abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121672678
Zo gauw het een beetje begint te vriezen in dit land, is het net alsof de meteorologen hopen op meer kou. Voor hele volksstammen geldt hetzelfde. Prima, je mag hopen wat je wilt, maar houd de weerberichten neutraal.

Zie de weersverwachting zoals die op dit moment op Teletekst staat. Over een paar dagen wordt het (kennelijk) wat minder koud. Maar dat wordt niet in de tekst genoemd... Nee, er wordt benadrukt dat het 's nachts tot (zeer) strenge vorst kan komen. Waarom is dat zo relevant? De meeste Nederlanders liggen 's nachts in bed. De ondertoon is duidelijk: Als het heel streng vriest, komt er misschien wel een Elfstedentocht...

Is het je ook wel eens opgevallen dat de verwachting op pagina 704 op dit soort dagen soms wel 2-3 keer per dag wordt aangepast? Dat zie ik oktober, bij regen en 12 graden, nou nooit gebeuren. Waarom is dat?

Gisterenavond in het NOS Journaal ook...

Gerrit Hiemstra staat bijna glunderend de weermodellen van volgende week uit te leggen. Er is een enorme onzekerheidsfactor, maar er moet en zal even gemeld worden dat het wel eens kouder zou kunnen worden. Er werd zelfs bij gezegd hoe mooi dat wel niet is.

Rot op met je schijtkou. :{

TS zit niet te wachten op het krabben van autoruiten, ook niet op glijpartijen op besneeuwde wegen, ook niet op panisch weggedrag van mede-weggebruikers en al helemaal niet op de extra reistijd die dat oplevert.

Klacht: weerberichten die aansturen op meer kou, weermannen die doen aan wensdenken om zo de moed erin te houden.

Vervolgklacht: KLB / Ondertoon in weerberichten (hopen op kou)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2013 13:39:21 ]
  donderdag 17 januari 2013 @ 11:18:29 #2
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_121672740
Winter, sneeuw en kou _O_

Verder zie je dit verschijnsel toch ook in de zomer? Hoort er gewoon bij.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_121672751
IT GIET OAN!!!!!!!
Mijn nieuwe ondertitel
pi_121672817
:')

Als ze dit 's zomers zouden doen, dan loop je te juichen.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_121672829
Men is er positief over omdat dit de doorstart kan betekenen van de Elfstedentocht.
pi_121672862
Wat een gemierenneuk zeg :')
pi_121672890
gewoon wegblijven uit WKN dus :P
pi_121673041
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:20 schreef bas-beest het volgende:
:')

Als ze dit 's zomers zouden doen, dan loop je te juichen.
Ze doen dit 's zomers veel minder, want hoewel veel mensen houden van mooi, warm weer, is het niet een winstpunt als het in plaats van 30 graden ineens 40 graden wordt. Maar in de winter wordt het wél als winst gezien wanneer er in plaats van lichte vorst ineens strenge vorst komt.

Het kan allemaal veel minder vooringenomen en stukken zakelijker. Wat mensen van het weer vinden, kunnen ze zelf wel bepalen.
pi_121673063
Wat betreft de tekst op Teletekst, het is heel gebruikelijk extreme omstandigheden duidelijker te melden dan minder extreme omstandigheden.
Wat betreft de weerman, tja, weermannen hebben nou eenmaal iets met het weer, en vinden de extreme weersomstandigheden vaak leuk. Of dat nu sneeuw/ijs of +30 graden is.
pi_121673096
quote:
15s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:27 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ze doen dit 's zomers veel minder, want hoewel veel mensen houden van mooi, warm weer, is het niet een winstpunt als het in plaats van 30 graden ineens 40 graden wordt. Maar in de winter wordt het wél als winst gezien wanneer er in plaats van lichte vorst ineens strenge vorst komt.

Het kan allemaal veel minder vooringenomen en stukken zakelijker. Wat mensen van het weer vinden, kunnen ze zelf wel bepalen.
In de zomer staan ze daar ook met een breede smile als er een hittegolf aan zit te komen.
  donderdag 17 januari 2013 @ 11:33:21 #11
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_121673224
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:18 schreef Frank_Drebin het volgende:
In de zomer zie ik eigenlijk vrij weinig strenge vorst.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  donderdag 17 januari 2013 @ 11:35:12 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121673274
Terechte klacht! Meteorologen die steeds meer blaten over steeds minder (ik wil gewoon de verwachting voor morgen, en de kans dat het klopt, niet meer), en daarna doen alsof zijzelf records breken...
censuur :O
pi_121673281
quote:
9s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:33 schreef mstx het volgende:

[..]

waar is jouw UI van?
pi_121673571
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:35 schreef mega-worstje het volgende:

[..]

waar is jouw UI van?
Van een meisje die in de tiet van een ander meisje bijt gok ik.
pi_121673623
quote:
16s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:43 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

|:( |:( |:(
  donderdag 17 januari 2013 @ 11:45:20 #16
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_121673634
quote:
9s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:33 schreef mstx het volgende:

[..]

Zomer natuurlijk met warm weer ipv strenge vorst. Lijkt me nogal logisch.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  donderdag 17 januari 2013 @ 11:45:44 #17
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_121673652
quote:
16s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:43 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Wat hij zegt
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_121673673
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:45 schreef mstx het volgende:

[..]

Wat hij zegt
maar waar kan ik het vinden
  donderdag 17 januari 2013 @ 11:46:19 #19
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_121673674
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:45 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Zomer natuurlijk met warm weer ipv strenge vorst. Lijkt me nogal logisch.
OOOOOOOOOOOOooooooooo, zeg dat dan.
👾
  donderdag 17 januari 2013 @ 11:47:04 #20
362982 Jachtgeweer
Le toutre de droef.
pi_121673698
die weerman van de NOS, onze eigen Nederlandse Rick Astley _O_
Vrouwen moet je behandelen als een jachtgeweer, voorover knikken en helemaal vol laden.
Mannen rijpen als wijn en vrouwen verzuren als melk.
"I am not a puppet. I was not made by the West to go to the West or to any other country." - Bashar al-Assad
pi_121673747
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:46 schreef mega-worstje het volgende:

[..]

maar waar kan ik het vinden
Hier
pi_121673794
quote:
Hi-la-risch
pi_121677297
En ze gaan er gewoon mee door. Lees dit artikel op nu.nl:

quote:
'Kans op Elfstedentocht heel groot'
AMSTERDAM - Als de huidige weersverwachting uitkomt is de kans dat de Elfstedentocht nog in januari door kan gaan erg groot. Dat melden weeronline.nl en weerplaza.nl donderdag.

Volgens weeronline is de kans op een Elfstedentocht sinds 1997 niet zo groot geweest als nu. Na volgende week woensdag is er tot 80 procent kans op aanhoudend winterweer. Een woordvoerder wijst erop dat de route volledig sneeuwvrij is.

"Vorig jaar februari was de kans op een Elfstedentocht een stuk kleiner omdat er toen sneeuw op het ijs lag. Daardoor groeide het ijs niet aan."

Sneeuwval
Wel kan er over enkele dagen alsnog sneeuw vallen. "Maar het ijs is dan waarschijnlijk dik genoeg om de sneeuw er af te vegen." Toch verwacht de woordvoerder niet dat de rayonhoofden in Friesland deze week al bij elkaar komen. "Als ze dat doen, gebeurt dat volgende week pas. Op sommige plekken is het ijs nu nog geen centimeter dik.

Weerplaza wijst erop dat de kans op sneeuwval in het noorden voorlopig niet al te groot is. "Een enkel vlokje, misschien een keer 1 of 2 centimeter. Dat is dus goed nieuws."

20 centimeter
Het ijsgroeimodel van de website laat zien dat de ijsdikte voor het water dat 1 meter diep is en niet stroomt kan aangroeien van 5 centimeter nu naar 16 centimeter volgende week woensdag. "16 centimeter is de kritische grens. In de dagen daarna wordt het ijs nog dikker." Op maandag 28 januari kan het ijs tussen de 15 en 24 centimeter dik zijn.

Beide weersites stellen dat de kans op een tocht dus groot is, maar het wel slechts een verwachting blijft. "Een weersverwachting voor meer dan vijf dagen vooruit is zeer onzeker", aldus weerplaza.nl.

Ook het KNMI verwacht dat de temperatuur in ieder geval tot en met woensdag onder het vriespunt blijft. Volgens MeteoConsult kan er volgende week in elk geval geen Elfstedentocht komen. Mocht de vorst aanhouden, dan op zijn vroegst de week erna, eind januari of begin februari.

Vereniging
De Vereniging de Friesche Elfsteden reageerde donderdagochtend redelijk nuchter op het nieuws dat de weersomstandigheden voor een Elfstedentocht zeer gunstig zijn. De vereniging wil daar op geen manier op vooruitlopen.

''Het is aan de natuur of er een Elfstedentocht komt. We moeten eerst afwachten of het blijft vriezen en of het hard genoeg gaat vriezen. Over een datum doen we geen enkele uitspraak.'' Dat zei woordvoerder Immie Jonkman van de vereniging.

Natuurijs
De eerste gewone toertocht op natuurijs, waarvoor tien centimeter ijs nodig is, kan waarschijnlijk na het weekeinde in het noorden van het land worden verreden. Op een aantal plaatsen zal dan zeven tot tien centimeter ijs liggen.

De afgelopen nacht vroor het bijna 11 graden aan de westkust. In het noorden en zuiden werd het -5. Dinsdagnacht werd in het Gelderse Herwijnen nog 18 graden vorst gemeten.

De komende nachten vriest het matig tot streng, waarbij het kwik daalt tot -10. Aan de kust kan het donderdag lokaal sneeuwen. Vrijdag trekt een oostenwind aan, waardoor het aanvoelt alsof het tussen de -8 en -12 is. In het weekeinde neemt de kans op sneeuw toe.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)ocht-heel-groot.html

Gelezen? Nu nog een keer lezen, maar dan kritisch:

• Op sommige plekken is de ijsdikte minder dan 1 centimeter
• Er kan sneeuw vallen, maar "het ijs is dan dik genoeg om de sneeuw eraf te vegen". Ook als dat ijs zo dun is als hierboven genoemd?
• Bij ijsrgroei wordt gesproken over water dat een meter diep is. Dat geldt vast niet voor het totale traject.
• Het ijs kan in die gevallen 11 centimeter aangroeien. Op plekken waar het nu nog geen centimeter dik is, komen we dus tot hooguit 12 centimeter.
• Beide weersites noemen de kans op een Elfstedentocht "groot", maar benadrukken dat verwachtingen voor meer dan vijf dagen vooruit "zeer onzeker" zijn. Hoe erg kun je jezelf tegenspreken in één zin?
• Er worden uitspraken gedaan over de ijsgroei volgende week woensdag (meer dan 5 dagen) en zelfs de maandag erop. Die kunnen we dus met een flinke korrel zout nemen.
• Het KNMI verwacht dat de temperatuur in elk geval tot en met woensdag onder het vriespunt blijft. Ook dit is weer een voorspelling die de vijf dagen overschrijdt en die dus "zeer onzeker" is.
• De nu volgende zin is op zichzelf al een pareltje:

quote:
De eerste gewone toertocht op natuurijs, waarvoor tien centimeter ijs nodig is, kan waarschijnlijk na het weekeinde in het noorden van het land worden verreden. Op een aantal plaatsen zal dan zeven tot tien centimeter ijs liggen.
8)7 Je hebt dus 10 centimeter nodig. Op een aantal plaatsen zal 7 tot 10 centimeter liggen. Dat is dus te weinig en de zin suggereert dat op andere plaatsen nog minder ijs zal liggen. Hoe kun je dan stellig beweren dat die natuurtocht verreden kan worden?

We zijn er nog niet:
• Aan de kust vroor het 11 graden, in het noorden slechts 5 graden. In het noorden vriest het kennelijk dus minder hard, dus kun je je ook afvragen of de genoemde ijsgroei wel haalbaar is.

Nuchtere mensen zetten boven zo'n artikel niet de kop "Kans op Elfstedentocht heel groot", maar concluderen: "Elfstedentocht nog niet in zicht".

NB: Het gaat er niet om dat ik mensen hun Elfstedentocht misgun, ik erger me aan de manier waarop er naartoe wordt geschreven en gepraat, door de suggestie te wekken dat het heel koud wordt en dat er veel ijsvorming zal zijn, terwijl dat allemaal nog hoogst onzeker is.

Zou je objectief zijn, dan begin je niet eens over een Elfstedentocht te praten (zeker niet termen van kansen) voordat de ijsdikte langs het hele traject minstens 10 centimeter is. Pas als daarvan sprake is en de weersvoorspellingen voor hooguit 5 dagen zijn eenduidig, dan kun je over een "grote kans" gaan spreken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2013 13:37:14 ]
  donderdag 17 januari 2013 @ 13:51:43 #24
394140 Luxuriate
Indulge oneself
pi_121677907
Goed topic, werk van gemaakt. Terecht wel, viel mij ook al op dat ze bij het rtl weerbericht op tv continu moeten vermelden dat er in het land al voorzichtig aan de Elfstedentocht gedacht wordt en dergelijke. Dat soort treurige vermeldingen zit ik ook niet echt op te wachten.
  donderdag 17 januari 2013 @ 14:16:43 #25
126522 Samsonneke
Moaaah Gertjuh!!! :')
pi_121678743
Die tocht komt er niet. Voor volgende week worden al temperaturen van boven het vriespunt voorspeld.
De vliegende flipperkast wist ternauwernood te ontsnappen aan de vlijmscherpe wieken der ventilatoren.
pi_121678992
Zie die Friese vuurtoren glunderen bij die vooruitzichten. :')
pi_121679834
Ik heb eens even goed gekeken, maar die ondertoon waar je het over hebt vind ik echt niet terug hoor :{

Je hebt waarschijnlijk gewoon wat te zeiken nodig.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_121692021
Terechte klacht. Die onzin heeft lang genoeg geduurd, tijd voor de lente.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
  donderdag 17 januari 2013 @ 19:53:20 #29
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_121692116
Zo komt het op mij niet over.
Desalniettemin mag de kou van mij wel weer verdwijnen...
How can I make this topic about me?
pi_121704829
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 14:48 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb eens even goed gekeken, maar die ondertoon waar je het over hebt vind ik echt niet terug hoor :{

Yesterday I dared to struggle, today I dare to win.
pi_121753514
Nog even doorzeiken hierover:

We zijn nog niet eens twee dagen verder en het beeld is al veranderd:

De vorst is 's nachts al minder streng. Overdag vriest het niet of nauwelijks. De sneeuw, die eerst nog als "mogelijkheid" werd gezien, wordt nu redelijk stellig aangekondigd. En vanaf donderdag zet de dooi in.

Natuurlijk kan dit beeld ook weer veranderen, maar dit nieuwste weerbericht toont eens te meer aan hoe absurd koppen als "Grote kans op Elfstedentocht" zijn.
pi_121753533
Wat is verdomme het probleem nou? :{
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_121753565
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 04:14 schreef BlackLining het volgende:
Wat is verdomme het probleem nou? :{
Er wordt in weer- en nieuwsberichten aangestuurd op kou, terwijl daar objectief gezien helemaal geen reden voor is.

Er wordt een beeld geschetst alsof het blijft vriezen (dat het ijs dan groeit, dat er een Elfstedentocht komt, etc) terwijl ze het weer nog niet eens 5 dagen vooruit kunnen voorspellen.

Er wordt al volop geluld over een Elfstedentocht terwijl de ijsdikte op sommige plekken maar 1 centimeter is.
pi_121753595
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 04:18 schreef Boldface het volgende:

[..]

Er wordt in weer- en nieuwsberichten aangestuurd op kou, terwijl daar objectief gezien helemaal geen reden voor is.

Er wordt een beeld geschetst alsof het blijft vriezen (dat het ijs dan groeit, dat er een Elfstedentocht komt, etc) terwijl ze het weer nog niet eens 5 dagen vooruit kunnen voorspellen.

Er wordt al volop geluld over een Elfstedentocht terwijl de ijsdikte op sommige plekken maar 1 centimeter is.
Met andere woorden; 'ik ontken de weersvoorspelling'?
pi_121753608
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 04:23 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Met andere woorden; 'ik ontken de weersvoorspelling'?
Nee. 'Ik trek niet allerlei voorbarige conclusies uit de weersvoorspellingen' en 'ik vermijd irrelevante modellen die het weer over 7-8 dagen voorspellen' en 'ik speculeer niet over een Elfstedentocht voordat er overal minstens 9-10 centimeter ijs ligt'
pi_121753613
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 04:25 schreef Boldface het volgende:

[..]

Nee. 'Ik trek niet allerlei voorbarige conclusies uit de weersvoorspellingen' en 'ik vermijd irrelevante modellen die het weer over 7-8 dagen voorspellen' en 'ik speculeer niet over een Elfstedentocht voordat er overal minstens 9-10 centimeter ijs ligt'
Met andere woorden; 'ik ontken de weersvoorspellingen die voor mij niet goed uitkomen'?
pi_121753620
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 04:26 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Met andere woorden; 'ik ontken de weersvoorspellingen die voor mij niet goed uitkomen'?
Nee. 'Ik trek alleen conclusies uit weersvoorspellingen die werkelijk te trekken zijn'
pi_121753658
Het vriest toch, of niet dan. Ga eens naar buiten en check een thermometer? Je zult iets zien tussen de -2 en -5 afhankelijk van waar je zit. En dan ga je alsnog moeilijk lopen doen als iemand de conclusie trekt dat het vriest? En als een weermodel aangeeft dat het wel eens zou kunnen blijven vriezen ontken je dat ook want, geen idee eigenlijk?

Gezien de dag en het tijdstip ga ik er maar vanuit dat je flink gedronken hebt, anders kan ik geen verklaring verzinnen hiervoor. :{
pi_121761560
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 04:45 schreef BlackLining het volgende:
Het vriest toch, of niet dan. Ga eens naar buiten en check een thermometer? Je zult iets zien tussen de -2 en -5 afhankelijk van waar je zit. En dan ga je alsnog moeilijk lopen doen als iemand de conclusie trekt dat het vriest? En als een weermodel aangeeft dat het wel eens zou kunnen blijven vriezen ontken je dat ook want, geen idee eigenlijk?

Gezien de dag en het tijdstip ga ik er maar vanuit dat je flink gedronken hebt, anders kan ik geen verklaring verzinnen hiervoor. :{
Ik was zo nuchter als wat toen ik dit schreef. En ook toen ik dit topic opende, trouwens. Het gaat mij er niet om dat ze zeggen dat het volgens het weermodel kan blijven vriezen, maar dat het net zo goed weer kan gaan dooien volgens die modellen.. Zie OP. Ze doen net alsof het een soort feit is dat de vorst zal aanhouden en het gemekker over een Elfstedentocht, ijsdiktes, etc. begint alweer volop.

En wat komt er nu eigenlijk van terecht:

De voorspelling die ik vannacht plaatste, is nog geen halve dag later ook alweer bijgesteld:

Na morgen dus overdag dooi.

Voorlopige conslusies van dit topic:
- Het weer 3 dagen vooruit voorspellen is al lastig
- Bek houden over Elfstedentocht voordat overal 10 centimeter ijs ligt
pi_121761982
*O* dooi *O*
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_121770750
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:13 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik was zo nuchter als wat toen ik dit schreef. En ook toen ik dit topic opende, trouwens. Het gaat mij er niet om dat ze zeggen dat het volgens het weermodel kan blijven vriezen, maar dat het net zo goed weer kan gaan dooien volgens die modellen.. Zie OP. Ze doen net alsof het een soort feit is dat de vorst zal aanhouden en het gemekker over een Elfstedentocht, ijsdiktes, etc. begint alweer volop.

En wat komt er nu eigenlijk van terecht:

De voorspelling die ik vannacht plaatste, is nog geen halve dag later ook alweer bijgesteld:

[ afbeelding ]

Na morgen dus overdag dooi.

Voorlopige conslusies van dit topic:
- Het weer 3 dagen vooruit voorspellen is al lastig
- Bek houden over Elfstedentocht voordat overal 10 centimeter ijs ligt
En die voorspelling die dooi voorspelt bejubel je dan weer?

En de verwachting van het KNMI die nu weer inzet op dalende temperaturen is zeker ongeloofwaardig of pretentieus?
  zaterdag 19 januari 2013 @ 18:54:58 #42
338880 haan33
Studerende Boy
pi_121770978
Stop godverdomme met in elke facking zin aanhalingstekens te gebruiken :')
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
pi_121771060
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 14:48 schreef BlackLining het volgende:

Ik wel. Een weerman hoeft me niet te vertellen dat het bij -5 graden en een waterig zonnetje "prachtig winterweer" is. Dat maak ik zelf wel uit namelijk.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 18:57:26 #44
351780 Piye
King of Kush
pi_121771080
Ach in de zomer hopen ze ook altijd op meer warmte.

Maar verder mogen ze wel oprotten met dat elfstedengezeik. Volgens mij is de laatste Nederlander die een neuk geeft om de elfstedentocht allang dood.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 18:58:48 #45
338880 haan33
Studerende Boy
pi_121771132
Sowieso die kneuzen in friesland die zichzelf 'rayonhoofden' noemen :'). Schiet jezelf voor je kop asjeblieft
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
  zaterdag 19 januari 2013 @ 19:01:02 #46
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_121771230
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:18 schreef Frank_Drebin het volgende:

Winter, sneeuw en kou zie je helemaal niet in de zomer.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_121771312
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:57 schreef loeki_de_leeuw het volgende:

[..]

Ik wel. Een weerman hoeft me niet te vertellen dat het bij -5 graden en een waterig zonnetje "prachtig winterweer" is. Dat maak ik zelf wel uit namelijk.
;(

Dan negeer je dat en dan ga je zelf bepalen wat je er van vindt. Dat is immers wel subjectief. Van mij hoeft het echt niet zo te zijn dat we gewoon een lijst met nummertjes krijgen. Misschien is het iets te veel verwarring voor je allemaal, maar dat is dan toch echt jouw probleem.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 19:04:04 #48
351780 Piye
King of Kush
pi_121771335
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:57 schreef loeki_de_leeuw het volgende:

[..]

Mee eens, als het 25 graden is in de winter is het voor mij pas prachtig winterweer.
pi_121771583
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 19:03 schreef BlackLining het volgende:

[..]

;(

Dan negeer je dat en dan ga je zelf bepalen wat je er van vindt. Dat is immers wel subjectief. Van mij hoeft het echt niet zo te zijn dat we gewoon een lijst met nummertjes krijgen. Misschien is het iets te veel verwarring voor je allemaal, maar dat is dan toch echt jouw probleem.
beetje teveel naar Dr. Phil gekeken, met je amateurpsychologie?
pi_121772861
sowieso schijnheilige figuren daar bij het KNMI. Nooit een woord over hoe mensen het weer manipuleren met chemtrails en HAARP en shit.. Kutfiguren.
pi_121773064
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 19:10 schreef loeki_de_leeuw het volgende:

[..]

beetje teveel naar Dr. Phil gekeken, met je amateurpsychologie?
Wat is daar psychologisch aan?
pi_121773089
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:48 schreef BlackLining het volgende:

[..]

En die voorspelling die dooi voorspelt bejubel je dan weer?

En de verwachting van het KNMI die nu weer inzet op dalende temperaturen is zeker ongeloofwaardig of pretentieus?
Ik bejubel niks. Ik stel vast dat de weerswachtingen razendsnel veranderen en dat je niks met grote stelligheid kunt zeggen. Dat het KNMI weer net wat anders voorspelt dan de verwachting die NOS Teletekst hanteert, is niet zo gek relevant.

Het gaat er mij niet om of de temperatuur uiteindelijk stijgt of daalt, het gaat er mij om dat er net wordt gedaan alsof de temperaturen zonder meer zullen dalen, of laag zullen blijven, terwijl dat allemaal hoogst onzeker is.
pi_121773104
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:54 schreef haan33 het volgende:
Stop godverdomme met in elke facking zin aanhalingstekens te gebruiken :')
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:58 schreef haan33 het volgende:
Sowieso die kneuzen in friesland die zichzelf 'rayonhoofden' noemen :'). Schiet jezelf voor je kop asjeblieft
Met de verkeerde poot uit je hok gestapt vandaag?
pi_121773107
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 19:53 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik bejubel niks. Ik stel vast dat de weerswachtingen razendsnel veranderen en dat je niks met grote stelligheid kunt zeggen. Dat het KNMI weer net wat anders voorspelt dan de verwachting die NOS Teletekst hanteert, is niet zo gek relevant.

Het gaat er mij niet om of de temperatuur uiteindelijk stijgt of daalt, het gaat er mij om dat er net wordt gedaan alsof de temperaturen zonder meer zullen dalen, of laag zullen blijven, terwijl dat allemaal hoogst onzeker is.
Ik proef in jouw posts anders een sterke ondertoon dat het hopen is op warmer weer.
pi_121773798
In de zomer is het andersom. Zie ik die presentator weer glunderen als die met een weersverwachting komt met alleen maar 20 graden celcius :') :r
pi_121795197
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 19:53 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik proef in jouw posts anders een sterke ondertoon dat het hopen is op warmer weer.
Zo onderhand bijna wel ja, puur vanwege de irritatiefactor. Wat mij betreft mag het keihard gaan vriezen en komt er een Elfstedentocht. Het ging en gaat er mij om dat weerberichten neutraal zijn en niet op kou aanpraten.

Want dat blijven ze doodleuk doen. Vandaag ook weer:

Hoezo temperaturen "rond het vriespunt" ? Het gaat dooien; het wordt 2 graden boven nul. Als -2 wordt aangeduid als "lichte vorst" dan is +2 "lichte dooi" en dus niet "rond het vriespunt.
  zondag 20 januari 2013 @ 14:50:47 #57
324315 Thanatos45
Eckte zolderkamerautist
pi_121799636
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:21 schreef o.us2.0 het volgende:
Men is er positief over omdat dit de doorstart kan betekenen van de Elfstedentocht.
Flikker op met die kou, sneeuw en elfstedentocht. Volledig uit de hand gelopen Nederlandse volkshobby, dat schaatsen.
pi_121799839
Nederland heeft maar 1 klimaat, het regend altijd en het is koud. Hou het hier maar gewoon bij.
  zondag 20 januari 2013 @ 16:37:54 #59
351780 Piye
King of Kush
pi_121806225
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:55 schreef Hangwang het volgende:
Nederland heeft maar 1 klimaat, het regend altijd en het is koud. Hou het hier maar gewoon bij.
Het zou wat zijn als Nederland met haar 40.000 km oppervlakte meerdere klimaten zou hebben.
pi_121806268
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:50 schreef Thanatos45 het volgende:

[..]

Flikker op met die kou, sneeuw en elfstedentocht. Volledig uit de hand gelopen Nederlandse volkshobby, dat schaatsen.
Misgunners :r
pi_121926710
Ik weet het, ik ben een enorme zeikstraal, ik moet niet steeds dit topic omhoog schoppen, ik ben een zolderkamerautist zonder leven, etc...

Maar toch...

Wie heeft eigenlijk het woord "dooiaanval" bedacht? Als het 's winters +5 graden is en het wordt kouder, spreken we dan ook van een "vorstaanval"? En als het in de herfst na wekenlange droogte gaat regenen, noemen we dat dan een "regenaanval" ?

Dooiaanval is echt zo'n vooringenomen woord dat precies past bij de mentaliteit die ik in dit topic heb aangestipt. De gedachte dat koud winterweer mooi en/of wenselijk is. Als het dooit, komt er een einde aan die situatie, dus dat wordt dan een "aanval" genoemd. Alsof er kwade opzet achter zit....

Waarom niet gewoon schrijven: "vanaf zondag gaat het dooien"... ?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2013 10:14:18 ]
  woensdag 23 januari 2013 @ 10:36:37 #62
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_121927320
De winter moet gewoon keihard sterven aan de dood :r
En dan die Helga van Leur die de hele tijd met een bedroefde kop komt vertellen dat het gaat dooien.. Goor vuil kutwijf!
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_121933499
Je zou denken dat het een keer ophoudt, maar nee... het gaat gewoon doodleuk verder. Opnieuw een artikel met allerlei voorbarige aannames en tegenstrijdigheden:

quote:
Mogelijk langste koudegolf in Nederland sinds 1963
Nederland lijkt de komende dagen te maken te krijgen met een koudegolf. Dat meldt MeteoConsult dinsdag. Mogelijk wordt de koudegolf de langste in een halve eeuw tijd.

Een koudegolf is een periode van minimaal 5 aaneengesloten dagen in De Bilt met temperaturen onder 0, waarvan in ieder geval 3 dagen met een minimumtemperatuur van -10 graden.

In Nederland vriest het nu ruim een week. Een koudegolf bleef vorige week door bewolking uit. De komende dagen lijkt het alsnog op te klaren. Tijdens die opklaringen kan het 10 tot 15 graden gaan vriezen, zo verwacht MeteoConsult.

Langste sinds 1963
In De Bilt, dat als meetstation wordt aangehouden, vriest het nu al onophoudelijk sinds vorige week maandag. Als die koude aanhoudt tot en met zaterdag dan kent Nederland de langste koudegolf sinds de winter van 1963.

'63 was het jaar van de zwaarste Elfstedentocht ooit. De kans op een Tocht der Tochten is dit jaar, ondanks de vrieskou, zeer klein. Daarvoor zijn de overige weeromstandigheden te ongunstig.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/91(...)and-sinds-1963.dhtml

Ook dit is weer zo'n artikel waarin bepaalde suggesties worden gewekt. Er wordt verwezen naar de barre winter van 1963; de winter die natuurlijk bij iedereen bekend is van de Elfstedentocht, etc.

Maar wat blijkt? De koudegolf van die winter bevindt zich helemaal niet in de top-3 van de afgelopen eeuw. Die bestaat namelijk uit de jaren 1942, 1956 en 1929.
Het staat hier te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koudegolf

Als maatstaf voor een winter kun je ook het koudegetal hanteren.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koudegetal

Die lijst (sinds 1901) wordt door 1963 aangevoerd. De winters van 1985, 1986 en 1997 (meest recente Elfstedentochten) staan tussen plaats 8 en 16 op de lijst. De afgelopen drie winters staan tussen de plaatsen 31 en 39. Zie de volledige ranglijst: http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html

En de horrorwinter van 2013? Die heeft tot nu toe pas 40,1 koudepunten verzameld. Dat is nét voorbij de grens om een winter nog als 'zacht' aan te merken. Deze winter valt nu in de categorie 'normaal'.

Verder spreekt het artikel zichzelf tegen; dat is nog het meest opvallende. De tekst meldt dat een koudegolf vorige week uitbleef. De nieuwste koudegolf moet kennelijk nog beginnen (zie intro). Een koudegolf duurt per definitie minimaal 5 dagen. Dus stel dat we dinsdag zijn begonnen en het vriest door, dan kan er zaterdag inderdaad sprake zijn van een koudegolf.

Maar de kortst denkbare koudegolf (5 dagen) zou dan meteen de langste sinds 1963 zijn? Je kunt op je klompen aanvoelen dat dit niet klopt.

Eén klik naar de KNMI-site bevestigt dat meteen:

quote:
De koudegolf van de winter van 2012 was de 33e sinds 1901 en de eerste in vijftien jaar. De vorige, die twaalf dagen duurde en een Elfstedentocht mogelijk maakte, beleefde ons land begin 1997. De koudegolf van 30 januari tot en met 8 februari 2012 duurde tien dagen...
Bron: http://www.knmi.nl/cms/content/104789/koudegolf_winter_2012

Hoe zit het nu met die 'koudegolf' van 2013? In de tekst staat letterlijk: Een koudegolf bleef vorige week door bewolking uit. Kortom: er is vorige week geen aangesloten periode van 5 dagen geweest die aan de criteria voldeed.

Verderop wordt doodleuk gemeld dat het in De Bildt al sinds vorige week maandag vriest. Maar dat is niet de graadmeter voor een koudegolf. Die koudegolf moet immers nog beginnen, zo lezen we in de intro van de tekst.

Opnieuw is dit artikel een voorbeeld van hoe mensen een "strenge, koude winter" wordt aangepraat, terwijl er objectief gezien niks bijzonders of extreems aan de hand is. Het genoemde koudegetal onderstreept dat nog eens. Deze winter ligt vooralsnog op koers om heel normaal te zijn. Sterker nog: als de "dooiaanval" zondag doorzet, komt deze winter zelfs aan de zachte kant uit.
pi_122018155
Nog een toetje dan... de nieuwste weersvoorspelling op Teletekst:

Ze presteren het werkelijk om over de laatste vorstdag te spreken in meervoud: zaterdag voorlopig de laatste ijsdagen.

Verder wordt de dooi, die overduidelijk aanstaande is, nog steeds als een "aanval" getypeerd. Het is zo klaar als een klontje: het gaat na zondag in rap tempo dooien; en flink ook.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 07:18:07 #65
366965 Black-beauty-babe
Kus voor iedereen!
pi_122018370
Kon je maar in de sneeuw spelen en op dichtgevroren meertjes schaatsen midden in de zomer of niet TS?
^O^
pi_122018437
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:50 schreef Thanatos45 het volgende:

[..]

Tsja, het is wel dat men van de media in hun handen lopen te wrijven als de Elfstedenstocht weer georganiseerd kan worden na zoveel jaar.

Maar, zoals gewoonlijk, boeit dit allemaal mij geen flikker. Zie liever temperaturen van 20+ graden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 25-01-2013 07:32:26 ]
pi_122022408
Ура для россии
  vrijdag 25 januari 2013 @ 11:34:58 #68
351780 Piye
King of Kush
pi_122023609
Het gaat bijna dooien. *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')