abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121756817
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:10 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Dat soort dingen vind ik dan weer veel interessanter haha :P
Ja, daarin ben je absoluut niet de enige. Dat geldt voor de meeste studenten (in elk geval bij geschiedenis) ;)
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:13 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, als je een negen voor BR te pakken weet te krijgen in de bachelor dan is dat wel een belangrijk teken dat je er lol aan beleeft. De meeste studenten slepen zich met veel steunen en zuchten richting de zes. Plezier erin hebben is ook verreweg het belangrijkst, anders blijft het allemaal te abstract.

Het leuke aan politicologie (althans, dat vond ik) is dat naast dat het een sociale wetenschap is ook een heel erg groot geschiedkundig en politiek filosofisch element kent. Toen ik nog een studie moest kiezen had ik er ook over nagedacht om eventueel geschiedenis te studeren omdat inderdaad de omvattendheid ervan mij erg aansprak.

Grappig of ironisch genoeg is dat ook precies de reden geweest waarom ik uiteindelijk politicologie heb laten vallen ten faveure van rechten en sociologie (aangevuld met planologie en economie) Hoe mooi ik het ook vond om mijn mening op papier te zetten over de politieke wenselijkheid van de inval in Irak (in mijn tijd speelde dat nog), langzamerhand bekroop mij het gevoel dat dit wel heel ver van de sociale werkelijkheid en de praktijk vandaan staat. Natuurlijk is het leuk om thuis achter je bureau te zitten en even de gehele wereldorde te herschikken nadat je de grote politieke filosofen hebt gelezen... Maar wat mij veel meer aansprak waren gewoon concrete problemen waar fundamentele vraagstukken weer in terug kwamen.

Bij sociologie moest je in het tweede jaar veldonderzoek doen naar arme mensen. Gewoon praten met mensen die geen cent te makken hebben en vervolgens heel concreet afwegingen maken met betrekking tot eigen verantwoordelijkheid en de zin van gemeentelijke ondersteuning. Heel praktisch, maar alles komt daar weer in terug. Andere koek dan je mening geven over de Russische revolutie.

Op het gebied van planologie en stadssociologie kan ik hierover ook nog een heel verhaal vertellen. Maar de grote stedenbouwkundige ingenieurs en planologen van weleer die de stad gevormd hebben zoals deze nu is waren in den beginne ook erg pragmatisch van aard. Elk groot idee is geboren in het kleine, niet andersom.
Politicologie spreekt mij ook erg aan (zelfde redenen als hierboven geschetst), sociologie weer minder. Een goede vriend van me doet sociologie en die heeft inderdaad ook behoorlijk wat straten moeten enqueteren als veldwerkonderzoek. Economie vind ik sowieso een prachtig vak, vind het nog altijd jammer dat ik daar niets mee doe.

Wat je zegt over de wereldorde herschikken klopt wel denk ik. Het nadeel is dat het allemaal wel erg vrijblijvend is wat je op papier (kunt) zet(ten). Bij geschiedenis mis ik gewoon vaak een stuk onderbouwing met data (niet datums :P ). Wat je feitelijk doet voor een paper is (mits beschikbaar) veel secundaire literatuur lezen (artikelen, monografieën), vervolgens duik je de bronnen in en dan schrijf je een mooi stuk waarin je stelling neemt over een bepaald (deel)onderwerp. Vaak blijkt dat je op basis van dezelfde literatuur en dezelfde bronnen ook een goed stuk kan schrijven waarin je precies de andere kant op redeneert. In beginsel is dat juist wat ik interessant vind aan de niet-natuurwetenschappelijke wetenschappen, maar langzamerhand hunker ik wel steeds meer naar serieuze onderbouwing. Het is té makkelijk om heel radicaal stelling te nemen, zonder een goed fundament onder je stelling.

Ik weet ook dat je de positivistische inslag van de meer empirische gamma-wetenschappen niet moet overdrijven (sociologie, economie), maar toch mis ik die basis wel, ook bij rechten. Mensen lullen vaak maar wat.
pi_121756903
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:25 schreef Valid het volgende:

[..]

Ja, daarin ben je absoluut niet de enige. Dat geldt voor de meeste studenten (in elk geval bij geschiedenis) ;)

[..]

Politicologie spreekt mij ook erg aan (zelfde redenen als hierboven geschetst), sociologie weer minder. Een goede vriend van me doet sociologie en die heeft inderdaad ook behoorlijk wat straten moeten enqueteren als veldwerkonderzoek. Economie vind ik sowieso een prachtig vak, vind het nog altijd jammer dat ik daar niets mee doe.

Wat je zegt over de wereldorde herschikken klopt wel denk ik. Het nadeel is dat het allemaal wel erg vrijblijvend is wat je op papier (kunt) zet(ten). Bij geschiedenis mis ik gewoon vaak een stuk onderbouwing met data (niet datums :P ). Wat je feitelijk doet voor een paper is (mits beschikbaar) veel secundaire literatuur lezen (artikelen, monografieën), vervolgens duik je de bronnen in en dan schrijf je een mooi stuk waarin je stelling neemt over een bepaald (deel)onderwerp. Vaak blijkt dat je op basis van dezelfde literatuur en dezelfde bronnen ook een goed stuk kan schrijven waarin je precies de andere kant op redeneert. In beginsel is dat juist wat ik interessant vind aan de niet-natuurwetenschappelijke wetenschappen, maar langzamerhand hunker ik wel steeds meer naar serieuze onderbouwing. Het is té makkelijk om heel radicaal stelling te nemen, zonder een goed fundament onder je stelling.

Ik weet ook dat je de positivistische inslag van de meer empirische gamma-wetenschappen niet moet overdrijven (sociologie, economie), maar toch mis ik die basis wel.
Haha oke. Ik heb sowieso nooit de behoefte aan 'grootsheid' en concrete dingen gehad. Ik vind iets op papier zetten en mooie stellingen en posities daarin in nemen wel genoeg eigenlijk. Heb niet echt de behoefte om concreet iets 'out there' the veranderen of invloed op te hebben.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 11:33:34 #237
165633 eriksd
The grand facade...
pi_121756996
Gewoon wat praten en borrelen, daar draait het leven om. En vrouw en kinderen. De rest is allemaal bijzaak.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_121757028
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:33 schreef eriksd het volgende:
Gewoon wat praten en borrelen, daar draait het leven om. En vrouw en kinderen. De rest is allemaal bijzaak.
Haha ja, klopt zeker. Uiteindelijk moeten we het gewoon een beetje leuk hebben met z'n allen. :s)
  zaterdag 19 januari 2013 @ 11:42:44 #239
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121757225
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:25 schreef Valid het volgende:

Ik weet ook dat je de positivistische inslag van de meer empirische gamma-wetenschappen niet moet overdrijven (sociologie, economie), maar toch mis ik die basis wel, ook bij rechten. Mensen lullen vaak maar wat.
Ja, empirie heb ik ook altijd heel erg belangrijk gevonden! Binnen de culturele sociologie (soort van sociale filosofie) is dat niet nodig, maar ik beschouw dat dan ook niet als een volwaardige sociale wetenschap.

Essays bij de geesteswetenschappen beslaan vaak rond de 7000 a 8000 woorden. Die bij de sociale wetenschappen maximaal maar 3000 a 4000 en dan heb je een flinke te pakken. Het verschil zit er voor een belangrijk deel in dat de belangrijkste argumenten binnen het essay niet beschreven hoeven worden, maar gewoon genoemd kunnen worden. Een theoretisch kader is vaak veel meer omvattender dan het onderzoeksverslag, terwijl er 20x meer tijd in het laatste is gestoken. De opmerking 'uit het veldwerk blijkt dat in 90% van de onderzochte gevallen de in paragraaf 3 en 4 genoemde doelstelling niet gehaald wordt' neemt nou eenmaal niet zoveel ruimte in, maar verwijst wel naar een maand aan gedane onderzoek.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_121757844
quote:
Kinderen :').
Geen referral hier.
pi_121759441
quote:
Hehe dan kan ik wel stoppen. Ben ik al klaar.
pi_121759574
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:10 schreef ylSs het volgende:

[..]

Hehe dan kan ik wel stoppen. Ben ik al klaar.
Ik blijf nog even oefenen.
pi_121759970
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:13 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik blijf nog even oefenen.
Ben jij eigenlijk al getrouwd ofzo?
pi_121760046
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:25 schreef Paxcon het volgende:

[..]

getrouwd met DE WED!
pi_121760088
Trouwen zon onzin.. ga het eventueel pas doen als ik een fatsoenlijk feest kan betalen.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 13:44:34 #246
263417 Keyos
Like a Boss
pi_121760596
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:29 schreef ylSs het volgende:
Trouwen zon onzin.. ga het eventueel pas doen als ik een fatsoenlijk feest kan betalen.
Alleen doen als je vriendin rijk is.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_121760746
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:25 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Nee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 13:49:40 #248
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121760757
Vroeger wilde ik altijd een uitgebreid feest hebben als ik ging trouwen. Nu ik weet wat dat grapje kost ben ik ook wel tevreden met een huwelijk om maandag negen uur 's ochtends in het gemeentehuis. Alleen nog even een meisje zien te vinden die deze visie deelt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_121760783
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:49 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom niet UvA?
pi_121760864
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:50 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Waarom niet UvA?
Tentamen pas eind van dit jaar. In Leiden kan ik op 4 maart a.s. al meedoen aan het (her)tentamen.
pi_121760915
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:49 schreef Ryon het volgende:
Vroeger wilde ik altijd een uitgebreid feest hebben als ik ging trouwen. Nu ik weet wat dat grapje kost ben ik ook wel tevreden met een huwelijk om maandag negen uur 's ochtends in het gemeentehuis. Alleen nog even een meisje zien te vinden die deze visie deelt.
Dit van mij deelt je visie. Kunnen wel een schenkings overeenkomst aangaan :P
pi_121761011
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Tentamen pas eind van dit jaar. In Leiden kan ik op 4 maart a.s. al meedoen aan het (her)tentamen.
Oke, logisch.
pi_121761206
Ik ga maar tweede poging wagen aan straf2. Nog tips? Weer schema's plus arresten erin rammen?
  zaterdag 19 januari 2013 @ 14:06:06 #254
256090 Giku
graag verwijderen
pi_121761305
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:03 schreef ylSs het volgende:
Ik ga maar tweede poging wagen aan straf2. Nog tips? Weer schema's plus arresten erin rammen?
Ga ik wel doen/ben ik mee bezig :)!
graag verwijderen
pi_121761354
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:06 schreef Giku het volgende:

[..]

Heb jij het de vorige keer niet gehaald of niet gedaan?
pi_121761406
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:06 schreef Giku het volgende:

[..]

Oke ga ik dat ook doen.

Verder heb ik nog samenvatting van bestuursrecht boek in angebot. "Bestuursrecht deel 1 Damen"
zet hem liever niet op studeersnel ivm copyright
  zaterdag 19 januari 2013 @ 14:09:25 #257
256090 Giku
graag verwijderen
pi_121761420
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:07 schreef Valid het volgende:

[..]

Heb jij het de vorige keer niet gehaald of niet gedaan?
Niet gehaald, verkeerd geleerd (lees: niet schema's+arresten gestampt :'))
graag verwijderen
pi_121761488
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:09 schreef Giku het volgende:

[..]

Beetje hetzelfde hier + blackout (voor het eerst in mijn leven)
pi_121761724
Goedemiddag :)
pi_121761739
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:18 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Goedemiddag :)
Zijt welkom.
pi_121761776
Het is echt heul koud buiten
pi_121762239
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:20 schreef Yreal het volgende:
Het is echt heul koud buiten
Niet te zuinig inderdaad.
pi_121762317
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:09 schreef Giku het volgende:

[..]

Ik vind het echt lastig om te leren zonder achtergrond opgebouwd te hebben het afgelopen semester. Bijvoorbeeld vraag 1 van het eerste oefententamen in de klapper:

'Noem de vijf toetspunten op basis waarvan de rechter-commissaris beoordeelt of de inverzekeringstelling rechtmatig is'. Dat vind ik niet terug in de schema's / samenvatting op studeersnel. :'(

Weten jullie trouwens sowieso of die samenvatting die daar staat overeenkomt met de stof van dit vak? Het lijkt wel of het gewoon een willekeurige tekst over strafprocesrecht is.
pi_121762427
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:35 schreef Valid het volgende:

[..]

'Noem de vijf toetspunten op basis waarvan de rechter-commissaris beoordeelt of de inverzekeringstelling rechtmatig is'. Dat vind ik niet terug in de schema's / samenvatting op studeersnel. :'(

Of de in verzekering gestelde een verdachte in de zin van artikel 27 van het Wetboek van Strafrecht is, of voor het misdrijf voorlopige hechtenis toegelaten is, of is voldaan aan de grond voor inverzekeringstelling,
of de voor de inverzekeringstelling geldende vormvoorschriften in acht genomen zijn en of de
inverzekeringstelling niet op andere gronden onrechtmatig is.
pi_121762482
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:38 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Of de in verzekering gestelde een verdachte in de zin van artikel 27 van het Wetboek van Strafrecht is, of voor het misdrijf voorlopige hechtenis toegelaten is, of is voldaan aan de grond voor inverzekeringstelling,
of de voor de inverzekeringstelling geldende vormvoorschriften in acht genomen zijn en of de
inverzekeringstelling niet op andere gronden onrechtmatig is.
Waar haal je dat vandaan? O-)
pi_121762499
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:40 schreef Valid het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan? :D
Uit mijn eigen samenvatting ;)
  zaterdag 19 januari 2013 @ 14:41:29 #267
256090 Giku
graag verwijderen
pi_121762516
quote:

[..]

Ik vind het echt lastig om te leren zonder achtergrond opgebouwd te hebben het afgelopen semester. Bijvoorbeeld vraag 1 van het eerste oefententamen in de klapper:

Weten jullie trouwens sowieso of die samenvatting die daar staat overeenkomt met de stof van dit vak? Het lijkt wel of het gewoon een willekeurige tekst over strafprocesrecht is.
Heb gezegd dat die schema's niet in dat overzicht staat.

Toetsing is:
Redelijke verdenking
geval van voorl hechtenis
onderzoeksbelang
vormvoorschriften nageleegd
via andere wegen onrechtmatig (beginselen etc)

Wat er ook niet in staat is alle toetsingscriteria van staande/aanhouden-gevangenhouding, waaronder dus deze.

Verder moet je zelf even uitzoeken wanneer de dagvaarding geldig uitgereikt is; 585/588 e.v. Sv
graag verwijderen
pi_121762601
quote:

[..]

Studeersnel 2e wg uitwerking daar staat toetsing wel in + bijbehorende artikelen.
pi_121762702
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:44 schreef ylSs het volgende:

[..]

Studeersnel 2e wg uitwerking daar staat toetsing wel in + bijbehorende artikelen.
Ah oke, tnx. Ik zit er serieus aan te denken om hem te skippen en volgend jaar te doen. Dan kan ik het dan gewoon goed doen en heb ik nu nog ruim tijd voor rechtsgeschiedenis 2, waarmee ik anders met hetzelfde kom te zitten ben ik bang.
pi_121763094
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:47 schreef Valid het volgende:

[..]

Ah oke, tnx. Ik zit er serieus aan te denken om hem te skippen en volgend jaar te doen. Dan kan ik het dan gewoon goed doen en heb ik nu nog ruim tijd voor rechtsgeschiedenis 2, waarmee ik anders met hetzelfde kom te zitten ben ik bang.
Mja het is ook jammer dat er geen tentamen uitwerkingen op nestor staan van rechtsgeschiedenis 2. Was namelijk niet geheel duidelijk wanneer je antwoord volledig genoeg was. Maar goed ik ga ook nooit naar een nabespreking.
pi_121763557
Dwangmiddelen strafrecht 2; kan ik dan het beste het schema leren uit de samenvatting van studeersnel.nl?
  zaterdag 19 januari 2013 @ 15:28:20 #272
394223 SaulGoodman
Better call Saul!
pi_121764035
Wat een temperaturen buiten. Heerlijk. Alleen met deze handschoenen kom ik de winter niet door, dus daar moet ik nog wat aan gaan doen. Net training gezien, vanavond Hazes en morgen de klassieker. Kortom een heerlijk weekend. Tussendoor natuurlijk braaf studeren.
pi_121764844
Ik heb geen zin meer ;(
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')