Zuigers zagen er allemaal prima uit. Motor is ook niet warm geweest, en voor het vervangen van de koppakking was er nog geen enkel probleem.quote:
Deze motor heeft een ketting, en onderliggende nokkenas. Is niet los geweest.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 10:08 schreef RetepV het volgende:
Ik gok eerder dat de distributieriem niet goed terug gezet is. Één tandje of meer verschoven.
Het grote probleem daarmee is dat de kleppen tegen de zuigers aan komen. Want ze gaan te vroeg of te laat open. Dat levert een ratelend geluid op. Tevens gaan je kleppen krom en zal je motor niet lekker meer lopen.
Het vervangen of herplaatsen van een distributieriem mag je nooit onderschatten.
Misschien is er nog geen schade, maar controleer nog maar eens heel goed of de distributieriem niet een tandje verschoven is.
Gelul, dan start het beest niet eens.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 10:08 schreef RetepV het volgende:
Ik gok eerder dat de distributieriem niet goed terug gezet is. Één tandje of meer verschoven.
Het grote probleem daarmee is dat de kleppen tegen de zuigers aan komen. Want ze gaan te vroeg of te laat open. Dat levert een ratelend geluid op. Tevens gaan je kleppen krom en zal je motor niet lekker meer lopen.
Het vervangen of herplaatsen van een distributieriem mag je nooit onderschatten.
Misschien is er nog geen schade, maar controleer nog maar eens heel goed of de distributieriem niet een tandje verschoven is.
Met één tandje verschoven start hij echt nog wel. En zal hij zelfs nog rijden. Maar als je een bepaald toerental haalt, dan gaat het mis. En is het eenmaal mis, heb je kromme kleppen. En dat hoor je ratelen in je motor.quote:
Het scherpe getik hoort er niet in.quote:
Deze auto heeft een ketting, geen riem.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:17 schreef 1299 het volgende:
Hij heeft wel een punt, als je kleppen daadwerkelijk je zuigers raken dan weet je echt niet wat je hoort. Daarnaast neem ik aan dat mocht je de distributieriem hebben vervangen je de krukas eerst een paar keer handmatig hebt rondgedraaid. Als de zuigers de kleppen raken had je het wel gevoeld.
Speaker aan zetten.quote:
Ehm, ook een hele goede.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 23:04 schreef -niemand- het volgende:
als je vermoed dat de koppakking verkeerd is zou het oliekanaal wel eens afgesloten kunnen zijn.
kijk eerst eens of je wel olie in de cilinderkop krijgt.
De bougiekabels zit goed. Als er onbalans in zou zitten zou het blok niet zo mooi lopenquote:Op vrijdag 1 maart 2013 21:47 schreef Mano_ het volgende:
Ben geen expert, dus ik kan er volkomen naast zitten. Maar zitten de bougiedoppen op de juiste cylinders? Misschien is het onbalans in de krukas, waardoor een lager klappert.
Maar misschien loopt 'ie dan helemaal niet en lul ik onzinProbeer enkel mee te denken
Die staat op precies 7:31. Moet goed zijn toch?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 21:54 schreef Sounddragon het volgende:
Krukaskeerring moet op tijd gezet worden.
Heb ik meerdere keren gecheckt, zijn allemaal goed!quote:Op vrijdag 1 maart 2013 21:56 schreef MaGNeT het volgende:
Klinkt toch als "kleppen stellen", alsof ze veeeeul te ruim staan
Was mijn vermoeden ook, daarom heb ik ze inmiddels meerdere keren gecheckt / gesteld. Alles was gemonteerd, kleppen zijn op de juiste manier gesteld.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 22:03 schreef 2cv het volgende:
Wellicht kleppen toch niet goed gesteld ---> nogmaals nameten. Zorg er voor dat de nokkenas in de goede stand staat en dat alles gemonteerd is wat gemonteerd moet zijn i.v.m. spanning op de onderdelen.
Bougiekabels kunnen ook verkeerd aangesloten zijn ---> één voor één de bougiedoppen loshalen. Verandert dat niets aan de motorloop, dan zit er iets verkeerd ergens.
Dat dus.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 22:20 schreef Sounddragon het volgende:
Motor loopt prima, probleem zit in de kop/kleppen/afstelling/stoters denk ik. Voor verkeerd om zittende kabels loopt ie veel te goed volgens mij.
Ketting een tandje verkeerd zou op zich ook nog kunnen, maar dan zou hij rijden als een natte krant, en dat lees ik nergens.
Ik!quote:
Kan. maar de speling van de cylinders tot de bougies en kleppen en dergelijke minimaal 6.nogwat mm. Een te dunne koppakking zou er dan alleen toe kunnen leiden dat de kleppen te strak staan, als je ze niet afstelt.quote:
Das gecheckt. Ik heb de koppakking over de oude gehouden, alle gaten die erin zaten zitten nu ook open. Na de montage van het geheel was de boel gortdroog, toen heb ik handmatig wat gesmeerd voor ik ging starten.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 23:04 schreef -niemand- het volgende:
als je vermoed dat de koppakking verkeerd is zou het oliekanaal wel eens afgesloten kunnen zijn.
kijk eerst eens of je wel olie in de cilinderkop krijgt.
Mjah, lijkt me op zich niet verkeerd, zou ik turq effe moeten vragen, hij heeft er ook speciaal gereedschap voor enzo.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 23:53 schreef L0we het volgende:
Die staat op precies 7:31. Moet goed zijn toch?
Zijn de kleppen en stoters enzo eruit geweest?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 23:53 schreef L0we het volgende:
Was mijn vermoeden ook, daarom heb ik ze inmiddels meerdere keren gecheckt / gesteld. Alles was gemonteerd, kleppen zijn op de juiste manier gesteld.
Succes en laat effe weten of je het gevonden hebt en wat het was.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 23:53 schreef L0we het volgende:
Morgen gaat de boel los, dan weet ik meer! Dank voor het meedenken allemaal
quote:Op zaterdag 2 maart 2013 00:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, lijkt me op zich niet verkeerd, zou ik turq effe moeten vragen, hij heeft er ook speciaal gereedschap voor enzo.
Kleppen niet, stoters wel. (die lopen namelijk door de kop heen, en vallen er dus uit op het moment dat je de boel los haalt)quote:[..]
Zijn de kleppen en stoters enzo eruit geweest?
[..]
Dat laat ik zeker ff weten!quote:Succes en laat effe weten of je het gevonden hebt en wat het was.![]()
Das bekend! Inmiddels al een aantal distributieriemen vervangen, daarna is het vaste prik om een paar rondjes te draaien.quote:Ow ennehh... distributie los geweest: ALTIJD eerst een rondje draaien met de hand (sleutel of ratel op de poelie), bougies eruit en de poelie minstens 2(!) rondjes draaien om zeker te weten dat er nergens iets raakt en alles goed is. Startmotor alleen al vouwt in een seconde al je kleppen om, en een luchtratel ook.
Die extra stap doe ik niet, ik monteer alles, check of het lampje niet binnen een aantal seconden uitgaat, en dan geloof ik het wel! Je wint er niet heel veel mee imho.quote:Daarna bougies erin, kabels aansluiten, bobinekabel los om te voorkomen dat hij start en even starten tot het olielampje uit gaat (druk = goed). Dan is meteen alles gesmeerd, bobinekabel vast en duimen terwijl je hem start
Jep. Alles volgens het boekje gedaan.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 09:33 schreef Sounddragon het volgende:
Stoters wel allemaal op dezelfde plek weer teruggezet?
Met de juiste pakking zal deze ook wel wat beter gaan klinkenquote:Op zaterdag 2 maart 2013 10:24 schreef blup het volgende:
wow, mijn 5 lijkt wel een naaimachine vergeleken met deze.
Jep, nee, niet nodig. Dikkere pakking is niet nodig. Er is nauwelijks wat vanaf gegaan, de speling is ruim zat!quote:Op zondag 3 maart 2013 00:14 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
ik hoop toch wel weer een nieuwe pakking? en eventueel nieuwe (rek) bouten? nieuwe pakking op de juiste dikte>? indien een kop gevlakt is, dan moet er een dikkere pakking gemonteerd worden(!)
euh jawel, als je de kop laat vlakken dan heb je een kleinere compressie ruimte dus een hogere compressie, en een hogere eind temperatuur een meer kans op pingelen....quote:Op zondag 3 maart 2013 00:22 schreef L0we het volgende:
[..]
Jep, nee, niet nodig. Dikkere pakking is niet nodig. Er is nauwelijks wat vanaf gegaan, de speling is ruim zat!
Daar zou je gelijk in hebben voor de motoren die van zichzelf al dicht bij de pingelgrens zitten. Dat is bij deze niet het geval. Daarnaast is de kop minimaal gevlakt, dus loop je geen risico.quote:Op zondag 3 maart 2013 00:45 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
euh jawel, als je de kop laat vlakken dan heb je een kleinere compressie ruimte dus een hogere compressie, en een hogere eind temperatuur een meer kans op pingelen....
quote:Op maandag 4 maart 2013 18:29 schreef L0we het volgende:
Inmiddels heb ik op basis van het typenummer kunnen beoordelen dat er een verkeerde pakking tussen zit,die voor een 1100 ipv een 1400. Vandaag een andere pakking besteld, morgenavond monteren.
De diameter van de cylindergaten is 73 mm, terwijl dat 76 moet zijn... Ik heb de twee pakkingen op mekaar gehad, maar daar heb ik niet speciaal op gelet. Lesje voor de volgende keer!
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 20:47 schreef 2cv het volgende:
Klinkt een stuk beter ja
En hoe ziet de vorige koppakking er uit ?
Als je goed kijkt zijn de cylindergaten eivormig geworden. daarnaast staan de afdrukken van de cylinders er ook in, en begint het omgevouwen stukje metaal los te laten. IRL zie je het een stuk beter, en is hij er best beroerd aan toe. Zeker als je het vergelijkt met de onderste.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 21:15 schreef 2cv het volgende:
Hmz, bijna niets aan te zien. Staande afdrukken van de zuigers er in of valt het mee ?
Best wel mazzel gehad ja. De cilinders tikten de pakking alleen maar wat aan gelukkig, heel veel extra krachten zijn daar niet vrij gekomen, verwacht ik. Maar toch is het een beetje jammer allemaalquote:Op woensdag 6 maart 2013 01:30 schreef Sounddragon het volgende:
Auw; arme drijfstang- en krukaslagers![]()
![]()
Mazzel gehad; had zomaar anders kunnen aflopen![]()
Ennehh... meld je effe daar; PTA / Deel hier je PTA klus-fuckup's #2
Zuigers bedoel je?quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:59 schreef L0we het volgende:
Theoretisch geleuter is ook wel eens leuk![]()
Bij deze motoren is het zo dat het dode punt van de cilinders precies aan de bovenkant van het onderblok zit. Daarop komt de pakking te liggen, dus net op/boven het dode punt. Daarom denk ik dat dat geweld wel mee viel, in dit geval. Anders had je ook wel beschadigingen op de zuigers gezien, en was de pakking er iets erger aan toe.
Jep, fixed.quote:Op woensdag 6 maart 2013 16:41 schreef oshiro het volgende:
[..]
Zuigers bedoel je?![]()
Enneh, lucky bastard.
Wat hebben de lagers ermee te maken? Een zuiger komt amper-niet boven het motorblok uit dus als hij de pakking raakt (wat hij doet) is het minimaal. Als het meer dan minimaal was zou er van deze pakking ook niks meer over zijn geweest. Kapotgestoten, totaal verbrand aan de randen en dergelijke.quote:Op woensdag 6 maart 2013 01:30 schreef Sounddragon het volgende:
Auw; arme drijfstang- en krukaslagers![]()
![]()
Mazzel gehad; had zomaar anders kunnen aflopen![]()
Ennehh... meld je effe daar; PTA / Deel hier je PTA klus-fuckup's #2
Gezien het feit dat het nogal wat leven veroorzaakte, neem ik aan dat het raakmoment zeker wel een zekere kracht in de drijfstangen veroorzaakte, en dat betekent dus ook drijfstanglagers en in mindere mate ook de krukaslagers.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:14 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Wat hebben de lagers ermee te maken? Een zuiger komt amper-niet boven het motorblok uit dus als hij de pakking raakt (wat hij doet) is het minimaal. Als het meer dan minimaal was zou er van deze pakking ook niks meer over zijn geweest. Kapotgestoten, totaal verbrand aan de randen en dergelijke.
quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:06 schreef 2cv het volgende:
En je kan er toch niet (meer) bepalen of de lagers nog blij zijn of niet. Gewoon rijden met dat hok en als de motor plotseling een externe krukas/drijfstangen heeft merk je het vanzelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |