De Nederlandse strijdkrachten hebben daar veel strijd geleverd, aangezien we in een grensprovincie met Pakistan en dat de doorvoerstrook werd voor Jihad strijders kregen "we" de volle mep. Niet enkel de SF zijn daar ingezet, maar zo ongeveer alle legeronderdelen op de cavalerie na. ( de soldaten van de cavalerie gingen wel op uitzending maar niet met tanks ). Op dat na is alles daar ingezet wat we hebben. De gesneuvelden spreken voor zich, als het aankomt op wat we daar gedaan hebben.quote:Op zaterdag 2 november 2013 19:06 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:
[..]
Als je hiermee probeert te zeggen dat alles wat in die documentaire gezegd is niet waar is dan snap ik het niet meer, of je wijkt heel erg af van waar ik het over had.
Uit die documentaire blijkt dus dat ze niet veel deden,(niet werden ingezet waarvoor ze bedoeld zijn),dat is wat ik hier heb herhaald door een reactie te geven op iemand met de informatie die IK ook heb gezien in de docu.
Als alles wat zij gezegd hebben in die docu niet waar is, (dus dat ze stiekem gewoon wel alles en nogwat deden), dan zit ik ernaast ja en moet ik beter mijn huiswerk gaan doen, maar dat weet ik dus niet.
De bron die ik gebruikte was alleen ( in dit geval ) die documentaire, dus ik snap de enorme uitbarsting van hysterie niet..
Er zijn ook wat bronnen waaruit wel blijkt dat onze SF ''echt'' werden ingezet voor de taken waarvoor ze bedoeld zijn in A'stan. ( Wat dus het tegenovergestelde is van in die documentaire ), en ook bronnen dat ze daar misschien nog wel zitten met een man of 50.
IK weet het niet, dus ter herhaling, wat ik getypt heb, daarvan was mijn bron in dit geval de docu van Vik Franke + een artikel wat ik gelezen heb op DDP
Dit is de documentaire van Vik Franke :quote:Op zondag 3 november 2013 01:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
De Nederlandse strijdkrachten hebben daar veel strijd geleverd, aangezien we in een grensprovincie met Pakistan en dat de doorvoerstrook werd voor Jihad strijders kregen "we" de volle mep. Niet enkel de SF zijn daar ingezet, maar zo ongeveer alle legeronderdelen op de cavalerie na. ( de soldaten van de cavalerie gingen wel op uitzending maar niet met tanks ). Op dat na is alles daar ingezet wat we hebben. De gesneuvelden spreken voor zich, als het aankomt op wat we daar gedaan hebben.
Het KCT, en groepen van de Mariniers die ook onder de Nederlandse SF worden gerekend hebben in Afghanistan een speciale taak gekend. Zij gingen voor de hele hoofdmacht uit, en gaven in het begin door middel van air inserts lange afstandsverkenningen, kozen de plek uit waar Nederland zijn basissen wilde hebben ( wat dus uiteindelijk bijvoorbeeld Kamp Holland werd ) en zorgden toen Nederland eenmaal was geïnstalleerd in Uruzgan voor lange afstand verkenning, uitdagen van Taliban, Opzoeken van Taliban, en uiteindelijk het gevecht aangaan met Taliban. Dat is zo uit de klauwen gelopen dat een lid van Task Force 55 "viper" "kapitein Marco Kroon" in zo'n situatie terecht kwam op een specifiek moment dat hij vuursteun op eigen linies moest aanvragen om zich uit de situatie te redden, een moment waar hij de Militaire Willemsorde voor heeft gekregen.
[ afbeelding ]
Jaloezie van het vrije handelen kwam vooral af van andere Buitenlandse Europese SF, als ik het goed mag begrijpen uit de boeken en informatie die ik heb. Bijvoorbeeld de Duitsers waren op enkele punten jaloers. Het KCT heeft veel geopereerd met de Australische SF> en de Canadezen waar vaak vrij werd gehandeld en men niet jaloers hoefde te zijn op de Amerikanen. De kwantiteit was enige punt waar de Amerikanen af en toe in overklassen, maar dat zegt niets over werk en takenpakket.
De KLU, de nederlandse luchtmacht heeft daar vooral haar taken mogen uitvoeren. Met behulp van verkenners werden doelen geïdentificeerd en werden vaak de zwaarste bommen gedropt om haatbaarden naar hun paradijs te sturen.
Ik weet niet exact welke documentaire jij hebt bekeken, maar als de boodschap en informatie die jij daaruit hebt ontvangen moet zo'n docu worden verboden.
Kleine procedurele opmerking: zou je ajb je tekst door een spellingcontrole willen gooien? Het is nu zo vermoeiend om te lezen dat ik er na een regel of vijf maar mee ophoud. Zonde, misschien heb je best wel interessante dingen te zeggen nl.quote:
1. Beetje erg kort door de bocht.quote:Op zondag 3 november 2013 14:49 schreef Pumatje het volgende:
Je twijfelt nog steeds door 1 documentaire.
Ik zou je mening op wat meer informatie baseren.
Nou, ik denk dat de actie van Kapitein Marco Kroon voor zich spreekt.quote:Op zondag 3 november 2013 15:13 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:
[..]
1. Beetje erg kort door de bocht.
2. Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven, alleen alle info die tot een mening kan leiden.
3. Ik ga er nu van uit dat jij dus wel ervan uit gaat dat onze SF zinvol is ingezet in A'stan, MAAR wat zijn jou bronnen of waarom denk jij dat wat jij denkt .
4. Heb je nu de documentaire gezien en het artikel van DDP gelezen.
Het vermoeden dat je al iets met het leger te maken hebt, had ik al. (vanwege die soort van tank-helm):)quote:Op zondag 3 november 2013 15:16 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat de actie van Kapitein Marco Kroon voor zich spreekt.
Daarnaast weet ik van mijn collega's en omgeving denk ik wel wat meer gedetailleerde informatie dan jij. Helaas onbespreekbaar op internet. Misschien een aanrader wat boeken over NL strijdkrachten in Afghanistan te lezen, er zitten pareltjes en monsters tussen. Maar daar worden veel acties en werkzaamheden besproken.
Een tweede argument wat ik wil aanhalen is dat Nederland Leading nation was in Uruzgan. Iedereen die onder het Nederlandse bevel viel had dezelfde rechten en plichten. Dus ook o.aaustraliers. Wij moesten een grensprovincie schoonmaken. Met pers is defensie altijd wat voorzichtig geweest, vooral na Srebrenica waar het helemaal de soep inliep. De Amerikanen en Britten zijn er wat happiger op geweest. Bekijk hun verhalen en conflicten en pas die op ons toe. Per regio zijn er natuurlijk grote verschillen geweest, maar we zaten allemaal in hetzelfde schuitje. Dit wil zeggen dat aan dergelijke acties, vuurgevechten en contactmomenten niet te ontkomen is geweest.
Een derde argument is de Slag bij Chora, die ook voor zichzelf spreekt.
Ik heb je docu nog niet bekeken, ga ik zo doen.
Dat zijn dus beelden uit die uitzending op France2, post #59 van dit topic.quote:Op maandag 4 november 2013 16:25 schreef Cobra4 het volgende:
http://nos.nl/video/56567(...)-strijd-in-mali.html
quote:Op maandag 4 november 2013 16:47 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dat zijn dus beelden uit die uitzending op France2, post #59 van dit topic.
Oké dat is dan allemaal duidelijk, maar je bent niet echt in gegaan op de inhoud van de 9:11 ZULU documentaire, gewoon simpele vraag was, klopt die inhoud volgens jou? Of is het dus allemaal gelogen..quote:Op zondag 3 november 2013 16:32 schreef Pumatje het volgende:
Het verschil in berichtgeving varieert hier al per provincie, krant en sociale omgeving. De kijk op het leger, het verantwoording afleggen naar de bevolking omtrent de missie, en het draagvlak bepalen heel vaak het externe beeld en imago. Alles is gecontroleerd. De Aussies hebben een hele andere betekenisgeving aan beelden uit Afghanistan dan wij, zoals elk ander volk dat heeft. Dit zorgt voor verschil in films en publicaties.
Het Nederlandse volk is redelijk verwend met de luxe van vrijheid, "veiligheid" en welvaart. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij niet meer inzien dat geweld soms verantwoord is om een groter goed te dienen wat totaal niet zichtbaar is voor de omgeving en beleving van het Nederlandse volk. De documentaire "Fokkin hell" kwam ooit uit. Camerabeelden van Nederlandse soldaten. Het dak ging eraf, het huis was te klein, het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking viel over een incident met een hond. Een hond... 2000 Nederlanders zitten opgesloten in een Barbeque waar ze dagelijks strijd leveren met Taliban, en de bevolking heeft het over een hond die werd neergeschoten wegens hondsdolheid.
Dit is niet bepaald een situatie waar je dan als leger de bevolking moet injecteren met de dagelijkse gang van zaken, want daar zitten ze blijkbaar helemaal niet op te wachten.
En over die boeken.. daar kunnen anderen vast beter in voorzien, er zitten hier lui die heel wat meer hebben gelezen dan ik en je wellicht een beter advies kunnen geven.
Och dat...quote:Op dinsdag 5 november 2013 23:09 schreef fathank het volgende:
Je ziet op een gegeven moment in 9:11 zulu een interview, en daarin beklaagt een commando zich over het feit dat ze continu achter de feiten Aanlopen omday ze steeds op toestemming uit den haag moeten wachten en dat ze voor hun gevoel wat rondjes om de kerk rijden en de buitenlandse sf volgas gaat
Dat is dan duidelijkquote:Op dinsdag 5 november 2013 22:40 schreef Pumatje het volgende:
9:11 zulu gaat over KCT en infanterie die in een talib hinderlaag raken?
met die patria pantservoertuigen en die quala?
Ik snap niet wat ik daarover moet zeggen?
En dat artikel staat helemaal niet tegenover wat ik zeg.
Niemand weet precies waar en wanneer ze worden ingezet, maar dat ze in afghanistan veelvuldig
zijn ingezet, plus in yougoslavië , Irak en andere missies wordt inmiddels wel aangenomen voor publiekelijke kennis.
het is aan de ene kant heel erg jammer dat ik er niet meer over kan zeggen, daarnaast moet ik erbij zeggen dat ik geen KCT'er ben of Marinier..maar wel weet wat er in ieder geval door Marco Kroon en zijn team is uitgespookt in Afghanistan. Ik heb van hem zelf een presentatie gekregen op de Militaire school waarbij hij uit de doeken deed welke route hij bijvoorbeeld af legde toen het los ging, waar de Quick reaction force ( canadezen ) waren toen het bij hem zo los ging en uit wat voor situaties hij zich daar heeft gered. Dit ondersteund met beelden die tijdens de actie zijn genomen, dus inclusief lijken,guts en gore. Niet iets om mee te pochen, maar een doodserieuze zaak.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:39 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:
[..]
Dat is dan duidelijk![]()
![]()
Nu dan nog maar hopen dat er niet nog een keer gezegd hoeft te worden :
"We wensen niet alleen katjes uit bomen te halen. Het is vervelend dat we niet mogen doen waarvoor we zijn opgeleid.'![]()
Maaar, het is duidelijk
sry , ik weet me nl in schrift is door de tijd heen erg roestig/verbasterd geworden .quote:Op zondag 3 november 2013 15:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Kleine procedurele opmerking: zou je ajb je tekst door een spellingcontrole willen gooien? Het is nu zo vermoeiend om te lezen dat ik er na een regel of vijf maar mee ophoud. Zonde, misschien heb je best wel interessante dingen te zeggen nl.
Dat maakt niet uit dat je er niet meer over kan zeggen, over het algemeen is er veel te veel bekend over het KCT vergeleken met bv. JTF 2., probeer daar maar is wat van op te zoeken...quote:Op woensdag 6 november 2013 23:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
het is aan de ene kant heel erg jammer dat ik er niet meer over kan zeggen, daarnaast moet ik erbij zeggen dat ik geen KCT'er ben of Marinier..maar wel weet wat er in ieder geval door Marco Kroon en zijn team is uitgespookt in Afghanistan. Ik heb van hem zelf een presentatie gekregen op de Militaire school waarbij hij uit de doeken deed welke route hij bijvoorbeeld af legde toen het los ging, waar de Quick reaction force ( canadezen ) waren toen het bij hem zo los ging en uit wat voor situaties hij zich daar heeft gered. Dit ondersteund met beelden die tijdens de actie zijn genomen, dus inclusief lijken,guts en gore. Niet iets om mee te pochen, maar een doodserieuze zaak.
In handelen zijn de Nederlanders vrijer geweest dan bijvoorbeeld de australiérs. Die opereerden namelijk onder Nederlands bevel in Uruzgan. Naar ik weet leverde canada genezerikken, genie en hun SF. Nederland leverde een veelvoud daarvan inclusief infanterie, luchtmobiele infanterie, mariniers, artillerie ( en andere indirecte vuursteun ) , apaches, f-16's, en ga zo maar door. Het is in principe een simpele optelsom in deze.
Als je wat opzoekt over Task force 55 "viper" moet je misschien wel wat kunnen vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |