Ijsklontjesquote:Op zondag 27 januari 2013 21:00 schreef Brum_brum het volgende:
Lange Frans en Baas B hebben zich ook in de campagne tegen dit plotselinge zinloos geweld gestort. In 2007 kon je tenminste nog veilig over straat. Nu staat er op iedere hoek wel een groep idoten.
Lijkt. Toverwoord.quote:Op maandag 28 januari 2013 03:31 schreef Boldface het volgende:
Het probleem lijkt de laatste tijd wel steeds erger te worden: groepen jongeren die zich onaantastbaar wanen, die geen enkele tegenspraak of opmerking dulden en alles meteen met geweld beantwoorden. Maar ik begrijp dat jij dat liever wilt ontkennen?
Precies, tijd voor een uitgaansverbod voor jongeren.quote:Op maandag 28 januari 2013 09:47 schreef Jian het volgende:
Het feit dat het vroeger ook al gebeurde wil natuurlijk niet zeggen dat mensen het niet zat kunnen worden
Wat is dit nu weer voor een verkapt "het zijn niet altijd allochtonen hoor" statement.quote:Op maandag 28 januari 2013 04:10 schreef LelijKnap het volgende:
In de binnenstad van Haarlem zijn nooit zoveel allochtonen te vinden op de zaterdagavond. Gevechten zijn er echter constant...
Lijkt me een slecht voorstel omdat ik denk dat het merendeel van de jongeren gewoon uit gaat zonder de intentie om iemand in groepsverband lens te rammen.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:03 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Precies, tijd voor een uitgaansverbod voor jongeren.
Wat een heilzame werking is er inderdaad toch vanuit gegaan.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:04 schreef Re het volgende:
ja ja de bom is gebarsten, er zou na Eindhoven toch echt nooit meer iemand in elkaar geslagen kunnen worden, groepen kijken wel uit, voor je het weet heb je een heksenjacht over je heen. We kunnen weer veilig slapen nu
De goeden lijden onder de slechten. Dan moeten die brave henderiken maar het schorum aanspreken op hun gedrag. We willen toch dat dit stopt ???quote:Op maandag 28 januari 2013 10:08 schreef Jian het volgende:
[..]
Lijkt me een slecht voorstel omdat ik denk dat het merendeel van de jongeren gewoon uit gaat zonder de intentie om iemand in groepsverband lens te rammen.
Ik deel jouw ietwat kortzichtige conclusie nietquote:Op maandag 28 januari 2013 10:04 schreef Re het volgende:
ja ja de bom is gebarsten, er zou na Eindhoven toch echt nooit meer iemand in elkaar geslagen kunnen worden, groepen kijken wel uit, voor je het weet heb je een heksenjacht over je heen. We kunnen weer veilig slapen nu
mja, wat wilde je dan, dat zulk soort groepjes luisteren naar het "en nu is het genoeg" verhaal?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:11 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik deel jouw ietwat kortzichtige conclusie niet
Deze gasten hebben gewoon schijt aan alles en iedereen. Politie, camera's, whatever. Je moet ze dus ook op die manier behandelen wmb.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:13 schreef Re het volgende:
[..]
mja, wat wilde je dan, dat zulk soort groepjes luisteren naar het "en nu is het genoeg" verhaal?
Ja!quote:Op maandag 28 januari 2013 10:13 schreef Re het volgende:
[..]
mja, wat wilde je dan, dat zulk soort groepjes luisteren naar het "en nu is het genoeg" verhaal?
Wees eens iets concreter.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:13 schreef Luigi het volgende:
[..]
Deze gasten hebben gewoon schijt aan alles en iedereen. Politie, camera's, whatever. Je moet ze dus ook op die manier behandelen wmb.
enige wat je zult bereiken is dat men voortaan wel zorgt dat het slachtoffer nooit meer zal spreken... en buiten het gezicht van de camera.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:13 schreef Luigi het volgende:
[..]
Deze gasten hebben gewoon schijt aan alles en iedereen. Politie, camera's, whatever. Je moet ze dus ook op die manier behandelen wmb.
Nee, dat is nu juist jouw expertise, hèquote:Op maandag 28 januari 2013 10:13 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Waarom zit je dan het probleem te ontkennen ?
het zou mooi zijn, alleen is dit topic daar nou weer een argument tegenquote:
Daarom harder optreden. 15 jaar cel per persoon, of gewoon 800 zweepslagen verdeeld over 30 dagen.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:17 schreef Re het volgende:
[..]
het zou mooi zijn, alleen is dit topic daar nou weer een argument tegen
Ja hoor, straattuig ala de Eindhovenjongetjes gaan nog steeds iemand in elkaar slaan, maar nu nemen ze 'm berekenend mee naar een stille plek, waar ze het slachtoffer na de afranseling koelbloedig liquideren met een nekschot!quote:Op maandag 28 januari 2013 10:15 schreef Re het volgende:
[..]
enige wat je zult bereiken is dat men voortaan wel zorgt dat het slachtoffer nooit meer zal spreken... en buiten het gezicht van de camera.
O ja, dit soort trajecten/veranderingen vinden altijd plaats in het tijdsbestek van een weekquote:Op maandag 28 januari 2013 10:17 schreef Re het volgende:
[..]
het zou mooi zijn, alleen is dit topic daar nou weer een argument tegen
Daarom moeten we ervoor zorgen dat de daders nooit meer zullen spreken.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:15 schreef Re het volgende:
[..]
enige wat je zult bereiken is dat men voortaan wel zorgt dat het slachtoffer nooit meer zal spreken... en buiten het gezicht van de camera.
of willen we zo naief zijn als bijvoorbeeld een wietpas
ja maar waarom zouden we een wetboek van strafrecht hebben...quote:Op maandag 28 januari 2013 10:21 schreef Jian het volgende:
[..]
O ja, dit soort trajecten/veranderingen vinden altijd plaats in het tijdsbestek van een week
hoe zie je het dan?... Er zal (ok over een maandje dan) ooit meer iemand durven om met een groepje iemand in elkaar te slaan?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:20 schreef Jian het volgende:
[..]
Ja hoor, straattuig ala de Eindhovenjongetjes gaan nog steeds iemand in elkaar slaan, maar nu nemen ze 'm berekenend mee naar een stille plek, waar ze het slachtoffer na de afranseling koelbloedig liquideren met een nekschot!
Je moet SF boeken gaan schrijven, je hebt talent
Het gegeven dat jij het niet in je hoofd zou halen om Mike Tyson voor zijn kop te slaan als je 'm op straat ziet lopen, heeft in 1e instantie niets te maken met het feit dat in het WvS staat, dat, dat strafbaar is. Dat is nu eenmaal de praktijk.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:25 schreef Re het volgende:
[..]
ja maar waarom zouden we een wetboek van strafrecht hebben...
je begrijpt mijn punt best... dat "nu is het genoeg" is een leuke statement maar zal weinig uithalen... mensen zullen altijd bij vechtpartijen betrokken raken, vrijwillig of nietquote:Op maandag 28 januari 2013 10:33 schreef Jian het volgende:
[..]
Het gegeven dat jij het niet in je hoofd zou halen om Mike Tyson voor zijn kop te slaan als je 'm op straat ziet lopen, heeft in 1e instantie niets te maken met het feit dat in het WvS staat, dat, dat strafbaar is. Dat is nu eenmaal de praktijk.
Nooit, hoezo nooit, welke regel, c.q. wetgeving geeft een garantie op nooit? Wat ik wel weet is dat de reguliere werkstrafjes veel minder indruk maken op dit soort jongens dan wat er nu met die gasten in Eindhoven is gebeurd.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:26 schreef Re het volgende:
[..]
hoe zie je het dan?... Er zal (ok over een maandje dan) ooit meer iemand durven om met een groepje iemand in elkaar te slaan?
NWS / Geen celstraf na filmen seks met 15-jarige stiefdochter zoiets?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:29 schreef GekkePoes het volgende:
Verkrachters en mishandelaars zouden hun hele leven met hun daden moeten worden achtervolgd. Stel je voor dat zo een gast er mee weg komt.
ik zeg niet dat er niet harder gestraft moet worden oid, maar dat gaat echt niet voorkomen dat dit nooit meer zal gebeurenquote:Op maandag 28 januari 2013 10:35 schreef Jian het volgende:
[..]
Nooit, hoezo nooit, welke regel, c.q. wetgeving geeft een garantie op nooit? Wat ik wel weet is dat de reguliere werkstrafjes veel minder indruk maken op dit soort jongens dan wat er nu met die gasten in Eindhoven gebeurd.
Met dat soort redenaties zal er nimmer en nooit iets veranderen!quote:Op maandag 28 januari 2013 10:35 schreef Re het volgende:
[..]
je begrijpt mijn punt best... dat "nu is het genoeg" is een leuke statement maar zal weinig uithalen... mensen zullen altijd bij vechtpartijen betrokken raken, vrijwillig of niet
Nee maar wel minder, want de daders blijven langer vastzitten.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:39 schreef Re het volgende:
[..]
ik zeg niet dat er niet harder gestraft moet worden oid, maar dat gaat echt niet voorkomen dat dit nooit meer zal gebeuren
Volgens mij is er ook niemand die dat beweert!quote:Op maandag 28 januari 2013 10:39 schreef Re het volgende:
[..]
maar dat gaat echt niet voorkomen dat dit nooit meer zal gebeuren
Verzachtende omstandigheden, Wat is de wet in Nederland toch soms kut. Een verkrachter zou verdorie gwoon tussen de moordenaars moeten worden opgesloten. en dan perongeluk vertellen dat er aan het lichtnet gewerkt word en de camera's in de gevangenis even uit kunnen vallen.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:37 schreef Re het volgende:
[..]
NWS / Geen celstraf na filmen seks met 15-jarige stiefdochter zoiets?
Wat los je daarmee op als ze vrijkomen weer mensen gaan lopen aftuigen?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee maar wel minder, want de daders blijven langer vastzitten.
Beetje gefrustreerd ?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:43 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Verzachtende omstandigheden, Wat is de wet in Nederland toch soms kut. Een verkrachter zou verdorie gwoon tussen de moordenaars moeten worden opgesloten. en dan perongeluk vertellen dat er aan het lichtnet gewerkt word en de camera's in de gevangenis even uit kunnen vallen.
Ach. het geeft me wel een goed gevoel, dat als ik eigen rechter speel bij iemand die een familielid verkracht of mishandelt dat ik dan weer verzachtende omstandig heden heb, vanwege ontoerekeningsvatbaar.quote:
Wat los je ermee op om ze na een jaar weer vrij te laten en ze dan weer mensen gaan lopen aftuigen ?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat los je daarmee op als ze vrijkomen weer mensen gaan lopen aftuigen?
Recidive schijnt hoger te worden naarmate de lengte van de gevangenisstraffen toenemen.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat los je ermee op om ze na een jaar weer vrij te laten en ze dan weer mensen gaan lopen aftuigen ?
hoe lang hebben we de slogan "Stop zinloos geweld"?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:41 schreef Jian het volgende:
[..]
Volgens mij is er ook niemand die dat beweert!
quote:Op maandag 28 januari 2013 10:43 schreef Oud_student het volgende:
Zo heeft Facebook toch nog een zinvolle toepassing
Heb je daar een bron van ?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Recidive schijnt hoger te worden naarmate de lengte van de gevangenisstraffen toenemen.
Ja iedereen bij voorbaat opsluiten. Bij jou heeft iedereen straf ipv alleen de daders.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:47 schreef Re het volgende:
[..]
hoe lang hebben we de slogan "Stop zinloos geweld"?
als je groepsaftuigingen wil stoppen zul je een uitgaans/samenscholings/alkohol/drugsverbod moeten instellen
Behalve wanneer de straffen heel hoog worden, dan zie je de recidive afnemenquote:Op maandag 28 januari 2013 10:47 schreef Xa1pt het volgende:
Recidive schijnt hoger te worden naarmate de lengte van de gevangenisstraffen toenemen.
Preventie ook!quote:Op maandag 28 januari 2013 10:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
quote:Ten eerste. Voer minimumstraffen in. Niet alleen voor de meest zware wandaden, maar voor alle misdrijven. Er geldt nu al voor ieder misdrijf een maximumstraf. Leg simpelweg vast dat de rechter verplicht is om ten minste de helft van dat maximum op te leggen. Let wel: als er sprake is van verzachtende omstandigheden, gaat dat minimum natuurlijk niet op.
Ten tweede. Verdubbel de strafmaat in geval van recidive binnen vijf jaar. Op diefstal staat ten hoogste vier jaar. Maak daar bij recidive dus automatische acht van, bij een derde vergrijp zestien, etc. etc. Laat die verdubbeling voor alle misdrijven gelden. Op huisvredebeuk staat maximaal zes maanden, maar als het binnen vijf jaar na bijvoorbeeld een diefstal geschiedt, wordt dit maximum een jaar. Ook hier geldt dat de regel niet op hoeft te gaan als er sprake is van verzachtende omstandigheden.
Ten derde. Verplicht rechters om bij ernstige gewelds- en zedendelicten (bijvoorbeeld moord of verkrachting) de recidiveregel verzwaard toe te passen: bij een tweede misdrijf in deze categorie (bijvoorbeeld een moord nadat men al eerder was veroordeeld voor verkrachting) moet een dader automatisch levenslang krijgen. Waar het gaat om de meest zware misdrijven is het niet méér dan gepast dat we de samenleving op deze wijze beschermen.
Ten vierde. Schrap artikel 15 tot en met 15l uit het Wetboek van Strafrecht. Deze artikelen regelen dat misdadigers bijna standaard na twee derde van hun straf op vrije voeten worden gesteld. De straf die wordt opgelegd, moet de straf zijn die wordt uitgezeten.
Ten vijfde. Verdeel misdrijven (in ieder geval de meest voorkomende) in strafcategorieën, naar zwaarte. In een aantal landen, zoals de VS maakt men als onderscheid tussen bijvoorbeeld "larceny" (diefstal) en "grand larceny" (grootschalige diefstal). Dat moeten we in Nederland óók invoeren. Het stelen van een auto blijft dan een misdrijf (maximaal vier jaar, minimaal twee), maar het stelen van een kauwgombal kunnen we als overtreding afdoen (vaak bestraft met een boete, en de minimumstraffen zijn er niet op van toepassing).
Ten zesde. Investeer in een grondige en doeltreffende reclassering. Van de hoge criminaliteit in de VS kunnen we leren dat zwaarder straffen op zichzelf niet alle problemen oplost. Het werkt afschrikwekkend, maar als je de ex-gedetineerden vervolgens zonder pardon weer op straat mikt, vervallen ze regelmatig weer snel in de criminaliteit. Een goede reclassering, met begeleiding die al in de gevangenis begint, kan dergelijke problemen voorkomen. Ook dát is essentieel voor de bestrijding van misdaad.
Hoe vaak is de onderhavige "methode" toegepast?quote:Op maandag 28 januari 2013 10:47 schreef Re het volgende:
[..]
als je groepsaftuigingen wil stoppen zul je een uitgaans/samenscholings/alkohol/drugsverbod moeten instellen
Ik ken er trouwens nog één, als je auto ongelukken volledig wilt voorkomen, dat moet je onder alle auto's vierkante wielen zetten, want dan rijden ze niet meer.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:47 schreef Re het volgende:
[..]
het schetsen van een onrealistisch beeld maakt het nog niet innovatiefquote:Op maandag 28 januari 2013 10:53 schreef Jian het volgende:
[..]
Hoe vaak is de onderhavige "methode" toegepast?
Laat me raden innovatief denken is niet je sterkste kant?
Onrealistisch is slechts jouw subjectieve mening best Re, wellicht voortkomend uit je gebrek aan innovatief inzichtquote:Op maandag 28 januari 2013 11:01 schreef Re het volgende:
[..]
het schetsen van een onrealistisch beeld maakt het nog niet innovatief
nah, maar goed, ik ben meer voor het cumulatief harder straffen (effectiever dan ook, inclusief heropvoeding etc.), en volledige compensatie voor de slachtoffer(s). Dat laatste in de vorm van werken voor de staat totdat geld is gecompenseerd (dus alle gezondheidszorg kosten gemaakt of te maken door het slachtoffer).quote:Op maandag 28 januari 2013 11:03 schreef Jian het volgende:
[..]
Onrealistisch is slechts jouw subjectieve mening best Re, wellicht voortkomend uit je gebrek aan innovatief inzicht
Nee, maar je sarcasme getuigt wel van het feit dat je continue zit te hameren op de onmogelijkheid van een totaal voorkomen van deze excessen, terwijl je ondertussen het mogelijk verhogen van drempels om dit ongewenste gedrag te doen afnemen achteloos terzijde schuift. Probeer eens wat meer out of the box te denken, zal je goed doenquote:
Voorkomen, daar gaan we weer, ik ben al blij als dit soort maatregelen het doen afnemen, jij niet!?quote:Op maandag 28 januari 2013 11:09 schreef Re het volgende:
[..]
nah, maar goed, ik ben meer voor het cumulatief harder straffen (effectiever dan ook, inclusief heropvoeding etc.), en volledige compensatie voor de slachtoffer(s). Dat laatste in de vorm van werken voor de staat totdat geld is gecompenseerd (dus alle gezondheidszorg kosten gemaakt of te maken door het slachtoffer).
Maar ja dat zal niet voorkomen dat dit soort dingen gaat stoppen, we zitten nou eenmaal vol testosteron
Nee, dat is decennia oude Nederlandse folklore waar altijd graag van werd weggekeken als het slachtoffer het toevallig overleefde. Pas sinds er Marokkanen de schuld van kan worden gegeven, terecht of onterecht, is er veel aandacht voor.quote:Op maandag 28 januari 2013 03:35 schreef Boldface het volgende:
[..]
Het gaat niet om het uitdelen van een paar klappen, of om iemand in elkaar slaan. Het gaat om het fenomeen dat een slachtoffer al op de grond ligt (in elkaar geslagen dus) en dat de groep daarna doorgaat met tegen het hoofd aan trappen. Dat is kennelijk een nieuwe trend.
Ik mag graag proberen problemen te benoemen, en ik erken ook dat er van het strafrecht normbevestiging kan uitgaan, zoals het OM dat zelf noemt.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:39 schreef Re het volgende:
[..]
ik zeg niet dat er niet harder gestraft moet worden oid, maar dat gaat echt niet voorkomen dat dit nooit meer zal gebeuren
quote:Op maandag 28 januari 2013 11:12 schreef Jian het volgende:
[..]
Voorkomen, daar gaan we weer, ik ben al blij als dit soort maatregelen het doen afnemen, jij niet!?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |