Het ligt er helemaal aan wat het voor eentje is.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:55 schreef Onnoman het volgende:
wel grappig om te lezen dat 1 gram meteoriet een waarde heeft van 670 dollar!
Dussuhh.. schiet mn tuin maar vol
Waarom denk je dat Planetary Resources in het leven is geroepenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:55 schreef Onnoman het volgende:
wel grappig om te lezen dat 1 gram meteoriet een waarde heeft van 670 dollar!
Dussuhh.. schiet mn tuin maar vol
Zoals gesteld is het dus wel degelijk uniek, je kan het wel proberen af te doen met dat het zo vaak gebeurt, maar zelden met dit resultaat. Wat ik zeg is dat toeval niet eens bestaat, dat twee van dit soort unieke zaken op een dag het erg onwaarschijnlijk maken, wat je dan gaat doen is kijken of andere verklaringen misschien ook te achterhalen zijn, dan zeg je nog niet dat het zo is, maar het is simpelweg te onwaarschijnlijk om het zo maar af te doen met wat nu wordt gezegd dat het is daar.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar, zo uniek is het niet. Dat is het hele punt. Niet in de geschiedenis van de mens. En al helemaal niet in de geschiedenis van de aarde. Dus ja, het kan heel goed dat zulke dingen op 1 dag vallen.
Vergeet niet: http://en.wikipedia.org/wiki/Tunguska_event. Dat was nog een veel grotere inslag iets meer dan 100 jaar geleden.
En JA natuurlijk moeten ze het uitzoeken.
Maar nu is je redenatie zoals ik hem zie:
1) Het is teveel toeval dat 2 van die dingen op dag plaatsvinden
2) Rusland is een geheimzinnig land met veel wapentuig
Je conclusie: Het moet een raket geweest zijn.
Ik weet in elk geval DeParo's reactie alquote:Op vrijdag 15 februari 2013 23:09 schreef Onnoman het volgende:
vraag me trouwens wel af hoe de wereld zou reageren als een meteoor een vliegtuig zou raken :S
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:01 schreef Kitlerrr het volgende:
Kan het zijn dat dit te horen was in Nederland of heb ik iets anders gehoord vanmorgen?
Als het uren eerder was gebeurd dan was het meer naar het oosten geweest, niet meer naar het westen.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:28 schreef -CRASH- het volgende:
Als ik zo de kaart bekijk en ga in de lijn naar het westen..
Dan zie ik dat als het uren eerder was gebeurdt
dat het iets in de buurt van Moscow had kunnen treffen
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Als het uren eerder was gebeurd dan was het meer naar het oosten geweest, niet meer naar het westen.
Groter dan dit. Veel en veel groter.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:35 schreef ACT-F het volgende:
En, draait de aarde inmiddels wat langzamer? Ik kan wel meer tijd gebruiken in een etmaalHoe groot moet een meteoriet zijn om invloed te hebben op de rotatiesnelheid van de aarde?
[ afbeelding ]
Bij een aardbeving is het wel zo.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:35 schreef ACT-F het volgende:
En, draait de aarde inmiddels wat langzamer? Ik kan wel meer tijd gebruiken in een etmaalHoe groot moet een meteoriet zijn om invloed te hebben op de rotatiesnelheid van de aarde?
[ afbeelding ]
How Planets' Rotations Can Changequote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:35 schreef ACT-F het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vind ik toch heel vreemd, die cijfers voor de massa zijn veel hoger dan de 10 ton die de Russen eerst gaven. Die kracht van 300 kiloton maakt hem veel sterker dan de ontploffing die Noord-Korea veroorzaakte deze week (schattingen lopen uiteen van 6 tot 40 kiloton, blijkbaar) Bij zo'n ontploffing zou ik toch meer verwachten dan wat gebroken ramen en een gaatje in een meer?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:04 schreef -CRASH- het volgende:
RUSSIAN METEOR UPDATE:
On Friday, February 15th at 9:30 am local time in Russia, a small asteroid struck the atmosphere over the city of Chelyabinsk and exploded. According to reports from news organizations and Russian authorities, as many as 1000 people received minor injuries from the shock wave. This is the most energetic recorded meteor strike since the Tunguska impact of 1908.
Researchers including Prof. Peter Brown of the University of Western Ontario along with NASA experts have conducted a preliminary analysis of the event. "Here is what we know so far," says Bill Cooke, head of NASA's Meteoroid Environment Office. "The asteroid was about 15 meters in diameter and weighed approximately 7000 metric tons. It struck Earth's atmosphere at 40,000 mph (18 km/s) and broke apart about 12 to 15 miles (20 to 25 km) above Earth's surface. The energy of the resulting explosion was in the vicinity of 300 kilotons of TNT."
...
www.spacewather.com
Daar gaat mijn hoop op meer tijdquote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:50 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
How Planets' Rotations Can Change
Impact
Simulations of the evolution of the early solar system don't end up with nine large regularly-spaced planets. Instead, they end up with hundreds of small planets that merge by collision, and collisions between similar-sized planets could certainly radically change their rotations. Some planetary geologists have suggested the slow rotation of Venus and the extreme axial tilt of Uranus may have resulted from early collisions.
Rotating objects have momentum, called angular momentum. For the Earth, that amounts to about 5.9 x 1033 kg-m2/sec. Now imagine an asteroid hitting the earth a grazing blow right on the equator. That would be the most effective way an asteroid could change the earth's rotation, either speeding it up or slowing it down. The asteroid has angular momentum relative to the center of the earth, equal to its mass times its velocity times the distance to the center of the earth. Typical impacts in the inner solar system involve velocities of about 30 kilometers per second, and for a grazing impact the distance from the center of the earth will be 6400 kilometers. In meters, those figures are 30,000 and 6,400,000, respectively. So to have angular momentum comparable to earth's we have mass x 30,000 x 6,400,000 = 5.9 x 1033, or mass = 3 x 1022 kilograms. Since the earth itself has a mass of 6 x 1024 kilograms, we're talking about something with 5 per cent of the mass of the earth, or about 4.5 times the mass of the moon. This is way bigger than any known asteroid.
How would this affect the earth? The asteroid has kinetic energy = 1/2(mass)(velocity)2. = 1.3 x 1031 joules. Let's assume the asteroid stops the earth's rotation cold. That means that 2.1 x 1029 joules of its energy goes into stopping the earth's rotation, leaving about 98 per cent expressed in other forms, like heat. It takes 400,000 joules to melt a kilogram of rock, so there's enough energy left over to melt 3 x 1025 kilograms of rock. That's about five times the mass of the earth. Even allowing for a lot of energy radiating to space or being blasted off as ejecta, this puppy will melt most if not all of the earth. So don't sweat the long-term environmental effects. If the earth is ever hit hard enough to affect its rotation significantly, nobody will be around to tell about it.
Let's assume the earth is hit a glancing blow by something big enough to change it's rotation by one second a day, or 1/86400 of its present value. The earth's angular momentum is about 5.9 x 1033 kg-m2/sec. Our hypothetical asteroid has to have 5.9 x 1033/86400 kg-m2/sec = 6.8 x 1028 kg-m2/sec angular momentum. If it hits at 30 km/sec or 30,000 m/sec, and the radius of the earth is 6,400,000 meters, its mass would be 3.6 x 1017 kg. If its density is 3000 kg per cubic meter, it would have a volume of 1.2 x 1014 cubic meters, or roughly a cube about 49 kilometers on a side. This is way bigger than anything to have hit since the last stages of planetary accretion and would certainly vaporize enough rock and rain down enough hot debris to sterilize the surface.
On the other hand, an asteroid 10 kilometers in diameter, comparable to the one that caused the extinction of the dinosaurs, would have a mass of 1.5 x 1015 kilograms. If it hit the earth a grazing blow on the equator, its angular momentum would be 1.5 x 1015 x 30,000 x 6,400,000 = 3 x 1026 kg-m2/sec. That's about 1/20,000,000 of the earth's angular momentum, meaning it could change the earth's rotation by about 1/20,000,000, or change the length of the day by about .004 seconds. This is pretty tiny, but still several thousand times the effect of the great 2004 Indonesian earthquake. Even an impact big enough to cause a global catastrophe would still have only a tiny effect on the earth's rotation.
Bron
Ik vind het toch maar vreemd, er wordt geen nieuw spoor meer bijgetrokken in de lucht, en toch komt er dan een knal? Wil dat zeggen dat op dat moment de meteoor niet meer brandt, maar nog niet geland is?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:58 schreef -CRASH- het volgende:
Je zal maar net achter de deur staan
Misschien omdat ze nog geen precieze metingen hebbenquote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:59 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dit vind ik toch heel vreemd, die cijfers voor de massa zijn veel hoger dan de 10 ton die de Russen eerst gaven. Die kracht van 300 kiloton maakt hem veel sterker dan de ontploffing die Noord-Korea veroorzaakte deze week (schattingen lopen uiteen van 6 tot 40 kiloton, blijkbaar) Bij zo'n ontploffing zou ik toch meer verwachten dan wat gebroken ramen en een gaatje in een meer?
Waarom is hier zo verwarring over?
Beter valt ie dan op Bos & Lommerquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:53 schreef Tchock het volgende:
Als dit in Nederland zou gebeuren zouden er statistisch gezien ongeveer 128.000 gewonden vallen
Warmere luchtlaagquote:Op zaterdag 16 februari 2013 01:06 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik vind het toch maar vreemd, er wordt geen nieuw spoor meer bijgetrokken in de lucht, en toch komt er dan een knal? Wil dat zeggen dat op dat moment de meteoor niet meer brandt, maar nog niet geland is?
AHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAquote:Op vrijdag 15 februari 2013 19:48 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ik kan de bosatlas niet eens aanwijzenIk zie door het bos de atlas niet meer
Dus eigenlijk is dat niet veroorzaakt doordat hij opbrandt?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 01:07 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Warmere luchtlaag
De condensspoor is in een koudere luchtlaag
Ook... de rookdeeltjes nemen vocht opquote:Op zaterdag 16 februari 2013 01:09 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is dat niet veroorzaakt doordat hij opbrandt?
Geluid gaat langzamer dan licht.. onweer zie je ook voordat je het hoort.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 01:06 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik vind het toch maar vreemd, er wordt geen nieuw spoor meer bijgetrokken in de lucht, en toch komt er dan een knal? Wil dat zeggen dat op dat moment de meteoor niet meer brandt, maar nog niet geland is?
Dat ding zit op tientallen km hoogte en mogelijk dus honderd ofzo km van de waarnemer af. In dat geval zou het 5 minuten duren voordat de knal de waarnemer bereikt.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 01:06 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dat is 20x de Hiroshima bom.quote:The energy of the resulting explosion was in the vicinity of 300 kilotons of TNT."
NOOIT!!!!..... Je had er bij moetn zij toen er 1 in Uden vielquote:Op zaterdag 16 februari 2013 08:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is 20x de Hiroshima bom.
Waarom vallen die dingen altijd op Rusland en nooit op Helmond ofzo
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
Het duurde 2,5 minuut voordat het geluid er was las ik ergens.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 08:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat ding zit op tientallen km hoogte en mogelijk dus honderd ofzo km van de waarnemer af. In dat geval zou het 5 minuten duren voordat de knal de waarnemer bereikt.
"Micrometeorites found on Earth's surface are smaller than 1 mm" ? En is het anders niet gevaarlijk als er allemaal micro meteorieten op je hoofd vallen?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 09:54 schreef -CRASH- het volgende:
Je kan zelf op meteorieten jacht gaan in je eigen tuin.
Het zullen geen grote exemplaren zijn... Maar micro meteorietjes.
Hoe ????
Men neme
1 (schoenen)doos
1 wit vel papier
1 magneet
plaats het vel papier in de doos
zet de doos een aantal (3 a 4) dagen
op een open plek in de tuin.
na de wachtperiode check je of er kleine
splintertjes in de doos liggen.
Blijven ze aan het magneet hangen dan zijn
het stukjes ijzer/nikkel meteorietjes
Nee? Gebeurd toch dagelijks?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:10 schreef firefly3 het volgende:
[..]
"Micrometeorites found on Earth's surface are smaller than 1 mm" ? En is het anders niet gevaarlijk als er allemaal micro meteorieten op je hoofd vallen?
nee... daar hoef je je geen zorgen om te maken.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:10 schreef firefly3 het volgende:
[..]
"Micrometeorites found on Earth's surface are smaller than 1 mm" ? En is het anders niet gevaarlijk als er allemaal micro meteorieten op je hoofd vallen?
Ok, ik zat te denken aan het feit dat ze misschien door je huid heen kunnen vliegen door de snelheid en cellen kapot kunnen maken, maar ze zullen vast wel afgeremd zijn ofzo.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:38 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
nee... daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Ze wegen minder dan 1 gram
De enige die zich er echt zorgen om moeten maken zijn
de astronauten in o.a. de ISS
Die stukjes worden ongeveer afgeremd tot de normale valsnelheid volgens mij. En aangezien een euro die vanaf een flatgebouw op je hoofd wordt gegooid niet eens echt kwaad kan (afgezien van een harde tik).... zie mythbustersquote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:39 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ok, ik zat te denken aan het feit dat ze misschien door je huid heen kunnen vliegen door de snelheid en cellen kapot kunnen maken, maar ze zullen vast wel afgeremd zijn ofzo.
Als het weer wat beter wordt ga ik dit echt proberen. lijkt me echt weer zoiets dat niet bij mij gebeurt. Of ik krijg meteen een ding van 5 meter doorsnee in m'n tuin...quote:Op zaterdag 16 februari 2013 09:54 schreef -CRASH- het volgende:
Je kan zelf op meteorieten jacht gaan in je eigen tuin.
Het zullen geen grote exemplaren zijn... Maar micro meteorietjes.
Hoe ????
Men neme
1 (schoenen)doos
1 wit vel papier
1 magneet
plaats het vel papier in de doos
zet de doos een aantal (3 a 4) dagen
op een open plek in de tuin.
na de wachtperiode check je of er kleine
splintertjes in de doos liggen.
Blijven ze aan het magneet hangen dan zijn
het stukjes ijzer/nikkel meteorietjes
Hoezo wachten tot het beter weer is...quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:28 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
[..]
Als het weer wat beter wordt ga ik dit echt proberen. lijkt me echt weer zoiets dat niet bij mij gebeurt. Of ik krijg meteen een ding van 5 meter doorsnee in m'n tuin...
"I can do science me!"
En ik over drie dagen zeker in een nat stuk karton zitten graven naar korrels zandquote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:31 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hoezo wachten tot het beter weer is...
Je hoeft er toch niet bij te blijven staan
Dan zet je toch een plastick bak buitenquote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:32 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
[..]
En ik over drie dagen zeker in een nat stuk karton zitten graven naar korrels zand![]()
Thx voor de info, had al een vermoeden overigens.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Die stukjes worden ongeveer afgeremd tot de normale valsnelheid volgens mij. En aangezien een euro die vanaf een flatgebouw op je hoofd wordt gegooid niet eens echt kwaad kan (afgezien van een harde tik).... zie mythbusters
En tsja, het gebeurd idd dagelijks. Dus al was het schadelijk, wat wou je eraan gaan doenWe worden ook elke seconde gebombardeerd door achtergrond straling van het heelal, maar het leven is daar op aangepast.
Hoogte van de explosie is ook belangrijk dit ding is op 20 tot 25 kilometer hoogte ontploftquote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:59 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dit vind ik toch heel vreemd, die cijfers voor de massa zijn veel hoger dan de 10 ton die de Russen eerst gaven. Die kracht van 300 kiloton maakt hem veel sterker dan de ontploffing die Noord-Korea veroorzaakte deze week (schattingen lopen uiteen van 6 tot 40 kiloton, blijkbaar) Bij zo'n ontploffing zou ik toch meer verwachten dan wat gebroken ramen en een gaatje in een meer?
Waarom is hier zo verwarring over?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |