abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 maart 2013 @ 02:53:08 #151
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124431636
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 23:03 schreef Zocalo het volgende:
Ja, dat dacht ik al.. kijken nu naar Java en Bali. Je moet dingen laten maar wil ook geen van beide schrappen.
Ik ben nog steeds nooit in Indonesië geweest, maar Lombok + Komodo zou bovenaan m'n lijstje staan. Duiken en een boottocht. Daarna een vulkaan beklimmen op Java en zeldzame wildlife zoeken.
pi_124442496
Ik heb net geboekt: ga naar Java, wil dan door naar Bali en weer terug vanaf Jakarta (dus binnenlandse vlucht terug vanaf Bali naar Jakarta).

Laatste vraag voorlopig :P
We willen rondreizen, dus wel een lichte planning maken, maar alles kan veranderen. In hoeverre moet je hostels ed van te voren boeken? Aangezien het hoofdseizoen is..
pi_124473727
Jogja is tof :7

Morgen eens kijken of ik de Merapi op kan komen.
  maandag 25 maart 2013 @ 09:20:58 #154
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124474016
quote:
10s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:02 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Jogja is tof :7

Morgen eens kijken of ik de Merapi op kan komen.
quote:
Vanwege de grote dreiging die de vulkaan oplevert voor bevolkte gebieden, wordt de Merapi tot de 16 gevaarlijkste vulkanen ter wereld gerekend.
:P

Van bovenop Merapi de zon zien opkomen is een bijzondere gebeurtenis. :) Sowieso een levende, trillende, rommelende, rokende berg beklimmen midden in de nacht is speciaal.

En dan bij het laatste eind kom je de herdenkingstekens tegen, hoewel ik niet weet of die er nog zijn na de laatste uitbarsting.

Vergeet iig je camera niet!
reset
  maandag 25 maart 2013 @ 09:33:50 #155
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124474285
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:47 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb net geboekt: ga naar Java, wil dan door naar Bali en weer terug vanaf Jakarta (dus binnenlandse vlucht terug vanaf Bali naar Jakarta).

We willen rondreizen, dus wel een lichte planning maken, maar alles kan veranderen. In hoeverre moet je hostels ed van te voren boeken? Aangezien het hoofdseizoen is..
We hebben eergisteren exact hetzelfde geboekt en hebben ook exact hetzelfde plan, ook in het hoofdseizoen :P

Goede backpack en Lonely Planet is ook besteld, nu eens even verdiepen in wat er allemaal te doen en te zien is.
Don't let my username fool you...
pi_124485940
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:20 schreef Individual het volgende:

[..]

[..]

:P

Van bovenop Merapi de zon zien opkomen is een bijzondere gebeurtenis. :) Sowieso een levende, trillende, rommelende, rokende berg beklimmen midden in de nacht is speciaal.

En dan bij het laatste eind kom je de herdenkingstekens tegen, hoewel ik niet weet of die er nog zijn na de laatste uitbarsting.

Vergeet iig je camera niet!
Ik huur gewoon een scooter, en rijd er zelf wel heen. Heb geen zin om met zo'n tourgroep mee te gaan, en ik gok zo dat er toch zat mensen zijn die de klim gaan maken. Vooral omdat ik het hele 'een guide is verplicht, maar dat zeggen alleen de guides zelf' schouwspel een beetje zat ben.
Naja, morgen zullen we het zien...
  maandag 25 maart 2013 @ 15:40:04 #157
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124486409
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 15:27 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Ik huur gewoon een scooter, en rijd er zelf wel heen. Heb geen zin om met zo'n tourgroep mee te gaan, en ik gok zo dat er toch zat mensen zijn die de klim gaan maken. Vooral omdat ik het hele 'een guide is verplicht, maar dat zeggen alleen de guides zelf' schouwspel een beetje zat ben.
Naja, morgen zullen we het zien...
Onderweg en op de top niemand anders gezien dan vriendin en gids. Het is niet zo toeristisch als bv de Bromo en in het donker was ik wel blij met een gids die de weg kende. Er is niet een mooi aangelegd pad oid. Kan wel zonder gids denk ik, maar trek er genoeg tijd voor uit iig.

Scooterrijden gaat daar prima iig. :)
reset
pi_124492202
Ik ga volgende week vrijdag naar Singapore en Indonesië. Nou vroeg ik me af of iemand weet of je op Indonesië klachten als hooikoorts kan hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Natuurlijk neem ik wel wat zakdoekjes en tissues mee, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig :P

Google gaf niet echt resultaten

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2013 18:25:31 ]
pi_124492737
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:25 schreef HPLC het volgende:
Ik ga volgende week vrijdag naar Singapore en Indonesië. Nou vroeg ik me af of iemand weet of je op Indonesië klachten als hooikoorts kan hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Natuurlijk neem ik wel wat zakdoekjes en tissues mee, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig :P

Aangezien Indonesie op de evenaar ligt zal je geen duidelijk hooikoortsseizoen hebben zoals hier, maar waar planten zijn, is ook stuifmeel, dus het lijkt me dat het best mogelijk is om last van hooikoorts te hebben.
  maandag 25 maart 2013 @ 19:29:38 #160
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124494821
De meeste mensen met hooikoorts zijn allergisch voor planten waar ze in hun kinderjaren mee in aanraking zijn gekomen. Qua tropische planten zijn dat voor mensen die in Nederland zijn opgegroeid dus alleen kamerplanten. Héél hoog in de bergen zijn wellicht ook bekende grassen en kruiden, maar dat is in Indonesië niet echt van toepassing.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lemans24 op 25-03-2013 22:39:30 ]
  maandag 25 maart 2013 @ 22:33:32 #161
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124506115
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:25 schreef HPLC het volgende:

Mijn ervaring met tropische landen is dat ik elke keer mijn hooikoortsmedicijnen bij me had, maar ze nog nooit nodig heb gehad. Pas zodra ik weer uit het vliegtuig stap hier in Nederland (of Duitsland, want dichterbij) krijg ik er weer last van. Ik vind het altijd een hele verademing (letterlijk :P ) om in die landen te zijn. :)
pi_124514632
Ok, bedankt voor de antwoorden :). Ik weet wel dat ik in landen als Oostenrijk en Zwitserland totaal geen last van graspollen terwijl de grassen flink in bloei stonden. Zal wel met die vieze lucht in Nederland te maken hebben :P.
pi_124520867
Ik heb er in nederland ook last van, maar in zuidoostazie nog nooit last van gehad. Godzijdank.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 13:00:22 #164
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_124521038
kerst en oud&nieuw gevierd op bali. 4weken is te kort ;( ik wil teruuuuugggg ;(
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  dinsdag 26 maart 2013 @ 14:02:25 #165
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124523501
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 09:03 schreef HPLC het volgende:
Ok, bedankt voor de antwoorden :). Ik weet wel dat ik in landen als Oostenrijk en Zwitserland totaal geen last van graspollen terwijl de grassen flink in bloei stonden. Zal wel met die vieze lucht in Nederland te maken hebben :P.
Dat is apart, want in de bergen is het seizoen nog korter en heviger. Daarnaast hebben we in heel Europa zo'n beetje dezelfde grassen.
pi_124556161
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 14:02 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat is apart, want in de bergen is het seizoen nog korter en heviger. Daarnaast hebben we in heel Europa zo'n beetje dezelfde grassen.
Daarom denk ik ook dat het meer aan de verontreinigde lucht ligt met een combinatie van grassen. Ik vind het zelf ook vreemd.
  woensdag 27 maart 2013 @ 08:40:59 #167
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124556361
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 08:24 schreef HPLC het volgende:

[..]

Daarom denk ik ook dat het meer aan de verontreinigde lucht ligt met een combinatie van grassen. Ik vind het zelf ook vreemd.
Maar in een stad als Rome heb ik er bijvoorbeeld ook geen last van. Toch ook Europa en ook een erg drukke stad. Het heeft toch echt met lokale plantensoorten hier te maken denk ik.

Zo, gisteren mijn backpack binnen gekregen, krijg nu helemaal zin om te gaan, maar het duurt helaas nog zo ontzettend lang :(
  woensdag 27 maart 2013 @ 08:59:30 #168
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124556601
Geniet eerst nog effe van het heerlijke lenteweer hier dan ;)
  woensdag 27 maart 2013 @ 09:08:43 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124556788
Ik vond Indonesië geweldig! Erg gevarieerd ook door enorme verschillen tussen de eilanden. Ik ben geweest op Java, Bali, Lombok, Sumbawa, Flores (+Rinca) en Sulawesi. Alles met bussen en boten, behalve naar Sulawesi en terug. Nu die andere eilanden nog... :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 27 maart 2013 @ 09:24:26 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124557073

Bromo, Java

Koloniaal verleden, Solo, Java

Zwavel verzamelen, Java

Rijstvelden, Bali

Ceremony, Bali

Komodo waraan op Rinca _O_

Traditioneel dorp (Bena), Flores

Snoepwinkeltje, Flores

Graven in Toraja, Sulawesi
Mijn reisverslagen
  woensdag 27 maart 2013 @ 09:24:44 #171
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124557079
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 08:59 schreef Lemans24 het volgende:
Geniet eerst nog effe van het heerlijke lenteweer hier dan ;)
:r

Wat moet ik absoluut niet missen op Java en Bali trouwens? Hoorde van een collega dat ik übertoeristische plaats Kuta op Bali in elk geval moest mijden als de pest vanwege de absurde drukte.
  woensdag 27 maart 2013 @ 09:40:53 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124557374
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 09:24 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

:r

Wat moet ik absoluut niet missen op Java en Bali trouwens? Hoorde van een collega dat ik übertoeristische plaats Kuta op Bali in elk geval moest mijden als de pest vanwege de absurde drukte.
Dat is net wat je zelf leuk vindt natuurlijk :).

Voor mij was Bromo en omgeving een van de hoogtepunten op Java. Maar je moet dan niet zoals iedereen doet s'morgens je met een busje omhoog laten crossen naar het ringgebergte maar zelf gaan lopen onder de prachtige sterrenhemel! Doe je ongeveer 2 uur over. Als je dan boven bent dan is het eventjes afzien want daar staan dan honderden lawaaiige mensen om de zonsopkomst te zien, maar een half uurtje later sta je daar weer in je eentje. Dan kun je daar rustig wandelen met prachtige uitzichten en rustig naar Bromo wandelen. Tegen de tijd dat je daar aankomt is er geen hond want iedereen crosst met een busje naar boven en daarna naar Bromo en dan snel naar het guesthouse om uit te checken zodat ze om 11:00 alweer ingepakt en wel in de bus naar huis zitten :'). Echt heel zonde...

Kuta op Bali moet je inderdaad met een grote boog omheen. Het leukste op Bali vond ik gewoon voor ¤5 per dag een scootertje huren en het hele eiland door crossen. Is echt schitterrend door kleine dorpjes en afgelegen rijstvelden. Je komt vanalles tegen.
Mijn reisverslagen
  woensdag 27 maart 2013 @ 10:01:30 #173
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124557776
Bovenop Merapi geen toerist gezien, alleen een van de beste zonsopgangen ooit

Solo was idd erg speciaal met de koloniale bibliotheek waar niemand was behalve 2 verveelde vrouwen die me alles wilde laten zien. De hele dag boeken 'bewaken' die je niet eens kan lezen lijkt me ook geen pretje. :P
reset
pi_124564177
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 09:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Kuta op Bali moet je inderdaad met een grote boog omheen. Het leukste op Bali vond ik gewoon voor ¤5 per dag een scootertje huren en het hele eiland door crossen. Is echt schitterrend door kleine dorpjes en afgelegen rijstvelden. Je komt vanalles tegen.
Het leukste vond ik eigenlijk de Noordelijke kust, ook omdat de zee er rustiek is i.t.t. de zuidkant.
pi_124564204
Heb zelf ook weer een reis naar Bali voor ruim twee weeken geboekt. Vertrek op 22 juni.
pi_124565099
Ik ga volgende week naar Java. Van winterweer naar zomerweer :P
pi_124566132
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 10:01 schreef Individual het volgende:
Bovenop Merapi geen toerist gezien, alleen een van de beste zonsopgangen ooit
[ afbeelding ]

Solo was idd erg speciaal met de koloniale bibliotheek waar niemand was behalve 2 verveelde vrouwen die me alles wilde laten zien. De hele dag boeken 'bewaken' die je niet eens kan lezen lijkt me ook geen pretje. :P
Ik ben er vandaag heengeweest! Scootje gehuurd, en heen gecrosst en een pad naar boven op gelopen. Het is prima solo te doen, mits je overdag gaat dan. 'S nachts lijkt me een stuk moeilijker. De laatste 200 meter naar de top vielen wel tegen, helemaal omdat niks aangegeven staat en ik maar gewoon op een willekeurig punt naar boven ben gegaan. Een paar keer door de wolken toffe uitszichten gehad. En die doodse stilte op de top
.. Echt geen touristen te bekennen idd, ik had echt verwacht dat dit een van de trekpleisters zou zijn. Maar desalnietteminern erg toffe hike!
  woensdag 27 maart 2013 @ 15:57:22 #178
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124569437
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:29 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Ik ben er vandaag heengeweest! Scootje gehuurd, en heen gecrosst en een pad naar boven op gelopen. Het is prima solo te doen, mits je overdag gaat dan. 'S nachts lijkt me een stuk moeilijker. De laatste 200 meter naar de top vielen wel tegen, helemaal omdat niks aangegeven staat en ik maar gewoon op een willekeurig punt naar boven ben gegaan. Een paar keer door de wolken toffe uitszichten gehad. En die doodse stilte op de top
.. Echt geen touristen te bekennen idd, ik had echt verwacht dat dit een van de trekpleisters zou zijn. Maar desalnietteminern erg toffe hike!
Overdag kon je zien waar je heenging idd. Was er een 'pad' of heb je een soort van route gevolgt? In 2008 was er geen pad en het was soms klimmen en klauteren.

Deze foto is dus van 2008. Geen idee hoe het er nu uitzit. Zal wel weer een stukje af zijn na de uitbarsting van 2010.

Heb zelfs nog wat zwavel als aandenken.
reset
pi_124570772
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 15:57 schreef Individual het volgende:

[..]

Overdag kon je zien waar je heenging idd. Was er een 'pad' of heb je een soort van route gevolgt? In 2008 was er geen pad en het was soms klimmen en klauteren.

Deze foto is dus van 2008. Geen idee hoe het er nu uitzit. Zal wel weer een stukje af zijn na de uitbarsting van 2010.
[ afbeelding ]
Heb zelfs nog wat zwavel als aandenken.
Boh mooie foto's! Bij mij was het veel bewolkter. Het 'pad' was goed te doen tot de boomgrens, daarna was het steen voor steen en klimmen waar je niet omheen kon. Al moest ik nog steeds wel een paar keer omklimmen. Er was helemaal niks aangegeven. Geen bordjes, geen markering, alleen hier en daar wat lege batterijen en plastic zakken die de routes van mijn voorgangers aangaven.

woensdag 27 maart 2013 @ 16:56:41 #180
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124571619
Op de terugweg begonnen de wolken te komen.

Rookt dat ding nog eigenlijk?
reset
  woensdag 27 maart 2013 @ 17:54:48 #181
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124573743
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 09:40 schreef SeLang het volgende:
Dat is net wat je zelf leuk vindt natuurlijk :).

Voor mij was Bromo en omgeving een van de hoogtepunten op Java. Maar je moet dan niet zoals iedereen doet s'morgens je met een busje omhoog laten crossen naar het ringgebergte maar zelf gaan lopen onder de prachtige sterrenhemel! Doe je ongeveer 2 uur over. Als je dan boven bent dan is het eventjes afzien want daar staan dan honderden lawaaiige mensen om de zonsopkomst te zien, maar een half uurtje later sta je daar weer in je eentje. Dan kun je daar rustig wandelen met prachtige uitzichten en rustig naar Bromo wandelen. Tegen de tijd dat je daar aankomt is er geen hond want iedereen crosst met een busje naar boven en daarna naar Bromo en dan snel naar het guesthouse om uit te checken zodat ze om 11:00 alweer ingepakt en wel in de bus naar huis zitten :'). Echt heel zonde...

Wat SeLang zegt dus. Ik vind de omgeving van de Bromo helemaal super, de Tengger vlakte dus. De keer dat ik er was heb ik wel het standaard verhaal uitgevoerd (uitkijkpost, 4x4, drukte), maar dat vond ik al heel spectaculair. Maar dan zie je gelijk dat het wel iets is om even rond te lopen daar.

Om de hoek van de Bromo ligt de Madakaripura waterval, daar heeft mijn vrouw mij toen mee naartoe genomen. Stond destijds niet in de LP en nu misschien nog niet. De laatste die ik de tip gaf vroeg het daar aan de locals en die wisten van niks. Toch raar, voorheen was het bekender en het is de hoogste waterval van Java (+/- 180mtr hoogte).

@ SeLang: ik zie dat gebouw uit Solo en bedenk me inderdaad weer dat jij er ooit was, herken die foto direct weer (uit FOT?). Jouw foto 'zwavel verzamelen' is zo te zien Kawah Ijen?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 27 maart 2013 @ 17:58:29 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124573866
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2013 17:54 schreef elcastel het volgende:

@ SeLang: ik zie dat gebouw uit Solo en bedenk me inderdaad weer dat jij er ooit was, herken die foto direct weer (uit FOT?). Jouw foto 'zwavel verzamelen' is zo te zien Kawah Ijen?
Ik heb inderdaad even foto's her-post die ik toevallig online had en al eens in een Indonesie topic had gepost. En die zwavel is inderdaad Ijen (was de naam even vergeten maar nu weet ik het weer...) :Y
Mijn reisverslagen
  woensdag 27 maart 2013 @ 18:09:32 #183
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124574229
Ow ja en ik vergeet mijn Java-tip nog te geven; ik was helemaal verkikkerd op Batu/Malang. Een heerlijke atmosfeer, op de een of andere manier was hier echt alles perfect. Je hebt daar o.a. Toko Oen (Malang) en Batu Secret Zoo (een van de weinige dierentuinen die wél de moeite is).

Het ligt wat hoger, dus ook een iets aangenamer klimaat. Bij Batu heb je ook Cangar (heet water bronnen, niet zo heel spectaculair, al is rit erheen alleen al erg mooi) en rond beide steden heb je wat oude tempels.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_124670548
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:47 schreef Zocalo het volgende:

quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:33 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

We hebben eergisteren exact hetzelfde geboekt en hebben ook exact hetzelfde plan, ook in het hoofdseizoen :P

Goede backpack en Lonely Planet is ook besteld, nu eens even verdiepen in wat er allemaal te doen en te zien is.
Ook wij hebben dit in de planning staan. Wanneer gaan jullie en hoeveel zijn jullie ongeveer voor vliegtickets kwijt?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 00:18:39 #185
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124671288
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 00:00 schreef ThymeS het volgende:

[..]

[..]

Ook wij hebben dit in de planning staan. Wanneer gaan jullie en hoeveel zijn jullie ongeveer voor vliegtickets kwijt?
Laatste 3 weken van augustus en heb 830 betaald voor een ticket vanaf Dusseldorf (is voor ons veel dichterbij dan Schiphol) met Etihad.
  donderdag 4 april 2013 @ 16:22:19 #186
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124879992
  donderdag 4 april 2013 @ 16:27:24 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124880222
Als de politie moeilijk doet omdat je zonder rijbewijs op een motortje rijdt ofzo en je een grote boete geeft: geen nood, je kunt gewoon afdingen! En fors ook. Been there done that :7
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 16:46:02 #188
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124881039
Yup.
:7.
  donderdag 4 april 2013 @ 16:53:46 #189
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124881327
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2013 16:27 schreef SeLang het volgende:
Als de politie moeilijk doet omdat je zonder rijbewijs op een motortje rijdt ofzo en je een grote boete geeft: geen nood, je kunt gewoon afdingen! En fors ook. Been there done that :7
Dan kun je dat biertje vast wel vergeten...
  donderdag 4 april 2013 @ 16:54:53 #190
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124881373
Mooiste vond ik trouwens die moneychangers. Ik zou echt zó kwaad worden!
  donderdag 4 april 2013 @ 17:10:03 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124881920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 16:54 schreef Lemans24 het volgende:
Mooiste vond ik trouwens die moneychangers. Ik zou echt zó kwaad worden!
Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat? En al helemaal op zo'n toeristische plek als Bali.

Btw: die achterlijke toeristen ook altijd die zonder helm rijden. Ben je in een vreemd land met gevaarlijk verkeer en juist dan doen ze geen helm op....
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 17:49:48 #192
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124883289
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:10 schreef SeLang het volgende:

Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat?

Precies.. Nog nooit een geldwisselaar gebruikt. Zelfs in het westen zijn het oplichters.. iets geraffineerder maar toch. In helemaal onderontwikkelde landen heb ik altijd een pakje dollars bij me. Nog nooit iemand meegemaakt die het niet wilde. Mobiele telefoons waren ook een goed 'betaalmiddel' (of ontwikkelingshulp). :P Ik betaal wel te veel voor souvenirs als ik het ze waard vind of als ik haast heb. 'Opgelicht' worden komt overal voor.. zelfs in Europa..
quote:
Btw: die achterlijke toeristen ook altijd die zonder helm rijden. Ben je in een vreemd land met gevaarlijk verkeer en juist dan doen ze geen helm op....
In India wel zonder helm en Indonesië niet. Dat terwijl het verkeer/wegen/koeien/etc in India gevaarlijker zijn. Deed wat de lokale bevolking ook deed. Dan had ik in Indonesië wel een 125cc, maar een goede crash is op beiden niet gezond.
reset
  donderdag 4 april 2013 @ 17:51:45 #193
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124883358
quote:
Wel hilarisch dat je voor je boete wel nog bier kunt gaan drinken :D
  donderdag 4 april 2013 @ 18:00:39 #194
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124883686
Moneychangers zijn er voor als je vreemd geld over hebt en naar een ander land gaat.
  donderdag 4 april 2013 @ 18:03:19 #195
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124883794
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:00 schreef Lemans24 het volgende:
Moneychangers zijn er voor als je vreemd geld over hebt en naar een ander land gaat.
Tot nu toe is het me nog altijd gelukt om dat redelijk te berekenen dat ik nog maar een paar cent over had als ik naar huis ging... Dat gaat dan gewoon mee.
  donderdag 4 april 2013 @ 18:09:22 #196
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124884033
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:03 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Tot nu toe is het me nog altijd gelukt om dat redelijk te berekenen dat ik nog maar een paar cent over had als ik naar huis ging... Dat gaat dan gewoon mee.
Ik verander plannen nogal eens. Daardoor had ik eens 16.000 baht gepind/over in Thailand. Een paar dagen later besloot ik toch maar te vliegen naar Maleisië, ipv overland te gaan. Best prettig om dan te kunnen wisselen daar, dat heeft ongeveer de hele resterende vakantie bekostigd.
  donderdag 4 april 2013 @ 18:39:53 #197
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124885109
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:10 schreef SeLang het volgende:
Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat? En al helemaal op zo'n toeristische plek als Bali.
Ik denk dat het gros van toeristen het niet eens doorheeft dat ze bedonderd worden, het gebeurt vaak zo opzichtig dat mensen eerder aan zichzelf twijfelen dan aan die beleefd lachende vriendelijke Balinees.
quote:
In Indonesië zal ik echt nooit op een motor rijden. Ik heb geen ervaring in andere landen, maar het stoïcijnse en kortzichtige van de Indonesiër op de motor kan ik gewoon niet begrijpen, laat staan dat ik dat op een motor wil tegenkomen. Voor de liefhebber: Google afbeeldingen 'tabrakan motor'.
pi_124886022
In indonesie is het echt niet anders dan in andere aziatische landen imo. Ik vind scooters vooral eng in supertouristische plaatsen waar iedere westerling er op eentje rijdt. Aziaten op scooters zijn tenminste voorspelbaar onvoorspelbaar, westerlingen doen vaak maar wat. Zit nu op Jakarta airport. Weer eens een nachtje doorhalen. Nog 8 uur voor mijn vlucht gaat joepie.....
  donderdag 4 april 2013 @ 19:08:15 #199
6941 APK
Factual, I think.
pi_124886227
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:00 schreef Lemans24 het volgende:

Of voor als de ATM's leeg zijn op de Gili's na oud en nieuw :+
Op Gili Air staat voor zover ik weet maar een ATM en daar heb ik regelmatig bij zo'n mannetje moeten wisselen.
Nooit genept en tegen een goede koers, maar ik pin liever...
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  donderdag 4 april 2013 @ 19:10:43 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124886348
quote:
7s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:39 schreef elcastel het volgende:

In Indonesië zal ik echt nooit op een motor rijden. Ik heb geen ervaring in andere landen, maar het stoïcijnse en kortzichtige van de Indonesiër op de motor kan ik gewoon niet begrijpen,
Ik heb in de Filipijnen op een klein primitief eiland een motortje in de puin gereden :7. Was boven op een berg/heuvel. Ik kon het bot zien in m'n knie. Er was verder niemand dus zelf 30km naar het ziekenhuis gereden (motortje was krom maar reed nog wel) voor een interessante off-the-beaten track ervaring.

Op Bali had ik (uiteraard) een scootertje gehuurd en zowat het hele eiland over gecrossed. Op Sumbawa kon ik er nergens een huren. Wel overal rondgevraagd bij garages enzo. En toen was er een jongen die het gesprek hoorde en mij het scootertje van z'n zus ter verhuur aanbood. Dat was wel erg tof. Die jongen nam een groot risico want geen borg en als ik hem niet was komen terugbrengen dan was hij hem natuurlijk kwijt geweest. Leuk als mensen zo eerlijk zijn en jou ook vertrouwen. Maar goed, daar komen dus ook nauwelijks toeristen.

Op Flores kon ik nergens een semi-automaat huren en toen nam ik maar een motortje met driver. Achteraf bleek dat wel een goed idee gezien de weggetjes waar we kwamen. Die driver kostte bijna niks want hij deed het om Engels te leren zodat hij later guide kon worden en veel geld verdienen. Ik heb twee leuke dagen met die gast doorgebracht en hij heeft me op allerlei toffe plekken gebracht die ik zelf nooit had kunnen vinden (over wegen waar ik zelf nooit in één stuk overheen was gekomen :+ )
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 19:12:15 #201
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124886413
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:08 schreef APK het volgende:

[..]

Of voor als de ATM's leeg zijn op de Gili's na oud en nieuw :+
Op Gili Air staat voor zover ik weet maar een ATM en daar heb ik regelmatig bij zo'n mannetje moeten wisselen.
Nooit genept en tegen een goede koers, maar ik pin liever...
Zijn er ATM's op de Gili's? :o
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 19:15:09 #202
6941 APK
Factual, I think.
pi_124886554
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:12 schreef SeLang het volgende:

Zijn er ATM's op de Gili's? :o
Op Trawangan inmiddels tientallen, ook bij de grote resorts aan de rustige kant van het eiland :Y
  donderdag 4 april 2013 @ 19:18:04 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124886702
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:15 schreef APK het volgende:

[..]

Op Trawangan inmiddels tientallen, ook bij de grote resorts aan de rustige kant van het eiland :Y
Ik ben alleen op Air geweest maar kan me niet herinneren dat daar een ATM was (in 2009)
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 19:26:03 #204
6941 APK
Factual, I think.
pi_124887028
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:18 schreef SeLang het volgende:

Ik ben alleen op Air geweest maar kan me niet herinneren dat daar een ATM was (in 2009)
Bij de pier rechtsaf richting de wat 'drukkere' strandjes staat er eentje, maar dat is pas sinds vorig jaar geloof ik...
  donderdag 4 april 2013 @ 20:39:46 #205
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124890380
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:10 schreef SeLang het volgende:
Ik heb in de Filipijnen op een klein primitief eiland een motortje in de puin gereden :7. Was boven op een berg/heuvel. Ik kon het bot zien in m'n knie. Er was verder niemand dus zelf 30km naar het ziekenhuis gereden (motortje was krom maar reed nog wel) voor een interessante off-the-beaten track ervaring.

Op Bali had ik (uiteraard) een scootertje gehuurd en zowat het hele eiland over gecrossed. Op Sumbawa kon ik er nergens een huren. Wel overal rondgevraagd bij garages enzo. En toen was er een jongen die het gesprek hoorde en mij het scootertje van z'n zus ter verhuur aanbood. Dat was wel erg tof. Die jongen nam een groot risico want geen borg en als ik hem niet was komen terugbrengen dan was hij hem natuurlijk kwijt geweest. Leuk als mensen zo eerlijk zijn en jou ook vertrouwen. Maar goed, daar komen dus ook nauwelijks toeristen.

Op Flores kon ik nergens een semi-automaat huren en toen nam ik maar een motortje met driver. Achteraf bleek dat wel een goed idee gezien de weggetjes waar we kwamen. Die driver kostte bijna niks want hij deed het om Engels te leren zodat hij later guide kon worden en veel geld verdienen. Ik heb twee leuke dagen met die gast doorgebracht en hij heeft me op allerlei toffe plekken gebracht die ik zelf nooit had kunnen vinden (over wegen waar ik zelf nooit in één stuk overheen was gekomen :+ )
In die minder bevolkte gebieden zou ik het misschien nog wel aandurven, omdat ik daar kan anticiperen. Maar in de steden op Java alsook Bali heb ik teveel ellende gezien. Toppunt was een zebrapad met schoolgaande kinderen in Malang, waar een motorrijder besloot dat hij gewoon door kon rijden. Ik zat voorin de bemo die vooraan stond en zag een van kinderen door de lucht heen tollen als een lappenpop. De motorrijder stopte pas een end verderop vanwege zijn snelheid, ik heb niet gekeken hoe het met hem afliep en ook naar het meisje heb ik niet omgekeken.

Verder heel veel in Surabaya rond gereden (achterop bij mijn vrouw). Lekker tegen de richting in, door steegjes, etc. Ze komen uit de raarste hoeken en denken overal voorrang te hebben, totdat ze het hebben, dan staan ze opeens stil (soms). Ook vol gas door rookpluimen heenrijden, nou ja, ik hoef je niks te vertellen. Het enge is dat het geen uitzonderingen zijn, maar dat dit dagelijkse kost is.

Het enige leuke voorbeeld is dan nog de hele familie die je op motors ziet rijden.

donderdag 4 april 2013 @ 20:48:34 #206
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124890831
Rondom Jogjakarta kan je prima rijden. De wegen zijn er ook erg goed en je rijdt er makkelijk 120. In de stad zelf rij je gewoon met het verkeer mee.

Ik heb er niet zulke doodsangsten meegemaakt als in India.
reset
  donderdag 4 april 2013 @ 21:37:34 #207
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124893507
quote:
Altijd weer door zo'n achterlijke gladiool die in een bocht moet inhalen op een tweebaansweg hè... En dan sterft degene die netjes aan de goede kant van de weg rijdt. Hopelijk heeft de veroorzaker moeten boeten.
  donderdag 4 april 2013 @ 22:37:40 #208
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124896985
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 20:48 schreef Individual het volgende:
Rondom Jogjakarta kan je prima rijden. De wegen zijn er ook erg goed en je rijdt er makkelijk 120. In de stad zelf rij je gewoon met het verkeer mee.

Ik heb er niet zulke doodsangsten meegemaakt als in India.
Rond Yogya zijn de wegen veelal ok ja, maar de conditie van de wegen baart mij niet de grootste zorgen. Ik zou ook wel met het verkeer mee kunnen rijden, maar het probleem is dat er zoveel uitzonderingen zijn; overal wordt ingevoegd, geremd en vooral niet geremd.

Maar het is zoals je zegt best te doen, met wat geluk en lef. Ik heb besloten dat ik dat beter aan mijn vrouw over kan laten, zoals we dat in NL beter aan mij kunnen overlaten (want zij vindt de lijnen erg handig om precies op te rijden).
:9.
  vrijdag 5 april 2013 @ 08:58:59 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124905440
Ik heb wel meestal op hele rustige wegen gereden. Drukke wegen en door de stad vind ik sowieso niet leuk om te scooteren.
Mijn reisverslagen
pi_125454613
Eind mei ga ik voor een maand. nog meer mensen die deze zomer die kant op gaan?
pi_125455426
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
Ik heb wel meestal op hele rustige wegen gereden. Drukke wegen en door de stad vind ik sowieso niet leuk om te scooteren.
Naar die meren in de bergen van Bali was echt ideaal motorrijden, ook echt niet gevaarlijk en op de terugweg naar beneden lekker vol het gas open. Aan de rustige oostkust was het ook echt prachtig rijden. In Kuta en omstreken daarentegen dikke horror, ben daar zelf ook maar over de stoep gaan rijden om uberhaupt die stad uit te komen. En dan die surfchicks die je rond ziet rijden met hun surfboard van de ene kant van de stad naar de andere, echt royal sadness.
  Moderator zondag 12 mei 2013 @ 14:34:12 #212
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_126384565
Kans bestaat dat ik binnen nu en niet al te lang richting Indonesië ga. Dus even bijlezen hier. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_126438519
Jakarta is wel echt een derde wereldstad zeg; ik dacht dat ik wel wat gewend was aan chaos in Istanbul. De mensen zijn wel ontzettend aardig ook al krijg je negen van de tien keer een korte pauze als je zegt dat je uit Nederland bent.

Het vreselijkste van het verkeer zijn de brommertjes. Ik begrijp ook inmiddels dat er een wet moet zijn tegen lopen want iedere poging daartoe wordt afgestraft met je nek breken op stoepen, of als die per ongeluk beloopbaar zijn met het steeds moeten ontwijken va brommers die het op de stoep wel lekker rustig rijden vinden.

En de hitte.

Toch alles bij elkaar wel de moeite waard geweest; niet dat ik het erom zou doen maar het was wel leuk om te zien waar mijn ouders hebben gewoond in de eerste tijd na hun huwelijk.
  maandag 13 mei 2013 @ 18:15:31 #214
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_126439213
In Jakarta ben je wel klaar na het oude Nederlands koloniale centrum: Gouverneurskantoor, kerk en NHM. Mocht je er nog wat langer zijn ook Chinatown, het nationale monument en de haven. Dat is 2 dagen en niet bijna een week zoals ik daar veel te lang was.
reset
pi_126527887
Voor hen die nog wat persoonlijke ervaringen willen lezen.

Mijn reis naar Bali 2012.
pi_126528125
quote:
6s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef Iwanius het volgende:

De doorzetter (met je waardeloze verhaal). :')
pi_126703015
Is het raadzaam tours vooraf te boeken of kan alles daar prima?
pi_126708214
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 23:29 schreef Zocalo het volgende:
Is het raadzaam tours vooraf te boeken of kan alles daar prima?
Welke periode ga je?
  zondag 19 mei 2013 @ 04:19:29 #219
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_126713914
quote:
6s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef Iwanius het volgende:

Oh ja, je 12 dagen China, met vlucht naar Bali.
Waarbij een kaartje staat met een route door China, Vietnam, Cambodia, Thailand, Maleisië, Singapore en Java...
pi_126718993
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 00:23 schreef pablo1989 het volgende:

[..]

Welke periode ga je?
Eind augustus/begin september.

Ons 'probleem' is dat we niet al te lang hebben, dus de tijd goed willen benutten. We willen vanuit Malang waarschijnlijk naar de Bromo, en daarna ook nog Baluran NP doen.
Er staan wel wat tours online, maar het liefst doen we alles zelf. Maar een tour die je na Bromo ergens anders afzet kan wel handig zijn.

Wat zijn de ervaringen, is het daar allemaal nog prima te boeken?
pi_126720104
Ik boek vrijwel altijd tours etc ter plekke, en mijn ervaring is dat het meestal geen probleem is. Je moet soms wel een paar agency's af, maar daar staat tegenover dat je soms last-minute korting krijgt / kan bedingen. Vaak is het al goedkoper omdat je het direct zonder extra tussenpersoon boekt. En plek is er bijna altijd wel, als je zoekt. Het helpt wel om een beetje flexibel te zijn.

Bijv in december kwam ik per vliegtuig aan in Labuan Bajo op Flores. Ik heb op de bonnefooi een goedkoop hotel gevonden en ben daarna het stadje ingegaan op zoek naar een liveaboard in Komodo NP. Ik ben stuk of 5 aanbieders langsgegaan en de laatste was het beste en had nog plek voor diezelfde avond. Dus meteen koffer weer ingepakt, en ik moest natuurlijk betalen voor een nacht in het hotel waar ik niet eens zou slapen, maar dat was gelukkig erg goedkoop. Een paar uur later zat ik op de boot.
pi_126723062
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:10 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Eind augustus/begin september.

Ons 'probleem' is dat we niet al te lang hebben, dus de tijd goed willen benutten. We willen vanuit Malang waarschijnlijk naar de Bromo, en daarna ook nog Baluran NP doen.
Er staan wel wat tours online, maar het liefst doen we alles zelf. Maar een tour die je na Bromo ergens anders afzet kan wel handig zijn.

Wat zijn de ervaringen, is het daar allemaal nog prima te boeken?
Eind agustus/september is prima daar ter plekke te boeken. Vanuit Malang kom je heel makkelijk bij de Bromo terecht. Elk Hotel/guesthouse kan je daarbij helpen. Baluran is mooi maar als je ook een overnachting in het park wilt moet je er wel rekening mee houden dat de accommodatie daar vrij prijzig is. Vanaf de Bromo vulkaan wordt je per busje weer afgezet in een klein plaatsje (ben even de naam kwijt). Van daaruit kan je de bus nemen naar Baluran. Als je daar bent zou ik achterop een scootertje stappen bij iemand die je dan naar de accommodatie brengt want dat is iets van 10 km lopen.
pi_126945079
Zonder het hele topic door te nemen: heeft iemand ervaring met vakantie op Bali met een kind van ongeveer anderhalf? Is dat te doen of is dat te jong?

We zijn ervaren backpackers, geen luxepaardjes en we willen niet op één plek blijven. Low budget en elke nacht ergens anders slapen is echter zeker niet de bedoeling.
Ik denk nu aan een paar plekken waar we steeds een dag of vijf blijven en vandaar uit trips (met fiets?) ondernemen. Kindvriendelijk is fijn, zwembad (denk ik?) een must, betaalbare luxe is leuk. Geen basic accommodatie iig, die tijd ben ik wel voorbij.

Graag hoor ik tips en ideeen!
pi_127015874
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:58 schreef Mariposas het volgende:
Kan iemand mij advies geven voor een leuke kustplaats op Bali? Wij gaan in augustus 2 weken naar Maleisie, en daarna een week naar Bali (waarvan 2 nachten op Gili Meno).
Wat we zoeken: strand, want in Maleisie zitten we in het binnenland. Daarnaast wel een beetje levendigheid (restaurantjes, winkeltjes, toeristenvoorzieningen), maar niet te massaal zoals Kuta. Ik dacht zelf aan Seminyak, maar ik lees dat dit een wat duurdere plaats is met vooral veel luxe villa's? Verder dacht ik aan Sanur, alleen de stranden zijn daar van wat ik lees een stuk minder en het schijnt in het algemeen een beetje ingedutte bejaardenplaats te zijn. Als iemand nog een aanrader heeft voor verblijf (rond de 40 euro per nacht) hoor ik dat ook graag. :)
Afgelopen jaar in Bali geweest. Veel van het eiland gezien. Ik denk dat kuta wel de leukste plek is qua strand en uitgaan, maar als je dat te massaal vindt kan je misschien even kijken naar het Padma resort. Dit resort is erg ruim opgezet en niet massaal. Ook ligt het een beetje naar links van t centrum. Ik denk 5 minuutjes lopen waardoor je toch niet in het drukste punt zit.

Ook een echte aanrader is het Pan pacific nirwana resort. Je kan hier prachtig golfen en het is naast de beroemde tempel in het water. Verder is het in een uithoek dus ik denk vooral als je niet golft dat je er niet langer dan 2 dagen moet blijven. Maar qua luxe is dit resort echt prachtig.
  zondag 26 mei 2013 @ 13:26:15 #225
327807 Mariposas
יה&#14
pi_127020302
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 10:52 schreef Astonmartin22 het volgende:
Pan pacific nirwana resort.
We hebben uiteindelijk een klein hotelletje geboekt vlakbij Padang Padang beach in Pecatu. Resorts vind ik sowieso afgrijselijk en daarnaast onbetaalbaar voor ons. :P Dat eerste resort wat je noemde was al 250 euro per nacht, niet echt rond de 40 euro he? :')
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')