oh daar heb je helemaal gelijk in hoor! ik hoop niet dat ik zo overkom?quote:Op zondag 17 maart 2013 09:09 schreef mane het volgende:
Soms heb ik wel eens het gevoel dat docenten tegen elkaar opbieden over het aantal uren dat ze overwerken...... En er zijn daarbij ook wel docenten die zichzelf helemaal gek maken met hun werk, en geen grenzen kunnen stellen. Ik merk zelf dat ik op school bij sommige collega's die bij piekmomenten klagen over de hoeveelheid werk begrip heb omdat ik hetzelfde ervaar dan, maar dat ik meer moeite heb om hier steeds begrip voor te hebben als ik zie dat een docent het eigenlijk ook wel lekker vindt om zich te wentelen in het 'oh oh wat heb ik het als docent toch verschrikkelijk zwaar en druk en wat wordt ik ondergewaardeerd'. Ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen, maar het is een beetje het Moeder Theresa-syndroom. Dan zie ik zo iemand vervolgens wel overal ja op zeggen, alle verantwoordelijkheid naar zich toetrekken (niemand anders doet het, dan doe ik het wel *zucht*) en het werk zodanig organiseren (efficientie, timemanagement?) dat het ook logisch is dat je het voortdurend druk hebt.
Ik ben het er helemaal mee eens dat het terug zou moeten naar 20 uur voor een fulltime salaris, maar ik denk ook dat docenten zelf wat meer moeten leren hun werk te begrenzen en dat het ook geen kwaad kan kritisch te kijken naar hoe het werk is ingericht en wat je - of je school of je sectie - anders daarin zou kunnen organiseren.
Die moeten heel snel weg uit het onderwijs en plaats maken voor jonge, gretige mensen die zich goed richten op kwaliteit ipv uurtjes nakijken. Stel mislukte boekhouders in het onderwijs voegen echt to-taal niets toe.quote:Op zondag 17 maart 2013 15:20 schreef ShadyLane het volgende:
Heb ik ook meegemaakt ja, gesprek in docentenkamer: "ik sta 200 uur in de plus". "Ik 300".
En bij ons werden die plusuren niet gecompenseerd in tijd of geld, dus het was eigenlijk een tegen elkaar opbieden van wie de grootste Gekke Henkie was
Wat ik alleen weet is dat het vanaf 2014 zo zou moeten zijn dat je als eerstegrader in LD terecht zou moeten komen. Alleen vraag ik mij af hoe ze dat willen doorvoeren/controleren. Het LC verhaal ken ik eerlijk gezegd niet.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:49 schreef merry77 het volgende:
even een vraag. Een docent die bijna met pensioen gaat beweerde dat in de wet BIO zou staan dat op het moment dat je een 1e grader bent en je een vaste baan krijgt dat je recht zou hebben op LC.
Dat kan ik echter niet terugvinden en ik vraag me af of het wel klopt wat hij beweert.
In de CAO staat niets hierover. Volgens mij is het zo dat de school dit alsnog zelf kan bepalen en je dit moet gaan aantonen op grond van je bekwaamheid, middels de bekwaamheidseisen.
Weet iemand hoe het zit?
Kan een klok-en-klepel verhaal met het entreerecht zijn, wat in 2014 in zou moeten zijn gevoerd en wat iemand met 50 % van zijn/haar lessen in de bovenbouw havo/vwo LD garandeert. Dat is het enige dat ik kan bedenken, maar mijn kennis van de wet BIO is nogal beperkt...quote:Op zondag 24 maart 2013 19:49 schreef merry77 het volgende:
even een vraag. Een docent die bijna met pensioen gaat beweerde dat in de wet BIO zou staan dat op het moment dat je een 1e grader bent en je een vaste baan krijgt dat je recht zou hebben op LC.
Dat kan ik echter niet terugvinden en ik vraag me af of het wel klopt wat hij beweert.
In de CAO staat niets hierover. Volgens mij is het zo dat de school dit alsnog zelf kan bepalen en je dit moet gaan aantonen op grond van je bekwaamheid, middels de bekwaamheidseisen.
Weet iemand hoe het zit?
Dat is hetgene wat ik bedoel. Wat ik wel weet is dat het op sommige scholen echt geen recht is, maar dat je ook gewoon moet aantonen dat je aan de competenties die daarvoor nodig zijn voldoet..quote:Op zondag 24 maart 2013 20:32 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Kan een klok-en-klepel verhaal met het entreerecht zijn, wat in 2014 in zou moeten zijn gevoerd en wat iemand met 50 % van zijn/haar lessen in de bovenbouw havo/vwo LD garandeert. Dat is het enige dat ik kan bedenken, maar mijn kennis van de wet BIO is nogal beperkt...
Volgens mij is er toch maar 1 relevante competentie voor een leraar: goed lesgeven. Waarvoor natuurlijk weer allerlei kennis, inzichten en vaardigheden zijn vereist. Hoe wil het schoolbestuur beoordelen hoe goed of slecht een leraar lesgeeft? Ik heb als leerling nooit een bestuurder of collega-leraren in de les zien zitten.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:38 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Dat is hetgene wat ik bedoel. Wat ik wel weet is dat het op sommige scholen echt geen recht is, maar dat je ook gewoon moet aantonen dat je aan de competenties die daarvoor nodig zijn voldoet..
lesbezoeken, vragenlijsten voor leerlingen/collega's. Laten zien wat je zelf aan lesmateriaal ontwikkeld, nascholingen.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Volgens mij is er toch maar 1 relevante competentie voor een leraar: goed lesgeven. Waarvoor natuurlijk weer allerlei kennis, inzichten en vaardigheden zijn vereist. Hoe wil het schoolbestuur beoordelen hoe goed of slecht een leraar lesgeeft? Ik heb als leerling nooit een bestuurder of collega-leraren in de les zien zitten.
quote:Op zondag 24 maart 2013 20:24 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Wat ik alleen weet is dat het vanaf 2014 zo zou moeten zijn dat je als eerstegrader in LD terecht zou moeten komen. Alleen vraag ik mij af hoe ze dat willen doorvoeren/controleren. Het LC verhaal ken ik eerlijk gezegd niet.
Dat... Bij ons is de functiemix nu op orde, dus ook al is er entreerecht, ik zal toch echt moeten wachten tot er een LD'er of LC'er vertrekt voor ik kan solliciteren intern naar een hogere schaal. Bovendien is die selectie vorige keer ook niet transparant/eerlijk geweest schijnt, dus de kans dat ik er snel LC of LD krijg acht ik bijzonder klein, ondanks 80% van de lessen in de bovenbouw, eerstegraads bevoegd (na de zomer dan) en gepromoveerd (ook na de zomer).quote:Op zondag 24 maart 2013 20:38 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Dat is hetgene wat ik bedoel. Wat ik wel weet is dat het op sommige scholen echt geen recht is, maar dat je ook gewoon moet aantonen dat je aan de competenties die daarvoor nodig zijn voldoet..
Zal wel aan jouw school liggen, maar bij ons op school moet je in het kader van de POP-gesprekken 3 lessen bij collega's gaan bijwonen. Daar moet je dan een formulier van invullen. Daarnaast moet je voor die POP-gesprekken twee klassen een evaluatie over jou laten invullen. Daar heb ik zelf niet zo'n moeite mee, ik neem aan het einde van het jaar in élke klas een evaluatie af over mijn functioneren. Ik heb stagiaires in de les gehad, de directeur (lang geleden voor mijn beoordelingsgesprek), maar ook al een aantal keren de inspectie. Kreeg toen een compliment van ze.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe wil het schoolbestuur beoordelen hoe goed of slecht een leraar lesgeeft? Ik heb als leerling nooit een bestuurder of collega-leraren in de les zien zitten.
Als je tweedegraadsopleiding doet zul je sowieso niet snel bovenbouw lesgeven (4 mavo daargelaten). Aardrijkskunde, gym en economie zijn allemaal geen tekortvakken in het tweedegraadsgebied. Maar goed, je moet lekker doen wat je leuk vindt hoor, wie weet hoeveel docenten er met pensioen gaan de komende jaren...quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:28 schreef Anno2012 het volgende:
Ik ben er over aan het nadenken om in september met een lerarenopleiding te beginnen. Eerst zat ik eraan de denken om gymleraar (ALO) te worden,dat lijkt me echt super leuk. Maar ik hoor van iedereen dat daar een overvloed aan is en dat je geen werk daarin kunt krijgen op scholen? Klopt dat?
Als dat zo is zat ik eraan te denken om Aardrijkskunde of Economie docent opleiding te volgen. Alleen zit ik toch met wat twijfels en vragen. Twijfels als: ben ik wel geschikt om voor de klas te staan? kan ik in een klas orde houden? kan ik de stress aan? etc etc. Zijn deze twijfels normaal?
En stel als ik de opleiding heb gehaald,en ik ga solliciteren,kun je dan zeggen welke groepen je wilt lesgeven? Of bepaald de desbetreffende school aan welke klassen je les moet geven?
Onderbouw lesgeven lijkt me namelijk veel leuker van bovenbouw. (bijvoorbeeld)
Dankjequote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:02 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Als je tweedegraadsopleiding doet zul je sowieso niet snel bovenbouw lesgeven (4 mavo daargelaten). Aardrijkskunde, gym en economie zijn allemaal geen tekortvakken in het tweedegraadsgebied. Maar goed, je moet lekker doen wat je leuk vindt hoor, wie weet hoeveel docenten er met pensioen gaan de komende jaren...
Als je twijfelt kun je vrijwel altijd een snuffelstage of meeloopdagje doen, ter orientatie. Gewoon eens bellen met een school of een opleiding!
beetje stom dat ze geen onderscheid eerste- en tweedegraads maken, dat verschilt namelijk nogal. Grappig dat het tekort aan docenten Engels blijkbaar al minder is dan voorheen, wat er nog aan tekort is is toch echt vooral eerstegraads als ik kijk naar de scholen om me heen...quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:26 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Dankje
http://www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=49449
Aardijkskunde valt nog wel mee,daar is nog een tekort blijkbaar. Maar dat is natuurlijk verschillend per regio en jaar.
Een direct overzicht bestaat naar mijn weten niet. Je kunt het beste een mail sturen naar de studieadviseur. Hij/zij kan je verder helpen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje. Weet iemand waar ik kan vinden welke vakken je moet halen voor de ULO-opleidingen wanneer je een verwante maar andere opleiding hebt gevolgd? Het lijkt me namelijk best interessant om als leraar te werken.
Jammer. Dan moet ik dat maar eens proberen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:16 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Een direct overzicht bestaat naar mijn weten niet. Je kunt het beste een mail sturen naar de studieadviseur. Hij/zij kan je verder helpen.
Ik weet niet of hij in de regio Rotterdam woont, maar mijn school kan een 1e gaads natuurkunde docent goed gebruiken.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:45 schreef merry77 het volgende:
Het is een kwestie van geluk hebben. Ik ken iemand die 1e graads natuurkunde docent is en die zit al meer dan een half jaar zonder baan. En dat is een tekort vak. Dus gewoon doen als je het leuk vind. Je weet toch niet hoe het balletje rolt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |