abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123740678
Laat je afvoeren naar een concentratiekamp.
pi_123742764
Ik herken het wel. Tegenwoordig sta ik mezelf toe om afgeleid te zijn, door juist wat afleiding in te plannen. Zo leer ik effectiever in minder tijd dan het normaal kost.

Wat voor mij overigens ook concentratieverhogend werkt is een stoorzender. Tijdens het lezen muziek aan, een film erbij (die ik al gezien heb of niet boeiend vind).

Wat je ook kan proberen is jezelf vragen stellen over wat je leert. Als het boek stelt "zus is zo", dat je je dan afvraagt waarom dat zo is, waarop je het direct gaat uitzoeken. Zo heb je verdieping in de materie en afleiding in één, plus dat het je dieper in de activiteit trekt. Je maakt zodoende extra puzzeltjes, waar ons brein dol op is.

Sinds ik zo ging leren kreeg ik betere cijfers en kostte het leren minder tijd. Moet wel zeggen dat ik een AD(H)D'er ben, dus het kan voor jou anders liggen. Maar wellicht is het nuttig om het eens te proberen. Leren moet je soms ook leren, dus dat is experimenteren. :)
pi_123747508
quote:
7s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:16 schreef Gray het volgende:
Ik herken het wel. Tegenwoordig sta ik mezelf toe om afgeleid te zijn, door juist wat afleiding in te plannen. Zo leer ik effectiever in minder tijd dan het normaal kost.

Wat voor mij overigens ook concentratieverhogend werkt is een stoorzender. Tijdens het lezen muziek aan, een film erbij (die ik al gezien heb of niet boeiend vind).
Precies. Beter 1 grote 'stoorzender' dan 10 verschillende kleine.
Als je muziek overigens een stoorzender vindt, dan luister je denk ik te 'moeilijke' muziek op dat moment. Voor leren ofzo gewoon simpele muziek aan zetten die lekker doorglijdt en waar je niet naar hele teksten gaat zitten luisteren.
pi_123747700
quote:
7s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:16 schreef Gray het volgende:
Je maakt zodoende extra puzzeltjes, waar ons brein dol op is.
Maar op dat moment zelf merk je dat niet :P Net als met gezond eten. Vind die hersenkrakers/sommetjes niets aan. Maar das juist misschien omdat ik ze door m'n dyscalculie ontwijk en er daarom slecht in blijf. En daarbij een heel slecht concentratievermogen heb (yup, ook nog een ADD-labeltje erbij) dus misschien moet ik ze juist vaker gaan doen. Heb het idee dat m'n brein wel eens wat lui en slap is :+
quote:
Sinds ik zo ging leren kreeg ik betere cijfers en kostte het leren minder tijd. Moet wel zeggen dat ik een AD(H)D'er ben, dus het kan voor jou anders liggen. Maar wellicht is het nuttig om het eens te proberen. Leren moet je soms ook leren, dus dat is experimenteren. :)
Dus dat boek heeft jou echt zichtbaar geholpen met concentreren?
pi_123748223
Toch denk ik dat we tegenwoordig veels te veel prikkels om ons heen hebben.
Dan kun je wel zeggen: "vroeger hadden veel minder mensen last van ADD e.d." maar vroeger had je ook nog geen 10 % van de prikkels die je nu om je heen hebt. Gek he, dat zo'n stoornis nu meer naar voren komt dan tijdens het doodsimpele en langzame leven van 100 jaar geleden?

Echt een concentratie-killer is trouwens de smartphone. Er zijn zelfs wetenschappers die zeggen dat de hele dag al die berichtjes, tweets en andere 'prikkels' je hersenstuctuur langzaam veranderen. Meer afgesteld op het willen hebben van korte, snelle en vooral veel prikkels (snacken dus) Zoals je begrijpt is dat dus funest voor je concentratievermogen.
Ben je vaak met je tel bezig? Let daar eens op. Ik ben ook van plan om vaker het geluid van m'n mobiel af te zetten of dat ding gewoon op werkdagen een bepaald dagdeel weg te leggen. Kijk er nu volgens mij echt bijna om de 5 minuten op.
pi_123748272
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:07 schreef Lion013 het volgende:

[..]

Precies. Beter 1 grote 'stoorzender' dan 10 verschillende kleine.
Als je muziek overigens een stoorzender vindt, dan luister je denk ik te 'moeilijke' muziek op dat moment. Voor leren ofzo gewoon simpele muziek aan zetten die lekker doorglijdt en waar je niet naar hele teksten gaat zitten luisteren.
Doorgaans kies ik dan ook voor muziek zonder zang, als ik al voor muziek kies. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:14 schreef Lion013 het volgende:

[..]

Maar op dat moment zelf merk je dat niet :P Net als met gezond eten. Vind die hersenkrakers/sommetjes niets aan. Maar das juist misschien omdat ik ze door m'n dyscalculie ontwijk en er daarom slecht in blijf. En daarbij een heel slecht concentratievermogen heb (yup, ook nog een ADD-labeltje erbij) dus misschien moet ik ze juist vaker gaan doen. Heb het idee dat m'n brein wel eens wat lui en slap is :+
Ik doel meer op vraagstukken dan hersenkrakers. ;)

Ons brein heeft de belangrijke functie om problemen op te lossen, dus om het actief te maken kan je het op de juiste manier voeren. Zie het als een hondje dat je een pilletje door z'n eten moet doen om het gezond te maken. ;)

quote:
[..]

Dus dat boek heeft jou echt zichtbaar geholpen met concentreren?
Wacht even, welk boek? :? :D
pi_123748483
quote:
7s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Doorgaans kies ik dan ook voor muziek zonder zang, als ik al voor muziek kies. :)

[quote]

Ik doel meer op vraagstukken dan hersenkrakers. ;)
Ah zo. Dat is dan idd wel weer leuk om te doen ja. Beter dan Rubiks kubus-achtige dingen :N
quote:
Ons brein heeft de belangrijke functie om problemen op te lossen, dus om het actief te maken kan je het op de juiste manier voeren. Zie het als een hondje dat je een pilletje door z'n eten moet doen om het gezond te maken. ;)
Precies. Vandaar ook dat verhaal wat ik hierboven vertelde over die smartphone. Dat zijn constante ongezonde vettige snack-hapjes voor dat hondje. En daardoor heeft ie geen honger meer en laat ie z'n eten met het pilletje erin staan...:P

quote:
Wacht even, welk boek? :? :D
Ow :D :@ ik dacht dat je een boek bedoelde dat 'zus en zo' heette waar je concentratie-oefeningkjes in kon doen _O- Niet goed gelezen, was even niet geconcentreerd :') ;)
pi_123749179
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:36 schreef Lion013 het volgende:

[..]

Ah zo. Dat is dan idd wel weer leuk om te doen ja. Beter dan Rubiks kubus-achtige dingen :N

[..]

Precies. Vandaar ook dat verhaal wat ik hierboven vertelde over die smartphone. Dat zijn constante ongezonde vettige snack-hapjes voor dat hondje. En daardoor heeft ie geen honger meer en laat ie z'n eten met het pilletje erin staan...:P
Wat ik deed was vragen stellen aan de hand van de stof, zodat ik als het ware m'n eigen brein voor de gek hield om interesse op te brengen voor de stof (ben namelijk dol op kritische noten leveren). Wellicht is dat beter te vergelijken met broccoli door de aardappelpuree van een kleuter, steeds een beetje meer, totdat het vanzelf de broccoli niet meer vies vind. Mijn moeder deed dat bij m'n broertjes met bruin brood, door één sneetje bruin te combineren met wit. :T

quote:
[..]

Ow :D :@ ik dacht dat je een boek bedoelde dat 'zus en zo' heette waar je concentratie-oefeningkjes in kon doen _O- Niet goed gelezen, was even niet geconcentreerd :') ;)
Hehehe. :T
pi_123749720
quote:
7s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:52 schreef Gray het volgende:

[..]

Wat ik deed was vragen stellen aan de hand van de stof, zodat ik als het ware m'n eigen brein voor de gek hield om interesse op te brengen voor de stof (ben namelijk dol op kritische noten leveren). Wellicht is dat beter te vergelijken met broccoli door de aardappelpuree van een kleuter, steeds een beetje meer, totdat het vanzelf de broccoli niet meer vies vind. Mijn moeder deed dat bij m'n broertjes met bruin brood, door één sneetje bruin te combineren met wit. :T
Haha, mooie vergelijking. Klopt wel redelijk denk ik.
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:15:04 #35
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_126239694
SCHOP.

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de dokter. Ik ben me niet veel beter gaan concentreren dan voorheen (sterker nog: veel slechter zelfs), waardoor school steeds slechter gaat en ook autorijden wordt er niet beter op (door gebrek aan concentratie ben ik een gevaar op de weg). Geen idee of er echt wat aan te doen is, maar dan heb ik in ieder geval geprobeerd.
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_126254515
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:15 schreef Finland. het volgende:
SCHOP.

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de dokter. Ik ben me niet veel beter gaan concentreren dan voorheen (sterker nog: veel slechter zelfs), waardoor school steeds slechter gaat en ook autorijden wordt er niet beter op (door gebrek aan concentratie ben ik een gevaar op de weg). Geen idee of er echt wat aan te doen is, maar dan heb ik in ieder geval geprobeerd.
Succes :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')