Ben nog nooit ontslagen, maar ben wel bij een werkgever "weggepest" en denk dat als ik zelf geen ontslag had genomen dat ik wel ontslagen zou worden.
Dit is al een aantal jaar geleden gebeurd.
Ik werkte met veel plezier bij het bedrijf, maar toen werd een andere filiaalmanager aangesteld en dat was meteen het begin van alle ellende.
Eerst was ik alleen toeschouwer van de zijlijn en zag hoe de filiaalmanager mijn collega's belachelijk maakte.
Hij intimideerde mensen die er al jaren werkte en dreigde continu met ontslag en kon vanuit het niets opeens uitvallen en dan bedoel ik echt schreeuwen, terwijl hij overkwam alsof hij je elk moment kon aanvallen.
Het toppunt was toch wel dat hij een meisje, die al gevoelig was over haar gewicht, uitmaakte voor vet varken/zwijn waar een hoop collega's bij waren.
Het meisje moest echt haar tranen bedwingen en zo ging hij tekeer tegen een hoop collega's en inmiddels waren er al een hoop weggepest of simpelweg het contract niet verlengd.
Tot die tijd was ik nog buiten schot gebleven, maar natuurlijk kon het niet uitblijven dat ik aan de beurt zou komen.
Het begon toen één product op de verkeerde plaats stond, waarschijnlijk gedaan door een klant en dat had ik niet gezien.
Dat was de eerste keer dat hij tegen me uitviel, wat ik wel niet dacht, terwijl ik op een rustige manier vertelde dat ik het niet gezien had.
Vervolgens werden er op dagelijkse basis vervelende opmerkingen gemaakt en gedreigd met ontslag, terwijl ik gewoon goed mijn werk deed(volgens mijn supervisor).
Maar hij vreesde ook voor zijn baan, dus hij durfde mij niet in bescherming te nemen in het bijzijn van de filiaalmanager.
Ook kwam de filiaalmanager regelmatig 5 minuten voor het einde van mijn werkdag naar me toe en soms zelfs als ik al klaar was met allerlei klusjes die ik nog moest doen, terwijl dat de taak was van diegene die na mij moest werken.
Vaak ging hij daarna meteen weg, dus waren mijn collega's zo vriendelijk om die taken te doen.
Een keer had ik er per ongeluk wat rommel laten liggen en kwam de filiaalmanager naar me toe of ik dat wilde opruimen.
Ik zei luid en duidelijk ja, maar schijnbaar verstond hij nee of was hij op ruzie uit en viel vervolgens meteen tegen me uit in het bijzijn van de klanten.
Klanten kwamen overigens naderhand meteen naar me toe om te vragen of er iets mis was met hem, want hij was echt buiten zinnen.
Geen goede reclame voor je bedrijf.
Maar diegene die de druppel deed overlopen was niet de filiaalmanager, maar de assistent filiaalmanager.
Ik had op een gegeven moment pauze, dus had ik eten gekocht en ging vervolgens richting de kantine.
Toen kwam mijn supervisor terug of ik hem kon meehelpen en daarna verder mijn pauze kon houden, want het bleek iets meer werk te zijn als verwacht.
Nadat die werkzaamheden erop zaten ben ik vervolgens teruggegaan naar de kantine en heb mijn eten opgegeten en het bonnetje had ik al voor de onderbreking per ongeluk weggegooid.
Toen kwam de assistent filiaalmanager binnen en zei dat ik veel te lang pauze had gehouden, maar ik legde uit wat er gebeurd was.
Hij geloofde me niet en wilde vervolgens dat ik mijn bonnetje uit de prullenbak zou vissen, die inmiddels was begraven door een hoop etensresten.
Ik zei dat op mijn bonnetje inderdaad stond dat ik eerder pauze had, maar dat ik tussendoor weer moest werken en daarom later mijn pauze had hervat.
Ik zei dat mijn supervisor dit kon bevestigen en dat hij het bij hem kon navragen, maar hij weigerde dat en eiste dat ik tussen alle etensresten ging zoeken naar mijn bonnetje.
(Die overigens niet bewaard diende te worden)
Ik weigerde om het bonnetje te gaan zoeken, aangezien de tijd toch niet klopte met mijn pauze en dat hij het bij de supervisor kon navragen.
Hij werd opeens heel agressief en dreigend en kwam heel dicht bij me staan en wilde duidelijk fysiek geweld bij me uitlokken om me zo te kunnen ontslaan, maar gelukkig kon ik me inhouden.
Toen had ik er even over nagedacht en heb toen zelf ontslag genomen, want ik was het echt spuugzat.
Inmiddels werkt er bijna niemand meer van het oude team en heerst er in de winkel haast een begrafenis sfeer.