abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122202851
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat-ie wel zwaar gelovig is hoor.
Definieer zwaar gelovig.
pi_122202888
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:39 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik meende dat het woord pas in 1980 was geïntroduceerd?
Mijn fout, blijkbaar :)

Maakt overigens niet uit dat ik het gemierenn**k vind om te vallen over de naam 'koningsdag'...
http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap007%3Aa0095
pi_122202904
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 07:22 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Toen Beatrix koningin werd bestond het hete woord 'koninginnedag' nog niet eens.
Waar maak je je druk om...
Het breekt me op
pi_122203118
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:55 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Definieer zwaar gelovig.
Dat het een heel erg belangrijke rol vervult in zijn dagelijkse leven.
En ook dat hij zich door God geroepen voelt Koning te zijn.
Zoiets?
I´m back.
pi_122203205
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat het een heel erg belangrijke rol vervult in zijn dagelijkse leven.
En ook dat hij zich door God geroepen voelt Koning te zijn.
Zoiets?
Tja, bij "zwaar gelovig" denk ik toch al snel aan de zwartekousenkerk.

De predikanten die de Oranjes kiezen bij doopdiensten, trouwerijen en uitvaarten komen altijd nogal vrijzinnig op me over.
pi_122203210
Laat Beatrix lekker in deeltijd Curacao gaan regeren, pensioeneren is echt iets van vroeger hoor wij moeten allemaal langer doorwerken!
pi_122203328
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:08 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Tja, bij "zwaar gelovig" denk ik toch al snel aan de zwartekousenkerk.

De predikanten die de Oranjes kiezen bij doopdiensten, trouwerijen en uitvaarten komen altijd nogal vrijzinnig op me over.
Ze zijn ook vrijzinnig protestants, what ever that means, maar een jongere man zoals Wim-Lex waarbij religie een grote rol speelt, tja, dat vind ik zwaar gelovig, zonder direct van de zwarte kousen-kerk te zijn idd.
Religie is in mijn ogen sws een soort parallel universum trouwens.
Maar goed, Mark is ook religieus. Hervormd.
Gaat ook naar de kerk.
Obama gaat ook altijd bidden, de kut.
I´m back.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 10:19:37 #233
190104 Jareth
Such a pity...
pi_122203492
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:14 schreef Ryan3 het volgende:

Obama gaat ook altijd bidden, de kut.
Oeh, ik zei 'de kut', wat ben ik toch stoer! B-)
So, the Labyrinth is a piece of cake, is it?
pi_122203640
Ik weet niet of WA echt zeer gelovig is... probleem is natuurlijk dat wanneer hij zijn kinderen niet meer zou dopen en als hij zichzelf atheïst gaat noemen, dat er dan redelijk wat mensen zich op de tenen getrapt voelen. De meest oranjegezinde mensen zijn vaak ook kerks. Openlijk van het geloof afstappen ligt dus nog wel gevoelig in zo'n positie. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij oprecht gelovig is.
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 10:29:42 #235
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_122203758
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:25 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik weet niet of WA echt zeer gelovig is... probleem is natuurlijk dat wanneer hij zijn kinderen niet meer zou dopen en als hij zichzelf atheïst gaat noemen, dat er dan redelijk wat mensen zich op de tenen getrapt voelen. De meest oranjegezinde mensen zijn vaak ook kerks. Openlijk van het geloof afstappen ligt dus nog wel gevoelig in zo'n positie. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij oprecht gelovig is.
Hij is wel getrouwd met een katholiek.. twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen.

Dat ze dat allemaal accepteren in staphorst en the bible belt!

Dat had in 1800 echt niet gekunt.

(trouwens wat is ons vorstenhuis eigenlijk belachelijk jong :') 200 jaar dat is ja niks.. de mensen die ons lang gevormd hebben waren ver voordat we de nazaten van willem van oranje koning noemden)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_122203844
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:25 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik denk dat-ie wel oprecht is daarin, bij Obama vraag ik het me af.
Toch zou een heel groot deel van de bevolking juist positief reageren. Het is ook geen beletsel om staatshoofd te zijn, volgens mij. Een droit divine bestaat ook niet meer.
Ergens vind ik juist dat hij nu een heel groot deel van de bevolking van zich vervreemdt door Jezus van het kansel te bidden. Ik kan bijna niet geloven dat een modern mens religieus kan zijn ook.
I´m back.
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 10:33:33 #237
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_122203866
Wel leuk geschiedenis leren uit wiki

quote:
nadat in 1581 de monarchie van de landsheren uit het huis Habsburg was afgezworen
de oranje-nassau's zijn dus niet eens de eerste koningsfamilie in nederland dat zijn de habsburgen :D
pi_122203903
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

de oranje-nassau's zijn dus niet eens de eerste koningsfamilie in nederland dat zijn de habsburgen :D
Kijk eens naar de huizen van Engeland, of Frankrijk.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 10:36:06 #239
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_122203947
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hij is wel getrouwd met een katholiek.. twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen.

De SGP stemde niet voor niets tegen de toestemmingswet voor het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima.
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 10:36:46 #240
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_122203972
Die habsburgers waren natuurlijk de spanjaarden... duh |:(

geschiedenis is nooit mijn sterkste kant geweest maar ik leer een hoop bij door 'de gouden eeuw' elke dinsdag op tv :)
pi_122204041
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nou voor 1581 had je hier eigenlijk min of meer nog een feodaal systeem: graven en wat dies meer zij, die vazallen waren van de Habsburgers. Na de abdicatie van Karel 5, kwamen die vazalstaatjes onder de heerschappij van Filips 2, die in Spanje zetelde.
Het was geen eenheid oid. Is het eigenlijk nooit ook helemaal geweest, ook niet nav 1581. Unie van Utrecht.
I´m back.
pi_122204063
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:

geschiedenis is nooit mijn sterkste kant geweest maar ik leer een hoop bij door 'de gouden eeuw' elke dinsdag op tv :)
Ik vind die veel te diepe v-hals plus close-up erg vervelend, nohommo.
pi_122204081
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:

Nee, er waren op gegeven moment Oostenrijkse en Spaanse Habsburgers, na de abdicatie van Karel 5 (in 1555).

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 29-01-2013 10:46:34 ]
I´m back.
pi_122204254
Charles_HRH twitterde op maandag 28-01-2013 om 18:57:19 Ok, Mother, give one the remote control. There's something about to start on Dutch TV that you'd enjoy. #beatrix reageer retweet
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 10:53:32 #245
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_122204430
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, er waren op gegeven moment Oostenrijkse en Spaanse Habsburgers, na de abdicatie van Karel 5 (in 1555).
Ik verhuis binnenkort van zwolle naar rotterdam en het voelt soms alsof ik naar een ander land ga... dat lappendekendenken zit er nog wel in :D
pi_122204461
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik verhuis binnenkort van zwolle naar rotterdam en het voelt soms alsof ik naar een ander land ga... dat lappendekendenken zit er nog wel in :D
Heb je de koningshuizen van de Engelsen nog opgezocht? Kun je lachen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2013 10:55:56 ]
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 10:57:15 #247
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_122204543
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:54 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Heb je de koningshuizen van de Engelsen nog opgezocht? Kun je lachen.
Koning Odo I klinkt eerder duits :P
pi_122204612
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:39 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik meende dat het woord pas in 1980 was geïntroduceerd?
Mijn fout, blijkbaar :)

Maakt overigens niet uit dat ik het gemierenn**k vind om te vallen over de naam 'koningsdag'...
Ik snap je verwarring wel. Juliana was op 30 april jarig en dat werd gevierd en heette dan koninginnedag. Toen Beatrix koning werd in 1980 is besloten om het op 30 april te laten omdat het op de verjaardag van Beatrix (31 januari) geen fijn weer is voor zoiets. Dus is het losgekoppeld van de verjaardag en apart Koninginnedag geworden. Wel logisch dat het nu weer gekoppeld word aan de verjaardag nu die op 27 april is, ook een prima dag voor zoiets.
pi_122204623
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wel steeds minder, door de massacommunicatie.
Maar toen mijn vader jong was had je daar zeker heel sterk mee te maken. Echte mentaliteitsverschillen, bedoel ik.
Komt nog bij dat in het Zuiden, de voormalige generaliteitslanden, men nog steeds ietwat besmuikt aankijkt tegen Holland en Hollanders. Wat vroeger veel erger was. Alles wat in het openbaar bestuur zat en gezag uitoefende werd doorgaans geïmporteerd uit Holland en was protestants.
Kijk bijv. naar die film over Oss.
Iig is de noord-zuid tegenstelling nog wel goed merkbaar, denk ik.
I´m back.
pi_122204632
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat had in 1800 echt niet gekunt.

(trouwens wat is ons vorstenhuis eigenlijk belachelijk jong :') 200 jaar dat is ja niks.. de mensen die ons lang gevormd hebben waren ver voordat we de nazaten van willem van oranje koning noemden)
Ach ja, het is pas vanaf de 19e eeuw dat mensen überhaupt het gevoel hadden in één land te wonen. De Republiek stond in de 17e eeuw net zo ver van ons als de EU nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')