abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121700540
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
:)
  donderdag 17 januari 2013 @ 22:18:40 #2
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121700848
Nog bedankt voor je tips mignonne!
Btw de gyn van mijn ks was pietersma.
pi_121701224
Oh! Die is erg grappig :D
Kon ze er wel bij? :p
  donderdag 17 januari 2013 @ 22:28:25 #4
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121701440
Nauwelijks haha. Ik vond r ook erg grappig. De halve ok had trouwens tennisles van mijn man. Dat was ook een goede binnenkomer.
pi_121702064
:D!

Buurman! Ik hier? :') ken je mijn vrouw al? :+ dat zal wel gek geweest zijn.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 09:21:15 #6
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121711184
tico, rijstebloem bindt niet met bv. wrs was je daarmee jn de war. Voor rijstebloem kan je alleen biobim gebruiken.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_121714238
Tico en Draculettje voor de weggewerkte stuwing en het goede aankomen *O*

Becky lastig zo. Mijn baby spuugde ook veel en vaak maar net zoals bij Tico gewoon een wasprobleem, leek er geen last van te hebben.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  vrijdag 18 januari 2013 @ 14:34:04 #8
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121721842
Na het gehannes van afgelopen nacht, ik zit al op 8 voedingen vandaag., pijn aan mijn tepels heb ik de ha gebeld en aangegeven dat dit geen doen is. Man is nu de Zantac halen. Misschien geef ik snel op maar de borstvoeding moet leuk blijven vind ik.
pi_121721927
:*
je hebt het in ieder geval een kans gegeven Becky. Die JBPM moet niet alleen wat voor je baby doen maar het moet ook voor jouw als moeder nog te doen zijn om je kind zo te blijven voeden. Als een van die twee niet lukt dan moet je kijken naar een andere oplossing. Succes en hopelijk biedt Zantac soelaas.
pi_121722208
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 09:21 schreef DaviniaHR het volgende:
tico, rijstebloem bindt niet met bv. wrs was je daarmee jn de war. Voor rijstebloem kan je alleen biobim gebruiken.
Kan ik m'n ontzwanger-kaart spelen?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_121724478
Becky, Zantac heeft hier goed geholpen. Hopelijk bij jullie ook :*
.... met gevoel voor drama....
pi_121729076
Hopelijk werkt de zantac becky :*

Luuk is nu 8.5 week en het lijkt makkelijker te gaan. Ik had het nooit gedacht. Hij drinkt nog wel lang, maar dat doet hij vooral thuis. Vanmiddag waren we bij mijn schoonouders en Luuk moest drinken, en het ging gewoon goed. Het enige is dat hij "slordig"drinkt. Ik heb steeds natte plekken in mijn kleren. Ik voed met tepelhoedje, en hij weet het altijd zo te presteren dat hij hem lostrekt als het vol zit.
Liggend voeden lukt zonder hoedje, zittend kan hij de hap niet maken.
Gister was ik in het bv cafe hier, en heb een lactatiekundige leren kennen. Misschien dat ik haar eens vraag mee te kijken.
*poef* nu is het weg
pi_121730826
Zou ik zeker doen KJ! Ze heeft vast nog wel wat handige tips voor je.
En wat fijn dat het makkelijker begint te worden *O*
De eerste periode is nou eenmaal best lastig soms. maar daarna wordt het alleen nog maar leuker en gemakkelijker en fijner *;

Nu ook met bijvoeden bijvoorbeeld. Er gaat nog amper wat in (al vond ik vanmorgen een
"flink" stuk sperzieboon in de luier :o ), Maar dat geeft helemaal niks, de komende maanden heeft hij genoeg aan mijn melk. En dat is zo'n fijn en geruststellend idee!
.... met gevoel voor drama....
pi_121736039
Zijn er meer mensen die naar een borstvoedingscafe gaan? Wat houdt dat eigenlijk in? Gewoon allemaal samen borstvoeding gaan geven ofzo :P
pi_121736840
Hihi...ik ga naar bv café, wel maar eens in de maand. Want dan is 'mijn' lk er, andere keren andere lk's. Je kunt dan vragen stellen en kletsen met andere bv mama's. En kindjes kijken... Maar de insteek is niet 'met zn allen bv gaan geven'. Maar er wordt uiteraard gevoed als dat nodig is. Ik vind het wel fijn om te horen hoe andere bv mama's het doen en tege welke dingen zij aanlopen en hoe ze het oplossen :)
pi_121737591
KJ mooi zo! <3

Geen bv cafe hier wel LLL meeting bij een leidster thuis..vragen rondje, kletsen met andere mama's die bv geven...heel fijn O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_121737825
Ik ga komende dinsdag voor het eerst naar een VBN-avond bij een leidster thuis, hier in de buurt. Ik ben benieuwd :)
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_121738743
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 20:14 schreef Kwisted het volgende:
Zijn er meer mensen die naar een borstvoedingscafe gaan? Wat houdt dat eigenlijk in? Gewoon allemaal samen borstvoeding gaan geven ofzo :P
Ik was er gisteren voor het eerst, ik had gezien dat er een draagdoekconsulente zou zijn. Ik denk dat ik wel vaker ga. Waren leuke meiden met kindjes in de leeftijden van luuk en Sofie. De ene week is die lk er, de andere is er iemand van de vbn.
Er is hier in de stad ook nog een babycafe. Maar daar is ook wekelijks een lactatiekundige.
*poef* nu is het weg
pi_121739273
Ik zat trouwens te denken...ik kolf nu 11 maanden en ben nog nooit iemand tegengekomen bij de kolf ruimte }:| het verbaasde me want aan zwangeren geen gebrek bij ons!
Alleen mijn melk (en soms laten andere mensen taarten daar) is in de koelkast...
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 21:19:29 #20
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121739624
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:17 schreef kaatjejannie het volgende:
Hopelijk werkt de zantac becky :*

Luuk is nu 8.5 week en het lijkt makkelijker te gaan. Ik had het nooit gedacht. Hij drinkt nog wel lang, maar dat doet hij vooral thuis. Vanmiddag waren we bij mijn schoonouders en Luuk moest drinken, en het ging gewoon goed. Het enige is dat hij "slordig"drinkt. Ik heb steeds natte plekken in mijn kleren. Ik voed met tepelhoedje, en hij weet het altijd zo te presteren dat hij hem lostrekt als het vol zit.
Liggend voeden lukt zonder hoedje, zittend kan hij de hap niet maken.
Gister was ik in het bv cafe hier, en heb een lactatiekundige leren kennen. Misschien dat ik haar eens vraag mee te kijken.
Ik deed bij Natha de punt van het spuugdoekje onder mn bh band en wat lekte lekte dan op het spuugdoekje. Wat fijn dat je bepaalde voedingen al zonder kunt doen! oh, en th`sblijven beter plakken als je ze eerst een beetje vochtig maakt.
pi_121740324
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 21:19 schreef pessie het volgende:

[..]

Ik deed bij Natha de punt van het spuugdoekje onder mn bh band en wat lekte lekte dan op het spuugdoekje. Wat fijn dat je bepaalde voedingen al zonder kunt doen! oh, en th`sblijven beter plakken als je ze eerst een beetje vochtig maakt.
Ja, ik maak m idd nat, maar luuk zet z'n vingertje er echt onder...
*poef* nu is het weg
  vrijdag 18 januari 2013 @ 21:46:55 #22
259886 pessie
pi_121741409
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 21:29 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Ja, ik maak m idd nat, maar luuk zet z'n vingertje er echt onder...
Daar is helaas niet zoveel aab te doen behalve met zn vingertjes spelen als hij drinkt, maar ik denk dat dat met een peuter ernaast wel een uitdaging is.
pi_121741632
ik gebruik nu een hydrofiel als slab voor hem. en daarmee wikkel ik zijn handje weg. Maar meneer is eigenwijs :P
*poef* nu is het weg
pi_121760059
Even een snelle vraag: mijn baby heeft gisteravond/ nacht zo'n 9-10 uur zonder voeding doorgeslapen. Vanochtend bleek dat hij had gespuugd s'nachts. Ik heb hem om 5.45 uur gevoed, want mijn borsten stonden op knappen. De voedingen daarna 8 uur en 11 uur heeft hij veel gespuugd. Echt ook rechtop op de schouder kwam het er in golven uit. Ook heeft hij koorts, eerder 38,6 en is erg hangerig. Verder is hij wel alert/ wakker en nieuwsgierig aan het rondkijken maar absoluut niet zijn ondernemende/ wilde zelf. Hebben jullie nog tips behalve goed letten op luiers, alertheid etc. Hij had eerder wel wat geplast. Straks ga ik in ieder geval maar een borst geven in plaats van 2, lieber weinig drinken dat erin blijft en een kind dat na een uur of twee weer komt in plaats van golven melk eruit gooien.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121760470
Zou het slim zijn om wat brood te geven en dan bv vanwege het idee brood zuigt bv op en vormt een brij, die dikker is en misschien beter erin blijft dan alleen bv?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zaterdag 19 januari 2013 @ 13:52:31 #26
259886 pessie
pi_121760869
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:40 schreef Tinuviel het volgende:
Zou het slim zijn om wat brood te geven en dan bv vanwege het idee brood zuigt bv op en vormt een brij, die dikker is en misschien beter erin blijft dan alleen bv?
Nou, het klinkt als een buikgriepje en ik denk dat hij liever bv spuugt dan brood. En inderdaad kleinere hoeveelheden aanbieden, als hij dat accepteert.
pi_121761142
Natuurlijk spuugt bv makkelijker en beter dan brood. Het hele idee was dat het er met een klein stukje brood beter in blijft, maar misschien is dat idd juist niet aan te raden. Als het maagje van streek is, is bv waarschijnlijk ook beter verdraagbaar dan brood. Was alleen een idde in de hoop dat de bv er dan beter in blijft.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121761752
Ik zou juist even stoppen met bijvoeding omdat dat zwaarder op de maag ligt. En vaak kleine beetjes bv drinken :Y. Beterschap!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121775209
Tinu :* bij jullie ook al
Heb gister geen bijvoeding gegeven, helaas vanavond wel wortels aardappels en een beetje pap en dat kwam er allemaal uit :(

Ze heeft wel weinig plasluiers gehad
pi_121775413
Zoe, hier ook even geen bijvoeding hoor (ze heeft er ook totaal geen interesse in nu), eerst maar beter worden :*
pi_121775551
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 20:45 schreef Marjolijntje het volgende:
Zoe, hier ook even geen bijvoeding hoor (ze heeft er ook totaal geen interesse in nu), eerst maar beter worden :*
Ja das verstandiger, bv is nu de beste voeding
Maak me wel zorgen om de plasluiers, maar als ik haar vaak laat drinken komt het er ook uit -O- dus wat is dan verstandig om te doen?
pi_121775556
-O- voor de kleintjes :*
  zaterdag 19 januari 2013 @ 20:52:36 #33
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121775736
Zolang er door loop is is het goed ( tenzij uraten/bloed/etc)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_121775840
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 20:52 schreef _evenstar_ het volgende:
Zolang er door loop is is het goed ( tenzij uraten/bloed/etc)
Dankje
pi_121776549
Hier heeft hij s'avonds een stukje cracker gehad. Sinds de late middagvoeding is het er wel allemaal ingebleven en steeds grotere hoeveelheden drinken gaat ook weer steeds beter. Maar voor de zekerheid vannacht even naast me laten slapen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121776689
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 21:11 schreef Tinuviel het volgende:
Hier heeft hij s'avonds een stukje cracker gehad. Sinds de late middagvoeding is het er wel allemaal ingebleven en steeds grotere hoeveelheden drinken gaat ook weer steeds beter. Maar voor de zekerheid vannacht even naast me laten slapen.
Hoop dat de voedingen erin blijven Tinu
S gaat vannacht ook bij me slapen.
Vanmorgen lag ze ook naast me, en toen hoorde ik het omhoog komen, kon ik haar op tijd op haar zij draaien.
pi_121791540
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 21:13 schreef bitterend het volgende:
Ik zat trouwens te denken...ik kolf nu 11 maanden en ben nog nooit iemand tegengekomen bij de kolf ruimte }:| het verbaasde me want aan zwangeren geen gebrek bij ons!
Alleen mijn melk (en soms laten andere mensen taarten daar) is in de koelkast...
ik ben de enige van heel het kinderdagverblijf (40 kindjes?) die borstvoeding meegeeft. Jammer he.. :{
pi_121791552
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 21:14 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Hoop dat de voedingen erin blijven Tinu
S gaat vannacht ook bij me slapen.
Vanmorgen lag ze ook naast me, en toen hoorde ik het omhoog komen, kon ik haar op tijd op haar zij draaien.
Zielig Zoë, hoe gaat het nu met haar? Houdt ze wat binnen?
pi_121791853
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 11:40 schreef Kwisted het volgende:

[..]

Zielig Zoë, hoe gaat het nu met haar? Houdt ze wat binnen?
Bitterend & kwisted dat is idd jammer! Dat zo weinig mensen bv geven
-O- hoorde van de week weer iemand die zei dat ze te weinig voedingsstoffen in dr melk had..argh!
En een andere kennis wilde geen bv geven want ze had geen zin m overal "haar borst te laten zien" :N zo jammer.. Je kunt ook best discreet voeden / ergens waar niemand je ziet. Maar daar kon ik haar niet meer van overtuigen.

Lief dat je het vraagt. Ze heeft na gisteravond niet meer overgegeven, vannacht niet vaak gedronken maar blijkbaar wel goed die keren dat ze wel dronk, want volgens mijn vriend had ze goede plasluiers
pi_121795010
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 11:40 schreef Kwisted het volgende:

[..]

ik ben de enige van heel het kinderdagverblijf (40 kindjes?) die borstvoeding meegeeft. Jammer he.. :{
Herkenbaar, dat is bij mijn KDV ook zo..
pi_121795597
Ik was bij onze verticale groep ook de enige die bv mee bracht en nog breng er is 14 kinderen en in het jaar dat zij op de groep zit heb ik nog nooit andere melk dan mijn eigen in de koelkast gezien op maandag en woensdag! ik heb wel begrepen dat op de babygroep wel 1 baby was die bv mee kreeg ( R ging daar een keertje naartoe in de middag omdat haar groep te vol werd en daar in de koelkast stond melk in een avent bakje :D )
pi_121795870
Ik ben bij ons ook de enige, op een groep van ca 15 baby's (tot 1,5 jaar).
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 20 januari 2013 @ 14:50:00 #43
258612 nytar
boys boys boys
pi_121799593
mag ik even met de deur in huis vallen?

Na 2,5 week keelontsteking en nu antibiotica, heb ik het idee dat mn productie behoorlijk is ingestort. (zoontje is 6,5 week oud) hij drinkt wel, plast en poept ook nog prima...
Komt dit weer goed? Hij kan best wat hebben met zn 5200 gram, maar toch word ik er wat onzeker van.
pi_121799863
Nytar, wat rot! Ja, het komt goed. Kan alleen best even duren. Ik heb het idee dat mijn productie nu pas weer echt op peil is na 5 dagen buikgriep vanaf 31 dec. Maar ik zit zelf op iets ondergewicht inmiddels, dus dat zal ook niet meehelpen.
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 20 januari 2013 @ 15:21:55 #45
258612 nytar
boys boys boys
pi_121801481
en meer dan vaak aanleggen kan ik niet doen toch? Ik wil hem ook geen onnodige extra kramp geven...
pi_121801788
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:21 schreef nytar het volgende:
en meer dan vaak aanleggen kan ik niet doen toch? Ik wil hem ook geen onnodige extra kramp geven...
Vaak aanleggen idd, zelf voldoende eten en drinken. Misschien borstcompressie toepassen en na een voeding kolven? Daar gaat je productie ook van omhoog. Beterschap en sterkte!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121802445
Dankje Zoe. Hij spuugt nu niet meer. En vanmiddag zelfs een klein worteltje en aardappel gegeten. Hij heeft denk ik wel maag darm griep. Zo ergespuitpoep heb ik nog nooit gezien, zelfs niet aan het allereerste begin.

Hier op de babygroep (9 kindes van 2/3 maanden tot 2 jaar) was mijn uk de enige die bv kreeg. Inmiddels zijn het er dacht ik 2-3 kinderen in totaal. Na hem zijn er nog wat bvkindjes ingestroomd. Dus ik moet goed opletten, dat ik het goede aantal en de juiste flessen en spenen mee krijg.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121802652
Nytar, naast vaak aanleggen, ook zorgen dat hij je borsten goed leeg drinkt. Kolven na een voeding of tussen 2 voedingen in, helpt ook. Beterschap. Maak je niet teveel zorgen, je kleintje haalt zich wat hij nodig heeft. Komt hij ook vaak s'nachts, is bijzonder goed voor je productie.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 20 januari 2013 @ 16:01:27 #49
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121804060
Ik vind het nog steeds bizar dat blijkbaar zo weinig vrouwen borstvoeding geven....waar ligt dat dan toch aan?

Al heb ik momenteel twee kindjes in mijn opvang en de ene heeft 11 maanden bv gehad en de ander is nu goed drie maanden en krijgt bv thuis en fv bij mij.
pi_121804907
Tinu
fijn dat hij niet meer spuugt! bij S lijkt het nu ook redelijk rustig

Ik vind persoonlijk de begeleiding ook niet goed, ik heb veel opstartproblemen gehad maar hier op dit forum kreeg ik antwoorden en begreep ik pas hoe het werkte enz.
De kraamhulp heeft me niet geholpen met zelf voldoende drinken, eten enz ik was in het begin een wrak, had veel dorst en viel snel af. Was te moe om zelf eten en drinken te pakken. Dus weinig energie om te voeden en te herstellen.
En als ik hoor van andere moeders... te weinig voedingsstoffen..te weinig melk.. pff :N
pi_121806098
Ik had deze discussie met een vriendin, die zelf heel graag bv wilde geven, bij de eerste kwam het niet op gang en bij de tweede gaf ze 5 dagen bv en we waren het over eens dat de begeleiding heel slecht is. Ze had bij het kraambureau ook aangegeven dat ze iemand wilde die pro bv was en veel kennis had. Kreeg ze toch een muts, die zomaar zonder overleg kv gaf.

Spugen is gelukkig over. Nu nog van de buikgriep af en van de spuitpoep.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121807594
Ik had het borstvoeding geven zonder mijn geweldige kraamhulp heel snel opgegeven. De eerste dag vertelde ik haar heel verdrietig dat ik zo graag borstvoeding wou geven maar dat het niet lukte in ziekenhuis (met hulp van verpleegkundige) en dat ik bang was dat er niks uit kwam en dat M. niet wou drinken. Haar antwoord, het is met nog nooit niet gelukt een baby aan het drinken te krijgen als de mama dat wil, dus dat gaat hier ook lukken.

Later bleek dat andere kraamhulpen haar er wel eens bij gevraagd hadden omdat het niet lukte ze was er gewoon erg goed in.
pi_121808007
Zolena wat fijn!!

Ik had ook een fantastische kraamhulp! zij heeft met elke voeding mee gekeken, opgelet hoe lang ze dronk, dat ze goed slikte, klok geluidjes heeft gemaakt, heet me laten zien hoe ik moest kolven en zo voort

Ja begeleiding is belangrijk...waarschijnlijk is dat een van de redenen dat zoveel mensen stoppen of geen bv meer geven na een paar dagen..andere mensen willen gewoon geen bv geven. Collega van mij wou het 2 keer niet en andere gaf 1 week bv maar had geen zin om te kolven dus is meteen gestopt

[ Bericht 27% gewijzigd door bitterend op 20-01-2013 17:25:23 ]
  zondag 20 januari 2013 @ 17:53:08 #54
258612 nytar
boys boys boys
pi_121809694
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:42 schreef Tinuviel het volgende:
Nytar, naast vaak aanleggen, ook zorgen dat hij je borsten goed leeg drinkt. Kolven na een voeding of tussen 2 voedingen in, helpt ook. Beterschap. Maak je niet teveel zorgen, je kleintje haalt zich wat hij nodig heeft. Komt hij ook vaak s'nachts, is bijzonder goed voor je productie.
's nachts ook om de 3 uur. En als hij zou willen zou hij het krijgen :)

jammer idd dat er zo weinig voor de borstvoeding gaan...'t is zoiets moois!
pi_121813903
Ongeveer een week ben je actief bezig met productie minderen.... Is je kind 10 dagen oud... :')
  zondag 20 januari 2013 @ 19:33:09 #56
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121814125
Cluster en regelen :+ ?
pi_121814257
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:33 schreef _evenstar_ het volgende:
Cluster en regelen :+ ?
Dat ja. Handig :D
  zondag 20 januari 2013 @ 19:38:31 #58
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121814383
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:35 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat ja. Handig :D
Ik hoop dat mijn ziek zijn de overproductie natuurlijker remt.. Echt klote vind ik het en dat er dan mensen zijn die juichen om overproductie :')
pi_121814519
Het is geen luxe probleem. Zeker niet. Het doet zeer en steeds die schijven en harde bobbels die je echt moet weg masseren. Als de stuwing ook blijft wordt je zelf helemaal niet lekker van de pijn in je borsten en dan je kind die niet kan aanhappen omdat je borst strak staat, dan drinkt ie eindelijk en komt er een slok melk uit die ze niet weg krijgen dus steeds loslaten en verslikken en of gewoon erna de hele voeding eruit knikkeren en daarna krampjes.
Nee overproductie zuigt.
  zondag 20 januari 2013 @ 19:45:33 #60
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121814692
Jup.. :( maar moet van LK even op beloop laten ipv actief gaan regulieren ivm de kinkhoest niet dat we dadelijk door wat dan ook ineens weer te weinig hebben :)
pi_121815220
Ik heb uiteindelijk 4x m'n borsten leeg gemaakt. Eerste keer 12 uur ertussen en dat redde ik maar net. Daarna 24-36 en 48 uur ertussen. M'n vriezer ligt in elk geval al vol, geen zorgen om voorraad voor als ik weer aan het werk ga.
  zondag 20 januari 2013 @ 19:58:46 #62
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121815359
Dat is wel fijn! Oliver weigert melk uit tuitbekers oid.. :(
pi_121815512
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:58 schreef _evenstar_ het volgende:
Dat is wel fijn! Oliver weigert melk uit tuitbekers oid.. :(
Over een week of 2 /3 gaan we hier eens kijken. Ik wilde gaan starten met flessen rond de 4 weken. De ellende van leyla is als de dag van gister. Maar nu ik eindelijk de productie echt goed op orde heb kan ik me eerst eens gaan richten op het iets netter happen van Bram. Die heeft er een handje van om op echt op het puntje van m'n tepel te sabbelen omdat het toch wel stroomt.
  zondag 20 januari 2013 @ 20:07:20 #64
258612 nytar
boys boys boys
pi_121815807
te veel of te weinig... 'T is allemaal niet fijn. We willen gewoon allemaal dat het goed loopt toch?

Idd wel fijn dat je al een voorraad hebt tico! Ik heb nu een denk ik 500 cc, maar dat is natuurlijk zo op! Ik had alvast gespaard omdat we volgende week naar de film willen (The Hobbit) gelijk ook de eerste keer zonder mn uk weg!
  zondag 20 januari 2013 @ 20:07:35 #65
259886 pessie
pi_121815821
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 20:01 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Over een week of 2 /3 gaan we hier eens kijken. Ik wilde gaan starten met flessen rond de 4 weken. De ellende van leyla is als de dag van gister. Maar nu ik eindelijk de productie echt goed op orde heb kan ik me eerst eens gaan richten op het iets netter happen van Bram. Die heeft er een handje van om op echt op het puntje van m'n tepel te sabbelen omdat het toch wel stroomt.
Auw! :X . Hoop dat je hem snel duidelijk kunt maken hoe het wel moet.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:43:18 #66
326948 rebel-angel
back in the magic zone
pi_121881478
hallo :W

ik kom hier even langswaaien met zoë, die vandaag 3 weken oud is O+
na 2 keer bijna opgeven en 1x keer keihard huilen en een nacht goed slapen toch doorgezet met de borstvoeding.

en dat gaat goed, maaaaar zoë heeft een ongelofelijke zuigkracht en behoefte m'n tepels doen echt pijn.
maar hoe kan ik nou aan haar zuigbehoefte voldoen :?
ik voed haar, ze krijgt beide borsten en na loslaten probeer ik nog een aantal keer de borst aan te bieden, die hoeft ze dan niet maar gaat vervolgens heel erg op haar handjes lopen kluiven alsof ze nog honger heeft.
kan ik hier wat mee doen ?
W
Z
E
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:45:45 #67
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121881585
Speen geven, pink geven? Spenen zou ik zowel Bibi als ook Difrax proberen.

Ow en wat knap dat je hebt doorgezet! ;)
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:53:55 #68
326948 rebel-angel
back in the magic zone
pi_121881967
pink geef ik wel, speen vind ik dan weer lastig omdat je dan weer leest dat ze dat toch afraden
maar dat gekluif vind ik ook zo zielig, dus opzoek naar de juiste speen dan maar
W
Z
E
pi_121891662
Als je pijn hebt aan je tepels, gaat er waarschijnlijk meer niet goed dan een sterke zuigkracht. Kun je meer informatie geven over hoe de voedingen verlopen en op welke momenten je pijn ervaart?
pi_121892091
Succes rebel, hoop dat wupwup na meer info een goed advies voor je heeft :*

-O- moment
Ik baal er van dat S niet echt uit de fles of tuitbeker wil drinken, een paar slokjes water wel maar verder niet. Ze heeft nog steeds weinig plasluiers (minder dan ik gewend ben, en als ze plast heeft de luier weinig gewicht) en mijn borsten voelen niet echt vol. Begin wat onzeker te worden. Aan de borst drinkt ze kort en laat dan los of gaat sabbelen. Leg haar vaak aan maar ze duwt de borst soms ook weg.
Uit een beker drinken vind ik eng omdat ze zich dan snel verslikt wat niet bevorderlijk is voor het overgeven enz (ze geeft makkelijk over en nu met deze griep? Al helemaal)

Ze heeft vanmorgen overgegeven maar niet veel.. Dus het is niet zo dat het alleen aan het overgeven ligt.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 17:16:39 #71
326948 rebel-angel
back in the magic zone
pi_121895360
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 15:46 schreef WupWup het volgende:
Als je pijn hebt aan je tepels, gaat er waarschijnlijk meer niet goed dan een sterke zuigkracht. Kun je meer informatie geven over hoe de voedingen verlopen en op welke momenten je pijn ervaart?
ik heb er al opgelet, maar ze hapt goed aan en heeft ook genoeg tepel in haar mond met netjes naar buiten gekrulde lipjes
dus daar lijkt het niet aan te liggen.
het is wel zo dat het s'avonds erger is of lijkt omdat ze dan meer de zuigbehoefte heeft als overdag.
en de pijn zit echt in m'n tepel als zij zuigt
W
Z
E
  dinsdag 22 januari 2013 @ 17:21:56 #72
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121895549
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:53 schreef rebel-angel het volgende:
pink geef ik wel, speen vind ik dan weer lastig omdat je dan weer leest dat ze dat toch afraden
maar dat gekluif vind ik ook zo zielig, dus opzoek naar de juiste speen dan maar
Ik las juist weer dat een speen (mits je baby al goed kan aanhappen) niet wordt afgeraden, sterker nog, dat het je baby stimuleert om door de neus te leren ademen waardoor je de kans op wiegendood verkleint. Samen met nog een aantal positieve kanten.
pi_121895689
Een speen raden ze toch alleen in de eerste weken af? Otje heeft er in ieder geval nu eentje voor overdag in bed ('s avonds ligt ze naast me en slaapt ze sowieso wel).
  dinsdag 22 januari 2013 @ 17:27:54 #74
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121895758
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 17:25 schreef _Ophelia_ het volgende:
Een speen raden ze toch alleen in de eerste weken af? Otje heeft er in ieder geval nu eentje voor overdag in bed ('s avonds ligt ze naast me en slaapt ze sowieso wel).
Volgens mij ook hoor, als het risico dat ze daardoor niet meer aan de borst kunnen drinken geweken is.
pi_121895879
Avent is hier trouwens de enige speen die mevrouw blieft.
pi_121897297
Mijn kraamhulp raadde het in de kraamweek al aan omdat hij lang wakker was overdag. Als hij goed aanhapt is het geen probleem.
pi_121901297
Rebel bij ons hielp het om een pink te geven zolang hij zijn eigen vingers nog niet in de mond kon stoppen. Zodra hij dat zelf kon, vond ik pink niet meer nodig. Speen wou hij niet.

Kersjes O+

Kom ook even met 2 vragen hier. Mijn baby heeft vandaag op het kdv veel gespuugd (alle kleertjes helemaal nat). Thuis valt dat behoorlijk mee. Hoe kan dat? Als mijn baby drinkt (heeft 2 tandjes onder) dan is het weleens gevoelig tot pijnlijk alsof zijn tanden tegen mijn borst drukken. Volgens mij hapt hij wel goed. Wat kan ik ertegen verder nog doen/ waarop moet ik verder letten?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121901547
Tinu, ik heb me al eens eerder afgevraagd waarom hij op het KDV zoveel zou spugen en bij jullie thuis niet. Hij krijgt thuis ook weleens een fles toch? En dan spuugt hij niet zoveel als op het KDV? Ik zou toch denken dat ze dan daar misschien hem te snel neerleggen, of te hard laten schommelen oid waardoor het eerder en meer omhoog komt bij em..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 22 januari 2013 @ 19:46:56 #79
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_121901652
Tinu, heb je wel eens gezien hoe ze op het KDV de fles geven? Raar verhaal hoor
pi_121902676
Veranderd de kwaliteit van je melk als je zelf ziek bent. Ik heb namelijk koorts..
  dinsdag 22 januari 2013 @ 20:02:51 #81
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121902699
@Tinu, het lijkt wel alsof ze hem te snel wegleggen dan, ipv goed te laten boeren. Mijn oppaskind krijgt thuis bv, bij mij fv, daar spuugt ie altijd wat van terug. Dus ik hou hem rechtop, laat hem goed boeren en hou er een hydrofiel onder zodat ie niet zijn kleren nat maakt. Dan zet ik hem daarna in de wipper met nog eventjes een slabbertje om, zodat de melk wat kan 'zakken'.

Kost weinig moeite en tijd, maar het lijkt me voor hem wel zo fijn en mij scheelt het omkleden.
Ik zou het gewoon navragen, hoe ze denken dat het komt?
pi_121902722
Nee, heb niet gezien hoe ze de fles geven op het kdv. Gisteren heeft oma opgepast, 2 flessen gegeven en dat ging prima.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 22 januari 2013 @ 20:12:13 #83
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_121903404
Dan zou het er toch iets mee te maken móeten hebben dat ze 'm te snel wegleggen na de fles. Jullie gebruiken thuis zelfde soort flessen/spenen?
pi_121903456
Hij spuugt echt alleen op het kdv }:| wat doen e met je lieve knul toch :(
pi_121903465
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 20:02 schreef Kwisted het volgende:
Veranderd de kwaliteit van je melk als je zelf ziek bent. Ik heb namelijk koorts..
nee..
http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/bv2.html
pi_121905181
Weetje wat ik denk tinu, dat zie ik hier op het kdv ook gebeuren.. Dat ze tijdens t flessen bezig zijn met andere dingen/kindjes. Rondlopen, schudden etc. fles tegen de schouder aan houden (a la handsfree bellen) om de handen vrij te hebben. Zou zoiets kunnen?
En wat juud zegt!
pi_121907787
Kwisted in het zkh zeiden ze dat bij koorts produktie kabinet terug lopen

hier geen last van meneer is nu 1 week en 1 dag en en zo'n 200gr boven het geboorte gewicht!

Wel last van mijn antibiotica helaas
pi_121923901
Tante_Soesa, ja we gebruiken thuis dezelfde soort flessen en spenen geef ik nu ook mee. Heb ook net nieuwe spenen gekocht, die dus strakker kleiner zouden moeten zijn. Ook heeft hij bij het kdv een eigen fles, maar dat is ook al sinds het begin dezelfde fles. Ga hem gewoon brengen vanochtend en het bespreken.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121926026
Ik ben benieuwd wat ze ervan zeggen Tinuviel, is inderdaad heel raar dat hij alleen op kdv spuugt...

Gisteren met mijn mama over bv gepraat. Mama vond het heel fijn voor me 'dat mijn melk nog niet op was'. Tsja... Dus even uitgelegd. Nu blijkt dat mijn mama door haar kraam verteld is dat ze niet genoeg had en dat ze maar kv moest geven. Mama heeft twee keer aangelegd ofzo, dus het is nooit op gang gekomen. Jammer, en sneu voor de slechte voorlichting!

Zo naar het bv café, als ik m'n voorruit ontdooit krijg :') (moet de binnenkant ook krabben)
pi_121926277
Idd erg jammer SE! en veel plezier op het cafe!

Oma van mijn man vertelde ook dat ze geen melk had en moest toen flesjes geven..ben wel blij met al de info die je kan vinden tegenwoordig
pi_121926488
De oma van J vertelde dat ze ook haar nichtje aan de borst heeft gehad. De moeder had te weinig melk en zij had meer dan genoeg. Ik vond het een gaaf verhaal.
pi_121927115
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 17:16 schreef rebel-angel het volgende:

[..]

ik heb er al opgelet, maar ze hapt goed aan en heeft ook genoeg tepel in haar mond met netjes naar buiten gekrulde lipjes
dus daar lijkt het niet aan te liggen.
het is wel zo dat het s'avonds erger is of lijkt omdat ze dan meer de zuigbehoefte heeft als overdag.
en de pijn zit echt in m'n tepel als zij zuigt
Je kunt aan de buitenkant niet zien of een kind echt goed aanligt, dat voelt de moeder alleen. Als voeden je zeer doet, kan het toch goed zijn dat je baby niet zo goed aanligt als wordt gedacht. Ook spruw kan flink zeer doen.
pi_121927239
Tinu wat rot zeg, dat je ventje zo blijft spugen op het kdv. Het klinkt heel aannemelijk dat ze hem de tijd niet gunnen om de.melk te laten zakken. Of kan het zijn dat ze hem overvoeren? Dat zie je snel gebeuren met flessen, met namewanneer niet de eigen ouders de fles geven. Even die laatste slokken erbij..
pi_121951502
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2013 10:29 schreef WupWup het volgende:

[..]

Je kunt aan de buitenkant niet zien of een kind echt goed aanligt, dat voelt de moeder alleen. Als voeden je zeer doet, kan het toch goed zijn dat je baby niet zo goed aanligt als wordt gedacht. Ook spruw kan flink zeer doen.
Wup, spruw is toch stekende pijn? Zo voelt het niet, meer als druk en dat voel ik ook daar waar de tanden zijn. Hoe kan ik nog zorgen, dat hij goed aanhapt, en hij me geen pijn kan doen met zijn tandjes?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121951594
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 10:33 schreef WupWup het volgende:
Tinu wat rot zeg, dat je ventje zo blijft spugen op het kdv. Het klinkt heel aannemelijk dat ze hem de tijd niet gunnen om de.melk te laten zakken. Of kan het zijn dat ze hem overvoeren? Dat zie je snel gebeuren met flessen, met namewanneer niet de eigen ouders de fles geven. Even die laatste slokken erbij..
En vanmorgen maar eens een goed gesprek aangegaan met kdv. Echt van de zotten voor langer op de arm houden hebben ze de tijd niet, tijdens voeden laten ze hem in de wipper zitten en dat mag dan weer niet langer dan 30 min. Dan moet hij in de box of op de grond en daar draait hij op zijn buik en spuugt weer meer. Leuk kip en ei verhaal. Maar volgens mij hebben ze toch anders dan gisteren gedaan en hij heeft niet of niet veel gespuugd.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 24 januari 2013 @ 19:35:26 #97
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_121997603
Dames, help! Wij zijn op dit moment een beetje aan het nadenken over het geven van één gekolfde voeding als nachtvoeding, zodat wij beiden wat effectiever kunnen slapen (lief gaat komende week weer werken en ik heb op dit moment wat fysieke klachten waardoor het allemaal wat moeizamer gaat). Nu zit ik dus een beetje te dubben hoe ik dat ga doen. Ik wil eigenlijk mijn productie niet te veel stimuleren want ik neig naar overproduktie, maar de voeding kolven op het moment dat ik 'm normaal zou geven is in deze natuurlijk ook geen winst.

Wat is nu een goed moment om die voeding te kolven? Als ik wakker word na de langste periode zonder te voeden? Stef dronk altijd maar 1 borst, Isabel wisselt, soms 1 borst, soms 2. Bij Stef moest ik in de vroege ochtend borst 2 echt afkolven omdat ik anders vreselijk bleef lekken en erge stuwing had. Is het de beste optie om Isabel op dat tijdstip ook maar 1 borst te laten drinken en de andere af te kolven, of zouden jullie het anders aanpakken? Omdat zij gelijkmatiger drinkt en ik waarschijnlijk minder stimulatie heb doordat ik nu met een tepelhoedje voedt heb ik nu veel minder 'last' van te veel melk/stuwing/bijbehorende onhandigheidjes :)
3!
pi_122000171
In de ochtend heb je het meeste melk, dus kolf dan tijdens het voeden gelijk de andere borst. Ik vraag me af of je nu al een hele nacht zonder voeden gaat redden eigenlijk, volgens mij sta je halverwege op klappen. Vanwaar de tepelhoed trouwens?
  donderdag 24 januari 2013 @ 20:22:45 #99
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_122000627
Ik ook idd :X dat is ook wat ik moeilijk vind, en sowieso, dat het dan het handigst is om flesjes te blijven geven ivm flesweigeren als je tijdelijk stopt.

Tepelhoed ivm erg gevoelige tepels in combi met pittbull-kind :P mijn tsr is al enigzins pijnlijk, met mijn gevoelige huid erbij is het ronduit AU. Omdat het ook mijn produktie een beetje in toom lijkt te houden op een goede manier en Isabel er goed mee drinkt vooralsnog niet meer zonder geprobeerd. In de toekomst hoop ik wel nog zonder te kunnen, maar zo lang het zeer blijft doen durf ik niet zo goed :@
3!
  donderdag 24 januari 2013 @ 20:39:26 #100
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122001683
Ik kolf zo af en toe na het voeden. Niet dat er veel uit komt, zo'n 20 ml, maar met vier keer nakolven heb ik 1 voeding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')