Ik trek geen conclusies...ik lasquote:Op maandag 18 februari 2013 17:57 schreef Zapato het volgende:
Ik vermoed dat je conclusies trekt op basis van wat weinig info. Als je dronken iemand doodrijdt op een voertuig en dat is echt jouw schuld, kom je echt niet weg met een taakstraf.
Het oorspronkelijke bericht waarop GeenStijl zich baseert:quote:Op maandag 18 februari 2013 17:57 schreef Zapato het volgende:
Ik vermoed dat je conclusies trekt op basis van wat weinig info. Als je dronken iemand doodrijdt op een voertuig en dat is echt jouw schuld, kom je echt niet weg met een taakstraf.
Bron: http://www.bd.nl/regio/oi(...)-diessense-1.3673894quote:Taakstraf voor doodrijden Diessense
BREDA - De 45-jarige Oisterwijker die op 21 mei 2011 met een snorscooter Greet Wolffensperger uit Diessen doodreed krijgt een taakstraf van 120 uur, 3 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf en hij is een jaar zijn rijbewijs kwijt.
De rechtbank in Breda vond maandag bewezen dat het aan hem lag dat er een fataal ongeval was gebeurd op de Beekseweg in Hilvarenbeek. De man reed te veel links op het fietspad, waardoor hij de vrouw, die samen met haar echtgenoot aan de linkerkant van de weg liep, van achter schepte.
De rechtbank nam het de man bijzonder kwalijk dat hij te veel gedronken had. Om die reden zal de man ook moeten meewerken aan een eventuele behandeling tegen overmatig alcoholgebruik, mocht de reclassering dat nodig vinden.
Vergelijkbaar met deze zaak dus:quote:Op maandag 18 februari 2013 18:03 schreef Elfletterig het volgende:
Kortom: je ziet dus dat het mogelijk is: dronken iemand doodrijden en dan wegkomen met een taakstraf.
Ik kan me dat alles haast niet voorstellen. Er moet toch iets bijzonders zijn geweest. Dood door schuld lijkt me sowieso glashelder. Daar staan zwaardere straffen op.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het oorspronkelijke bericht waarop GeenStijl zich baseert:
[..]
Bron: http://www.bd.nl/regio/oi(...)-diessense-1.3673894
Kortom: je ziet dus dat het mogelijk is: dronken iemand doodrijden en dan wegkomen met een taakstraf.
Ja precies. Het is natuurlijk wel zo dat je kwetsbaar bent voor ongelukken als je in het donker op een fietspad loopt. Kan wel wat verzachtende omstandigheden bedenken.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:08 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ik kan me dat alles haast niet voorstellen. Er moet toch iets bijzonders zijn geweest. Dood door schuld lijkt me sowieso glashelder. Daar staan zwaardere straffen op.
Trouwens, het gebeurt echt wel vaker dat dronken automobilisten die anderen doodrijden, gewoon (nagenoeg) vrijuit gaan en geen celstraf krijgen.quote:Op maandag 18 februari 2013 17:57 schreef Zapato het volgende:
Dank je. Dit voorbeeld zocht ik inderdaad ook.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:06 schreef freako het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met deze zaak dus:
NWS / Drankrijdster vrijuit na dodelijk ongeluk
De politici, rechter en noem maar ook drinken ook graag eens een glas teveel. Als het fout gaat zien ze liever geen rechtvaardige straf te gemoet.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:13 schreef Zapato het volgende:
Hmm. Interessant. Wat zeggen de juridische betweters dan? Er zal een reden zijn dat verwijtbaar gedrag niet kan worden gekoppeld aan de gevolgen.
Je hebt stiekem gelijk, maar soms trek je de medemens even niet. En in de relatieve anonimiteit ga je dan zelf ook weleens over de fantsoensgrens. Bij deze dus.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij bent anders net zo'n domme kut met je Wilders opmerking. Gedraag je zelf ook dan.
Staat hierquote:Op maandag 18 februari 2013 18:10 schreef Zapato het volgende:
[..]
Ja precies. Het is natuurlijk wel zo dat je kwetsbaar bent voor ongelukken als je in het donker op een fietspad loopt. Kan wel wat verzachtende omstandigheden bedenken.
edit: donker staat nergens, maar ging ik vanuit want dronken.
Als ik op de naam google krijg ik twee foto's te zien waaruit blijkt dat daar geen straatverlichting is, oftewel het was pikkedonker. Bloedjelink dus, om daar te gaan wandelen midden in de nacht op het fietspad. Wat mij verbaasd is het verwijt dat hij te ver naar links zou hebben gereden .. als voetganger in onverlicht gebied hoor je idd in rijrichting te lopen, en als je iemand aan hoort komen zo ver mogelijk aan de rechterkant te lopen .. dus de linkerkant van het fietspad is eigenlijk de veilige kant om eventuele voetgangers te kunnen passeren ..quote:De Oisterwijker had bijna twee keer te veel gedronken en zou te ver naar links op het fietspad van de Beekseweg hebben gereden. Daardoor botste hij rond één uur 's nachts tegen de vrouw aan die daar met haar echtgenoot in dezelfde richting over het fietspad liep. Het ongeluk gebeurde net buiten Hilvarenbeek, maar nog wel binnen de bebouwde kom.
Daar zit toch licht op die scooter !quote:Op maandag 18 februari 2013 19:51 schreef moussie het volgende:
[..]
Staat hier
http://www.bd.nl/regio/hi(...)fensperger-1.3647547
[..]
Als ik op de naam google krijg ik twee foto's te zien waaruit blijkt dat daar geen straatverlichting is, oftewel het was pikkedonker. Bloedjelink dus, om daar te gaan wandelen midden in de nacht op het fietspad. Wat mij verbaasd is het verwijt dat hij te ver naar links zou hebben gereden .. als voetganger in onverlicht gebied hoor je idd in rijrichting te lopen, en als je iemand aan hoort komen zo ver mogelijk aan de rechterkant te lopen .. dus de linkerkant van het fietspad is eigenlijk de veilige kant om eventuele voetgangers te kunnen passeren ..
Hoezo dom ?quote:
Het is aan te nemen dat er licht op zat, ja, en? Als die mensen in donkere kleding aan het wandelen waren heb je daar niet zoveel aan, die zie je gewoon te laat. Als je ze wel op tijd ziet, door reflecterend iets of zo, weet je dat ze jou ook horen, niet waar? Dan ga je op zo'n landweggetje dus uit van de ongeschreven (of is die wel geschreven?) wet dat de voetganger naar rechts gaat en dat jij links inhaalt .. vandaar dat ik dus het verwijt dat hij te ver links zou hebben gereden onbegrijpelijk vind.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:57 schreef cempexo het volgende:
[..]
Daar zit toch licht op die scooter !
Je rijdt net zo hard of zacht zoals je kunt zien lijkt me
Als ik met de Porsche tussen de 120 en150 km p uur rijdt met gewoon licht aan, dan vraag ik om moeilijkheden.
In het geval dat een voetpad ontbreekt wordt aangeraden om links te lopen. Tegemoetkomend verkeer zie je dan en achteropkomend verkeer heeft de ruimte om rechts te passeren.quote:Op maandag 18 februari 2013 20:33 schreef moussie het volgende:
[..]
Het is aan te nemen dat er licht op zat, ja, en? Als die mensen in donkere kleding aan het wandelen waren heb je daar niet zoveel aan, die zie je gewoon te laat. Als je ze wel op tijd ziet, door reflecterend iets of zo, weet je dat ze jou ook horen, niet waar? Dan ga je op zo'n landweggetje dus uit van de ongeschreven (of is die wel geschreven?) wet dat de voetganger naar rechts gaat en dat jij links inhaalt .. vandaar dat ik dus het verwijt dat hij te ver links zou hebben gereden onbegrijpelijk vind.
Waar je vergelijking met de Porsche op moet slaan ontgaat mij .. het gaat om voetgangers op het fietspad, aan de rand van de bebouwde kom, op een tijdstip dat je daar geen voetgangers verwacht .. het is dat die man teveel gedronken had, maar zoiets kan je dus ook gebeuren met je nuchtere harsen
Dan weet je dus ook dat er in donkere kleding gelopen kan worden.quote:Op maandag 18 februari 2013 20:33 schreef moussie het volgende:
[..]
Het is aan te nemen dat er licht op zat, ja, en? Als die mensen in donkere kleding aan het wandelen waren heb je daar niet zoveel aan, die zie je gewoon te laat. Als je ze wel op tijd ziet, door reflecterend iets of zo, weet je dat ze jou ook horen, niet waar? Dan ga je op zo'n landweggetje dus uit van de ongeschreven (of is die wel geschreven?) wet dat de voetganger naar rechts gaat en dat jij links inhaalt .. vandaar dat ik dus het verwijt dat hij te ver links zou hebben gereden onbegrijpelijk vind.
Waar je vergelijking met de Porsche op moet slaan ontgaat mij .. het gaat om voetgangers op het fietspad, aan de rand van de bebouwde kom, op een tijdstip dat je daar geen voetgangers verwacht .. het is dat die man teveel gedronken had, maar zoiets kan je dus ook gebeuren met je nuchtere harsen
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij moet je rechts lopen omdat dat de kans vermindert dat je verblind raakt door tegemoetkomend verkeer? Tenminste, zo heb ik het geleerd, en dan heb ik het over provinciaalse wegen zonder verlichting/fietspad/whatever else, en als je dat in de praktijk uitprobeert is dat echt wel zinvol zo, want als je aan de linkerkant loopt en er komt je een auto tegemoet, je ziet helemaal niets meer voor een tijdje.quote:Op maandag 18 februari 2013 20:40 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
In het geval dat een voetpad ontbreekt wordt aangeraden om links te lopen. Tegemoetkomend verkeer zie je dan en achteropkomend verkeer heeft de ruimte om rechts te passeren.
quote:Op maandag 18 februari 2013 17:57 schreef Zapato het volgende:
quote:Op maandag 18 februari 2013 21:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij moet je rechts lopen omdat dat de kans vermindert dat je verblind raakt door tegemoetkomend verkeer? Tenminste, zo heb ik het geleerd, en dan heb ik het over provinciaalse wegen zonder verlichting/fietspad/whatever else, en als je dat in de praktijk uitprobeert is dat echt wel zinvol zo, want als je aan de linkerkant loopt en er komt je een auto tegemoet, je ziet helemaal niets meer voor een tijdje.
Maar als hetgeen jij zegt klopt, dan hadden ze dus over moeten steken naar het andere fietspad in tegenovergestelde richting. Als je gebruik blijft maken van het fietspad in dezelfde richting ben jij de langzamere weggebruiker en wordt links ingehaald .. toch ?
Ah, achterhaalde kennis dus. Goed om te weten.quote:In de wet (RVV1990) staat in artikel 4 dat voetgangers gebruik maken van het trottoir of voetpad, van het fietspad of het fiets/bromfietspad als een voetpad of trottoir ontbreekt en van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan als ook een fietspad of fiets/bromfietspad ontbreekt.
Een ander belangrijk wetsartikel in dit kader is artikel 5 van de Wegenverkeerswet: het is voor een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Ten slotte staat er in de wet (RVV1990, art. 19) dat een bestuurder altijd in staat moet zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Vóór invoering van het huidige RVV stond tevens in de wet dat voetgangers buiten de bebouwde kom aan de linker kant van de weg moesten lopen als een voetpad of fietspad ontbrak. Op die manier konden voetgangers het autoverkeer zien naderen, en dat werd veiliger geacht voor voetgangers. Met ingang van 1991 is deze verplichting geschrapt. Voetgangers mogen zelf kiezen aan welke kant van de weg ze lopen. De plaatselijke omstandigheden kunnen namelijk zodanig zijn dat rechts lopen veiliger is dan links lopen.
Het is niet mogelijk aan te geven dat links, dan wel rechts lopen altijd veiliger is. Het wordt in de ogen van Veilig Verkeer Nederland terecht toegestaan dat voetgangers zelf beoordelen wat de veiligste kant van de weg is. Absolute veiligheid is daarbij uiteraard niet te garanderen. Ook in deze situatie zullen alle weggebruikers attent moeten blijven, zodat onveiligheid voorkomen kan worden.
De praktijk leert dat de meeste voetgangers (en trimmers) het prettiger vinden om het ‘gevaar’ te zien aankomen. Voetgangers zijn onbeschermd en zullen bij aanrijdingen vrijwel altijd het grootste letselrisico lopen. Wie dat risico voor zichzelf wil minimaliseren zal het verkeer willen zien naderen en daarom links willen lopen. Wie rechts loopt wordt altijd van achteren genaderd door ander verkeer. En dat is, in ieder geval gevoelsmatig, aanzienlijk minder prettig.
Veilig Verkeer Nederland raadt trimmers aan gebruik te maken van voetpaden en vrijliggende fietspaden. Drukke wegen zonder vrijliggende voetgangers- of fietsvoorzieningen moeten zoveel mogelijk gemeden worden. Wie gebruik maakt van een vrijliggend fietspad kan het beste met de rijrichting van de fietsers meelopen (rechts). Wie toch gebruik maakt van een weg zonder fiets- of voetpad moet zelf inschatten aan welke kant van de weg het veiligst gelopen kan worden. Daarbij moeten voetgangers en trimmers zich realiseren dat zij geen onveiligheid voor anderen moeten veroorzaken als ze een plaats op de weg kiezen die voor henzelf het veiligst is.
Hoe kwetsbaar wandelaars, sporters, of trimmers in het donker langs de weg ook zijn, er zijn geen regels of richtlijnen waaraan ze zich dienen te houden. Veilig Verkeer Nederland adviseert hen wel goed zichtbaar te zijn bij hun deelname aan het verkeer in het donker. Bijvoorbeeld door het gebruik van opvallende kleding met retroreflecterende accenten zoals veiligheidsvesten. Bron
google maps will enlighten you .. het is niet zo 1-2-3 na te gaan hoe die mensen gekleed waren, maar Beekseweg, Hilvrarenbeek bekijken met google streetview geeft wel een stukje inzicht in de plaatselijke omstandigheden. En tja, ik wil dan weten waarom een rechter zo mild oordeelt, en als ik de plaatselijke omstandigheden zie begrijp ik waarom. Het is dat die man gedronken had en daarom duidelijk fout was, maar zover ik kan beoordelen had die net zo goed nuchter kunnen zijn en was dit ook gebeurdquote:Op maandag 18 februari 2013 21:34 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
[..]
Ah, achterhaalde kennis dus. Goed om te weten.
Overigens is mij niet duidelijk dat het ging om een fietspad langs een weg en dus ook niet of er gescheiden fietspaden waren voor de verschillende rijrichtingen.
slaat nergens op als je op een fietspad loopt met eenrichtingverkeer, in zo'n situatie haalt het snellere verkeer links in en niet rechts.quote:Wie dat risico voor zichzelf wil minimaliseren zal het verkeer willen zien naderen en daarom links willen lopen. Wie rechts loopt wordt altijd van achteren genaderd door ander verkeer. En dat is, in ieder geval gevoelsmatig, aanzienlijk minder prettig.
En hoe motiveerde de rechter dat? Want die heeft daar vast een reden voor gehad.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:31 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Vorig jaar in Westervoort kwam er een idioot straal bezopen de Westervoortse brug afstuiteren met een gangetje van 140 (waar je 50 mag). Hij schoof dwars over de kruising heen, verminkte een vrouw voor het leven en dode een man, daarnaast 2 VRI delen naar de kloten.
Hij was tevens al 2x eerder veroordeeld voor het rijden onder invloed.
Straf? 100 uur taak.
Heeft die rechter aandelen Heineken? Ik zeg maar wat.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:55 schreef Zapato het volgende:
[..]
En hoe motiveerde de rechter dat? Want die heeft daar vast een reden voor gehad.
Moeilijke jeugd. Letterlijk. Het was niet de schuld van die jongen dat hij is wie hij is en doet wat hij doet.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:55 schreef Zapato het volgende:
[..]
En hoe motiveerde de rechter dat? Want die heeft daar vast een reden voor gehad.
meisje dwingen om je te laten pijpen terwijl je vrienden toekijkentwitter:AD_GroeneHart twitterde op zaterdag 16-02-2013 om 08:45:01AD Groene Hart: Gouwenaar (19) niet de cel in voor 'orale verkrachting' reageer retweet
Ik kan verder nergens iets vinden over deze zaak.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 04:38 schreef arjan1212 het volgende:
een 14 jarigmeisje dwingen om je te laten pijpen terwijl je vrienden toekijkentwitter:AD_GroeneHart twitterde op zaterdag 16-02-2013 om 08:45:01AD Groene Hart: Gouwenaar (19) niet de cel in voor 'orale verkrachting' reageer retweet
Ik ben overigens nog steeds (oprecht) benieuwd naar nieuwe inzichten. Wat heeft die rechter bezield om dit vonnis te wijzen?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:30 schreef Leandra het volgende:
Okay fijn, kan het nu weer over het onderwerp gaan ipv het onderlinge (oud) zeer?
Open maar een moraalriddertopic in KLB.
De rechter heeft een moeilijke jeugd gehad...quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben overigens nog steeds (oprecht) benieuwd naar nieuwe inzichten. Wat heeft die rechter bezield om dit vonnis te wijzen?
Ik kan de zaak niet vinden. In vergelijkbare zaken - als in; scooter, fataal ongeluk, alcohol - worden wel vrijheidsstraffen toegekend dus er zal wel meer spelen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben overigens nog steeds (oprecht) benieuwd naar nieuwe inzichten. Wat heeft die rechter bezield om dit vonnis te wijzen?
Ik vindt de makers van wetten kut. Zo lastig lijkt het me niet op met minimum straffen te komen en dat in de wet op te nemen.quote:Op maandag 18 februari 2013 20:44 schreef raptorix het volgende:
Linkse kut rechters met een verwrongen wereld moraal.
Als je weet dat je medicijnen hebt die slecht samengaan met alcohol is het nóg kwalijker dan het al is om met alcohol op aan het verkeer deel te nemen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:04 schreef cupcakecult het volgende:
Okee dus om de een of andere reden zijn er mensen die de man (ken ik zeer goed) excuses geven voor zijn gedrag. De man is onverantwoordelijk en onvolwassen. Hij heeft die vrouw doodgereden nadat hij alcohol heeft genuttigd en is daarna op zijn scooter gestapt. bovendien heeft de man medicijnen die niet goed samengaan met alcohol.
Je bedoelt dat de man na dit dodelijke ongeval nog weer opnieuw op de scooter stapte met drank op?quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:04 schreef cupcakecult het volgende:
nou.. dit is duidelijk maar wat er nog niet is aangegeven, is dat de man een strafblad heeft en al vaker onder straffen uit is gekomen. ik geloof dat de man inderdaad heel erg overstuur moet zijn geweest na het ongeval maar dat heeft hem er niet van weerhouden naderhand nog te drinken of scooter te rijden.
Ik weet niet of minimumstraffen de oplossing zijn. De echte oplossing is volgens mij lef. Het lef om strenger te straffen naarmate de feiten ernstiger zijn en naarmate de dader dergelijk gedrag al vaker heeft vertoond en daarvoor is gecorrigeerd. De strafmaat zou progressief moeten zijn in zulke zaken, dus flink oplopend in geval van herhaling.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:15 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik vindt de makers van wetten kut. Zo lastig lijkt het me niet op met minimum straffen te komen en dat in de wet op te nemen.
Rechters zijn natuurlijk ook maar mensen die fouten maken. En om de fout te lage straf te vermijden kom je als logische volgende stap op minimum straffen terecht.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik weet niet of minimumstraffen de oplossing zijn. De echte oplossing is volgens mij lef. Het lef om strenger te straffen naarmate de feiten ernstiger zijn en naarmate de dader dergelijk gedrag al vaker heeft vertoond en daarvoor is gecorrigeerd. De strafmaat zou progressief moeten zijn in zulke zaken, dus flink oplopend in geval van herhaling.
En we moeten af van het taboe dat lijkt te heersen als het gaat om zwaarder straffen. Te vaak wordt geroepen dat het niet werkt, te vaak is genoegdoening het ondergeschoven kindje en staat slechts het belang van de dader voorop. Soms is het gewoon nodig om mensen streng te straffen; zeker als er sprake is van onverbeterlijk gedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |