abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152930614
Ik denk dat meditatie iig je kan helpen. Het heeft mij veel rust en tevredenheid gebracht. Maar die weg is niet makkelijk, en soms erg confronterend :)
  zaterdag 28 november 2015 @ 15:27:52 #52
450812 theboys
Always the questions
pi_157880434
Ben toch zeer benieuwd hoe het nu met TS gaat. Zelf al drie jaar last van dezelfde existentiële angst en op mijn slechtste momenten kom ik nog even de antwoorden op dit topic bekijken, omdat vele ervan toch (helaas in kleine mate) steun bieden. Mijn grootste hoop op dit moment is dat ik de vragen op een gegeven moment zo zat wordt, dat ik ze mezelf niet meer stel. Daarnaast bier.
pi_157887583
Niets bestaat grappig genoeg niet.
pi_157888708
Ja ik weet hoe doodsangst voelt. Godverdomme, dat moment dat je denkt dat je dood gaat, dat voelt zo kut, en dan accepteer je het en word je rustig.

Ik kan doodsangst voelen als ik té diep nadenk over de dood en het niets. En dan zeg ik tegen mezelf: "beter niet te diep over nadenken, het zijn maar elektrische signalen in mijn brein, irrationele angst, blablabla, tijd om bier te drinken" en dat (bier) helpt wel.

EDIT:

lees voor bier: alcohol in het algemeen
pi_157894549
We hebben één zekerheid in het leven en dat is dat we doodgaan. Geniet daarom zoveel als mogelijk van het leven in plaats dat je lijdt.

Slaap en dood zijn broeders. Iedere keer dat we gaan slapen belanden we even in die staat van bewusteloosheid. Die korte staat van niet-zijn.

Niet-zijn hoort onlosmakelijk bij dit bestaan als het zijn. Het zijn elkaars verlengden. Waarom zou je daar bang voor hoeven te zijn? Bovendien is Niets een relatief en abstract begrip.
pi_157894600
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 15:27 schreef theboys het volgende:
Ben toch zeer benieuwd hoe het nu met TS gaat. Zelf al drie jaar last van dezelfde existentiële angst en op mijn slechtste momenten kom ik nog even de antwoorden op dit topic bekijken, omdat vele ervan toch (helaas in kleine mate) steun bieden. Mijn grootste hoop op dit moment is dat ik de vragen op een gegeven moment zo zat wordt, dat ik ze mezelf niet meer stel. Daarnaast bier.
'
Mag ik vragen wat nu eigenlijk de echte vraag is?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_157895762
quote:
4s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 05:15 schreef FeatherLight het volgende:

Hoe krijg ik die pervasieve, hinderlijke existentiële angst eindelijk weg?
Ga naar je huisarts, je hebt een medisch probleem, daar is een forum niet de oplossing voor.

Shit, topicbump.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zondag 29 november 2015 @ 22:45:32 #58
94900 Shakkara
Bom Jihad President Cocaine
pi_157912258
Doe even normaal zeg, alsof de huisarts zinnige antwoorden kan bieden :')

Het is vrij logisch dat wanneer je gaat redeneren dat je tot de conclusie komt dat alles nogal zinloos is. Want alles is tijdelijk en vergankelijk, zeker voor het individu. Omdat men daar vroeger niet mee om kon gaan hebben ze religie en een hiernamaals bedacht, en als dat nog steeds niet bevredigend is dan is er inderdaad alcohol zodat je er niet te veel over hoeft na te denken.

Ik ben zelf maar wat door gaan denken en heb zelf een levensbeschouwing ontwikkeld waar ik mee kan leven en die niet op allerlei vage sprookjeswezens is gebaseerd (maar nog steeds wel enige aannames heeft die nog niet te verifieren zijn).
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.
pi_157914189
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 22:45 schreef Shakkara het volgende:

Het is vrij logisch dat wanneer je gaat redeneren dat je tot de conclusie komt dat alles nogal zinloos is. Want alles is tijdelijk en vergankelijk, zeker voor het individu.
Plezier maken is ook zinvol, plezier is zinvol op zich. Je hebt wel gelijk dat het tijdelijk is, maar de vraag is of dat erg is. Voor eeuwig leven lijkt ook een marteling dus tja je bent hoe dan ook fucked.
pi_157915371
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 22:45 schreef Shakkara het volgende:

Het is vrij logisch dat wanneer je gaat redeneren dat je tot de conclusie komt dat alles nogal zinloos is. Want alles is tijdelijk en vergankelijk, zeker voor het individu. Omdat men daar vroeger niet mee om kon gaan hebben ze religie en een hiernamaals bedacht, en als dat nog steeds niet bevredigend is dan is er inderdaad alcohol zodat je er niet te veel over hoeft na te denken.

Ik ben zelf maar wat door gaan denken en heb zelf een levensbeschouwing ontwikkeld waar ik mee kan leven en die niet op allerlei vage sprookjeswezens is gebaseerd (maar nog steeds wel enige aannames heeft die nog niet te verifieren zijn).
Vergankelijkheid impliceert niet per se zinloosheid.
pi_157915376
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 11:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ga naar je huisarts, je hebt een medisch probleem, daar is een forum niet de oplossing voor.

Shit, topicbump.
Ja, stop er wat pillen in, en het probleem is opgelost. :Y

Een psychologisch probleem is niet per se medisch.
pi_157916950
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 07:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, stop er wat pillen in, en het probleem is opgelost. :Y

Een psychologisch probleem is niet per se medisch.
Een psychologisch probleem los je niet op met een forum met amateurs, daar moet je professionele hulp voor inroepen.
pi_157919088
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 10:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Een psychologisch probleem los je niet op met een forum met amateurs, daar moet je professionele hulp voor inroepen.
Eens, maar wie heeft het hier over 'de oplossing'? Je kunt toch inzichten delen op een forum die verder helpen?
pi_157920037
Ik denk dat het inzicht van verschillende personen meer waard kan zijn dan de mening van 1 professional. Niet teveel vertrouwen in autoriteiten, mensen.
pi_157920305
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 12:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Eens, maar wie heeft het hier over 'de oplossing'? Je kunt toch inzichten delen op een forum die verder helpen?
"Ga naar je huisarts" is er dus zo een. :Y
pi_157920366
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat een huisarts de situatie totaal verkeerd inschatte en grote fouten maakte. Terwijl de collectieve kennis van een groep amateurs zeer waardevol kan zijn.
  maandag 30 november 2015 @ 14:56:04 #67
94900 Shakkara
pi_157921868
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 13:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dat is gewoon een trollopmerking die geen bal toevoegt.
  maandag 30 november 2015 @ 15:27:28 #68
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_157922526
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 14:56 schreef Shakkara het volgende:

[..]

Dat is gewoon een trollopmerking die geen bal toevoegt.
Dan kunnen we F&L iig wel sluiten als we iedereen die worstelt met levensvragen naar de huisarts doorverwijzen :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 30 november 2015 @ 15:28:54 #69
94900 Shakkara
pi_157922569
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 15:27 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dan kunnen we F&L iig wel sluiten als we iedereen die worstelt met levensvragen naar de huisarts doorverwijzen :P
Advies van de huisarts is hoogstwaarschijnlijk: "Ga naar een praatgroepje en deel inzichten met anderen!", en voilla...
pi_157922914
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 13:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Die zal je waarschijnlijk therapie aanraden. Ik kan moeilijk geloven dat je dit meent, maar ala. Blijkbaar heb jij een bijzondere huisarts.
  maandag 30 november 2015 @ 15:51:11 #71
38496 Perrin
pi_157923012
Veel mensen maken trouwens wel eens zo'n existentiele crisis of 'donkere nacht van de ziel' mee.

Ikzelf heb zo'n periode twee keer meegemaakt, de laatste denk ik ongeveer 10 jaar geleden. Geen pretje, maar je komt er meestal wel sterker of 'gelouterd' uit. Voor mij voelde dat daarna iig wel zo. Ik heb toen 's avonds veel rust gezocht (in bed met gordijnen dicht) en veel gelezen over dingen die ik belangrijk vond en kopjes thee van Sint-janskruid gedronken.
  maandag 30 november 2015 @ 16:13:45 #72
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_157923461
Lees eens de bijbel (start bij evangelie van johannes) , misschien spreekt het tot je; als je besluit het te geloven, dan belooft het je rust te geven en de angst voor de dood wordt weggenomen.
pi_157923842
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 16:13 schreef Manke het volgende:
Lees eens de bijbel (start bij evangelie van johannes) , misschien spreekt het tot je; als je besluit het te geloven, dan belooft het je rust te geven en de angst voor de dood wordt weggenomen.
Lees geen bijbel. Word lid van een vereniging voor zingeving in je leven, ze staan te springen om vrijwilligers.
pi_157927609
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 15:51 schreef Perrin het volgende:
Veel mensen maken trouwens wel eens zo'n existentiele crisis of 'donkere nacht van de ziel' mee.

Ikzelf heb zo'n periode twee keer meegemaakt, de laatste denk ik ongeveer 10 jaar geleden. Geen pretje, maar je komt er meestal wel sterker of 'gelouterd' uit. Voor mij voelde dat daarna iig wel zo. Ik heb toen 's avonds veel rust gezocht (in bed met gordijnen dicht) en veel gelezen over dingen die ik belangrijk vond en kopjes thee van Sint-janskruid gedronken.
Heb wat vertrouwen in de gang van zaken, dat is het makkelijkste, een beetje mysterie is altijd leuk. Waarom dit zoveel mensen bezighoud is best vreemd eigenlijk, maar als ik het goed doordacht heb is ieder van ons na de vleselijke dood weer terug :P

Ons bewustzijn is namelijk niet uniek maar collectief, en vanuit die redenatie heeft iedereen dezelfde ervaring, en dus ook weer de nieuw geborenen. Daarmee zijn wij in principe onsterfelijk als bewustzijn, alleen de persoon laat je achter, maar daarna ben je weer herboren.

Snapie?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  dinsdag 1 december 2015 @ 13:05:20 #75
38496 Perrin
pi_157943297
Beetje opgeschoond, zo af en toe een serieus topic is ook wel eens leuk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')