Er is al jaren een trend gaande dat het financieel moeilijker wordt gemaakt om als student te studeren. Ik zeg ook niet dat het nu niet kan.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:04 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor onzin? Waar baseer je dat op?
Ik geloof niet dat ze dat doen om ervoor te zorgen dat alleen nog maar de elite kan studeren, maar gewoon omdat je op studenten makkelijk kan bezuinigen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:06 schreef k3vil het volgende:
[..]
Er is al jaren een trend gaande dat het financieel moeilijker wordt gemaakt om als student te studeren. Ik zeg ook niet dat het nu niet kan.
Ja mee eens.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:08 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ze dat doen om ervoor te zorgen dat alleen nog maar de elite kan studeren, maar gewoon omdat je op studenten makkelijk kan bezuinigen.
Nee, dat heb ik dus nadrukkelijk NIET gezegd. Ik zeg dat arme mensen met een leenstelsel minder kansen krijgen/hebben om te studeren. Daarmee heb ik NIETS gezegd over hun intelligentieniveau. En daarin heb ik simpelweg gelijk. Op het moment dat 1 student van armere afkomst besluit om niet te gaan studeren, is mijn stelling eigenlijk al bewezen, maar ik ben bang dat het niet bij die enkeling blijft. Het logische gevolg is, dat studeren voorbehouden wordt aan de rijken (= elite).quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:00 schreef Killaht het volgende:
[..]
Wat een bullshit verhaal en kortzichtig denken. Eigenlijk zeg je: Denken dat mensen arm zijn, dus "dom" en "kansloos"
Als je goed had gelezen, dan had je gezien dat we het helemaal niet met elkaar oneens zijn hoor.quote:Ik ken zat mensen die "bouwvakker" zijn en hun zoon of dochter op de uni zitten. Gelukkig is het Nederlands onderwijs vooralsnog zo dat iedereen deze gelijke kans krijgt, dus ook voor de nazaten van de "bouwvakker".
Echter, als we zo doorgaan, komen we inderdaad in het "amerikaanse systeem". Onderwijs voor elite alleen.
Mag jij vinden hoor! Een zekere arrogantie hoort bij de jeugd.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:03 schreef Rzr101 het volgende:
[..]
Je lult met veel overtuiging. En natuurlijk kun jij een vergelijking maken. Dat die hoogst twijfelachtig en ongefundeerd is -- tja..
Ik zie deze trend pas de afgelopen drie jaar. In een land als Nederland is dat juist erg onverstandig om dit door te zetten.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:06 schreef k3vil het volgende:
[..]
Er is al jaren een trend gaande dat het financieel moeilijker wordt gemaakt om als student te studeren. Ik zeg ook niet dat het nu niet kan.
quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:11 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Mag jij vinden hoor! Een zekere arrogantie hoort bij de jeugd.
Dat ligt niet alleen aan de jongeren zelf, maar ook aan de werkgevers. Wie geeft er zo'n groentje nog de tijd om zich iets eigen te maken? Nee, liever vraagt men een absurd hoog diploma (HAVO voor vakken vullen in de supermarkt) in combinatie met werkervaring (liefst meerdere jaren), maar dan wel zo jong mogelijk (als het kan nog jeugdloon). Is onmogelijk gewoon.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat zeggen ook mijn ex-collega's. Maar dat heeft er ook mee te maken dat velen niet onder aan de ladder beginnen zoals dat vroeger het geval was maar gelijk op een positie terecht komen waar eigenlijk jaren ervaring vereist is. Men heeft het geduld niet meer.
Ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens. Maar om eerlijk te zijn ken ik niemand hier op de universiteit wiens ouder bouwvakker is. Wel wiens ouders minister is geweest (of momenteel is) of jurist. Wellicht kan dat komen doordat ik mijn vrienden onbewust selecteer op bepaalde kenmerken maar ik denk dat als ik naar het ROC dat bij mij om de hoek zit ik veel meer kinderen tegenkom van wie papa in de bouw werkt en mama in de zorg.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:00 schreef Killaht het volgende:
[..]
Wat een bullshit verhaal en kortzichtig denken. Eigenlijk zeg je: Denken dat mensen arm zijn, dus "dom" en "kansloos"
Ik ken zat mensen die "bouwvakker" zijn en hun zoon of dochter op de uni zitten. Gelukkig is het Nederlands onderwijs vooralsnog zo dat iedereen deze gelijke kans krijgt, dus ook voor de nazaten van de "bouwvakker".
Echter, als we zo doorgaan, komen we inderdaad in het "amerikaanse systeem". Onderwijs voor elite alleen.
quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens. Maar om eerlijk te zijn ken ik niemand hier op de universiteit wiens ouder bouwvakker is. Wel wiens ouders minister is geweest (of momenteel is) of jurist. Wellicht kan dat komen doordat ik mijn vrienden onbewust selecteer op bepaalde kenmerken maar ik denk dat als ik naar het ROC dat bij mij om de hoek zit ik veel meer kinderen tegenkom van wie papa in de bouw werkt en mama in de zorg.
Het is een aangename gedachte om te denken dat iedereen in Nederland dezelfde kansen krijgt. Het is echter een sociologisch gegeven dat het opleidingsniveau van ouders de beste indicator is om te voorspelen welk opleidingsniveau het kind gaat doen. Dat heeft niet alleen met genen te maken, maar ook met cultuur en sociale milieu. Veel kinderen van immigranten bezitten wel over het intellect, maar niet over de culturele waarden die nodig zijn om een succesvolle aansluiting met ons (hoger) onderwijssysteem te bewerkstelligen.
Is daar wat aan te doen? Ja, de na-oorlogse arbeidersemancipatie heeft aangetoond dat het mogelijk is om onderwijs toegankelijk te maken. Wij zijn inderdaad momenteel bezig om dat op rap tempo terug te draaien, net op het moment dat het succes begint te hebben!
Dat is waar. Het is een combinatie van beiden.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:15 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Dat ligt niet alleen aan de jongeren zelf, maar ook aan de werkgevers. Wie geeft er zo'n groentje nog de tijd om zich iets eigen te maken? Nee, liever vraagt men een absurd hoog diploma (HAVO voor vakken vullen in de supermarkt) in combinatie met werkervaring (liefst meerdere jaren), maar dan wel zo jong mogelijk (als het kan nog jeugdloon). Is onmogelijk gewoon.
En niet te vergeten dat over 5 jaar het rentepercentage opnieuw wordt vastgesteld en je dus nog véél meer in de schuld staat dan een halve ton.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:15 schreef Sowieso. het volgende:
Ik mocht van mijn ouders ook niet gaan studeren. Nu weet ik dat ze daar niks over te zeggen hadden, maar zonder één cent van thuis en alles lenen, ja daar zie ik tegenop in deze tijd. Wat zijn de baankansen na de opleiding? Straks kom ik alsnog in een winkel te werken met een halve ton schuld. Dat wil ik ook niet.
Bij mij op de studie zitten er juist redelijk wat van dat soort mensen. Mijn moeder is zelf ook laagopgeleid.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens. Maar om eerlijk te zijn ken ik niemand hier op de universiteit wiens ouder bouwvakker is. Wel wiens ouders minister is geweest (of momenteel is) of jurist. Wellicht kan dat komen doordat ik mijn vrienden onbewust selecteer op bepaalde kenmerken maar ik denk dat als ik naar het ROC dat bij mij om de hoek zit ik veel meer kinderen tegenkom van wie papa in de bouw werkt en mama in de zorg.
Iedereen kán studeren, en als ze dat niet willen dan mag dat ook. Niets moet. Waar dat verder mee te maken heeft doet er imho weinig toe.quote:Het is een aangename gedachte om te denken dat iedereen in Nederland dezelfde kansen krijgt. Het is echter een sociologisch gegeven dat het opleidingsniveau van ouders de beste indicator is om te voorspelen welk opleidingsniveau het kind gaat doen. Dat heeft niet alleen met genen te maken, maar ook met cultuur en sociale milieu. Veel kinderen van immigranten bezitten wel over het intellect, maar niet over de culturele waarden die nodig zijn om een succesvolle aansluiting met ons (hoger) onderwijssysteem te bewerkstelligen.
Vet van mij. Als je de praktische voorwaarden voor minder kapitaalkrachtige studenten zo negatief inricht, dan kun je rustig een vraagteken zetten bij jouw stelling. Daarnaast kun je je afvragen of dat een gunstige of ongunstige ontwikkeling is.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:20 schreef bijdehand het volgende:
Iedereen kán studeren, en als ze dat niet willen dan mag dat ook. Niets moet. Waar dat verder mee te maken heeft doet er imho weinig toe.
Wellicht dat jij vanwege jouw eigen uitgangspositie daar meer oog voor hebt. Hier spelen namelijk ook een groot aantal socio-psychologische factoren een rol. Ik denk (of ik eigenlijk ik weet, hier is al veel onderzoek naar gedaan) echter dat als jij zou nagaan wat voor een opleiding de ouders van jouw universitaire medestudenten gedaan hebben, de meeste uit een hoger opgeleid nest komen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:20 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Bij mij op de studie zitten er juist redelijk wat van dat soort mensen. Mijn moeder is zelf ook laagopgeleid.
Dat er ergens een deur opengezet wordt betekent niet dat mensen ook weten dat die deur openstaat of wat het voor een nut heeft om er gebruik van te maken. Dat moet mensen eerst verteld of duidelijk gemaakt worden. Niet iedereen verkeert in een sociale omgeving waarin dat gebeurt.quote:Iedereen kán studeren, en als ze dat niet willen dan mag dat ook. Niets moet. Waar dat verder mee te maken heeft doet er imho weinig toe.
Vergis je niet. Steeds meer ouders die zelf een baan tegen het minimum loon hebben zullen straks hun kinderen maar aan het werk zetten om zelf zo mee te helpen in het huishoudboekje.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:20 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Bij mij op de studie zitten er juist redelijk wat van dat soort mensen. Mijn moeder is zelf ook laagopgeleid.
[..]
Iedereen kán studeren, en als ze dat niet willen dan mag dat ook. Niets moet. Waar dat verder mee te maken heeft doet er imho weinig toe.
en daarom zijn studenten niet zo gewild maar heeft men liever een mbo'er die van wanten weet.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:42 schreef stopnaald het volgende:
Sterker nog, de meeste net afgestudeerde studenten zijn helemaal niet zo productief of geweldig op de werkvloer. Ze hebben weliswaar nieuwe(re) kennis, maar het ontbreekt ze aan ervaring en het daardoor opgebouwde inzicht.
We moeten helemaal geen knuppels uit oost-europa halen. Wij willen dat omdat die lui (zeker als het zwart werk is) voor praktisch nop arbeid verrichten. Een van de redenen waarom Sociale Zaken jacht maakt op ondernemers die daar misbruik van maken.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:27 schreef BlueRoom het volgende:
super nieuws dit
naast de vastgoed-bubble hebben we ook een onderwijsbubble: we hebben veel te veel hogeropgeleiden in dit land. We gaan godzijdank toe naar een cultuur waar we eindelijk eens kritisch gaan kijken naar wat iemand zijn hele leven kost VS wat iemand opbrengt.
Je wilt psychologie studeren? Maar je hebt geen idee of je er later voldoende mee gaat verdienen? Dan doe je die studie TERECHT niet. Studeren is in Nederland vooral een groot feest en dat mag best wel minder. Iig een matiging voor al die mensen met die party-intentie naar de uni komen
we willen allemaal hogeropgeleid zijn maar moeten knuppels uit oost europa halen om het simpele werk te doen. Daar moet het maar eens mee afgelopen zijn.
Fuck it
Dat mag je de mbo'rs en werkgevers zelf ook vertellen. Momenteel zijn het juist de mbo'rs die moeilijk aan een baan komen (zowel jongeren als ouderen). Zeker als zij 'een vak' hebben geleerd welke erg specifiek is.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:31 schreef Chahna het volgende:
[..]
en daarom zijn studenten niet zo gewild maar heeft men liever een mbo'er die van wanten weet.
het is alleen niet meer te betalenquote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
We moeten helemaal geen knuppels uit oost-europa halen. Wij willen dat omdat die lui (zeker als het zwart werk is) voor praktisch nop arbeid verrichten. Een van de redenen waarom Sociale Zaken jacht maakt op ondernemers die daar misbruik van maken.
En ja, jong zijn is inderdaad een groot feest. Waarom ook niet? Je hebt nog de energie, relatief weinig verantwoordelijkheden en de mogelijkheid om door middel van sport en spel je persoonlijkheid te ontwikkelen. Hoe ouder je wordt, hoe meer verantwoordelijkheid je krijgt (onder andere of je eigen kinderen) en hoe serieuzer het leven wordt. Dat komt vanzelf en is voor de meerderheid van de bevolking niet te omzeilen.
Dit is uiteindelijk wel weer nodig en een onontkoombaar iets.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
We moeten helemaal geen knuppels uit oost-europa halen. Wij willen dat omdat die lui (zeker als het zwart werk is) voor praktisch nop arbeid verrichten. Een van de redenen waarom Sociale Zaken jacht maakt op ondernemers die daar misbruik van maken.
Ik ben het eens dat er naast het financiele plaatje ook het sociaal mileu en andere factoren meespelen. Maar voor zover de overheid kan, deed zij haar werk om dit toegankelijk te maken en te beinvloeden.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is een aangename gedachte om te denken dat iedereen in Nederland dezelfde kansen krijgt. Het is echter een sociologisch gegeven dat het opleidingsniveau van ouders de beste indicator is om te voorspelen welk opleidingsniveau het kind gaat doen. Dat heeft niet alleen met genen te maken, maar ook met cultuur en sociale milieu. Veel kinderen van immigranten bezitten wel over het intellect, maar niet over de culturele waarden die nodig zijn om een succesvolle aansluiting met ons (hoger) onderwijssysteem te bewerkstelligen.
Is daar wat aan te doen? Ja, de na-oorlogse arbeidersemancipatie heeft aangetoond dat het mogelijk is om onderwijs toegankelijk te maken. Wij zijn inderdaad momenteel bezig om dat op rap tempo terug te draaien, net op het moment dat het succes begint te hebben!
en zodoende zit jij dus thuis?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 12:42 schreef Chahna het volgende:
[..]
als je dat niet weet adviseer ik je om geen studie te beginnen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |