Ze doen dit 's zomers veel minder, want hoewel veel mensen houden van mooi, warm weer, is het niet een winstpunt als het in plaats van 30 graden ineens 40 graden wordt. Maar in de winter wordt het wél als winst gezien wanneer er in plaats van lichte vorst ineens strenge vorst komt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:20 schreef bas-beest het volgende:
Als ze dit 's zomers zouden doen, dan loop je te juichen.
In de zomer staan ze daar ook met een breede smile als er een hittegolf aan zit te komen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:27 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ze doen dit 's zomers veel minder, want hoewel veel mensen houden van mooi, warm weer, is het niet een winstpunt als het in plaats van 30 graden ineens 40 graden wordt. Maar in de winter wordt het wél als winst gezien wanneer er in plaats van lichte vorst ineens strenge vorst komt.
Het kan allemaal veel minder vooringenomen en stukken zakelijker. Wat mensen van het weer vinden, kunnen ze zelf wel bepalen.
In de zomer zie ik eigenlijk vrij weinig strenge vorst.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:18 schreef Frank_Drebin het volgende:
Verder zie je dit verschijnsel toch ook in de zomer? Hoort er gewoon bij.
waar is jouw UI van?quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:33 schreef mstx het volgende:
[..]
In de zomer zie ik eigenlijk vrij weinig strenge vorst.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:43 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Van een meisje die in de tiet van een ander meisje bijt gok ik.
Zomer natuurlijk met warm weer ipv strenge vorst. Lijkt me nogal logisch.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:33 schreef mstx het volgende:
[..]
In de zomer zie ik eigenlijk vrij weinig strenge vorst.
Wat hij zegtquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:43 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Van een meisje die in de tiet van een ander meisje bijt gok ik.
OOOOOOOOOOOOooooooooo, zeg dat dan.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:45 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Zomer natuurlijk met warm weer ipv strenge vorst. Lijkt me nogal logisch.
Hierquote:Op donderdag 17 januari 2013 11:46 schreef mega-worstje het volgende:
[..]
maar waar kan ik het vinden
Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)ocht-heel-groot.htmlquote:'Kans op Elfstedentocht heel groot'
AMSTERDAM - Als de huidige weersverwachting uitkomt is de kans dat de Elfstedentocht nog in januari door kan gaan erg groot. Dat melden weeronline.nl en weerplaza.nl donderdag.
Volgens weeronline is de kans op een Elfstedentocht sinds 1997 niet zo groot geweest als nu. Na volgende week woensdag is er tot 80 procent kans op aanhoudend winterweer. Een woordvoerder wijst erop dat de route volledig sneeuwvrij is.
"Vorig jaar februari was de kans op een Elfstedentocht een stuk kleiner omdat er toen sneeuw op het ijs lag. Daardoor groeide het ijs niet aan."
Sneeuwval
Wel kan er over enkele dagen alsnog sneeuw vallen. "Maar het ijs is dan waarschijnlijk dik genoeg om de sneeuw er af te vegen." Toch verwacht de woordvoerder niet dat de rayonhoofden in Friesland deze week al bij elkaar komen. "Als ze dat doen, gebeurt dat volgende week pas. Op sommige plekken is het ijs nu nog geen centimeter dik.
Weerplaza wijst erop dat de kans op sneeuwval in het noorden voorlopig niet al te groot is. "Een enkel vlokje, misschien een keer 1 of 2 centimeter. Dat is dus goed nieuws."
20 centimeter
Het ijsgroeimodel van de website laat zien dat de ijsdikte voor het water dat 1 meter diep is en niet stroomt kan aangroeien van 5 centimeter nu naar 16 centimeter volgende week woensdag. "16 centimeter is de kritische grens. In de dagen daarna wordt het ijs nog dikker." Op maandag 28 januari kan het ijs tussen de 15 en 24 centimeter dik zijn.
Beide weersites stellen dat de kans op een tocht dus groot is, maar het wel slechts een verwachting blijft. "Een weersverwachting voor meer dan vijf dagen vooruit is zeer onzeker", aldus weerplaza.nl.
Ook het KNMI verwacht dat de temperatuur in ieder geval tot en met woensdag onder het vriespunt blijft. Volgens MeteoConsult kan er volgende week in elk geval geen Elfstedentocht komen. Mocht de vorst aanhouden, dan op zijn vroegst de week erna, eind januari of begin februari.
Vereniging
De Vereniging de Friesche Elfsteden reageerde donderdagochtend redelijk nuchter op het nieuws dat de weersomstandigheden voor een Elfstedentocht zeer gunstig zijn. De vereniging wil daar op geen manier op vooruitlopen.
''Het is aan de natuur of er een Elfstedentocht komt. We moeten eerst afwachten of het blijft vriezen en of het hard genoeg gaat vriezen. Over een datum doen we geen enkele uitspraak.'' Dat zei woordvoerder Immie Jonkman van de vereniging.
Natuurijs
De eerste gewone toertocht op natuurijs, waarvoor tien centimeter ijs nodig is, kan waarschijnlijk na het weekeinde in het noorden van het land worden verreden. Op een aantal plaatsen zal dan zeven tot tien centimeter ijs liggen.
De afgelopen nacht vroor het bijna 11 graden aan de westkust. In het noorden en zuiden werd het -5. Dinsdagnacht werd in het Gelderse Herwijnen nog 18 graden vorst gemeten.
De komende nachten vriest het matig tot streng, waarbij het kwik daalt tot -10. Aan de kust kan het donderdag lokaal sneeuwen. Vrijdag trekt een oostenwind aan, waardoor het aanvoelt alsof het tussen de -8 en -12 is. In het weekeinde neemt de kans op sneeuw toe.
quote:De eerste gewone toertocht op natuurijs, waarvoor tien centimeter ijs nodig is, kan waarschijnlijk na het weekeinde in het noorden van het land worden verreden. Op een aantal plaatsen zal dan zeven tot tien centimeter ijs liggen.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:48 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb eens even goed gekeken, maar die ondertoon waar je het over hebt vind ik echt niet terug hoor
Je hebt waarschijnlijk gewoon wat te zeiken nodig.
Er wordt in weer- en nieuwsberichten aangestuurd op kou, terwijl daar objectief gezien helemaal geen reden voor is.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 04:14 schreef BlackLining het volgende:
Wat is verdomme het probleem nou?
Met andere woorden; 'ik ontken de weersvoorspelling'?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 04:18 schreef Boldface het volgende:
[..]
Er wordt in weer- en nieuwsberichten aangestuurd op kou, terwijl daar objectief gezien helemaal geen reden voor is.
Er wordt een beeld geschetst alsof het blijft vriezen (dat het ijs dan groeit, dat er een Elfstedentocht komt, etc) terwijl ze het weer nog niet eens 5 dagen vooruit kunnen voorspellen.
Er wordt al volop geluld over een Elfstedentocht terwijl de ijsdikte op sommige plekken maar 1 centimeter is.
Nee. 'Ik trek niet allerlei voorbarige conclusies uit de weersvoorspellingen' en 'ik vermijd irrelevante modellen die het weer over 7-8 dagen voorspellen' en 'ik speculeer niet over een Elfstedentocht voordat er overal minstens 9-10 centimeter ijs ligt'quote:Op zaterdag 19 januari 2013 04:23 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Met andere woorden; 'ik ontken de weersvoorspelling'?
Met andere woorden; 'ik ontken de weersvoorspellingen die voor mij niet goed uitkomen'?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 04:25 schreef Boldface het volgende:
[..]
Nee. 'Ik trek niet allerlei voorbarige conclusies uit de weersvoorspellingen' en 'ik vermijd irrelevante modellen die het weer over 7-8 dagen voorspellen' en 'ik speculeer niet over een Elfstedentocht voordat er overal minstens 9-10 centimeter ijs ligt'
Nee. 'Ik trek alleen conclusies uit weersvoorspellingen die werkelijk te trekken zijn'quote:Op zaterdag 19 januari 2013 04:26 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Met andere woorden; 'ik ontken de weersvoorspellingen die voor mij niet goed uitkomen'?
Ik was zo nuchter als wat toen ik dit schreef. En ook toen ik dit topic opende, trouwens. Het gaat mij er niet om dat ze zeggen dat het volgens het weermodel kan blijven vriezen, maar dat het net zo goed weer kan gaan dooien volgens die modellen.. Zie OP. Ze doen net alsof het een soort feit is dat de vorst zal aanhouden en het gemekker over een Elfstedentocht, ijsdiktes, etc. begint alweer volop.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 04:45 schreef BlackLining het volgende:
Het vriest toch, of niet dan. Ga eens naar buiten en check een thermometer? Je zult iets zien tussen de -2 en -5 afhankelijk van waar je zit. En dan ga je alsnog moeilijk lopen doen als iemand de conclusie trekt dat het vriest? En als een weermodel aangeeft dat het wel eens zou kunnen blijven vriezen ontken je dat ook want, geen idee eigenlijk?
Gezien de dag en het tijdstip ga ik er maar vanuit dat je flink gedronken hebt, anders kan ik geen verklaring verzinnen hiervoor.
En die voorspelling die dooi voorspelt bejubel je dan weer?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:13 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik was zo nuchter als wat toen ik dit schreef. En ook toen ik dit topic opende, trouwens. Het gaat mij er niet om dat ze zeggen dat het volgens het weermodel kan blijven vriezen, maar dat het net zo goed weer kan gaan dooien volgens die modellen.. Zie OP. Ze doen net alsof het een soort feit is dat de vorst zal aanhouden en het gemekker over een Elfstedentocht, ijsdiktes, etc. begint alweer volop.
En wat komt er nu eigenlijk van terecht:
De voorspelling die ik vannacht plaatste, is nog geen halve dag later ook alweer bijgesteld:
[ afbeelding ]
Na morgen dus overdag dooi.
Voorlopige conslusies van dit topic:
- Het weer 3 dagen vooruit voorspellen is al lastig
- Bek houden over Elfstedentocht voordat overal 10 centimeter ijs ligt
Ik wel. Een weerman hoeft me niet te vertellen dat het bij -5 graden en een waterig zonnetje "prachtig winterweer" is. Dat maak ik zelf wel uit namelijk.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:48 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb eens even goed gekeken, maar die ondertoon waar je het over hebt vind ik echt niet terug hoor
Je hebt waarschijnlijk gewoon wat te zeiken nodig.
Winter, sneeuw en kou zie je helemaal niet in de zomer.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:18 schreef Frank_Drebin het volgende:
Winter, sneeuw en kou
Verder zie je dit verschijnsel toch ook in de zomer? Hoort er gewoon bij.
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:57 schreef loeki_de_leeuw het volgende:
[..]
Ik wel. Een weerman hoeft me niet te vertellen dat het bij -5 graden en een waterig zonnetje "prachtig winterweer" is. Dat maak ik zelf wel uit namelijk.
Mee eens, als het 25 graden is in de winter is het voor mij pas prachtig winterweer.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:57 schreef loeki_de_leeuw het volgende:
[..]
Ik wel. Een weerman hoeft me niet te vertellen dat het bij -5 graden en een waterig zonnetje "prachtig winterweer" is. Dat maak ik zelf wel uit namelijk.
beetje teveel naar Dr. Phil gekeken, met je amateurpsychologie?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dan negeer je dat en dan ga je zelf bepalen wat je er van vindt. Dat is immers wel subjectief. Van mij hoeft het echt niet zo te zijn dat we gewoon een lijst met nummertjes krijgen. Misschien is het iets te veel verwarring voor je allemaal, maar dat is dan toch echt jouw probleem.
Wat is daar psychologisch aan?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:10 schreef loeki_de_leeuw het volgende:
[..]
beetje teveel naar Dr. Phil gekeken, met je amateurpsychologie?
Ik bejubel niks. Ik stel vast dat de weerswachtingen razendsnel veranderen en dat je niks met grote stelligheid kunt zeggen. Dat het KNMI weer net wat anders voorspelt dan de verwachting die NOS Teletekst hanteert, is niet zo gek relevant.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En die voorspelling die dooi voorspelt bejubel je dan weer?
En de verwachting van het KNMI die nu weer inzet op dalende temperaturen is zeker ongeloofwaardig of pretentieus?
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:54 schreef haan33 het volgende:
Stop godverdomme met in elke facking zin aanhalingstekens te gebruiken
Met de verkeerde poot uit je hok gestapt vandaag?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:58 schreef haan33 het volgende:
Sowieso die kneuzen in friesland die zichzelf 'rayonhoofden' noemen. Schiet jezelf voor je kop asjeblieft
Ik proef in jouw posts anders een sterke ondertoon dat het hopen is op warmer weer.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:53 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik bejubel niks. Ik stel vast dat de weerswachtingen razendsnel veranderen en dat je niks met grote stelligheid kunt zeggen. Dat het KNMI weer net wat anders voorspelt dan de verwachting die NOS Teletekst hanteert, is niet zo gek relevant.
Het gaat er mij niet om of de temperatuur uiteindelijk stijgt of daalt, het gaat er mij om dat er net wordt gedaan alsof de temperaturen zonder meer zullen dalen, of laag zullen blijven, terwijl dat allemaal hoogst onzeker is.
Zo onderhand bijna wel ja, puur vanwege de irritatiefactor. Wat mij betreft mag het keihard gaan vriezen en komt er een Elfstedentocht. Het ging en gaat er mij om dat weerberichten neutraal zijn en niet op kou aanpraten.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:53 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik proef in jouw posts anders een sterke ondertoon dat het hopen is op warmer weer.
Flikker op met die kou, sneeuw en elfstedentocht. Volledig uit de hand gelopen Nederlandse volkshobby, dat schaatsen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:21 schreef o.us2.0 het volgende:
Men is er positief over omdat dit de doorstart kan betekenen van de Elfstedentocht.
Het zou wat zijn als Nederland met haar 40.000 km oppervlakte meerdere klimaten zou hebben.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:55 schreef Hangwang het volgende:
Nederland heeft maar 1 klimaat, het regend altijd en het is koud. Hou het hier maar gewoon bij.
Misgunnersquote:Op zondag 20 januari 2013 14:50 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Flikker op met die kou, sneeuw en elfstedentocht. Volledig uit de hand gelopen Nederlandse volkshobby, dat schaatsen.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/91(...)and-sinds-1963.dhtmlquote:Mogelijk langste koudegolf in Nederland sinds 1963
Nederland lijkt de komende dagen te maken te krijgen met een koudegolf. Dat meldt MeteoConsult dinsdag. Mogelijk wordt de koudegolf de langste in een halve eeuw tijd.
Een koudegolf is een periode van minimaal 5 aaneengesloten dagen in De Bilt met temperaturen onder 0, waarvan in ieder geval 3 dagen met een minimumtemperatuur van -10 graden.
In Nederland vriest het nu ruim een week. Een koudegolf bleef vorige week door bewolking uit. De komende dagen lijkt het alsnog op te klaren. Tijdens die opklaringen kan het 10 tot 15 graden gaan vriezen, zo verwacht MeteoConsult.
Langste sinds 1963
In De Bilt, dat als meetstation wordt aangehouden, vriest het nu al onophoudelijk sinds vorige week maandag. Als die koude aanhoudt tot en met zaterdag dan kent Nederland de langste koudegolf sinds de winter van 1963.
'63 was het jaar van de zwaarste Elfstedentocht ooit. De kans op een Tocht der Tochten is dit jaar, ondanks de vrieskou, zeer klein. Daarvoor zijn de overige weeromstandigheden te ongunstig.
Bron: http://www.knmi.nl/cms/content/104789/koudegolf_winter_2012quote:De koudegolf van de winter van 2012 was de 33e sinds 1901 en de eerste in vijftien jaar. De vorige, die twaalf dagen duurde en een Elfstedentocht mogelijk maakte, beleefde ons land begin 1997. De koudegolf van 30 januari tot en met 8 februari 2012 duurde tien dagen...
Tsja, het is wel dat men van de media in hun handen lopen te wrijven als de Elfstedenstocht weer georganiseerd kan worden na zoveel jaar.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:50 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Flikker op met die kou, sneeuw en elfstedentocht. Volledig uit de hand gelopen Nederlandse volkshobby, dat schaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |