Nee dus. Als 'ie even is weggelopen om binnen een wapen te halen, heeft 'ie kunnen nadenken over z'n voornemen. Met voorbedachte rade. "Weloverwogen" is geen criterium. Een compleet gestoorde ontoerekeningsvatbare gek kan ook in juridische zin prima een moord begaan (alleen zal er in dat geval sprake zijn van een strafuitsluitingsgrond).quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:36 schreef Leandra het volgende:
Of iemand er een weloverwogen beslissing over heeft kunnen nemen wel lijkt me.
Nou ja, je stelt dat het in Nederland moeilijker te beoordelen is. Ik denk dat dat wel meevalt. Zoals ik al zei, het middel waarmee je iemand om het leven brengt is helemaal niet interessant voor de vraag of er sprake is van moord of niet.quote:Nee, dat heeft het niet, het is voor ons in NL alleen lastiger te beoordelen hoe men daar in Texas (of all states...) mee om zal gaan, omdat het recht een vuurwapen te dragen daar een groot goed is, en het recht een vuurwapen te gebruiken is ook een stuk ruimer dan in NL, waar het gebruik van een vuurwapen in principe nooit gerechtvaardigd is.
Het feit dat het gebruik van een vuurwapen in NL eigenlijk altijd strafbaar is, en dat ons referentiekader is, maakt het waarschijnlijk lastiger te beoordelen hoe men daar met deze zaak om zal gaan.
[..]
Dat stel ik ook nergens, ik stel alleen dat het OM de zaak al zou kunnen saboteren door hem alleen voor een first degree murder aan te klagen, want daar gaat hij niet voor veroordeeld worden.
Jij verwacht dat de drankrijder binnen die paar seconden moet zijn opgepakt en veroordeeld?quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:44 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
Tja, als niemand anders het doet.
Misschien had de vader helemaal geen vertrouwen in het rechtssysteem.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jij verwacht dat de drankrijder binnen die paar seconden moet zijn opgepakt en veroordeeld?
Maar de vraag is dan ook; als iemand iets begrijpelijks doet, moet dat dan leiden tot geen of minder straf?quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij was 20 en had überhaupt niet mogen drinken, want de drinking age in Texas is 21.
Ongeacht op welke limiet hij zat, hij zat eroverheen.
Men blijft er kennelijk aan voorbij gaan dat de vader de alcomobilist binnen een paar minuten na het ongeluk neergeschoten heeft.
Knappe ouder die zich op zo'n moment bewust is van wat hij doet.
Ik heb helaas van mijn buurmeisje (15) mogen horen hoe het was toen haar vriendinnetje wat naast haar fietste in haar armen stierf nadat ze was aangereden door een dronken automobilist, en als je hoort wat zo'n situatie met je doet dan weet je ook dat je op dat moment absoluut niet toerekeningsvatbaar bent.
Overigens wordt er hier al snel gedaan alsof iedereen die de daad van de vader begrijpt of kan plaatsen hem ook goedkeurt, terwijl dat twee compleet verschillende zaken zijn.
Echter, vind ik degenen die bij voorbaat al roepen dat zij dat NOOIT zouden doen, ook behoorlijk hypocriet, je weet immers nuchter en bij zinnen niet hoe je zult reageren onder de stress die je meemaakt op het moment dat je je kinderen doodgereden ziet worden.
Maar degenen die op voorhand weten dat ze dan ook braaf op een bankje zullen zitten wachten tot de rechter zijn oordeel uitgesproken heeft, wens ik vooral veel zelfbeheersing.
Het is ook een lastig vraagstuk, maar het is iig geen moord met voorbedachte rade, zoals sommigen hier al hebben geroepen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:07 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Maar de vraag is dan ook; als iemand iets begrijpelijks doet, moet dat dan leiden tot geen of minder straf?
"Iets begrijpelijks" is natuurlijk erg subjectief. Ik vind het een lastig vraagstuk.
Nou ja, dat denk jij dus.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is ook een lastig vraagstuk, maar het is iig geen moord met voorbedachte rade, zoals sommigen hier al hebben geroepen.
Dat is ook zo, maar niet als "the moment" is afgelopen..quote:Ik denk dat "the heat of the moment" hier wel gaat meetellen.
Moord is altijd met voorbedachte rade.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is ook een lastig vraagstuk, maar het is iig geen moord met voorbedachte rade, zoals sommigen hier al hebben geroepen.
Ik denk dat "the heat of the moment" hier wel gaat meetellen.
Overigens is Marianne Bachmeier destijds ook behoorlijk mild gestraf, en dat was nota bene in de rechtzaal.
In het Nederlands, maar in de VS heb je verschillende gradaties die wel "murder" worden genoemd, maar een van de eisen voor een second degree murder is al dat het niet premeditated is.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:18 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Moord is altijd met voorbedachte rade.
Vraag is of hij tijd heeft gehad zich te beraden, en dat is hier een grijs gebied. Hij heeft wel heel bewust een wapen gehaald om iemand dood te maken, ipv uit woede de man direct aan te vallen.
quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:32 schreef Jian het volgende:
So much for "misschien maar 2 biertjes op"
Tests showed Banda's blood alcohol was twice the legal limit when his Chevrolet Malibu rear-ended the Barajas' family's
http://www.houstonchronic(...)k-driver-4270089.php
Het dubbele van de limiet voor 21 en ouder.... en die limiet is 0.08%quote:There is no question that this is a heartbreaking case that is tragic for everyone concerned. The report states that Banda’s BAC was more than twice the legal limit of 0.08 percent when he plowed into the pickup truck and fatally injured the two boys.
En jij denkt dat de vader op zo een moment een aantal afwegingen kan maken?quote:Op donderdag 14 februari 2013 22:03 schreef MakkieR het volgende:
Persoonlijk snap ik de vader niet, zal wel de Amerikaanse mentaliteit zijn. In mijn ogen had de dader een veel zwaardere straf te ondergaan als hij moet leven met het feit dat door zijn drank gebruik twee kinderen het leven verloor. Het doodschieten is simpelweg, het stomste wat je kunt doen want in feite maak je het de dronkaard veel makkelijker door zijn leven te ontnemen. Nu mag de vader brommen in de gevangenis en de dader hoeft geen dag meer te leven met zijn zonden. Vraag me af of dit voldoening geeft.
Nee, daarom moet die autorijdende dronkenlap die twee kinderen vermoord heeft ook zeer, zeer zwaar gestraft worden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:47 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij het weet hoor.
Maar moord is nooit goed te praten. Ook al probeer jij dat nog zo hard.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |