abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121876016
.. terwijl ze toch echt niemand gedood hebben, en in Iran is een oog om oog en tand om tand principe, maar toch veroordeelde de rechter ze ter dood vanwege die grote publieke ophef in het land die ZIJ hadden veroorzaakt.

Allereerst het filmpje van de beroving ;

Het hele artikel zoals te lezen op nos.nl ;

Er zijn elk jaar honderden executies in Iran, maar in een openbaar park, dat is ook in Iran opmerkelijk. Toch zijn de 23-jarige Alireza Mafiha en de 20-jarige Mohammad Ali Sarvari zondag in een openbaar park voor het oog van honderden mensen in Teheran opgehangen.

De twee werden veroordeeld voor een overval in november, toen ze samen met twee anderen een man neerstaken en voor 20 euro buitmaakten. Die overval werd opgenomen door beveiligingscamera's en de video verspreidde zich snel over internet. Het filmpje veroorzaakte een hoop ophef, waarop politici en geestelijken opriepen tot harde maatregelen en alle vier de mannen oppakten.

Twee van de mannen kregen 10 jaar cel, gevolgd door 5 jaar verbanning naar een provinciestad én 74 zweepslagen. Mohammad en Alireza kwamen er minder goed vanaf, en kregen dus de doodstraf. Thomas Erdbrink was bij de executie en schreef er een verhaal over in de New York Times.

"Je moet je voorstellen dat exectuties voor zonsopgang plaatsvinden", vertelt hij. "Er stonden zo'n 300 mensen in het park. Er was politie, met van die skimaskers. Er hing dus al een grimmige sfeer. Toen de veroordeelden aankwamen, begonnen veel mensen te gillen dat ze moesten stoppen. Het bleek dat veel van de toeschouwers familie en vrienden waren van de veroordeelden."

Economische problemen

Een deel van de mensen in Teheran juicht de hardere maatregelen toe, maar velen vinden de straf ook veel te zwaar. "Waarom zijn ze geëxecuteerd", vraagt Saleh Nikbaht, een advocaat die vaker activisten verdedigt, zich af. "Ze hebben niemand vermoord. Harder straffen betekent niet minder criminaliteit. We hebben diepere problemen."

Die diepere problemen zijn economisch. Iran kampt met een stijgende werkloosheid en inflatie. En de economische sancties tegen Iran helpen daar niet bij. De 2 geëxecuteerde mannen verloren op vroege leeftijd hun vader en verklaarden arm te zijn. Alireza vertelde tijdens de rechtszaak dat hij geld nodig had voor de operatie van zijn moeder.

Of dat nu zo is of niet, de Iraanse regering heeft in ieder geval besloten het offensief in te zetten. De executie van de 2 jonge mannen moet een voorbeeld stellen en afschrikwekkend werken. "Dat stelt vooral de middenklasse voor een dilemma", vertelt Erdbrink. "Aan de ene kant wil niemand natuurlijk openbare executies in een park, maar de realiteit is dat veel mensen bang zijn voor criminaliteit en denken dat alleen een harde hand dat kan stoppen."

(een van de veroordeelde legt zijn hoofd op de schouder van zijn beul)

(link ; http://nos.nl/op3/artikel(...)en-voor-overval.html)

in Nederland zouden ze maar een paar maanden krijgen, hier kregen ze de galg, en dat allemaal voor maar 17 Euro die de beroving had opgelevert...
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_121876017
Trouwens ik vind het wel een erg ontroerende foto, je ziet dat die beul ook zijn arm om hem heen slaat.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_121876023
Iran _O_
Teheran _O_
Masshad _O_

Ik denk, ik ga verhuizen :D
pi_121876027
Kijk, zó moet je omgaan met criminelen. _O_

Teringschijtlui verpesten de maatschappij.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 06:00:30 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_121876049
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 05:44 schreef Hetkapitaal het volgende:

Ik proef in jouw reacties op dit forum toch wel consequent een voorkeur voor autoritarisme. Klopt dat?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_121876053
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 06:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik proef in jouw reacties op dit forum toch wel consequent een voorkeur voor autoritarisme. Klopt dat?
Ikke.... niet snap... ;(
  dinsdag 22 januari 2013 @ 06:04:29 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_121876055
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 06:03 schreef Hetkapitaal het volgende:

[..]

Ikke.... niet snap... ;(
Jij houdt van een sterke overheid excessen flink hard aan pakt en ook een sterke mening heeft over wat wel of niet geroepen mag worden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_121876061
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 06:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Jij houdt van een sterke overheid excessen flink hard aan pakt en ook een sterke mening heeft over wat wel of niet geroepen mag worden.
Nee ik pleit juist voor een socialere maar zwakkere overheid en meer proletarische (oftewel van het volk) bemoeienis.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 06:10:06 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_121876064
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 06:08 schreef Hetkapitaal het volgende:

[..]

Nee ik pleit juist voor een socialere maar zwakkere overheid en meer proletarische (oftewel van het volk) bemoeienis.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 05:37 schreef Hetkapitaal het volgende:
Iran _O_
Teheran _O_
Masshad _O_

Ik denk, ik ga verhuizen :D
Jij denkt dat Iran een volksoverheid heeft?
pi_121876071
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 06:10 schreef SpecialK het volgende:

[..]

[..]

Jij denkt dat Iran een volksoverheid heeft?
haha nee dat was meer een cynische grap want ik vind wel hun aanpak van de criminaliteit best onverveerd. Das dus weer een postieve aspect van Iran.
pi_121876271
Kijk, en zo pak je straattuig aan _O_

Niks geen tbs en luxe gevangenis cellen, gewoon keihard afstraffen, maar daar zijn we hier in Nederland niet mans genoeg voor, hier bestaat het rechtssysteem uit een paar linkse rechters met een zwakke ruggengraat.
Als je hier zo de "Marokkanen" (en ander straattuig) aanpakt zijn ze binnen no time weer in het gareel.
-XOXO-
pi_121876349
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 06:08 schreef Hetkapitaal het volgende:

[..]

Als er doden moeten vallen heb ik toch liever dat een overheid dat doet in plaats van publieke lynchpartijen en knokploegen. Hoe fout die overheid ook is.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_121876360
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 07:37 schreef Resistor het volgende:

[..]

Als er doden moeten vallen heb ik toch liever dat een overheid dat doet in plaats van publieke lynchpartijen en knokploegen. Hoe fout die overheid ook is.
Waarom? Heb je tenminste betere kans op ontsnapping of genade als het volk dat doet.

Kijk hier hoe hoofd zakken op de beul niet hielp.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 07:45:22 #14
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_121876391
Zwaar straffen prima, maar de doodstraf gaat mij te ver, en dan zo'n walgelijke publieke ophanging, barbaars gewoon ;(
  Donald Duck held dinsdag 22 januari 2013 @ 07:49:00 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_121876415
Waarschijnlijk was het ook nog eens een langzame ophanging: opgetakeld worden en bij bewustzijn langzaam stikken.
Bij een netter uitgevoerde ophanging maakt de veroordeelde juist een korte val, waardoor de nek breekt en onmiddellijke bewusteloosheid optreedt.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Moderator dinsdag 22 januari 2013 @ 07:53:51 #16
9859 crew  Karina
Woman
pi_121876442
Barbaars, mensen ophangen en nog wel in het openbaar ook :{ Ik vraag me af wat er was gebeurd als ze een moord hadden gepleegd, wat is een zwaardere straf dan publiek ophangen?
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_121876447
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 07:22 schreef datismijnmening het volgende:
Kijk, en zo pak je straattuig aan _O_

Niks geen tbs en luxe gevangenis cellen, gewoon keihard afstraffen, maar daar zijn we hier in Nederland niet mans genoeg voor, hier bestaat het rechtssysteem uit een paar linkse rechters met een zwakke ruggengraat.
Als je hier zo de "Marokkanen" (en ander straattuig) aanpakt zijn ze binnen no time weer in het gareel.
:').
  dinsdag 22 januari 2013 @ 08:04:37 #18
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_121876545
Mooi zo, dat moeten ze met die 8 lafaards uit Eindhoven die met z'n allen 1 man in elkaar trapte ook doen. ^O^

http://www.geenstijl.nl/m(...)_jonge.html#comments
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_121876552
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 07:53 schreef Karina het volgende:
Barbaars, mensen ophangen en nog wel in het openbaar ook :{ Ik vraag me af wat er was gebeurd als ze een moord hadden gepleegd, wat is een zwaardere straf dan publiek ophangen?
doodmartelen
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 08:07:15 #20
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121876575
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 05:44 schreef Hetkapitaal het volgende:

Ik zou zeggen pak je koffers en emigreer als dit regime je zo aanspreekt. Wat let je?
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  Moderator dinsdag 22 januari 2013 @ 08:07:32 #21
9859 crew  Karina
Woman
pi_121876577
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 08:05 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

doodmartelen
:{ volgens wikikids (wist niet eens dat die bestond):
quote:
Iran

Iran is net als sommige andere Arabische landen een land waar je voor weinig de doodstraf kan krijgen, ook kinderen kunnen de doodstraf krijgen. Executie kan gemiddeld vanaf 11 jaar al. Stel dat je dus een moord of moorden pleegt in Iran dan is het vrijwel zeker dat je de doodstraf krijgt. Recent zijn er nog een aantal jongens van 14 tot 16 opgehangen. Ook is er door radicalen een 5 jarig jongetje opgehangen en eveneens dus overleden.
Tot zover het officieel is mogen meisjes vanaf 9 jaar en jongens vanaf 15 jaar worden gedood door de Iraanse justitie. In de praktijk kijken ze niet zo nauw.
Je krijgt in Iran eerder de doodstraf dan levenslang, is het geen ophanging dan wel steniging of je wordt door het leger met machine geweren doodgeschoten.
niet zo tof doen
  dinsdag 22 januari 2013 @ 08:09:51 #22
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121876601
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 08:07 schreef Karina het volgende:

[..]

:{ volgens wikikids (wist niet eens dat die bestond):

[..]

Barbaars en afschuwelijk. Je krijgt ook de strop als je homo of lesbo bent.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  Moderator dinsdag 22 januari 2013 @ 08:11:13 #23
9859 crew  Karina
Woman
pi_121876618
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 08:09 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Barbaars en afschuwelijk. Je krijgt ook de strop als je homo of lesbo bent.
En kinderen krijgen ook "gewoon" de doodstraf. Wat een vreselijk land. Ik wist het al, maar als je het dan zo nog eens leest dan dringt het nog even extra door.
niet zo tof doen
pi_121876684
Het is barbaars. Hoe zou je er over denken als je zelf een mes in je donder krijgt, vraag ik me af. Ik hoop het nooit mee te maken.
pi_121876885
Terechte straf :) Ze hebben een onschuldige man neergestoken, die er waarschijnlijk heel zn leven last van heeft. Opruimen deze untermenschen..

Moeten ze in Nederland ook doen met dat tuig dat mensen overvalt of zinloos in elkaar slaat..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')