quote:
Op vrijdag 22 februari 2013 15:01 schreef nodig het volgende:[..]
Aha oke, toch wil ik sowieso de komende maanden nog even bij de apparaten blijven, vind het wel leuk om te doen namelijk en ik merk wel dat ik er sterker door word. Als het gaat vervelen ga ik eens kijken naar de losse gewichten denk ik

Zal misschien wel beter trainen maar ik hoef nou niet helemaal een spierbundel van jewelste te worden

Om mezelf een hoop getyp te besparen een copy/paste:
Veel mensen die naar de sportschool gaan, zitten op de luxe machines om hun kracht te laten toenemen. Dit is een vorm van bewegen die goed is, maar toch verre van effectief. Wij zullen in bijna alle gevallen dan ook het trainen op deze apparaten afraden.
Waarom is trainen op deze apparaten niet effectief genoeg?
Hieronder volgen de 4 belangrijkste redenen om niet op de machines in een sportschool te trainen.
1.Beweegketen
Om jezelf te versterken zal je bewegingen moeten maken die je in het dagelijks leven maakt. Hierbij gaat het om duwen, trekken, gaan& staan, heupscharnier (voorover buigen), en squaten (bukken). Op machines maak je meestal bewegingen die je in het dagelijks leven niet maakt. Dit zal dan wel bepaalde spieren trainen, maar spieren die je zelden op die manier zult gebruiken.
2.Zittend
Op de machines worden oefeningen vaak zittend uitgevoerd, terwijl je in de dagelijkse bezigheden bijna nooit kracht zet terwijl je zit. Ook deze vertaling is dus slecht te noemen.
3.Isolatie oefeningen
Op de machines worden bijna altijd isolatieoefeningen uitgevoerd. Dit betekent dat de oefening voor maar 1 bepaalde spiergroep is. Als een spier (om verschillende redenen ) verzwakt is kan het erg goed zijn om op deze manier de spier weer te versterken. Ditzelfde geldt voor bodybuilders die puur op massa trainen, zonder dat de effectiviteit van deze spieren belangrijk is. Echter is het in de overige situaties niet verstandig. Er zijn veel oefeningen waar meerdere spiergroepen getraind in één beweging. Dit noemen ze compound oefeningen. Deze worden meestal niet op een machine uitgevoerd (maar met losse gewichten, ballen, kettlebells etc.). Compound oefeningen zijn vele malen effectiever en maken een veel betere vertaling naar de bewegingen in het dagelijks leven.
4.Core (rompspieren)
Het laatste en misschien wel belangrijkste nadeel van machines is dat de rompspieren amper getraind worden. De spieren rondom de heup zijn het belangrijkste bij het bewegen. Toch worden deze met alle zitoefeningen op machines volledig ontzien. De machines zetten je in een positie waar je moeilijk uit komt. Hierdoor wordt het je eigenlijk makkelijk gemaakt. Als je bijvoorbeeld een tas oppakt, moet je moeite doen om niet de kant van de tas op te draaien. Er wordt dus om anti-rotatie (het tegen gaan van roteren van het bovenlichaam) gevraagd, die machines bijna nooit van je vragen.
Dit zijn een aantal redenen om met trainen op machines te stoppen. Het tegenovergestelde kan gezegd worden van het trainen met losse gewichten. Met losse gewichten is het wel mogelijk om de dagelijks te gebruiken beweegkenenen te trainen. Dit doe je doormiddel van zoveel mogelijk staande compound oefeningen.
Een voorbeeld van goede compound oefeningen die met losse gewichten te doen zijn:
• Squat
• Deadlift
• Farmerwalk
• Shoulderpress
• Bent over row
Dit zijn 5 basisoefeningen die alle beweegketenen trainen en daarmee de basis kunnen vormen van een uitstekend trainingsschema. Het enige nadeel is het risico op een verkeerde houding bij deze oefeningen, maar daar is op internet een hoop informatie over vinden. Daarnaast is het natuurlijk altijd mogelijk om dit te leren tijdens een uurtje personal training.
Train dus met losse gewichten (onafhankelijk van leeftijd en geslacht) en gebruik qua machines alleen degene die bestemd zijn om uw uithoudingsvermogen te trainen of de machines die uw verzwakte spieren (bij bijvoorbeeld een revalidatie) versterken.
Optimus Personal Training traint haar clienten nooit met apparatuur, mits daar een specifieke reden voor is. De trainingen van Optimus zijn dan ook zo goed als altijd met losse gewichten, ballen, elastische banden, eigen lichaamsgewicht etc. Dit om kracht en conditie te verbeteren die functioneel en effectief te gebruiken is in het dagelijks leven.