbeiders ondergebracht denk je? :P
pi_123628547
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:29 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ik associeer kamp altijd met gezelligheid, padvinders, kampvuren, vers geroosterd vlees, slaapzakken en homoseks.
pi_123628681
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:40 schreef arjan1212 het volgende:
Die genocide van de Kmer in Cambodja vind ik een van de ergste 30% van de bevolking afmaken in een paar maanden tijd
Of de genocide op ongeveer 6 miljoen native Americans in drie jaar tijd, eind 15de eeuw. Nog wel wat erger dan de genocide op joden want het mocht ook allemaal nog eens ongestraft.
pi_123628925
quote:
15s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:46 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Je zou toch denken dat die allemaal al wel bekend zouden moeten zijn, vreemd.
Nee joh, in 2025 worden ook alle huizen van Joden waar de Duitsers zijn binnen gevallen en de bewoners een minuut of 10 hebben vastgehouden als kamp geteld en zijn er dus miljoenen kampen meer dan we nu denken en is de Holocaust dus nog veel en veel gruwelijker dan we al dachten.
pi_123628959
quote:
13s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:40 schreef Krabs2.0 het volgende:
Dat eeuwig gejank altijd.
Antisemiet
pi_123629086
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:34 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Of de genocide op ongeveer 6 miljoen native Americans in drie jaar tijd, eind 15de eeuw. Nog wel wat erger dan de genocide op joden want het mocht ook allemaal nog eens ongestraft.
da's al zo lang terug man. niet meer over zeuren. :7
pi_123632764
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:38 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Nee joh, in 2025 worden ook alle huizen van Joden waar de Duitsers zijn binnen gevallen en de bewoners een minuut of 10 hebben vastgehouden als kamp geteld en zijn er dus miljoenen kampen meer dan we nu denken en is de Holocaust dus nog veel en veel gruwelijker dan we al dachten.
Heb je het artikel wel gelezen?
  maandag 4 maart 2013 @ 20:50:25 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_123633497
Ik heb nog een boek uit 1950 liggen, waar gesproken werd over de 'moord op tienduizenden Joden'. Wat holocaust betreft is er ook sprake van inflatie.
The End Times are wild
pi_123639487
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:50 schreef LXIV het volgende:
Ik heb nog een boek uit 1950 liggen, waar gesproken werd over de 'moord op tienduizenden Joden'. Wat holocaust betreft is er ook sprake van inflatie.
Zeker geschreven door ene Neil Azi?
  maandag 4 maart 2013 @ 22:17:34 #234
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_123639655
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:15 schreef Polacco het volgende:

[..]

Zeker geschreven door ene Neil Azi?
xd xd vet grapigggggggg
pi_123639809
he kom je de boel weer opnaaien clapyourhands
  maandag 4 maart 2013 @ 22:28:54 #236
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_123640399
Nou ff allemaal om Arjan lachen mensen, het begint een beetje zielig te worden
  dinsdag 5 maart 2013 @ 00:04:44 #237
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123645607
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:50 schreef LXIV het volgende:
Misschien heeft dat getal alleen betrekking op de Nederlandse Joden. Het was in 1950 al jaren algemeen bekend dat het om miljoenen ging:
quote:
In Neurenberg hebben de aanklagers de documenten op tafel gebracht betreffende de Jodenvervolgingen, die aan zes millioen menschen, wier eenige misdaad was, dat zij uit Joodsche ouders waren geboren, het leven heeft gekost.

"De martelgang van de Joden. Grootste misdaad aller tijden", De Tijd, 15-12-1945
quote:
Het totaal aantal ln Europa omgebrachte Joden bedraagt volgens opgave van dr. Adolf Eichman, chef van de Joodse afdeling van de Gestapo, zes millioen.

"Het Jodendrama in Europa. Het Duitse volk schuldig aan deze orgie van misdaden. Zes millioen Joden 'vernietigd'", Het vrije volk, 15-12-1945
quote:
Het te München verschijnende Amerikaansche blad „Die Neue Zeitung" publiceert een statistiek van het aantal joden dat nog in Europa leeft, in vergelijking tot vroeger. Deze door 't „Joint Distribution Committee" uitgegeven statistiek toont, dat van de vroegere zes millioen joden in Europa slechts anderhalf millioen Hitler hebben overleefd. Het ergst was de vervolging in Polen, waar van drie en een kwart millioen slechts 80 duizend overbleef en Tsjechoslowakije, waar van 360 duizend joden slechts een tiende deel over is. De grootste contingenten joden leven thans nog in Roemenië: 325 duizend (vroeger 850) en Hongarije: 280 duizend (vroeger 403). Van 300 duizend joden, die Frankrijk eens telde, zijn 175 duizend gespaard. In Nederland, België en Joegoslavië slonk het aantal tot een vijfde en bedraagt thans respectievelijk 30 duizend, 22 duizend en 14 duizend. In Griekenland is de vervolging zeer sterk geweest en daar bleven van 75 duizend 9 duizend in het leven. Opmerkelijk is, dat in Duitschland thans nog 85 duizend joden zijn (vroeger 240 duizend) en Oostenrijk 20 duizend (vroeger 60 duizend), maar deze getallen bestaan voor het overgroote deel uit van huis gedreven Poolsche joden. Van de oorspronkelijke joodsche bevolking van Duitschland is nog slechts 10 duizend over en van Oostenrijk 5 duizend. Alleen in Italië en Bulgarije is het aantal joden niet noemenswaard verminderd.

"De uitroeiing der joden. Sprekende cijfers", Limburgsch dagblad, 6-2-1946
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')