270 km/h = 75 m/s.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 16:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, dan weet je meteen weer dat 150 meter he-le-maal niks is met die snelheden. Volgens mij zit je dan zo rond de 75m/s ofzo..
Dat haalde het hok ook welquote:
ligt eraan moeste fiestpaden gaan 2 kanten rondquote:Op dinsdag 19 februari 2013 16:51 schreef Caland het volgende:
Fietsers die een rotonde verkeerd om nemen zijn ook irritant.
Maar dat mag wel toch?
Normaal gesproken niet, maar het hangt van de rotonde af. Ik ken er in Amersfoort in ieder geval eentje waar het zeker wel mag. Daar loopt rond de rotonde een fietspad dat opgedeeld is in twee 'weghelften'. Wel riskant als je er niet bekend bent; je gaat er toch een beetje vanuit dat er geen fietsers met de klok mee over de rotonde komen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 16:51 schreef Caland het volgende:
Fietsers die een rotonde verkeerd om nemen zijn ook irritant.
Maar dat mag wel toch?
Maar je moet wel de 100km/uur eraf halen van degene voor jequote:Op dinsdag 19 februari 2013 18:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat haalde het hok ook wel
Ik gokte maar een beetje.
Ik bedoelde dat de Benz de 270 ook wel haalde, maar idd, als ze op 300 meter een blok beton hadden neergezet was het daarna een A-klasse geweestquote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:21 schreef June. het volgende:
[..]
Maar je moet wel de 100km/uur eraf halen van degene voor je
Mwoah, ik denk dat je met 270 km/h wel stil staat binnen 300 meter. Dat is best lang om te remmen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat de Benz de 270 ook wel haalde, maar idd, als ze op 300 meter een blok beton hadden neergezet was het daarna een A-klasse geweest
Die 300 meter is/was ook een schatting he, en je hebt ook nog reaktietijd, en die tikt ernstig hard aan met die snelheden. Ik weet dat ik knipperde, nog (denk ik) een seconde wachtte om te kijken of hij op zou rotten; deed ie niet, dus toen vol in de ABS, en toen ging het echt nog maar net goed.. Was ook nog 's avonds in het donker trouwens, weg was verder leeg.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat je met 270 km/h wel stil staat binnen 300 meter. Dat is best lang om te remmen.
Ter verglijking, een Agera R remt in 30,5 meter van 100 naar 0. Terwijl de SLS AMG dat in 33 meter doet. Ik denk niet dat de remweg vertienvoudigd als je van 270 naar 0 moet remmen.
Ik heb niet de precieze forumele in mijn hoofd, maar ik weet zeker dat er geen vertienvoudiging in zit.
75 om precies te zijn.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:24 schreef Ambrosius het volgende:
1 seconde 270 rijden en je bent al bijna 80 meter verder, lijkt me sterk dat je in 300 meter stilstaat.
Jammer dat ze niet vertellen welke auto dat remt. Een ZR1 heeft namelijk een 25% langere remweg dan de Agera en de SLS (van 100 naar 0).quote:
En ik reed in een 'antieke' W202 C36, niet in een Agera of SLS. Appels en peren verhaal dus..quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Jammer dat ze niet vertellen welke auto dat remt. Een ZR1 heeft namelijk een 25% langere remweg dan de Agera en de SLS.
Die zit op 34 meter van 100 naar 0.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En ik reed in een 'antieke' W202 C36, niet in een Agera of SLS. Appels en peren verhaal dus..
Duidelijk een tabel met minder goede rem auto's. Ongeveer 50 m van 100 naar 0.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:40 schreef Sounddragon het volgende:
http://www.om.nl/onderwer(...)snelheid_reactie_en/
Je moet en zal gewoon je gelijk krijgen he? nu ligt het weer aan de tabelquote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Duidelijk een tabel met minder goede rem auto's. Ongeveer 50 m van 100 naar 0.
Scheelt 30%.
Dat jij niet kan lezen dat die tabel inderdaad al een veel hogere begin remafstand bevat dan de auto waar jij mee reed, dan betekent dit dat jij een bord voor je kop hebt.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 22:45 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je moet en zal gewoon je gelijk krijgen he? nu ligt het weer aan de tabel![]()
Ik ga nokken met deze domme discussie, want je hebt gewoon een bord voor je kop
Pak eens een potlood, een vel ruitjespapier en een lineaal, voer die gegevens eens in in een grafiekje en trek die lijn eens door naar de 270km/u? mag van mij lineair, omdat jij het bent, maar je remafstand loopt bijna kwadratisch op per 10 km extra snelheid, dat kun je stiekem al een beetje zien als je naar die grafiek kijkt, en de afstanden vanaf 50 en 90 km/u even vergelijkt.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 23:05 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat jij niet kan lezen dat die tabel inderdaad al een veel hogere begin remafstand bevat dan de auto waar jij mee reed, dan betekent dit dat jij een bord voor je kop heeft.
Het zou best kunnen dat de remafstand (en ja, daar is niet de stopafstand en met reactietijd en zo, maar daar ging het mij ook helemaal niet) heel misschien toch wel boven de 300 meter kan zijn met die AMG waar jij mee reed, maar kom dan met tabellen en metingen die ook daadwerkelijk over auto's met dezelfde remkracht gaat. Aan gemiddelden hebben we helemaal niets. Een AMG is namelijk geen gemiddelde auto.
Verder wil ik alleen aantonen dat als je gewoon een beetje anticipeert (wat nobody zei), dat je nooit in de problemen hoeft te komen als je je met hogere snelheden verplaatst. Je ziet ruim van te voren dat er een kans in zit dat iemand naar de linkerrijstrook om komt (meerdere voertuigen achter elkaar, vrachtauto, etc). En een auto die niet zulke grote remmen heeft, haalt ook die snelheden niet uiteraard.
In mijn wereld halen ze het ook niet in 100 meter, wel in 300 meter. En OEM heeft het uitgerekend. Dus je hebt geen gelijk.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 23:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Pak eens een potlood, een vel ruitjespapier en een lineaal, voer die gegevens eens in in een grafiekje en trek die lijn eens door naar de 270km/u? mag van mij lineair, omdat jij het bent, maar je remafstand loopt bijna kwadratisch op per 10 km extra snelheid, dat kun je stiekem al een beetje zien als je naar die grafiek kijkt, en de afstanden vanaf 50 en 90 km/u even vergelijkt.
In dat verhaaltje van die belgen die het hadden uitgerekend kwamen ze op 450-en-nog-wat meter, daar halen we jouw ongefundeerde 30% vanaf, houden we 300 meter over, maar toch kunnen de auto's in jouw wereld het in 100 meter. ik adviseer je dan ook dringend om eens een open sollicitatie naar de diverse F1 renstallen te sturen, die willen je graag hebben, Moet je het alleen nog maar effe waarmaken.
De tering wat eigenwijs stuk vreten ben jij zeg, echt ongelofelijk![]()
As said; ik ga er nu verder echt niet meer op in, want jij weet toch alles beter. Ik hoop dat je die plaat nooit nodig gaat hebben als je ondervindt dat ik gelijk heb.
Blijkbaar werk ik dus voor de F1-teams.quote:An average F1 car can decelerate from 100 to 0 km/h (62 to 0 mph) in about 15 meters (48 ft), compared with a 2009 BMW M3, which needs 31 meters (102 ft). When braking from higher speeds, aerodynamic downforce enables tremendous deceleration: 4.5 g to 5.0 g (44 to 49 m/s2), and up to 5.5 g (54 m/s2) at the high-speed circuits such as the Circuit Gilles Villeneuve (Canadian GP) and the Autodromo Nazionale Monza (Italian GP). This contrasts with 1.0 g to 1.5 g (10 to 15 m/s2) for the best sports cars (the Bugatti Veyron is claimed to be able to brake at 1.3 g). An F1 car can brake from 200 km/h (124 mph) to a complete stop in just 2.21 seconds, using only 65 metres (213 ft).
--
The carbon brakes in combination with tyre technology and the car's aerodynamics produce truly remarkable braking forces. The deceleration force under braking is usually 4 g (39 m/s2), and can be as high as 5-6 g when braking from extreme speeds, for instance at the Gilles Villeneuve circuit or at Indianapolis. In 2007, Martin Brundle, a former Grand Prix driver, tested the Williams Toyota FW29 Formula 1 car, and stated that under heavy braking he felt like his lungs were hitting the inside of his ribcage, forcing him to exhale involuntarily. Here the aerodynamic drag actually helps, and can contribute as much as 1.0 g of braking force, which is the equivalent of the brakes on most road sports cars. In other words, if the throttle is let go, the F1 car will slow down under drag at the same rate as most sports cars do with braking, at least at speeds above 250 km/h (160 mph). The drivers do not utilise compression or engine braking, although it may seem this way. The only reason they change down gears prior to entering the corner is to be in the correct gear for maximum acceleration on the exit of the corner.
Dat stukje is toch een vrij scherpe bocht en hij gaat ook nog eens naar beneden. Nu met temperaturen rond het vriespunt neem ik die ook wat langzamer (niet op de linkerbaan hoorquote:Op dinsdag 19 februari 2013 23:00 schreef Nagelschaartje het volgende:
Net een situatie die zo sneu was dat het grappig was.
Op een vast irritatiepunt voor mij: De plek waar de a4 en de a12 samen komen in de a13 richting Rotterdam. Er komen van beide kanten twee rijstroken, even 4 rijstroken en daarna moet de meest linkse strook ritsen. Vervolgens een bocht die makkelijk met 110 genomen kan worden (maar de vmax is maar 100, dus dat doen we natuurlijk niet![]()
![]()
).
Dit is een vast punt waar mensen van de twee linker rijstroken ook lekker daar blijven rijden, vervolgens de bocht heel eng vinden, dus op de linkerbaan 90 blijven rijden met twee lege stroken ernaast. Want van baan wisselen in zo'n bocht natuurlijk helemaal eng!![]()
Nu was ik de bocht uit op de rechterrijstrook, die volledig leeg was (erg rustig op de weg). Klaar om door te rijden, beetje jammer dat er op de middenbaan iemand 80 reed.
Ik wil niet rechts inhalen, tegen mijn principes. Normaal ga ik er links voorbij en dan weer helemaal naar rechts, hopen dat die persoon wakker wordt. Maar ik moest de volgende afrit hebben en ik vond dit eigenlijk te debiel voor woorden.
Dus koos ik ervoor om achter die persoon te gaan rijden, even met groot licht te seinen en terug naar rechts te gaan als zeer subtiele hint dat er daar ook ruimte was. (ok, niet geheel netjes gedrag van me, maar 80 is wel extreem langzaam als je het onnodig moet rijden en het zo rustig is op de weg).
De meneer begreep zowaar mijn hint en ging naar rechts. Toen ik hem inhaalde bleek het een zakenjongetje in pak dat me heel schaapachtig aankeek. Ik ging weer naar rechts (moest er immers gelijk weer af) met de gedachte de Nederlandse snelwegen net wat veiliger gemaakt te hebben
. Ik kijk in mijn spiegel... Is die klootviool weer naar de middenbaan gereden
. De reden was volkomen onduidelijk, ik was de enige die voor hem reed en ik reed zeker 20km/h harder dan hij.
Wat gaat er bij zo iemand in zijn hoofd om?
It's funny 'cause it's sad![]()
TLDR: Onnodig op de middenbaan rijden, op subtiele wijze erop gewezen worden dat er rechts ook ruimte is, daar heel eventjes rijden en daarna volledig onnodig weer naar de middenbaan gaan.
Waarschijnlijk denkt hij, onnodig links rijden mag niet, dan blijf ik maar op de middenbaan rijdenquote:Op dinsdag 19 februari 2013 23:00 schreef Nagelschaartje het volgende:
Net een situatie die zo sneu was dat het grappig was.
Op een vast irritatiepunt voor mij: De plek waar de a4 en de a12 samen komen in de a13 richting Rotterdam. Er komen van beide kanten twee rijstroken, even 4 rijstroken en daarna moet de meest linkse strook ritsen. Vervolgens een bocht die makkelijk met 110 genomen kan worden (maar de vmax is maar 100, dus dat doen we natuurlijk niet![]()
![]()
).
Dit is een vast punt waar mensen van de twee linker rijstroken ook lekker daar blijven rijden, vervolgens de bocht heel eng vinden, dus op de linkerbaan 90 blijven rijden met twee lege stroken ernaast. Want van baan wisselen in zo'n bocht natuurlijk helemaal eng!![]()
Nu was ik de bocht uit op de rechterrijstrook, die volledig leeg was (erg rustig op de weg). Klaar om door te rijden, beetje jammer dat er op de middenbaan iemand 80 reed.
Ik wil niet rechts inhalen, tegen mijn principes. Normaal ga ik er links voorbij en dan weer helemaal naar rechts, hopen dat die persoon wakker wordt. Maar ik moest de volgende afrit hebben en ik vond dit eigenlijk te debiel voor woorden.
Dus koos ik ervoor om achter die persoon te gaan rijden, even met groot licht te seinen en terug naar rechts te gaan als zeer subtiele hint dat er daar ook ruimte was. (ok, niet geheel netjes gedrag van me, maar 80 is wel extreem langzaam als je het onnodig moet rijden en het zo rustig is op de weg).
De meneer begreep zowaar mijn hint en ging naar rechts. Toen ik hem inhaalde bleek het een zakenjongetje in pak dat me heel schaapachtig aankeek. Ik ging weer naar rechts (moest er immers gelijk weer af) met de gedachte de Nederlandse snelwegen net wat veiliger gemaakt te hebben
. Ik kijk in mijn spiegel... Is die klootviool weer naar de middenbaan gereden
. De reden was volkomen onduidelijk, ik was de enige die voor hem reed en ik reed zeker 20km/h harder dan hij.
Wat gaat er bij zo iemand in zijn hoofd om?
It's funny 'cause it's sad![]()
TLDR: Onnodig op de middenbaan rijden, op subtiele wijze erop gewezen worden dat er rechts ook ruimte is, daar heel eventjes rijden en daarna volledig onnodig weer naar de middenbaan gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |