Een coöperatieve vennootschap hoeft niet per se een sociaal oogmerk te hebben.quote:Op donderdag 28 februari 2013 21:14 schreef blomke het volgende:
Is het niet een coöperatieve bank? Blijkbaar wordt er wel een winst/verlies opgemaakt, getige de cijfers. En Blijkbaar kan er ook centraal worden besloten om filialen te sluiten en 3000 arbeidsplaatsen te schrappen. En manipuleren van de Libor schijnen ze ook te kunnen. Kortom, ze hebben veel weg van de banksters die in handen van aandeelhouders zijn
Vertel?quote:Op donderdag 28 februari 2013 22:03 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Een coöperatieve vennootschap hoeft niet per se een sociaal oogmerk te hebben.
De meeste coöperatieve vennootschappen opereren in grote lijnen zoals bv's, al zijn een aantal juridische bepalingen anders (je kan bv. makkelijker in- en uittreden als vennoot).
Maar ze hebben dus ook gewoon aandeelhouders.
Nou dat kan zelfs Wikipedia je vertellenquote:
Nee, ok, maar ik ga geen uren lopen zoeken om dat ook nog eens voor je te gaan achterhalen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 22:37 schreef arjan1212 het volgende:
Daar staat niet wie de eigenaar van de lokale rabobanken is.
http://www.jaarverslagenr(...)spx#ZjEwNzA7YTEzOTI7quote:De Rabobank Groep bestaat in Nederland uit zelfstandige lokale Rabobanken en de centrale organisatie, de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A. (Rabobank Nederland) met dochters en deelnemingen
Dat zijn mensen die zelfstandig Rabobankfilialen runnen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 23:51 schreef arjan1212 het volgende:
Ja dat was al duidelijk. Nu nog wie is de eigenaar van die 136 rabobanken.. enz
en volgens mij klopt dat ook wel, want was dit ook niet de reden van die rating bureaus om ze te downgraden. Ze kunnen moeilijk aan nieuw eigen vermogen komen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:01 schreef arjan1212 het volgende:
Ja maar die ledencertificaten dat is maar een heel klein deel van hun eigen vermogen.
mja. ik hou het er maar op dat de oorspronkelijke verschaffers van kapitaal al heel lang geleden zijn terugbetaald en dat het eigen vermogen inmiddels vrijwel geheel uit ingehouden winst uit het verleden bestaat
Dat denk ik toch niet, de bankdirecteur van de lokale rabobank is echt niet de eigenaar.. dan moet ie persoonlijk 10% van het balanstotaal inleggen.. dat is dan 200 miljoen euro.. balanstotaal hiero is 2 miljardquote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:03 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die zelfstandig Rabobankfilialen runnen.
Net zoals jij morgen als je wil een buurtsuper kan gaan doen.
Ik begrijp niet waar je het over hebt, en ik snap ook niet waarom hij 10 procent van het balanstotaal zou moeten inleggen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:11 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Dat denk ik toch niet, de bankdirecteur van de lokale rabobank is echt niet de eigenaar.. dan moet ie persoonlijk 10% van het balanstotaal inleggen.. dat is dan 200 miljoen euro.. balanstotaal hiero is 2 miljard
Het eigen kapitaal van wie?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:17 schreef arjan1212 het volgende:
Omdat bij een bank het eigen kapitaal 10% is
quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:01 schreef arjan1212 het volgende:
Ja maar die ledencertificaten dat is maar een heel klein deel van hun eigen vermogen.
mja. ik hou het er maar op dat de oorspronkelijke verschaffers van kapitaal al heel lang geleden zijn terugbetaald en dat het eigen vermogen inmiddels vrijwel geheel uit ingehouden winst uit het verleden bestaat
Je bedoelt misschien de kapitaalbuffer van banken. Dat is iets heel anders, en heeft al helemaal niks te maken met de lokale Rabobanken.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:17 schreef arjan1212 het volgende:
Nee, die buffer dient alleen om het verschil tussen inkomende en uitgaande cashflow op te vangen. Een bank leent veel meer uit dan het "bezit", maar probeert dat te recupereren door rente te vragen. Simpel gezegd.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:29 schreef arjan1212 het volgende:
de kapitaalbuffer is dus het eigen vermogen van de bank
degene die dat bezit is de eigenaar van de bank
Nee, je kan ook perfect als bedrijf eigenaar zijn van een ander bedrijf.quote:
Het feit of ik iets in te brengen heb of niet, staat los van het bedrag. Het is natuurlijk logisch te veronderstellen dat wanneer ik 10 miljoen inbreng, dat ik voorwaarden ga stellen en dat die ook eerder gehoord worden dan bij een laag bedrag. Veel verenigingen zijn echter niet zo opgezet. Ik wil iets bereiken en richt een vereniging op en steek daar belangeloos geld in.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:40 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Nee, je kan ook perfect als bedrijf eigenaar zijn van een ander bedrijf.
Maar "eigenaar" is gewoon een verkeerd woord. Dat woord mag je alleen gebruiken als je 100 % van de aandelen bezit, of als je dus (logischerwijze) een eenmanszaak hebt.
In alle andere gevallen zullen ook andere mensen mede-eigenaar zijn. Maar als je maar 5 euro's inlegt bij je voetbalclub dan heb je natuurlijk zo goed als niks te zeggen.
Jij hebt het over verenigingen zonder winstoogmerk/met sociaal oogmerk misschien, ik heb het over bedrijven en dus vennootschappen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:46 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het feit of ik iets in te brengen heb of niet, staat los van het bedrag. Het is natuurlijk logisch te veronderstellen dat wanneer ik 10 miljoen inbreng, dat ik voorwaarden ga stellen en dat die ook eerder gehoord worden dan bij een laag bedrag. Veel verenigingen zijn echter niet zo opgezet. Ik wil iets bereiken en richt een vereniging op en steek daar belangeloos geld in.
Dat die vereniging zichzelf verder kan bedruipen zonder contributie te vragen aan zijn leden, is alleen maar mooi meegenomen. Verder is het niet in het belang van de vereniging om zijn leden geld uit te keren. Het wil gewoon bestaan om zijn missie te bereiken.
Ik denk dat mensen het begrip coöperatie niet meer kennen, terwijl er toch nog een heleboel zijn. Het is in principe een vereniging ter profijt, in winstuitkering of natura, aan de leden. Het idee erachter is dat je de vruchten van het kapitalisme kan plukken zonder dat je een ontzettende berg met geld hebt geerfd of zo, door toch kapitaal te verzamelen zodat je lucratieve investeringen kunt doen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 22:36 schreef DarkAccountant het volgende:
Ik denk dat jullie het woord "aandeel" niet goed begrijpen. Vanaf dat je een aandeel koopt van eender welk bedrijf, al is het Coca-Cola, ben je mede-eigenaar hé. Je hebt met één aandeel alleen extreem weinig zeggenschap.
Ook is een aandeel niet per se verhandelbaar op de beurs.
Nee de zonder winstoogmerk bedrijven zullen meer werken met een model waarbij ze (een deel) van de gemaakte winst terug uitkeren naar de leden zelf. Dat is hier zeker niet het geval. Wat ik vooral bedoel is dat er niet een ondernemer is die zijn eigen kapitaal er in steekt met als doel dat kapitaal te vergroten (de winst in te nemen). De betreffende ondernemers zijn gewoon in loondienst.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:49 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Jij hebt het over verenigingen zonder winstoogmerk/met sociaal oogmerk misschien, ik heb het over bedrijven en dus vennootschappen.
Je denkt toch hopelijk niet dat de Rabobank zonder winstoogmerk handelt of dat in haar statuten heeft staan?
lokale rabobanken zijn onderdeel van de groep jongequote:Op donderdag 28 februari 2013 22:37 schreef arjan1212 het volgende:
Daar staat niet wie de eigenaar van de lokale rabobanken is.
De lokale Rabo-coöperaties bedienen gezamenlijk ongeveer 7,5 miljoen klanten, waarvan bijna 6,8 miljoen particulieren. 1,9 miljoen (2012) klanten zijn lid van de Rabobank.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:29 schreef arjan1212 het volgende:
de kapitaalbuffer is dus het eigen vermogen van de bank
degene die dat bezit is de eigenaar van de bank
ik ken het totale vermogen niet van Rabobankquote:Op zondag 3 maart 2013 02:28 schreef arjan1212 het volgende:
heb me eigen vragen ergens halverwege al beantwoord
verwacht niet dat er nog een echt antwoord van iemand komt
want nu ga je weer over klanten/spaarders en leden en niet leden lullen
tier1 vermogen en spaargeld is niet hetzelfde enz enz
Je kent het begrip "NV" hoop ik. Naamloze Vennootschap. Dat is nu net hele punt. En in een coöpertieve heb je wel een "naam", maar toch werkt het anders.quote:
twitter:Evdschoot twitterde op donderdag 28-02-2013 om 10:52:13#rabo blijft best gekapitaliseerde Nlse bank, core tier 1 ratio nu 13,2%, tegen 12,7% vorig jaar. Ofwel 38,41 miljard ipv 37,96. reageer retweet
http://www.jaarverslagenr(...)12_rabobankgroep.pdf pagina 11 - Hieruit lijkt een 24+ miljard wel uit winsten uit het verleden te komen ja.quote:Op zondag 3 maart 2013 21:26 schreef arjan1212 het volgende:
oke. van die 38,41 miljard heb je dus een gedeelte leningen en ledencertificaten
op binck gezien een u.s dollar lening aan rabo met 11.5% rente van 1,5 miljard dacht ik
stel daar zijn er nog een paar van.. dan kom je aan een miljard of 6... laat ik die ledencertificaten hoog inschatten 3 miljard? dan is er nog 23 miljard over
dat bestaat dan uit ingehouden winsten sinds de oprichting o.i.d
??
quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:11 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Dat denk ik toch niet, de bankdirecteur van de lokale rabobank is echt niet de eigenaar.. dan moet ie persoonlijk 10% van het balanstotaal inleggen.. dat is dan 200 miljoen euro.. balanstotaal hiero is 2 miljard
quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:17 schreef arjan1212 het volgende:
Ik vind dat stukje onder de merken misleidend. Dit staat volgens mij onder Rabobank Groep en niet Rabobank Nederland. Verder is Robeco verkocht, MAB houdt op met te bestaan. Is Sarasin ook niet verkocht? Anders is het in ieder geval buitenlands en zouden ook andere buitenlandse bankbedrijven in dat overzicht genoemd moeten worden.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:58 schreef Yreal het volgende:
Maar goed, even serieus.
Zoals al eerder in dit topic : De rabobank is een corporatie. Dat wil zeggen dat de onderneming van de leden "is". De leden hebben als het waren met zijn alle een onderneming gesticht. Denk even simpel gezegd , 20 boeren die een bank oprichten en daar hun geld stallen. De bank is nu van de boeren en met dat gestalde geld kan er nu een bankbedrijf worden bedreven. Geld gaat naar andere leningen toe en de bank verdient rente waardoor het eigen vermogen groeit. Uiteindelijk heb je dus de leden, die een onderneming "bezitten" en mensen die weer in dienst zijn van die onderneming.
Afijn, dit verhaal x 136.
Deze clubjes als gehele entiteit vormen weer samen zo'n zelfde clubje : Rabobank nederland. Dat clubje bestaat om o.a. de losse banken te controleren. Daarnaast bezit de algemene club weer wat algemene onderdelen.
[ afbeelding ]
ik vis gewoon even een willekeurige tekening van het netquote:Op zondag 25 augustus 2013 00:16 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vind dat stukje onder de merken misleidend. Dit staat volgens mij onder Rabobank Groep en niet Rabobank Nederland. Verder is Robeco verkocht, MAB houdt op met te bestaan. Is Sarasin ook niet verkocht? Anders is het in ieder geval buitenlands en zouden ook andere buitenlandse bankbedrijven in dat overzicht genoemd moeten worden.
daar zal wel iets over in de statuten staan.quote:Had ik eigenlijk nog een vraag. Stel ik word lid van de Rabobank en ik weet iedereen bij mijn lokale Rabobank te overtuigen dat wij vinden dat er een winstbijschrijving op je rekening moet komen. Immers de leden van de lokale Rabobank zijn toch de 'eigenaar'? Waarom gebeurt er niet zoiets? Collectieve bijschrijvingen!
Nee toch? Ik dacht in 09' dat het percentage ledencertificaten t.o.v. vermogen grofweg vijfentwinig procent was?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:01 schreef arjan1212 het volgende:
dit was het antwoord, neem aan dat het kloptquote:Op zondag 3 maart 2013 23:04 schreef miro86 het volgende:
Ledencertificaten zijn 6.7
Capital securities nog zo'n 7.1
EV van lokale Rabobanken is 27.9
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |