Wat valt er te evalueren dan? Wel goed dat ie weer kookt, trouwens.quote:Op woensdag 22 mei 2013 18:00 schreef Mylene het volgende:
[ afbeelding ]
Koken voor daklozen en het voedsel uitdelen op straat aan de allerarmsten. Het werd de barmhartige Samaritaan Rahal Lamlih door de gemeente Breda verboden, op straffe van boetes. De allerarmsten in de stad moesten het voortaan maar zonder deze bijzondere weldoener rooien.
Alom verontwaardiging en ophef! Na een verhaal onlangs in deze krant waren de rapen helemaal gaar. „Gewoon doorkoken!” reageerde Marten Fortuyn vanuit zijn huis in België. „Ik betaal de boetes voor deze man met zijn ontzettende sympathieke instelling.”
Rahal Lamlih, van Marokkaanse afkomst, leidde zelf een aantal jaren een zwervend bestaan. Hij raakte verslaafd aan drugs en alcohol, maar wist te overleven. „Dit nooit meer”, besloot de WAO’er en ging zijn leven wijden aan de arme sloebers op straat.
Gratis
Pannen soep, broodjes, taarten, trouw stond Rahal met zijn bestelwagentje met daarop de tekst ’Resto du Coeur’ (restaurant van het hart) bij daklozenopvang ’t IJ voedsel uit te delen. „Mijn voedsel bestaat uit restanten van de plaatselijke supermarkten. Ik krijg alle ingredienten voor niets, bereid de maaltijd en deel die ook weer gratis uit.”
Het leek allemaal zo mooi en nobel, maar toch werd er roet in het eten gegooid. Lamlih zou overlast veroorzaken met zijn ’moeder Teresa-actie’, zo luidde het oordeel van de gemeente Breda. Bovendien lagen er rond de daklozenopvang ’t IJ allemaal drankflessen en werd er kleding naar buiten gesmeten. „Frappant, vindt u niet?” vraagt mevrouw Overwijk zich af. „Rahal schenkt geen drank en deelt ook geen broeken en jurken uit. Ze wilden ’m gewoon weg hebben! Daarom ben ik ook zo blij dat er nu een stukje eerherstel voor ’m is.”
Want sinds gistermiddag mag Lamlih van maandag tot en met vrijdag van 12.00 tot 13.00 uur ’s middags zijn maaltijden uitdelen in het Anna Huis, het diaconaal centrum Breda. „Ik heb een kwartiertje om me voor te bereiden, om de soep bijvoorbeeld op te warmen”, vertelt hij. „De gerechten zelf maak ik thuis. Ik ben zo ontzettend blij. In de weekeinden mag ik het voedsel nu gelukkig wel op straat uitdelen bij daklozencentrum ’t IJ.”
Treffend
Stralend van geluk warmt Rahal in de voormalige pastorie zijn preisoep op. Hij heeft een Boretti Majestic-fornuis ter beschikking. Erboven staat in krulletters vermeld: ’Vraagt ghij inbijt off wilt ghij noenmael eten? Wat u bevalt zal ik, de kock, wel weten.’ „Treffend hè?” vindt een vrijwilligster.
Als Rahal even later met zijn soeppan de zaal binnenkomt en door ’de jongens’, zoals hij de daklozen noemt, wordt begroet, krijgt hij het even te kwaad. „Dit z’n levenswerk”, fluistert mevrouw Overwijk eerbiedig. „Het is zo’n lieve man, ALLES heeft ie over voor een ander.”
Een zegspersoon van de gemeente Breda bevestigt de nieuwe afspraken met de ’barmhartige Marokkaan’. „Wij hebben met de heer Lamlih afgesproken dat hij vijf dagen in de week kookt gedurende drie maanden. Daarna volgt een evaluatie.”
bron
Die ambtenaren moeten toch iets te doen hebben?quote:Op woensdag 22 mei 2013 20:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Wat valt er te evalueren dan? Wel goed dat ie weer kookt, trouwens.
Wat ik het ergst vond is dat als reden werd aangevoerd dat je iemand kennelijk zonder tegenprestatie niks te eten mag geven in zijn gemeente.. Waar haalt ie het gore lef vandaan?quote:Op woensdag 22 mei 2013 21:26 schreef justanick het volgende:
[..]
Die ambtenaren moeten toch iets te doen hebben?
Dit hele probleem is ontstaan doordat er een ambtenaar niets nuttigs had te doen en de wethouder blijkbaar te dom is om te schijten.
Inderdaad, als je dat als maatstaf gaat hanteren dan kun je het vrijwilligerswerk ook wel afschaffen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Wat ik het ergst vond is dat als reden werd aangevoerd dat je iemand kennelijk zonder tegenprestatie niks te eten mag geven in zijn gemeente.. Waar haalt ie het gore lef vandaan?
Die man kan wel volksvertegenwoordiger zijn, maar hij kan niet het persoonlijke handelen van zijn kiezers zomaar bepalen. Tenzij dit geen vrij land is. Of als er een wet in het leven wordt geroepen waarin bepaald wordt dat menslievendheid strafbaar wordt. In dat geval zou je al strafbaar zijn als je visite krijgt die blijft eten. Die man moet volkomen gestoord zijn, of meent hij dat daklozen allemaal zelf schuldig zijn aan hun situatie en wil hij ze daarom heropvoeden, ofzoiets? Of heeft hij belang bij het verkopen van maaltijden door de opvang?quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, als je dat als maatstaf gaat hanteren dan kun je het vrijwilligerswerk ook wel afschaffen.
Als je niet eens meer je eigen spullen mag weggeven? Rechts zal wel weer heel hard gaan schreeuwen over deze fundamentele inbreuk op het eigendomsrecht....quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Wat ik het ergst vond is dat als reden werd aangevoerd dat je iemand kennelijk zonder tegenprestatie niks te eten mag geven in zijn gemeente.. Waar haalt ie het gore lef vandaan?
vergis je niet, als je een splinternieuwe bmw aan mij geeft mag ik ook schenkingsbelasting gaan betalenquote:Op donderdag 23 mei 2013 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je niet eens meer je eigen spullen mag weggeven? Rechts zal wel weer heel hard gaan schreeuwen over deze fundamentele inbreuk op het eigendomsrecht....
Klopt, das = psychopaat.quote:Op donderdag 23 mei 2013 14:07 schreef Nemephis het volgende:
"Twee jaar geleden had VVD-wethouder Cees Meeuwis van Sociale Zaken meneer Lamlih op de korrel"
Goh, een overijverige VVD'er, dat zag je niet aankomen![]()
Die Meeuwis ziet er wel een beetje uit als een psychopaat...
[ afbeelding ]
Precies, ik had allang mijn advocaat opdracht gegeven de zaak aanhangig te maken alsof een Gemeente zonder duidelijk manifest zomaar jou als burger een goede daad kan ontzeggen op gronden die elke menselijk perspectief te boven gaat.quote:
Wat een enge, onbetrouwbaar uitziende klootzak zeg.quote:Op donderdag 23 mei 2013 14:07 schreef Nemephis het volgende:
"Twee jaar geleden had VVD-wethouder Cees Meeuwis van Sociale Zaken meneer Lamlih op de korrel"
[ afbeelding ]
Das ook een manier om "links" overal de schuld van te geven ja.quote:Op donderdag 23 mei 2013 14:22 schreef SeLang het volgende:
De linksen denken dat ze een monopolie hebben op "sociaal zijn" dus die schieten onmiddellijk in de stress als er iemand uit eigen beweging iets vriendelijks doet. "Sociaal zijn" hoort natuurlijk een staats monoplie te zijn, een manier waarop je (met andermans geld uiteraard) stemmen kunt kopen.
Ow, en ongeacht van welke partij iemand is: dergelijk gedrag is per definitie links, of je nu bij de VVD of de SP zit.
quote:Op donderdag 23 mei 2013 14:07 schreef Nemephis het volgende:
[ afbeelding ]
Plus dat de achterliggende redenatie in dit geval volstrekt debiel is. Alsof daklozen ineens geen flikker meer gaan doen om een dak boven hun hoofd te krijgen als iemand ze te eten geeft.quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, als je dat als maatstaf gaat hanteren dan kun je het vrijwilligerswerk ook wel afschaffen.
quote:Op donderdag 23 mei 2013 14:07 schreef Nemephis het volgende:
Die Meeuwis ziet er [spoiler]wel een beetje[/spoiler] uit als een psychopaat...
[ afbeelding ]
het zou toch niet de bedoeling zijn dat iedereen maar beslist wat ie weg gaat gevenquote:Op donderdag 23 mei 2013 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je niet eens meer je eigen spullen mag weggeven? Rechts zal wel weer heel hard gaan schreeuwen over deze fundamentele inbreuk op het eigendomsrecht....
Bronquote:BREDA - De Bredase kok Rahal Lamlih is vrijdagmiddag in het zonnetje gezet door tv-presentatrice Renate Verbaan. De voedselweggeefkok kreeg tijdens de opnames van het SBS6-programma 'Wie Goed Doet...' een splinternieuwe mobiele keuken.
In het tv-programma worden mensen die veel voor anderen doen op de voet gevolgd. Renate Verbaan verrast ook in iedere aflevering iemand met een cadeau. Dit keer was Lamlih aan de beurt.
Dak- en thuislozen
Rahal kookt al jaren vrijwillig voor dak- en thuislozen. Hij werd opgehaald bij zijn vaste stek op vrijdag in de Oranjeboomstraat. In de Houtmanstraat wachtten tientallen mensen hem op en werden zijn cadeaus onthuld.
Hij kreeg een aanhanger die is ingericht als keuken. Ook een volle boodschappenwagen en grote pannen werden aan hem overhandigd.
Traantjes
De kok was zeer ontroerd door de presentjes en moest een traantje wegpinken. Wanneer Rahal Lamlih op televisie te zien is, is nog niet bekend.
Ook als je hem niet in 1 keer krijgt?quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
vergis je niet, als je een splinternieuwe bmw aan mij geeft mag ik ook schenkingsbelasting gaan betalen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |