Schat van me, al met jaar en dag is het vrij normaal dat kleine groepen mensen niet meedoen aan dat soort vieringen. Jahova's getuigen, joodse mensen, sommige christelijke stromingen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:40 schreef Boldface het volgende:
[..]
Kerst is een breed gevierd volksfeest. Nagenoeg iedereen, zelfs de meest overtuigde atheïst, viert het. En in het zuiden van het land geldt dat ook voor carnaval. Grote groepen mensen vieren dat. Er is in elk geval geen reden om kinderen ziek te melden omdat er school wat aan carnaval wordt gedaan.
Zie saturnalia en hereniging van de 2 romeinse rijken tot 1 groot romeins rijk, kerstfeest is puur heidens en daarom dat puriteinse groeperingen deze "feest" dan ook compleet verwerpen, zo is Isa/Jezus/Yoshua helemaal niet geboren bij kerst, maar eerder in de lente/zomer, voor referentie verwijs ik je naar de bijbel.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 20:41 schreef Boldface het volgende:
[..]
Kerst is ook niet een uitsluitend religieus feest. Het bevat allerlei heidense evenementen.
Feit is dat feesten als kerst en (in het zuiden) ook carnaval gewoon een onderdeel van de Nederlandse samenleving zijn. De samenleving die groepen moslims liever mijden. Je zou toch ook eens je goede wil tonen en integreren....
Niet actief meedoen aan zulke vieringen, is heel wat anders dan je kinderen van school halen door ze "ziek" te melden. Bij ons op de (openbare) basisschool waren ook een paar kinderen uit een Jehova-gezin. Die woonden de lessen godsdienst niet bij. Ze werden in een ander klaslokaal gezet en gingen daar wat anders doen; geen probleem.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Schat van me, al met jaar en dag is het vrij normaal dat kleine groepen mensen niet meedoen aan dat soort vieringen. Jahova's getuigen, joodse mensen, sommige christelijke stromingen.
Daarnaast is er nog een hele groep die het niet zozeer ongepast vind(voor zichzelf!), maar wel wat anders viert of het helemaal niet interessant vind.
Het is al heel lang vrij normaal dat die kinderen of thuis blijven(van degene die het ongepast vinden voor zichzelf), of wat anders te doen krijgen.
Het mag misschien breed gevierd worden, maar dat geld dus niet voor iedereen. Is het nu echt nodig om ze dat verplicht door hun strot te duwen, is dat nu de "spirit" van die feestjes?
Je zal gvd carnaval vieren en lachen kreng!
Hier wilde de school/scholen in kwestie blijkbaar niets anders aanbieden aan de kinderen. Het gaat ook maar om 6 kinderen, de rest deed of wel mee, of was wel aanwezig op school(of met toestemming afwezig om hun ook wat lol te gunnen).quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:03 schreef Boldface het volgende:
[..]
Niet actief meedoen aan zulke vieringen, is heel wat anders dan je kinderen van school halen door ze "ziek" te melden. Bij ons op de (openbare) basisschool waren ook een paar kinderen uit een Jehova-gezin. Die woonden de lessen godsdienst niet bij. Ze werden in een ander klaslokaal gezet en gingen daar wat anders doen; geen probleem.
Waar het mij om gaat, is dat die kinderen ziek worden gemeld. Wat is er trouwens op tegen dat die kinderen iets meekrijgen van carnaval? Gaan ze daar dood aan?
Dan hetzelfde met het suikerfeest. Dat wordt ook op sommige niet islamitische scholen gevierd en als mijn kids niet mee zouden willen doen dan blijven ze dan ook maar thuis. Dat is toch geen oplossing? Dan kan je voor elk feest wel wat verzinnen. Laat ze dan toch naar school gaan en iets anders doen.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 15:07 schreef Ryan3 het volgende:
In deze geef ik onze Islamistische mede-burgers overigens groot gelijk hoor.
En dit staat los van enige discussie over hun geloof.
Lekker thuis blijven een middagje als je niet wilt meedoen aan dat rondje rond de kerk in de zogenaamde kindercarnaval.
En als zo'n overijverige leerplicht-ambtenaar aan de deur komt gewoon vertellen dat je kroost ziek is.
Dit dusquote:Op vrijdag 8 februari 2013 15:27 schreef Silenus het volgende:
[..]
Nee, omdat ze hun kinderen thuis houden terwijl ze naar school moeten.
zoiezo in nederland gaan wonen en klagen om onde kultuurquote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:36 schreef kwiwi het volgende:
In Limburg gaan wonen en dan 'klagen' over carnaval?
Waarbij het vaak ook nog eens een miljard keer wordt uitvergroot door sommige media, zoals toen de Telegraaf bralde "Gemeente Amsterdam schaft Kerstmis af in verband met allochtonen" (alsof dat kán) en het uiteindelijk om één garage van het GVB bleek te gaan waar ze geen geld hadden voor zowel een kerst- als een nieuwjaarsfeestje en democratisch voor een nieuwjaarsfeestje hadden gekozen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 14:23 schreef erodome het volgende:
Ja, maar dat kan je de moslims niet aanrekenen, die hebben er niet om gevraagd.
Dat er sukkels zijn die denken rekening te moeten houden met de gevoelens van anderen zonder ooit eens naar die gevoelens gevraagd te hebben is idd erg, maar reken dat die mensen aan, niet degene waarvan ze denken dat ze zich zo en zo zouden voelen erbij.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)campaign=Cookiecheckquote:Wethouder Roermond weerspreekt ziekmeldingen carnaval
update Wethouder Wim Kemp van Onderwijs in Roermond is verbaasd over het verhaal dat moslimkinderen in de stad zich vrijdag 'massaal' zouden hebben ziek gemeld wegens carnaval. De voorzitter van het Marokkaans Platform in Roermond en gemeenteraadslid voor de Partij Voor De Eenheid in de stad, Khalid Ramdani, had dat eerder op de dag gemeld. Wethouder Kemp zei vrijdag in een reactie: 'Bij ons is geen enkel signaal binnengekomen dat dit verhaal klopt.'
Ramdani twitterde vrijdag: 'Veel leerplichtambtenaren op bezoek bij moslims'. 'Allemaal ziek gemeld omdat ze op school verplicht mee moeten doen aan carnaval.' Ook zelf had hij zijn 4-jarig dochtertje ziek gemeld, omdat meedoen aan carnaval volgens Ramdani door de islam verboden zou zijn.
Wethouder Kemp zegt dat leerplichtambtenaren vrijdag 'slechts' zes huisbezoeken hebben afgelegd en dat het daarbij ging om verdenkingen dat mensen hun kinderen van school hielden om bijvoorbeeld eerder op wintersportvakantie te kunnen gaan. 'Dat heeft niets met religie te maken', aldus Kemp. Het ging om zes huisbezoeken op een totaal van 4000 kinderen, aldus Kemp.
Ramdani stelt dat de ziekmeldingen volgden op een weigering van de scholenkoepel Swalm en Roer, met 25 basisscholen in Midden-Limburg. Die zou geen rekening houden met de islam rond het carnaval. De moeite die moslims met carnaval hebben, geldt ook voor opgelegde feestdagen zoals Kerstmis, aldus Ramdani. Hij spreekt van een welles-nietes-spelletje. 'Kemp probeert het kleiner te maken dan het is', aldus Ramdani. 'De volgende keer ga ik handtekeningen ophalen bij ouders die hun kinderen thuis willen houden. Dan kan Kemp zien hoeveel er dat zijn', zei Ramdani.
Volgens wethouder Kemp hadden veel scholen vrijdag speciaal voor moslimkinderen een alternatief programma, zodat ze niet mee hoefden te doen met carnaval. Maar Ramdani zei dat het hierbij slechts om twee scholen zou gaan.
Joh suikerfeest... Worden Nederlandse kinderen gedwongen om daaraan mee te doen?quote:Op zondag 10 februari 2013 00:20 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Dan hetzelfde met het suikerfeest. Dat wordt ook op sommige niet islamitische scholen gevierd en als mijn kids niet mee zouden willen doen dan blijven ze dan ook maar thuis. Dat is toch geen oplossing? Dan kan je voor elk feest wel wat verzinnen. Laat ze dan toch naar school gaan en iets anders doen.
True dat man, man, man, man, toch zou ik het niet erg vinden als ze zouden weigeren eraan mee te doen hoor.quote:Op zondag 10 februari 2013 18:58 schreef KoosVogels het volgende:
En de Telegraaf bracht dit gelul gisteren op de VP. Man man man.
Ik heb er maar wat van gezegdquote:Op zondag 10 februari 2013 18:34 schreef Frutsel het volgende:
[..]Ik lees het net... ongelofelijk... gewoon 48 uur nadien nog zon baggerbericht brengen
Ze houden wel van knalvuurwerk, maar dat is meestal eenmalig.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:45 schreef FoXje het volgende:
Carnaval is helemaal geen katholiek feest meer, het is nu een regionaal feest. Gewoon alle kinderen carnaval vieren, waarom hebben Moslims aan alle leuke dingen een hekel ?
Uit de loop van een geweer?quote:Op zondag 10 februari 2013 19:59 schreef klipper het volgende:
[..]
Ze houden wel van knalvuurwerk, maar dat is meestal eenmalig.
Gedwongen is een groot woord maar op veel openbare scholen wordt het ook gevierd, net zoals carnaval etc.quote:Op zondag 10 februari 2013 19:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Joh suikerfeest... Worden Nederlandse kinderen gedwongen om daaraan mee te doen?
Op scholen waarbij veruit de meerderheid Islamitisch is wrs?quote:Op zondag 10 februari 2013 23:05 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Gedwongen is een groot woord maar op veel openbare scholen wordt het ook gevierd, net zoals carnaval etc.
Maar dan moeten die ouders dus ook hun kinderen maar ziek thuis houden?quote:Op zondag 10 februari 2013 23:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Op scholen waarbij veruit de meerderheid Islamitisch is wrs?
Net als in dit geval zal dat dan niet de gewoonte zijn, maar als ouders er echt bezwaren tegen hebben en de school wil niets anders aanbieden, dan ja.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:58 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar dan moeten die ouders dus ook hun kinderen maar ziek thuis houden?
Dan graag ook een bericht op de FP, nadat jouw collega Ser_Ciappelletto (bewuste actie overigens) gisteren het bericht plaatste op FP. Resultaat: Tsunami aan haatreacties richting moslimsquote:Op maandag 11 februari 2013 12:39 schreef paddy het volgende:
Het was dus blijkbaar gewoon een feest op school, en niet tussen mensen met drank. Daarbij was het artikel een wassen neus want er zijn geen kinderen thuis gebleven om deze reden na onderzoek, dus een beetje overdreven om er verder nog over te hebben want er is in feite niets om het over te hebben. Ik plaats het andere artikel in de OP erbij om van dit topic niet nog meer een user over user topic te maken.
Ik vind persoonlijk trouwens het artikel wel interessant om het over vergelijkingen te hebben. In Utrecht bijvoorbeeld krijgen veel kinderen terecht vrij wanneer suikerfeest, en moet de rest gewoon naar school.
Ik begrijp dus ook net zo goed dat ouders kinderen niet aan bepaalde festiviteiten wil mee laten doen. Gewoon samen in een klas zetten, en lessen laten volgen terwijl de anderen wel aan dit feest meedoen? Dat ziekmelden was een wassen neus dus ga ik verder niet op door.
En we gaan het ontopic houden en niet over elkaar of over een ander onderdeel van FOK! want verwijder ik gewoon. Dat gebash doe je maar lekker op een andere plek waar het wel getolereerd gaat worden voor de views, maar niet in topics
quote:Op maandag 11 februari 2013 13:29 schreef Deadre het volgende:
[..]
Dan graag ook een bericht op de FP, nadat jouw collega Ser_Ciappelletto (bewuste actie overigens) gisteren het bericht plaatste op FP. Resultaat: Tsunami aan haatreacties richting moslims
Moslimkinderen 'ziek' wegens carnaval
Staat volgens mij gewoon in het bericht, maar wil je een discussie over het verwijderen van het FPbericht en klachten over moderatie ofzo, verwijs ik jullie naar Feedback staat vast een topic tussen waar jullie moeten zijn. Ik ben geen moderator daar, net als ik dat niet ben van POL etc. etcquote:Volgens de voorzitter van het Marokkaans Platform in Roermond zijn islamitische kinderen vrijdag en masse thuisgebleven, omdat ze weigerden deel te nemen aan de carnavalsfestiviteiten op school. Dit zou namelijk niet halal zijn.
Voorzitter Khalid Ramdani, tevens gemeenteraadslid in Roermond namens de lokale Partij Voor De Eenheid, zei dat via Twitter. Hij stelt dat het gebeurde als reactie op de weigering van de scholenkoepel Swalm en Roer om tijdens carnaval rekening te houden met islamieten.
Volgens hem heeft de gemeente als reactie daarop leerplichtambtenaren veel ziekgemelde moslimpjes laten controleren. Ook Ramdani's 4-jarige dochter is gecontroleerd.
De wethouder voor onderwijs van Roermond, Wim Kemp, ontkent dat echter. Er zijn volgens hem geen signalen dat het verhaal van Ramdani klopt. Kemp stelt dat er vrijdag slechts zes controles waren, maar alleen van families die ervan verdacht werden vroeger op vakantie te willen vertrekken.
Ook wijst Kemp erop dat Swalm en Roer, dat zo'n 25 basisscholen beheert, wel degelijk rekening heeft gehouden met islamitische kinderen. Veel scholen hadden voor die kinderen een apart programma.
In een reactie beschuldigt Ramdani Kemp ervan zich schuldig te maken aan een welles-nietesspelletje. Hij zegt dat islamitische ouders net zoveel problemen hebben met carnaval als met kerstmis: "De volgende keer ga ik handtekeningen ophalen bij ouders die hun kinderen thuis willen houden. Dan kan Kemp zien hoeveel er dat zijn." Ook zegt hij dat slechts twee scholen het alternatieve programma aanboden.
quote:Ik vind persoonlijk trouwens het artikel wel interessant om het over vergelijkingen te hebben. In Utrecht bijvoorbeeld krijgen veel kinderen terecht vrij wanneer suikerfeest, en moet de rest gewoon naar school.
Ik begrijp dus ook net zo goed dat ouders kinderen niet aan bepaalde festiviteiten wil mee laten doen. Gewoon samen in een klas zetten, en lessen laten volgen terwijl de anderen wel aan dit feest meedoen? Dat ziekmelden was een wassen neus dus ga ik verder niet op door.
Eens.quote:Op maandag 11 februari 2013 13:29 schreef Deadre het volgende:
[..]
Dan graag ook een bericht op de FP, nadat jouw collega Ser_Ciappelletto (bewuste actie overigens) gisteren het bericht plaatste op FP. Resultaat: Tsunami aan haatreacties richting moslims
Moslimkinderen 'ziek' wegens carnaval
Ik heb zelfs de OP van dit topic nog uitgebreid......het was lariekoek...onzin..etc etc...maar we kunnen het nog wel hebben over mijn andere quotequote:Op maandag 11 februari 2013 16:06 schreef -Strawberry- het volgende:
Dus in de Koran staat dat carnaval verboden is?
Overigens zal dat 'massaal' wel schromelijk overdreven zijn.
Heb daar al op gereageerd, dus die gaat ook voor jou op. Maar jullie willen het blijkbaar over de FP of elkaar hebben?quote:
Dat heb ik inmiddels ook gelezen.quote:Op maandag 11 februari 2013 16:10 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik heb zelfs de OP van dit topic nog uitgebreid......het was lariekoek...onzin..etc etc...maar we kunnen het nog wel hebben over mijn andere quote
Je hebt dus eerst de ene helft en na mijn reactie pas de andere helft van de OP gelezen?quote:Op maandag 11 februari 2013 16:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat heb ik inmiddels ook gelezen.
quote:In een reactie beschuldigt Ramdani Kemp ervan zich schuldig te maken aan een welles-nietesspelletje. Hij zegt dat islamitische ouders net zoveel problemen hebben met carnaval als met kerstmis: "De volgende keer ga ik handtekeningen ophalen bij ouders die hun kinderen thuis willen houden. Dan kan Kemp zien hoeveel er dat zijn." Ook zegt hij dat slechts twee scholen het alternatieve programma aanboden.
Ik vind dat die mogelijkheid er net zo moet zijn als dat niet-moslimkinderen met suikerfeest gewoon naar school moeten waar moslimkinderen vrij zijn (en begrijp ik ook, want Groningsontzet krijgen ook alleen de inwoners van Groningen stad vrij voor terwijl de kinderen uit de dorpen eromheen gewoon naar school moeten)quote:Op maandag 11 februari 2013 12:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Net als in dit geval zal dat dan niet de gewoonte zijn, maar als ouders er echt bezwaren tegen hebben en de school wil niets anders aanbieden, dan ja.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |