Je bewustzijn gaat dan wellicht verloren bij je dood, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niks kan achterlaten waar anderen weer wat aan hebben tijdens hun verdere leven. Ik vind mijn leven dan ook niet zinloos, maar een bouwsteentje in een groter geheel.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
Hoe slagen jullie erin gelukkig en tevreden te zijn met jullie leven?
Hoe gaan jullie om met de zinloosheid van jullie bestaan? Zijn jullie hier niet bang om, maken jullie jullie helemaal geen zorgen hierom?
Als je leven geen hoger doel dient dan is er ook geen hoger risico zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
Hoe gaan jullie om met de zinloosheid van jullie bestaan? Zijn jullie hier niet bang om, maken jullie jullie helemaal geen zorgen hierom?
Hoe krijg ik die pervasieve, hinderlijke existentiële angst eindelijk weg?
Is het niet mogelijk dat deze extreme existentiële angst voort komt uit 't gegeven dat je niet leeft ? Dat je je niet laat afleiden ? Of dat je door een gebrek aan waardering, sociaal contact, liefde en warmte, het leven enkel rationeel hebt leren aanschouwen i.p.v. dat je het heb leren ervaren ? Is het misschien ergens ook niet een schild zo te denken ? 'Mijn leven voelt inhoudsloos (door gebrek aan vrienden, etc), maar dat is prima want rationeel bekeken is het leven ook inhouds - en zinloos.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
Ik heb ook geen echte vrienden, heb er nooit gehad
Deze heb ik ooit in elkaar gezet:quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
We worden geboren zonder ervoor te hebben gekozen, leven even, gaan dood. And that was it. Hierbij gaat ons bewustzijn verloren voor eeuwig en altijd, wij bestaan niet en nooit meer, maar het bestaan gaat verder zonder ons. Voor eeuwig en altijd zijn wij dan niets. NIETS.
Dat is het dus niet: het is meer dan dat, immers zijn wij in staat het te ervaren als iets anders zijnde dan een natuurkundige beschouwing; het kan emoties oproepen, het kan gevoel teweeg brengen. Ik begin het idee te krijgen dat jij niet wil ervaren. Dat daar je werkelijke angst ligt. Niet bij de dood, maar bij het nu. Je rationaliseert je leven dood in. In zekere zin ben je al dood en ben je bang om te leven (omdat je dan pas echt dood kunt gaan?). Het klinkt in ieder geval alsof je het heel erg forceert. Vraag jezelf eens af waarom je dat doet...quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
Bijvoorbeeld, ik luister naar mooie muziek en probeer te genieten, maar dan realiseer ik me dat het niets meer is dan een aaneensluting van klanken is, veranderingen in de luchtdruk. Dan denk ik dat het dus niet logisch is om belang te hechten aan zulke zinloosheid en slaag ik er niet in om eindelijk te STOPPEN met nadenken en gewoon doen. Gewoon genieten, dat lukt mij niet.
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:28 schreef Appelknaller het volgende:
Je bent eigenlijk al miljarden jaren dood geweest, was het erg?
Ik persoonlijk door te leven in het besef dat het kan omdat ik leef en (nog) niet dood ben.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:24 schreef spierbal het volgende:
als je dood bent denk je daar niet aan joh.
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:29 schreef Shakkara het volgende:
1) Als je diep in slaap bent heb je ook geen actief bewustzijn. Is dit erg? Nee, het is volkomen natuurlijk en elke dag ga je rustig slapen. Nou dan is dood zijn ook niet erg, dus niets om bang voor te zijn.
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:28 schreef Appelknaller het volgende:
Je bent eigenlijk al miljarden jaren dood geweest, was het erg?
Het is waar dat ik bewusteloosheid al “ervaren” heb en ik begrijp dat ik er op dat moment geen last van had.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:23 schreef UltraR het volgende:
Hoe heb je de periode voordat je geboren werd ervaren? Geen last van gehad toch?
Dit dus:
[..]
Maar wat heb jij eraan iets achter te laten voor de anderen als jij er uiteindelijk toch niet ben om te zien wat je achtergelaten heb, om te zien welke invloed jouw bestaan heeft gehad op de anderen?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 06:02 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je bewustzijn gaat dan wellicht verloren bij je dood, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niks kan achterlaten waar anderen weer wat aan hebben tijdens hun verdere leven. Ik vind mijn leven dan ook niet zinloos, maar een bouwsteentje in een groter geheel.
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:05 schreef SpecialK het volgende:
Laat los dat je een observerende entiteit bent. Dat jij los staat van een universum wat jou schoppend en schreeuwend mee sleurt richting de dood. Door geestelijk te verzetten maak je het alleen maar moeilijk voor jezelf want je kan het toch niet winnen. Jij bent onderdeel van het universum. Een deelnemer.
Ik ben inderdaad opgegroeid in een familieklimaat die ik als redelijk koud, afstandelijk en conflictueus ervoer tijdens mijn kindertijd en een deel van mijn tienerjaren. Ik ben ook zeer sterk gewaardeerd geweest als klein kind (vooral onder de 9 jaar, denk ik), maar bij het ouder worden plots veel minder, iets waar ik het moeilijk heb gehad om mee om te gaan. Zoals eerder gezegd was vrienden maken ook zeer moeilijk, met isolatie (en dus gebrek aan sociaal contact) als gevolg. Uiteindelijk ging ik met al de frustratie en onvervulde verlangens om door de werkelijkheid op de meest logische en objectieve manier te gaan analyseren zodat ik haar zou kunnen omvormen tot iets wat mij niet langer zo verdrietig zou maken.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:08 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk dat deze extreme existentiële angst voort komt uit 't gegeven dat je niet leeft ? Dat je je niet laat afleiden ? Of dat je door een gebrek aan waardering, sociaal contact, liefde en warmte, het leven enkel rationeel hebt leren aanschouwen i.p.v. dat je het heb leren ervaren ? Is het misschien ergens ook niet een schild zo te denken ? 'Mijn leven voelt inhoudsloos (door gebrek aan vrienden, etc), maar dat is prima want rationeel bekeken is het leven ook inhouds - en zinloos.
(…)
Dat is het dus niet: het is meer dan dat, immers zijn wij in staat het te ervaren als iets anders zijnde dan een natuurkundige beschouwing; het kan emoties oproepen, het kan gevoel teweeg brengen. Ik begin het idee te krijgen dat jij niet wil ervaren. Dat daar je werkelijke angst ligt. Niet bij de dood, maar bij het nu. Je rationaliseert je leven dood in. In zekere zin ben je al dood en ben je bang om te leven (omdat je dan pas echt dood kunt gaan?). Het klinkt in ieder geval alsof je het heel erg forceert. Vraag jezelf eens af waarom je dat doet...
Ik had het nog nooit zo bekeken, eerlijk gezegd. Wij zijn het universum, een oneindige, eeuwigdurende entiteit…quote:Deze heb ik ooit in elkaar gezet:
"Ik ben niets anders dan het 'zijn' van een vergankelijke verschijningsvorm dat in werkelijke aard onvergankelijk is.In dit besef vind ik mijn rust; vrede met de aardse concepten wat betreft leven en dood."
Een gedachten voortgekomen uit de recente natuurkunde, de wetenschap dat wij bestaan uit deeltjes die 'altijd' al hebben bestaan en altijd zullen bestaan. Onze vorm is tijdelijk, maar wat wij zijn, is altijd; wij zijn het universum, de ogen van het universum; wij zijn het zelfbewustzijn van het universum. Dat is op zijn minst toch best cool ? Het universum dat van zichzelf bewust is, zichzelf tracht te leren kennen ? En dat is wat wellicht iets waar jij je op kunt gaan richten: leren, ervaren; jezelf en het universum mee maken, proberen te begrijpen; complementeren.
Bedankt, ik ken Schopenhauers filosofie zoal een beetje, maar hij was naar mijn weten ook een zeer pessimistisch denker. Ik ontwijk pessimistische literatuur omdat het mijn angst maar erger maakt…quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:12 schreef LelijKnap het volgende:
Btw, leuke literatuur voor jou wellicht; "De schopenhauer kuur". Je zult jezelf zeer zeker herkennen.
Maar hoe beslis je wat voor jou als persoon nut en zin heeft als je weet dat het op grote schaal geen zin heeft? Is dit geen paradox; zinloos en zinvol tegelijkertijd?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:14 schreef Semisane het volgende:
Ik zou stoppen met het zoeken naar hoger nut of zin, maar het nut en zingeving te zoeken juist in die alledaagse dingen die uiteindelijk en op een kosmische schaal vrij onbeduidend zijn. Enkel op een menselijke schaal doen ze er wel enorm toe, zoals muziek of andere kunstvormen.
Soms is het nuttig om iets volledig te ontleden tot op het kleinste niveau om te snappen wat er gaande is, maar dit is enkel nuttig vanuit het idee dat je iets wilt doorgronden. Daarna moet je die analytische kijk laten gaan en genieten van wat het leven kan bieden.
Uiteindelijk heb je maar één leven, althans een tweede is nooit bewezen, en is het raadzaam om naast dat je kennis opdoet van de wereld om je heen, ook te genieten van diezelfde wereld.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je lijkt een erg zwart/wit kijkt te hebben op het leven, wat erg typisch is voor kinderen en jong volwassenen. Leren om tussen dat zwart/wit ook de kleuren te herkennen, neemt tijd in beslag.
Je merkt dat mensen dat proberen door geloof of spiritualiteit, maar daar ben ik persoonlijk gewoon niet zo goed in, dus zoek ik dat juist in kennis opdoen etc.
Tja zal het allemaal nut hebben op een kosmisch niveau? Twijfelachtig, maar heeft het op mij als persoon nut en zin (op de menselijke schaal)? Absoluut.
Dit alles klinkt wat zweverig, dat geef ik toe (en iets waar ik meestal nogal een hekel aan heb) maar ik herken wel iets in wat je zegt.
Hoewel het bij mij nooit echt in angst is omgezet zijn het wel onderwerpen waar ik lang mee "worstelde", maar ook juist toen ik jonger was. Uiteindelijk ben ik gaan begrijpen dat zingeving niet iets is wat gezocht moet worden op een kosmische schaal of in het bovennatuurlijke, maar gewoon in het hier en nu om het maar zo even te noemen. (Bij gebrek aan beter)
Zo, echt helpen zal dit niet maar heb ik er ook weer een keer bij stil gestaan.
Hoezo? Kan je deze uitspraak alsjeblieft verder uitwerken?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:18 schreef LelijKnap het volgende:
In de armen van een ander mens verdwijnt de zinloosheid.
Hoe ik dat beslis? Zoals ik al aangaf bekijk ik nut of zingeving enkel op een menselijk niveau. Dat het leven op een kosmologisch (of hoger) niveau wellicht zinloos kan zijn Ik neem aan van wel, maar kan daar eigenlijk geen enkele uitspraak over doen, is voor mij minder relevant.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 20:46 schreef FeatherLight het volgende:
Maar hoe beslis je wat voor jou als persoon nut en zin heeft als je weet dat het op grote schaal geen zin heeft? Is dit geen paradox; zinloos en zinvol tegelijkertijd?
Ik ben inderdaad nog jong – late tienerjaren – en het kan dus volledig dat ik de wereld nog met kinderogen bekijk. Ik hoop het zelfs, want dat betekent dan dat er wel een weg is uit mijn angst.
Misschien moet je jezelf eens het omgekeerde afvragen;quote:Op zaterdag 16 februari 2013 20:46 schreef FeatherLight het volgende:
*zucht* en toch… eindigheid leidt naar zinloosheid omdat je dan het gevoel krijgt dat alles wat je doet toch vergaat alsof je het nooit gedaan had, maar oneindigheid ook want als alles gewoon oneindig blijft voortbestaan, zonder dat er iets hogers bereikt wordt, dan is er weer niets om naar te streven. Dan vraag ik me weer af “ja en, wat nu?”…
Natuurlijk wel, iedereen heeft dat op het moment dat het definitief zou zijn, daar is ook helemaal niets mis mee. Je gaat dan een aantal fasen door en uiteindelijk accepteer je het lot. Met de dood is dat niet anders, zodra je er voor staat zul je het accepteren en ben je klaar voor het einde. Althans dat denk ik.quote:Zou je écht niet angstig zijn als je een terminaal zieke kankerpatiënt was?
Indien wel, waarom is dat dan?
quote:Kierkegaard, of zijn pseudoniem Vigilius Haufniensis (de 'wachter' van Kopenhagen), was de eerste die in de wijsgerige antropologie het onderscheid tussen vrees en angst nauwkeurig formuleerde en hanteerde: vrees betekent dat men bang is voor iets concreets, angst dat men bang is voor iets onbekends. Angst slaat op wat mogelijk is, maar er (nog) niet is. Daarom roept de confrontatie met de mogelijkheid van de vrijheid bij de mens angst op: angst voor de eigen mogelijkheden. Angst is een noodzakelijk stadium op weg naar de vrijheid, maar men kan daar ook in blijven hangen. Rond het centrale thema van de angst snijdt Vigilius Haufniensis een hele reeks thema's aan die in de latere geschriften van Kierkegaard uitgewerkt worden.
Nee, maar ik accepteer dat er zaken zijn waar ik geen invloed op heb. Zaken als dood of "de zin van het leven" in tegenstelling tot de zin van mijn leven. Het is aardig om daar zo nu en dan bij stil te staan, maar uiteindelijk niet goed om je er in te verliezen.quote:Op zondag 17 februari 2013 11:01 schreef FeatherLight het volgende:
Semisane, ik begrijp dat je niet op zoek ben naar zin o kosmische schaal, ik begrijp gewoon niet goed hoe je erin slaag je te beperken tot het menselijk niveau terwijl dat alles op kosmisch niveau ook deel maakt van onze werkelijkheid. Negeer je dat dan maar?
Nou ja, zoals ik al aangaf deze zaken geven mij voldoening. Er zijn genoeg zaken die mij geen voldoening geven, me daar op richten lijkt me futiel om eerlijk te zijn. En via de zaken die ik belangrijk acht kom ik weer genoeg nieuwe dingen tegen die me uitdagen en "zin" aan mijn leven geven. Beetje zweverig allemaal, maar ach waarom niet.quote:Hoe haal je zin uit werk, studies, interesses, enz.?
Waarom zijn sommige zaken belangrijk voor jou en anderen niet? Op basis waarvan maak je die onderscheid?
Geen idee, het kan zijn dat ik niet zo'n angstig persoon ben. Behalve hoogtes en plassen in drukke ruimtesquote:Semisane, ik vraag je daarom: hoe komt het dat het zich nooit in angst heeft omgezet bij jou terwijl dat je met hetzelfde probleem worselde als ik (terwijl dat ik wel zo angstg ben hierdoor)?
Het Niets is niet voor te stellen, evenals dat je het Alles niet kan bevatten. Wellicht kan je een abstracte voorstelling maken, maar dat omschrijft niet het omschrevene. Waarschijnlijk verwar je het Niets met de Leegte, iets waar je meer over kan vinden in o.a. het boeddhisme. De Leegte wordt daar ongeveer omschreven als een zee van oneindige potentie en is een mooi iets. Ze streven dat dan ook na als state of mind en noemen dat Nirvana. Zij halen daar hoop uit en zien de Leegte (emptiness) als een nobel streven. Wellicht kan het jouw lijden ook wat verlichten.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
Ik wist niet goed of ik dit moest plaatsen in de categorie psychologie of filosofie. Het gaat hier immers een beetje over beide.
Psychologisch omdat ik te kampen heb met een voortdurende angstgevoel en filosofisch omdat dit gevoel voortkomt uit mijn bedenkingen over het zin van ons bestaan (of eerder het gebrek ervan).
We worden geboren zonder ervoor te hebben gekozen, leven even, gaan dood. And that was it. Hierbij gaat ons bewustzijn verloren voor eeuwig en altijd, wij bestaan niet en nooit meer, maar het bestaan gaat verder zonder ons. Voor eeuwig en altijd zijn wij dan niets. NIETS.
Ik voel mijn maag krimpen en een gevoel van extreme wanhoop in mij opkomen (uitgedrukt door enorme weenbuien en hyperventilatie) wanneer ik aan Het Niets denk. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Het is zo mooilijk te vatten, te aanvaarden dat wij dit allemaal ooit worden. Niets, voor eeuwig en altijd.
Het idee van zinloosheid kan je een negatief waardeoordeel geven, maar kan juist ook een bevrijding zijn. De acceptatie van zinloosheid betekent dat je niet langer hoeft te zoeken naar zinnigheid. Niet langer hoef je ervaringen en gedachten te beoordelen op zinvolheid, of uberhaupt in termen van positief of negatief. Het ís gewoon zoals het is, niet anders.quote:Ik noem die angst pervasief omdat het letterlijk alles wat ik doe beïnvloedt. Ik zwerf hier rond in een voortdurende depressieve toestand, met een intense angst omdat ik weet dat het binnen een second allemaal gedaan kan zijn, voor ik het maar weet. Voortdurende doodsangst.
Omdat alles mij zinloos lijkt heb ik het er ook zeer moeilijk mee om te genieten van het leven. Ik ontleed elk element van ons bestaan tot ik de fundamenten ervan bereik op zoek naar zin en wanneer ik die zin niet vind heb ik het gevoel dat ik er niet van kan genieten want het is toch allemaal zinloos, nutteloos.
Het probleem is het nadenken, zoals je zelf ook al aangeeft. Je oordelende gedachten leiden je af van het genot van het ervaren. Sta jezelf toe te denken, of het nou goed is of slecht. Laat die gedachten opkomen en laat ze weer gaan; laat dat stemmetje maar ratelen, alsof het je moeder is die zeurt je kamer op te ruimen. Vanzelf wordt ze moe van zichzelf en wordt ze stil(ler).quote:Bijvoorbeeld, ik luister naar mooie muziek en probeer te genieten, maar dan realiseer ik me dat het niets meer is dan een aaneensluting van klanken is, veranderingen in de luchtdruk. Dan denk ik dat het dus niet logisch is om belang te hechten aan zulke zinloosheid en slaag ik er niet in om eindelijk te STOPPEN met nadenken en gewoon doen. Gewoon genieten, dat lukt mij niet.
Een film kijken is hetzelfde, het gaat tenslotte maar over het levensverhaal van andere mensen die, net als mij, een zinloos eindig bestaan leiden, dus wat is daar het nut van? Er is er geen, denk ik dan, dus kan ik het niet interessant vinden.
Of je vrienden nodig hebt is iets voor jezelf om te onderzoeken, dat is voor ieder anders. Zelf heb ik daar nauwelijks behoefte aan, al heb ik wel een paar echt goede vrienden. Maar cru als het klinkt, ik zou prima zonder kunnen. Zo ben ik altijd al geweest, al vanaf dat ik een jong kind was.quote:Ik heb ook geen echte vrienden, heb er nooit gehad en vind het moeilijk om mij te hechten aan andere mensen en er een diepe band mee op te bouwen. Alweer, zij zijn ook maar wezens met een eindig bewustzijn, hoe zou ik zin kunnen geven aan mijn leven door relaties aan te gaan met andere zinloze wezens (andere mensen dus)? Dat heeft geen nut, toch?
Voor mij is het meditatie en mindfulness. Alles dat ik doe zie ik als een vorm van meditatie, een les. Niet om per se beter te worden, maar om me niet te bekommeren om beter of slechter. Ik wil mijn vrede van binnenuit laten komen, zelf de zen naar de berg brengen, het oog in de storm zijn. Dat is niet altijd even makkelijk, maar ook dat hoort erbij. Zonder onrust geen rust, zonder licht geen donker, geen yin zonder yang. Ik weet niet of ik mezelf als gelukkig zou moeten omschrijven, maar ik ben in ieder geval niet ongelukkig.quote:Niets heeft nut en dat besef verhindert mijn geluk gewoon voortdurend. Ik ben het beu om het leven vanuit een afstand te bekijken, ik wil eindelijk LEVEN, maar ik weet niet hoe ik uit die existentiële crisis geraak die al sinds mijn kinderjaren gaande is.
ik denk dat je niet onverschillig moet zijn tegenover de dood, onverschillig zijn is ook weer iets wat je wilt vermijden denk ik omdat het een onnatuurlijke houding is. Beter is het denk ik om het ter kennisgeving aan te nemen, je weet dat je er bent, maar ook dat we weer zullen gaan.quote:Gertje-Plongers, waarom zou je als terminaalzieke kankerpatiënt angstig zijn als je weet dat de dood toch niet pijnlijk is of iets waarvan je echt last van hebt?
Is dit uiteindelijk wel logisch?
Is het mogelijk om volledig onverschillig te worden tegenover de dood (en er dus volledig geen angst voor te hebben)? Een punt bereiken waar je wél geniet van het leven, maar dat je het volledig niet erg vindt om dood te gaan omdat je de dood niet langer als iets onwenselijk ziet? Ik vraag me dit af omdat dit, denk ik, de staat is die ik wil bereiken, een staat van volledige rust. Ik wil kunnen denken: "Ik heb nog veel tijd over? Leuk, dan profiteer ik maar van het leven. De vliegtuig waarin ik ben is aan het neerstorten? Zulke sensaties ervaar ik niet iedere dag, dus geniet ik er maar van. Als ik dit niet overleef is het niet erg, want ik besef het toch niet." Zo wil ik er enkel het positieve kant van kunnen zien. Maar het lukt niet... ik begrijp het niet. Waarom die angst?
Ik dacht zoals jou dat eens ik rechtsreeks geconfronteerd zou worden met de dood, dat het dan niet meer zo eng zou zijn en dat ik het rustig zou kunnen aanvaarden, maar mijn paniekaanvallen in de vliegtuig bewezen het tegengestelde hiervan uiteindelijk.
Voor wat ik heb begrepen van je verhaal heb je er geen moeite mee om voor je zelf een zinnig pad uit te zetten of te bedenken maar is het "jouw" wetenschap dat ook die zingeving er niet toe doet die maakt dat je niet eens aan je eigen zingeving toekomt.quote:Op zondag 17 februari 2013 11:01 schreef FeatherLight het volgende:
Jappie en Friek, bij die omgekeerde analyse had ik ook nooit echt stilgestaan, denk ik. Dank u (en alle anderen die geantwoord hebben, uiteraard!)
Ik denk dat ik zin bedoel in de zeer letterlijke zin van het woord. Een richting, een bepaalde na te streven doel. En hetgeen wat dit allemaal zo eng maakt is het feit dat ik voor alles wat ik doe kan blijven doorvragen "waarom doe ik dat? Omdat X? Waarom X dan? Omdat Y? Waarom Y dan?..."en dat ik uiteindelijk na steeds verdere ontleding concludeer dat er geen antwoord is. Die afwezigheid van een ultiem antwoord, een ultieme doel, is dan die zinloosheid. Er zou dus pas sprake kunnen zijn van "zin" als er wel een ultieme antwoord zou zijn (die ik dus per definitie niet zou kunnen doorvragen).
Dit is juist het punt dat ik duidelijk probeerde te maken. Wij bestaan ook eeuwig als de deeltjes die uit ons bestaan ook eeuwig bestaan. Vraagje: waar was jij precies een duizend jaar geleden?quote:Op zondag 17 februari 2013 14:07 schreef FeatherLight het volgende:
Ik negeer je niet, Goldenrush, ik heb je post gelezen en ben er zeer dankbaar voor. Je herhaalde uiteindelijk het argument van LelijKnap, denk ik, het feit dat we uit deeltjes bestaan die eeuwig hebben en zullen bestaan, dat wij een unieke verschijnsel zijn, het bewuste deel van het universium. En hierop had ik gezegd dat ik het ondanks dit nog moeilijk vond om zin te geven aan mijn bestaan... als je eeuwig voortbestaat zonder er van bewust te zijn, dan heb je er uiteindelijk toch niets aan? Dus maakt het uiteindelijk wel uit dat de deeltjes waaruit wij bestaan eeuwig zijn maar wij niet?
Gertjes-Plongers, als ik niet onverschillig mag zijn, hoe kan ik dan stoppen met angstig zijn? Het idee dat men niet onverschillig mag zijn impliceert uiteindelijk toch dat er het toch een verschil maakt, dat er toch een reden is om het niet te willen en dus een reden om angstig te zijn... als de angst een logische basis heeft, hoe kan ik mij ervan bevrijden? Ben ik gedoomd om eeuwig angstig te zijn?
Enerzijds begrijp ik dat te veel nadenken schaadt... maar niet nadenken is ook niet oké. Het is pas wanner dat je dingen begrijpt (en begrijpen doe je alleen door erover na te denken) dat je kan weten hoe je er het best mee om moet gaan, toch?
Zoals ik tegen LelijKnap zei, zich enkel laten sturen door gevoelens kan je ertoe brengen zeer irrationele en schadelijke dingen doen zoals crimineel gedrag vertonen om je behoefte aan aandacht te bevredigen of een lieve persoon haten uit jaloezie.
Daarom redeneer ik dat, oftewel is nadenken niet goed en kan men het een mens niet kwalijk nemen dat hij puur op emoties afgaande irationneel en kwetsend gedrag vertoont, ofwel moet je wel nadenken en analyseer je alles zodat je je met kennis van zaken zo logisch mogelijk kunt gedragen.
Daarom heb ik het gevoel dat ik hypocriet ben en tegen mezelf lieg wanneer ik het nadenken probeer stop te zetten. Ik heb het gevoel dat het gelijk is aan het wegvluchten van de harde werkelijkheid en mezelf overtuigen van illusies, dat ik me gedraag gelijk een lafaard die de harde werkelijkheid niet durft te confronteren... Wat scheelt er aan mijn redenering? Wanneer is nadenken oké en wanneer niet meer?
Is het niet fout om de "reassuring lie" boven de "inconvenient truth" te verkiezen?
Edit: Jappie, ik heb pas na het posten van mijn post gezien dat je geantwoord had. Ik moet nog lezen wat je geschreven heb dus er wordt nog niet rekening gehouden met je antwoord in deze post, maar het komt zeker nog.
Nog bedankt voor jullie inspanning allemaal. De rationaliteit spreekt die emotionele reactie tegen, maar toch raakt het mij ergens wel dat jullie mij zo helpen...
En deeltjes bestaan weer uit..?quote:Op zondag 17 februari 2013 14:07 schreef FeatherLight het volgende:
Ik negeer je niet, Goldenrush, ik heb je post gelezen en ben er zeer dankbaar voor. Je herhaalde uiteindelijk het argument van LelijKnap, denk ik, het feit dat we uit deeltjes bestaan die eeuwig hebben en zullen bestaan, dat wij een unieke verschijnsel zijn, het bewuste deel van het universium. En hierop had ik gezegd dat ik het ondanks dit nog moeilijk vond om zin te geven aan mijn bestaan... als je eeuwig voortbestaat zonder er van bewust te zijn, dan heb je er uiteindelijk toch niets aan? Dus maakt het uiteindelijk wel uit dat de deeltjes waaruit wij bestaan eeuwig zijn maar wij niet?
Als je écht onverschillig was, dan zou je niet eens mee zitten met onverschilligheid.quote:Gertjes-Plongers, als ik niet onverschillig mag zijn, hoe kan ik dan stoppen met angstig zijn? Het idee dat men niet onverschillig mag zijn impliceert uiteindelijk toch dat er het toch een verschil maakt, dat er toch een reden is om het niet te willen en dus een reden om angstig te zijn... als de angst een logische basis heeft, hoe kan ik mij ervan bevrijden? Ben ik gedoomd om eeuwig angstig te zijn?
Wanneer nadenken je schaadt, dan is het vanzelfsprekend niet oké. Tenzij het je juist een les leert natuurlijk.quote:Enerzijds begrijp ik dat te veel nadenken schaadt... maar niet nadenken is ook niet oké. Het is pas wanner dat je dingen begrijpt (en begrijpen doe je alleen door erover na te denken) dat je kan weten hoe je er het best mee om moet gaan, toch?
Zoals ik tegen LelijKnap zei, zich enkel laten sturen door gevoelens kan je ertoe brengen zeer irrationele en schadelijke dingen doen zoals crimineel gedrag vertonen om je behoefte aan aandacht te bevredigen of een lieve persoon haten uit jaloezie.
Daarom redeneer ik dat, oftewel is nadenken niet goed en kan men het een mens niet kwalijk nemen dat hij puur op emoties afgaande irationneel en kwetsend gedrag vertoont, ofwel moet je wel nadenken en analyseer je alles zodat je je met kennis van zaken zo logisch mogelijk kunt gedragen.
Daarom heb ik het gevoel dat ik hypocriet ben en tegen mezelf lieg wanneer ik het nadenken probeer stop te zetten. Ik heb het gevoel dat het gelijk is aan het wegvluchten van de harde werkelijkheid en mezelf overtuigen van illusies, dat ik me gedraag gelijk een lafaard die de harde werkelijkheid niet durft te confronteren... Wat scheelt er aan mijn redenering? Wanneer is nadenken oké en wanneer niet meer?
Niet als het jou en anderen niet schaadt.quote:Is het niet fout om de "reassuring lie" boven de "inconvenient truth" te verkiezen?
Ratio is ook niet alles.quote:Edit: Jappie, ik heb pas na het posten van mijn post gezien dat je geantwoord had. Ik moet nog lezen wat je geschreven heb dus er wordt nog niet rekening gehouden met je antwoord in deze post, maar het komt zeker nog.
Nog bedankt voor jullie inspanning allemaal. De rationaliteit spreekt die emotionele reactie tegen, maar toch raakt het mij ergens wel dat jullie mij zo helpen...
Je blijft maar willen verklaren en uitdokeren. Succes .quote:Gertjes-Plongers, als ik niet onverschillig mag zijn, hoe kan ik dan stoppen met angstig zijn? Het idee dat men niet onverschillig mag zijn impliceert uiteindelijk toch dat er het toch een verschil maakt, dat er toch een reden is om het niet te willen en dus een reden om angstig te zijn... als de angst een logische basis heeft, hoe kan ik mij ervan bevrijden? Ben ik gedoomd om eeuwig angstig te zijn?
Misschien heeft ie dat nu juist nodig. Dat was in retrospectie wel voor mij het geval.quote:Op zondag 17 februari 2013 15:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je blijft maar willen verklaren en uitdokeren. Succes .
Als dat de weg is prima.quote:Op zondag 17 februari 2013 15:45 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien heeft ie dat nu juist nodig. Dat was in retrospectie wel voor mij het geval.
Sinds ik zag hoe boeddhistische monniken blijkbaar met volle rust zichzelf in brand konden stichten en zodoende zelfmoord plegen, heb ik altijd willen te weten komen hoe boeddhisten erin slagen zo kalm te zijn tegenover de dood, maar ik heb het ook altijd moeilijk gehad om hun filosofie te begrijpen.quote:Op zondag 17 februari 2013 12:25 schreef Gray het volgende:
Het Niets is niet voor te stellen, evenals dat je het Alles niet kan bevatten. Wellicht kan je een abstracte voorstelling maken, maar dat omschrijft niet het omschrevene. Waarschijnlijk verwar je het Niets met de Leegte, iets waar je meer over kan vinden in o.a. het boeddhisme. De Leegte wordt daar ongeveer omschreven als een zee van oneindige potentie en is een mooi iets. Ze streven dat dan ook na als state of mind en noemen dat Nirvana. Zij halen daar hoop uit en zien de Leegte (emptiness) als een nobel streven. Wellicht kan het jouw lijden ook wat verlichten.
Als je niets van wat je allemaal ervaart en waarneemt beschouwd als positief of negatief, hoe kan het je dan nog ontroeren? Het zorgt er misschien voor dat je je er niet meer angstig tegenover gaat voelen, maar dan ervaar je toch ook geen geluk meer, niet waar? Waarom streven naar totale apathie? Leef je nog als je niets meer voelt?quote:Het idee van zinloosheid kan je een negatief waardeoordeel geven, maar kan juist ook een bevrijding zijn. De acceptatie van zinloosheid betekent dat je niet langer hoeft te zoeken naar zinnigheid. Niet langer hoef je ervaringen en gedachten te beoordelen op zinvolheid, of uberhaupt in termen van positief of negatief. Het ís gewoon zoals het is, niet anders.![]()
Hoe geniet je nog van iets als je er toch geen waardeoordeel over kunt vellen?quote:Het probleem is het nadenken, zoals je zelf ook al aangeeft. Je oordelende gedachten leiden je af van het genot van het ervaren.
Ik zal dit dan maar blijven proberen dan… Die gedachten loslaten is juist hetgeen waarin ik niet slaag, maar bon… persevereren zeker...quote:Sta jezelf toe te denken, of het nou goed is of slecht. Laat die gedachten opkomen en laat ze weer gaan; laat dat stemmetje maar ratelen, alsof het je moeder is die zeurt je kamer op te ruimen. Vanzelf wordt ze moe van zichzelf en wordt ze stil(ler).
Je kan dit oefenen met meditatie, maar dat hoeft niet perse als een monnik te zijn. Wat ik vroeger al deed om mijn gedachten te kalmeren was mijn aandacht te vestigen op iets dat ik mooi vond, zoals het kijken naar de wind die door de boomtoppen waait, het gekletter van het nat op de ramen, of een betta splendens (vis) die zich beweegt door het water. Maar je kan ook tekenen, een kop koffie malen of een instrument bespelen.
Wat bedoel je met “activiteiten waar ik vrij ben van gedachten”?quote:Je doet waarschijnlijk al aan activiteiten waar je vrij bent van gedachten, alleen neem je die niet als zodanig waar, juist omdat je geheel in je gedachten leeft. Je identificeert je ermee, als in: ik denk, dus ik ben. Stel jezelf de vraag: als je niet (bewust) denkt, ben je dan? Ik zeg ja.
Met “wij” bedoelde ik ons bewustzijn. Als deze eeuwig bestond zou er toch geen sprake zijn van dood?quote:Op zondag 17 februari 2013 14:48 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Dit is juist het punt dat ik duidelijk probeerde te maken. Wij bestaan ook eeuwig als de deeltjes die uit ons bestaan ook eeuwig bestaan. Vraagje: waar was jij precies een duizend jaar geleden?
Hiervoor heb je een kwantumfysicus voor nodig, iets wat ik dus niet ben. Wat probeer je met die vraag duidelijk te maken?quote:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je hiermee bedoelt…quote:Als je écht onverschillig was, dan zou je niet eens mee zitten met onverschilligheid.![]()
Awel neen, maar… ik bedoel… als ik bijvoorbeeld zeer droevig ben omdat mijn liefdesgevoelens voor iemand niet wederkerend zijn, ben ik droevig omdat het mij raakt. En het raakt mij omdat ik het belangrijk vind dat mijn gevoelens wederkerend zijn. En iets is belangrijk wanneer het een invloedrijke rol speelt voor het bereiken van een bepaald doel. Ik maak mezelf dus wijs dat er effectief een levensdoel is (vandaar mijn verdriet) terwijl dat mijn huidige analyse eerder het idee steunt dat die doel, die zin, er niet is. In die zin is het een leugen, het zich wijsmaken van iets wat niet waar is…quote:Wanneer nadenken je schaadt, dan is het vanzelfsprekend niet oké. Tenzij het je juist een les leert natuurlijk.
Waarom zou je tegen jezelf liegen wanneer je jezelf stopt te denken? Wegvluchten van de werkelijkheid? Denk je dat gedachten de werkelijkheid zijn? Dat je de werkelijkheid kan vangen in gedachten? Dat de werkelijkheid door ons is waar te nemen? Dat onze gedachten zonder fouten zijn?
Als dit betekent dat je de discussie voor jou afgesloten is, ik kan je alleen maar weer bedanken voor jouw inbreng… Als ik echt rust kon vinden in het niet bevragen van alles zou ik niet voortdurend alles willen verklaren enzo, maar ja… ’t leven had blijkbaar andere plannen voor mij.quote:Op zondag 17 februari 2013 15:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je blijft maar willen verklaren en uitdokeren. Succes .
Dat is het. Het is een beetje geruststellend om een idee die ik zo moeilijk kan beschrijven zo bondig en nauwkeurig verwoord te zien worden door iemand anders. Zorgt er tevens voor dat ik me een beetje meer begrepen voelquote:Op zondag 17 februari 2013 13:38 schreef Jappie het volgende:
[..]
Voor wat ik heb begrepen van je verhaal heb je er geen moeite mee om voor je zelf een zinnig pad uit te zetten of te bedenken maar is het "jouw" wetenschap dat ook die zingeving er niet toe doet die maakt dat je niet eens aan je eigen zingeving toekomt.
Ik had het eigenlijk wel juist begrepen denk ik, maar vond het moeilijk te aanvaarden toen ik tot het besef kwam dat ik mij een ultieme doel concreet zelf niet kan voorstellen. Ik kan er geen voorbeeld van geven. Elk doel waaraan ik denk is doorvraagbaar.quote:Mijn vraag aan jou was om eens te filosoferen over de ultieme zingeving. Hoe zou de wereld zoals wij die beleven een ultieme zingeving kunnen bieden. Dus niet het zoeken naar antwoorden zelf maar meer kijken naar waar het volgens jouw norm of idee aan zou moeten voldoen om uberhaupt in de buurt van totale zingeving te kunnen komen.
Niet kijken naar de realiteit dus maar meer naar binnen gaan, probeer een concept te creeeren waarvan jij zou kunnen zeggen: "Ok; als dit de realiteit zou zijn dan zou ik er vrede mee hebben. Als dit de zin van het leven zou zijn dan zou ik kunnen ontspannen en beginnen met de job die daardoor voor me ligt."
Dat heb ik zelf ook ooit gedacht (^_^) met als enig verschil dat toen ik de vraag stelde over eeuwige hemelse verveling aan een gelovige, dat ik getroost werd in het besef dat ik maar vertrouwen moest hebben in God. Verveling is slechts iets wat onze hersenen ons doen voelen. Als Hij het wil, kan Hij dankzij zijn almachtigheid ervoor zorgen dat we gewoon voortdurende voldoening voelen, ofzo… Ben onlangs niet meer zo religieus, maar het was op dat moment wel enorm geruststellend. Als je toch al voldoening en geluk voelt, is de verlangen naar een hogere zin (en de hieraan gekoppelde angst) er niet meer, zeker...quote:Kijk, ik heb in zekere zin makkelijk lullen, ik heb mijn hele leven het idee gehad dat er wel een ultieme zin is, of ik hem nu kon aanwijzen of niet er is altijd een stemmentje in mijn achterhoofd geweest wat mij heeft verzekerd dat het leven zin had. Ik heb ook altijd geloofd dat God op de een of andere manier bestond. Religies daarentegen die klopten op de een of andere manier niet; nog even los van bijv een idioot concept als een "eeuwigdurende hel" was het mij zeer moeilijk een "hemel" voor te stellen die eeuwig duurde..hoe zou zo'n hemel eruit moeten zien dan ? Wellicht zou ik het er wel een paar duizend jaar kunnen uithouden maar eens zou ook dan toch wel de verveling gaan toeslaan was mijn gedachte. In die zin biedt religie of spiritualiteit dan ook net zo min ultieme zingeving als dat een leven zonder religie dat zou doen.
Interessant.quote:Kortom, als er iets meer uit het leven te halen zou moeten zijn dan zou dat ook in het hier en nu te vinden moeten zijn. Alleen gevoelsmatig heb je in het hier en nu nooit genoeg tijd om alles te kunen verwezenlijken wat mij zinvol genoeg leek. Ik zou al minimaal een leven nodig hebben om mijn karakter en levensomstandigheden zo vorm te geven dat ik uberhaupt aan de wat "hogere" zaken toe zou komen. Het probleem is dat ik wat dat betreft net als jij een resultaat voor ogen had. Maar wat ga je doen als het resultaat bereikt is als je wel een eeuwig leven zou hebben? Achterover hangen met een biertje ?
Het hier en nu is dan ook het enige antwoord wat zin heeft. Elk moment van de dag kun jij invulling geven aan je leven. Het resultaat is niet belangrijk..het is het leven leven zelf... het jezelf vorm geven en daarmee de wereld om je heen wat er toe doet. Elk moment van de dag kun je jezelf vermaken met wat anderen bedacht hebben en vervolgens 80 of 90 worden achterom kijken en zeggen..."man man man...wat heb ik enorm genoten op de bank al zappend. Als dat genoeg is prima..als je dat echter niet genoeg vind ga dan zelf leven. Bepaal zelf wat jij een mooie invulling zou vinden. Jij bent de initiator van jouw leven ondanks dat je er niets voor hebt hoeven doen. Het is dit leven wat ertoe doet ongeacht of het nu 1 dag; 100 jaar of een eeuwigheid duurt.
De zingeving zit in jezelf, vandaar ook mijn vraag en opmerking om eens te proberen een concept te bedenken waarbij er sprake zou zijn van "totale" zingeving. Als je alles diep genoeg doordenkt dan kom je uiteindelijk zelfs met God en religies om het even welke toch weer bij jezelf uit. Noem het voor mijn part micro en macro kosmos waarbij jijzelf de microkosmos vertegenwoordigt. De enige zin die er zowel voor de macro als de micro variant kan zijn is het te leven.
Bovendien...is het leven met het antwoord voor handen niet ontzettend saai ? Is het niet tevens alsof je een spel had gekocht waarbij je uren speelplezier zou kunnen hebben gehad ware het niet dat je dezelfde dag nog alle cheats had gedownload die er te vinden waren en daarmee de duur en plezier van het ontdekken aanzienlijk had beknot ?
Op zoek gaan naar de geheimen van het leven of God is een; op zoek gaan naar zingeving daarvan ligt echter in jezelf opgesloten. Loop dus niet vooruit op de zaken maar geniet gewoon van de reis zelfs al heb je zo nu en dan iets wat op "tegenslag" lijkt. Ga juist dan op zoek naar wat die "tegenslag" je mogelijk zou kunnen vertellen. Vind je daar het antwoord op ? Mooi, dan ben je weer een stukje gegroeid...lukt dat niet direct....laat het dan los, het komt vanzelf in de een of andere vorm weer terug op het vervolg van je reis.
No problemo, mijn vriendelijke vriendin!quote:Op zondag 17 februari 2013 20:20 schreef FeatherLight het volgende:
Ik antwoordde even niet op jouw post omdat ik tijd nodig had om wat je zei te verwerken, Gray. Dat is meestal de reden waarom ik niet rechtstreeks antwoord op sommige posten, dus voel jullie niet genegeerd als dit gebeurt, in tegendeel!
Inderdaad een discussie heb ik niet echt zin in, vragen heb ik zelf niet echt om eerlijk te zijn, voor mij is het allemaal duidelijk, wat niet wil zeggen dat ik alles weet natuurlijk.quote:Als dit betekent dat je de discussie voor jou afgesloten is, ik kan je alleen maar weer bedanken voor jouw inbreng… Als ik echt rust kon vinden in het niet bevragen van alles zou ik niet voortdurend alles willen verklaren enzo, maar ja… ’t leven had blijkbaar andere plannen voor mij.
Wat ik ermee bedoelde was aan te geven dat o.a. "mijn" wetenschap een andere is. De zinvolheid zit mijn inziens niet in iets wat je noodzakelijk hoger zou moeten noemen maar in het zijn zelf. Elke sensatie van ervaring zelf is het hogere doel. De zinloosheid zit hem dan in het proberen het leven buiten te sluiten door jezelf buiten te sluiten. Je bent verworden tot observator ipv belever.quote:Op zondag 17 februari 2013 20:20 schreef FeatherLight het volgende:
Dat is het. Het is een beetje geruststellend om een idee die ik zo moeilijk kan beschrijven zo bondig en nauwkeurig verwoord te zien worden door iemand anders. Zorgt er tevens voor dat ik me een beetje meer begrepen voel
Doch, waarom die aanhalingstekens rond de “jouw”?
Exact...aanvaard daarom of daardoor dat de enige zin die je logischerwijze aan het leven kan geven is door te leven. In die zin was de vraag ook tweeledig...enerzijds zodat je zou inzien dat er niet echt een zinnig antwoord op die vraag bestaat en anderzijds omdat je daardoor zelf wordt aangespord om na te denken over wat je nu eigenlijk zelf van het leven verwacht. Zodra je dat weet dan kun je met volle kracht ertegenaan om die verwachting waar te maken...jij bent het immers zelf die leeft.quote:Ik had het eigenlijk wel juist begrepen denk ik, maar vond het moeilijk te aanvaarden toen ik tot het besef kwam dat ik mij een ultieme doel concreet zelf niet kan voorstellen. Ik kan er geen voorbeeld van geven. Elk doel waaraan ik denk is doorvraagbaar.
’t is enorm absurd uiteindelijk… blijkt dat ik op zoek ben naar iets wat niet kan.
Ik vind dat altijd wel een heerlijke simpele voorstelling van geloof....alles wat je nu nog niet hebt of waar je nog vragen over hebt kan God altijd later nog toevoegen..alsof je nu niet reeds compleet zou zijn.quote:Dat heb ik zelf ook ooit gedacht (^_^) met als enig verschil dat toen ik de vraag stelde over eeuwige hemelse verveling aan een gelovige, dat ik getroost werd in het besef dat ik maar vertrouwen moest hebben in God. Verveling is slechts iets wat onze hersenen ons doen voelen. Als Hij het wil, kan Hij dankzij zijn almachtigheid ervoor zorgen dat we gewoon voortdurende voldoening voelen, ofzo… Ben onlangs niet meer zo religieus, maar het was op dat moment wel enorm geruststellend. Als je toch al voldoening en geluk voelt, is de verlangen naar een hogere zin (en de hieraan gekoppelde angst) er niet meer, zeker...
Pijn hoort onlosmakelijk bij het leven..probeer er dan ook niet voor weg te vluchten maar omarm het. Wees dankbaar voor het feit dat je voelt. Er is mij geen fijner mechanisme bekend waarmee me zo duidelijk gemaakt wordt dat ik leef dan gevoelde pijn of liefde. En natuurlijk zul je op het moment dat je liefdesverdriet hebt of iemand uit je omgeving die komt te overlijden in eerste instantie niet ervaren of herkennen als "fijn". Besef echter dat het juist ook deze momenten zijn die het leven zo mooi maken. Verstop je niet voor gevoelens ook al zijn die zo op het eerste oog niet aangenaam. Niet leven door je emoties rationeel te blokkeren is juist hetgeen wat het leven zinloos of zonder betekenis maakt. Leef daarom zonder angst en ten volle in het besef dat je af en toe pijn zult ervaren. Wentel jezelf niet in zelfmedelijden als het je overkomt maar accepteer het en probeer te ontrafelen wat die pijn je eigenlijk wil vertellen.quote:Interessant.
Ik volgde eerder het “think now, live later” principe, ervan overtuigd dat ik pas ten volle zou kunnen genieten als ik nu al die lastige levensproblemen oploste. Dan kon ik pas verderleven met de 99% zekerheid dat ik niet meer gekwetst zou kunnen geraken als ik al een oplossing klaar had voor alle problemen waarmee ik in de toekomst geconfronteerd zou kunnen worden, dacht ik.
Ik vind deze uitspraak uit "converstaions with God" wel treffend:quote:Mijn angstige ongemak is nog aanwezig, maar ik heb misschien weer even tijd nodig om wat je zei te verwerken en aanvaarden. Ik ben zodanig gewend geraakt aan het idee dat er geen uitweg is uit die existentiële angst, dat ik misschien weinig open sta voor de mogelijkheid dat jullie mij een oplossing zullen bieden, ondanks dat ik wél hoop dat dit het geval zal zijn. Ach, al die tegenstrijdigheden! Maakt gewoon deel uit van het mens-zijn zeker… < ^_^'
Het ligt een beetje aan welke tak van de boeddhisten je bekijkt als het gaat om het vraagstuk van de dood. Zo heb je natuurlijk het concept van reincarnatie, waarbij je niet zozeer sterft, maar slechts een andere vorm aanneemt.quote:Op zondag 17 februari 2013 20:20 schreef FeatherLight het volgende:
Sinds ik zag hoe boeddhistische monniken blijkbaar met volle rust zichzelf in brand konden stichten en zodoende zelfmoord plegen, heb ik altijd willen te weten komen hoe boeddhisten erin slagen zo kalm te zijn tegenover de dood, maar ik heb het ook altijd moeilijk gehad om hun filosofie te begrijpen.
De leer van de boeddha zelf (Gautama Boeddha) dicteert dat alles afhankelijk is van elkaar. Zoals de geest gedragen moet worden door een lichaam bijvoorbeeld. Dat impliceert dat het geen fundamenteel iets is en dus leeg. Controle uitoefenen is een illusie, want er is niets om controle uit te oefenen. Zelfs dat wat controle uit wil oefenen (een persoon) is leeg, dus ook dat is een illusie.quote:Wat ik uit die site haal is dat niets bestaat onafhankelijk van andere dingen, alles bestaat uit iets anders (kleinere deeltjes) en is daarom “empty of inherent existence”. Maar ik begrijp verder niet wat uit dat idee geconcludeerd hoort te worden. Waarom hoop halen uit dat besef? Hoe is dat nu een state of mind?
Ohhh, maar daarmee doel ik niet op onverschilligheid, maar op onthechting! Een oordeel, of een verwachting (waar dus al een waardeoordeel in zit), kan werken als een filter op je ervaring. Door je daarvan te ontdoen stel je jezelf open voor de volledige ervaring, wat heerlijk is. Dat ken je wel als die momenten waarin de tijd vliegt, bijvoorbeeld wanneer je compleet opgaat in het maken van een schilderij, een heerlijke avond met een geliefde, het kijken van een boeiende film. In het boeddhisme noemen ze dat the mind without mind, the warriors mind, of the child's mind. Het Japanse zenboeddhisme richt zich hier met name op.quote:[..]
Als je niets van wat je allemaal ervaart en waarneemt beschouwd als positief of negatief, hoe kan het je dan nog ontroeren? Het zorgt er misschien voor dat je je er niet meer angstig tegenover gaat voelen, maar dan ervaar je toch ook geen geluk meer, niet waar? Waarom streven naar totale apathie? Leef je nog als je niets meer voelt?
Dat is iets wat je uiteindelijk zelf zal moeten uitvinden voor jezelf, maar uiteindelijk zo simpel blijkt als de reden waarom de zon schijnt zonder dat het rekening houdt met goed of slecht. De zon schijnt omdat dat is wat het doet. Je kan genieten van iets omdat je ervan kunt genieten. Je kan de geur van een roos eindeloos analyseren, beoordelen en beschrijven, maar na dat alles ruikt de roos nog steeds naar een roos. Dus in plaats van al dat gedenk, ruik en geniet!quote:Hoe geniet je nog van iets als je er toch geen waardeoordeel over kunt vellen?
Besef dat gedachten vergankelijk zijn, net als alles in samsara, of onze realiteit. Zo snel als gedachten tot je komen, kunnen ze ook weer van je afglijden. Dat ben je waarschijnlijk niet gewend, maar is heel makkelijk te oefenen door bijvoorbeeld tweemaal daags 10 luttele minuten even alleen maar te zitten, bijvoorbeeld 's ochtends een keer na het douchen, en 's avonds voor het slapengaan. Actief passiviteit beoefenen, ofwel zazen. Ga zitten en laat alles maar even gebeuren. Sta jezelf toe te denken, te luisteren, te ademen, te kijken, allen zonder het te beoordelen. Slechte gedachten zijn niet slecht, maar gewoon gedachten. Een storend geluid is ook maar een geluid. Het is zoals het is. Life happens. Binnen korte tijd, misschien zelfs al direct, zal je meer rust ervaren, meer energie krijgen, en kan je het naar wens uitbouwen. En maak je niet druk als het niet zo snel of goed gaat als je hoopte; een wandeling gaat stap voor stap.quote:[..]
[..]
Ik zal dit dan maar blijven proberen dan… Die gedachten loslaten is juist hetgeen waarin ik niet slaag, maar bon… persevereren zeker...
Gedachten komen ook maar in porties. Tussen elke gedachte zit even niets, zelfs al merk je dat (nog) niet bewust. In het Taoisme en boeddhisme illustreert men dat met the emptiness of emptiness (onderaan de pagina). Op momenten dat je puur geniet ervaar je dat even, wat in mijn ogen ook de reden is dat mensen zo naarstig op zoek gaan naar pleziertjes als sex, drugs en rock & roll.quote:[..]
Wat bedoel je met “activiteiten waar ik vrij ben van gedachten”?
Als je niet denkt dan besef je toch niets? Dan is het toch alsof je er niet was?
Voor zover ik weet is zelfs materie inherent leeg, want het zou bestaan uit de vibratie van strings. Strings van wat? Dat weet ik niet, maar daar kan Haushofer je meer over vertellen denk ik. Misschien leest ie mee, anders kan je het hem even vragen via dm. Als je dat echt wil weten dan.quote:Hiervoor heb je een kwantumfysicus voor nodig, iets wat ik dus niet ben. Wat probeer je met die vraag duidelijk te maken?
Ik moet hierbij denken aan de koning die een prijs uit zou reiken aan één van de drie meest luie personen van het land. De eerste zegt: "Dat ben ik natuurlijk.". De tweede schreeuwt: "Helemaal niet, ik ben veel luier dan jij!" De derde zegt helemaal niets en krijgt de prijs van de koning.quote:[..]
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je hiermee bedoelt…
Hmm, dat is een onderwerp dat eigenlijk zijn eigen draadje verdient, vanwege de vraag 'Wat is onvoorwaardelijke liefde?', of 'Is liefde onvoorwaardelijk?'. Als liefde onvoorwaardelijk is, dan zou onbeantwoorde liefde geen verdriet als resultaat kunnen opleveren. Komt er toch verdriet bij kijken, dan was de voorwaarde van het geven van je liefde blijkbaar dat het beantwoord moest worden. Daaruit volgt dat het geen liefde is.quote:[..]
Awel neen, maar… ik bedoel… als ik bijvoorbeeld zeer droevig ben omdat mijn liefdesgevoelens voor iemand niet wederkerend zijn, ben ik droevig omdat het mij raakt. En het raakt mij omdat ik het belangrijk vind dat mijn gevoelens wederkerend zijn. En iets is belangrijk wanneer het een invloedrijke rol speelt voor het bereiken van een bepaald doel. Ik maak mezelf dus wijs dat er effectief een levensdoel is (vandaar mijn verdriet) terwijl dat mijn huidige analyse eerder het idee steunt dat die doel, die zin, er niet is. In die zin is het een leugen, het zich wijsmaken van iets wat niet waar is…
Van mij mag je onverschillig zijn hoorquote:Gertjes-Plongers, als ik niet onverschillig mag zijn, hoe kan ik dan stoppen met angstig zijn? Het idee dat men niet onverschillig mag zijn impliceert uiteindelijk toch dat er het toch een verschil maakt, dat er toch een reden is om het niet te willen en dus een reden om angstig te zijn... als de angst een logische basis heeft, hoe kan ik mij ervan bevrijden? Ben ik gedoomd om eeuwig angstig te zijn?
Dan zit je op dit forum wel goed, want ik denk dat velen van ons die angsten ook hebben of hebben gehad. Ik wel, iig. Nog steeds, zelfs, al heb ik is het minder angst en meer ennui geworden.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:16 schreef 1235679 het volgende:
Ik ken niemand die dezelfde angsten heeft, dus hoopte ik contact met je te kunnen opnemen.
Dit soort problemen heeft te maken met een fout begrip van wat een keuze maken inhoud.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
Ik wist niet goed of ik dit moest plaatsen in de categorie psychologie of filosofie. Het gaat hier immers een beetje over beide.
Psychologisch omdat ik te kampen heb met een voortdurende angstgevoel en filosofisch omdat dit gevoel voortkomt uit mijn bedenkingen over het zin van ons bestaan (of eerder het gebrek ervan).
Ik voel mijn maag krimpen en een gevoel van extreme wanhoop in mij opkomen (uitgedrukt door enorme weenbuien en hyperventilatie) wanneer ik aan Het Niets denk. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Het is zo mooilijk te vatten, te aanvaarden dat wij dit allemaal ooit worden. Niets, voor eeuwig en altijd.
Ik noem die angst pervasief omdat het letterlijk alles wat ik doe beïnvloedt. Ik zwerf hier rond in een voortdurende depressieve toestand, met een intense angst omdat ik weet dat het binnen een second allemaal gedaan kan zijn, voor ik het maar weet. Voortdurende doodsangst.
Omdat alles mij zinloos lijkt heb ik het er ook zeer moeilijk mee om te genieten van het leven. Ik ontleed elk element van ons bestaan tot ik de fundamenten ervan bereik op zoek naar zin en wanneer ik die zin niet vind heb ik het gevoel dat ik er niet van kan genieten want het is toch allemaal zinloos, nutteloos.
Bijvoorbeeld, ik luister naar mooie muziek en probeer te genieten, maar dan realiseer ik me dat het niets meer is dan een aaneensluting van klanken is, veranderingen in de luchtdruk. Dan denk ik dat het dus niet logisch is om belang te hechten aan zulke zinloosheid en slaag ik er niet in om eindelijk te STOPPEN met nadenken en gewoon doen. Gewoon genieten, dat lukt mij niet.
Een film kijken is hetzelfde, het gaat tenslotte maar over het levensverhaal van andere mensen die, net als mij, een zinloos eindig bestaan leiden, dus wat is daar het nut van? Er is er geen, denk ik dan, dus kan ik het niet interessant vinden.
Ik heb ook geen echte vrienden, heb er nooit gehad en vind het moeilijk om mij te hechten aan andere mensen en er een diepe band mee op te bouwen. Alweer, zij zijn ook maar wezens met een eindig bewustzijn, hoe zou ik zin kunnen geven aan mijn leven door relaties aan te gaan met andere zinloze wezens (andere mensen dus)? Dat heeft geen nut, toch?
Niets heeft nut en dat besef verhindert mijn geluk gewoon voortdurend. Ik ben het beu om het leven vanuit een afstand te bekijken, ik wil eindelijk LEVEN, maar ik weet niet hoe ik uit die existentiële crisis geraak die al sinds mijn kinderjaren gaande is.
'quote:Op zaterdag 28 november 2015 15:27 schreef theboys het volgende:
Ben toch zeer benieuwd hoe het nu met TS gaat. Zelf al drie jaar last van dezelfde existentiële angst en op mijn slechtste momenten kom ik nog even de antwoorden op dit topic bekijken, omdat vele ervan toch (helaas in kleine mate) steun bieden. Mijn grootste hoop op dit moment is dat ik de vragen op een gegeven moment zo zat wordt, dat ik ze mezelf niet meer stel. Daarnaast bier.
Ga naar je huisarts, je hebt een medisch probleem, daar is een forum niet de oplossing voor.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:
Plezier maken is ook zinvol, plezier is zinvol op zich. Je hebt wel gelijk dat het tijdelijk is, maar de vraag is of dat erg is. Voor eeuwig leven lijkt ook een marteling dus tja je bent hoe dan ook fucked.quote:Op zondag 29 november 2015 22:45 schreef Shakkara het volgende:
Doe even normaal zeg, alsof de huisarts zinnige antwoorden kan bieden
Het is vrij logisch dat wanneer je gaat redeneren dat je tot de conclusie komt dat alles nogal zinloos is. Want alles is tijdelijk en vergankelijk, zeker voor het individu.
Vergankelijkheid impliceert niet per se zinloosheid.quote:Op zondag 29 november 2015 22:45 schreef Shakkara het volgende:
Doe even normaal zeg, alsof de huisarts zinnige antwoorden kan bieden
Het is vrij logisch dat wanneer je gaat redeneren dat je tot de conclusie komt dat alles nogal zinloos is. Want alles is tijdelijk en vergankelijk, zeker voor het individu. Omdat men daar vroeger niet mee om kon gaan hebben ze religie en een hiernamaals bedacht, en als dat nog steeds niet bevredigend is dan is er inderdaad alcohol zodat je er niet te veel over hoeft na te denken.
Ik ben zelf maar wat door gaan denken en heb zelf een levensbeschouwing ontwikkeld waar ik mee kan leven en die niet op allerlei vage sprookjeswezens is gebaseerd (maar nog steeds wel enige aannames heeft die nog niet te verifieren zijn).
Ja, stop er wat pillen in, en het probleem is opgelost.quote:Op zondag 29 november 2015 11:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ga naar je huisarts, je hebt een medisch probleem, daar is een forum niet de oplossing voor.
Shit, topicbump.
Een psychologisch probleem los je niet op met een forum met amateurs, daar moet je professionele hulp voor inroepen.quote:Op maandag 30 november 2015 07:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, stop er wat pillen in, en het probleem is opgelost.
Een psychologisch probleem is niet per se medisch.
Eens, maar wie heeft het hier over 'de oplossing'? Je kunt toch inzichten delen op een forum die verder helpen?quote:Op maandag 30 november 2015 10:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Een psychologisch probleem los je niet op met een forum met amateurs, daar moet je professionele hulp voor inroepen.
"Ga naar je huisarts" is er dus zo een.quote:Op maandag 30 november 2015 12:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Eens, maar wie heeft het hier over 'de oplossing'? Je kunt toch inzichten delen op een forum die verder helpen?
Dat is gewoon een trollopmerking die geen bal toevoegt.quote:Op maandag 30 november 2015 13:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"Ga naar je huisarts" is er dus zo een.
Dan kunnen we F&L iig wel sluiten als we iedereen die worstelt met levensvragen naar de huisarts doorverwijzenquote:Op maandag 30 november 2015 14:56 schreef Shakkara het volgende:
[..]
Dat is gewoon een trollopmerking die geen bal toevoegt.
Advies van de huisarts is hoogstwaarschijnlijk: "Ga naar een praatgroepje en deel inzichten met anderen!", en voilla...quote:Op maandag 30 november 2015 15:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dan kunnen we F&L iig wel sluiten als we iedereen die worstelt met levensvragen naar de huisarts doorverwijzen
Die zal je waarschijnlijk therapie aanraden. Ik kan moeilijk geloven dat je dit meent, maar ala. Blijkbaar heb jij een bijzondere huisarts.quote:Op maandag 30 november 2015 13:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"Ga naar je huisarts" is er dus zo een.
Lees geen bijbel. Word lid van een vereniging voor zingeving in je leven, ze staan te springen om vrijwilligers.quote:Op maandag 30 november 2015 16:13 schreef Manke het volgende:
Lees eens de bijbel (start bij evangelie van johannes) , misschien spreekt het tot je; als je besluit het te geloven, dan belooft het je rust te geven en de angst voor de dood wordt weggenomen.
Heb wat vertrouwen in de gang van zaken, dat is het makkelijkste, een beetje mysterie is altijd leuk. Waarom dit zoveel mensen bezighoud is best vreemd eigenlijk, maar als ik het goed doordacht heb is ieder van ons na de vleselijke dood weer terugquote:Op maandag 30 november 2015 15:51 schreef Perrin het volgende:
Veel mensen maken trouwens wel eens zo'n existentiele crisis of 'donkere nacht van de ziel' mee.
Ikzelf heb zo'n periode twee keer meegemaakt, de laatste denk ik ongeveer 10 jaar geleden. Geen pretje, maar je komt er meestal wel sterker of 'gelouterd' uit. Voor mij voelde dat daarna iig wel zo. Ik heb toen 's avonds veel rust gezocht (in bed met gordijnen dicht) en veel gelezen over dingen die ik belangrijk vond en kopjes thee van Sint-janskruid gedronken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |