Stel, je werkt parttime maar wel volgens een vast rooster op dinsdag t/m donderdag. De gemeente is gesloten op maandag dus plannen jullie je ondertrouw op woensdag. Dan kun je volgens de CAO wellicht recht hebben op een betaalde verlofdag. Je zult even moeten kijken hoe het er exact vermeld staat.quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:39 schreef Boiby het volgende:
*Schaam*
Gelukkig zie ik nu veel sites die expliciet het verschil tussen verloving en ondertrouw aangeven, dus ik zal niet de enige zijn die dat niet wist
Wel kan ik me moeilijk voorstellen dat je alleen in ondertrouw kan gaan buiten werktijd..
Beetje onzin zo'n verlofdag dan eigenlijk. Maar goed, dat ga ik later wel uitzoeken..
Echt? Dat vind ik zo raar...die vrije dag is toch bedoeld voor dat specifieke "evenement"...? Waarom zou je werkgever daarvoor betalen?quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:48 schreef Lienekien het volgende:
Toen wij een samenlevingscontract aangingen, kreeg ik wel een vrije dag cadeau. Die werd gewoon bij mijn andere vrije dagen opgeteld, dus op te nemen wanneer ik zou willen.
En dat was gewoon volgens de CAO.
De werkgever heeft de CAO niet bedacht.quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:50 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Echt? Dat vind ik zo raar...die vrije dag is toch bedoeld voor dat specifieke "evenement"...? Waarom zou je werkgever daarvoor betalen?
Nee, dat snap ik ook wel. Maar ik vraag me dan wel af of dat artikel in de CAO goed is geïnterpreteerd. Want, even los van wat wel of niet in de CAO staat...is dat niet een beetje raar?quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De werkgever heeft de CAO niet bedacht.
In jouw beleving is het raar.quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:52 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik ook wel. Maar ik vraag me dan wel af of dat artikel in de CAO goed is geïnterpreteerd. Want, even los van wat wel of niet in de CAO staat...is dat niet een beetje raar?
Ja en ik durf zelfs te beweren dat het objectief gezien ook raar is. Je krijgt toch vrij om in ondertrouw te gaan? Waarom zou je daar op een ándere dag een vrije dag voor krijgen? Gewoon, qua logisch nadenken, niet qua arbeidsrecht.quote:
quote:Artikel 8:16 Huwelijk, samenlevingsverband en kraamverlof
1 De werknemer die een huwelijk dan wel op andere wijze een samenlevingsverband aangaat, hetzij bij notariële akte dan wel gemeentelijke of kerkelijke registratie, heeft recht op 2 extra vakantiedagen (= 14,4 uur). De werkgever behoeft slechts éénmaal de extra vakantiedagen toe te kennen zolang het hetzelfde samenlevingsverband betreft. Vanaf 1 januari 2012 geldt dat in plaats van de in de vorige volzin genoemde extra vakantiedagen, extra PBL-verlof (14,4 uur) wordt toegekend.
In CAO's zitten ook veel sociale aspecten. Raar maar waar.quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:55 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Ja en ik durf zelfs te beweren dat het objectief gezien ook raar is. Je krijgt toch vrij om in ondertrouw te gaan? Waarom zou je daar op een ándere dag een vrije dag voor krijgen? Gewoon, qua logisch nadenken, niet qua arbeidsrecht.
Wow, jij bent wel van de passive aggressive reacties, of niet? Wat is het sociale aspect dan voor een extra vrije dag bij ondertrouw, terwijl je die niet op de dag zelf gebruikt?quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In CAO's zitten ook veel sociale aspecten. Raar maar waar.
Ik weet niet waar jij nu een discussie over wil voeren. Kennelijk heb jij een beeld van wat er in CAO's wel en niet bepaald zou moeten worden, een beeld dat niet strookt met de werkelijkheid. Dat vind jij raar. Nou, prima dat jij dat raar vindt.quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:59 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Wow, jij bent wel van de passive aggressive reacties, of niet? Wat is het sociale aspect dan voor een extra vrije dag bij ondertrouw, terwijl je die niet op de dag zelf gebruikt?
Nogmaals, los van het arbeidsrecht want uiteraard ken ik jouw CAO niet (heb net het artikel gelezen dat je postte). Ik vind het gewoon een rare manier van denken. Ik snap ook echt niet als mensen daar naar vragen. Maar goed, onze CAO is daar m.i. ook redelijker in.
Nou, ik denk dat we deze discussie wel kunnen stoppen, aangezien je voor de zoveelste keer niet inhoudelijk op mijn argument ingaat. Al is het een tegenargument waarin je mij kunt overtuigen waarom je daarvoor een extra vrije dag zou moeten hebben zonder dat je deze voor dat doel gebruikt. Ik heb het dan overigens niet over huwelijk en kraamverlof, dat onder één kop wordt genoemd, maar dus over die ondertrouw.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij nu een discussie over wil voeren. Kennelijk heb jij een beeld van wat er in CAO's wel en niet bepaald zou moeten worden, een beeld dat niet strookt met de werkelijkheid. Dat vind jij raar. Nou, prima dat jij dat raar vindt.
Jij stelde, ik informeerde je over een CAO-bepaling in strijd met die stelling. Waarom zou ik vervolgens met argumenten moeten komen waarom dat in een CAO is opgenomen?quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:05 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat we deze discussie wel kunnen stoppen, aangezien je voor de zoveelste keer niet inhoudelijk op mijn argument ingaat. Al is het een tegenargument waarin je mij kunt overtuigen waarom je daarvoor een extra vrije dag zou moeten hebben zonder dat je deze voor dat doel gebruikt. Ik heb het dan overigens niet over huwelijk en kraamverlof, dat onder één kop wordt genoemd, maar dus over die ondertrouw.
Je moet helemaal niks. Ik vond het alleen een interessante vraag om verder over te discussiëren, maar blijkbaar heb jij je dag niet vandaag waardoor je meent in elke reactie met een chagrijnige ondertoon te moeten reageren. That's all.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij stelde, ik informeerde je over een CAO-bepaling in strijd met die stelling. Waarom zou ik vervolgens met argumenten moeten komen waarom dat in een CAO is opgenomen?
En dat is een retorische vraag.
Volgens mij maak je er iets persoonlijks van en dat lijkt me helemaal niet nodig.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:11 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Je moet helemaal niks. Ik vond het alleen een interessante vraag om verder over te discussiëren, maar blijkbaar heb jij je dag niet vandaag waardoor je meent in elke reactie met een chagrijnige ondertoon te moeten reageren. That's all.
Wie? Waarvoor?quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:13 schreef Piet_Piraat het volgende:
Krijg je daar een dag vrij voor?
TS gaat nog niet in ondertrouw. Die had het verkeerd begrepen.quote:
Ow dan heb ik het topic maar half gelezen.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
TS gaat nog niet in ondertrouw. Die had het verkeerd begrepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |