Zoiets ja. Daarom vind ik het zo jammer dat in die lesplannen van www.poeziewedstrijd.nl de leerlingen gedwongen worden om vanuit 1 bepaalde vorm een gedicht te schrijven. En laat ze eens beseffen dat gedichten niet hoeven te rijmen. Anders krijg je dingen als "Ik vond het leuk en ik lag in een deuk"quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:46 schreef Bleie het volgende:
Dat herken ik heel erg, maar is dit niet juist een kans om ze eens niet te vermoeien met thema's, motieven, enz (dat vond ik altijd vreselijk aan literatuurlessen), en ze juist te laten spelen met taal. Kunnen ze in een andere taal zinnen op elkaar laten rijmen? Kunnen ze zinnen met een bepaald ritme vinden? Het onderwerp kan heel simpel zijn, alleen maar iets maken - in een andere taal - wat lijkt op een gedicht is al een behoorlijke uitdaging voor middelbare scholieren, lijkt me.
Idem voor mij maar dan met andere aantallen boeken. Net als met poëzie ben ik het juist na het slagen voor het VWO gaan waarderen. Het moest niet meer, ik werd niet meer beoordeeld dus kon het leuk worden. Ik begon de kunst in literatuur en poëzie te zien.quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb door die verplichte boekenlijsten een, weliswaar tijdelijke, hekel aan lezen gekregen. Ik had Nederlands, Engels, Duits én Frans in mijn pakket en per vak moest je iets van 15/20 boeken lezen. En dit was nog in het pré-internet tijdperk! Van de "Metsiers" tot "Les Jeux Sont Faits" tot "Die Verwandlung"..Toen was het meer "lezen om het lezen", om al die boeken maar uitgelezen te krijgen dan om werkelijk te beseffen wát je eigenlijk aan het lezen was. Het heeft daarna lange tijd geduurd voordat ik weer eens een boek gekocht heb en vrijwillig ben gaan lezen.
Het is niet een kerntaak van leraren maar het is hartstikke leuk als ze, nu ze er toch zijn, dit soort zaken faciliteren. Heb dan ook wat oog voor de leerlingen die talent hebben maar die muurbloempjes zijn, bijv. door wat te bemiddelen of door zelf als leraar het initiatief te nemen en audities te organiseren of zoiets (van mijn part (gedeeltelijk) in je vrije tijd, het is toch hartstikke leuk om te doen). Juist voor hen is het leuk en goed.quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe vrijer je de leerlingen laat, hoe te gekker de resultaten! Zelf songteksten (is toch ook soort van poëzie!) laten schrijven is ook érg leuk. Dan boor je die creativiteit pas écht aan. Vervolgens een paar schoolbandjes vragen om er muziek op te schrijven en opnames maken. Dan heb je je eigen school-CD.
Ik denk dat het in zijn algemeen niet tot veel verbetering zorgt. Leerlingen lezen over het algemeen niet heel veel en de pakweg eerste 10 cruciale jaren van de geletterdheid zijn al achter hun. Daar kan een docent Nederlands met maximaal een paar lesuren in de week niet heel veel aan veranderen, denk ik.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zou trouwens meer aandacht moeten worden besteed aan de schriftelijke taalvaardigheid door de leraren Nederlands. Het is om te huilen, de schriftelijke taalvaardigheid van veel studenten.
Ik heb leerlingen die meer fouten maken in de Nederlandse antwoorden dan in de Engelse op een toets.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zou trouwens meer aandacht moeten worden besteed aan de schriftelijke taalvaardigheid door de leraren Nederlands. Het is om te huilen, de schriftelijke taalvaardigheid van veel studenten.
Dat zal wel.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 12:04 schreef FlameScorpion het volgende:
Voor poëzie is een schunnige limerick ook altijd een leuke opener, komen ze meteen een beetje in de stemming!
Ik zou niet weten waarom. Als je de lat hoog genoeg legt dan springen ze daar toch wel over heen? Kwestie van 100 vragen of meer geven en per fout een punt aftrekken en dit voor de helft laten meewegen voor het SO-cijfer of zoiets. Ik begrijp dat jij als leraar maar een beperkt aantal lesuren per week hebt maar gelukkig kunnen leerlingen ook zelfstandig lezen en zo niet dan horen ze niet op het VWO thuis.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:49 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat het in zijn algemeen niet tot veel verbetering zorgt. Leerlingen lezen over het algemeen niet heel veel en de pakweg eerste 10 cruciale jaren van de geletterdheid zijn al achter hun. Daar kan een docent Nederlands met maximaal een paar lesuren in de week niet heel veel aan veranderen, denk ik.
Helaas, je speelt die beste stuurman wel. De rol van de leraar binnen het onderwijs(programma) is veel beperkter dan jij denkt. Jij praat vanuit een idealisme, maar daar komt zeer weinig pragmatisme bij kijken.quote:Ik wil nu niet de beste stuurman spelen die aan de kant staat, ik geef slechts aan hoe ik het zie. Zeg maar in welke mate jij je hier wel of niet in kan vinden.
*proest*quote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:04 schreef Sloggi het volgende:
Tijdens het nakijken van proefwerken zie ik door de 'wouden' het bos niet meer.
Ik word ook altijd duizelig van de you - u, your - you're - ur( en die laatste is in opmars, komt regelmatig voor in formele brievenquote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:04 schreef Sloggi het volgende:
Tijdens het nakijken van proefwerken zie ik door de 'wouden' het bos niet meer.
Laat ik dan maar ook even vanuit de praktijk spreken, ik sprak eerder in de week een VMBO-leraar die moedeloos werd van het corrigeren van het werk van zijn leerlingen. Zijn klacht: ik kan nog zo strooien met onvoldoendes, aan het einde van het jaar gaan de leerlingen toch over. Op die manier krijg ik ze nooit aan het werk (naar zijn inzicht leren de meeste leerlingen gewoon te weinig voor de toets). Herkenbaar?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 17:16 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Helaas, je speelt die beste stuurman wel. De rol van de leraar binnen het onderwijs(programma) is veel beperkter dan jij denkt. Jij praat vanuit een idealisme, maar daar komt zeer weinig pragmatisme bij kijken.
Los daarvan: jij bent waarschijnlijk een van die leerlingen die het VWO en WO heel makkelijk heeft doorlopen. Wellicht is het goed om je te realiseren dat dit voor 98% van de leerlingen op het voortgezet onderwijs zeker niet geldt.
Zeer herkenbaar, maar ik doe het wel bij werkstukken. Een foutje (of twee, drie... tien) kan er altijd doorheen slippen, maar als ik een taalfoutenfestival voorgeslingerd krijg, dan geef ik die aftrek toch. Uiteraard leg ik de lat hoger voor VWO-leerlingen dan voor VMBO-leerlingen, maar ik verwacht wel wat moeite hoor. Persoonlijk vind ik het ook merkwaardig dat op onze school een veel hoger percentage kinderen "dyslexie" heeft in vergelijking met het landelijk gemiddelde.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 22:53 schreef Sloggi het volgende:
Ik zou ook graag punten aftrekken voor taalfouten, maar ik denk dat er dan een opstand uitbreekt hier. Onder zowel leerlingen, ouders als enkele docenten.
Die VMBO-leraar geeft biologie. Zou het niet veel meer de lakse houding van leerlingen zijn (omdat ze ermee wegkomen) dan een gebrek aan lezen en weet ik veel wat? Een mens kiest van nature nu eenmaal snel de weg van de minste weerstand, de leerling kan niet worden verweten dat hij dat doet als hij ermee wegkomt.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 22:53 schreef Sloggi het volgende:
Ik zou ook graag punten aftrekken voor taalfouten, maar ik denk dat er dan een opstand uitbreekt hier. Onder zowel leerlingen, ouders als enkele docenten.
Je moet ze aan het werk krijgen door zélf enthousiast te zijn en durven te experimenteren met je klassenmanagement. Als je als een opgezet skelet je les afdraait, logisch dat ze dan "te weinig" doen in de les. Als ze "zelfstandig" een basisstof over het paargedrag van de eencellige amoebes moeten bestuderen, dan zullen ze daar echt niet veel moeite voor gaan doen.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 22:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laat ik dan maar ook even vanuit de praktijk spreken, ik sprak eerder in de week een VMBO-leraar die moedeloos werd van het corrigeren van het werk van zijn leerlingen. Zijn klacht: ik kan nog zo strooien met onvoldoendes, aan het einde van het jaar gaan de leerlingen toch over. Op die manier krijg ik ze nooit aan het werk (naar zijn inzicht leren de meeste leerlingen gewoon te weinig voor de toets). Herkenbaar?
Meestal komen de leerlingen wel op hun pootjes terecht. Van de week kwam een oud-leerling langs, 23 jaar ondertussen. Gaf inderdaad aan dat hij ten tijde van de middelbare school inderdaad meer had kunnen doen, maar voelde zich niet gemotiveerd door de leraren. Had ook problemen op persoonlijk vlak toen. Ik was de enige die in hem geloofde, zo zei hij. Naderhand heeft hij zijn leven en studiehouding op een rijtje gekregen en heeft inmiddels een prima baan gekregen met een prima salaris.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 23:07 schreef YourAsset het volgende:
Aan de ene kant is het zo dat leerlingen soms te makkelijk overgaan en inderdaad harder zouden moeten werken, maar aan de andere kant weet je dat dit bij de baan hoort. Hoe frustrerend dit soms ook is. Niet eens voor mezelf per se, maar meer voor de leerlingen zelf. De meeste leerlingen halen niet het onderste uit de kan en gooien daarmee een stukje potentieel weg.
Mensen van vmbo-niveau hebben nooit goed gespeld en zullen het nooit doen, denk ik. De aard van de taalfouten die tegenwoordig gemaakt worden komt natuurlijk deels door te weinig lezen, maar je ziet ook veel 'sms-taal'. De oorzaak daarvan lijkt me duidelijk.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 00:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die VMBO-leraar geeft biologie. Zou het niet veel meer de lakse houding van leerlingen zijn (omdat ze ermee wegkomen) dan een gebrek aan lezen en weet ik veel wat? Een mens kiest van nature nu eenmaal snel de weg van de minste weerstand, de leerling kan niet worden verweten dat hij dat doet als hij ermee wegkomt.
Ik heb geen flauw idee. Compleet ander tijdperk, als je alleen al naar de digitale mogelijkheden van vandaag de dag kijkt.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom. Als je de lat hoog genoeg legt dan springen ze daar toch wel over heen? Kwestie van 100 vragen of meer geven en per fout een punt aftrekken en dit voor de helft laten meewegen voor het SO-cijfer of zoiets. Ik begrijp dat jij als leraar maar een beperkt aantal lesuren per week hebt maar gelukkig kunnen leerlingen ook zelfstandig lezen en zo niet dan horen ze niet op het VWO thuis.
Je hoeft zeker niet perfect te spellen. Ik neem de Nederlandse spelling niet eens voldoende serieus om dat te verlangen met al die populistische en frequente wijzigingen. Bovendien is perfectie voor weinig mensen weggelegd. Fundamentele vaardigheden zoals het vervoegen van werkwoorden, congruentie, wel of niet een e achter bijvoegelijke naamwoorden, samenstellingen enz. zou toch iedere VWO-gediplomeerde moeten beheersen. Ik begrijp trouwens heel erg goed jouw klacht dat je ze 'gehandicapt' binnenkrijgt. Ik denk echter niet dat dat alleen aan het gebrekkige lezen ligt, ook in de jaren 80 lazen kinderen niet zo gek veel, toch was hun taalvaardigheid veel beter, nietwaar? Ik het een goede zaak vinden als steeds het ontvangende onderwijs beoordeelt of dat de leerling bij het toeleverende onderwijs voldoende heeft geleerd om aangenomen te worden. Op die manier kunnen universiteiten de VWO-scholen op scherp zetten en de VWO-scholen de lage scholen op scherp zetten.
Ik wil nu niet de beste stuurman spelen die aan de kant staat, ik geef slechts aan hoe ik het zie. Zeg maar in welke mate jij je hier wel of niet in kan vinden.
Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.quote:Een leraar Nederlands buigt zich ook over debatteren en andere vormen van communicatie, niet alleen het schrift.
ik ben van vóór de tweede fase en wij deden bij Nederlands heus meer dan leren schrijvenquote:Op zondag 10 februari 2013 01:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.
Wat zijn die andere vormen van communicatie waard als je dom overkomt zo gauw iemand een geschreven stuk van je leest? Dit in de ogen van de taalvaardige of de (oudere) persoon die wel onderwijs heeft genoten waarin er veel aandacht werd besteed aan spelling en grammatica.
Ik zie niet in waarom je een native speaker niet eenvoudig zou kunnen aanleren om een eenvoudig protocol te volgen, veronderstellende dat de leerlingen hiermee oefenen: huiswerk, indien nodig huiswerkcontrole, huiswerk af en toe nakijken (ik weet het, je moet er wel de tijd voor krijgen van je werkgever, ik leef mee met de idealistische leraar) en toetsen.
http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html
Over de kunst van het debatteren zou ik graag discussiëren maar dat zal ik nu maar even niet doen aangezien het teveel offtopic is.
Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.quote:Op zondag 10 februari 2013 01:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.
Wat zijn die andere vormen van communicatie waard als je dom overkomt zo gauw iemand een geschreven stuk van je leest? Dit in de ogen van de taalvaardige of de (oudere) persoon die wel onderwijs heeft genoten waarin er veel aandacht werd besteed aan spelling en grammatica.
Ik zie niet in waarom je een native speaker niet eenvoudig zou kunnen aanleren om een eenvoudig protocol te volgen, veronderstellende dat de leerlingen hiermee oefenen: huiswerk, indien nodig huiswerkcontrole, huiswerk af en toe nakijken (ik weet het, je moet er wel de tijd voor krijgen van je werkgever, ik leef mee met de idealistische leraar) en toetsen.
http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html
Over de kunst van het debatteren zou ik graag discussiëren maar dat zal ik nu maar even niet doen aangezien het teveel offtopic is.
Wat ik mij zo kan herinneren(voor de tweede fase) was literatuur, boekbesprekingen, (schema)samenvatten, en wel iets van een opstel schrijven adv je map met informatie die je verzameld had.quote:Op zondag 10 februari 2013 13:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.
Daarnaast is het zo dat zoals iedere leerkracht ook een leerkracht Nederlands gebonden is aan eindtermen/doelen gericht op het halen van de schoolexamens en het centraal examen. Het is een vrij lineair proces waar een docent heel gericht bepaalde punten van het vak moet behandelen.
Het is dan ook vrij te interpreteren door de leerkracht hoe de rit naar de einddoelen wordt vormgegeven. De wat oudere leerkracht zal eerder gaan voor opstellen, boekbesprekingen en debatteren. De jongeling voor de klas gaat over op het bijhouden van blogs. Die staat over het algemeen dichter bij de leerling.quote:Op zondag 10 februari 2013 13:16 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Wat ik mij zo kan herinneren(voor de tweede fase) was literatuur, boekbesprekingen, (schema)samenvatten, en wel iets van een opstel schrijven adv je map met informatie die je verzameld had.
Maar debatteren heb ik nooit gedaan..
Opstellen en betogen wel ja, debatteren en spreekbeurten volgens jou dus ook?quote:Op zondag 10 februari 2013 13:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.
Honderd procent. Mondelinge betogen die je al dan niet in groepsvorm moet houden.quote:Op zondag 10 februari 2013 14:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Opstellen en betogen wel ja, debatteren en spreekbeurten volgens jou dus ook?
van alle luistertoetsen komen ze in week 10 pas toch? ik denk omdat ze een ruime periode na de adviesdatum aanhouden waarin scholen de toets nog afnemen zonder dat andere scholen al cijfers hebben gegeven ofzo? misschien houden ze steekproeven in de scores voor ze normeren? de antwoorden voor havo zijn in week 6 gekomen, maar de normering komt pas week 10...quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:00 schreef Da_Ripper het volgende:
Waarom doet CITO er zolang over om de antwoorden/normering van de Kijk/Luistertoets (Engels VMBO-4) vrij te geven??
De schoolexamens waren al in week 4 en nog steeds kan ik de leerlingen niets zeggen
Ik vind het een beetje dubbel. Er mag best geld weg bij de BAPO maar het ziet er nu naar uit dat ze de BAPO met terugwerkende kracht willen opheffen - dan moeten mensen dus meer gaan werken om hetzelfde salaris te houden. Dat vind ik niet fair.quote:
voor het halen van eerstegraads bevoegdheden door tweedegraders denk ik, en het onderhouden en verdiepen van vakkennis en andere docentvaardigheden in cursussen, bijscholingen en op conferenties. niet om nieuwe docenten op te leiden vanuit andere vakgebieden volgens mij. maar goed, eigenlijk wordt helemaal niet gezegd waarvoor het is...quote:Op maandag 11 maart 2013 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
Waar is die bijscholing eigenlijk voor? Is die voor bijscholing tot docent, of juist het onderhouden of verdiepen van je vakkennis?
ik ken weinig VO docenten die niet werken op hun vrije dag eerlijk gezegd. Met een werkdag minder voor evenveel geld heb je meer tijd om te besteden aan voorbereiding etc., ook thuis, tegen volwaardig loon.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 12:25 schreef Bleie het volgende:
Huh? Maar die BAPO mensen werken toch ook een dag minder? Dan heb je evenveel tijd om voor te bereiden e.d., alleen een werkdag minder voor hetzelfde salaris. En dan nog: juist met hun ervaring, zijn zij minder tijd kwijt aan voorbereiding. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als zij meer tijd hadden voor het begeleiden van minder ervaren collega's, al weet ik niet of dat in de praktijk ook zo zou werken.
Ik zou zeggen dat je juist moet investeren in je jonge docenten, en hen inderdaad meer in staat moet stellen om zich bij te scholen. Bij ons moet je als docent ieder studiejaar 30 uur 'deskundigheidsbevordering' doen. Voor een deel wordt dat vanuit de opleiding aan alle docenten aangeboden, en voor een deel ben je zelf verantwoordelijk voor het zoeken van cursussen e.d. die aansluiten bij je leerbehoefte. Als je het tijdig aangeeft, wordt daar in je rooster ook gewoon tijd voor vrijgemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |