abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 februari 2013 @ 13:45:12 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_123322703

Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:

(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn.
Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...

Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden) en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure. Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen.
HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine

EPO:
dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden.
Erytropoëtine, rhEPO, Darbepoëtine alfa (Aranesp), epoëtine delta (Dynepo), CERA

Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.

Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker.
efedra, ritalin, amfetamine, cocaïne, cafeïne, nicotine, ...

Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen.
Clenbuterol, Salbutamol

Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.

Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen.
Furosemide, Xipamide, ...

Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.

Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele docu's, interviews en heroÎsche prestaties
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele bekende dopingzaken: (knip en plakwerk :@ )
SPOILER
Artikels:
SPOILER
Leesvoer:
SPOILER
Leugentje om bestwil?
SPOILER
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 februari 2013 @ 13:45:45 #2
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_123322721
quote:
Hockeyer Jesse Mahieu is bij een dopingcontrole positief bevonden op cocaïne en MDMA. Hij werd één jaar geschorst en is ontslagen door zijn club Pinoké. Dat zegt hij maandag in een interview met Het Parool.

Mahieu is de eerste Nederlandse topsporter sinds turner Yuri van Gelder en biljarter Nick Zuijkerbuijk in 2009 - beide betrapt op cocaïne - die tegen de lamp loopt.

In het hockey kwamen niet eerder dopinggevallen naar buiten. Uit het jaaroverzicht van de Nederlandse Dopingautoriteit blijkt echter dat in 2011 62 controles zijn uitgevoerd in het hockey, waarbij drie spelers positief testten. Twee van hen hadden of kregen medische dispensatie.
De derde hockeyer werd drie maanden geschorst wegens het gebruik van cannabis. Wie dat is, is nooit bekendgemaakt, maar het zou gaan om een speler uit de overgangsklasse. Het bevindingenoverzicht van 2012 verschijnt later deze week.

Feestje
Mahieu (34) gebruikte de drugs op een feestje waar hij was voor het hoofdklasseseizoen begon. In oktober werd hij voorlopig geschorst. Hij vroeg geen contra-expertise aan. Betrapte sporters worden in een geval als dit in principe twee jaar geschorst.

Op de hoorzitting bij de tuchtcommissie van de hockeybond legde Mahieu een emotionele verklaring af. De commissie besloot daarna de straf te reduceren tot één jaar.

Herman Ram, directeur van de Dopingautoriteit: 'De tuchtcommissie kan de straf verlagen als zij tot het inhoudelijke oordeel komt dat in dat specifieke geval sprake is van dermate weinig schuld of nalatigheid dat er grond is voor strafvermindering.'

Olympische Spelen
Mahieu speelde tussen 2002 en 2006 vijftig wedstrijden voor het Nederlands elftal en won in 2004 op de Olympische Spelen van Athene een zilveren medaille. De verdediger werd twee keer landskampioen met Amsterdam, de club die hij vijf jaar geleden verruilde voor Pinoké.
Parool.
pi_123322761
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:43 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dat is een score van 5%. :o
Maar niet op een prestatie bevorderend middel. Dat soort spul zou gewoon van de lijst af moeten.
pi_123322889
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:45 schreef borisz het volgende:

[..]

Parool.
even een leermomentje hier!
De sporter verklaart het dus hier zelf, niet de bond, die zijn het nl niet verplicht, Hij had ook voor de blessure route kunnen kiezen.
Verder dacht ik dat WADA party drugs off competition toestaat en je gewoon een brief krijgt ipv een schorsing.
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 februari 2013 @ 14:03:45 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_123323298
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:51 schreef THEFXR het volgende:

[..]

even een leermomentje hier!
De sporter verklaart het dus hier zelf, niet de bond, die zijn het nl niet verplicht, Hij had ook voor de blessure route kunnen kiezen.
Verder dacht ik dat WADA party drugs off competition toestaat en je gewoon een brief krijgt ipv een schorsing.
Maar het feestje was vlak voor het begin van de competitie. Wellicht is het dan niet meer off-competition.

Overigens hij had oorspronkelijk last van "een rugblessure". Aldus hockey.nl
pi_123323396
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:46 schreef alpeko het volgende:

[..]

Maar niet op een prestatie bevorderend middel. Dat soort spul zou gewoon van de lijst af moeten.
Dit geeft weer aan dat je niks van doping af weet, dit valt gewoon onder de categorie stimulantia.
Prestatie bevorderend is maar 1 categorie waaronder doping valt.
pi_123323703
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:06 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Dit geeft weer aan dat je niks van doping af weet, dit valt gewoon onder de categorie stimulantia.
Prestatie bevorderend is maar 1 categorie waaronder doping valt.
Weer? Haha. Droevig. Aldus iemand die niet wist dat vrouwen van nature ook testosteron aanmaken.
pi_123323814
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:14 schreef alpeko het volgende:

[..]

Weer? Haha. Droevig.
Het droevige is dat dit allemaal duidelijk in de OP vermeld staat en dat het duidelijk is dat je die niet hebt gelezen, wel willen meepraten zonder kennis is nog het meest droevige er aan!
  Redactie Sport maandag 25 februari 2013 @ 14:18:50 #9
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_123323891
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:17 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Het droevige is dat dit allemaal duidelijk in de OP vermeld staat en dat het duidelijk is dat je die niet hebt gelezen, wel willen meepraten zonder kennis is nog het meest droevige er aan!
Ik zie dat cafeïne daaronder valt... maar dat zit ook in cola en koffie e.d.? Of mis ik iets? :@
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_123323896
Ik vind het ook wat overdreven hoor.
Hij heeft buiten het seizoen gebruikt op een feestje... Het is super dom maar dit is gewoon einde carriere gezien z'n leeftijd, en dat is nogal overdreven.
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:18 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Ik zie dat cafeïne daaronder valt... maar dat zit ook in cola en koffie e.d.? Of mis ik iets? :@
Klopt. Ook in thee, chocola, paracetemol etc etc...
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_123323937
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:17 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Ja, in dat zelfde rijtje staan ook cafeïne en nicotine. Die eerste staat al een tijdje niet meer op de dopinglijst. Dussssssssssss.
  Redactie Sport maandag 25 februari 2013 @ 14:20:53 #12
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_123323977
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:19 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik vind het ook wat overdreven hoor.
Hij heeft buiten het seizoen gebruikt op een feestje... Het is super dom maar dit is gewoon einde carriere gezien z'n leeftijd, en dat is nogal overdreven.

[..]

Klopt. Ook in thee, chocola, paracetemol etc etc...
Maar als dat op de lijst staat, dan mag je dat dus niet meer eten/drinken.
pi_123324016
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:20 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Het staat niet op de lijst. Alleen op die van THEFXR. Zie: http://www.dopingautorite(...)g/iscafeineookdoping
pi_123324021
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:20 schreef DeLuna het volgende:

[..]

In bepaalde mate niet nee. Een bakkie koffie is gewoon nog toegestaan.
  maandag 25 februari 2013 @ 14:22:15 #15
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123324033
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:19 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ja, in dat zelfde rijtje staan ook cafeïne en nicotine. Die eerste staat al een tijdje niet meer op de dopinglijst.
Het zijn voorbeelden van stimulantia.
pi_123324058
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:21 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

In bepaalde mate niet nee. Een bakkie koffie is gewoon nog toegestaan.
Er is geen grens voor. Onbeperkt dus.
pi_123324076
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:19 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ja, in dat zelfde rijtje staan ook cafeïne en nicotine. Die eerste staat al een tijdje niet meer op de dopinglijst. Dussssssssssss.
totaal niet relevant met jouw onzin die je post en ook nog eens zonder onderbouwing waarom mdma en coke van de lijst af moeten
pi_123324078
Bij de IAAF wel toch? WADA sinds 2004 niet nee.
pi_123324147
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:21 schreef alpeko het volgende:

[..]

Het staat niet op de lijst. Alleen op die van THEFXR. Zie: http://www.dopingautorite(...)g/iscafeineookdoping
onzin, het ging over coke en mdma, nergens heb ik cafeïne vermeld, goed lezen is ook een eigenschap, jongen.
pi_123324168
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:23 schreef THEFXR het volgende:

[..]

totaal niet relevant met jouw onzin die je post en ook nog eens zonder onderbouwing waarom mdma en coke van de lijst af moeten
Wel relevant. Je zegt dat ik de OP moet lezen. Maar als daarin cafeïne als doping wordt genoemd, ten onrechte. Waarom mag ik dan cocaine niet in twijfel trekken? Ja oke, dat staat op de lijst, maar wat mij betreft zou dat er best af mogen. Jij hebt kennelijk nogal moeite met de mening van een ander. Get a fucking life. Ik vind dat. Kun je bijdehand gaan doen, en wijzen op een OP. Volgens mij komt de meeste onzin in dit topic nog altijd van jouw vandaan.
pi_123324250
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:25 schreef alpeko het volgende:

[..]

Wel relevant. Je zegt dat ik de OP moet lezen. Maar als daarin cafeïne als doping wordt genoemd, ten onrechte. Waarom mag ik dan cocaine niet in twijfel trekken? Ja oke, dat staat op de lijst, maar wat mij betreft zou dat er best af mogen. Jij hebt kennelijk nogal moeite met de mening van een ander. Get a fucking life. Ik vind dat.
ik heb moeite met onjuistheid in jouw posts en daarna spindoktoren om je fout niet willen toe te geven. Waarom moeten ze nu van de lijst af, alleen omdat een jochie dat vindt?
pi_123324283
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:27 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik heb moeite met onjuistheid in jouw posts en daarna spindoktoren om je fout niet willen toe te geven. Waarom moeten ze nu van de lijst af, alleen omdat een jochie dat vindt?
Omg... spindocteren. Daar is ie weer. Want ik ben natuurlijk journalist. Welke onjuistheid en welke post precies?
pi_123324304
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:28 schreef alpeko het volgende:

[..]

Omg... spindocteren. Daar is ie weer. Want ik ben natuurlijk journalist. Welke onjuistheid en welke post precies?
Dat kan je zelf terug lezen.
pi_123324346
Je bedoelt nu serieus de post waarin ik zeg dat ik cocaïne niet echt prestatiebevorderend vind? Lees ook even de reacties hier: Hockeyer Mahieu betrapt op cocaïne en MDMA
  maandag 25 februari 2013 @ 14:31:34 #25
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123324392
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:25 schreef alpeko het volgende:

[..]

Wel relevant. Je zegt dat ik de OP moet lezen. Maar als daarin cafeïne als doping wordt genoemd, ten onrechte. Waarom mag ik dan cocaine niet in twijfel trekken? Ja oke, dat staat op de lijst, maar wat mij betreft zou dat er best af mogen. Jij hebt kennelijk nogal moeite met de mening van een ander. Get a fucking life. Ik vind dat. Kun je bijdehand gaan doen, en wijzen op een OP. Volgens mij komt de meeste onzin in dit topic nog altijd van jouw vandaan.
Dan moet Borisz cafeïne maar schrappen in de OP. Ik had het er tussen gezet omdat het ook stond opgesomd op dopingautoriteit bij de stimulantia. Het is nog wel een goed voorbeeld van een stimulant daar niet van, maar niet echt doping meer, dat is juist.
Het heeft wel prestatiebevorderende eigenschappen als je de juiste hoeveelheid neemt, bij te veel werkt het prestatieverminderend. Net daarom is het geschrapt en de grens tussen aanvaardbaar 'sociaal' gebruik en prestatiebevorderend gebruik was eigenlijk moeilijk vast te stellen.
pi_123324442
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:31 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Dan moet Borisz cafeïne maar schrappen in de OP. Ik had het er tussen gezet omdat het ook stond opgesomd op dopingautoriteit bij de stimulantia. Het heeft wel prestatiebevorderende eigenschappen als je de juiste hoeveelheid neemt, bij te veel werkt het prestatieverminderend. Net daarom is het geschrapt en de grens tussen aanvaardbaar 'sociaal' gebruik en prestatiebevorderend gebruik was eigenlijk moeilijk vast te stellen.
Suiker is ook prestatiebevorderend. Waar trek je de grens.
  maandag 25 februari 2013 @ 14:34:55 #27
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123324523
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:32 schreef alpeko het volgende:

[..]

Suiker is ook prestatiebevorderend. Waar trek je de grens.
Als atleten zich massaal in de diabetes zouden vreten, dan kan je zeggen dat is niet gezond dus bannen vanaf een bepaalde limiet.
pi_123324591
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:34 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Als atleten zich massaal in de diabetes zouden vreten, dan kan je zeggen dat is niet gezond dus bannen vanaf een bepaalde limiet.
Het zal ongetwijfeld ook met de schadelijke effecten te maken hebben. De vraag is: moet je atleten op grond daarvan middelen ontzeggen?
pi_123324718
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:31 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Dan moet Borisz cafeïne maar schrappen in de OP. Ik had het er tussen gezet omdat het ook stond opgesomd op dopingautoriteit bij de stimulantia. Het is nog wel een goed voorbeeld van een stimulant daar niet van, maar niet echt doping meer, dat is juist.
Het heeft wel prestatiebevorderende eigenschappen als je de juiste hoeveelheid neemt, bij te veel werkt het prestatieverminderend. Net daarom is het geschrapt en de grens tussen aanvaardbaar 'sociaal' gebruik en prestatiebevorderend gebruik was eigenlijk moeilijk vast te stellen.
Er zijn verschillende dopinglijsten, zie Delgado, het stond wel op de IOC lijst maar niet op de UCI lijst. ja het is verwarrend, uniforme lijsten zouden iig een uitkomst zijn.
pi_123324724
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:36 schreef alpeko het volgende:

[..]

Het zal ongetwijfeld ook met de schadelijke effecten te maken hebben. De vraag is: moet je atleten op grond daarvan middelen ontzeggen?
Dan kun je alles wel verbieden. Teveel water drinken is ook dodelijk. Maar suiker hoort in je bloed thuis, cocaïne niet. Ook niet in kleine hoeveelheden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2013 14:40:48 ]
  maandag 25 februari 2013 @ 14:40:42 #31
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123324748
quote:

[..]

Veel mensen vinden van wel. Ik persoonlijk laat de deur tot toelating nog open. De geschiedenis heeft zichzelf bewezen, dat als er een kansje is dat er kan vals gespeeld kan worden, er wordt valsgespeeld.
  maandag 25 februari 2013 @ 14:41:56 #32
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123324795
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:40 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Dan kun je alles wel verbieden. Teveel water drinken is ook dodelijk. Maar suiker hoort in je bloed thuis, cocaïne niet. Ook niet in kleine hoeveelheden.
Maar een intense TdF rijden met de juiste hoeveelheid EPO is ook gezonder dan zonder EPO.
  Redactie Sport maandag 25 februari 2013 @ 14:42:12 #33
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_123324806
quote:

[..]

Dat zou betekenen dat je voor 'de gewone mens' ook stoffen zou moeten ontzeggen..
  maandag 25 februari 2013 @ 14:43:02 #34
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123324832
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:42 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat je voor 'de gewone mens' ook stoffen zou moeten ontzeggen..
De gewone mens mag ook geen steroïden nemen zonder dokterstoelating.
pi_123324841
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:41 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Maar een intense TdF rijden met de juiste hoeveelheid EPO is ook gezonder dan zonder EPO.
bron?
  Redactie Sport maandag 25 februari 2013 @ 14:43:41 #36
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_123324851
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:43 schreef kl1172 het volgende:

[..]

De gewone mens mag ook geen steroïden nemen zonder dokterstoelating.
Steroïden niet nee, maar met suiker wordt dat wel heel lastig. Dat kan dus ook niet voor een atleet.
  maandag 25 februari 2013 @ 14:45:21 #37
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123324906
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:43 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Steroïden niet nee, maar met suiker wordt dat wel heel lastig. Dat kan dus ook niet voor een atleet.
Ja, dat wel natuurlijk, met suiker is er niet veel mis als je veel beweegt want dan wordt je lichaam ook gevoeliger om meer suikers op te nemen met minder insuline.
  Redactie Sport maandag 25 februari 2013 @ 14:46:16 #38
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_123324946
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:45 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Ja, dat wel natuurlijk, met suiker is er niet veel mis als je veel beweegt want dan wordt je lichaam ook gevoeliger om meer suikers op te nemen met minder insuline.
Maar een mens heeft ook suiker nodig, dus het zou raar zijn dat te verbieden :P En meer suiker betekent niet dat je beter presteert.
pi_123325089
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:40 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

EPO hoort ook in je bloed thuis :P
pi_123325147
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:49 schreef alpeko het volgende:

[..]

EPO hoort ook in je bloed thuis :P
Tja, testosteron hoort ook in je lichaam thuis. Geen idee wat mijn punt was. :P Maar sporters moeten gewoon van die rotzooi afblijven, klaar.
pi_123325204
Om doping te zijn moet een middel aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoen:

1: het moet de prestatie verbeteren (of een maskeringsmiddel zijn)
2: Het is slecht voor de gezondheid van de atleet
3: het gaat tegen de geest van de sport in

Dat laatste criterium is natuurlijk gigantisch vaag, wat de makers van de dopinglijst eigenlijk de vrijheid geeft om zelf te bepalen welk prestatiebevorderend middel wel of niet als doping gezien wordt. Even los van de gezondheidskwesties rond EPO, het is prestatieverbeterend en om een medicijn voor nierpatiënten in te spuiten is duidelijk tegen de geest van de sport. Suiker is misschien ook prestatieverbeterend, maar voldoet niet aan die twee andere criteria.
  maandag 25 februari 2013 @ 14:54:51 #42
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123325277
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:46 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Maar een mens heeft ook suiker nodig, dus het zou raar zijn dat te verbieden :P En meer suiker betekent niet dat je beter presteert.
Nou, met exogene insuline proberen ze toch wel nog wat extra suikers (koolhydraten) op te slaan in het lichaam wat tot een verbetering van de prestatie kan leiden. Suiker op zich (sucrose, fructose, glucose, ...) kan je inderdaad moeilijk als doping zien omdat je zonder extra insuline je moeilijk meer kunt opslaan dan je natuurlijke grens en is het niet prestatiebevorderend.
pi_123325340
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:52 schreef Ereinion het volgende:
Om doping te zijn moet een middel aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoen:

1: het moet de prestatie verbeteren (of een maskeringsmiddel zijn)
2: Het is slecht voor de gezondheid van de atleet
3: het gaat tegen de geest van de sport in

Dat laatste criterium is natuurlijk gigantisch vaag, wat de makers van de dopinglijst eigenlijk de vrijheid geeft om zelf te bepalen welk prestatiebevorderend middel wel of niet als doping gezien wordt. Even los van de gezondheidskwesties rond EPO, het is prestatieverbeterend en om een medicijn voor nierpatiënten in te spuiten is duidelijk tegen de geest van de sport. Suiker is misschien ook prestatieverbeterend, maar voldoet niet aan die twee andere criteria.
Om eerlijk te zijn vind ik cocaïne en (met name) MDMA dan vooral aan punt 2 en 3 voldoen. Er zijn over het algemeen meer nadelige effecten m.b.t. tot punt 1 dan positieve effecten.
pi_123325575
Gewoon heel erg dom van die Mahieu, hij is echt niet de eerste die gepakt wordt op coke (Yuri van Gelder, Adrian Mutu). Gezien zijn leeftijd zou hij beter moeten weten. Dat het op de dopinglijst staat is volgens mij ook vanwege de voorbeeldfunctie van sporters. Maar met 62 controles in een jaar kan ik me voorstellen dat je de gok durft te nemen.
pi_123326144
quote:
Pot Belge is a French term that is used to describe a mixture of drugs illegally used by cyclists. It can be translated as "Belgian mix" or "Belgian stew." English sources have sometimes used the term Belgian pot.[1][2]

The term is commonly used to describe a mixture of drugs, variously constituted from cocaine, heroin, caffeine, amphetamines, and other analgesics. N.B. the use of the French word "pot" is not a reference to cannabis, and this drug is not normally associated with Pot Belge.[3] A French reference [4] also lists morphine in the mix, and notes that it can also be called "insane person mix," though it's unclear whether this refers to the potential results of its use, or the suggestion that "you have to be crazy to take it."
ik denk wel dat het prestatie bevorderend is.
pi_123326292
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:17 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik denk wel dat het prestatie bevorderend is.
Cocaine wel en Amfetamine niet dus?
pi_123326326
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Cocaine wel en Amfetamine niet dus?
dat zeg ik toch niet
pi_123326350
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:22 schreef THEFXR het volgende:

[..]

dat zeg ik toch niet
Oh, dacht dat jij Cocaine en Caffeine vet had gemaakt.
  maandag 25 februari 2013 @ 15:26:25 #49
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_123326475
quote:
7s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Die 2 waren al in eerdere posts aangehaald. Maar ik sta er nog steeds van versteld dat blijkbaar heroïne er ook wel eens bijzat in die pot Belge.
pi_123326508
quote:
7s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

ja, omdat het relevant is met de posts daarboven.
kan je me niet van te voren waarschuwen, dat jullie op maandag een off day hebben, omdat je in het weekend weer los gegaan bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')