Uiteraard. Als de verkoper wel een makelaar heeft, zal die wel een koopakte opstellen, anders download je er 1 bij eigen huis. Als je zelf goed kan onderhandelen en goed in kan schatten hoeveel dit huis ongeveer waard zal zijn, heb je echt geen makelaar nodig. Mijn eerste huis kocht ik helemaal zonder makelaar, de verkoper had er ook geen en ik heb het met de model-overeenkomst van eigen huis gekocht.quote:Kun je een huis kopen van iemand zonder tussenkost (kosten) van een makelaar?
Overdrachtsbelasting (2%) en de kosten voor een notaris voor de koopakte (en zeer waarschijnlijk ook de hypotheekakte) (1000-1500 euro?). Daarnaast nog kosten voor een makelaar indien je er toch 1 inschakelt, worden er wat belasting-dingen verrekent en betaal je meestal via de hypotheek ook een financieel adviseur of iemand van de bank voor de hypotheek.quote:wat voor kosten komen er op de vraagprijs bij? Kosten koper, overdrachtsbelasting, makelaar?
Ben het wel eens met Remco hierboven, meteen een redelijk eindbod neerleggen. De onderhandelingen doe je gewoon zelf, of je laat het je vader/tante/buurvrouw doen, of je huurt er een makelaar voor in. De onderhandelingen voor je ofwel met de verkopend makelaar, of met de verkoper als die daar geen makelaar voor heeft ingehuurd.quote:Verder; wat voor 'openingsbod' doe je, en wie doet die onderhandelingen?
Dit.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:34 schreef LXIV het volgende:
Huis is idd te duur, gezien de nieuwe hypotheekregels. Er is maar 3% af, terwijl de voorwaarden voor het afsluiten van een hypotheek nu veel ongunstiger zijn dan in juni 2012. Ga je daar eerst maar in verdiepen.
Ik wist niet dat een vraagprijs direct gebaseerd werd op hypotheekregelgeving? Weer wat geleerd.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:34 schreef LXIV het volgende:
Huis is idd te duur, gezien de nieuwe hypotheekregels. Er is maar 3% af, terwijl de voorwaarden voor het afsluiten van een hypotheek nu veel ongunstiger zijn dan in juni 2012. Ga je daar eerst maar in verdiepen.
Niet direct, maar indirect is het verband natuurlijk zo te zien. Strengere hypotheekregelgeving, mindere financierbaarheid, lagere huizenprijzen, lagere vraagprijzenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik wist niet dat een vraagprijs direct gebaseerd werd op hypotheekregelgeving? Weer wat geleerd.
Waar baseer je dat op?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:57 schreef announcement het volgende:
Inderdaad. Het financieren van huizen is in 2013 zeker 15 % duurder geworden dan het was in 2012.
250 en 319, dat scheelt nogal. Ik zou in ieder geval niet boven de 270-280 gaan.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:02 schreef Oksel het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op?
En bedankt iedereen voor de tips. Ik kan zelf onderhandelen, verder heb ik geen verstand van huizen om te zeggen of deze prijs hoog of laag is. Wel weet ik dat als ik het huis kan kopen voor 250.000 EUR ik daar erg gelukkig van wordt. Grote tuin, nieuwbouw, mooie keuken/badkamer, en goed gelegen. Kortom; het huis is mij sowieso 250.000 EUR waard.
Verder verwacht ik in een nieuwbouwhuis ook geen verborgen gebreken. Kan een aannemer meenemen, zou sowieso willen weten of een bepaalde muur eruit kan.
Zijn er voor zulk soort zaken vergunningen nodig? Dus schuur + veranda, denkende aan zoiets?
[ afbeelding ]
Thanksquote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:08 schreef announcement het volgende:
[..]
hier is het duidelijk uitgelegd: http://www.trosradar.nl/u(...)heekrenteaftrek/?p=1
Klopt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:12 schreef Tchock het volgende:
Vragen om een 'goed' bod op FOK! is onzinnig. Dat is van zo veel factoren afhankelijk die wij niet kunnen inzien.
Wat betreft je vergunning: hier kun je snel controleren of die nodig is. Ik gok van wel trouwens.
De vraag stellen is hem beantwoorden; je geeft aan het ¤250.000,- waard te vinden. Dan leg je dat als eindbod neer met ontbindende voorwaarden (rond de hypotheek en overdracht). Daarna sluit je je helemaal af voor contact met de verkopende partij; je accepteert géén tegenbod, geen discussie of onderhandelingen, alleen een "ja graag meneer Oksel" en anders niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:02 schreef Oksel het volgende:
Ik kan zelf onderhandelen, verder heb ik geen verstand van huizen om te zeggen of deze prijs hoog of laag is. Wel weet ik dat als ik het huis kan kopen voor 250.000 EUR ik daar erg gelukkig van wordt.
Mij.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:46 schreef Oksel het volgende:
Maar wie kan ik inschakelen om mij te ondersteunen in het gebeuren? Dus iemand die kritisch kijkt naar de buurt, de lokatie, de toekomstplannen van de buurt, etc etc., en vervolgens een bod doet?
Geef gelijk ook even aan dat jij nog nooit op deze manier een huis gekocht heb.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:50 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden; je geeft aan het ¤250.000,- waard te vinden. Dan leg je dat als eindbod neer met ontbindende voorwaarden (rond de hypotheek en overdracht). Daarna sluit je je helemaal af voor contact met de verkopende partij; je accepteert géén tegenbod, geen discussie of onderhandelingen, alleen een "ja graag meneer Oksel" en anders niet.
Irrelevant, het is er nu de tijd voor.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geef gelijk ook even aan dat jij nog nooit op deze manier een huis gekocht heb.
Nog zo`n held met een grote mond die nog nooit een huis gekocht heeft. TS, doe er je voordeel mee.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Irrelevant, het is er nu de tijd voor.
Dan kun je mijn inziens beter blijven(gaan) huren. Een huis moet je niet kopen voor een jaar of 5,6,7.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:07 schreef Oksel het volgende:
Nee, we willen er wel minimaal 5 jaar wonen. Ws. 7-8 jaar, en dan een eigen huis laten bouwen.
Nou ja, het is een grote uitgave bedoel ik. Dat soort bedragen leg ik alleen neer als iets naar mijn zin is, en ik er geen bezwaar tegen heb er bv 50 jaar te blijven. (Hetgeen niet betekent dat ik er ook daadwerkelijk 50 jaar blijf wonen, maar het moet wel een reële mogelijkheid zijn. Dus ruim genoeg, berekend op eventuele gezinsuitbreiding e.d.)quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:30 schreef Oksel het volgende:
Financieel gezien, bedoel je..
Zijn meerdere redenen natuurlijk, waarom we willen verhuizen. Vrijstaand, andere stad, groter, meer comfort.
Je kan ook een huis huren, kost het je 1200 in de maand.. auch.
Heb "al" 2x gekocht. En 1x verkocht. Met verborgen gebreken en al.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nog zo`n held met een grote mond die nog nooit een huis gekocht heeft. TS, doe er je voordeel mee.
De markt zit op het absolute dieptepunt?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Irrelevant, het is er nu de tijd voor.
Eens. Met name deze tijd. *ben ook huisbezitterquote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan kun je mijn inziens beter blijven(gaan) huren. Een huis moet je niet kopen voor een jaar of 5,6,7.
Een familielid / kennis / vriend die wat meer kennis en ervaring heeft met kopen van huizen en goede kijk etc er op heeft.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:46 schreef Oksel het volgende:
Maar wie kan ik inschakelen om mij te ondersteunen in het gebeuren? Dus iemand die kritisch kijkt naar de buurt, de lokatie, de toekomstplannen van de buurt, etc etc., en vervolgens een bod doet?
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:03 schreef blomke het volgende:
Heb "al" 2x gekocht. En 1x verkocht. Met verborgen gebreken en al.
Omdat hij nog nooit een huis gekocht heeft op de manier die hij zelf verkondigt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Waarom quote je Scorpie's reactie op RemcoDelft, en niet zijn reactie op jou?
Dat blijkt wel, anders hoef je dit soort kronkels niet uit te halen om geloofwaardig te lijken...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:49 schreef Scorpie het volgende:
Omdat hij nog nooit een huis gekocht heeft op de manier die hij zelf verkondigt.
Vanwege:quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Waarom quote je Scorpie's reactie op RemcoDelft, en niet zijn reactie op jou?
Oveerigens 2x gekocht met de "poot stijf houden" methode.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:05 schreef Scorpie het volgende:
Nog zo`n held met een grote mond die nog nooit een huis gekocht heeft . TS, doe er je voordeel mee.
Bullshit:quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:56 schreef blomke het volgende:
Vanwege:
Oveerigens 2x gekocht met de "poot stijf houden" methode.
En het feit dat je heel knullig zijn reactie op jou negeert, en die van RemcoDelft bewust ervoor uitkiest laat al blijken dat je uit je nek lult.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:15 schreef Scorpie het volgende:
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Bullshit:
Dit was Scorpie's vraag:
Dit is geen vraag, dus waarom zou ik er op reageren?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:15 schreef Scorpie het volgende:
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:05 schreef Scorpie het volgende:
Nog zo`n held met een grote mond die nog nooit een huis gekocht heeft.
Je hebt gelijk, het was een verduidelijking richting de TS dat jouw adviezen over het algemeen met een kilo zout dient te worden genomen, zoals je al in AEX, WGR en nu ook in K&W hebt mogen meemaken.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is geen vraag, dus waarom zou ik er op reageren?
Nee klopt. IK noemde het een vraag. Naderhand... Ver nadat jij besloot om de zaken te verdraaien.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:09 schreef blomke het volgende:
Dit is geen vraag, dus waarom zou ik er op reageren?
.quote:Nog zo`n held met een grote mond die nog nooit een huis gekocht heeft
En die opmerking was dus NIET aan jou gericht...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:19 schreef blomke het volgende:
Ik ga inhoudelijk op feiten in, vooral als ze feitelijk onjuist zijn, zoals:
Nee. Maar dat beweer ik ook niet. Wel dat het nu de tijd is om een laag eindbod neer te leggen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:11 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
De markt zit op het absolute dieptepunt?
^^ Des te meer reden om laag te bieden, en zo nodig weg te lopen.quote:Ken de lokale markt van Twente niet, maar de voorspelde waardedaling van 5% over 2013 + k.k. + een veranda/schuur dan sta je waarschijnlijk gelijk 40k achter.
Zie wel in mijn eigen omgeving dat 50k zakken met de prijs bij zes maanden in de verkoop geen uitzondering is.
Voor de 3-de keer:quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En die opmerking was dus NIET aan jou gericht...
slaat op Remco en ondergetekende. En is daarmee feitelijk onjuist.quote:Nog zo`n held met een grote mond die nog nooit een huis gekocht heeft
Hier >> 1 tonquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:11 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
.
Zie wel in mijn eigen omgeving dat 50k zakken met de prijs bij zes maanden in de verkoop geen uitzondering is.
Kinderachtig... Je bent kennelijk niet in staat om op een post van Scorpie volwassen te reageren, dus je pakt maar een post van een ander (In dit geval 1 van Remco Delft) en daarna, als je 'betrapt' wordt, weiger je alsnog een volwassen discussie aan te gaan...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:30 schreef blomke het volgende:
Voor de 3-de keer:
slaat op Remco en ondergetekende. En is daarmee feitelijk onjuist.
Nope, in 2008 werd de bodem hier al in 2011 voorspeld, dus maak er maar 2018 van. Of 2020. Of 2025. Of wat je het beste uitkomt. (Als in: waar JIJ het beste bij slaapt...)quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je wacht tot de bodem in zicht komt. zeg, 2015.
Grappig dat de mensen die een onder-water-huis bezitten hier menen als enige recht van spreken te hebbenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:30 schreef blomke het volgende:
slaat op Remco en ondergetekende. En is daarmee feitelijk onjuist.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |