Dank jullie allemaal voor het lezen van en antwoorden op mijn post!
quote:
quote:
Op zaterdag 16 februari 2013 05:29 schreef Shakkara het volgende:1) Als je diep in slaap bent heb je ook geen actief bewustzijn. Is dit erg? Nee, het is volkomen natuurlijk en elke dag ga je rustig slapen. Nou dan is dood zijn ook niet erg, dus niets om bang voor te zijn.
quote:
quote:
Het is waar dat ik bewusteloosheid al “ervaren” heb en ik begrijp dat ik er op dat moment geen last van had.
Maar ondanks dit blijf ik angstig... Enerzijds lijkt mij dit onlogisch, want Het Niets is eigenlijk niet pijnlijk, maar extreme angst en de depressie die hij teweegbrengt wel. Het is dus wenselijker om te stoppen met angstig te zijn en dat feit is niet coherent met het feit dat ik toch angstig ben.
Maar anderzijds dan wel, want Het Niets is niet wenselijk en angst is nu eenmaal het gevoel dat spontaan opkomt in een mens wanneer hij weet dat hij een onwenselijke situatie niet kan ontlopen (neen?).
Het probleem is dat het, op basis van de premisse dat de dood niet erg is, je logischerwijze volledig niets zou moeten schelen dat je leeft of niet.
Maar is het feitelijk zo? Zou je écht niet angstig zijn als je een terminaal zieke kankerpatiënt was?
Indien wel, waarom is dat dan?
Zie je, in theorie is dat een zeer logische redenering waarin ik echt soelaas heb proberen te vinden, maar in de praktijk bleek het moeilijk toepasbaar.
Toen ik nog niet zo lang geleden met het vliegtuig reisde bijvoorbeeld, besefte ik dat mijn leven helemaal in handen van de piloot lag en voelde ik me dus enorm kwetsbaar voor de dood. Ik werd weer geconfronteerd met het feit dat het allemaal op één, twee, drie voorbij kon zijn en kon de paniekaanvallen niet tegenhouden. Ik zei en herhaalde tegen mezelf dat ik geen controle had over de situatie, dat als we gaan crashen en sterven, dat we gaan crashen en sterven en mijn angst en tranen zullen er niets aan veranderen, dat ik het zelf moeilijk maak voor mezelf door zo angstig te zijn alvorens er gevaar dreigt (want de vliegtuigrit verliep volledig zonder probleem) en dat als ik doodga, dat ik er toch niets van merk.
Maar tóch was mijn angst en ongemak belachelijk groot. Tóch dacht ik aan alles wat ik nog wou beleven, alle mensen die ik nog wou zien en was ik bang en droevig toen ik dacht aan het idee dat ik het misschien allemaal niet meer meemaak.
Die angst blijkt gewoon een spontane lichamelijke reactie te zijn waarop niets – noch mezelf, noch de logica – controle heeft.
Als gevoelens gewoon doen wat ze willen zonder rekening te houden met wat je ervan vindt, hoe slaag je erin er vat op te krijgen? Kunnen we ooit controle krijgen over onze emoties?
Is het wenselijk om bepaalde emoties te willen wegschrappen als je weet dat het juist die emoties zijn die ons bestaan kleuren en ons menselijk maken?
quote:
Op zaterdag 16 februari 2013 06:02 schreef kwiwi het volgende:[..]
Je bewustzijn gaat dan wellicht verloren bij je dood, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niks kan achterlaten waar anderen weer wat aan hebben tijdens hun verdere leven. Ik vind mijn leven dan ook niet zinloos, maar een bouwsteentje in een groter geheel.
Maar wat heb jij eraan iets achter te laten voor de anderen als jij er uiteindelijk toch niet ben om te zien wat je achtergelaten heb, om te zien welke invloed jouw bestaan heeft gehad op de anderen?
quote:
Op zaterdag 16 februari 2013 13:05 schreef SpecialK het volgende:Laat los dat je een observerende entiteit bent. Dat jij los staat van een universum wat jou schoppend en schreeuwend mee sleurt richting de dood. Door geestelijk te verzetten maak je het alleen maar moeilijk voor jezelf want je kan het toch niet winnen. Jij bent onderdeel van het universum. Een deelnemer.
quote:
Op zaterdag 16 februari 2013 13:08 schreef LelijKnap het volgende:[..]
Is het niet mogelijk dat deze extreme existentiële angst voort komt uit 't gegeven dat je
niet leeft ? Dat je je niet laat afleiden ? Of dat je door een gebrek aan waardering, sociaal contact, liefde en warmte, het leven enkel rationeel hebt leren aanschouwen i.p.v. dat je het heb leren
ervaren ? Is het misschien ergens ook niet een schild zo te denken ? 'Mijn leven
voelt inhoudsloos (door gebrek aan vrienden, etc), maar dat is prima want rationeel bekeken
is het leven ook inhouds - en zinloos.
(…)
Dat is het dus niet: het is meer dan dat, immers zijn wij in staat het te ervaren als iets anders zijnde dan een natuurkundige beschouwing; het kan emoties oproepen, het kan gevoel teweeg brengen. Ik begin het idee te krijgen dat jij niet wil ervaren. Dat daar je werkelijke angst ligt. Niet bij de dood, maar bij het nu. Je rationaliseert je leven dood in. In zekere zin ben je al dood en ben je bang om te leven (omdat je dan pas echt dood kunt gaan?). Het klinkt in ieder geval alsof je het heel erg forceert. Vraag jezelf eens af waarom je dat doet...
Ik ben inderdaad opgegroeid in een familieklimaat die ik als redelijk koud, afstandelijk en conflictueus ervoer tijdens mijn kindertijd en een deel van mijn tienerjaren. Ik ben ook zeer sterk gewaardeerd geweest als klein kind (vooral onder de 9 jaar, denk ik), maar bij het ouder worden plots veel minder, iets waar ik het moeilijk heb gehad om mee om te gaan. Zoals eerder gezegd was vrienden maken ook zeer moeilijk, met isolatie (en dus gebrek aan sociaal contact) als gevolg. Uiteindelijk ging ik met al de frustratie en onvervulde verlangens om door de werkelijkheid op de meest logische en objectieve manier te gaan analyseren zodat ik haar zou kunnen omvormen tot iets wat mij niet langer zo verdrietig zou maken.
De redenering was eigenlijk dat, als je grijpt naar de fundamenten van ons bestaan, je je realiseert dat het geen objectieve inherente zin heeft, wat betekent dat je volledig vrij bent om ermee te doen wat je wilt, om te kiezen waar je belang aan hecht en waaraan niet en dus ook vrij bent om alle pijnlijke gevoelens en onbevredigde verlangens weg te schrappen. Zo kon ik niet langer lijden, dacht ik, zonder te weten dat ik hierdoor ook alle positieve gevoelens verbande uit mijn bestaan en dat zo enige zin verloren ging. Als je niet langer iets kan voelen, bekijk je het leven vanuit een afstand en leef je inderdaad zelf niet meer…
Je analyse lijkt me dus enorm spot on…
Muziek kan gevoelens teweegbrengen, je hebt gelijk… maar het lukt mij niet om mij te laten leiden hierdoor. Ik heb die notie in mijn hoofd dat irrationaliteit schaadt, gevoelens zijn niet rationeel en zich laten leiden door hen doet ons soms zeer onlogische, domme dingen doen. Iemand niet graag hebben uit jaloezie terwijl dat die persoon je niets misdaan heeft; behoefte hebben aan aandacht, affectie en waardering van anderen om psychisch gezond te zijn terwijl dat dit gevaarlijk is voor je psychisch welzijn als die behoeften niet vervuld zijn,… dat is gewoon niet logisch, dat kan ik niet begrijpen, niet vatten, ik… functioneer gewoon niet zo. Ik blijf de neiging te hebben om dingen door te vragen, om te begrijpen “waarom?”, “Wat heeft het voor zin?”, “ja en, wat nu?”. En wanneer ik dan geen antwoord heb, lijkt het mij niet logisch en kan ik het niet doen. Zeker die laatste vraag. Je voelt pas vreugde wanneer je iets heb om naar te streven en naar zinloze dingen streeft men niet, dus kan ik het niet voelen.
Hoe kan ik een einde brengen aan die neiging om alles te ontleden en doorgronden, rekeninghoudend met het feit dat ik het gewend ben zo te functioneren sinds zo ver ik het me kan herinneren?
quote:
Deze heb ik ooit in elkaar gezet:
"Ik ben niets anders dan het 'zijn' van een vergankelijke verschijningsvorm dat in werkelijke aard onvergankelijk is.In dit besef vind ik mijn rust; vrede met de aardse concepten wat betreft leven en dood."
Een gedachten voortgekomen uit de recente natuurkunde, de wetenschap dat wij bestaan uit deeltjes die 'altijd' al hebben bestaan en altijd zullen bestaan. Onze vorm is tijdelijk, maar wat wij zijn, is altijd; wij zijn het universum, de ogen van het universum; wij zijn het zelfbewustzijn van het universum. Dat is op zijn minst toch best cool ? Het universum dat van zichzelf bewust is, zichzelf tracht te leren kennen ? En dat is wat wellicht iets waar jij je op kunt gaan richten: leren, ervaren; jezelf en het universum mee maken, proberen te begrijpen; complementeren.
Ik had het nog nooit zo bekeken, eerlijk gezegd. Wij zijn het universum, een oneindige, eeuwigdurende entiteit…
*zucht* en toch… eindigheid leidt naar zinloosheid omdat je dan het gevoel krijgt dat alles wat je doet toch vergaat alsof je het nooit gedaan had, maar oneindigheid ook want als alles gewoon oneindig blijft voortbestaan, zonder dat er iets hogers bereikt wordt, dan is er weer niets om naar te streven. Dan vraag ik me weer af “ja en, wat nu?”…
Waarschijnlijk is het voor jullie frustrerend dat jullie zoveel inspanning doen om mij te helpen en dat ik alles wat jullie proberen te bereiken gewoon blijf afbreken met mijn fatalistisch pessimisme… sorry hiervoor, maar het is even frustrerend voor mij. Ik WIL echt mijn gedachtegang veranderen, maar weet echt gewoon niet hoe.
quote:
Bedankt, ik ken Schopenhauers filosofie zoal een beetje, maar hij was naar mijn weten ook een zeer pessimistisch denker. Ik ontwijk pessimistische literatuur omdat het mijn angst maar erger maakt…
quote:
Op zaterdag 16 februari 2013 13:14 schreef Semisane het volgende:Ik zou stoppen met het zoeken naar hoger nut of zin, maar het nut en zingeving te zoeken juist in die alledaagse dingen die uiteindelijk en op een kosmische schaal vrij onbeduidend zijn. Enkel op een menselijke schaal doen ze er wel enorm toe, zoals muziek of andere kunstvormen.
Soms is het nuttig om iets volledig te ontleden tot op het kleinste niveau om te snappen wat er gaande is, maar dit is enkel nuttig vanuit het idee dat je iets wilt doorgronden. Daarna moet je die analytische kijk laten gaan en genieten van wat het leven kan bieden.
Uiteindelijk heb je maar één leven, althans een tweede is nooit bewezen, en is het raadzaam om naast dat je kennis opdoet van de wereld om je heen, ook te genieten van diezelfde wereld.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je lijkt een erg zwart/wit kijkt te hebben op het leven, wat erg typisch is voor kinderen en jong volwassenen. Leren om tussen dat zwart/wit ook de kleuren te herkennen, neemt tijd in beslag.
Je merkt dat mensen dat proberen door geloof of spiritualiteit, maar daar ben ik persoonlijk gewoon niet zo goed in, dus zoek ik dat juist in kennis opdoen etc.
Tja zal het allemaal nut hebben op een kosmisch niveau? Twijfelachtig, maar heeft het op mij als persoon nut en zin (op de menselijke schaal)? Absoluut.
Dit alles klinkt wat zweverig, dat geef ik toe (en iets waar ik meestal nogal een hekel aan heb) maar ik herken wel iets in wat je zegt.
Hoewel het bij mij nooit echt in angst is omgezet zijn het wel onderwerpen waar ik lang mee "worstelde", maar ook juist toen ik jonger was. Uiteindelijk ben ik gaan begrijpen dat zingeving niet iets is wat gezocht moet worden op een kosmische schaal of in het bovennatuurlijke, maar gewoon in het hier en nu om het maar zo even te noemen. (Bij gebrek aan beter)
Zo, echt helpen zal dit niet maar heb ik er ook weer een keer bij stil gestaan. 
Maar hoe beslis je wat voor jou als persoon nut en zin heeft als je weet dat het op grote schaal geen zin heeft? Is dit geen paradox; zinloos en zinvol tegelijkertijd?
Ik ben inderdaad nog jong – late tienerjaren – en het kan dus volledig dat ik de wereld nog met kinderogen bekijk. Ik hoop het zelfs, want dat betekent dan dat er wel een weg is uit mijn angst.
quote:
Hoezo? Kan je deze uitspraak alsjeblieft verder uitwerken?