quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:25 schreef Rectum het volgende:
of je kunt gewoon niet autorijden zullen we het daar maar op houden
Zolang het niet glad is voldoen normale banden wat mij betreft prima in de winter. Punt is dat het in Nederland maar een paar dagen per jaar een keer echt glad kan worden op de weg. Er wordt over winterbanden gesproken alsof ze voor 100% veiligheid zorgen, wat natuurlijk niet waar is. Veiligheid begint bij jezelf en anticiperend rijgedrag.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:24 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ik vraag mij altijd af waarom mensen pas winterbanden laten zetten als het echt sneeuwt. Winterbanden zijn niet alleen nuttig voor sneeuw namelijk; daarom zijn ze in Duitsland ook verplicht en daar sneeuwt het ook niet overal in de winter, de hele winter. Winterbanden zijn prima voor elke winterse gelegenheid, ook veel regen en andere gladheid zoals ijzel dus.
Ik vraag mij altijd waarom mensen al winterbanden onder hun auto laten zetten terwijl het nog 10 graden is.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:24 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ik vraag mij altijd af waarom mensen pas winterbanden laten zetten als het echt sneeuwt. Winterbanden zijn niet alleen nuttig voor sneeuw namelijk; daarom zijn ze in Duitsland ook verplicht en daar sneeuwt het ook niet overal in de winter, de hele winter. Winterbanden zijn prima voor elke winterse gelegenheid, ook veel regen en andere gladheid zoals ijzel dus.
Omdat winterbanden totaal nutteloos zijn in Nederlandquote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:24 schreef Frank_Drebin het volgende:
Laatste punt ben ik zeker met je eens, niet op de laatste plaats omdat mensen roekelozer gaan rijden want het heeft zo'n grip. Goed punt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:27 schreef Justinn het volgende:
[..]
Zolang het niet glad is voldoen normale banden wat mij betreft prima in de winter. Punt is dat het in Nederland maar een paar dagen per jaar een keer echt glad kan worden op de weg. Er wordt over winterbanden gesproken alsof ze voor 100% veiligheid zorgen, wat natuurlijk niet waar is. Veiligheid begint bij jezelf en anticiperend rijgedrag.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik vraag mij altijd waarom mensen al winterbanden onder hun auto laten zetten terwijl het nog 10 graden is.
Er valt iets voor te zeggen. Maar in de winter regent het vaker dan in de zomer en we hebben zeker een flink aantal dagen dat het glad is, zeker 's ochtends. Verplichten om winterbanden onder de auto gaat mij persoonlijk ook te ver maar je hebt er zeker profijt van. Je kunt de overweging maken als je er niet het geld voor hebt of wil uitgeven of het wel de moeite echt waar is. Aangezien je met goed rijgedrag ook al een heel eind komt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:29 schreef CapnIzzy het volgende:
[..]
Omdat winterbanden totaal nutteloos zijn in Nederland
Hebben vrienden van jou dit serieus beweert? Of waren het fokkers?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:21 schreef HiddenResponse het volgende:
Had ik nu maar niet naar anderen geluisterd dat winterbanden nog lang niet hoeven en het overbodig is omdat er overal gestrooid wordt. Overal behalve waar ik rijd waarschijnlijk dan.
Klacht: dom geweest en de winterbanden die ik toch heb nog niet laten monteren en nu gevaarlijke situaties.
Zeg dat maar tegen de mensen die in busjes en vrachtwagens rijden. Die rijden echt als gekken.quote:
Precies dat. Mensen met winterbanden denken dat ze onsterfelijk zijn.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:31 schreef Frank_Drebin het volgende:
Er valt iets voor te zeggen. Maar in de winter regent het vaker dan in de zomer en we hebben zeker een flink aantal dagen dat het glad is, zeker 's ochtends. Verplichten om winterbanden onder de auto gaat mij persoonlijk ook te ver maar je hebt er zeker profijt van. Je kunt de overweging maken als je er niet het geld voor hebt of wil uitgeven of het wel de moeite echt waar is. Aangezien je met goed rijgedrag ook al een heel eind komt.
Vrachtwagenchauffeurs rijden over het algemeen 100 x voorzichtiger dan een gemiddeld personenautobestuurderquote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:33 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen de mensen die in busjes en vrachtwagens rijden. Die rijden echt als gekken.
Tja, dit is 1 van de eerste gladde ochtenden deze winter, terwijl een hoop leaserijders al sinds november of oktober op winterbanden rijden. Dan ben je een paar ochtenden per jaar verstandig bezig terwijl je een groot deel van de tijd onverantwoord op winterbanden rijdt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:31 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Laatste punt ben ik zeker met je eens, niet op de laatste plaats omdat mensen roekelozer gaan rijden want het heeft zo'n grip. Goed punt.
[..]
[..]
Er valt iets voor te zeggen. Maar in de winter regent het vaker dan in de zomer en we hebben zeker een flink aantal dagen dat het glad is, zeker 's ochtends. Verplichten om winterbanden onder de auto gaat mij persoonlijk ook te ver maar je hebt er zeker profijt van. Je kunt de overweging maken als je er niet het geld voor hebt of wil uitgeven of het wel de moeite echt waar is. Aangezien je met goed rijgedrag ook al een heel eind komt.
Geen ongelukken gebeurd dus ben rijvaardigquote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:30 schreef LompeHork het volgende:
Ligt niet enkel aan je gewone zomerbandjes. Er is ook nog zoiets als rijvaardigheid, in theorie zijn winterbanden in Nederland nogal onzinnig.
Vanochtend gingen ze gewoon inhalen op de linkerbaan en kleven.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:34 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Vrachtwagenchauffeurs rijden over het algemeen 100 x voorzichtiger dan een gemiddeld personenautobestuurder
Die hebben niet zulke slippartijen gemaakt als jij vanochtend.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:33 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen de mensen die in busjes en vrachtwagens rijden. Die rijden echt als gekken.
Niet het probleem bij anderen neerleggen. Je kan er sowieso vanuit gaan dat andere mensen gekke dingen doen op de weg als het sneeuwt, hou daar dan ook rekening mee tijdens het rijden.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:33 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Nee hoor, er is niet perse sneeuw nodig voor winterbandenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:29 schreef CapnIzzy het volgende:
[..]
Omdat winterbanden totaal nutteloos zijn in Nederland
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:25 schreef Rectum het volgende:
of je kunt gewoon niet autorijden zullen we het daar maar op houden
Daar adviseren ze winterbanden.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:36 schreef Revolution-NL het volgende:
Top voor TS: Neem een rijvaardigheidstraining
Zegt geen reet, misschien zit je maar 1 keer per week op de weg.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:36 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Geen ongelukken gebeurd dus ben rijvaardigWel 2 gezien. Eentje met een bus tegen een auto en een auto tegen een geparkeerde auto.
Doorgaans halen vrachtwagens niet in met dit weer, dat is namelijk godsganse onmogelijk, en kleven, mwah, het is niet sociaal, maar ze kunnen meer zien dan jij.quote:[..]
Vanochtend gingen ze gewoon inhalen op de linkerbaan en kleven.
Ja, je hebt ergens ook wel gelijk hoor. Ik ben een beetje idolaat geworden wat winterbanden betreft gezien de grip maar in wezen slijten ze als gekken, dus hoe verantwoord is het nu eigenlijk? Misschien gaat het ook wel een beetje naar de spaarlamp toe, iets promoten puur om de financiėle voordelen. Om maar even een vergezochte vergelijking erbij te halen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:36 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja, dit is 1 van de eerste gladde ochtenden deze winter, terwijl een hoop leaserijders al sinds november of oktober op winterbanden rijden. Dan ben je een paar ochtenden per jaar verstandig bezig terwijl je een groot deel van de tijd onverantwoord op winterbanden rijdt.
Zeker omdat we nu tot nu toe een zachte tijd hebben gehad slijten die winterbanden harder dan normaal en zijn zomerbanden weer veiliger dan die winterbanden.
Ik rij al weer een jaartje of 25, en verschillende jaren 50k+ km mogen doen, maar zeker tegenwoordig zijn bredere banden meer en meer gebruikelijk. Ik heb het genoegen mogen smaken om in sneeuw te rijden met 225 mm sloffen, en dan is slalommen op een vlakke rechte weg gewoonweg onvermijdelijk. Met 195 mm specifieke winterbandjes, en rechtuit rijden wordt weer de norm.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:30 schreef LompeHork het volgende:
Ligt niet enkel aan je gewone zomerbandjes. Er is ook nog zoiets als rijvaardigheid, in theorie zijn winterbanden in Nederland nogal onzinnig.
Winterbanden slijten toch pas echt als het asfalt boven de 7 graden is?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:38 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ja, je hebt ergens ook wel gelijk hoor. Ik ben een beetje idolaat geworden wat winterbanden betreft gezien de grip maar in wezen slijten ze als gekken, dus hoe verantwoord is het nu eigenlijk? Misschien gaat het ook wel een beetje naar de spaarlamp toe, iets promoten puur om de financiėle voordelen. Om maar even een vergezochte vergelijking erbij te halen.
Maar ja, als stelregel van mijzelf, als je het kan en wil missen ieder jaar is het wel wat.
Ik zeg dan ook niet dat het niet helpt, het is alleen niet hoognodig. Ik heb jaren zonder winterbanden gereden en dat ging prima, kwestie van opletten en corrigeren waar nodig.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:38 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik rij al weer een jaartje of 25, en verschillende jaren 50k+ km mogen doen, maar zeker tegenwoordig zijn bredere banden meer en meer gebruikelijk. Ik heb het genoegen mogen smaken om in sneeuw te rijden met 225 mm sloffen, en dan is slalommen op een vlakke rechte weg gewoonweg onvermijdelijk. Met 195 mm specifieke winterbandjes, en rechtuit rijden wordt weer de norm.
Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw en ijzel zinnig, maar ook bij veel water op de weg zorgen het profiel, en de zachtere samenstelling van de band, voor meer grip.
Precies dit, bij meer km zou ik het wel overwegen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef VMSDKR het volgende:
Winterbanden maken wel degelijk verschil denk ik. Ik heb ze zelf alleen niet omdat ik er gewoon te weinig voor rij, en al helemaal in de winter.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nee hoor, er is niet perse sneeuw nodig voor winterbanden
In winterse omstandigheden maken ze inderdaad verschil. Alleen monteer je die banden over het algemeen al ver voordat die omstandigheden zich aandoen (zeker leaserijders) en tot die tijd rij je minder veilig dan mensen op zomerbanden.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef VMSDKR het volgende:
Winterbanden maken wel degelijk verschil denk ik. Ik heb ze zelf alleen niet omdat ik er gewoon te weinig voor rij, en al helemaal in de winter.
Dit. slotjequote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef lipjes het volgende:
Of gewoon leren rijden.
Rijd ook ngo steeds op zomerbanden, vandaag geen enkele keer weggeslipt.
Slippen heeft niet perse te maken met " kunnen rijden" hequote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef lipjes het volgende:
Of gewoon leren rijden.
Rijd ook ngo steeds op zomerbanden, vandaag geen enkele keer weggeslipt.
Ja, dat dacht ik wel ja. Maar ja, als je naar de temperaturen hebt gekeken deze winter...quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Winterbanden slijten toch pas echt als het asfalt boven de 7 graden is?
Ik kom nu niet eens weg met mijn auto, nu heb ik achteraandrijving en iets te brede bandjesquote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet dat het niet helpt, het is alleen niet hoognodig. Ik heb jaren zonder winterbanden gereden en dat ging prima, kwestie van opletten en corrigeren waar nodig.
Gewoon in z'n tweequote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik kom nu niet eens weg met mijn auto, nu heb ik achteraandrijving en iets te brede bandjes
Ja de grip tijdens winterse omstandigheden is ideaal, maar hoe vaak heb je die omstandigheden nu echt? Natuurlijk hebben we de afgelopen paar jaar relatief gezien veel last van gladheid en sneeuw gehad, maar over het algemeen zijn de omstandigheden hier in NL gunstig genoeg voor zomerbanden. Zolang je bij kou/gladheid maar je snelheid in de gaten houdt en eens wat meer afstand houdt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:38 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ja, je hebt ergens ook wel gelijk hoor. Ik ben een beetje idolaat geworden wat winterbanden betreft gezien de grip maar in wezen slijten ze als gekken, dus hoe verantwoord is het nu eigenlijk? Misschien gaat het ook wel een beetje naar de spaarlamp toe, iets promoten puur om de financiėle voordelen. Om maar even een vergezochte vergelijking erbij te halen.
Maar ja, als stelregel van mijzelf, als je het kan en wil missen ieder jaar is het wel wat.
Winterbanden slijten hard bij warm weer, maar in de wintermaanden komt de buitentemperatuur meestal niet boven de 10 graden uit. Geen probleem dus. Je moet ze gewoon op tijd wisselen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:38 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ja, je hebt ergens ook wel gelijk hoor. Ik ben een beetje idolaat geworden wat winterbanden betreft gezien de grip maar in wezen slijten ze als gekken, dus hoe verantwoord is het nu eigenlijk?
Dit inderdaad, met mijn 17inch 225 kon ik ook 120 rijden op een besneeuwde linkerbaan:9quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet dat het niet helpt, het is alleen niet hoognodig. Ik heb jaren zonder winterbanden gereden en dat ging prima, kwestie van opletten en corrigeren waar nodig.
Zoals ik al een beetje aangaf, het hangt ook van je zomerbanden af. Als je zoals ik op van die hele brede sloffen door het leven gaat (wat 's zomer wel lekker is), dan heb je gewoon situaties waarin rijvaardigheid niet meer voldoende is om je auto onder controle te houden. Zelfs op loopsnelheid is een haakse bocht op vastgereden sneeuw dan niet meer met zekerheid te halen, ik ben een paar keer op de verkeerde weghelft beland.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |