quote:
Op dinsdag 19 februari 2013 02:20 schreef Andromache het volgende:Toch voel ik me heel wanhopig op relatiegebied. Ik snak naar iemand die me ff knuffelt en zegt 'ik hou van jou'. met veel geluk vind ik af en toe iemand die zegt 'ik hou van je kutje' en daar houdt het dan wel mee op. nou twijfel ik, is dit een primaire levensbehoefte, af en toe intimiteit en heb ik alle recht op groot verdriet? of heeft mijn verdriet toch een psychische achtergrond en moet ik weer hulp zoeken? ik denk oprecht niet dat er nu een schema actief is, waarschijnlijk wel de modus Kwetsbaar kind (voor degenen die bekend zijn met schematherapie). En hoe deal ik hier nu mee? De situaties vermijden waar bij er stelletjes opduiken heeft geen zin, dan kan ik mijn hele adressenlijst wel schrappen en ik heb juist behoefte aan sociaal contact.
misschien komt het ook wel allemaal, de behoefte aan troost, omdat ik gefaald heb met mijn scriptie en misschien pas over een jaar mijn diploma haal. het leven lijkt nu ff heel uitzichtloos weer en ik weet oprecht niet hoe ik verder moet in het leven op dit punt, maatschappelijk gezien.
Je hebt een basisbehoefte aan liefde, waardering, begrip en compassie, dat heeft een mens nodig als voeding om te groeien tot de persoon die je echt bent, punt is alleen dat je op de 1e plaats jezelf die dingen moet geven.
Als jij jezelf niet waardeert om wie jij bent, kan een ander dat dan doen? Als jij jezelf ziet als niet goed genoeg, is het dan niet 'logisch' dat je mensen aantrekt die jou ook zo zien en dat gevoel bevestigen? Je leven, en dus ook de mensen die je aantrekt, vormen zich aan de hand van hoe je jezelf ziet.
Het herkennen van het kwetsbare kind, of welk schema dan ook, kan heel handig zijn, het is denk ik alleen niet handig om van het kwetsbare kind vervolgens het ''wachten tot iemand hem/haat gaat vertellen dat hij/zij wel 'goed' is en zich van bevestiging van anderen afhankelijk zijn'' kind te maken, als je snapt wat ik bedoel. Dat is een passieve houding, waar je de macht over iets heel belangrijks en fundamenteels, de bevestiging van wie jij bent, buiten je neer legt.
Jezelf niet waarderen/accepteren maakt je kwetsbaar omdat je dan rondloopt met de angst door anderen op jouw eigen innerlijk negativiteit geraakt te worden, denk dat je er veel aan kunt hebben daar iets mee te gaan doen, al is het maar beginnen met wennen aan het idee jezelf wel de moeite waard te vinden. Daarnaast lijkt me handig voor jezelf na te gaan waardoor en hoe er negatieve gedachten over jezelf gevormd zijn zodat wanneer die de kop op steken je er iets anders/positiever tegenover kunt zetten
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.