Doe ik regelmatig, of in ieder geval: het studeren in de UB. Internetkabel er uit trekken is geen optie, ook al eens geprobeerd, maar ik doe hem er ook net zo snel weer in, omdat ik het internet nodig heb bij het studeren.quote:Op woensdag 27 februari 2013 22:36 schreef kahnus het volgende:
Knip je internetkabel door of probeer eens een dagje in de universiteitsbibliotheek te zitten met een laptop.
Die kende ik nog niet! Heb er net twee keer meer gewerkt. Had even een appje gedownload, en die doet 25 minuten en dan vijf minuten pauze. Merk wel dat 25 minuten voor mij echt te lang is, dwaalde beide keren al af na een dikke vijftien minuten, en vijf minuten is voor mij ook net iets te kort (zeker als je dat kreng niet op pauze kan zetten, ik heb meer dan vijf minuten nodig om naar de wc te gaan of een flesje water te vullen. Aan de andere kant: misschien is dit voor mij ook wel de ideale manier om het te trainen, omdat je wel steeds even moet doorzetten.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:44 schreef Ringquelle het volgende:
Wellicht kun je iets met de Pomodoromethode?
Je hebt concentratie genoeg, probleem is dat je je concentratie/aandacht richt op het in je hoofd/denken zitten en je dus een speelbal bent van alle impulsen die in je denken ontstaan. Je zit zo in je gedachten dat je ze onbewust meteen volgt en je dus uit het moment gaat terwijl het moment, het hier en nu, de enige plek is waar je iets kunt doen, of dat nu leren is of wat dan ook.quote:
Zou het meer een verstoring in waar de aandacht naartoe gaat noemen, staat iets als discipline los van (strikt genomen vergt constant afgeleid zijn ook disciplinequote:Op donderdag 28 februari 2013 11:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Lastig bij dit soort dingen; is het een concentratiestoornis of gewoon een gebrek aan discipline...
Ik denk eerder een overkill aan prikkels. Volgens mij kun je door te veel informatie ook concentratieproblemen krijgen en ik heb het idee dat best veel mensen hier last van hebben.quote:Op donderdag 28 februari 2013 11:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Lastig bij dit soort dingen; is het een concentratiestoornis of gewoon een gebrek aan discipline...
Dit vind ik juist moeilijk, dan moet je toch telkens weer op gang komen? Ik werk met een soort beloningssysteem. Ik verdeel mijn opdracht in heel kleine onderdelen en schrijf deze op, vervolgens ga ik bedenken na hoeveel onderdelen ik even iets leuks mag doen en een korte pauze houden. Of bijvoorbeeld een koekje:) Dan werkt het best snel.. probleem is alleen als iets veel langer duurt dan verwacht.. dan is het een lange dag.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:44 schreef Ringquelle het volgende:
Je verhaal herken ik wel een beetje als het gaat om het schrijven van verslagen waar ik een hekel aan heb, zoals bijvoorbeeld een Plan van Aanpak of stageverslag. Wat mij daarbij erg hielp, was werken in korte sprints. Telkens heel kort geconcentreerd aan iets werken. Wellicht kun je iets met de Pomodoromethode?
Je klacht komt steeds vaker voor. Velen denken dat het een gebrek aan concentratie is. Niets is minder waar. Het is vaak een verkapte vorm van luiheid. Een schop onder je kont doet meestal wonderen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 22:21 schreef Finland. het volgende:
Geachte Fok!kers van het goede leven,
TS volgt momenteel een ontzettende leuke opleiding. Hoewel ik veel plezier heb in de stof, merk ik dat het leren nogal moeizaam gaat. 90% van het moeizame leren wordt veroorzaakt door een gebrek aan concentratie.
Op de middelbare school had ik er weinig last van. Oké, ik was wat sneller afgeleid dan de gemiddelde leerling, maar omdat veel me wel kwam aanwaaien was het toen geen groot euvel. Nu ik op het hbo zit merk ik dat ik harder aan de bak moet, veel meer moet inleveren en dat mij dat ook een stukje concentratie vergt.
En die heb ik dus niet! Ook al zal je me in een compleet lege ruimte neerzetten met alleen een boek, een schrift en een pen weet ik vaak al geboeider te zijn in die pen dan in de lesstof. Achter de computer werken is ook niet ideaal, maar vaak wel noodzakelijk. Als ik drie regels voor een verslag heb geschreven zit ik al weer even op een site die totaal niet relevant is. Voor me uit staren blijk ik ook verbazingwekkend goed te doen, al helemaal als ik moet leren.
Overigens merk ik dit niet alleen met leren, maar ook met het lezen van een boek, en uitvoeren van een klusje (waar normale mensen een kwartier doen over het stofzuigen van een kamer, doe ik er een half uur over, omdat ik zo afgeleid word) of een één-op-één gesprek.
Over het algemeen leef ik redelijk gezond. Ik eet goed, sport drie keer in de week (hardlopen), af en toe drink ik eens een biertje en slaap een uurtje of zeven per nacht. Want als ik vijf uur aan een project besteed, dan gaan er 4,5 uur op in surfen, sog-activiteiten en allerlei andere dingen die je kan verzinnen, het overige halve uurtje besteed ik aan het daadwerkelijke project. Eerlijk gezegd: ik erger mij vooral aan het feit dat ik die tijd veeeeele malen beter had kunnen besteden (aan andere vakken, of aan wat ontspanning).
Het is niet dat ik niet wil, maar het lukt me gewoon niet. Ik zou graag willen weten of er Fok!kers zijn die ervaring hebben met concentratieproblemen, mij eventuele tips kunnen geven. Hoe kan ik mij beter concentreren? Liever begin ik niet aan die huis-tuin-en-keukenpillen van de Tuinen of iets dergelijks.
Alvast bedankt voor de input!
Ja echt hequote:Op donderdag 28 februari 2013 10:52 schreef Re het volgende:
tsja je moet wel een "ziekte" hebben natuurlijk, het liefst met goede medicatie erbij
ADD is een mogelijkheid, maar slecht concentratievermogen kan ook door vele andere dingen worden veroorzaakt. Depressie, stress, te onrustige omgeving etc. etc.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 10:35 schreef Fes1-2 het volgende:
Iedereen die met ADD aan komt zetten............ beetje studie ontwijkend gedrag heeft iedereen hoor. ADD is geen pretje
Precies. Beter 1 grote 'stoorzender' dan 10 verschillende kleine.quote:Op donderdag 7 maart 2013 13:16 schreef Gray het volgende:
Ik herken het wel. Tegenwoordig sta ik mezelf toe om afgeleid te zijn, door juist wat afleiding in te plannen. Zo leer ik effectiever in minder tijd dan het normaal kost.
Wat voor mij overigens ook concentratieverhogend werkt is een stoorzender. Tijdens het lezen muziek aan, een film erbij (die ik al gezien heb of niet boeiend vind).
Maar op dat moment zelf merk je dat nietquote:Op donderdag 7 maart 2013 13:16 schreef Gray het volgende:
Je maakt zodoende extra puzzeltjes, waar ons brein dol op is.
Dus dat boek heeft jou echt zichtbaar geholpen met concentreren?quote:Sinds ik zo ging leren kreeg ik betere cijfers en kostte het leren minder tijd. Moet wel zeggen dat ik een AD(H)D'er ben, dus het kan voor jou anders liggen. Maar wellicht is het nuttig om het eens te proberen. Leren moet je soms ook leren, dus dat is experimenteren.
Doorgaans kies ik dan ook voor muziek zonder zang, als ik al voor muziek kies.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:07 schreef Lion013 het volgende:
[..]
Precies. Beter 1 grote 'stoorzender' dan 10 verschillende kleine.
Als je muziek overigens een stoorzender vindt, dan luister je denk ik te 'moeilijke' muziek op dat moment. Voor leren ofzo gewoon simpele muziek aan zetten die lekker doorglijdt en waar je niet naar hele teksten gaat zitten luisteren.
Ik doel meer op vraagstukken dan hersenkrakers.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:14 schreef Lion013 het volgende:
[..]
Maar op dat moment zelf merk je dat nietNet als met gezond eten. Vind die hersenkrakers/sommetjes niets aan. Maar das juist misschien omdat ik ze door m'n dyscalculie ontwijk en er daarom slecht in blijf. En daarbij een heel slecht concentratievermogen heb (yup, ook nog een ADD-labeltje erbij) dus misschien moet ik ze juist vaker gaan doen. Heb het idee dat m'n brein wel eens wat lui en slap is
Wacht even, welk boek?quote:[..]
Dus dat boek heeft jou echt zichtbaar geholpen met concentreren?
Ah zo. Dat is dan idd wel weer leuk om te doen ja. Beter dan Rubiks kubus-achtige dingenquote:Op donderdag 7 maart 2013 15:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Doorgaans kies ik dan ook voor muziek zonder zang, als ik al voor muziek kies.
[quote]
Ik doel meer op vraagstukken dan hersenkrakers.![]()
Precies. Vandaar ook dat verhaal wat ik hierboven vertelde over die smartphone. Dat zijn constante ongezonde vettige snack-hapjes voor dat hondje. En daardoor heeft ie geen honger meer en laat ie z'n eten met het pilletje erin staan...:Pquote:Ons brein heeft de belangrijke functie om problemen op te lossen, dus om het actief te maken kan je het op de juiste manier voeren. Zie het als een hondje dat je een pilletje door z'n eten moet doen om het gezond te maken.
Owquote:Wacht even, welk boek?![]()
Wat ik deed was vragen stellen aan de hand van de stof, zodat ik als het ware m'n eigen brein voor de gek hield om interesse op te brengen voor de stof (ben namelijk dol op kritische noten leveren). Wellicht is dat beter te vergelijken met broccoli door de aardappelpuree van een kleuter, steeds een beetje meer, totdat het vanzelf de broccoli niet meer vies vind. Mijn moeder deed dat bij m'n broertjes met bruin brood, door één sneetje bruin te combineren met wit.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:36 schreef Lion013 het volgende:
[..]
Ah zo. Dat is dan idd wel weer leuk om te doen ja. Beter dan Rubiks kubus-achtige dingen
[..]
Precies. Vandaar ook dat verhaal wat ik hierboven vertelde over die smartphone. Dat zijn constante ongezonde vettige snack-hapjes voor dat hondje. En daardoor heeft ie geen honger meer en laat ie z'n eten met het pilletje erin staan...:P
Hehehe.quote:[..]
Ow![]()
ik dacht dat je een boek bedoelde dat 'zus en zo' heette waar je concentratie-oefeningkjes in kon doen
Niet goed gelezen, was even niet geconcentreerd
![]()
Haha, mooie vergelijking. Klopt wel redelijk denk ik.quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:52 schreef Gray het volgende:
[..]
Wat ik deed was vragen stellen aan de hand van de stof, zodat ik als het ware m'n eigen brein voor de gek hield om interesse op te brengen voor de stof (ben namelijk dol op kritische noten leveren). Wellicht is dat beter te vergelijken met broccoli door de aardappelpuree van een kleuter, steeds een beetje meer, totdat het vanzelf de broccoli niet meer vies vind. Mijn moeder deed dat bij m'n broertjes met bruin brood, door één sneetje bruin te combineren met wit.
Succesquote:Op woensdag 8 mei 2013 22:15 schreef Finland. het volgende:
SCHOP.
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de dokter. Ik ben me niet veel beter gaan concentreren dan voorheen (sterker nog: veel slechter zelfs), waardoor school steeds slechter gaat en ook autorijden wordt er niet beter op (door gebrek aan concentratie ben ik een gevaar op de weg). Geen idee of er echt wat aan te doen is, maar dan heb ik in ieder geval geprobeerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |