abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 februari 2013 @ 16:13:05 #1
394107 Marvinkling92
Elk ideaal is een perceptie
pi_122467504
Vandaag kwam ik op facebook dit bericht tegen.
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)-op-twitter-bestoken

Korte samenvatting: De EU trekt 2000000 euro uit om ambtenaren via twitter en overige social media de publieke opinie van de EU te laten beïnvloeden. Zowel PVV als D66 zijn het erover eens dat dit niet past in een democratie.

Persoonlijk ben ik een voorstander van het gedachtegoed van de EU (in haar utopie), maar zet ik de sceptische noot dat de EU verkeerd om is begonnen. (zie de Europese geschiedenis).
Ook ben ik van mening dat transparantie en communicatie van visie ontbreken in een voor mij als burger genivelleerde en gedecentraliseerde overleg"structuur".
Tel hierbij het verdrag van Lissabon, het uitblijven van daadkracht en het gebrek aan formele machtsmiddelen bij op en EU komt bij mij steeds meer over als een facade.
En dit nieuws, dit nieuws doet me helemaal denken aan Reichspropagandaleitung.

Wat vinden jullie van dit nieuws, en hoe staan jullie staan jullie tegenover twitterende ambtenaren?

[ Bericht 8% gewijzigd door Marvinkling92 op 04-02-2013 16:59:01 (geen reacties, dus ik eindig maar met een vraag) ]
pi_122471788
Het gekke is nog wel, dat het een voorstel van het Europees Parlement zelf is. Dat betekent dus dat er bepaalde (grote, gevestigde) politieke partijen zijn, die voor de verkiezingen van 2014 campagne willen voeren tegen andere (eurosceptische) partijen maar het geld daarvoor niet uit de campagnekas maar uit de begroting van het Europees Parlement willen halen. Heel erg vreemd.
pi_122472600
Ze doen maar wat ze niet laten kunnen is mijn mening, trouwens mijn mening staat al als een huis.
pi_122537568
De EU heeft ook ruime budgetten voor verschillende campagnes om de EU beter in de schijnwerpers te zetten. Ook is er een Youtube kanaal voor de EU waarbij waarschijnlijk alleen de ambtenaren de filmpjes bekijken. Onderstaand zijn wat voorbeelden van filmpjes met kritiek erop.

http://blog.meervrijheid.nl/2012/12/eu-propaganda-filmpje/

http://blog.meervrijheid.nl/2012/12/meer-eu-propaganda/
  woensdag 6 februari 2013 @ 09:22:06 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_122541900
Tamelijk idioot plan idd
pi_122542484
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 09:22 schreef Hexagon het volgende:
Tamelijk idioot plan idd
Snap alle ophef eerlijk gezegd niet. Bovendien was dit niet nodig geweest als de Haagse politici moeite deden de positieve aspecten van de EU te benoemen, in plaats van uit electorale overwegingen af te geven op de Unie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_122542613
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 09:22 schreef Hexagon het volgende:
Tamelijk idioot plan idd
de discussie darover werd enige dagen terug al gevoerd op fok!

is gebaseerd op een artikel van de Daily Telegraph, welke daarin eigenlijk enkel een aantal beweringen van de UKIP, de anti-europa partij van farrange kritiekloos herhaalt...

waartegen die UKIP protesteerd is dat de afdeling "media-analyse" van het europese parlement, een budgetverhoging van 2 miljoen euro krijgt, om meer informatie te verzamelen van discussies in euro-kritische media in juist landen waar de weerzin tegen de EU toeneemt...

Feitelijk is dat vaak een 'krantenknipsel'-verzamel-afdeling die zulke knipsels vaak doorgeeft aan verschillende bestuurlijke lagen, zowel ambtenaren, maar ook beschikbaar stelt voor bv parlementariers en hun medewerkers..

Of het nuttig is dat zulk een afdeling bestaat en qua budget 2 miljoen groeit zal ik niet beweren... enkel is dde gezochtte ophef een beetje overdreven en kent een behoorlijk groot 'paranoia'-aspect..
een grote bestuursinstantie zal idd informatie moeten verzamelen over de zich ontwikkelende publieke opinie.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_122542871
Maar waarom doet het parlement dit, en niet de commissie?

Is dat zodat parlementsleden weten wat er leeft in de samenleving zodat ze controversiële voorstellen van de commissie kunnen blokkeren? Dat lijkt me de enige goede reden waarom het Parlement aan media-analyse zou moeten doen. Maar ik vrees dat het niet alleen daarom gaat.
pi_122543001
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:04 schreef Igen het volgende:

Maar waarom doet het parlement dit, en niet de commissie?
Die 2 miloen verhoging van die afdeling komt grotendeels uit bestaande budgets, maar 850.000 euro zou enkel betaald kunnen worden uit een budgetverhoging en daarmee moet het europes parlement instemmen..
dat is dus de redenen dat dit in een stemming voor het europes parlement komt en op basis daarvan is de UKIP naar de Daily Telegraph gestapt, hun 'huiskrant'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_122543257
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 09:48 schreef KoosVogels het volgende:
Snap alle ophef eerlijk gezegd niet. Bovendien was dit niet nodig geweest als de Haagse politici moeite deden de positieve aspecten van de EU te benoemen, in plaats van uit electorale overwegingen af te geven op de Unie.
Hoe zou dat komen?
pi_122545570
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:20 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Hoe zou dat komen?
Politiek opportunisme in combinatie met verkiezingen?
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 11:52:53 #12
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_122546125
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:00 schreef Igen het volgende:
Het gekke is nog wel, dat het een voorstel van het Europees Parlement zelf is. Dat betekent dus dat er bepaalde (grote, gevestigde) politieke partijen zijn, die voor de verkiezingen van 2014 campagne willen voeren tegen andere (eurosceptische) partijen maar het geld daarvoor niet uit de campagnekas maar uit de begroting van het Europees Parlement willen halen. Heel erg vreemd.
Noemen ze ook wel het begin van dictatorschap.
Maar het kan vast nog wel gekker met die idioten. Gewoon afwachten.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_122546325
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 11:52 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Maar natuurlijk, 3-voud.
pi_122546335
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 11:52 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Maar het kan vast nog wel gekker met die idioten. Gewoon afwachten.
toch wel interssant, je noemt de vaststelling van een budget voor verkiezingen het begin van 'dictatuur'...?

Juist een dictatuur zal een publieke opinie aan de reet roesten en geen geld weggooien an al dan niet vrgeefse pogingen de publiek opinie te beinvloeddden.
pi_122546488
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 11:59 schreef RM-rf het volgende:

[..]

toch wel interssant, je noemt de vaststelling van een budget voor verkiezingen het begin van 'dictatuur'...?
Dergelijke absurde uitlatingen doen de zaak van de eurocritici ook geen goed.
pi_122546505
quote:

[..]

Juist een dictatuur zal een publieke opinie aan de reet roesten en geen geld weggooien an al dan niet vrgeefse pogingen de publiek opinie te beinvloeddden.
Even een letterlijk citaat uit het originele artikel:
quote:
The Daily Telegraph has seen confidential spending proposals and internal documents (...)

"Particular attention needs to be paid to the countries that have experienced a surge in Euroscepticism," said a confidential document agreed last year.

"Parliament's institutional communicators must have the ability to monitor public conversation and sentiment on the ground and in real time, to understand 'trending topics' and have the capacity to react quickly, in a targeted and relevant manner, to join in and influence the conversation, for example, by providing facts and figures to deconstructing myths."

http://www.telegraph.co.u(...)rosceptic-surge.html
Dat klinkt toch als iets anders dan het EP dat slechts een begroting goedkeurt.

Het parlement als geheel moet ook helemaal niet de verkiezingen willen beïnvloeden. Dat is principieel fout, die taak ligt bij de partijen en daarbij moeten alle partijen ongeacht hun politieke kleur op een eerlijke manier worden ondersteund (zoals in Nederland met de zendtijd voor politieke partijen bijvoorbeeld gebeurt).

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2013 12:06:05 ]
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 12:06:40 #17
341203 3-voud
pi_122546571
quote:

[..]

Als ze die voor manipulatie gebruiken? Uiteraard.
pi_122546747
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Even een letterlijk citaat uit het originele artikel:

[..]

Dat klinkt toch als iets anders dan het EP dat slechts een begroting goedkeurt.

Het parlement als geheel moet ook helemaal niet de verkiezingen willen beïnvloeden. Dat is principieel fout, die taak ligt bij de partijen en daarbij moeten alle partijen ongeacht hun politieke kleur op een eerlijke manier worden ondersteund (zoals in Nederland met de zendtijd voor politieke partijen bijvoorbeeld gebeurt).
bv een budget rondom de verkiezingen gericht op promotie is volgens mij niet geheel vreemd...
an sich lijkt het me weinig zinnig en zeker gezien het bedrag van 2 miljoen eerder weggegooid geld, maar dat paranoide paniek-geroep erover vind ik gewoon overdreven...

De EU is heus geen almachtige onderdrukkende instantie (Brussel is vergeleken met de lidstaten juist ontzettend machteloos; deze kan niet eens ingrijpen als de lidstaten hun eigen verdragen en afspraken schenden, welke juist onderdeel van De EU zijn; stabiliteitspact, of euroverdragen),
Het zijn eerder een ineffectieve ambtenaren die slecht gecontroleerd worden waarbij juist het gebrek aan aandacht voor europese verkiezingen en de weinige macht die europarlementariers hebben om bv richtlijnen af te keuren een negatieve spiraal geven.

Ikzelf zou eigenlijk wel ervoor zijn om een veel groter budget voor promoties rondom de europese verkiezingen te financieren, maar dan zonder een politieke boodschap of en hoe de EU zich zou moeten ontwikkelen, gewoon vanuit het idee dat waar burgers bepaalde ideen hebben over europa, het goed is deze te uitten in het stemmen voor de europese verkiezingen ..

Ik zou het zelfs toejuichen als bv veel eurosceptische partijen een duidelijke meerderheid innemen in het europees arlement en vervolgens gaan pogen via dit parlement hun wensen doorgedrukt te krijgen... lijkt me hét voorbeeld van europese politieke integratie.

Ik zou ook instemmen met een euro-scepticus die ervoor pleit dat het zo belachelijk is dat hij niet gewoon op Nigel Farrage en de UKIP mag stemmen, omdat enkel engelse burgers dat mogen en hij juist zou willen dat op partijen voor het eu-parlement gestemd mag worden los ervan uti welke lidstaat iemand komt...
pi_122546943
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

bv een budget rondom de verkiezingen gericht op promotie is volgens mij niet geheel vreemd...
Promotie in het algemeen niet.

Maar promotie van een bepaald gedachtegoed wel. Blijkbaar willen 'ze' euroscepticisme bestrijden, maar dat zijn denkbeelden van bepaalde partijen. Bij de vorige Europese verkiezingen ging het debat (in Nederland) zelfs vooral tussen de eurofiele en de eurosceptische partijen. Als dan nu het parlement per meerderheid besluit om geld te geven aan een politiek getinte campagne, dan gebruiken ze in feite geld dat eigenlijk aan de oppositie toebehoort om diezelfde oppositie te bestrijden.

quote:
Ik zou ook instemmen met een euro-scepticus die ervoor pleit dat het zo belachelijk is dat hij niet gewoon op Nigel Farrage en de UKIP mag stemmen, omdat enkel engelse burgers dat mogen en hij juist zou willen dat op partijen voor het eu-parlement gestemd mag worden los ervan uti welke lidstaat iemand komt...
Deels eens, maar aan de andere kant is dat ook gewoon het districtenstelsel. In Engeland zelf hebben ze ook een districtenstelsel en mag ook lang niet iederen op Nigel Farage stemmen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2013 12:22:01 ]
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 12:30:23 #20
341203 3-voud
pi_122547197
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Bij normale partijverkiezingen niet. Maar dat is appels met peren vergelijken.
Partijen worden gesteund door leden die achter die partij staan en er voor kiezen die partij naar voren te schuiven in de publieke opinie.

De EU is een monster wat betaald wordt door iedereen, vrijwillig en onvrijwillig, en 1 mening verkondigd en die manipuleert. Gemeenschapsgeld innen om vervolgens die hele gemeenschap een gekleurd beeld voor ogen te houden.
pi_122547330
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:30 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Partijen worden gesteund door leden die achter die partij staan en er voor kiezen die partij naar voren te schuiven in de publieke opinie.

De EU is een monster wat betaald wordt door iedereen, vrijwillig en onvrijwillig, en 1 mening verkondigd en die manipuleert. Gemeenschapsgeld innen om vervolgens die hele gemeenschap een gekleurd beeld voor ogen te houden.
De EU is inderdaad gewoon een supranationale overheidsorganisatie...

overigens zonder dat het allemaal één mening zou hebben, was de EU maar zo duidelijk en sterk... probleem is eerder dat ze 27 verschilende en uiteenlopende belangen onder een dak verzamelen (of dat soms effectloos proberen).

In geval van een overheid is het gewoon van belang dat bv een controlerende macht bestaat die bepaald wordt door vrije en democratische verkiezingen en ook de europese verkiezeingen voldoen daaraan, maar zijn vooral ook bedreigt door een steeds grotere terugloop aan stemmers, (wat deels weer komt omdat het eigenlijk een non-verkiezing is die geen direkte invloed op gekozen beleid heeft omdat het eu-parlement daar weinig invloed op mag hebben).

Ideeen dat de EU ?af te schaffen' zou zijn vind ikzelf een beetje kortzichtig... punt is date r eigenlijk geen terugweg is die een erdere fragmentarisatie van europa terug in kleine natiestaten die volledig van elkaar losstaand beleid zouden hebben...
het is bv voor vrije handel noodzakelijk dat bv de economische regelgeving in europa gelijkwaardig is en bv landen niet zomaar hun markten kunnen afschermen.
Ook is het volgens mij juist des te meer nodig dat landen met financieel wanbeleid eerder aangepakt kunnen worden, als ze europese verdragen overtreden... ook dat is tot nu toe niet mogelijk omdat de lidstaten dat voroal blokkeren door zich te beroepen op hun 'soevereiniteit'.

Ik heb verder geen hoge pet op van beweringen dat 'De EU groter moet worden' (alsjeblieft niet, de groei naar 25 en nu 27 lidstaten was ale en brug te ver en te haastig gedaan, vorouitlopend op een politiek integratieproces dat de eu nog lang niet volwaasen gemaakt heeft) of politici die lijken te willen beweren dat het binnen de EU zo 'goed gaat... integendeel, de reden waarom ik vooral voor bepaalde aanpassingen ben is omdat de EU momenteel slecht georganiseerd is en binnen de huidige uitvoering van verdragen enorm veel misgaat... waarbij ikzelf vooral denk dat veeldesignfouten juist al vanuit de EG en de jaren tachtig/negentig komen
pi_122547358
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:30 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Nederlandse partijen krijgen ook gewoon subsidie. Die gelden worden, onder meer, gebruikt om campagne te voeren.
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 12:43:37 #23
341203 3-voud
pi_122547540
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nederlandse partijen krijgen ook gewoon subsidie. Die gelden worden, onder meer, gebruikt om campagne te voeren.
Dat is om kleine partijen een kans te geven die niet kunnen overleven door enkel van hun ledeninkomsten en ze actief te houden in de samenleving. Daarbij is het deel wat uiteindelijk gebruikt wordt voor campagne te klein.

We zitten hier met een club wat geen partij is en ook geen concurrenten kent. Hun kracht zou moeten zitten in de interne verdeelde mening die naar buiten komt door al hun leden, onze partijen. Maar die willen ze nu juist de mond snoeren en/of voorbij streven.
Dat is manipulatie.
pi_122547779
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:43 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Dat is om kleine partijen een kans te geven die niet kunnen overleven door enkel van hun ledeninkomsten en ze actief te houden in de samenleving. Daarbij is het deel wat uiteindelijk gebruikt wordt voor campagne te klein.

We zitten hier met een club wat geen partij is en ook geen concurrenten kent. Hun kracht zou moeten zitten in de interne verdeelde mening die naar buiten komt door al hun leden, onze partijen. Maar die willen ze nu juist de mond snoeren en/of voorbij streven.
Dat is manipulatie.
De promotiecampagne is te vergelijken met Postbus 51 of SIRE. Je kunt je bedenkingen hebben bij het voorstel, maar het gaat wat ver om direct allerlei doemvoorspellingen te schetsen. Wat RM-rf hierboven al schreef; de paranoia die heerst is nogal overdreven.
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 13:21:09 #25
341203 3-voud
pi_122548820
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De promotiecampagne is te vergelijken met Postbus 51 of SIRE. Je kunt je bedenkingen hebben bij het voorstel, maar het gaat wat ver om direct allerlei doemvoorspellingen te schetsen. Wat RM-rf hierboven al schreef; de paranoia die heerst is nogal overdreven.
Heeft niks met doem te maken. Het is manipulatie. Klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')