Die typisch Hollandse tomaat die perfect rond, 4cm diameter is zal nooit echt lekker worden.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dacht dat hij naar marqt ging...
Ik heb op de canarische eilanden ook verschrikkelijk slechte tomaten gezien, lokale, niet rijp, dito mallorca. Leg ze een dag of wat in het zonnetje en ze zijn prima.
Tomaten zijn een van het weinige fruit dat prima narijpt. Maar wat doet de libelle huisvrouw, legt ze in de koelkast en klaagt dat ze geen smaak hebben.
Kletsika, echt domme vooroordelen en onzinquote:Op woensdag 6 maart 2013 09:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Die typisch Hollandse tomaat die perfect rond, 4cm diameter is zal nooit echt lekker worden.
Ze zijn gekweekt en geselecteerd op vorm en shelf life, niet op smaak.quote:Op woensdag 6 maart 2013 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kletsika, echt domme vooroordelen en onzin
Op de Albert Cuyp staat een hele aardige vent die een kleine biologische tuin heeft en o.a. tomaten kweekt. Zelden zulke lekkere tomaten gegeten, inderdaad in alle vormen die je je kunt bedenken. Ik geloof zeker wel dat smaak niet de hoogste prioriteit heeft, je hebt nota bene EU-wetgeving over de maximale kromming van een komkommer.quote:Op woensdag 6 maart 2013 10:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ze zijn gekweekt en geselecteerd op vorm en shelf life, niet op smaak.
Kromming van kommkommers en bananen is een broodje aap. Wel over de lengte van komkommers en bananen. Wat ook debiel is, in Sri Lanka heerlijke bananen op van pakweg 10 cm lang.quote:Op woensdag 6 maart 2013 15:10 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Op de Albert Cuyp staat een hele aardige vent die een kleine biologische tuin heeft en o.a. tomaten kweekt. Zelden zulke lekkere tomaten gegeten, inderdaad in alle vormen die je je kunt bedenken. Ik geloof zeker wel dat smaak niet de hoogste prioriteit heeft, je hebt nota bene EU-wetgeving over de maximale kromming van een komkommer.
Ik lees nu inderdaad dat die richtlijnen sinds een paar jaar zijn geschrapt. Maar ze bestonden wel degelijk. Hoe dan ook, de komkommers zijn nog steeds absurd recht. Als je komkommers koopt in het oosten van europa krijg je een soort krullende groene dingen die tenminste echt ergens naar smaken. Maar die passen natuurlijk niet recht naast elkaar in een kratje, en de Nederlander vindt zo'n krom ding maar raar en onsmakelijk. Doorgefokt voor de vorm.quote:Op woensdag 6 maart 2013 15:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Kromming van kommkommers en bananen is een broodje aap. Wel over de lengte van komkommers en bananen. Wat ook debiel is, in Sri Lanka heerlijke bananen op van pakweg 10 cm lang.
bronquote:Marqt wil af van elitaire imago
De alternatieve supermarktketen Marqt wil af van het elitaire imago van de winkels. De onderneming baalt extra van dit imago, omdat het bedrijf dit zelf heeft veroorzaakt.
Marqt wil af van elitaire imago
'Ons imago komt voort uit de manier waarop we onze winkels maken en de producten aanbieden. We hebben architecten gevraagd een omgeving te maken die de schoonheid van eten ondersteunt. De architecten wilden met natuurlijke materialen werken, met zo min mogelijk meubilair, de plafonds open laten. Volstrekt logisch, maar het beeld dat je krijgt is: luxe', zegt ceo Meike Beeren in een interview met het Parool.
Goedkoopste producten
Beeren: 'Later leerde ik dat dat werkt voor kledingmerken als Zara en H&M, waar ze de goedkoopste producten in een chique omgeving leggen. Bij ons heeft dat juist een tegengesteld effect. Het is nog steeds moeilijk. We hebben dat inzicht, maar de laatste winkel die we geopend hebben, staat nog steeds ver af van wat wij precies willen zijn.' Ze stelt dan ook dat het imago moet worden afgeschud. 'We moeten in gesprek met de klant: wat houdt je tegen om een goedgemaakt product te kopen?'
Missie in de eetcultuur
Zelf heeft ze het gevoel bezig te zijn met een missie om de eetcultuur in Nederland te veranderen. 'Wij zijn in Nederland opgevoed om te hamsteren. Kasten volstoppen met producten die over vijftien jaar nog steeds bacteriologisch dood zijn. Duurzame en verse spullen zijn minder lang houdbaar, je moet dus over naar een ander boodschappengedrag: wat vaker in de week een kleiner boodschapje doen.'
Mwoah, beetje maar!quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:50 schreef littledrummergirl het volgende:
Zou dat niet ook gewoon een beetje aan de prijs van de producten liggen?
Noueeeh.... de prijs?quote:'We moeten in gesprek met de klant: wat houdt je tegen om een goedgemaakt product te kopen?'
Niet mee eens. Volgens mij is het juist typisch Nederlands om 2 of meer keer per week boodschappen te doen. In Amerika rijden ze 1 x per maand naar de Walmart om vervolgens met een volgeladen SUV huiswaarts te keren.quote:'Wij zijn in Nederland opgevoed om te hamsteren. Kasten volstoppen met producten die over vijftien jaar nog steeds bacteriologisch dood zijn.
Klinkt me totaal niet elitair in de ogen.quote:'Ons imago komt voort uit de manier waarop we onze winkels maken en de producten aanbieden. We hebben architecten gevraagd een omgeving te maken die de schoonheid van eten ondersteunt.
bronquote:Supermarktketen Marqt wil van dure imago af
Duurzame supermarktketen Marqt wil van zijn dure imago af. Het bedrijf verschuift de aandacht in de winkels van exclusieve producten naar dagelijkse boodschappen. Op het Gelderlandplein opent 1 oktober de eerste vernieuwde Marqt.
'We horen dat klanten ons als duur ervaren,' zegt directeur Meike Beeren. Ze denkt dat dat mede het gevolg is van de aandacht die Marqt geeft aan de kleinschalig geproduceerde en kostbare producten, zoals 'mooie truffelsauzen', 'speciale kazen' en 'bijzondere vis'.
Dat gaat veranderen in de nieuwe winkel aan het Gelderlandplein. Marqt heeft daar genoeg winkeloppervlakte om een experiment uit te voeren. Het bedrijf gaat grotere hoeveelheden dagelijkse boodschappen zoals brood, kaas en eieren verkopen. Het aanbod van de meer exclusieve producten blijft gelijk, maar wordt minder uitgebreid gepresenteerd in de winkel. Exacte verhoudingen kan Beeren nog niet noemen, doordat het bedrijf nu sleutelt aan de precieze plannen met partners zoals koffieboeren en melkveehouders.
Niet goedkoper
Dat betekent niet dat het bestaande assortiment goedkoper wordt. Beeren benadrukt dat Marqt producten verkoopt tegen de kostprijs en dat het bedrijf alleen kan zakken als die daalt. 'We kijken dagelijks of we efficiënter kunnen werken.' Beeren doelt bijvoorbeeld op lagere transportkosten.
Zo goedkoop als een gemiddelde supermarktketen zal Marqt nooit worden, geeft ze aan. 'Winst maken is nodig voor een duurzame groei. Maar winst zal nooit gemaakt worden ten koste van anderen en is geen doel op zichzelf. Kwaliteit en prijs gaan hand in hand.'
Idioot goed
De directeur vindt niet dat Marqts missie mensen gezonder te laten eten niet geslaagd is nu dagelijkse producten meer aandacht krijgen. Het doel is mensen écht te leren eten. 'Dat gaat makkelijker via gewone producten, die zonder uitzondering idioot goed gemaakt zijn.'
De theorie is dat als Marqt meer aandacht geeft aan dagelijkse producten, klanten die ook sneller en makkelijker kiezen. 'We hebben de afgelopen jaren te weinig aandacht besteed aan wie onze klant zou kunnen zijn en hoe we die kunnen bereiken.'
Somber
Met de formulewijziging klinken kritische geluiden over de toekomst van het bedrijf, dat nu acht winkels in Amsterdam heeft. Retaildeskundige Gerard Rutte ziet het somber in. De strategiewijziging zegt volgens hem genoeg: met dit bedrijf kun je geen geld verdienen. 'Er komen te weinig mensen, de supermarkten zijn gevestigd op dure plekken, die logistiek moeilijk te bereiken zijn. Het gevolg is dat er te weinig omzet wordt gedraaid.'
Een ander probleem is volgens Rutte dat Marqt een belangrijk voordeel is verloren: dat het niet meer de enige aanbieder is van biologische voedsel. Naast natuurwinkels zoals Ekoplaza besteden ook reguliere supermarkten veel aandacht aan biologische varianten.
Bijna winstgevend
Oprichter en voormalig directeur Quirijn Bolle zegt dat Rutte er sinds het begin naast zat en noemt geruchten dat het bedrijf niet winstgevend is 'irritant'.
Beeren zegt dat het geld dat Marqt verdient, geïnvesteerd wordt in nieuwe vestigingen, dat de winkels stuk voor stuk bijdragen aan een positief bedrijfsresultaat en dat het geheel 'bijna winstgevend' is.
Een andere retaildeskundige, Huib Lubbers, is positief en noemt de wijziging een verstandige zet. Hij trekt de vergelijking met Rituals, dat ook hogere prijzen had dan de drogisterijwereld. 'Het ligt gevoelig, maar Nederlanders betalen voor iets bijzonders uiteindelijk wel meer.'
Je hebt niets gemist, op de Kruiskade zitten hele goede toko's. Ga ook eens bij 1 of beide Aziatische supermarkten binnen, daar heb je echt geweldige producten. En als je in de buurt van de Marqt in Rotterdam bent, dan kan je nog beter naar de nieuwe Markthal lopen. Daar heb je werkelijk alles op (biologisch) voedsel gebied en is de kwaliteit meestal beter terwijl de prijs bijna altijd lager is dan de Marqt.quote:Op maandag 22 juni 2015 16:55 schreef minilot het volgende:
Jemig! Ik was gewoon echt weer helemaal vergeten dat Marqt er uberhaupt is! Ik woon zelf niet in een stad dus kom de winkels niet vanzelf tegen en bij mijn maandelijkse rondje toko's op de West-Kruiskade/Gimsel/Sligro in Rotterdam loop ik er ook niet tegenaan. Ben er toen er net een Marqt kwam in Rotterdam wel een aantal keer geweest maar de winkel is vervolgens verdwenen uit mijn parate kennis qua boodschappen doen.Denk er nu pas weer eens aan!
Ik schaar de Wah Nam Hong en de Amazing Oriëntal waar ik altijd naartoe ga gewoon onder 'toko', maar bedankt!quote:Op maandag 22 juni 2015 17:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je hebt niets gemist, op de Kruiskade zitten hele goede toko's. Ga ook eens bij 1 of beide Aziatische supermarkten binnen, daar heb je echt geweldige producten. En als je in de buurt van de Marqt in Rotterdam bent, dan kan je nog beter naar de nieuwe Markthal lopen. Daar heb je werkelijk alles op (biologisch) voedsel gebied en is de kwaliteit meestal beter terwijl de prijs bijna altijd lager is dan de Marqt.
Hehe, je kent al een hoop mooie plekje. Ik ga elke maand flink inslaan bij Amazing Oriëntal omdat die net wat meer aanbod hebben en enkele van mijn favorieten producten (sesamkoekjes van Silang en garnalenkroketjes van Fishermans Choicequote:Op maandag 22 juni 2015 17:52 schreef minilot het volgende:
Komt iemand hier in CUL zelf nog wel eens bij Marqt eigenlijk? Ik hoor er nooit iemand over!
[..]
Ik schaar de Wah Nam Hong en de Amazing Oriëntal waar ik altijd naartoe ga gewoon onder 'toko', maar bedankt!![]()
Bij de Markthal haal ik bijzondere/bizarre groenten bij de kraam van Rungis. Ook erg duur, maar daar koop ik dan ook alleen dingen die ik niet bij de Marqt en niet bij de groentenboer kan vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |