abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122205964

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder (bron: CBS huizenprijsindex)

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

dinsdag 29 januari 2013 @ 11:49:18 #2
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122206010
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, doe mij ook maar zo'n gratis lap, dan bouw ik wel :)
ik ook, maar grond voor de prijs van kantoorruimtegrond is ook prima
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_122206022
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:44 schreef piepeloi55 het volgende:
De prijs/kwaliteitverhouding is natuurlijk perceptie. Als ik even de grens overrijd, BE (al is belgie ook niet meer wat het was) of DE dan is er plots een stuk betere prijs/kwaliteitsverhouding. Dat bevestigd mijn beeld van de slechte prijs/kwaliteitverhouding in NL.
Daarom komen belgen in zeeuws vlaanderen ook al naar NL.

De prijs kwaliteits verhouding is en blijft in de woningmarkt een subjectief begrip en heeft alles met locaties te maken.
pi_122206083
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:29 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Het hangt er natuurlijk maar vanaf wat je tegen redelijke kosten bedoeld en dan kan je prima een vergelijking maken met de aandelenmarkt al is dat natuurlijk andere kost en voor andere doeleinde. Het prijs/kwaliteit-vraagstuk is echter hetzelfde.

Als ik nu rondkijk wat ik kan kopen voor een x bedrag dan is dat mij de moeite niet waard en ik denk dat dat geld voor veel andere. Als de prijs maar ver genoeg daalt dan wijzigt die visie en hebben we dat dal te pakken.

De reden dat men voorheen wel die prijs overhad voor een woning was omdat men enkel uitging van stijgende huizenprijzen, dan boeit het niet zoveel. Dat is een perceptiewijziging die fundamentele invloed heeft en zal blijven hebben. Het uitgaan van bepaalde denkbeelden is ook speculatie, ook al gaat het in deze om de aanschaf van een huis i.p.v. een belegging. En dat is wel fijn als je je bezighoud met financiele markten, je trekt overal de paralellen.
Oprechte vraag is dan wat een redelijke prijs/kwaliteit verhouding naar jouw mening is, en hoe je dat bepaalt?

Ik kan alleen voor mezelf praten, maar de reden waarom ik een prijs voor een woning overhad, was voornamelijk omdat me dat in gelegenheid stelde om:
1) een eerste levensbehoefte af te dekken
2) tegen een gefixeerde prijs
3) zodat ik mijn aandacht op andere zaken kon richten

Om het in beleggings/markt termen te zeggen: voor mij is het een hedge, geen speculatieve positie. Dat laatste doe ik wel met andere stukjes van mijn vermogen.

Op geen moment ben ik bezig geweest met 'zal het stijgen of zal het dalen'. Want dan kun je beter stil in een hoekje gaan, nooit zul je het goed doen.

quote:
Ik weet weinig van de wereld als projectontwikkelaar af, maar moet niet ook deze bepaalde waarderingen handhaven en voldoen aan kengetallen? Is decennia niet een beetje erg lang voor deze?

Daarnaast, een projectontwikkelaar heeft meestal gronden die in stedelijke gebieden liggen. Er zijn nog genoeg mogelijke kavels die daar niet toe behoren.
Veelal privaat, de projectontwikkelaars hier in de buurt zijn niemand verantwoording schuldig, en die grond hebben ze 15 jaar geleden al gekocht. Die maak je de pis niet lauw, die laten 'm ook nog wel 10 jaar langer liggen als het moet.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 11:51:43 #5
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122206087
Oook in Duitsland is men fors aan de slag gegaan, goed voor de economie
http://www.telegraaf.nl/b(...)uwt_er_op_los__.html

quote:
di 29 jan 2013, 10:46
Duitsland bouwt meer dan nodig is

BERLIJN - In Duitsland zijn het afgelopen jaar meer woningen gebouwd dan nodig is. Het aantal bouwvergunningen steeg in 2012 ten opzichte van het voorgaande jaar met 7,4 procent tot 245.000, terwijl de vraag naar nieuwbouw slechts 193.000 woningen bedroeg. Dat meldden Duitse media dinsdag.

Minister Peter Ramsauer (Volkshuisvesting) ziet in de cijfers desondanks een goed signaal aan huurders, eigenaren en de vastgoedsector.
Omdat in de grote steden de huren stijgen, is het volgens hem zaak dat er meer wordt gebouwd in stedelijk centra. Dat vergroot de keuze en heeft een dempend effect op de huren.
pi_122206096
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daarom komen belgen in zeeuws vlaanderen ook al naar NL.

De prijs kwaliteits verhouding is en blijft in de woningmarkt een subjectief begrip en heeft alles met locaties te maken.
Tja als je zo kijkt waar ik nou in woon in Friesland en wat je daar voor krijgt in Amsterdam zit er een wereld van verschil in terwijl het maar 150 km is.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_122206233
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:44 schreef piepeloi55 het volgende:
De prijs/kwaliteitverhouding is natuurlijk perceptie. Als ik even de grens overrijd, BE (al is belgie ook niet meer wat het was) of DE dan is er plots een stuk betere prijs/kwaliteitsverhouding. Dat bevestigd mijn beeld van de slechte prijs/kwaliteitverhouding in NL.
Nou is de helft van mijn familie Belgisch, maar ik kan dat niet met je eens zijn. Dat was eens.
Zeker niet in de wat hogere categorie, en flink wat extra belastingbetalen (agv gemeentelijke opcentiemen) is ook niet echt ideaal, en evenmin de vage ruimtelijke ordening (in de zin dat er nog heel was illegale bouwwerken tussenstaan, en voor den Ollander is weinig clementie). Ik heb er naar gekeken, een tijd terug, en dat was niet interessant.

Ik kan zo 1-2-3 het berichtje niet meer vinden (staat ergens in vorig of daaraanvoorafgaand topic), maar in de regio Aken komen Duitsers naar Zuid Limburg voor de huizen.
pi_122206268
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:51 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Tja als je zo kijkt waar ik nou in woon in Friesland en wat je daar voor krijgt in Amsterdam zit er een wereld van verschil in terwijl het maar 150 km is.
Idd maar dat willen sommige discussiegenoten niet snappen dat voornamelijk de locaties bij grote steden een stuk gewilder zijn omdat daaar het werk van de meeste mensen zit. Vaak krijgen/kregen mensen die in steden werken ook wel een iets hoger salaris als de mensen die op het platte land werken.
pi_122206328
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nou is de helft van mijn familie Belgisch, maar ik kan dat niet met je eens zijn. Dat was eens.
Zeker niet in de wat hogere categorie, en flink wat extra belastingbetalen (agv gemeentelijke opcentiemen) is ook niet echt ideaal, en evenmin de vage ruimtelijke ordening (in de zin dat er nog heel was illegale bouwwerken tussenstaan, en voor den Ollander is weinig clementie). Ik heb er naar gekeken, een tijd terug, en dat was niet interessant.

Ik kan zo 1-2-3 het berichtje niet meer vinden (staat ergens in vorig of daaraanvoorafgaand topic), maar in de regio Aken komen Duitsers naar Zuid Limburg voor de huizen.
Klopt afgelopen zomer in twee delen van België op vakantie geweest en die prijzen vielen mij eigenlijk vies tegen. Koop ik mijn regio meer huis voor m'n geld.
pi_122206490
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Idd maar dat willen sommige discussiegenoten niet snappen dat voornamelijk de locaties bij grote steden een stuk gewilder zijn omdat daaar het werk van de meeste mensen zit. Vaak krijgen/kregen mensen die in steden werken ook wel een iets hoger salaris als de mensen die op het platte land werken.
In bepaalde sectoren wel natuurlijk, dat hogere salaris. Maar is dat ook misschien omdat een bepaalde sector helemaal niet voorkomt op het zo genaamde platteland. Iets met bank hoofdvestiging en agentschapje van zelfde bank. Andere sectoren zullen niet echt meer verdienen zoals verpleegkundingen, auto monteurs van bv. renault en andere klein metaal gebeuren. Die zijn dan niet echt te benijden natuurlijk. En tevens nou zit ik toch ruim bovenmodaal maar imho is de prijs verhouding in de randstad totaal scheef. Maar gaat het daar naar beneden dan hier ook dus laat maar lekker hoog.
pi_122206669
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Oprechte vraag is dan wat een redelijke prijs/kwaliteit verhouding naar jouw mening is, en hoe je dat bepaalt?

Ik kan alleen voor mezelf praten, maar de reden waarom ik een prijs voor een woning overhad, was voornamelijk omdat me dat in gelegenheid stelde om:
1) een eerste levensbehoefte af te dekken
2) tegen een gefixeerde prijs
3) zodat ik mijn aandacht op andere zaken kon richten

Om het in beleggings/markt termen te zeggen: voor mij is het een hedge, geen speculatieve positie. Dat laatste doe ik wel met andere stukjes van mijn vermogen.

Op geen moment ben ik bezig geweest met 'zal het stijgen of zal het dalen'. Want dan kun je beter stil in een hoekje gaan, nooit zul je het goed doen.
Waarschijnlijk heb je gekocht in een tijd waar dit helemaal niet speelde. Maar als je de woning nu moest kopen zou dat wel, al was het enkele seconde, door je hoofd gaan. Niet?

Een redelijke prijs/kwaliteit verhouding vind ik een huizenprijs op zijn trend, die ongeveer de inflatie bijhoud. Natuurlijk moet je afwegen of we dat prijsniveau in de nabije toekomst gaan bereiken, aangezien kopen onder het huidige belastingstelsel en gezien de huren in de private sector goedkoper is. Als ik een stuk ouder, nu 22 en dus pas net in staat een huis te kopen, was geweest had ik waarschijnlijk ook gekocht toendertijd aangezien je niet kon weten hoelang de bubble nog zou doorgaan. Maar die kans acht ik groot nu de huizenbubble barst. De historie leert ons dat we dan vaak weer doorschieten naar beneden. Ik ben dus benieuwd en beschouw de tijd in mijn voordeel.

quote:
Veelal privaat, de projectontwikkelaars hier in de buurt zijn niemand verantwoording schuldig, en die grond hebben ze 15 jaar geleden al gekocht. Die maak je de pis niet lauw, die laten 'm ook nog wel 10 jaar langer liggen als het moet.
In de goede tijden maakte dat ook niet veel uit want de grond stijgt op papier in waarde, in de slechte tijden gaan ook zij zich echter beseffen of ze wel voldoen aan hun rendementverwachting. Ik denk trouwens dat dit aangehaalde voorbeeld (dorp? CV?) niet representief is en de meeste (grote) projectontwikkelaars weldegelijk moeten voldoen aan bepaalde kengetallen en rentabiliteitseisen die daarbij komen kijken.
pi_122206924

Dit plaatje mag ook wel een update gebruiken.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_122207009
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:17 schreef Kirov het volgende:
[ afbeelding ]

Dit plaatje mag ook wel een update gebruiken.
Ach, dat soort prognoses is voor de langere termijn altijd erg gezocht.
pi_122207137
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach, dat soort prognoses is voor de langere termijn altijd erg gezocht.
Emmen over 12 jaar minstens 200k inwoners volgens die groeiverwachting , zit nu op 108k en neemt af _O-
Beneath the gold, the bitter steel
  dinsdag 29 januari 2013 @ 12:26:15 #15
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122207170
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:09 schreef piepeloi55 het volgende:
Als ik een stuk ouder, nu 22 en dus pas net in staat een huis te kopen, was geweest had ik waarschijnlijk ook gekocht toendertijd aangezien je niet kon weten hoelang de bubble nog zou doorgaan. Maar die kans acht ik groot nu de huizenbubble barst. De historie leert ons dat we dan vaak weer doorschieten naar beneden. Ik ben dus benieuwd en beschouw de tijd in mijn voordeel.
voorlopig daalt het aantal potentiele kopers en nemen de grijze cashers ieder jaar toe in aantal
pi_122207256
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:26 schreef HD9 het volgende:
voorlopig daalt het aantal potentiele kopers en nemen de grijze cashers ieder jaar toe in aantal
Potentiele kopers en grijze cashers zijn er genoeg, maar niet tegen de huizige prijzen. Ik speculeer nu ook al een dik jaartje om de aankoop van een woning uit te stellen om per saldo geld te besparen op de woonlasten. Tot nog toe pakt dat goed uit en ik denk dat dat nog een tijdje zo zal blijven. Maar ooit zal ik meehelpen dat dal te creeren.

Als je het mij vraagt is de bubble nog lang niet leeggelopen, maar nu zal ik wel een aantal boze reacties krijgen.
pi_122207311
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:25 schreef Kirov het volgende:

[..]

Emmen over 12 jaar minstens 200k inwoners volgens die groeiverwachting , zit nu op 108k en neemt af _O-
Haha, dat is wel een kansloze inderdaad :P.

voor Meppel zitten ze nog best redelijk geloof ik.
pi_122208582
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:09 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je gekocht in een tijd waar dit helemaal niet speelde. Maar als je de woning nu moest kopen zou dat wel, al was het enkele seconde, door je hoofd gaan. Niet?
Vast, maar mijn afweging zou geen andere zijn, integendeel. En ook toen was de heersende opiniie dat het allemaal veeel te duur was.

quote:
Een redelijke prijs/kwaliteit verhouding vind ik een huizenprijs op zijn trend, die ongeveer de inflatie bijhoud. Natuurlijk moet je afwegen of we dat prijsniveau in de nabije toekomst gaan bereiken, aangezien kopen onder het huidige belastingstelsel en gezien de huren in de private sector goedkoper is. Als ik een stuk ouder, nu 22 en dus pas net in staat een huis te kopen, was geweest had ik waarschijnlijk ook gekocht toendertijd aangezien je niet kon weten hoelang de bubble nog zou doorgaan. Maar die kans acht ik groot nu de huizenbubble barst. De historie leert ons dat we dan vaak weer doorschieten naar beneden. Ik ben dus benieuwd en beschouw de tijd in mijn voordeel.
Bubble dit, bubble dat, ik heb een prettig dak boven mijn hoofd voor zeer acceptabele kosten. Waarom zou ik moeten gokken op het optimale instapmoment? Toen ik 22 was dacht ik trouwens niet aan het kopen van een huis, gewoon omdat ik toen te weinig armslag had, in welk land ter wereld wordt het normaal gevonden dat je op die leeftijd wel even een huis kan hosselen? Volgens mij klopt er dan ook even iets niet aan het verwachtingspatroon van (jonge) mensen.

quote:
In de goede tijden maakte dat ook niet veel uit want de grond stijgt op papier in waarde, in de slechte tijden gaan ook zij zich echter beseffen of ze wel voldoen aan hun rendementverwachting. Ik denk trouwens dat dit aangehaalde voorbeeld (dorp? CV?) niet representief is en de meeste (grote) projectontwikkelaars weldegelijk moeten voldoen aan bepaalde kengetallen en rentabiliteitseisen die daarbij komen kijken.
Meeste van de grond hier is eigendom van private projectontwikkelaars, en met eigen geld gefinancieerd. Die jongens doen niet aan banken, hebben een broertje dood aan bemoeienis door derden. Dat is ook de aard van hun handel, en daarom krijg je die ook niet gek.

60000 inwoners is voor de rest van de wereld inderdaad een durp, maar in NL best groot :)
pi_122209097
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bubble dit, bubble dat, ik heb een prettig dak boven mijn hoofd voor zeer acceptabele kosten. Waarom zou ik moeten gokken op het optimale instapmoment? Toen ik 22 was dacht ik trouwens niet aan het kopen van een huis, gewoon omdat ik toen te weinig armslag had, in welk land ter wereld wordt het normaal gevonden dat je op die leeftijd wel even een huis kan hosselen?
Ik denk ook niet dat veel leeftijdgenoten dat kunnen en eigenlijk lijkt het ook absurd. Maar waarom zou dat niet kunnen als er een pot geld tegenover staat en de woonlasten reduceerd?

Wat betreft het bubble verhaal en het optimale instappunt. Dat hangt af in welke tijd je leeft, de tijdgeest zit nu eenmaal in het voordeel van diegene die wachten totdat de huizenprijzen stabiliseren. Dat was in jouw tijd anders waardoor die redenatie niet opgaat.

quote:
Meeste van de grond hier is eigendom van private projectontwikkelaars, en met eigen geld gefinancieerd. Die jongens doen niet aan banken, hebben een broertje dood aan bemoeienis door derden. Dat is ook de aard van hun handel, en daarom krijg je die ook niet gek.

60000 inwoners is voor de rest van de wereld inderdaad een durp, maar in NL best groot :)
Ik woon in een dorpje met het dubbele aantal inwoners en de projectontwikkelaars die hier zitten hebben veel kavels de afgelopen jaren al verkocht aan de gemeente. Dat zijn vrijwel allemaal bedrijfsmatige ontwikkelaars die er toch wel vanaf willen lijkt het.
pi_122209273
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:18 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat veel leeftijdgenoten dat kunnen en eigenlijk lijkt het ook absurd. Maar waarom zou dat niet kunnen als er een pot geld tegenover staat en de woonlasten reduceerd?

Wat betreft het bubble verhaal en het optimale instappunt. Dat hangt af in welke tijd je leeft, de tijdgeest zit nu eenmaal in het voordeel van diegene die wachten totdat de huizenprijzen stabiliseren. Dat was in jouw tijd anders waardoor die redenatie niet opgaat.
Hoe weet je wat mijn tijd was? :)

De tijdsgeest is iig wel anders. Maar dat zit 'm denk ik vooral in de verhoudingen eisen vs. proriteiten willen stellen.

quote:
Ik woon in een dorpje met het dubbele aantal inwoners en de projectontwikkelaars die hier zitten hebben veel kavels de afgelopen jaren al verkocht aan de gemeente. Dat zijn vrijwel allemaal bedrijfsmatige ontwikkelaars die er toch wel vanaf willen lijkt het.
Deze ook wel, maar tegen de juiste prijs. Hun prijs. Het zijn geen daytraders. ;)
pi_122209613
quote:
0s.gif _Sr[/url] het volgende:[/b]

[..]

Hoe weet je wat mijn tijd was? :)
De manier waarop je reactie in elkaar stak gaf wel aan dat je een stuk ouder bent. Ik gok rond de 45 gezien de reactie.

quote:
Deze ook wel, maar tegen de juiste prijs. Hun prijs. Het zijn geen daytraders. ;)
Dat beweer ik ook niet. Het is natuurlijk ook een verschil wanneer je hebt gekocht. Maar het is een illusie dat deze partijen kosten wat kost geen verlies zullen nemen en zo geen invloed hebben op grondprijzen. Ik vraag me trouwens af hoeveel % in handen is van dit soort partijen, ook dat is denk ik slechts een relatief klein percentage.
pi_122210033
Qua verwachtingspatroon ben ik het volledig met je eens trouwens. Die is onrealistisch bij de huidige generatie jongeren.

Ook hun uitgavenpatroon is vaak niet solide, vakantie hier vakantie daar. Er moet een leuk autootje staan, nieuwste smartphone en natuurlijk merkkleding! Grotendeels op de pof, gefinancierd door mammie of pappie of betaald uit een slecht betaald (bij)baantje.

Maar schaar niet alles onder een kam.
pi_122212128
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:29 schreef piepeloi55 het volgende:

Als je het mij vraagt is de bubble nog lang niet leeggelopen, maar nu zal ik wel een aantal boze reacties krijgen.
Er is hier een vaste groep mensen die heel tevreden is over de koop van hun leven en hier constant blijft verkondigen dat er geen zeepbel is, grappig want zelfs Stef Blok heeft het 'H' woord in de mond genomen en het beestje gewoon benoemd. Kennelijk is de tijd van de bollebof uithangen nu toch echt voorbij en gaan we op zoek naar de marktwaarde van het wonen. Best interessant want dan kunnen we tenminste met zijn alleen vaststellen hoe groot de bubble nu werkelijk was :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 29 januari 2013 @ 14:49:53 #24
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122212819
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:39 schreef piepeloi55 het volgende:
Qua verwachtingspatroon ben ik het volledig met je eens trouwens. Die is onrealistisch bij de huidige generatie jongeren.
die moeten weer gaan sparen, want de financiering gaat terug naar 100% en dat is ook nog veel te riskant

velen die met 110% gefinancierd hebben ztten nu al met een gat van 30.000 a 50.000 euro
pi_122213115
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 14:34 schreef ComplexConjugate het volgende:
Er is hier een vaste groep mensen die heel tevreden is over de koop van hun leven en hier constant blijft verkondigen dat er geen zeepbel is, grappig want zelfs Stef Blok heeft het 'H' woord in de mond genomen en het beestje gewoon benoemd. Kennelijk is de tijd van de bollebof uithangen nu toch echt voorbij en gaan we op zoek naar de marktwaarde van het wonen. Best interessant want dan kunnen we tenminste met zijn alleen vaststellen hoe groot de bubble nu werkelijk was :)
Dat hangt ervanaf wanneer je had willen kopen. Als dat 10 jaar geleden is geweest was dat kostentechnisch zo dom nog niet. Nu daarentegen, voorbeeldje:

Als ik een vergelijkbare woning zou kopen dan zou me dat per saldo per jaar +/-3000 schelen als ik die helemaal financier met een annuiteit of spaar-hypotheek (ik kan anders maar dat zijn dan weer (toekomstige) gemiste opbrengsten elders). Daar moet je de onderhoudskosten nog van in mindering brengen en moet de wetgeving hetzelfde blijven.

Zolang de huizenprijzen met grofweg 0-2% (afhankelijk van onderhoudskosten de permanence) of meer dalen per jaar loont het per saldo om te wachten en dat gaat nog wel even door. Financieel is de tijdgeest in je voordeel om te wachten tot de bubble is leeggelopen op het moment.
pi_122213481
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 14:56 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat hangt ervanaf wanneer je had willen kopen. Als dat 10 jaar geleden is geweest was dat kostentechnisch zo dom nog niet. Nu daarentegen, voorbeeldje:

Als ik een vergelijkbare woning zou kopen dan zou me dat per saldo per jaar +/-3000 schelen als ik die helemaal financier met een annuiteit of spaar-hypotheek (ik kan anders maar dat zijn dan weer (toekomstige) gemiste opbrengsten elders). Daar moet je de onderhoudskosten nog van in mindering brengen en moet de wetgeving hetzelfde blijven.

Zolang de huizenprijzen met grofweg 0-2% (afhankelijk van onderhoudskosten de permanence) of meer dalen per jaar loont het per saldo om te wachten en dat gaat nog wel even door. Financieel is de tijdgeest in je voordeel om te wachten tot de bubble is leeggelopen op het moment.
Het voorbeeldje is mijns inziens nogal uit de lucht gegrepen.

Als je een heel goedkope toko zou kopen en deze in 10 jaar zou kunnen aflossen met een annuitaire hypotheek kun je rekenen zoveel je wilt maar dan zou je bij verkoop van die toko geld bij moeten gaan leggen wil het geen voordeel ten opzicht van huren en sparen voor dat bedrag opleveren. ;)

Financieel is de tijdsgeest dat velen teveel op de pof gekocht hebben en nu denken dat waneer ze wachten ze misschien een voordeel kunnen gaan behalen, maar dat is niet zeker en kan zelfs nog 15 jaar duren, ga jij nog 15 jaar wachten?
pi_122213552
Eelco zegt eens iets zinnigs, was al even geleden!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 29 januari 2013 @ 15:10:01 #28
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122213728
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
De bouw is de basisindustrie van Nederland en sleept de rest van de economie mee de put in, de Duitsers hebben het tenminste door.
Die geven de voorkeur aan werken, en banen boven de huizenbubble verder opblazen tegen de tijdsgeest in
pi_122213853
Die goedkope toko ligt rond de gemiddelde huizenprijs dus is wel vergelijkbaar. Als morgen blijkt dat de bubble langzaam is leeggelopen dan zou ik misschien anders overwegen, maar daar wijst niets op.

Ik heb trouwens de afgelopen jaren bewust een financieel gedegen beleid (veel gespaard, geen (studie)schulden) gevoerd om gebruik te kunnen maken van koopmomenten als diverse bubbles zijn leeggelopen. Tot nog toe werpt dat zijn vruchten af gezien de prijsdalingen in de woningmarkt. Nu nog wachten op de aandelenbubble die barst en dan is het feest compleet. En mocht dat nooit gebeuren, dan is er ook niks verloren. :)
pi_122214621
Ja, da's een ander generatieding geloof ik, zien overal een bubble in: gebrek aan relativeringsvermogen. Zeg maar door de bubbels het bos niet meer zien.

Moet je voor de grap eens met wat bedrijven in de bouw (of makelaars, of wat dan ook gerelateerd aan huizen) spreken die al wat langer rondlopen en eind jaren '70/begin jaren '80 hebben meegemaakt, toen we op zeker tenonder zouden gaan. Ik ben jonger dan piepeloi denkt, maar veel mensen zijn inmiddels wel oversensitief en elk dipje wordt direct tot crash verheven. Imho zonde energie. Trekt vanzelf weer recht, en ik kan nog steeds geen bouwvakkers a la minute hier krijgen (niet als ze wat kunnen althans, prutsers wel).

Hulde aan de spaarzin overigens piepeloi55, want het geeft je de vrijheid die de hardste schreeuwers niet hebben - bubble of geen bubble, en in tijden van goede en slechte timing. Nou is de kunst allen nog maar om van je vrijheid gebruik te maken, prudent weliswaar.
pi_122214716
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ja, da's een ander generatieding geloof ik, zien overal een bubble in: gebrek aan relativeringsvermogen. Zeg maar door de bubbels het bos niet meer zien.

We zien dat hier door alle generaties heen. Meer een bepaald slag volk denk ik dan :P
pi_122215268
quote:

Hulde aan de spaarzin overigens piepeloi55, want het geeft je de vrijheid die de hardste schreeuwers niet hebben - bubble of geen bubble, en in tijden van goede en slechte timing. Nou is de kunst allen nog maar om van je vrijheid gebruik te maken, prudent weliswaar.
Totdat er een keer hyperinflatie volgt en het spaargeld ook niks meer waard is. En dat is nog niet eens zo vergezocht.
Alpha kenny one
  dinsdag 29 januari 2013 @ 15:50:53 #33
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_122215340
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:13 schreef piepeloi55 het volgende:
Die goedkope toko ligt rond de gemiddelde huizenprijs dus is wel vergelijkbaar. Als morgen blijkt dat de bubble langzaam is leeggelopen dan zou ik misschien anders overwegen, maar daar wijst niets op.

Ik heb trouwens de afgelopen jaren bewust een financieel gedegen beleid (veel gespaard, geen (studie)schulden) gevoerd om gebruik te kunnen maken van koopmomenten als diverse bubbles zijn leeggelopen. Tot nog toe werpt dat zijn vruchten af gezien de prijsdalingen in de woningmarkt. Nu nog wachten op de aandelenbubble die barst en dan is het feest compleet. En mocht dat nooit gebeuren, dan is er ook niks verloren. :)
?!?

Tot nu toe wordt je spaargeld snel minder waard door de inflatie. Of heb je het stiekem toch ergens belegd?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_122215722
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:49 schreef falling_away het volgende:

[..]

Totdat er een keer hyperinflatie volgt en het spaargeld ook niks meer waard is. En dat is nog niet eens zo vergezocht.
Dat bedoel ik nou: het is nooit niks meer waard.
pi_122216310
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat bedoel ik nou: het is nooit niks meer waard.
sorry.. bijna niks dan
Alpha kenny one
pi_122216332
quote:

Moet je voor de grap eens met wat bedrijven in de bouw (of makelaars, of wat dan ook gerelateerd aan huizen) spreken die al wat langer rondlopen en eind jaren '70/begin jaren '80 hebben meegemaakt, toen we op zeker tenonder zouden gaan. Ik ben jonger dan piepeloi denkt, maar veel mensen zijn inmiddels wel oversensitief en elk dipje wordt direct tot crash verheven. Imho zonde energie. Trekt vanzelf weer recht, en ik kan nog steeds geen bouwvakkers a la minute hier krijgen (niet als ze wat kunnen althans, prutsers wel).
Je zou het ook anders kunnen zien, dat men tegenwoordig gewent is aan hoge waarderingen en prijzen aangezien die al meer dan 1-2 decennia zo zijn. Ik geloof niet dat die houdbaar zijn en die ''new normal'' de komende jaren doorbroken zal worden, dat heeft overigens niets met leeftijd te maken. Het is eigenlijk al knap dat men dit decennia volhoud met allerlei ingrepen, dat is ook een soort black swan. Mij maakt het overigens niets uit, ben er niet van afhankelijk en is meer een realistische constatering. Wie gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen zeg ik maar, de verschillen in perceptie liggen daar eigenlijk te ver uiteen om een zinnige discussie over te voeren.

Wat betreft eind jaren '70, begin jaren '80, daar lagen een aantal fundamentele verschillen aan ten grondslag waardoor de aankomende crisis wel eens veel erger kan zijn. Maar ook als we een erger scenario doorgaan blijft de wereld gewoon doordraaien en er zullen altijd bedrijven/mensen zijn die goed boeren en minder goed boeren. Per saldo gaat het echter wat minder en dat weerspiegelt zich in prijzen en waarderingen. De risicoperceptie en aan de hand van historische voorbeelden slaat die dan weer door naar de andere kant. Als het niet zover komt is dat jammer maar veranderd niets voor mij, als het wel gebeurd dan moet je daar gebruik van kunnen maken en aangezien ik hier zelfs rekening mee houd leg ik alvast mijn oorlogkas aan.
pi_122216724
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:49 schreef falling_away het volgende:
Mwah ben ik niet zo bang voor en de rente compenseerd ongeveer de inflatie, historisch altijd zo geweest ook toen de inflatie 10% was. Jammer dat je dat deels weer inleverd met de VRH, dat zijn de Opportunity cost. Maar nu instappen in diverse assets is absoluut geen optie gezien de huidige waarderingen en de reele kans op een fors lager instappunt mislopen ergens in de komende jaren.

De deflatoire krachten hebben trouwens nog altijd de overhand met een ruime marge. Een bijkomende factor is dat de mogelijke veroorzakers van hyperinflatie niet gebaat zijn bij dat scenario, maar dat verhaal is al te vaak uitgelegd op dit forum.
pi_122216950
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:13 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Je zou het ook anders kunnen zien, dat men tegenwoordig gewent is aan hoge waarderingen en prijzen aangezien die al meer dan 1-2 decennia zo zijn. Ik geloof niet dat die houdbaar zijn en die ''new normal'' de komende jaren doorbroken zal worden, dat heeft overigens niets met leeftijd te maken. Het is eigenlijk al knap dat men dit decennia volhoud met allerlei ingrepen, dat is ook een soort black swan. Mij maakt het overigens niets uit, ben er niet van afhankelijk en is meer een realistische constatering. Wie gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen zeg ik maar, de verschillen in perceptie liggen daar eigenlijk te ver uiteen om een zinnige discussie over te voeren.

Wat betreft eind jaren '70, begin jaren '80, daar lagen een aantal fundamentele verschillen aan ten grondslag waardoor de aankomende crisis wel eens veel erger kan zijn. Maar ook als we een erger scenario doorgaan blijft de wereld gewoon doordraaien en er zullen altijd bedrijven/mensen zijn die goed boeren en minder goed boeren. Per saldo gaat het echter wat minder en dat weerspiegelt zich in prijzen en waarderingen. De risicoperceptie en aan de hand van historische voorbeelden slaat die dan weer door naar de andere kant. Als het niet zover komt is dat jammer maar veranderd niets voor mij, als het wel gebeurd dan moet je daar gebruik van kunnen maken en aangezien ik hier zelfs rekening mee houd leg ik alvast mijn oorlogkas aan.
Ik weet het, we hebben daar een andere zienswijze over. Ik geloof wel dat de perceptie in zijn algemeenheid meer aan hypes onderhevig is, in alle richtingen overigens. Mij maakt het overigens ook niet uit, want ik heb vanalles wat. Mis ik bij de ene assetclass de trein, komt ie op een ander station wel weer aan. En verder heb ik ook nog gewoon twee handen en een hoofd, en wie een vak verstaat heeft altijd eten en drinken.

Heb je een gezin, en zo nee, denk je dat als je een gezin zou hebben dat je perceptie (of althans de gevolgen van die perceptie) anders zou zien? In de zin dat je meer als een hedge zou gaan denken ipv handen-vrij-voor-opportunities?
pi_122218421
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Heb je een gezin, en zo nee, denk je dat als je een gezin zou hebben dat je perceptie (of althans de gevolgen van die perceptie) anders zou zien? In de zin dat je meer als een hedge zou gaan denken ipv handen-vrij-voor-opportunities?
Tot voor kort een 4-jarige relatie, maar een gezin nee. Als je verantwoordelijk bent voor het wel en wee van je gezin ga je wel anders om met perceptie. Dan spelen natuurlijk zaken die veel verder gaan dan het financiele en speel je op zeker. Voor mij speelt dat inderdaad allemaal niet.

Als de overheid morgen zou besluiten het vermogen van alle Nederlanders te confisceren of spaargeld zou verdampen door hyperinflatie veranderd dat overigens niets aan mijn dagelijkse levenstijl. Ik heb alles dat ik wens te hebben, heb trouwens ook niet veel nodig (je bent pas echt rijk als je weinig nodig hebt). Voor mij is het gewoon een groeiend pot om op latere leeftijd vrijheid te kunnen verwerven of iets anders te doen ermee als ik daar zin in (of nodig) heb. Het volgen en analyseren van financiele markten is een hobby van mij en ik beschouw ze ook meer als een ingewikkeld spel waar ik ooit een paar spelregels hoop tegen te komen die in het voordeel werken. Daar heb ik wel vertrouwen in zoals je weet, al is de tijdspanne enorm troebel.
pi_122243138
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 17:01 schreef piepeloi55 het volgende:
Tot voor kort een 4-jarige relatie, maar een gezin nee. Als je verantwoordelijk bent voor het wel en wee van je gezin ga je wel anders om met perceptie. Dan spelen natuurlijk zaken die veel verder gaan dan het financiele en speel je op zeker. Voor mij speelt dat inderdaad allemaal niet.
Ik mag aannemen dat het leeuwendeel van de personen die een huis willen kopen, wel een gezin hebben (of willen stichten). Waarom zou je immers een huis willen kopen als je geen flauw idee hebt wat de toekomst gaat brengen? Zou onzin zijn om je voor jaren vast te leggen op een plek, als je niet eens weet waar je over 12 maanden zou willen wonen.

Probleem in dit topic is dan ook dat juist de mensen zonder gezin, die derhalve kunnen doen en laten wat ze willen, (who care's? Niemand klaagt immers bij een verhuizing) er vanuit gaan dat heel de wereld zo in elkaar steekt. Maar zo werkt het (logischerwijze) niet.

Er komt een dag dat je je wilt settellen. En de toekomst ('vastigheid') wel belangrijk is. Om nog maar te zwijgen over het naar je wensen kunnen aanpassen van de plaats waar je dag in, dag uit verblijft. Vooral dat laatste is zalig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 30-01-2013 01:54:45 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 30 januari 2013 @ 10:04:36 #41
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_122246975
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:50 schreef Sjabba het volgende:
Tot nu toe wordt je spaargeld snel minder waard door de inflatie. Of heb je het stiekem toch ergens belegd?
Voor het gemiddelde "inflatie-mandje" klopt dat inderdaad. Voor aanschaf van producten die goedkoper worden (zoals huizen) niet.
censuur :O
  woensdag 30 januari 2013 @ 10:31:31 #42
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_122247501
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Voor het gemiddelde "inflatie-mandje" klopt dat inderdaad. Voor aanschaf van producten die goedkoper worden (zoals huizen) niet.
Als je nu al weet dat dat geld voor een huis is bestemd dan geld dat niet inderdaad. Maar dan is dat geld alleen voor een huis bestemd. Krijg je nog steeds weinig rente en moet je VRH betalen. Kan je beter daadwerkelijk kopen en banksparen... Alhoewel die vlieger nu niet meer op gaat. Te laat..

Je spaart dan dus geld alleen voor een wonign zodat je inflatie dan niet merkt maar dan ben je ook niet vrij toch, dan moet je vroeg of laat wel daadwerkelijk kopen, anders heb je verlies op iets wat je niet hebt gehad...
and made it rain upward
pi_122251459
quote:
Nieuw dieptepunt voor bouw koopwoningen

AMSTERDAM - Het aantal vergunningen dat is verleend om nieuwe koopwoningen te bouwen, is in de twaalf maanden tot en met november gedaald tot 23.000.

Dat is het laagste niveau sinds het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de gegevens in 1995 bijhoudt.

Het aantal vergunningen voor huurwoningen daalde naar het laagste niveau sinds oktober 2004. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

In de vergelijkbare periode een jaar eerder werden nog ruim 40.000 vergunningen verleend voor de bouw van nieuwe koopwoningen. In de maanden voor de kredietcrisis in 2008, werden jaarlijks nog ongeveer 63.000 vergunningen verleend.

Bouwkosten

De gemiddelde bouwkosten voor een nieuwe koopwoning waren in de laatste twaalf maanden 145.000 euro. Dat is ongeveer net zo veel als in de maanden voor de kredietcrisis.

Het aantal vergunningen voor de bouw van huurwoningen is sinds de crisis minder hard gedaald. In de twaalf maanden tot en met november werden 15.944 vergunningen verleend, ongeveer dertig procent minder dan bij de start van de kredietcrisis.
Aan de aanbod kant gebeurd er in ieder geval zo goed als niets meer in deze crisis, een overschot aan woningen zal echt niet gaan ontstaan, dus de lagere prijs door een ruimer aanbod kunnen de wachtenden voorlopig nog wel vergeten.
pi_122251546
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Aan de aanbod kant gebeurd er in ieder geval zo goed als niets meer in deze crisis, een overschot aan woningen zal echt niet gaan ontstaan, dus de lagere prijs door een ruimer aanbod kunnen de wachtenden voorlopig nog wel vergeten.
Aan de kopers kant zal er toch ook niet veel meer veranderen.
Vandaag toevallig eens gekeken wat ik onder de nieuwe regels voor hypotheek kan krijgen tov de oude situatie.

Nou dat is toch wel een dermate groot verschil dat de komende jaren een gezin echt niet meer dan 170.000 neer kan leggen voor een eengezinswoning (gelukkig niet zo dramatisch gesteld met mijn inkomen :P ).

Maar wat ik er mee wil zeggen. Ik denk dat verkopers nog veel verder moeten zullen gaan zakken want anders gaat er niks meer gebeuren op de woningmarkt de komende tijd (lees jaren).
Profiel opgeheven.
pi_122251607
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat is dan wel puur toeval, dat het zinnig is, hij zecht het omdat het in zijn bouwlobby straatje past.
pi_122251638
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De boel komt gewoonweg tot stilstand inderdaad.
pi_122251647
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:11 schreef Bierie het volgende:

[..]

Aan de kopers kant zal er toch ook niet veel meer veranderen.
Vandaag toevallig eens gekeken wat ik onder de nieuwe regels voor hypotheek kan krijgen tov de oude situatie.

Nou dat is toch wel een dermate groot verschil dat de komende jaren een gezin echt niet meer dan 170.000 neer kan leggen voor een eengezinswoning (gelukkig niet zo dramatisch gesteld met mijn inkomen :P ).

Je hebt het over ik, dan neem ik aan dat je een hypotheek op alleen jou salaris hebt genomen, maar je hebt het wel over een eensgezinswoning welke tegenwoordig vaak alleen nog maar door 2 verdieners gekocht (kunnen) worden.
pi_122251671
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:11 schreef Bierie het volgende:

Maar wat ik er mee wil zeggen. Ik denk dat verkopers nog veel verder moeten zullen gaan zakken want anders gaat er niks meer gebeuren op de woningmarkt de komende tijd (lees jaren).
De verkopers kunnen veelal ook amper nog wat doen. Alleen als je echt niet anders kan ga je nu nog verkopen (dus een scheiding, sterfte, verplicht verhuizen voor werk, etc). Als je nog een beetje goed zit en het eventueel met een verbouwing af kan blijf je ook lekker zitten waar je zit.
pi_122251731
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je hebt het over ik, dan neem ik aan dat je een hypotheek op alleen jou salaris hebt genomen, maar je hebt het wel over een eensgezinswoning welke tegenwoordig vaak alleen nog maar door 2 verdieners gekocht (kunnen) worden.
In mijn geval kan ik tot 212000 gaan zonder partner / extra geld. :P Maar volgens mij is het voor 2 verdieners ook maar heel beperkt meer, is wat ik bedoelde te zeggen.
Profiel opgeheven.
pi_122251860
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:19 schreef Bierie het volgende:

[..]

In mijn geval kan ik tot 212000 gaan zonder partner / extra geld. :P Maar volgens mij is het voor 2 verdieners ook maar heel beperkt meer, is wat ik bedoelde te zeggen.
Maar wat moet je zonder partner met een eensgezinswoning, als je naar appartementen gaat kijken zul je tot de conclusie komen dat er genoeg betaalbaars is wat jij met je salaris met 2 vingers in de neus kan financieren en als je een beetje zuinig leeft het ook nog eens in 15 jaar afbetaald hebt.
pi_122252007
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar wat moet je zonder partner met een eensgezinswoning, als je naar appartementen gaat kijken zul je tot de conclusie komen dat er genoeg betaalbaars is wat jij met je salaris met 2 vingers in de neus kan financieren en als je een beetje zuinig leeft het ook nog eens in 15 jaar afbetaald hebt.
Om terug te komen tot mijn punt waar ik op doelde. Maar blijkbaar niet duidelijk heb verwoord.
Als je kijkt naar wat 2-verdieners kunnen financieren volgens de nieuwe wetgeving is dit aanzienlijk minder heb ik de indruk (details qua cijfers heb ik niet, vandaar dat ik zeg indruk). Dus 2 verdieners die nu een woning willen kopen zullen moeite hebben met het financieren van de huidige vraagprijs. Ergo deze moet m.i. omlaag de komende jaren.

Teruggelezen, okee, het voorbeeld wat ik aanhaalde van 170.000 was er wel één met slechts één kostwinner. Misschien vandaar de verwarring ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door Bierie op 30-01-2013 13:29:54 (Toevoeging) ]
Profiel opgeheven.
pi_122253028
quote:

[..]

Blijft toch wel een beetje afhankelijk van het appartement. Zit net even te kijken waar ik voorheen woonde en daar koop je voor 212k echt geen appartement. In hoeverre dat nog realistisch is, is de vraag. Ik zag dat flat waar ik in woonde de prijzen nog steeds dalende zijn. En dat er ook nog wat te koop staan voor 300+k. Maar dat zijn die wel waard op de een of andere manier iets met 15 hoog enzo. Maar idd even wachten en er gaat nog wel wat af. Of helemaal niks meer en alles staat vast.
pi_122256073
quote:
Je kunt ook de bovenverdieping of zolder verhuren en daarmee je hypotheek (grote)deels betalen. Misschien wil iemand van de 2 extra slaapkamers wel een fitness of gamekamer maken. Een kamer vol modeltreintjes, een vijftig tinten grijs kamer voor al het schoons dat een vrijgezel kan tegenkomen op een vrijdagavond. Ik bedoel maar, genoeg leuke dingen dat je kunt doen met een beetje extra ruimte.
pi_122257254
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:17 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Je kunt ook de bovenverdieping of zolder verhuren en daarmee je hypotheek (grote)deels betalen. Misschien wil iemand van de 2 extra slaapkamers wel een fitness of gamekamer maken. Een kamer vol modeltreintjes, een vijftig tinten grijs kamer voor al het schoons dat een vrijgezel kan tegenkomen op een vrijdagavond. Ik bedoel maar, genoeg leuke dingen dat je kunt doen met een beetje extra ruimte.
Alles is idd mogelijk maar om nu met 1 persoon toch perse een eensgezinswoningen te willen kopen en dat normaal te vinden in deze tijdsgeest waarbij huizenprijzen van zulke objecten gebaseerd zijn op 2 verdieners is mijns inziens niet realistisch. ;)
  woensdag 30 januari 2013 @ 17:28:56 #55
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_122261447
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Alles is idd mogelijk maar om nu met 1 persoon toch perse een eensgezinswoningen te willen kopen en dat normaal te vinden in deze tijdsgeest waarbij huizenprijzen van zulke objecten gebaseerd zijn op 2 verdieners is mijns inziens niet realistisch. ;)
Tenzij een persoon twee inkomens verdient, toch ofniet/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_122268345
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 17:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Tenzij een persoon twee inkomens verdient, toch ofniet/
Je kunt als 1 persoon ook 2 inkomens hebben wat nog niet eens in de buurt komt van een 2 persoons inkomen.
  woensdag 30 januari 2013 @ 20:07:56 #57
323876 michaelmoore
pi_122269226
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:53 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Je kunt als 1 persoon ook 2 inkomens hebben wat nog niet eens in de buurt komt van een 2 persoons inkomen.
heb je het nu over mijn zus??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_122269299
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 20:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

heb je het nu over mijn zus??
Wat heeft dat met de huizenmarkt te maken?
pi_122274482
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hmm, da's toch precies wat ik gedaan heb anders. Tja, je moet het niet proberen als schoolverlater met 0.001 jaar carriere natuurlijk, maar als je een beetje fatsoenlijke opleiding en een jaar of 7-10 gewerkt hebt en je best hebt gedaan is dat meer dan prima mogelijk.
Nee, dan heb je geen 5 kamers en een grote tuin in een grote stad nee, maar wel een simpel woninkje, of die 5 kamers een eindje buiten de stad.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_122275926
Mijn 1e huis was veel te groot met gigantische kelder, grote schuur en veel grond.
De zolder konden 2 verdiepingen in en was helemaal leeg.
pi_122282206
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:35 schreef Whuzz het volgende:
Tja, je moet het niet proberen als schoolverlater met 0.001 jaar carriere natuurlijk, maar als je een beetje fatsoenlijke opleiding en een jaar of 7-10 gewerkt hebt en je best hebt gedaan is dat meer dan prima mogelijk.
Dat is dan sneller dan in de jaren 80... Was vroegah dan niet alles beter :?
pi_122288058
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is dan sneller dan in de jaren 80... Was vroegah dan niet alles beter :?

Ach lijkt mij dat de 80's 90's 00's enzo niet zo heel erg verschillend waren voor degenen die gewoon een vast baan hadden met beetje fatsoenlijk inkomen en geen irrationele eisen hadden qua waar kan ik in wonen en wat kan ik betalen nu en in de toekomst ook als het eventueel slechter gaat.

Ja ik weet het realisme is een beetje saaie kunstvorm maar wel goed voor de portemenee.
pi_122289426
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:35 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Hmm, da's toch precies wat ik gedaan heb anders. Tja, je moet het niet proberen als schoolverlater met 0.001 jaar carriere natuurlijk, maar als je een beetje fatsoenlijke opleiding en een jaar of 7-10 gewerkt hebt en je best hebt gedaan is dat meer dan prima mogelijk.
Nee, dan heb je geen 5 kamers en een grote tuin in een grote stad nee, maar wel een simpel woninkje, of die 5 kamers een eindje buiten de stad.
Jij had toch een huisje gekocht van mensen die het slachtoffer waren van een DSB woekerhypotheek en daarom hun huis met fors verlies moesten verkopen? (volgens mij heb je zelf het bedrag van 80k euro genoemd).
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_122289536
Jongeren willen tegenwoordig niet meer meteen huisje-boompje-beestje. Geef ze eens ongelijk, beter is het om eerst je vleugels uit te slaan alvorens je besluit ergens voor 20 jaar neer te strijken.
Flexibele relaties, flex-werk, ieder jaar switchen van mobiele abo, energie leverancier en ziektekostenverzekeraar. Tegenwoordig word je door alles en iedereen aangemoedigd ieder jaar opnieuw te kijken naar je beste opties. Waarom zou je dan jezelf voor tig jaar vastleggen aan een financiële molensteen? Kom op... waar blijft de wetgeving die het toestaat ieder jaar weer te gaan winkelen met je hypotheek? Ooh wacht... dan moet natuurlijk wel eerst alle lucht uit de bubble want anders is het risico voor de banksters te groot :Y
  donderdag 31 januari 2013 @ 10:43:10 #65
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122289873
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 10:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jongeren willen tegenwoordig niet meer meteen huisje-boompje-beestje. Geef ze eens ongelijk, beter is het om eerst je vleugels uit te slaan alvorens je besluit ergens voor 20 jaar neer te strijken.
Kunne ze niet , de overheid maakt het onmogelijk door huizenprijzen op te drijven door HRA subsidie

De meeste blijven op hun studentenkamer hangen, vandar dat de unies ieder jaar vele 1000 den hokken moeten bijbouwen, want ze hebben wel huurbescherming
Velen krijgen zelfs kinderen op die kamers
Of ze blijven lekker thuis, geen werk geen toekomst
  donderdag 31 januari 2013 @ 10:44:17 #66
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_122289913
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 10:43 schreef HD9 het volgende:

[..]

Kunne ze niet , de overheid maakt het onmogelijk door huizenprijzen op te drijven door HRA subsidie

De meeste blijven op hun studentenkamer hangen, vandar dat de unies ieder jaar vele 1000 den hokken moeten bijbouwen, want ze hebben wel huurbescherming
Maar maar 5 jaar geleden toen iemand wou kopen moest die toch wachten want bloed door de straten?
En nu na 5 jaar kinderen op de studentenkamer en geen uitzicht meer op een eigen woning?
and made it rain upward
pi_122289942
quote:
Blok wil buitenlandse banken op hypotheekmarkt

DEN HAAG - Buitenlandse banken moeten terugkeren naar de Nederlandse hypotheekmarkt zodat er meer concurrentie komt.

De concurrentie tussen de Nederlandse aanbieders is onderling namelijk onvoldoende, zegt Minister Stef Blok (Wonen) donderdag in een interview in Elsevier.

De concurrentie op de Nederlandse markt wordt bemoeilijkt doordat ING en ABN Amro niet voluit mogen gaan in de concurrentie met marktleider Rabobank. ING omdat het nog niet alle staatssteun heeft terugbetaald en ABN Amro omdat het volledig in handen is van de staat.

"Er zijn weinig aanbieders. We weten allemaal wat er gebeurd is op de bankenmarkt. Ik zou veel liever een situatie hebben waarin er veel meer concurrentie was'', zegt Blok in Elsevier.

Verplicht aflossen

Hij hoopt daarom op de terugkeer van buitenlandse hypotheekaanbieders. ,"Het enige wat ik kan doen is omstandigheden creëren waaronder ze terug willen komen. Door aflossen verplicht te stellen. Dat kennen ze van thuis. Buitenlandse banken kijken echt met verbazing naar Nederlandse hypotheken die groter mochten zijn dan de waarde van het huis en aflossingsvrij werden verstrekt.''

Het kabinet heeft recent al maatregelen genomen op de hypotheekmarkt. Zo is het sinds 1 januari verplicht om nieuwe hypotheken in stapjes helemaal af te lossen om nog hypotheekrenteaftrek te kunnen krijgen
Zo eens kijken of de rentes van het semi monopoly banken door blok op deze manier doorbroken gaan worden.
pi_122290685
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 10:43 schreef HD9 het volgende:

Hoe kom je nu weer bij deze onzin, de meeste studentenkamers van de studentenhuisvesters worden verhuurd met een clausule in de contracten dat studenten een jaar na afstuderen die kamers verlaten moeten hebben.

http://www.sshxl.nl/cm/faq/campuscontract.html

Kinderen op kamers krijgen :') Wederom natuurlijk bij al die kennissen van jou en xeno |:(
  donderdag 31 januari 2013 @ 12:06:39 #69
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_122292416
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 10:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zo eens kijken of de rentes van het semi monopoly banken door blok op deze manier doorbroken gaan worden.
Oja, die 2 hebben nog staats steun nodig en nu wilt Blok dat er meer concurrentie op de markt komt? Denk dat collega's van hem daar heel anders over denken....
and made it rain upward
  donderdag 31 januari 2013 @ 12:43:11 #70
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122293326
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 12:06 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Oja, die 2 hebben nog staats steun nodig en nu wilt Blok dat er meer concurrentie op de markt komt? Denk dat collega's van hem daar heel anders over denken....
Denk dat de MINFIN geen goed ide vindt, de banken moesten juist aansterken en niet al te veel concurreren
Dat mocht niet van Brussel, leuk he dat je Brusssel voor alle karretjes kan spannen
http://nos.nl/artikel/418726-hypotheken-te-duur-door-brussel.html
  donderdag 31 januari 2013 @ 12:44:46 #71
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_122293363
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 12:43 schreef HD9 het volgende:

[..]

Denk dat de MINFIN geen goed ide vindt, de banken moesten juist aansterken en niet al te veel concurreren
Dat bedoel ik.

No way dat Blok hier steun voor vindt, het is zelfs een stom idee. Wat een knurft...
and made it rain upward
  donderdag 31 januari 2013 @ 12:50:55 #72
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122293538
Ja dit geloof ik wel, volslagen waanzin
gauw ermee stoppen , ook met die HRA subsidie

Maar iemand met een half hypotheekje, die moet voor een prikkie naar Deutsche Bank kunnen, dat ben ik wel eens, laat Neerlandse banken maar 120% hypotheken geven als ze dat willen

quote:
Buitenlandse banken kijken echt met verbazing naar Nederlandse hypotheken die groter mochten zijn dan de waarde van het huis en aflossingsvrij werden verstrekt.''
pi_122293561
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 12:44 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dat bedoel ik.

No way dat Blok hier steun voor vindt, het is zelfs een stom idee. Wat een knurft...
Het zou toch juist een goed idee zijn, of moeten we de banken blijven belonen met ruime marges flinke winsten alleen omdat ze gewoon totaal gefaald hebben met hun risicoperceptie.

Ter info de rabobank maakt nog steeds 2.6 miljard winst op jaarbasis.
pi_122293592
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het zou toch juist een goed idee zijn, of moeten we de banken blijven belonen met ruime marges flinke winsten alleen omdat ze gewoon totaal gefaald hebben met hun risicoperceptie.

Ter info de rabobank maakt nog steeds 2.6 miljard winst op jaarbasis.
ter info, en dat is nadat ze elk potje voor risico's wat ze konden bedenken tot het randje gevuld hadden.

die hebben eerder een probleem als er geen crash komt.
pi_122293816
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 12:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ter info, en dat is nadat ze elk potje voor risico's wat ze konden bedenken tot het randje gevuld hadden.

die hebben eerder een probleem als er geen crash komt.
Wat vervelend dan voor hun dat ze niet nog wat potjes meer gevonden hebben om de winst geheel te laten verdampen op papier. :D
pi_122293881
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat vervelend dan voor hun dat ze niet nog wat potjes meer gevonden hebben om de winst geheel te laten verdampen op papier. :D
Misschien kunnen ze wat contribuanten aan dit topic uitnodigen dan, die zijn vrij vergaand qua fantasie :+
pi_122293940
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Misschien kunnen ze wat contribuanten aan dit topic uitnodigen dan, die zijn vrij vergaand qua fantasie :+
Zou een xeno zijn ziel aan de duivel verkopen, of zou hij toch zo principieel zijn en zijn poot stijfhouden als men hem een offer doet wat in principe niet af te slaan is. :D
pi_122294115
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 10:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Jij had toch een huisje gekocht van mensen die het slachtoffer waren van een DSB woekerhypotheek en daarom hun huis met fors verlies moesten verkopen? (volgens mij heb je zelf het bedrag van 80k euro genoemd).
Verlies op hypotheek != verlies op huis.
Het huis zelf was zo'n 10k goedkoper dan zij het 1 1/2 jaar ervoor gekocht hebben. Die 10k doet dus niets aan mijn verhaal af. Voor 10k minder hypotheek was het een tussenwoning i.p.v. een hoekwoning geweest met voor de rest dezelfde layout en tuin.
Die mensen hebben inderdaad 80k restschuld overgehouden ja. DSB beleggingshypotheek + koopsompolissen + bouwdepot + opgehoogd bouwdepot (waar ze allemaal spullen voor hebben gekocht die ik er weer uit heb gesloopt omdat het door een klusbulgaar ofzo er in was gezet) + crisis + scheiding = 80k bij moeten lappen op de hypotheek. Maar dat betekent dus niet dat het huis 80k goedkoper was. Was het maar zo :P
Denk dat de bank daar niet mee accoord zou zijn gegaan. Of naja... de curator van de ex-bank in dit geval dan :P

Die mensen waren overigens vooral slachtoffer van zichzelf en niet zozeer van de bank. Hebben zich wat laten aansmeren (niet netjes van de bank, toegegeven), maar hebben het vervolgens grotendeels zelf verprutst. Financieel mismanagement en achterlijke planning, daar is geen postbus-51 campagne tegen opgewassen.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_122294906
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zou een xeno zijn ziel aan de duivel verkopen, of zou hij toch zo principieel zijn en zijn poot stijfhouden als men hem een offer doet wat in principe niet af te slaan is. :D
Welke ziel? :D

Maar even zonder gekheid: buitenlandse banken kunnen toch zonder al te veel problemen op de hypotheekmarkt actief zijn, sterker nog, concerns zoals Allianz hebben hier al een bankvergunning. Er zou zeker een markt zijn voor <60% hypotheken met een korting op de rente, want als er iets raar is in de NL markt is dat het 'Loan to Value'% bizar weinig impact op het rentetarief heeft. Ik bedoel, je bent niet verplicht om het hele assortiment van hypotheken aan te bieden, dus ik begrijp niet zo goed wat Blok denkt te kunnen doen, anders dan hopen.

Waarom ze het toch niet doen? Ik gok dat NL gewoon te klein voor ze is. Bovendien kunnen ze in securitisaties van de NL banken beleggen zonder alle operationeel gezeik, misschien heeft dat wel hun voorkeur.
  donderdag 31 januari 2013 @ 14:25:21 #80
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122297341
quote:
11s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Welke ziel? :D

Maar even zonder gekheid: buitenlandse banken kunnen toch zonder al te veel problemen op de hypotheekmarkt actief zijn, sterker nog, concerns zoals Allianz hebben hier al een bankvergunning.
waarom mogen buitenlandse zorgverzekeraars hier niet de markt op dan
De NZA heeft slechts een beperkt aantal toelatingen voor de zorgverzekeraars
pi_122297647
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:11 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Verlies op hypotheek != verlies op huis.
Het huis zelf was zo'n 10k goedkoper dan zij het 1 1/2 jaar ervoor gekocht hebben. Die 10k doet dus niets aan mijn verhaal af. Voor 10k minder hypotheek was het een tussenwoning i.p.v. een hoekwoning geweest met voor de rest dezelfde layout en tuin.
Die mensen hebben inderdaad 80k restschuld overgehouden ja. DSB beleggingshypotheek + koopsompolissen + bouwdepot + opgehoogd bouwdepot (waar ze allemaal spullen voor hebben gekocht die ik er weer uit heb gesloopt omdat het door een klusbulgaar ofzo er in was gezet) + crisis + scheiding = 80k bij moeten lappen op de hypotheek. Maar dat betekent dus niet dat het huis 80k goedkoper was. Was het maar zo :P
Denk dat de bank daar niet mee accoord zou zijn gegaan. Of naja... de curator van de ex-bank in dit geval dan :P

Die mensen waren overigens vooral slachtoffer van zichzelf en niet zozeer van de bank. Hebben zich wat laten aansmeren (niet netjes van de bank, toegegeven), maar hebben het vervolgens grotendeels zelf verprutst. Financieel mismanagement en achterlijke planning, daar is geen postbus-51 campagne tegen opgewassen.
Naar mijn weten bestaan er ook geen slachtoffers van de DSB alleen maar idioten die erin stonken. Was idd niet super netjes van de DSB natuurlijk maar goed dat is met wel meer oplichters en slachtoffers het geval. Van hoe in vredesnaam kun je erin trappen. Dat een huis dan niet 80k goedkoper werd is ook niet zo raar. Die koopsompolis had namelijk helemaal niks met de waarde van het huis uit te staan. En vage verbouwingen maken het ook niet duurder ofzo.
  donderdag 31 januari 2013 @ 14:35:47 #82
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_122297788
quote:
11s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Waarom ze het toch niet doen? Ik gok dat NL gewoon te klein voor ze is. Bovendien kunnen ze in securitisaties van de NL banken beleggen zonder alle operationeel gezeik, misschien heeft dat wel hun voorkeur.
is een herenafspraak, niet in elkaars gebied komen
pi_122297912
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 14:35 schreef HD9 het volgende:

[..]

is een herenafspraak, niet in elkaars gebied komen
Dat mag dus niet, waarom kan hier dan het Europees aanbestedingsbeleid niet gebruikt worden. Ach nee natuurlijk niet zodra in voordeel burger dan is het een slecht plan.
pi_122303351
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 14:25 schreef HD9 het volgende:

[..]

waarom mogen buitenlandse zorgverzekeraars hier niet de markt op dan
De NZA heeft slechts een beperkt aantal toelatingen voor de zorgverzekeraars
Wat hebben zorgverzekeraars hiermee te maken? Ofwel: wat zever je?
pi_122305136
quote:
'Woningverkopen veertig procent gedaald in januari'
AMSTERDAM - In januari zijn veertig procent minder woningen verkocht dan een jaar eerder. "Dit is precies het aantal dat in december meer werd verkocht", stelt Makelaarsland donderdag in zijn maandelijkse woningmarktindicator.

Volgens de makelaarsorganisatie is het totaal aantal woningverkopen in januari uitgekomen op 3500. Veel kopers hebben de aanschaf van een woning naar voren gehaald, omdat zij voor het einde van vorig jaar nog konden profiteren van de oude hypotheekregels.
http://www.nu.nl/geldzake(...)aald-in-januari.html
pi_122305286
quote:
De huizenprijzen zijn sinds de crisis in 2008 al met 16% gedaald. Is de bodem bijna in zicht, of moeten we rekening houden met nog een forse daling van de huizenprijzen?

In 2009 sprak EenVandaag met woningmarkt-adviseur Maartje Mertens en oud Robeco-topman Jaap van Duijn, die destijds al waarschuwden dat de huizenprijzen nog flink zouden dalen. Hoe kijken ze er nu tegen aan?
http://www.eenvandaag.nl/(...)g_in_de_woningmarkt_
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:01:08 #87
323876 michaelmoore
pi_122307200
volgend jaar moet men 105% maximaal lenen
als je nu ene huis wil dan moet je eerst sparen
pi_122307688
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
Woning + KK kunnen daar prima mee betaald worden toch?
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:17:42 #89
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122307741
Bouwdepot erbij en je kunt verbouwen.
pi_122308522
Verstandige taal van Maartje Martens en Jaap van Duijn in 1vandaag.
pi_122308545
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:43 schreef NeeOfTochJA het volgende:
gokje: koop mijn boek! ;)

(wordt vast zodadelijk gevolgd door een commerciele boodschap van een bepaalde janksite)

[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 31-01-2013 18:57:38 ]
pi_122309103
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:43 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Wijkt het nog veel af van het verhaal wat je al een paar jaar van ze aan het spammen bent?
  donderdag 31 januari 2013 @ 19:13:29 #93
323876 michaelmoore
pi_122309575
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Woning + KK kunnen daar prima mee betaald worden toch?
ja maar het gaat naar 100% en lager he
pi_122309653
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:13 schreef michaelmoore het volgende:
ja maar het gaat naar 100% en lager he
En wat heeft dat met volgend jaar te maken :?

quote:
pi_122309662
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

gokje: koop mijn boek! ;)

(wordt vast zodadelijk gevolgd door een commerciele boodschap van een bepaalde janksite)
quote:
5s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wijkt het nog veel af van het verhaal wat je al een paar jaar van ze aan het spammen bent?
Gewoon het linkje bekijken in plaats van gelijk oordelen.
pi_122310475
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:15 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

[..]

Gewoon het linkje bekijken in plaats van gelijk oordelen.
Vat het maar in drie zinnen samen, dat lijkt me nuttiger voor de lezer alhier.
pi_122313897
quote:
5s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Vat het maar in drie zinnen samen, dat lijkt me nuttiger voor de lezer alhier.
Dan ben ik zeker weer de boeman als er wat 'negatiefs' in staat.
pi_122314331
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:34 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Dan ben ik zeker weer de boeman als er wat 'negatiefs' in staat.
Zolang je niet alles in het belachelijke probeert te trekken, niet spamt, en ook nog eens openstaat voor argumenten van mensen die het wellicht -terecht of onterecht- niet met je eens zijn, niet :) En als je geen kvg bent, natuurlijk.
  donderdag 31 januari 2013 @ 20:56:37 #99
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_122315219
quote:
Nou zeg, zelfs als je 106% nodig hebt, moet je straks een paar duizend euro (!!) bezitten om vele tonnen te mogen lenen...
censuur :O
pi_122315988
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Nou zeg, zelfs als je 106% nodig hebt, moet je straks een paar duizend euro (!!) bezitten om vele tonnen te mogen lenen...
Waarom zou je die moeten bezitten? Die kun je ook van familie lenen. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')