Oef wat een tijd. Ik loop en sport regelmatig en een halve lopen kan ik wel op dit moment. Vorige keer zat ik aan 50-60 km per week. Iemand nog tips voor een goed schema?quote:Op woensdag 24 april 2013 09:15 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
Ik heb mijn schema nog niet (dat krijg ik pas in juni/juli denk ik van mijn trainer), maar ik weet wel dat ik zo'n 5-6 x per week en 80-100+ km zal lopen. Nou wil ik je niet aanraden een dergelijk schema over te nemen (mijn richttijd zal 2:45-2:50 zijn), maar meer omvang in je training is toch echt wel nodig.
Heb je na je vorige blessure nog gelopen of begin je nu pas weer? Ik zou eigenlijk pas aan een marathonvoorbereiding beginnen als je bij wijze van spreken morgen makkelijk een halve marathon zou kunnen lopen.
Als je inderdaad een redelijke basis hebt, dan zou je met 4 x in de week en 50-60 km wel een eerste marathon moeten kunnen lopen. Die trainingen zou je dan kunnen onderverdelen in intervaltraining, langere (marathon)tempo's, een lange duurloop en een herstelloop. Daarnaast om de vier weken een wedstrijd en de week daarvoor een rustige week (zowel in frequentie als hoeveelheid).quote:Op woensdag 24 april 2013 10:23 schreef jakees het volgende:
Oef wat een tijd. Ik loop en sport regelmatig en een halve lopen kan ik wel op dit moment. Vorige keer zat ik aan 50-60 km per week. Iemand nog tips voor een goed schema?
Zoiets beter denk?quote:Op woensdag 24 april 2013 13:05 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
Als je inderdaad een redelijke basis hebt, dan zou je met 4 x in de week en 50-60 km wel een eerste marathon moeten kunnen lopen. Die trainingen zou je dan kunnen onderverdelen in intervaltraining, langere (marathon)tempo's, een lange duurloop en een herstelloop. Daarnaast om de vier weken een wedstrijd en de week daarvoor een rustige week (zowel in frequentie als hoeveelheid).
Wat snelheid betreft zou je het best eerst een halve marathon kunnen lopen en aan de hand van die tijd een richttijd en zo ook trainingssnelheden kunnen bepalen.
Vorig jaar heb ik een paar 8km loopjes op strand gedaan. Is het handig om 2x een halve te doen in plaats van duurloop bijvoorbeeld? En loop je die dan op duurloop tempo marathon of iets sneller? Thx alvast weer!quote:Op woensdag 24 april 2013 14:41 schreef Mr.B. het volgende:
Dat lijkt er al meer op ja![]()
Maar plan ook een paar wedstrijden in, zodat de marathon niet je eerste wordt.
In plaats van een duurloop inderdaad, maar dan niet in plaats van een duurloop van 30+.quote:Op woensdag 24 april 2013 23:02 schreef jakees het volgende:
[..]
Vorig jaar heb ik een paar 8km loopjes op strand gedaan. Is het handig om 2x een halve te doen in plaats van duurloop bijvoorbeeld? En loop je die dan op duurloop tempo marathon of iets sneller? Thx alvast weer!
De hele periode rond de marathon is inderdaad tofquote:Op donderdag 25 april 2013 14:53 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
In plaats van een duurloop inderdaad, maar dan niet in plaats van een duurloop van 30+.
Ik zelf zou een 10km, een 10 mijl en een halve marathon doen. Die kunnen in een bijbehorend tempo. Wellicht zou je dan nog een 30km wedstrijd kunnen uitzoeken en die dan in marathontempo lopen, om aan dat tempo te wennen.
Succes met de voorbereiding in ieder geval! Ik vond de voorbereiding en voorpret bijna net zo leuk als het lopen van de marathon zelf. Kan bijna niet wachten tot ik er weer aan kan beginnen.
Een horloge lijkt me sowieso handiger dan een telefoon. Er zijn veel merken met goede GPS-horloges o.a. Garmin, Suunto, Polar, Timex, Bryton. Gewoon zoeken naar een die aan je eisen en budget voldoet; kwalitatief gezien zijn deze merken in ieder geval in orde.quote:Op vrijdag 26 april 2013 14:15 schreef Pierrre het volgende:
heeft iemand ook al langer ervaring met de nike+ gps tomtom sportwatch? Ik loop namelijk altijd met nike+ op mijn telefoon alleen lijkt me een horloge wat makkelijker en de GPS op mijn telefoon is niet altijd even stabiel. Andere suggesties zijn welkom
Dankje. Ik had inderdaad goede reviews gevonden op die site, en ook die van de Nike was goed. Die heb ik nu toevallig voor 100euro op de kop kunnen tikken, dus als ie me niet bevalt kan ik hem ook weer gemakkelijk zonder winst kwijtquote:Op zaterdag 27 april 2013 18:04 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
Een horloge lijkt me sowieso handiger dan een telefoon. Er zijn veel merken met goede GPS-horloges o.a. Garmin, Suunto, Polar, Timex, Bryton. Gewoon zoeken naar een die aan je eisen en budget voldoet; kwalitatief gezien zijn deze merken in ieder geval in orde.
Een goede site met veel uitgebreide reviews van horloges: http://www.dcrainmaker.com/
Gefeliciteerd! Universiteitscompetitie of algemeen?quote:Op zondag 28 april 2013 18:41 schreef No-P het volgende:
Batavierenrace gewonnen![]()
Liep zelf ook wel redelijk. 7.3km in 3.36/km. Daarna voor mijn club nog 2 (10 en 7.8) etappes gelopen, maar die wat rustiger in 4.00/km. Mooie dagen, mooi feest, wel kapot.
Thx, ik zie net dat mijn max was 191. Dan hou ik het dat aan. Is het niet zo dat ik te lang in HRMax heb gelopen. Bijna de hele tijd tegen 180 aan gelopen en er boven.quote:Op woensdag 1 mei 2013 17:53 schreef knnth het volgende:
Je HRmax is de hoogste waarde die je hebt gemeten met hardlopen. 186 is dus betrouwbaarder.
Ik zou ipv die 3 minuten trouwens eerder 30 minuten op een rustig tempo doen, dan even een paar minuten wat sneller, dan voluit totdat de Melkweg voor je ogen begint te dansen. 3'30" is aan de korte kant om een betrouwbare meting te krijgen.
Dat is 14 per uur.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:17 schreef stoeltafel het volgende:
Over 4 maanden moet ik een coopertest lopen. De coopertest, in 12 minuten minimaal 2800 meter hardlopen. Aardig pitten of niet? Dat is minimaal 15km/h. Heb vandaag in de sportschool 15km/h gelopen en dit is echt hard.
Dit is mijn schema op mij zo goed mogelijk voor te bereiden http://www.korpscommandot(...)ingsschema_KCT_3.pdf
Hebben jullie nog tips en wat vinden jullie van de afstand/tijd?
2800m in 12 minuten is 14 km/h.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:17 schreef stoeltafel het volgende:
Over 4 maanden moet ik een coopertest lopen. De coopertest, in 12 minuten minimaal 2800 meter hardlopen. Aardig pitten of niet? Dat is minimaal 15km/h. Heb vandaag in de sportschool 15km/h gelopen en dit is echt hard.
Dit is mijn schema op mij zo goed mogelijk voor te bereiden http://www.korpscommandot(...)ingsschema_KCT_3.pdf
Hebben jullie nog tips en wat vinden jullie van de afstand/tijd?
Gewoon aan het schema houden, niet harder of vaker lopen dan dat en je red het wel.quote:
Ben net begonnen in de sportschool, lees twee weken. Vanaf volgende week wil ik naar buiten. De testen zijn ook buiten dus naar buiten is een goed idee.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:28 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
2800m in 12 minuten is 14 km/h.
Waarom loop je eigenlijk in de sportschool? Lopen op een loopband is niet goed te vergelijken met lopen op de baan/straat/bos/etc. Als je op een loopband loopt ben je vooral bezig je benen naar voren te brengen, met hardlopen ben bezig je lichaam naar voren te brengen. Als je je goed wil voorbereiden zou je van die loopband af moeten, met rustige duurlopen je conditie opbouwen of onderhouden. Met intervaltrainingen werk je aan je snelheid, maar dat moet je niet iedere training doen. Vuistregel is 1 van de 4 trainingen intervallen, maar het hangt er ook vanaf hoe vaak je loopt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |