Je zit echt niet alleen in zo'n resort. Ik reisde ook alleen en heb daar een heel gezellige tijd gehad met de andere gasten. Erg leuke mensen ontmoet. Moet wel zeggen dat ik er kwam om te duiken en dat heb ik er ook veel gedaan; als je niet duikt dan heb je het na een dag of twee wel gezien want er is niet echt veel anders te doen; ja, je kan snorkelen.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:56 schreef _Loki het volgende:
[..]
Helaas zit ik wel op een budgetEn ik moet het doen van OV.
Nu zie ik het ook niet zo zitten om helemaal alleen in een resort te zitten, voor een dagje geen probleem maar niet te lang.
Wij gaan zoiets dus ook doen, lekker met de trein Java rond. Als je dat gaat doen, download dan vooral de app JadwalKA. Daar kan je veel meer treinen vinden dan op de standaard website en is offline te raadplegen. Het is dan wel in het Indonesisch, maar het werkt toch wel redelijk intuitief (in ieder geval voor treintijden en routes).quote:Op dinsdag 26 februari 2013 01:20 schreef _Loki het volgende:
[..]
Dat klinkt niet verkeerd! Ik zat inderdaad te denken aan beginnen in Jakarta en dan treinen. Klinkt wel als een hele leuke route, als ik thuis ben eens uitstippelen in paint ;D
Aanrader is een tablet voor Indonesië. Wij konden werkelijk op iedere hoek van de straat gewoon Wifi krijgen in Bali en andere eilandjes. Dat is ansich goed geregeld moet ik zeggen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 05:06 schreef _Loki het volgende:
Shit, misschien toch maar eens een smartphone aanschaffen.
Serieus nog nooit ergens mijn smartphone gebruikt om een hostel te moeten vinden. Kaartje van LP/Rough Guide is voor mij altijd voldoendequote:Op donderdag 28 februari 2013 06:02 schreef MaxC het volgende:
Smartphone om de weg te vinden naar plekken(bv. hostel, stations etc.) was voor mij echt onmisbaar. Map downloaden als je wifi hebt en GPS is gewoon gratis, geen idee hoe ik anders alles had gevonden.
Dan moeten die kaartjes wel kloppen... De LP van Indonesie vond ik vrij slecht. Van het kaartje van Balikpapan klopte bijvoorbeeld geen ruk. Heel veel hotels en restaurants etc waren doorelkaar gehusseld en stonden dus op de verkeerde plek. Toen was ik wel blij met mijn smartfoon en google maps.quote:Op donderdag 28 februari 2013 08:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Serieus nog nooit ergens mijn smartphone gebruikt om een hostel te moeten vinden. Kaartje van LP/Rough Guide is voor mij altijd voldoende
Ik kijk op een PC, krabbel een post-it vol met straatnamen (of intikken op m'n telefoon) en dan zoek ik de weg. Vind ik hem niet, vraag ik het aan een voorbijganger. Ik heb nog nooit op straat m'n telefoon gebruikt om de weg te vinden op reis. Je hebt toch ook niet zomaar altijd wifi en dus de kaart van een nieuwe stad? Daarnaast, 't is nogal diefstalgevoelig, een smartphone in je handen houden, terwijl je loopt. Maar misschien denk ik daarbij te veel aan Latijns-Amerika en te weinig aan Aziëquote:Op donderdag 28 februari 2013 06:02 schreef MaxC het volgende:
Smartphone om de weg te vinden naar plekken(bv. hostel, stations etc.) was voor mij echt onmisbaar. Map downloaden als je wifi hebt en GPS is gewoon gratis, geen idee hoe ik anders alles had gevonden.
Niet goedkoper in Indonesië? rond de 250 euro zou ik eigenlijk verwachten.quote:Op maandag 4 maart 2013 10:46 schreef Farenji het volgende:
PADI OW kost ergens rond de 300-350 euro meestal.
Waar wil je gaan duiken? Er zijn in Indonesie mooiere duikplekken dan Java...
Waarom niet in Maleisië, je hebt een aantal van de mooiste duikspots ter wereld in maleisië (zoals bijvoorbeeld Sipadan)quote:Op maandag 4 maart 2013 07:09 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik ga over een a twee weken ook naar Indonesie! Zit nu nog in Maleisie maar binnenkort maak ik de oversteek.
Ik vraag me alleen af, hoeveel kost een PADI open water cursus op Java zo ongeveer?
Oja, Maleisie staat ook nog absoluut open hoor qua duiken, maar zat me gewoon af te vragen wat zoiets in Indonesie kost.quote:Op maandag 4 maart 2013 10:55 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom niet in Maleisië, je hebt een aantal van de mooiste duikspots ter wereld in maleisië (zoals bijvoorbeeld Sipadan)
Overigens is het zo dat de plek waar je je PADI haalt niet heel veel uitmaakt. Je zuigt de omgeving nauwelijks op omdat je zo bezig bent met leren te duiken en alle oefeningen uit te oefenen. Dus het liefste je PADI op een plek waar het duiken minder spectaculair is.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:37 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Oja, Maleisie staat ook nog absoluut open hoor qua duiken, maar zat me gewoon af te vragen wat zoiets in Indonesie kost.
Ik weet dat Ko Tao ongeveer 225 euro was, en Pulau Tioman zo'n 250 euro.
Ik heb mijn complete Open Water ook in de oceaan gedaan, en je begrijpt wel wat ik bedoel als je een volgende keer weer gaat duiken. Je eerste echter keer relaxed vrij duiken neem je stukken meer in je op dan wat je tijdens je cursussen doet.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:05 schreef koekjestrommel1 het volgende:
PADI net gehaald op Pulau Tioman. Supermooie duiken gehad daar! Ik ben het niet helemaal eens dat je de omgeving niet in je opneemt,
Waarom de ferry nemen naar Indonesië als je voor een paar tientjes kunt vliegen met AirAsia?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:05 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Nu het volgende probleem. Zit nu in Singapore, wil over een dag of twee naar Indonesie en heb op 5 april een vliegticket naar China. Heb dus pak em beet 3 weken in Indonesie, en kom aan op Sumatra of Java, dat moet ik nog uitzoeken. Heeft iemand eenzelfde oversteek per ferry gemaakt? Weet niet echt wat het meest praktisch is om te doen, en maakt me niet heel veel uit of ik om Sumatra of Java aankom.
Advies? Ferry vanuit Maleisie naar Indonesie is ook oke.
EDIT:
Oke, omdat de ferry vanuit Batam naar Jakarta pas over 11 dagen gaat, toch maar besloten om weer terug te bussen naar Melaka Maleisie, en vanuit daar de ferry naar Dumai te nemen en vanuit daar zie ik wel weer verder,
Dan Dumai -> Jakarta in 3 weken, Yay!
Over een week of wat zal ik het wetenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 14:17 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik heb mijn complete Open Water ook in de oceaan gedaan, en je begrijpt wel wat ik bedoel als je een volgende keer weer gaat duiken. Je eerste echter keer relaxed vrij duiken neem je stukken meer in je op dan wat je tijdens je cursussen doet.
Een Ferry over land!quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:23 schreef koekjestrommel1 het volgende:
r een week of wat zal ik het weten . En waarom niet vliegen? Omdat dat voor mij een beetje voelt als vals spelen tijdens het backpacken als het ook via land kan, en ik over land reizen gewoon een stuk leuker vind dan vliegen. Vliegen is saai en makkelijk (en praktisc
Varen kan ook behoorlijk saai zijn (en duurt beduidend langer). Alleen maar zee om je heen gaat snel vervelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:23 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Over een week of wat zal ik het weten. En waarom niet vliegen? Omdat dat voor mij een beetje voelt als vals spelen tijdens het backpacken als het ook via land kan, en ik over land reizen gewoon een stuk leuker vind dan vliegen. Vliegen is saai en makkelijk (en praktisch).
Het is ook maar 3 uur varen. Morgen weer naar Melaka en dan de ferry pakken. Vind Singapore echt niks aanquote:Op dinsdag 12 maart 2013 23:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
Varen kan ook behoorlijk saai zijn (en duurt beduidend langer). Alleen maar zee om je heen gaat snel vervelen.
Serieus? Singapore vond ik echt een gave stad, heb me daar 3 dagen prima vermaakt. Little India en Chinatown bezocht?quote:Op woensdag 13 maart 2013 08:24 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Het is ook maar 3 uur varen. Morgen weer naar Melaka en dan de ferry pakken. Vind Singapore echt niks aan.
Kom ik nu net vandaan, maar het regende en dan valt alles tegen. Little India was ook altijd mijn favoriete gedeelte van de grotere Maleisische steden, vooral het eten daar. Boh.. Maar Singapore is het net niet. Het is te duur en te georganiseerd, dat ben ik heul niet meer gewendquote:Op woensdag 13 maart 2013 09:48 schreef Blik het volgende:
[..]
Serieus? Singapore vond ik echt een gave stad, heb me daar 3 dagen prima vermaakt. Little India en Chinatown bezocht?
Dat had ik eerst ook met Maleisië na de Filipijnen: te georganiseerd. Maar Singapore na Maleisië was nog een stapje verder: zo georganiseerd dat het leuk was. Ik vond Singapore ook geweldig.quote:Op woensdag 13 maart 2013 10:51 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Kom ik nu net vandaan, maar het regende en dan valt alles tegen. Little India was ook altijd mijn favoriete gedeelte van de grotere Maleisische steden, vooral het eten daar. Boh.. Maar Singapore is het net niet. Het is te duur en te georganiseerd, dat ben ik heul niet meer gewend. Had hiervoor ook al een week in Kuala Lumpur gezeten, en dan heb je voorlopig wel even genoeg goed ontwikkelde megasteden gezien.
Misschien heb je het al eerder gezegd, maar waarom heb je niet gevlogen?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 14:02 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ben nu in Bukkitingi Sumatra. Wat een teringeind vanaf Melaka. 8 uur 's ochtends naar de ferry terminal in Melaka, daarna 2 uur wachten, 3 uur ferry, 3 uur wachten, 13 uur minibus op weg met half miljard gaten en kronkels om daarna om 7 uur 's ochtends aan te komen. Ik heb in die 24 uur reizen geen enkel ander blank persoon gezien. Godzeidank wel een persoon dat vloeiend Duits sprak in Dumai.
Omdatquote:Op zaterdag 16 maart 2013 14:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Misschien heb je het al eerder gezegd, maar waarom heb je niet gevlogen?
...je niet verder gezocht hebtquote:
Bali en Java hebben ook vele plekjes die niet zo toeristisch zijn. Lombok en Sulawesi ook, maar ook daar hebben je hele toeristische dingen. Zo heb ik al 10.000 keer gelezen hoe mensen op zo'n speciale Toraja begrafenis mee mochten ...quote:Op zondag 17 maart 2013 18:02 schreef Zocalo het volgende:
Ik wil eind augustus wellicht naar Indonesie, maar begreep dat Java/Bali heel erg toeristisch is. De rust opzoeken vind ik dan ook wel mooi, en las goede dingen over Lombok/Sulawesi. Ik ga twee tot drie weken, is het goed dit allemaal te bereizen en wat zijn jullie ervaringen met de laatste eilanden?
Ik zoek eigenlijk een mix van levendigheid, mooie natuur en leuke uitjes. En wat is de beste stad om op te vliegen?
Klopt, nu maar gekozen om naar Bali te gaan en vanuit daar verder te kijken. Java spreekt me tot nu toe toch minder aan (en lijkt me meer van hetzelfde dan Bali), dus zou ik er nu eerder voor kiezen om vanuit daar naar Lombok te gaan.quote:Op maandag 18 maart 2013 19:35 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bali en Java hebben ook vele plekjes die niet zo toeristisch zijn. Lombok en Sulawesi ook, maar ook daar hebben je hele toeristische dingen. Zo heb ik al 10.000 keer gelezen hoe mensen op zo'n speciale Toraja begrafenis mee mochten ...
Java lijkt totaal niet op Bali en Lombok is ook weer anders, zo ook Suluwesi enzovoorts. Maar kan me best voorstellen dat Bali het meest aanspreekt, dat vinden de meeste mensen (ik ben meer van het Javaanse). Laat ik het zo zeggen; als je denkt dat Java meer van hetzelfde is met Bali, dan weet je eigenlijk zo weinig van Indonesië dat het helemaal niet uitmaakt waar je heengaat. Dus ga maar heen en ontdek zou ik zeggen.quote:Op maandag 18 maart 2013 19:48 schreef Zocalo het volgende:
Klopt, nu maar gekozen om naar Bali te gaan en vanuit daar verder te kijken. Java spreekt me tot nu toe toch minder aan (en lijkt me meer van hetzelfde dan Bali), dus zou ik er nu eerder voor kiezen om vanuit daar naar Lombok te gaan.
Wat is de beste/goedkoopste manier om op Bali te vliegen?
Ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen, maar is ook lastig. Dus ga ik van eerste indruk uit. Wat spreekt jou juist zo aan in Java?quote:Op maandag 18 maart 2013 20:55 schreef elcastel het volgende:
Java lijkt totaal niet op Bali en Lombok is ook weer anders, zo ook Suluwesi enzovoorts. Maar kan me best voorstellen dat Bali het meest aanspreekt, dat vinden de meeste mensen (ik ben meer van het Javaanse). Laat ik het zo zeggen; als je denkt dat Java meer van hetzelfde is met Bali, dan weet je eigenlijk zo weinig van Indonesië dat het helemaal niet uitmaakt waar je heengaat. Dus ga maar heen en ontdek zou ik zeggen.
Op de 1 of andere manier voelt dat als het echte Indonesië voor mij. Waarschijnlijk van alle tempo dulu boekjes van school. Het is ook vooral een gevoelskwestie, er is immers veel mis op Java, vooral qua bevolkingsoverschot. Maar juist die minpunten en ongelukkige dingetjes maken het een enorm divers en gek eiland. Ik ben niet bekend met Jawa Barat (West), maar ken vooral Tengeh en Timur, centraal en oost dus. Vooral oost heeft mijn hart gestolen, Surabaya, Malang, Batu ...quote:Op maandag 18 maart 2013 21:09 schreef Zocalo het volgende:
Ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen, maar is ook lastig. Dus ga ik van eerste indruk uit. Wat spreekt jou juist zo aan in Java?
Je hebt toerisme en je hebt toerisme. Als je in Sulawesi, Rantepao slaapt dan ben je daar misschien met 100 toeristen tegelijkertijd, en op zo'n begrafenis sta je misschien met 10 toeristen. In het hoogseizoen zijn er honderden, die over het algemeen meerdere dagen duren.quote:Op maandag 18 maart 2013 19:35 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bali en Java hebben ook vele plekjes die niet zo toeristisch zijn. Lombok en Sulawesi ook, maar ook daar hebben je hele toeristische dingen. Zo heb ik al 10.000 keer gelezen hoe mensen op zo'n speciale Toraja begrafenis mee mochten ...
Dat is een inkoppertje hè ...quote:Op dinsdag 19 maart 2013 08:17 schreef Blik het volgende:
Je hebt toerisme en je hebt toerisme. Als je in Sulawesi, Rantepao slaapt dan ben je daar misschien met 100 toeristen tegelijkertijd, en op zo'n begrafenis sta je misschien met 10 toeristen. In het hoogseizoen zijn er honderden, die over het algemeen meerdere dagen duren.
Als je op Java naar de Borobudur gaat mag je blij zijn als er geen 500 toeristen tegelijkertijd op de tempel rondlopen. Daar is het toerisme van een iets andere orde dan het op Sulawesi is.
Als het zo'n inkopper is, waarom maak je dan de vergelijking? Toeristisch op Sulawesi is een oase van rust op Java.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:07 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dat is een inkoppertje hè ...
Overigens was ik op de Borobudur nou net met hooguit 50 andere toeristen en zoals je weet of kunt weten voelt dat alsof je er alleen bent
Omdat het onzin is om te stellen dat Suluwesi per definitie rustig is en Java per definitie druk. Dat is sterk afhankelijk van waar je gaat zitten. Je kunt gerust stellen dat het in Sidoarjo of Kalimiru minstens zo rustig is als in Rantepao, qua toerisme that is.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 22:49 schreef Blik het volgende:
Als het zo'n inkopper is, waarom maak je dan de vergelijking? Toeristisch op Sulawesi is een oase van rust op Java.
Persoonlijk vind ik van niet. Ik heb het in 4 weken gedaan en dat is eigenlijk al te kort.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:29 schreef Zocalo het volgende:
Is het te doen om in drie weken Java, Bali en Lombok te doen? Zonder extreem te haasten?
Tuurlijk wel. Natuurlijk zal je keuzes moeten maken van wat je wilt zien. Helemaal Java zou je ook makkelijk 3 jaar kunnen rondreizen als je wilt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:29 schreef Zocalo het volgende:
Is het te doen om in drie weken Java, Bali en Lombok te doen? Zonder extreem te haasten?
Ik ben nog steeds nooit in Indonesië geweest, maar Lombok + Komodo zou bovenaan m'n lijstje staan. Duiken en een boottocht. Daarna een vulkaan beklimmen op Java en zeldzame wildlife zoeken.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 23:03 schreef Zocalo het volgende:
Ja, dat dacht ik al.. kijken nu naar Java en Bali. Je moet dingen laten maar wil ook geen van beide schrappen.
quote:Op maandag 25 maart 2013 09:02 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Jogja is tof![]()
Morgen eens kijken of ik de Merapi op kan komen.
quote:Vanwege de grote dreiging die de vulkaan oplevert voor bevolkte gebieden, wordt de Merapi tot de 16 gevaarlijkste vulkanen ter wereld gerekend.
We hebben eergisteren exact hetzelfde geboekt en hebben ook exact hetzelfde plan, ook in het hoofdseizoenquote:Op zondag 24 maart 2013 14:47 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb net geboekt: ga naar Java, wil dan door naar Bali en weer terug vanaf Jakarta (dus binnenlandse vlucht terug vanaf Bali naar Jakarta).
Laatste vraag voorlopig![]()
We willen rondreizen, dus wel een lichte planning maken, maar alles kan veranderen. In hoeverre moet je hostels ed van te voren boeken? Aangezien het hoofdseizoen is..
Ik huur gewoon een scooter, en rijd er zelf wel heen. Heb geen zin om met zo'n tourgroep mee te gaan, en ik gok zo dat er toch zat mensen zijn die de klim gaan maken. Vooral omdat ik het hele 'een guide is verplicht, maar dat zeggen alleen de guides zelf' schouwspel een beetje zat ben.quote:Op maandag 25 maart 2013 09:20 schreef Individual het volgende:
[..]
[..]
Van bovenop Merapi de zon zien opkomen is een bijzondere gebeurtenis.Sowieso een levende, trillende, rommelende, rokende berg beklimmen midden in de nacht is speciaal.
En dan bij het laatste eind kom je de herdenkingstekens tegen, hoewel ik niet weet of die er nog zijn na de laatste uitbarsting.
Vergeet iig je camera niet!
Onderweg en op de top niemand anders gezien dan vriendin en gids. Het is niet zo toeristisch als bv de Bromo en in het donker was ik wel blij met een gids die de weg kende. Er is niet een mooi aangelegd pad oid. Kan wel zonder gids denk ik, maar trek er genoeg tijd voor uit iig.quote:Op maandag 25 maart 2013 15:27 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Ik huur gewoon een scooter, en rijd er zelf wel heen. Heb geen zin om met zo'n tourgroep mee te gaan, en ik gok zo dat er toch zat mensen zijn die de klim gaan maken. Vooral omdat ik het hele 'een guide is verplicht, maar dat zeggen alleen de guides zelf' schouwspel een beetje zat ben.
Naja, morgen zullen we het zien...
Aangezien Indonesie op de evenaar ligt zal je geen duidelijk hooikoortsseizoen hebben zoals hier, maar waar planten zijn, is ook stuifmeel, dus het lijkt me dat het best mogelijk is om last van hooikoorts te hebben.quote:Op maandag 25 maart 2013 18:25 schreef HPLC het volgende:
Ik ga volgende week vrijdag naar Singapore en Indonesië. Nou vroeg ik me af of iemand weet of je op Indonesië klachten als hooikoorts kan hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Natuurlijk neem ik wel wat zakdoekjes en tissues mee, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig
Google gaf niet echt resultaten
Mijn ervaring met tropische landen is dat ik elke keer mijn hooikoortsmedicijnen bij me had, maar ze nog nooit nodig heb gehad. Pas zodra ik weer uit het vliegtuig stap hier in Nederland (of Duitsland, want dichterbij) krijg ik er weer last van. Ik vind het altijd een hele verademing (letterlijkquote:Op maandag 25 maart 2013 18:25 schreef HPLC het volgende:
Ik ga volgende week vrijdag naar Singapore en Indonesië. Nou vroeg ik me af of iemand weet of je op Indonesië klachten als hooikoorts kan hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Natuurlijk neem ik wel wat zakdoekjes en tissues mee, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig
Google gaf niet echt resultaten
Dat is apart, want in de bergen is het seizoen nog korter en heviger. Daarnaast hebben we in heel Europa zo'n beetje dezelfde grassen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 09:03 schreef HPLC het volgende:
Ok, bedankt voor de antwoorden. Ik weet wel dat ik in landen als Oostenrijk en Zwitserland totaal geen last van graspollen terwijl de grassen flink in bloei stonden. Zal wel met die vieze lucht in Nederland te maken hebben
.
Daarom denk ik ook dat het meer aan de verontreinigde lucht ligt met een combinatie van grassen. Ik vind het zelf ook vreemd.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:02 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat is apart, want in de bergen is het seizoen nog korter en heviger. Daarnaast hebben we in heel Europa zo'n beetje dezelfde grassen.
Maar in een stad als Rome heb ik er bijvoorbeeld ook geen last van. Toch ook Europa en ook een erg drukke stad. Het heeft toch echt met lokale plantensoorten hier te maken denk ik.quote:Op woensdag 27 maart 2013 08:24 schreef HPLC het volgende:
[..]
Daarom denk ik ook dat het meer aan de verontreinigde lucht ligt met een combinatie van grassen. Ik vind het zelf ook vreemd.
quote:Op woensdag 27 maart 2013 08:59 schreef Lemans24 het volgende:
Geniet eerst nog effe van het heerlijke lenteweer hier dan
Dat is net wat je zelf leuk vindt natuurlijkquote:Op woensdag 27 maart 2013 09:24 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Wat moet ik absoluut niet missen op Java en Bali trouwens? Hoorde van een collega dat ik übertoeristische plaats Kuta op Bali in elk geval moest mijden als de pest vanwege de absurde drukte.
Het leukste vond ik eigenlijk de Noordelijke kust, ook omdat de zee er rustiek is i.t.t. de zuidkant.quote:Op woensdag 27 maart 2013 09:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kuta op Bali moet je inderdaad met een grote boog omheen. Het leukste op Bali vond ik gewoon voor ¤5 per dag een scootertje huren en het hele eiland door crossen. Is echt schitterrend door kleine dorpjes en afgelegen rijstvelden. Je komt vanalles tegen.
Ik ben er vandaag heengeweest! Scootje gehuurd, en heen gecrosst en een pad naar boven op gelopen. Het is prima solo te doen, mits je overdag gaat dan. 'S nachts lijkt me een stuk moeilijker. De laatste 200 meter naar de top vielen wel tegen, helemaal omdat niks aangegeven staat en ik maar gewoon op een willekeurig punt naar boven ben gegaan. Een paar keer door de wolken toffe uitszichten gehad. En die doodse stilte op de topquote:Op woensdag 27 maart 2013 10:01 schreef Individual het volgende:
Bovenop Merapi geen toerist gezien, alleen een van de beste zonsopgangen ooit
[ afbeelding ]
Solo was idd erg speciaal met de koloniale bibliotheek waar niemand was behalve 2 verveelde vrouwen die me alles wilde laten zien. De hele dag boeken 'bewaken' die je niet eens kan lezen lijkt me ook geen pretje.
Overdag kon je zien waar je heenging idd. Was er een 'pad' of heb je een soort van route gevolgt? In 2008 was er geen pad en het was soms klimmen en klauteren.quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:29 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Ik ben er vandaag heengeweest! Scootje gehuurd, en heen gecrosst en een pad naar boven op gelopen. Het is prima solo te doen, mits je overdag gaat dan. 'S nachts lijkt me een stuk moeilijker. De laatste 200 meter naar de top vielen wel tegen, helemaal omdat niks aangegeven staat en ik maar gewoon op een willekeurig punt naar boven ben gegaan. Een paar keer door de wolken toffe uitszichten gehad. En die doodse stilte op de top
.. Echt geen touristen te bekennen idd, ik had echt verwacht dat dit een van de trekpleisters zou zijn. Maar desalnietteminern erg toffe hike!
Boh mooie foto's! Bij mij was het veel bewolkter. Het 'pad' was goed te doen tot de boomgrens, daarna was het steen voor steen en klimmen waar je niet omheen kon. Al moest ik nog steeds wel een paar keer omklimmen. Er was helemaal niks aangegeven. Geen bordjes, geen markering, alleen hier en daar wat lege batterijen en plastic zakken die de routes van mijn voorgangers aangaven.quote:Op woensdag 27 maart 2013 15:57 schreef Individual het volgende:
[..]
Overdag kon je zien waar je heenging idd. Was er een 'pad' of heb je een soort van route gevolgt? In 2008 was er geen pad en het was soms klimmen en klauteren.
Deze foto is dus van 2008. Geen idee hoe het er nu uitzit. Zal wel weer een stukje af zijn na de uitbarsting van 2010.
[ afbeelding ]
Heb zelfs nog wat zwavel als aandenken.
Wat SeLang zegt dus. Ik vind de omgeving van de Bromo helemaal super, de Tengger vlakte dus. De keer dat ik er was heb ik wel het standaard verhaal uitgevoerd (uitkijkpost, 4x4, drukte), maar dat vond ik al heel spectaculair. Maar dan zie je gelijk dat het wel iets is om even rond te lopen daar.quote:Op woensdag 27 maart 2013 09:40 schreef SeLang het volgende:
Dat is net wat je zelf leuk vindt natuurlijk.
Voor mij was Bromo en omgeving een van de hoogtepunten op Java. Maar je moet dan niet zoals iedereen doet s'morgens je met een busje omhoog laten crossen naar het ringgebergte maar zelf gaan lopen onder de prachtige sterrenhemel! Doe je ongeveer 2 uur over. Als je dan boven bent dan is het eventjes afzien want daar staan dan honderden lawaaiige mensen om de zonsopkomst te zien, maar een half uurtje later sta je daar weer in je eentje. Dan kun je daar rustig wandelen met prachtige uitzichten en rustig naar Bromo wandelen. Tegen de tijd dat je daar aankomt is er geen hond want iedereen crosst met een busje naar boven en daarna naar Bromo en dan snel naar het guesthouse om uit te checken zodat ze om 11:00 alweer ingepakt en wel in de bus naar huis zitten. Echt heel zonde...
Kuta op Bali moet je inderdaad met een grote boog omheen. Het leukste op Bali vond ik gewoon voor ¤5 per dag een scootertje huren en het hele eiland door crossen. Is echt schitterrend door kleine dorpjes en afgelegen rijstvelden. Je komt vanalles tegen.
Ik heb inderdaad even foto's her-post die ik toevallig online had en al eens in een Indonesie topic had gepost. En die zwavel is inderdaad Ijen (was de naam even vergeten maar nu weet ik het weer...)quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:54 schreef elcastel het volgende:
@ SeLang: ik zie dat gebouw uit Solo en bedenk me inderdaad weer dat jij er ooit was, herken die foto direct weer (uit FOT?). Jouw foto 'zwavel verzamelen' is zo te zien Kawah Ijen?
quote:Op zondag 24 maart 2013 14:47 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb net geboekt: ga naar Java, wil dan door naar Bali en weer terug vanaf Jakarta (dus binnenlandse vlucht terug vanaf Bali naar Jakarta).
Laatste vraag voorlopig![]()
We willen rondreizen, dus wel een lichte planning maken, maar alles kan veranderen. In hoeverre moet je hostels ed van te voren boeken? Aangezien het hoofdseizoen is..
Ook wij hebben dit in de planning staan. Wanneer gaan jullie en hoeveel zijn jullie ongeveer voor vliegtickets kwijt?quote:Op maandag 25 maart 2013 09:33 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
We hebben eergisteren exact hetzelfde geboekt en hebben ook exact hetzelfde plan, ook in het hoofdseizoen
Goede backpack en Lonely Planet is ook besteld, nu eens even verdiepen in wat er allemaal te doen en te zien is.
Laatste 3 weken van augustus en heb 830 betaald voor een ticket vanaf Dusseldorf (is voor ons veel dichterbij dan Schiphol) met Etihad.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 00:00 schreef ThymeS het volgende:
[..]
[..]
Ook wij hebben dit in de planning staan. Wanneer gaan jullie en hoeveel zijn jullie ongeveer voor vliegtickets kwijt?
Dan kun je dat biertje vast wel vergeten...quote:Op donderdag 4 april 2013 16:27 schreef SeLang het volgende:
Als de politie moeilijk doet omdat je zonder rijbewijs op een motortje rijdt ofzo en je een grote boete geeft: geen nood, je kunt gewoon afdingen! En fors ook. Been there done that
Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat? En al helemaal op zo'n toeristische plek als Bali.quote:Op donderdag 4 april 2013 16:54 schreef Lemans24 het volgende:
Mooiste vond ik trouwens die moneychangers. Ik zou echt zó kwaad worden!
Precies.. Nog nooit een geldwisselaar gebruikt. Zelfs in het westen zijn het oplichters.. iets geraffineerder maar toch. In helemaal onderontwikkelde landen heb ik altijd een pakje dollars bij me. Nog nooit iemand meegemaakt die het niet wilde. Mobiele telefoons waren ook een goed 'betaalmiddel' (of ontwikkelingshulp).quote:Op donderdag 4 april 2013 17:10 schreef SeLang het volgende:
Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat?
In India wel zonder helm en Indonesië niet. Dat terwijl het verkeer/wegen/koeien/etc in India gevaarlijker zijn. Deed wat de lokale bevolking ook deed. Dan had ik in Indonesië wel een 125cc, maar een goede crash is op beiden niet gezond.quote:Btw: die achterlijke toeristen ook altijd die zonder helm rijden. Ben je in een vreemd land met gevaarlijk verkeer en juist dan doen ze geen helm op....
Wel hilarisch dat je voor je boete wel nog bier kunt gaan drinkenquote:Op donderdag 4 april 2013 16:22 schreef elcastel het volgende:
Voor degenen die het nog niet hadden gezien :
Tot nu toe is het me nog altijd gelukt om dat redelijk te berekenen dat ik nog maar een paar cent over had als ik naar huis ging... Dat gaat dan gewoon mee.quote:Op donderdag 4 april 2013 18:00 schreef Lemans24 het volgende:
Moneychangers zijn er voor als je vreemd geld over hebt en naar een ander land gaat.
Ik verander plannen nogal eens. Daardoor had ik eens 16.000 baht gepind/over in Thailand. Een paar dagen later besloot ik toch maar te vliegen naar Maleisië, ipv overland te gaan. Best prettig om dan te kunnen wisselen daar, dat heeft ongeveer de hele resterende vakantie bekostigd.quote:Op donderdag 4 april 2013 18:03 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Tot nu toe is het me nog altijd gelukt om dat redelijk te berekenen dat ik nog maar een paar cent over had als ik naar huis ging... Dat gaat dan gewoon mee.
Ik denk dat het gros van toeristen het niet eens doorheeft dat ze bedonderd worden, het gebeurt vaak zo opzichtig dat mensen eerder aan zichzelf twijfelen dan aan die beleefd lachende vriendelijke Balinees.quote:Op donderdag 4 april 2013 17:10 schreef SeLang het volgende:
Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat? En al helemaal op zo'n toeristische plek als Bali.
In Indonesië zal ik echt nooit op een motor rijden. Ik heb geen ervaring in andere landen, maar het stoïcijnse en kortzichtige van de Indonesiër op de motor kan ik gewoon niet begrijpen, laat staan dat ik dat op een motor wil tegenkomen. Voor de liefhebber: Google afbeeldingen 'tabrakan motor'.quote:Btw: die achterlijke toeristen ook altijd die zonder helm rijden. Ben je in een vreemd land met gevaarlijk verkeer en juist dan doen ze geen helm op....
Of voor als de ATM's leeg zijn op de Gili's na oud en nieuwquote:Op donderdag 4 april 2013 18:00 schreef Lemans24 het volgende:
Moneychangers zijn er voor als je vreemd geld over hebt en naar een ander land gaat.
Ik heb in de Filipijnen op een klein primitief eiland een motortje in de puin geredenquote:Op donderdag 4 april 2013 18:39 schreef elcastel het volgende:
In Indonesië zal ik echt nooit op een motor rijden. Ik heb geen ervaring in andere landen, maar het stoïcijnse en kortzichtige van de Indonesiër op de motor kan ik gewoon niet begrijpen,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |