abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122778071
Noord-Korea heeft dinsdag een omstreden kernproef uitgevoerd. Dat heeft een diplomaat die werkzaam is bij de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties bevestigd tegenover persbureau Reuters. Het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap meldt dat de VN-Veiligheidsraad naar aanleiding van de test in spoedzitting bijeenkomt.

De proef kwam aanvankelijk naar voren in seismologische gegevens van de Amerikaanse geologische dienst USGS, die om 3.57 uur (Nederlandse tijd) een aardbeving met een kracht van 4,9 op de schaal van Richter registreerde in het noordoosten van Noord-Korea.

Ook het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap maakte melding van de 'kunstmatige beving'. Die wordt gelokaliseerd in de buurt van de plaats waar Noord-Korea gewoonlijk nucleair onderzoek uitvoert. Volgens Yonhap zou Noord-Korea de test maandag hebben aangekondigd bij de Verenigde Staten en China.

Dreigementen
Vorige week voerde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry overleg met zijn Chinese ambtsgenoot Yang Jiechi over Noord-Korea's aanhoudende dreigementen. Bij die gelegenheid waren ze het erover eens dat een Noord-Koreaanse kernproef 'verdere consequenties' zou moeten hebben.

Pyongyang had de nucleaire test aangekondigd nadat de lancering van een Noord-Koreaanse langeafstandsraket, afgelopen december, een resolutie van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties tot gevolg had. Ook China, de enige belangrijke bondgenoot van Noord-Korea, stemde daarmee in. In de resolutie werden nieuwe strafmaatregelen tegen het land in het vooruitzicht gesteld.

'Voorbarig'
Ondanks de aankondiging van de kernproef bestempelden Noord-Koreaanse staatsmedia speculaties daarover de afgelopen dagen tot 'voorbarige gevolgtrekkingen'. Enkele weken geleden meldde het staatspersbureau KCNA nog dat met een nieuwe proef, de derde uit de geschiedenis van het land, 'een nieuwe fase' zou aanbreken 'in de anti-Amerikaanse strijd'.

Het communistische bewind voerde in 2006 zijn eerste kernproef uit. Drie jaar later had de tweede test plaats.

Meer volgt.

[ Bericht 37% gewijzigd door Mark_Boelen op 12-02-2013 05:23:22 ]
  dinsdag 12 februari 2013 @ 05:16:12 #2
395584 fonkeymonkey
HEREEEEEE IS MONKEY
pi_122778076
Belachelijk ook na weer de waarschuwingen, hoelang duurt het nog voor de hell losbreekt.
Benieuwd hoe VS gaat reageren.
"Do the monkey with me"
pi_122778126
haha, zolang ze die bommen op eigen grond gooien

en dit is puur propaganda, zodat heel de wereld tegen noord korea is

Wij doen precies hetzelfde hier in Groningen
pi_122778151
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 06:17 schreef klabbakus het volgende:

Wij doen precies hetzelfde hier in Groningen
Neger, wat?
pi_122778157
Ik heb toch ook wel wat meegemaakt in mijn 34 jaar hier op deze aardbol maar dit gaat toch een beetje de verkeerde richting op ben ik bang.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_122778168
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 06:29 schreef Luigi het volgende:

[..]

Neger, wat?
Neger?

ik zeg: die zogenaamde aardbevingen hier hoor je USA ook niet over, maar als ik NK gebeurt dan zijn het meteen nucleaire testen,
beetje begrijpend lezen racist!
pi_122778179
met kernbom wordt je gewoon heel anders behandelt door de wereld, daarom wil Iran er ook 1 hebben
pi_122778180
Gaswinning is wel andere koek dan nucleaire testen.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 06:40:25 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_122778191
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 06:30 schreef TLC het volgende:
Ik heb toch ook wel wat meegemaakt in mijn 34 jaar hier op deze aardbol maar dit gaat toch een beetje de verkeerde richting op ben ik bang.
Laat je toch niet gek maken door al die angst handelaren. Dit is al jaren aan de gang.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 06:34 schreef klabbakus het volgende:

[..]

Neger?

ik zeg: die zogenaamde aardbevingen hier hoor je USA ook niet over, maar als ik NK gebeurt dan zijn het meteen nucleaire testen,
beetje begrijpend lezen racist!
Er zijn goede (wetenschappelijke) redenen waardoor ze weten dat dit geen reguliere aardbeving was. Tussen de jaren 60 en 90 werd er bijna wekelijks een ondergrondse nucleaire test gedaan door een van de wereldmachten. Dus er is voldoende kennis over het verschil. Zo veroorzaken nucleaire ontploffingen zwakke oppervlaktegolven in tegenstelling tot reguliere aardbevingen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_122778236
De Glorie laat zich letterlijk voelen
pi_122778267
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 06:38 schreef Trebo het volgende:
Gaswinning is wel andere koek dan nucleaire testen.
Precies!
"gaswinning" is wel andere koek dan "nucleaire tests".

Wees blij dat ze de bommen gewoon ondergronds testen en niet op, ik noem maar wat, Hiroshima of Nagasaki gooien....
  dinsdag 12 februari 2013 @ 07:00:02 #12
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_122778271
Wat gaat er nu gebeuren denken jullie?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 07:02:30 #13
395584 fonkeymonkey
HEREEEEEE IS MONKEY
pi_122778286
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 07:00 schreef sonnyspek het volgende:
Wat gaat er nu gebeuren denken jullie?
Ik verwacht dit jaar aardig wat problemen en las net dat we ons niet zo druk moeten maken,
maar Japan wilt eigen sancties trekken, VS zal hier ook niet langer denk ik mee akkoord gaan.
Het klopt dat het al langer gaande is, maar zal het niet een keer z'n punt bereiken?

Het begint toch aardig serieus nu te worden naar mijn gevoel.
"Do the monkey with me"
pi_122778493
De Verenigde Naties zal dit ferm veroordelen.

Hierna zal Yolanthe of Estelle weer het belangrijkste nieuws van de dag zijn.

Einde.
pi_122778500
bron?

dat land kan nog geen wasknijper produceren, laat staan een kernbom... ik geloof echt nooit dat ze de beschikking hebben over een kernbom...
  dinsdag 12 februari 2013 @ 07:40:37 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_122778523
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 07:38 schreef JoPiDo het volgende:
bron?

dat land kan nog geen wasknijper produceren, laat staan een kernbom... ik geloof echt nooit dat ze de beschikking hebben over een kernbom...
Dit is wat je nodig hebt. (maar dan minder ... stuk)

En dan zou je een kernbom kunnen maken. Het is minder moeilijk dan het lijkt. Je moet vooral resources hebben en enkele knappe koppen. Met opiumgeld kom je een eind.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_122778633
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 07:38 schreef JoPiDo het volgende:
bron?

die aardbeving kwam er niet zomaar, en 4,9 is een aardig schokje
pi_122778682
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 06:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Laat je toch niet gek maken door al die angst handelaren. Dit is al jaren aan de gang.

[..]

De Cubacrisis begin jaren '60 liep ook bijna af met een nucleaire oorlog.
pi_122778848
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 07:37 schreef Toefjes het volgende:
De Verenigde Naties zal dit ferm veroordelen.

Hierna zal Yolanthe of Estelle weer het belangrijkste nieuws van de dag zijn.

Einde.
Dit. We zijn veel te druk met ons te consutainen om ons over zoiets druk te kunnen maken.
pi_122778857
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 07:58 schreef TLC het volgende:

[..]

Bijna is niet helemaal
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 12 februari 2013 @ 08:23:28 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_122778896
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 07:58 schreef TLC het volgende:

[..]

Compleet andere situatie in een compleet andere tijd met andere partijen die tegenwoordig compleet andere stockpiles hebben.

NK blaft al bijna 7 jaar maar bijt niet. Ze weten dat als ze ook maar iets proberen het hele land gecarpetbombed kan worden binnen luttele uren met Amerikaanse ICBM's. Ze maken misschien geen nieuwe meer maar er liggen er nog genoeg.
pi_122779383
Wat SpecialK zegt. Er is toch feitelijk amper dreiging? Al zouden ze het doen, atoompie richting US bijvoorbeeld, dan zullen ze in no-time aangepakt worden.
En dan kunnen ze niks meer. Er vallen meer doden door opium ieder jaar, ga daar eens wat aan doen als wereldgemeenschap.
pi_122779869
NK heeft weer rijst cake nodig :').
Get it and Bet it
pi_122779937
De VS staan trouwens volkomen machteloos, het is ondenkbaar dat er met militaire middelen ingegrepen zal worden, wat de Noord Koreanen heel goed weten. Ze kunnen dus doen wat ze willen. De Noord Koreaanse regering is een proxy van de Chinese regering, bedoeld om Zuid Korea en Japan te intimideren zonder direct verantwoordelijk te zijn.
pi_122780497
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 05:16 schreef fonkeymonkey het volgende:
Belachelijk ook na weer de waarschuwingen, hoelang duurt het nog voor de hell losbreekt.
Benieuwd hoe VS gaat reageren.
De VS gaat daar echt niet de hel los laten breken. Natuurlijk zullen ze dat (uiteindelijk) wel winnen, maar dat zal ze toch genoeg levens en geld kosten. Daar zitten de Amerikaanse burgers echt niet op te wachten.
En ZK + Japan zullen niet in hun eentje aanvallen, al is het maar om China niet boos te maken.
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_122780547
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 08:23 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Compleet andere situatie in een compleet andere tijd met andere partijen die tegenwoordig compleet andere stockpiles hebben.

NK blaft al bijna 7 jaar maar bijt niet. Ze weten dat als ze ook maar iets proberen het hele land gecarpetbombed kan worden binnen luttele uren met Amerikaanse ICBM's. Ze maken misschien geen nieuwe meer maar er liggen er nog genoeg.
NK platbombarderen met ICBM's is leuk, en voor Amerika ook zeker doable. Maar ik denk dat China, ZK en Rusland niet zo blij zullen zijn met de fallout.
..non est vivere sed valere vita est ..
  dinsdag 12 februari 2013 @ 10:44:28 #27
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_122781516
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 10:02 schreef Augustus_Thijs het volgende:

[..]

NK platbombarderen met ICBM's is leuk, en voor Amerika ook zeker doable. Maar ik denk dat China, ZK en Rusland niet zo blij zullen zijn met de fallout.
Westerse kernwapens zijn tegenwoordig vrij schoon en efficient. Dat was deels een reden van al dat testen die decennia. Een kernwapen is smerig doordat er niet in exacte mate is uitgerekend wat de vervalproducten zijn. Toen de eerste kernwapens werden gemaakt werd er gebruik gemaakt van de makkelijkst produceren isotopen die vervallen naar schadelijk moeilijk op te ruimen producten.

Ik denk overigens dat Pyongyang en enkele grotere militaire installaties aan flarden schieten al voldoende zou zijn. Zuid-Korea staat ook te trappelen om de grens over te mogen steken en zelfs een China gaat niet moeilijk blijven doen als er zojuist een Amerikaanse stad is afgefikt.

Een nuke sturen richting de VS is de snelste manier voor NK om op te houden te bestaan en hoe schizofreen die leiders van dat land wel niet zijn hebben ze dat nog net wel door. Het enige vervelende is als ze die kernwapens weg gaan geven aan terroristische organisaties maar om eerlijk te zijn vind ik Rusland wat dat betreft 10 keer gevaarlijker. Die zijn al eerder kleine nucleaire wapens "kwijtgeraakt". :')
  Moderator dinsdag 12 februari 2013 @ 11:16:28 #28
8781 crew  Frutsel
pi_122782348
Nou... Zuid Korea ook maar nukes geven dan? we moeten toch ergens de balans weer herstellen :{
pi_122793742
quote:
Noord-Korea zegt nooit te zullen buigen voor VN-resoluties ten aanzien van zijn nucleaire programma. De vooruitzichten voor een kernwapenvrij Koreaans schiereiland zijn 'somber' door de 'vijandige' Amerikaanse politiek, zei de leider van de Noord-Koreaanse delegatie bij het VN-forum voor Ontwapening in Genève.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla(...)oef-noord-korea.html

Dan vraag ik me af, waarom testen ze nucleaire wapens uit als ze een zogenaamd 'kernwapenvrij' schiereiland willen zijn. :')
pi_122794074
De grote spil in dit conflict is China die Noord-Korea de hand boven het hoofd houden.

Als China geen bondgenoot was van Noord-Korea hadden de VS, Japan en Zuid-Korea al lang aangevallen. De reden dat de VS Irak binnenvielen:

- Irak had geen bondgenoten
- Olie

Van Noord-Korea weet je wel zeker dat ze een kernbom hebben, maar ik twijfel nog steeds aan het bereik van een raket, denk niet dat ze de VS kunnen aanvallen met een raket.

Laat ze maar lekker blaffen, blaffende honden bijten niet. Het volk is trouwens compleet verziekt en gebrainwashed, dat zag je maar al te goed na de dood van Kim Jong Il. En zichzelf dan ook nog de Democratische Volksrepubliek Noord-Korea noemen :')
pi_122795515
"Hand boven het hoofd houden" of simpelweg tolereren omdat ze niet op een oorlog en miljoenen gehersenspoelde vluchtelingen zitten te wachten?

En alsof een mogelijke kruisraket ook maar 1 km buiten de grenzen kan komen zonder neergehaald te worden.
pi_122798723
Kameraad Kim Jong-Un schrijft geschiedenis
pi_122802195
Tough U.N. action vowed after North Korean nuclear test. Kim Jong-Unhappy.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_122803726
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 09:02 schreef my2cents het volgende:
Wat SpecialK zegt. Er is toch feitelijk amper dreiging? Al zouden ze het doen, atoompie richting US bijvoorbeeld, dan zullen ze in no-time aangepakt worden.
En dan kunnen ze niks meer. Er vallen meer doden door opium ieder jaar, ga daar eens wat aan doen als wereldgemeenschap.
En wat als ze ook een atoombom in een schip plaatsen richting Europa? Is het dan wel een probleem?
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_122804806
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 11:16 schreef Frutsel het volgende:
Nou... Zuid Korea ook maar nukes geven dan? we moeten toch ergens de balans weer herstellen :{
Wordt lastig gezien ze het NPT hebben ondertekend. Maar ik zie graag dat landen als Z-Korea en Japan kernwapens ontwikkelen om de balans te herstellen, ondanks dat heel lastig gaat vanwege het NPT.
pi_122804868
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:44 schreef firefly3 het volgende:

[..]

En wat als ze ook een atoombom in een schip plaatsen richting Europa? Is het dan wel een probleem?
Naar mijn weten heeft N-Korea niet zo'n grote hekel aan Europa, dit itt de VS.
pi_122805525
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:44 schreef firefly3 het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/buitenla(...)d-voorspoed-toe.html
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-naar-noord-korea/
http://www.nu.nl/politiek(...)et-premierschap.html

quote:
Er is wel sprake van enige handel tussen Nederland en Noord-Korea. Nederlandse bedrijven exporteren bijvoorbeeld machines, voedingsmiddelen en landbouwproducten naar Noord-Korea. Ook investeren Nederlandse bedrijven in de productie van kleding in Noord-Korea.
Wij zijn in ieder geval veilig :7 _O_ .
pi_122805687
De kans dat ze met hun bommen het eigen land opblazen is groot.
pi_122805708
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_122808986
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:14 schreef Daffodil31LE het volgende:
Tough U.N. action vowed after North Korean nuclear test. Kim Jong-Unhappy.
Dat doet me denken aan Kim Jong-Ill.
  Moderator dinsdag 12 februari 2013 @ 23:20:58 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_122812709
boeiuh

we wisten al dat ze kernwapens hadden en we wisten dat ze daar niet mee op gingen houden

dan zijn testen onvermijdelijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_122813373
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:20 schreef sp3c het volgende:

dan zijn testen onvermijdelijk
Maar wat nu als zo'n test niet goed gaat?
  Moderator dinsdag 12 februari 2013 @ 23:40:07 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_122813600
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:34 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Maar wat nu als zo'n test niet goed gaat?
dan gaan er een heleboel (Noord) Koreanen dood
pi_122813781
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

dan gaan er een heleboel (Noord) Koreanen dood
Ze hebben al last van aardbevingen net zoals die arme Groningers.
  Moderator dinsdag 12 februari 2013 @ 23:46:25 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_122813907
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:43 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ze hebben al last van aardbevingen net zoals die arme Groningers.
het enige mooie aan Groningen is Kardinge

mijn probleem is het niet, wat ze met hun land doen moeten ze zelf weten en ze hebben daar wel grotere problemen dan die paar aardbevingen geloof ik!
pi_122814020
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:46 schreef sp3c het volgende:

ze hebben daar wel grotere problemen dan die paar aardbevingen geloof ik!
Op papier is er niets aan de hand.
pi_122814352
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 06:38 schreef BlueRoom het volgende:
met kernbom wordt je gewoon heel anders behandelt door de wereld, daarom wil Iran er ook 1 hebben
Zelfs Iran heeft deze test veroordeeld, en ze roepen op om alle kernwapens te vernietigen!
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE91B0KC20130212

Zoals ik het begrijp is het trouwens nog niet duidelijk of het voor de derde keer een plutonium-bom of uraniumbom zou zijn.
Dit artikel uit 2012 belicht het verschil:
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE83Q0WC20120427
Hun voorraad plutonium zouden ze zelf hebben aangemaakt, maar niet uitgebreid sinds 2007.
Als deze bom via verrijking van uranium gebeurd is, staan ze er in principe beter voor (ironisch genoeg zouden ze anders per test juist minder machtig als kernmacht zijn...)
Weet iemand waar Noord-Korea oorspronkelijk het laag verrijkte uranium heeft gehaald (uit eigen bodem?)
pi_122814645
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Weet iemand waar Noord-Korea oorspronkelijk het laag verrijkte uranium heeft gehaald (uit eigen bodem?)
Uit zeewater of uit eigen bodem vermoed ik.
One man's trash, another man's treasure.
  woensdag 13 februari 2013 @ 00:46:24 #49
395584 fonkeymonkey
HEREEEEEE IS MONKEY
pi_122815754
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:57 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Zelfs Iran heeft deze test veroordeeld, en ze roepen op om alle kernwapens te vernietigen!
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE91B0KC20130212

Zoals ik het begrijp is het trouwens nog niet duidelijk of het voor de derde keer een plutonium-bom of uraniumbom zou zijn.
Dit artikel uit 2012 belicht het verschil:
http://www.reuters.com/ar(...)-nkorea-enrichment-i
En nog vind ik dit moeilijk om te geloven, geen kernwapens in de wereld etc.
Maar waarom doen ze zelf nog steeds zo moeilijk dan?
"Do the monkey with me"
pi_122816296
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 00:46 schreef fonkeymonkey het volgende:
En nog vind ik dit moeilijk om te geloven, geen kernwapens in de wereld etc.
Het zou ook dom zijn denk. Er zijn best nuttige toepassingen voor kernwapens te bedenken. Zoals het uit koers brengen van de asteroïde die van plan is om bij Aarde op bezoek te komen. Ik verwacht overigens niet dat men inzet op het totaal verdwijnen van kernwapens. Waarschijnlijk haalt men ze zodanig uit elkaar dat het geen kernwapens meer zijn, maar dat je binnen korte tijd weer over een uitgebreid arsenaal kunt beschikken als je ze weer in elkaar zet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')