abonnement Unibet Coolblue
pi_122611285
Welkom in deel 29 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122611969
Ja, lastig om leerlingen enthousiast te krijgen voor poëzie. Veel hangt samen met je eigen enthousiasme. Als je zelf kan uitstralen dat poëzie waardevol en leuk en mooi is, dan krijg je leerlingen uiteindelijk ook wel mee. Ik merk zelf dat het lastig om is om ze tijdens de lessen echt enthousiast te krijgen en dat dan achteraf blijkt dat het ze het ergens tóch wel leuk vonden.

Idem met literatuuronderwijs. Pas als ze in de zesde klas het vak hebben afgesloten en de deur uit lopen bij hun mondeling wordt opgemerkt dat ze literatuur en lezen toch wel leuk en waardevol zijn gaan vinden. Als ik dat aan leerlingen in de vierde vertel dan geloven ze dat echt niet :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:27:40 #3
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122614412
Ik heb door die verplichte boekenlijsten een, weliswaar tijdelijke, hekel aan lezen gekregen. Ik had Nederlands, Engels, Duits én Frans in mijn pakket en per vak moest je iets van 15/20 boeken lezen. En dit was nog in het pré-internet tijdperk! Van de "Metsiers" tot "Les Jeux Sont Faits" tot "Die Verwandlung"..Toen was het meer "lezen om het lezen", om al die boeken maar uitgelezen te krijgen dan om werkelijk te beseffen wát je eigenlijk aan het lezen was. Het heeft daarna lange tijd geduurd voordat ik weer eens een boek gekocht heb en vrijwillig ben gaan lezen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 07-02-2013 21:33:36 ]
.
pi_122615633
Dat herken ik heel erg, maar is dit niet juist een kans om ze eens niet te vermoeien met thema's, motieven, enz (dat vond ik altijd vreselijk aan literatuurlessen), en ze juist te laten spelen met taal. Kunnen ze in een andere taal zinnen op elkaar laten rijmen? Kunnen ze zinnen met een bepaald ritme vinden? Het onderwerp kan heel simpel zijn, alleen maar iets maken - in een andere taal - wat lijkt op een gedicht is al een behoorlijke uitdaging voor middelbare scholieren, lijkt me.
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:47:27 #5
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122615692
Rap laten schrijven of zo... ook leuk. Creatieve invalshoek zal waarschijnlijk wonderen doen ja.
.
pi_122616153
Een gedicht of songtekst laten vertalen is ook leuk. Er was een wedstrijd om Sterrenstof in het Engels te vertalen. Best leuk!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:58:11 #7
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122616358
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:46 schreef Bleie het volgende:
Dat herken ik heel erg, maar is dit niet juist een kans om ze eens niet te vermoeien met thema's, motieven, enz (dat vond ik altijd vreselijk aan literatuurlessen), en ze juist te laten spelen met taal. Kunnen ze in een andere taal zinnen op elkaar laten rijmen? Kunnen ze zinnen met een bepaald ritme vinden? Het onderwerp kan heel simpel zijn, alleen maar iets maken - in een andere taal - wat lijkt op een gedicht is al een behoorlijke uitdaging voor middelbare scholieren, lijkt me.
Zoiets ja. Daarom vind ik het zo jammer dat in die lesplannen van www.poeziewedstrijd.nl de leerlingen gedwongen worden om vanuit 1 bepaalde vorm een gedicht te schrijven. En laat ze eens beseffen dat gedichten niet hoeven te rijmen. Anders krijg je dingen als "Ik vond het leuk en ik lag in een deuk" :P
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:59:09 #8
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122616441
Hoe vrijer je de leerlingen laat, hoe te gekker de resultaten! Zelf songteksten (is toch ook soort van poëzie!) laten schrijven is ook érg leuk. Dan boor je die creativiteit pas écht aan. Vervolgens een paar schoolbandjes vragen om er muziek op te schrijven en opnames maken. Dan heb je je eigen school-CD.
.
pi_122622335
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb door die verplichte boekenlijsten een, weliswaar tijdelijke, hekel aan lezen gekregen. Ik had Nederlands, Engels, Duits én Frans in mijn pakket en per vak moest je iets van 15/20 boeken lezen. En dit was nog in het pré-internet tijdperk! Van de "Metsiers" tot "Les Jeux Sont Faits" tot "Die Verwandlung"..Toen was het meer "lezen om het lezen", om al die boeken maar uitgelezen te krijgen dan om werkelijk te beseffen wát je eigenlijk aan het lezen was. Het heeft daarna lange tijd geduurd voordat ik weer eens een boek gekocht heb en vrijwillig ben gaan lezen.
Idem voor mij maar dan met andere aantallen boeken. Net als met poëzie ben ik het juist na het slagen voor het VWO gaan waarderen. Het moest niet meer, ik werd niet meer beoordeeld dus kon het leuk worden. Ik begon de kunst in literatuur en poëzie te zien.
Ik denk dat een goed advies voor de talenleraren is om de boeken zoveel mogelijk te spreiden, op die manier hoef je niet te forceren. Misschien is het klassikaal bespreken wel beter dan het overhoren? Groepsdruk kan ook goed werken. Zo'n boekbespreking is niet interessant als jij het boek niet hebt gelezen en misschien stimuleert het enthausiasme van medeleerlingen (er zijn altijd wel een paar leerlignen die het leuk vinden) wel om ook te gaan lezen.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe vrijer je de leerlingen laat, hoe te gekker de resultaten! Zelf songteksten (is toch ook soort van poëzie!) laten schrijven is ook érg leuk. Dan boor je die creativiteit pas écht aan. Vervolgens een paar schoolbandjes vragen om er muziek op te schrijven en opnames maken. Dan heb je je eigen school-CD.
Het is niet een kerntaak van leraren maar het is hartstikke leuk als ze, nu ze er toch zijn, dit soort zaken faciliteren. Heb dan ook wat oog voor de leerlingen die talent hebben maar die muurbloempjes zijn, bijv. door wat te bemiddelen of door zelf als leraar het initiatief te nemen en audities te organiseren of zoiets (van mijn part (gedeeltelijk) in je vrije tijd, het is toch hartstikke leuk om te doen). Juist voor hen is het leuk en goed.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122622555
Er zou trouwens meer aandacht moeten worden besteed aan de schriftelijke taalvaardigheid door de leraren Nederlands. Het is om te huilen, de schriftelijke taalvaardigheid van veel studenten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122632797
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zou trouwens meer aandacht moeten worden besteed aan de schriftelijke taalvaardigheid door de leraren Nederlands. Het is om te huilen, de schriftelijke taalvaardigheid van veel studenten.
Ik denk dat het in zijn algemeen niet tot veel verbetering zorgt. Leerlingen lezen over het algemeen niet heel veel en de pakweg eerste 10 cruciale jaren van de geletterdheid zijn al achter hun. Daar kan een docent Nederlands met maximaal een paar lesuren in de week niet heel veel aan veranderen, denk ik.
Dit, dus.
pi_122633253
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zou trouwens meer aandacht moeten worden besteed aan de schriftelijke taalvaardigheid door de leraren Nederlands. Het is om te huilen, de schriftelijke taalvaardigheid van veel studenten.
Ik heb leerlingen die meer fouten maken in de Nederlandse antwoorden dan in de Engelse op een toets.

Voor poëzie is een schunnige limerick ook altijd een leuke opener, komen ze meteen een beetje in de stemming! :)
pi_122638988
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 12:04 schreef FlameScorpion het volgende:
Voor poëzie is een schunnige limerick ook altijd een leuke opener, komen ze meteen een beetje in de stemming! :)
Dat zal wel. :)

quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 11:49 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik denk dat het in zijn algemeen niet tot veel verbetering zorgt. Leerlingen lezen over het algemeen niet heel veel en de pakweg eerste 10 cruciale jaren van de geletterdheid zijn al achter hun. Daar kan een docent Nederlands met maximaal een paar lesuren in de week niet heel veel aan veranderen, denk ik.
Ik zou niet weten waarom. Als je de lat hoog genoeg legt dan springen ze daar toch wel over heen? Kwestie van 100 vragen of meer geven en per fout een punt aftrekken en dit voor de helft laten meewegen voor het SO-cijfer of zoiets. Ik begrijp dat jij als leraar maar een beperkt aantal lesuren per week hebt maar gelukkig kunnen leerlingen ook zelfstandig lezen en zo niet dan horen ze niet op het VWO thuis. ;)
Je hoeft zeker niet perfect te spellen. Ik neem de Nederlandse spelling niet eens voldoende serieus om dat te verlangen met al die populistische en frequente wijzigingen. Bovendien is perfectie voor weinig mensen weggelegd. Fundamentele vaardigheden zoals het vervoegen van werkwoorden, congruentie, wel of niet een e achter bijvoegelijke naamwoorden, samenstellingen enz. zou toch iedere VWO-gediplomeerde moeten beheersen. Ik begrijp trouwens heel erg goed jouw klacht dat je ze 'gehandicapt' binnenkrijgt. Ik denk echter niet dat dat alleen aan het gebrekkige lezen ligt, ook in de jaren 80 lazen kinderen niet zo gek veel, toch was hun taalvaardigheid veel beter, nietwaar? Ik het een goede zaak vinden als steeds het ontvangende onderwijs beoordeelt of dat de leerling bij het toeleverende onderwijs voldoende heeft geleerd om aangenomen te worden. Op die manier kunnen universiteiten de VWO-scholen op scherp zetten en de VWO-scholen de lage scholen op scherp zetten.
Ik wil nu niet de beste stuurman spelen die aan de kant staat, ik geef slechts aan hoe ik het zie. Zeg maar in welke mate jij je hier wel of niet in kan vinden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 08-02-2013 14:52:46 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122644953
quote:
Ik wil nu niet de beste stuurman spelen die aan de kant staat, ik geef slechts aan hoe ik het zie. Zeg maar in welke mate jij je hier wel of niet in kan vinden.
Helaas, je speelt die beste stuurman wel. De rol van de leraar binnen het onderwijs(programma) is veel beperkter dan jij denkt. Jij praat vanuit een idealisme, maar daar komt zeer weinig pragmatisme bij kijken.

Los daarvan: jij bent waarschijnlijk een van die leerlingen die het VWO en WO heel makkelijk heeft doorlopen. Wellicht is het goed om je te realiseren dat dit voor 98% van de leerlingen op het voortgezet onderwijs zeker niet geldt.
pi_122646380
Tijdens het nakijken van proefwerken zie ik door de 'wouden' het bos niet meer.
pi_122651540
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 18:04 schreef Sloggi het volgende:
Tijdens het nakijken van proefwerken zie ik door de 'wouden' het bos niet meer.
*proest*
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_122655399
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 18:04 schreef Sloggi het volgende:
Tijdens het nakijken van proefwerken zie ik door de 'wouden' het bos niet meer.
Ik word ook altijd duizelig van de you - u, your - you're - ur( en die laatste is in opmars, komt regelmatig voor in formele brieven :'))
pi_122659838
Hoe gaat het met they're/their/there?

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 17:16 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Helaas, je speelt die beste stuurman wel. De rol van de leraar binnen het onderwijs(programma) is veel beperkter dan jij denkt. Jij praat vanuit een idealisme, maar daar komt zeer weinig pragmatisme bij kijken.

Los daarvan: jij bent waarschijnlijk een van die leerlingen die het VWO en WO heel makkelijk heeft doorlopen. Wellicht is het goed om je te realiseren dat dit voor 98% van de leerlingen op het voortgezet onderwijs zeker niet geldt.
Laat ik dan maar ook even vanuit de praktijk spreken, ik sprak eerder in de week een VMBO-leraar die moedeloos werd van het corrigeren van het werk van zijn leerlingen. Zijn klacht: ik kan nog zo strooien met onvoldoendes, aan het einde van het jaar gaan de leerlingen toch over. Op die manier krijg ik ze nooit aan het werk (naar zijn inzicht leren de meeste leerlingen gewoon te weinig voor de toets). Herkenbaar?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122660209
Ik zou ook graag punten aftrekken voor taalfouten, maar ik denk dat er dan een opstand uitbreekt hier. Onder zowel leerlingen, ouders als enkele docenten.
pi_122660859
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 22:53 schreef Sloggi het volgende:
Ik zou ook graag punten aftrekken voor taalfouten, maar ik denk dat er dan een opstand uitbreekt hier. Onder zowel leerlingen, ouders als enkele docenten.
Zeer herkenbaar, maar ik doe het wel bij werkstukken. Een foutje (of twee, drie... tien) kan er altijd doorheen slippen, maar als ik een taalfoutenfestival voorgeslingerd krijg, dan geef ik die aftrek toch. Uiteraard leg ik de lat hoger voor VWO-leerlingen dan voor VMBO-leerlingen, maar ik verwacht wel wat moeite hoor. Persoonlijk vind ik het ook merkwaardig dat op onze school een veel hoger percentage kinderen "dyslexie" heeft in vergelijking met het landelijk gemiddelde.

Overigens heb ik ook genoeg collega's die behoorlijk veel spellings- en taalfouten maken. Zelf ben ik ook geen taalwonder, maar ik vind wel dat ik de verantwoordelijk heb om mijn materiaal (en vooral uitgaande communicatie) goed te controleren op fouten.

@Bram_van_Loon Deels. Aan de ene kant is het zo dat leerlingen soms te makkelijk overgaan en inderdaad harder zouden moeten werken, maar aan de andere kant weet je dat dit bij de baan hoort. Hoe frustrerend dit soms ook is. Niet eens voor mezelf per se, maar meer voor de leerlingen zelf. De meeste leerlingen halen niet het onderste uit de kan en gooien daarmee een stukje potentieel weg.

Uiteindelijk gaat het er voor mij om dat de leerlingen verstandiger en wijzer mijn klaslokaal verlaten aan het eind van het jaar. Dat hoeft niet eens betrekking te hebben op kennis van mijn vakgebied, maar bijvoorbeeld ook hoe ze zich als persoon opstellen.
pi_122665187
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 22:53 schreef Sloggi het volgende:
Ik zou ook graag punten aftrekken voor taalfouten, maar ik denk dat er dan een opstand uitbreekt hier. Onder zowel leerlingen, ouders als enkele docenten.
Die VMBO-leraar geeft biologie. Zou het niet veel meer de lakse houding van leerlingen zijn (omdat ze ermee wegkomen) dan een gebrek aan lezen en weet ik veel wat? Een mens kiest van nature nu eenmaal snel de weg van de minste weerstand, de leerling kan niet worden verweten dat hij dat doet als hij ermee wegkomt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 9 februari 2013 @ 15:42:56 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122677717
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 22:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laat ik dan maar ook even vanuit de praktijk spreken, ik sprak eerder in de week een VMBO-leraar die moedeloos werd van het corrigeren van het werk van zijn leerlingen. Zijn klacht: ik kan nog zo strooien met onvoldoendes, aan het einde van het jaar gaan de leerlingen toch over. Op die manier krijg ik ze nooit aan het werk (naar zijn inzicht leren de meeste leerlingen gewoon te weinig voor de toets). Herkenbaar?
Je moet ze aan het werk krijgen door zélf enthousiast te zijn en durven te experimenteren met je klassenmanagement. Als je als een opgezet skelet je les afdraait, logisch dat ze dan "te weinig" doen in de les. Als ze "zelfstandig" een basisstof over het paargedrag van de eencellige amoebes moeten bestuderen, dan zullen ze daar echt niet veel moeite voor gaan doen.

Laatst had ik twee cursusdagen. De eerste cursusdag had ik een enthousiaste, ietwat oudere, cursusleider. Vol passie en humor gaf hij tekst en uitleg. De dag vlóog voorbij en ik stak er daadwerkelijk wat van op. De tweede cursusdag had ik een opgewarmd lijk. Gortdroog neuzelde ze de dag door. Halverwege de morgen was ik geestelijk al afgehaakt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:07 schreef YourAsset het volgende:
Aan de ene kant is het zo dat leerlingen soms te makkelijk overgaan en inderdaad harder zouden moeten werken, maar aan de andere kant weet je dat dit bij de baan hoort. Hoe frustrerend dit soms ook is. Niet eens voor mezelf per se, maar meer voor de leerlingen zelf. De meeste leerlingen halen niet het onderste uit de kan en gooien daarmee een stukje potentieel weg.
Meestal komen de leerlingen wel op hun pootjes terecht. Van de week kwam een oud-leerling langs, 23 jaar ondertussen. Gaf inderdaad aan dat hij ten tijde van de middelbare school inderdaad meer had kunnen doen, maar voelde zich niet gemotiveerd door de leraren. Had ook problemen op persoonlijk vlak toen. Ik was de enige die in hem geloofde, zo zei hij. Naderhand heeft hij zijn leven en studiehouding op een rijtje gekregen en heeft inmiddels een prima baan gekregen met een prima salaris.
.
pi_122680015
Bij ons op de opleiding worden alle teksten die studenten inleveren beoordeeld op taal. Maakt een student te veel taalfouten, dan is het product sowieso onvoldoende, en moet het verbeterd worden. Helaas vertrouw ik er bepaald niet op dat mijn niet-taalkundige collega's daadwerkelijk goed op taal kunnen controleren, als ik afga op wat scripties die ik de laatste tijd onder ogen heb gehad :'( :'( .

Heel andere vraag: ik geef dit blok (nog 5 lessen) een vak dat eigenlijk neerkomt op begrijpend lezen en een woordenlijst (betekenissen) uit het hoofd leren. Elke les lezen de studenten een tekst, waar ze vervolgens vragen over beantwoorden. Daarnaast hebben ze thuis een deel van de woordenlijst bestudeerd (als het goed is), waar ik in de les 'iets' mee wil doen (een deel van de woorden komen terug in de teksten die ze lezen). Iemand ideeën hoe ik daar een beetje leuke lessen van kan maken? Groep is ca. 30 studenten, de les duurt 100 minuten. Alle input is meer dan welkom!
pi_122688375
Haiku's schrijven met die woorden uit die lijst (niet per se enkel die woorden). Dat illustreert direct een vorm van poëzie die niet het standaard abab- of abba-rijmschema gebruikt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122690492
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 00:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die VMBO-leraar geeft biologie. Zou het niet veel meer de lakse houding van leerlingen zijn (omdat ze ermee wegkomen) dan een gebrek aan lezen en weet ik veel wat? Een mens kiest van nature nu eenmaal snel de weg van de minste weerstand, de leerling kan niet worden verweten dat hij dat doet als hij ermee wegkomt.
Mensen van vmbo-niveau hebben nooit goed gespeld en zullen het nooit doen, denk ik. De aard van de taalfouten die tegenwoordig gemaakt worden komt natuurlijk deels door te weinig lezen, maar je ziet ook veel 'sms-taal'. De oorzaak daarvan lijkt me duidelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')