And still we love themquote:Op vrijdag 22 februari 2013 11:00 schreef Hyperdude het volgende:
Als je die freeloaders gaat voeren, voeren ze nooit meer iets uit.![]()
[ afbeelding ]

Maar dat is op zichzelf nog geen grond om het te verbieden.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:52 schreef Dance99Vv het volgende:
In de gemeente breda staat een hele rij "regelingen" voor...daklozen met daarin verwoord het beleid,
dat is gericht op terugkeer in de maatschappij.
Dat geeft een conflict met deze weldoener die dat anders ziet en uitdraagt

In 2011 kreeg Lamlih ook al een verbod om nog langer voedsel uit te delen aan de daklozen in Breda.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:04 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar dat is op zichzelf nog geen grond om het te verbieden.

als die maar ouder is dan 18quote:Op vrijdag 22 februari 2013 18:25 schreef Specularium het volgende:
Mag ik nog wel met Kerst de straatnieuwsverkoper een halve liter Gladiator geven?

Dan is dat bier toch niet goed meerquote:

de straatnieuwsverkoper,quote:Op vrijdag 22 februari 2013 19:08 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Dan is dat bier toch niet goed meer

Spa Fruit Lemon Cactusquote:Op vrijdag 22 februari 2013 19:10 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
de straatnieuwsverkoper,
wat heb jij gedronken

Waarom zouden daklozen moeten betalen voor zijn eten, als hij dat eten zelf gratis wil weggeven?quote:Op donderdag 21 februari 2013 02:45 schreef Dance99Vv het volgende:
Ik kwam dit artikel tegen uit de telegraaf en wil graag jullie mening hierover weten,
Vind het zelf te ver gaan wat de gemeente in deze doet.
Het artikel:
De gemeente heeft de kok al eerder aangeboden in de daklozenopvang te komen koken, waar daklozen voor een kleine vergoeding zijn eten kunnen kopen. Maar dat wil hij niet. „Ik ga geen geld vragen van mensen, die geen geld hebben.

Ehm, nee, jij weet niet wat het woord kapitalisme betekent.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 06:50 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Nee, waar jij het over hebt is de vrije markteconomie. Je verwart het kapitalisme met de vrije markteconomie.

Ben wel benieuwd wat er uit dat "nieuwe" gesprek gaat komen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:38 schreef Mylene het volgende:
[ afbeelding ]
BREDA, dinsdag
Al zeven jaar lang hebben alle daklozen, zwervers en krakers in Breda hun eigen beschermengel. Rahal Lamlih (62) kookt zeven dagen in de week een gratis verse maaltijd voor deze groep hulpbehoevenden. Uit pure naastenliefde en omdat hij weet hoe het is om te zwerven. Rahal sliep zelf ooit twee jaar lang noodgedwongen onder bruggen en in parken.
Maar sinds enkele dagen zit de kokende altruïst verdrietig thuis. Het is hem door de politie verboden nog langer zijn maaltijden uit te delen bij daklozenopvang ’t IJ. Waarom? „Dat wilden de twee agenten die mij beetpakten niet vertellen. Er was geen discussie mogelijk. Maar als ik mij daar weer vertoon, krijg ik een boete. Dat durf ik niet te riskeren. Ik heb het zelf financieel niet breed.” Werkloos zit de hulpvaardige Marokkaan nu thuis tussen al zijn kookgerei.
„Van de 650 daklozen die Breda telt, zijn er zo’n vijftig die echt helemaal op straat leven. De alcoholisten en de drugsgebruikers, zeg maar. Ik ben zo begaan met hun lot. Ik liep ooit met mijn vrouw over straat en zag hier in het centrum een zwerver een half opgevreten lauwe hamburger uit een vuilnisbak vissen. Hij verorberde hem en toen dacht ik: wat erg! In dit Nederland, dit land vol luxe, het zou niet mogelijk moeten zijn! Toen ben ik mijn Stichting Resto du Coeur (restaurant van het hart) gestart.”
Van de plaatselijke supermarkt C1000 en de Makro krijgt Rahal gratis zijn producten. „Groente, taart, dan weer blikjes bier, broodjes. En ik maak en kook daar dus maaltijden van die ik vervolgens gratis weggeef. Zo hoort het toch ook? Als ik dat voedsel van de C1000 ga verkopen, deug ik niet! Ik heb een versleten knie en heup, ben afgekeurd, maar maak me sinds zeven jaar nuttig als vrijwilliger. Waarom moet ik daar nu mee stoppen?”
Dat wil fractievoorzitter Patrick van Lunteren van de SP in Breda ook graag weten. „Twee jaar geleden had VVD-wethouder Cees Meeuwis van Sociale Zaken meneer Lamlih op de korrel. Dat gratis voedsel uitdelen zou niet stroken met het gemeentebeleid. En dat terwijl deze meneer uit goedertierenheid voor de medemens dit prachtige werk verricht. Waar vind je nog zo’n barmhartige Samaritaan in ons land? En er komen zelfs steeds meer mensen eten bij Rahal. Denk maar aan Poolse arbeiders en mensen met een uitkering, die niet meer kunnen rondkomen. Hij voorziet dus in een behoefte. Wat ons betreft is ie volgende week weer aan het koken!”
Dat de politie Rahal nu een ’voedseluitdeelverbod’ heeft opgelegd, vindt Van Lunteren onbegrijpelijk. „Wij eisen opheldering van wethouder Meeuwis.”
Rahal Lamlih hoopt op een snelle oplossing. De daklozen ook, want ook zij missen hun ’Vader Teresa’, zoals ze Rahal liefdevol noemen, heel erg. „Wethouder Meeuwis wilde mij namens de gemeente als kok in dienst nemen en de daklozen laten betalen voor hun maaltijden. Maar dat kan en wil ik niet, dan wordt er geld gevraagd voor het gratis eten dat ik krijg van de supermarkt. Een verdienmodel bij een opvang, dat kan toch niet? Dus dat heb ik geweigerd. En dat is niet goed gevallen. Ik heb ook aan meneer Meeuwis voorgesteld: ga 24 uur met mij zwerven op straat. Dan weet je hoe het is en ben je blij met een maaltijd. Maar”, lacht Rahal, „natuurlijk heeft hij dat aanbod geweigerd.”
Cees Meeuwis heeft inmiddels laten weten opnieuw een gesprek met Rahal Lamlih te zullen aangaan.
bron

| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |