abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122823461
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:38 schreef _VoiD_ het volgende:
Daarbij wordt de premie ook steeds verhoogd, dus voorzien ze al in een stijging van restschulden die kwijtgescholden (lees: betaald door NHG) moeten worden.
En zelfs in een jaar als 2012 dat toch niet best was stegen de reserves van de NHG nog gewoon. 5 of 10 jaar met een echt beroerde economie zijn misschien niet houdbaar maar daar is vooralsnog geen sprake van.
pi_122823559
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En zelfs in een jaar als 2012 dat toch niet best was stegen de reserves van de NHG nog gewoon. 5 of 10 jaar met een echt beroerde economie zijn misschien niet houdbaar maar daar is vooralsnog geen sprake van.
Wat is een 'echt beroerde economie'? We hebben al 2 recessies achter de rug in een paar jaar tijd en eigenlijk kwakkelt de boel al vanaf 2001.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_122823629
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Wat is een 'echt beroerde economie'? We hebben al 2 recessies achter de rug in een paar jaar tijd en eigenlijk kwakkelt de boel al vanaf 2001.
Het aantal gedwongen verkopen moet echt veel groter gaan worden door een sterk oplopende werkeloosheid bijvoorbeeld. En als het even kan ook gecombineerd met een sterk stijgende rente.
pi_122823892
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het aantal gedwongen verkopen moet echt veel groter gaan worden door een sterk oplopende werkeloosheid bijvoorbeeld. En als het even kan ook gecombineerd met een sterk stijgende rente.
Zou het overeind blijven bij Griekse toestanden bijvoorbeeld? Daar zitten we nog erg ver vanaf maar ondenkbaar is het niet natuurlijk.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_122824125
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Zou het overeind blijven bij Griekse toestanden bijvoorbeeld? Daar zitten we nog erg ver vanaf maar ondenkbaar is het niet natuurlijk.
Bij een groots drama van Griekse proporties hebben we een probleem. Maar dan is dit onderdeel maar bescheiden naar verhouding en zijn vermoedelijk alle banken genationaliseerd en krijgt de overheid het linksom of rechtsom voor de kiezen.

In de basis is het een vrij solide regeling.
pi_122825108
De starters schieten er niets mee op. De kredietwaardigheid wordt verhoogd doordat je in 35 jaar 50% gaat afbetalen. Hierdoor zullen ook de woningprijzen minder hard dalen en aan het einde van de looptijd heb je nog meer betaald dan nu al het geval is. Had dan de overdrachtsbelasting afgeschaft. Alles om de bubble in stand te houden totat de crisis is overgewaaid kennelijk.
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:53:58 #207
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122825453
AEDES is ook niet blij met deze inkomensafhankelijke krentebollen
http://www.telegraaf.nl/b(...)chts__lapwerk__.html

En oudere huurders die boven de 40.000 zitten kunnen geen hypotheek krijgen , die gaan gewoon het land uit, blijven de tokkies over voor de woningcorperaties

quote:
vr 31 dec 1999, 00:00 |lees voor
Dit is slechts lapwerk

AMSTERDAM - Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties, kan zich nog niet erg vinden in het akkoord over de woningmarkt.

Aedes: „Het akkoord helpt woningcorporaties niet. De investeringscapaciteit van woningcorporaties gaat er waarschijnlijk op achteruit.
De verhuurdersheffing wordt weliswaar verlaagd, maar door het akkoord zullen corporaties ook fors minder aan huurinkomsten binnenkrijgen.
Daardoor kunnen wij minder investeren, in bijvoorbeeld nieuwbouw.

Wij zien ook geen structurele aanpak van de problemen op de woningmarkt. Dit is slechts een beetje lapwerk. Wij pleiten bovendien al een hele tijd om de plannen voor een inkomensafhankelijke huur van de tafel te halen. Het is volgens ons onbegrijpelijk dat het kabinet daar nu toch mee door lijkt te gaan.”
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_122825639
quote:
100% aflossen in 30 jaar blijft toch de norm

Het brede akkoord over de woningmarkt geeft geen lucht bij het aflossen van de hypotheken. Het volledig en annuitair aflossen van hypotheken binnen 30 jaar blijft de norm. Wel kan je extra lenen om je rente te betalen.

De brief van Blok: Kamerbrief over de aanpak van de problemen op de woningmarkt.
Letterlijk schrijft minister Blok:

Wel komt er de mogelijkheid om naast de hypotheek een tweede lening af te sluiten tot 50% van de waarde van de woning en een looptijd van maximaal 35 jaar. Deze tweede lening kan niet worden afgetrokken van de belastingen. Dit betekent dat in de eerste jaren de maandlasten lager uitvallen. Over de gehele periode zijn de kosten echter hoger wanneer de consument voor dit product kiest. Dit leidt niet tot wijziging van de Wet IB 2001.
Als voorbeeld geeft het ministerie:

Bij een annuïtaire hypotheek van 200.000 euro, kan je daarnaast een oplopende lening van 100.000 euro afsluiten, waarmee je de oplopende rentelasten kan dempen, aldus de woordvoerder van minister Blok. De nieuwe lening is niet aftrekbaar van de belastingen. De mogelijkheid tot extra lenen geldt ook voor bestaande hypotheken.

De vraag is overigens waarom de banken deze leningen zullen verstrekken. De extra lening zal worden gezien als een persoonlijk krediet.

Rtlz
Niet veel mensen en nog minder de banken zullen staan trappelen met deze 50% persoonlijk krediet versie. Vooral omdat de rente over dat deel niet belastingaftrekbaar is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_122825797
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:59 schreef Digi2 het volgende:
Niet veel mensen en nog minder de banken zullen staan trappelen met deze 50% persoonlijk krediet versie. Vooral omdat de rente over dat deel niet belastingaftrekbaar is.
Doe je als bank toch gewoon deel A van de hypotheek tegen 8% en deel B (aflossingsvrij) tegen 1%. :+
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_122825799
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Deze variant is geen nieuws voor mij hoor :) Netjes gezekerd onder een parapluhypotheek, maakt voor banken geen flaus aus.
pi_122825861
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:53 schreef HD9 het volgende:
AEDES is ook niet blij met deze inkomensafhankelijke krentebollen
http://www.telegraaf.nl/b(...)chts__lapwerk__.html

En oudere huurders die boven de 40.000 zitten kunnen geen hypotheek krijgen , die gaan gewoon het land uit, blijven de tokkies over voor de woningcorperaties

[..]

Van sommige ouwe zeikerds denk ik inderdaad, laat die fijn oprotten en uitgeknepen worden in een ander land, kunnen ze daar miepen tot ze een ons wegen ;)
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:07:42 #212
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122825920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Van sommige ouwe zeikerds denk ik inderdaad, laat die fijn oprotten en uitgeknepen worden in een ander land, kunnen ze daar miepen tot ze een ons wegen ;)
er zijn zat landen in europa waar een huis net zoveel kost als een auto, heb je helemaaal geen woonlasten meer, en ben je toch aftrekbaar
pi_122825948
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:07 schreef HD9 het volgende:

[..]

er zijn zat landen in europa waar een huis net zoveel kost als een auto, heb je helemaaal geen woonlasten meer, leuk he
meestal staat die auto dan ook binnen twee minuten op vier blokken ;)
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:09:17 #214
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122825981
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

meestal staat die auto dan ook binnen twee minuten op vier blokken ;)
is juist goed dan ga je meer fietsen he
pi_122826003
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:09 schreef HD9 het volgende:

[..]

is juist goed dan ga je meer fietsen he
ja, ga fietsen man!
pi_122826004
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:07 schreef HD9 het volgende:

[..]

er zijn zat landen in europa waar een huis net zoveel kost als een auto, heb je helemaaal geen woonlasten meer, en ben je toch aftrekbaar
Maar niet iedereen kan een Maybach betalen he.
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:10:47 #217
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122826043
ik hoef geen maybach , ik heb een belastingvrije auto

[ Bericht 100% gewijzigd door HD9 op 13-02-2013 13:17:23 ]
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:45:25 #218
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_122827304
Ik ben even aan het rekenen gegaan.
Het effect van de nieuwe hypotheekmaatregelen op de maandlasten

Aannames:
-Starter op de woningmarkt (nog 30 jaar recht op renteaftrek), voor het rekengemak ingaande begin 2013
-Belastingschijf 42%, dus vanaf 2034 jaarlijks 0,5% minder renteaftrek
-Bij 50% aflossingsvrij wordt voor de renteaftrek uitgegaan van 100% annuitaire aflossing in 30 jaar
-Rentepercentage 5%
-Totale hypotheek 200.000 euro
-huurwaardeforfait en andere ingewikkeldmakerij heb ik niet meegenomen
-afronding: ik heb de rente per jaar i.p.v. per maand berekend, zo past de spreadsheet op mijn monitor

De opties:
1. Annuitair 100% aflossen in 30 jaar
2. Annuitair 50% aflossen in 35 jaar, en 50% aflossingsvrij

De kosten (netto na HRA per jaar):
1. Blauwe lijn
Totale kosten over 35 jaar: 310.841 euro
2. Rode lijn
Totale kosten over 35 jaar: 309.284 euro

Hoewel het kort door de bocht is om bedragen over deze termijn zo op te tellen, is dat precies wat er in november/december veelvuldig in de media gebeurde ("kopers zijn in januari 30.000 euro duurder uit"). Daarom even optellen ter vergelijking: Optie 2 is over 35 jaar 1557 euro goedkoper uit dan optie 1!

De catch
1. Na 30 jaar is bewoner 1 100% eigenaar van het huis, en heeft geen maandelijkse hypotheeklasten meer.
2. Na 35 jaar heeft bewoner 2 nog 100.000 euro schuld en betaalt nog steeds steeds 5000 euro (netto) per jaar aan rente.

Totaal betaalde rente
1.
Netto: 110.841 euro
Bruto: 190.309 euro
2.
Netto 209.384 euro plus 5.000 euro voor elk extra jaar
Bruto: 288.751 euro plus 5.000 euro voor elk extra jaar

Note: de rode lijn lijkt recht maar is dat niet. Dit is toeval: de renteaftrek neemt vrijwel even hard af als het rentedeel in de annuitaire 50%.

Samenvatting
Bewoner 2 heeft zoals verwacht de eerste 30 jaar iets lagere maandlasten dan bewoner 1*
Bewoner 1 is op langere termijn beter af, omdat de totale kosten uiteindelijk lager zijn en hij niet voor de rest van zijn leven 100.000 euro schuld houdt
De grote winnaar van deze wetswijzigingen: de banken! Zij ontvangen de komende 35 jaar 98.442 euro extra, plus 5000 euro voor elk volgend jaar!

*Let op: dit is uitgaande van hetzelfde hypotheekbedrag. Veel waarschijnlijker is dat deze regelgeving (volgens de wens van lobbypartijen en politiek) leidt tot minder prijsdalingen en daardoor een hogere verkoopprijs, waardoor de maandlasten de eerste 30 jaar vrijwel gelijk zullen zijn aan de situatie waarin 100% aflossen in 30 jaar verplicht wordt gesteld. Bewoner 2 heeft dan alsnog alle nadelen, maar zonder de lagere maandlasten gedurende de eerste 30 jaar.
De verkopende partij van het huis is wellicht een tweede winnaar, zij het in iets mindere mate dan de banken, omdat deze partij een hogere verkoopprijs kan krijgen.

De grote verliezer is de starter, die wordt opgezadeld met een groter deel van schulden uit het verleden!
Het mag allang duidelijk zijn dat politici erg slecht kunnen rekenen, en ik verwacht niet dat ook maar een van de politici bovenstaande de laatste dagen even in een spreadsheet heeft geklopt, dus de vraag blijft: waarom deze wijzigingen? Is het doel huizenprijzen hoog te houden? Prima, maar zeg dat dan gewoon!
Ik hoop in ieder geval voldoende aangetoond te hebben dat de starter met deze veranderingen niet geholpen is.
censuur :O
pi_122827698
Op het damrak zijn ze blij met de plannen van het kabinet. Bam +9% Heymans + 9%
pi_122827753
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ben even aan het rekenen gegaan.
Het effect van de nieuwe hypotheekmaatregelen op de maandlasten

Aannames:
-Starter op de woningmarkt (nog 30 jaar recht op renteaftrek), voor het rekengemak ingaande begin 2013
-Belastingschijf 42%, dus vanaf 2034 jaarlijks 0,5% minder renteaftrek
-Bij 50% aflossingsvrij wordt voor de renteaftrek uitgegaan van 100% annuitaire aflossing in 30 jaar
-Rentepercentage 5%
-Totale hypotheek 200.000 euro
-huurwaardeforfait en andere ingewikkeldmakerij heb ik niet meegenomen
-afronding: ik heb de rente per jaar i.p.v. per maand berekend, zo past de spreadsheet op mijn monitor

De opties:
1. Annuitair 100% aflossen in 30 jaar
2. Annuitair 50% aflossen in 35 jaar, en 50% aflossingsvrij

De kosten (netto na HRA per jaar):
1. Blauwe lijn
Totale kosten over 35 jaar: 310.841 euro
2. Rode lijn
Totale kosten over 35 jaar: 309.284 euro

[ afbeelding ]

Hoewel het kort door de bocht is om bedragen over deze termijn zo op te tellen, is dat precies wat er in november/december veelvuldig in de media gebeurde ("kopers zijn in januari 30.000 euro duurder uit"). Daarom even optellen ter vergelijking: Optie 2 is over 35 jaar 1557 euro goedkoper uit dan optie 1!

De catch
1. Na 30 jaar is bewoner 1 100% eigenaar van het huis, en heeft geen maandelijkse hypotheeklasten meer.
2. Na 35 jaar heeft bewoner 2 nog 100.000 euro schuld en betaalt nog steeds steeds 5000 euro (netto) per jaar aan rente.

Totaal betaalde rente
1.
Netto: 110.841 euro
Bruto: 190.309 euro
2.
Netto 209.384 euro plus 5.000 euro voor elk extra jaar
Bruto: 288.751 euro plus 5.000 euro voor elk extra jaar

[ afbeelding ]
Note: de rode lijn lijkt recht maar is dat niet. Dit is toeval: de renteaftrek neemt vrijwel even hard af als het rentedeel in de annuitaire 50%.

Samenvatting
Bewoner 2 heeft zoals verwacht de eerste 30 jaar iets lagere maandlasten dan bewoner 1*
Bewoner 1 is op langere termijn beter af, omdat de totale kosten uiteindelijk lager zijn en hij niet voor de rest van zijn leven 100.000 euro schuld houdt
De grote winnaar van deze wetswijzigingen: de banken! Zij ontvangen de komende 35 jaar 98.442 euro extra, plus 5000 euro voor elk volgend jaar!

*Let op: dit is uitgaande van hetzelfde hypotheekbedrag. Veel waarschijnlijker is dat deze regelgeving (volgens de wens van lobbypartijen en politiek) leidt tot minder prijsdalingen en daardoor een hogere verkoopprijs, waardoor de maandlasten de eerste 30 jaar vrijwel gelijk zullen zijn aan de situatie waarin 100% aflossen in 30 jaar verplicht wordt gesteld. Bewoner 2 heeft dan alsnog alle nadelen, maar zonder de lagere maandlasten gedurende de eerste 30 jaar.
De verkopende partij van het huis is wellicht een tweede winnaar, zij het in iets mindere mate dan de banken, omdat deze partij een hogere verkoopprijs kan krijgen.

De grote verliezer is de starter, die wordt opgezadeld met een groter deel van schulden uit het verleden!
Het mag allang duidelijk zijn dat politici erg slecht kunnen rekenen, en ik verwacht niet dat ook maar een van de politici bovenstaande de laatste dagen even in een spreadsheet heeft geklopt, dus de vraag blijft: waarom deze wijzigingen? Is het doel huizenprijzen hoog te houden? Prima, maar zeg dat dan gewoon!
Ik hoop in ieder geval voldoende aangetoond te hebben dat de starter met deze veranderingen niet geholpen is.
Optie twee is helemaal geen optie. Ook niet binnen de nieuwe plannen.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 13 februari 2013 @ 14:01:33 #221
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_122827854
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Optie twee is helemaal geen optie. Ook niet binnen de nieuwe plannen.
Ja hey, dat ze de plannen tijdens het maken van m'n spreadsheet weer aanpassen kan ik ook niet helpen... De laatste 4 jaar hebben we grofweg 12 grote wijzigingen gehad in de woningmarkt-wetgeving. Ik verwacht er de komende 4 jaar zeker nog 12...

Toch komt optie 2 redelijk overeen met de nieuwste plannen: een lening afsluiten om de rente mee te betalen. Een andere naam voor vrijwel hetzelfde, maak maar een nieuwe spreadsheet ;)
pi_122827962
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ja hey, dat ze de plannen tijdens het maken van m'n spreadsheet weer aanpassen kan ik ook niet helpen... De laatste 4 jaar hebben we grofweg 12 grote wijzigingen gehad in de woningmarkt-wetgeving. Ik verwacht er de komende 4 jaar zeker nog 12...
De berichtgeving van de kranten hierover is ook niet echt helder. Op de website van rijksoverheid staat het iets duidelijker uitgelegd.

quote:
Toch komt optie 2 redelijk overeen met de nieuwste plannen: een lening afsluiten om de rente mee te betalen. Een andere naam voor vrijwel hetzelfde, maak maar een nieuwe spreadsheet ;)
Optie twee als lening naast de reguliere hypotheek (optie 1) maar dan beperkt tot 50% van de woningwaarde (en inderdaad geen renteaftrek).
Allah Al Watan Al Malik
pi_122828021
Allah Al Watan Al Malik
pi_122828110
Begrijp ik nu goed dat het plan is dat je een lening zou kunnen afsluiten om daarmee je hypotheekrente te betalen? Om de schuldencrisis te lijf te gaan, gaan we nu nog meer lenen?
  woensdag 13 februari 2013 @ 14:14:06 #225
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122828357
de overheid in nederland is helemaal van het padje af, ik hoor hier dat als je tegenwoordig een huis wil huren, dan moet je een heel dossier meenemen, jaaropgaaf, uitreksel GBA, contract werkgever, paspoort en laatste loonstrook en belastingaanslag van hele familie
  woensdag 13 februari 2013 @ 14:22:08 #226
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_122828648
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:07 schreef announcement het volgende:
Begrijp ik nu goed dat het plan is dat je een lening zou kunnen afsluiten om daarmee je hypotheekrente te betalen? Om de schuldencrisis te lijf te gaan, gaan we nu nog meer lenen?
Daar lijkt het wel op! Ik zei het vorig jaar al eens gekscherend: i.p.v. aflossingsvrij rentevrije hypotheken! Je rente/aflossing betalen met een andere lening, dat doen veel mensen met creditcards ook!

quote:
quote:
Op deze maatregel kwam kritiek, omdat dit zou leiden tot een prijsdaling van de woningen en over de gehele periode de kosten van de hypotheek hoger zou uitvallen.
Zoals mijn verhaal hierboven duidelijk maakt: dat ligt er maar net aan naar welke periode je kijkt... 't Is nogal selectief om de lastenvrije periode te negeren in de vergelijking met de aflossingsvrije variant waarbij je nooit lastenvrij komt te wonen.

quote:
De koper leent daarmee extra geld om zijn hypotheeklasten te kunnen betalen. Zo financiert hij niet zijn woning maar zijn hypotheek.
Hiermee ben je werkelijk op alle mogelijke manieren slechter af! Straks heb je een "meegroeihypotheek": nu 200k lenen, over 30 jaar 400k schuld!
  woensdag 13 februari 2013 @ 14:24:01 #227
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122828723
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:

Hiermee ben je werkelijk op alle mogelijke manieren slechter af! Straks heb je een "meegroeihypotheek": nu 200k lenen, over 30 jaar 400k schuld!
och die had ik vroeger ook, iedere vijf jaar nam ik extra geld voor een nieuwe auto en wat extra zakgeld
pi_122828764
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Huurders zijn niet zijn achterban over het algemeen. Het blijft wel politiek hè? Wat dat betreft komt de PvdA er erg bekaaid af in dit akkoord.
ik hou niet zo van die manier van redeneren bij een regeringspartij. Over de CU bijv wordt steeds gezegd dat ze hun eigen programma wat opzij kunnen zetten om vanuit het landsbelang beslissingen te nemen, zoals ze nu gedaan hebben, en dat vind ik een stuk prettiger overkomen.
  woensdag 13 februari 2013 @ 15:12:24 #229
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122830637
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:24 schreef poemojn het volgende:

[..]

ik hou niet zo van die manier van redeneren bij een regeringspartij. Over de CU bijv wordt steeds gezegd dat ze hun eigen programma wat opzij kunnen zetten om vanuit het landsbelang beslissingen te nemen, zoals ze nu gedaan hebben, en dat vind ik een stuk prettiger overkomen.
dit heeft niets met landsbelang te maken, het is huurders afknijpen, anders niets, gelukkig heb ik een huis in het buitenland voor een koopje
  woensdag 13 februari 2013 @ 15:18:53 #230
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_122830925
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:12 schreef HD9 het volgende:

[..]

dit heeft niets met landsbelang te maken, het is huurders afknijpen, anders niets, gelukkig heb ik een huis in het buitenland voor een koopje
Nee hoor, alleen een specifieke groep huurders van bepaalde sociale objecten.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  woensdag 13 februari 2013 @ 15:43:31 #231
372108 FredericBastiat
Idioten zijn van alle tijden.
pi_122832113
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bij een groots drama van Griekse proporties hebben we een probleem. Maar dan is dit onderdeel maar bescheiden naar verhouding en zijn vermoedelijk alle banken genationaliseerd en krijgt de overheid het linksom of rechtsom voor de kiezen.

In de basis is het een vrij solide regeling.
Als de trend in het aantal gedwongen verkopen van de afgelopen jaren zich op exact dezelfde wijze voortzet, oftewel niet eens een verslechtering in de trend van de economische situatie (wat er natuurlijk wel gewoon aan zit te komen), is binnen 5 jaar de pot leeg.

So much for solide.
  woensdag 13 februari 2013 @ 16:03:21 #232
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122833024
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:18 schreef Sjabba het volgende:

[..]

binnenkort zijn de sociale huurwoningen door het huuropdrijven van de overheid duurder dan vergelijkbare vrijesector woningen en de huurders die in die woningen wonen, worden door de VS verhuurders niet geaccepteerd wegens te laag inkomen, vanwege overwerk / geen vast inkomen / ZZP er

50% van de vrijsector huurders krijgt geen vrije sector woning meer als ze willen verhuizen, laat steaan de opgejaagde corporatiehuurders

quote:
Huurwoning vrije sector
.Een vrije sector huurwoning is een woning met een rekenhuur vanaf ¤ 681,02 ofwel 143 punten (per 1-1-2013). Een vrije sector woning is direct te huur. U hoeft zich hiervoor niet in te schrijven bij WoningNet. U moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:.

Uw netto maandinkomen is minimaal 3x de bruto huurprijs.
U heeft een vast inkomen uit een dienstverband of een eigen bedrijf.
Geen groepen studenten of groepen vrienden.
Aanbod van vrije sector huurwoningen van De Key
De Key verhuurt vrije sector huurwoningen in Amsterdam, Diemen en Zandvoort. Via de volgende websites kunt u zoeken in ons aanbod:

[ Bericht 12% gewijzigd door HD9 op 13-02-2013 16:19:39 ]
  woensdag 13 februari 2013 @ 16:30:05 #233
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_122834225
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:03 schreef HD9 het volgende:

[..]

binnenkort zijn de sociale huurwoningen door het huuropdrijven van de overheid duurder dan vergelijkbare vrijesector woningen en de huurders die in die woningen wonen, worden door de VS verhuurders niet geaccepteerd wegens te laag inkomen, vanwege overwerk / geen vast inkomen / ZZP er

50% van de vrijsector huurders krijgt geen vrije sector woning meer als ze willen verhuizen, laat steaan de opgejaagde corporatiehuurders

[..]

Hohoho, je hoeft als single natuurlijk niet in een eengezinswoning te wonen he. Je moet je maatstaven wat bij gaan stellen, zuur he?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  woensdag 13 februari 2013 @ 16:53:10 #234
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_122835187
Ben anders blij met de btw-verlaging voor verbouwen. Tenminste, als ik ervan kan profiteren. We gaan in april de keuken verbouwen. De offerte is getekend, de eerste factuur (een kwart) is al betaald. Geen idee of we dan bij de volgende facturen, die we in maart verwachten, minder btw moeten betalen. Weet iemand dit?
pi_122835747
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:53 schreef Aventura het volgende:
Ben anders blij met de btw-verlaging voor verbouwen. Tenminste, als ik ervan kan profiteren. We gaan in april de keuken verbouwen. De offerte is getekend, de eerste factuur (een kwart) is al betaald. Geen idee of we dan bij de volgende facturen, die we in maart verwachten, minder btw moeten betalen. Weet iemand dit?
Tja de een is er blij mee de ander niet. Ik voor mijzelf vind dat ook een goed iets. Ga dit jaar ook verbouwen of opknappen is het meer eigenlijk. 15% minder betalen of 15% meer laten doen kan natuurlijk ook. Wel een maar, wie zegt dat het meteen 15% goedkoper word. Die aannemers vertrouw ik toch maar half dus zouden zomaar die 15% in hun zak kunnen steken. Of ben ik nou te negatief ???

Een antwoord op jou vraag heb ik dan weer niet is maar net wat er precies is afgesproken denk ik dan maar.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  woensdag 13 februari 2013 @ 17:26:56 #236
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_122836487
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 17:07 schreef Tikbalang het volgende:
Wel een maar, wie zegt dat het meteen 15% goedkoper word. Die aannemers vertrouw ik toch maar half dus zouden zomaar die 15% in hun zak kunnen steken. Of ben ik nou te negatief ???
Er zou nu genoeg concurrentie moeten zijn om prijsverhogingen tegen te gaan.
pi_122836624
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 17:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Er zou nu genoeg concurrentie moeten zijn om prijsverhogingen tegen te gaan.
Maar als er al een heleboel failliet zijn dan word het concurrentie gebeuren er niet beter op.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_122837056
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 17:07 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Tja de een is er blij mee de ander niet. Ik voor mijzelf vind dat ook een goed iets. Ga dit jaar ook verbouwen of opknappen is het meer eigenlijk. 15% minder betalen of 15% meer laten doen kan natuurlijk ook. Wel een maar, wie zegt dat het meteen 15% goedkoper word. Die aannemers vertrouw ik toch maar half dus zouden zomaar die 15% in hun zak kunnen steken. Of ben ik nou te negatief ???

Een antwoord op jou vraag heb ik dan weer niet is maar net wat er precies is afgesproken denk ik dan maar.
Bij de eerdere verlaging van de BTW voor verbouwingen (ik dacht eigenlijk dat die nog steeds gelde maar blijkbaar niet dan) werd die 15% nogal eens in eigen zak gestoken ook ja :') . Weet jij veel hoe hoog hun prijs eerst was :P
  woensdag 13 februari 2013 @ 17:47:44 #239
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_122837267
http://woningmarktcijfers(...)os-uit-het-verleden/ uit de oude doos!
Leuk om even te zien hoe de geschiedenis zich blijft herhalen. Een korte selectie:

1892: De totale hypotheekschuld is toegenomen tot 1,14 miljard gulden.
1979: Afwachtende houding kopers
1979: Zwendel in hypotheken
1980: Duizend woningen Maastricht onverkoopbaar
1980: NVM: "toegenomen realisme"
1981: Situatie lijkt op crisisjaren '30
1989: NHG: max. 3 jaarsalarissen
1989: Geen noodzaak bouwspaarsysteem (FYI: dit systeem werkt in Duitsland nu nog steeds goed!)
1993: Hogere hypotheek tweeverdieners (de start van het na inflatie verdubbelen van de prijzen)
1993: NVM verwacht een prijsdaling van goedkope huizen als gevolg van doorstroming naar duurdere huizen (heeft de NVM ooit een realistische kijk gehad op de markt?)
1993: De staatssecretaris wil dat huurders van een sociale huurwoning iedere 5 jaar hun inkomen overleggen om in aanmerking te blijven komen voor die woning (goh, na 20 jaar zijn de politici weer terug bij af)
pi_122838046
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:43 schreef FredericBastiat het volgende:

[..]

Als de trend in het aantal gedwongen verkopen van de afgelopen jaren zich op exact dezelfde wijze voortzet, oftewel niet eens een verslechtering in de trend van de economische situatie (wat er natuurlijk wel gewoon aan zit te komen), is binnen 5 jaar de pot leeg.

So much for solide.
dat is zeer de vraag. Afgelopen jaar steeg de inhoud van de pot nog gewoon. Dan moet er dus echt veel meer gedwongen verkocht gaan worden. En moet de rest van de woningmarkt heel erg stil liggen. Maar dan heb je al weer een verslechtering te pakken en die sloot je net uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2013 18:11:50 ]
  woensdag 13 februari 2013 @ 18:17:16 #241
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_122838216
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:18 schreef Sjabba het volgende:

[..]

ja en die kunnen geen van allen kopen en ook niet vrije sector huren

voor vrije sector moet je een vast dienstverband hebben en een nettoinkomen van minimaal 3 x de huur, dus zonder rentelasten of alimentatie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_122838980
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
voor vrije sector moet je een vast dienstverband hebben en een nettoinkomen van minimaal 3 x de huur, dus zonder rentelasten of alimentatie
Wat lul je man, met je 3x netto. Dat wordt nog steeds op je bruto berekend hoor. Alleen dan vaak wel 4 tot 5 keer.
  woensdag 13 februari 2013 @ 18:41:49 #243
372108 FredericBastiat
Idioten zijn van alle tijden.
pi_122839044
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

dat is zeer de vraag. Afgelopen jaar steeg de inhoud van de pot nog gewoon. Dan moet er dus echt veel meer gedwongen verkocht gaan worden. En moet de rest van de woningmarkt heel erg stil liggen. Maar dan heb je al weer een verslechtering te pakken en die sloot je net uit.
Ik zou zeggen, kijk naar de onderliggende cijfers, pak je rekenmachine en/ of een mooie excel-sheet, en zie de prachtige resultaten van samengestelde groei in aanspraken op de NHG!

En maar zoeken naar redenen waarom ze in twee jaar de premie met 50% hebben moeten verhogen :')
pi_122839201
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:53 schreef Aventura het volgende:
Wij krijgen 1 maart sleutel van ons huis, en in de 1e week van maart wordt de nieuwe keuken geleverd. Heb aanbetaling gedaan, maar restant wordt betaald bij levering. Wordt een zware onderhandeling met de keukenboer vrees ik...
  woensdag 13 februari 2013 @ 18:48:07 #245
323876 michaelmoore
pi_122839288
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:40 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Wat lul je man, met je 3x netto. Dat wordt nog steeds op je bruto berekend hoor. Alleen dan vaak wel 4 tot 5 keer.
Uw netto maandinkomen is minimaal 3x de bruto huurprijs
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_122839369
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dus gewoon lekker blijven zitten in een sociale huurwoning.
  woensdag 13 februari 2013 @ 18:52:55 #247
323876 michaelmoore
pi_122839462
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:50 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Dus gewoon lekker blijven zitten in een sociale huurwoning.
tot ie dus meer kost dan een vrije sector woning
pi_122839577
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Tegen die tijd zijn koophuizen ook wat betaalbaarder.
pi_122839584
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Maar daar kan ik nu wel in blijven zitten. Zou ik met mijn huidig loon net binnenstappen op de woningmarkt dan heb ik teveel voor sociaal maar nog weer net te weinig voor die vrije sector. Even los van het feit of je het kan betalen.

Met die eisen kom ik simpelweg voor beide nu niet in aanmerking. In mijn huidige sociale woning is het misschien straks wel 850 euro, maar omdat ik er al in zit gelden die eisen er voor nu niet.

Hoewel met 850 euro aan huur de stap naar kopen hoogstwaarschijnlijk goedkoper is.
pi_122839805
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat is bij een woningcorporatie. Een belegger oid zal meer eisen stellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')