abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 juni 2013 @ 00:05:21 #51
406410 DMania
Sometimes it is not up to you.
pi_128346518
Ik heb zo het gevoel dat wat hier eerder al gezegd was, Afrika het nieuwe Afghanistan gaat worden. Ik denk dat in een paar jaar de extremisten en groepen daarheen gaan en dat daar dan een nieuw conflictgebied ontstaat..
It is just a story called "life"
pi_128523359
Mogelijk toch militairen naar Mali

DEN HAAG -
Mogelijk gaan toch Nederlandse militairen naar Mali. Zij zouden moeten deelnemen aan de VN-missie daar. De wenselijkheid en mogelijkheid van een bijdrage wordt onderzocht, schrijft het kabinet dinsdag aan de Tweede Kamer. Een bijdrage aan de EU-trainingsmissie in het Afrikaanse land liep onlangs op niets uit.

Het zou om een bescheiden bijdrage gaan. Daarbij moet worden gedacht aan dezelfde aantallen als eerder voor de EU-trainingsmissie werden aangeboden. Toen ging het om enkele tientallen militairen. De verwachting is dat er snel duidelijkheid komt over de inzet.

De Kamer wijst het niet direct af. VVD'er Han ten Broeke wil alleen kwijt ,,elk serieus voorstel serieus te zullen bekijken''. De PvdA bij monde van Marit Maij ,,vindt het goed dat de regering onderzoekt hoe Nederland een bijdrage kan leveren''. Jasper van Dijk (SP) is ,,niet op voorhand tegen'' een bijdrage aan de VN-missie.

De meer dan 12.000 man sterke VN-missie in Mali (Minusma) wordt geleid door de Nederlandse oud-minister Bert Koenders. Circa 6000 Afrikaanse militairen zijn op 1 juli begonnen. De komende maanden arriveren nog eens 6000 blauwhelmen uit onder meer China, Honduras, Zweden en Noorwegen.

Koenders moet er onder meer voor zorgen dat de verkiezingen aan het eind van deze maand vrij en eerlijk verlopen. Verder moet Minusma onder meer toezicht houden op het ontwapenen van de Toeareg-beweging MNLA, burgers beschermen en ondersteuning geven aan humanitaire hulp.

Begin dit jaar begonnen Franse militairen een militaire interventie in Mali nadat Toearegs en aan al-Qaeda gelieerde groepen grote delen van Noord-Mali hadden veroverd. De extremisten zijn grotendeels verdreven. De Fransen blijven nog zeker tot eind dit jaar in het land.

Vorige week bleek een bijdrage aan de EU-trainingsmissie niet nodig. Het aanbod kwam te laat, de missie bleek al gevuld. Er nemen meer dan 20 EU-lidstaten aan deel en veel landen blijven tot het eind van de missie.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ren_naar_Mali__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 14 juli 2013 @ 23:25:13 #53
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_128955449
Militairen uit Mali op Quatorze Juillet

In Parijs hebben militairen uit verschillende Afrikaanse landen meegelopen in de parade ter ere van de nationale feestdag, Quatorze Juillet.

De Afrikaanse militairen liepen voor het eerst mee in de parade. Ze worden zo geëerd voor hun strijd tegen terrorisme op het continent, zei president Hollande.

Zestig soldaten uit Mali openden het défilé. Ze marcheerden langs Franse militairen die in het land hebben gevochten. De andere Afrikaanse militairen zijn blauwhelmen van de VN-macht in Mali.
Militaire parade

In totaal liepen in de stoet bijna 5000 militairen mee. Ook vlogen er 58 vliegtuigen en 35 helikopters boven de parade, en reden er 265 militaire voertuigen mee.

De militaire parade op de Champs-Elysées was, mede door het zonnige weer, drukbezocht. President Hollande reed ook mee. Hij stond in een open militaire jeep.

Aan het begin van de parade werd de president getrakteerd op boegeroep. Tegenstanders van het homohuwelijk hadden zich langs de route verzameld. Vijftien mensen werden aangehouden. In mei zette Hollande zijn handtekening onder een wet die het homohuwelijk mogelijk maakte.
Bestorming van de Bastille

Op Quatorze Juillet wordt de bestorming van de Bastille in 1789 herdacht. Die was het begin van de Franse revolutie. De militaire parade is een van de hoogtepunten van de feestdag.

http://nos.nl/artikel/529(...)uatorze-juillet.html

Toch wel een mooie gebaar van de fransen
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  dinsdag 16 juli 2013 @ 18:58:10 #54
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_129015647
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 00:05 schreef DMania het volgende:
Ik heb zo het gevoel dat wat hier eerder al gezegd was, Afrika het nieuwe Afghanistan gaat worden. Ik denk dat in een paar jaar de extremisten en groepen daarheen gaan en dat daar dan een nieuw conflictgebied ontstaat..
Al
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_129084152
'Niet meer Nederlanders nodig in Mali'

BRUSSEL -
Voor de Europese militaire missie in het Afrikaanse Mali zijn niet meer Nederlanders nodig. De commandant van de missie, de Franse generaal Francois Lecointre, verwacht geen verdere bijdrage van Nederland.

Lecointre zei dat woensdag op een persconferentie in Brussel. Aan de trainingsmissie voor Malinese soldaten doet een Nederlander mee. Met een Luxemburger zit hij in de staf van een groep Belgische militairen. Zij beschermen de Europese trainers.

De generaal wees op de omvangrijke taalproblemen bij de training, omdat veel Europese militairen geen Frans spreken en de Malinese soldaten ook niet allemaal. Er worden dan ook veel tolken ingezet. Nederlanders zouden de missie nog multinationaler maken met nog meer taalproblemen, liet Lecointre doorschemeren.

Nederland bood militairen voor de missie aan toen andere EU-lidstaten al de benodigde manschappen hadden beloofd. Tijdens de missie, die vooralsnog tot volgend voorjaar duurt, moeten echter lichtingen worden vervangen.

Lecointre, die zelf binnenkort wordt vervangen, pleitte voor verlenging van de missie. De huidige missie traint vier van de acht bataljons van het leger. De Fransman vindt dat ook de andere helft moet worden opgeleid om te voorkomen dat islamistische extremisten weer greep op het land krijgen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_ers_in_Mali___.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_132324517
Nederlandse commando's en Apaches naar Mali

Nederland wil een forse militaire bijdrage leveren aan de VN-vredesmissie in het Afrikaanse Mali. Het kabinet lijkt aan te sturen op een Nederlandse inbreng in het hoogste geweldsspectrum, met commando's en Apache-gevechtshelikopters.

Dat melden bronnen rond het kabinet aan RTL Nieuws.

Volgens het plan worden ongeveer 300-400 Nederlanders uitgezonden naar het noorden van Mali. De ministerraad neemt binnenkort een besluit, maar wanneer precies is niet bekend. Met de deelname hoopt het kabinet de geschonden internationale reputatie te herstellen. De positie van Nederland heeft veel schade opgelopen door twee mislukte pogingen om mee te doen aan de EU-missie in Mali eerder dit jaar.

Over de excacte invulling van de missie moet nog een besluit worden genomen. Vandaag kwam de Volkskrant met een mogelijk scenario van de missie in Mali. Dat zou kunnen kloppen, maar er kunnen ook nog punten wijzigen. Vermoedelijk gaan de militairen zich in ieder geval bezig houden met het verzamelen van inlichtingen.

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n(...)en-apaches-naar-mali
pi_132325239
lijkt me een interessante en goede missie voor Nederland. Eindelijk weer eens een nuttige missie na al die zinloze missies in Afghanistan!
pi_132326912
AFMP onder voorwaarden voor missie naar Mali

DEN HAAG -
De militaire vakbond AFMP stelt duidelijke eisen aan een mogelijke Nederlandse bijdrage aan de VN-missie in Mali. De bond wil onder meer dat Nederland voldoende troepen stuurt en duidelijke afspraken maakt met VN-partners in het Noord-Afrikaanse land, zei AFMP-voorzitter Anne-Marie Snels zaterdag.

Volgens Snels kan een missie in Mali een „mooie testcase” zijn voor Defensie, dat ondanks de bezuinigingen denkt dergelijke internationale missies goed te kunnen uitvoeren. De militaire vakbond vindt het wel belangrijk dat er „echt voldoende capaciteit” naar het land gaat. „We willen geen herhaling van Srebrenica.” Snels liet weten nog niet met de regering gesproken te hebben over de kwestie.

Van regeringszijde wordt overigens nog geen duidelijkheid gegeven of Nederland inderdaad een grote bijdrage wil leveren aan de VN-missie in Mali, zoals de Volkskrant zaterdag meldde. Nederland wil volgens de krant onder meer commando's, inlichtingenofficieren en gevechtshelikopters naar Mali sturen. Het zou gaan om zo'n vierhonderd man.

Hoewel officieel nog geen besluit is genomen, klonken zaterdag in Den Haag al sceptische geluiden. Zo sprak de SP over een „ondoordachte deelname aan een missie, louter vanwege het herstellen van 'reputatieschade”. De partij wil overigens pas definitief oordelen over de operatie als er over enkele weken een kabinetsbesluit ligt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)sie_naar_Mali__.html
pi_132327227
Op France2 was een documentaire over de Franse missie Operation Serval in Mali. Hier terug te kijken http://www.france2.fr/emi(...)lme-sa-guerre_137109
pi_132570867
Vraagje : als we dalijk naar Mali gaan, wat ik denk eigenlijk wel vast staat, dan gaan dus het KCT en Apaches daarheen, maar gaat MARSOF ook, ik geloof dat die gasten ook wel zin hebben in een missie. Ik had ook ergens gelezen dat Marco Kroon 4 November weer intreed bij het KCT en de geruchten daarvan waren dat hij het zooitje daar ging leiden. ( in Afrika )

Daarnaast vind ik het sws al raar dat er in het nieuws wordt gesproken over dat er misschien Special Forces naar Mali gaan, hoort dat niet geheim te zijn dan, ze deden toch alles in het geheim??

Wordt onze SF eigenlijk in het algemeen veel ingezet zoals Navy SEALs, we weten dat ze naar Afghanistan zijn geweest maar daar zaten ook andere troepen, maar bijvoorbeeld een nieuw gebied uhmmm Kazakhstan, ik noem maar even een gek voorbeeld.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:38:10 #61
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_132576734
Je moet minder veel horen en denken, meer kijken en afwachten :)
pi_132579202
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 10:38 schreef Pumatje het volgende:
Je moet minder veel horen en denken, meer kijken en afwachten :)
Ja snap ik als het gaat om dat Marco Kroon gedoe, ik zelf weet echt niet of dat waar zal zijn dus ja dat is afwachten. Maar dat over of MARSOF ook gaat en onze SF in het algemeen veel wordt ingezet en over dat het in het nieuws is gekomen was gewoon een vraag, dan kan ik lang afwachten maar ofdat het antwoord er komt... ;)
pi_132585937
Je kunt best aankondigen dat je van plan ben SF of MARSOF in te zetten. Dit doet Nederland om internationaal aanzien te verwerven. Mali is groot dus de rebellen hebben er vrij weinig aan. Zoals je weet kan de SF altijd opduiken en zijn de taken verder natuurlijk strikt geheim.
pi_132610223
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:33 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
lijkt me een interessante en goede missie voor Nederland. Eindelijk weer eens een nuttige missie na al die zinloze missies in Afghanistan!
en waarom is dit nuttig en afghanistan niet?
pi_132618529
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 11:03 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Omdat Amerika de oorlog in Afghanistan begon en Frankrijk in Mali

:') :') :')
  zondag 27 oktober 2013 @ 15:16:52 #66
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_132618851
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 11:03 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Er was geen duidelijk doel. We hebben niets met Afghanistan, de mensen willen ons niet. Er is dan ook niets bereikt. Zonder doel,weet je niet waar je heen moet. Dit is dan ook gebleken. Kortom we hadden en hebben er niets te zoeken.Je ziet dan ook dat de missie 1 grote mislukking is geworden. Het enige motief dat ik kan bedenken is solidariteit met dé Amerikanen.maar ook zij zijn niets opgeschoten met deze oorlog.

In Mali daarentegen hebben we als Europa een speciale verantwoording. De problemen zijn daar door onszelf veroorzaakt. De domme en ondoordachte missie tegen Libië is de directe oorzaak van de burgeroorlog in Mali. Wij hebben de morele plicht hier iets aan te doen. Hier komt bij dat de malinese bevolking WEL een interventie enstabilisatiemacht wil en er al een zwakke,maar wel democratisch regering is, het is aan ons tezorgen dat de extremistische elementen geen kans meer Krijgen in dat land. Iets dat met heldere doelstellingen goed mogelijk lijkt,
pi_132619433
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 15:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Er was geen duidelijk doel. We hebben niets met Afghanistan, de mensen willen ons niet. Er is dan ook niets bereikt. Zonder doel,weet je niet waar je heen moet. Dit is dan ook gebleken. Kortom we hadden en hebben er niets te zoeken.Je ziet dan ook dat de missie 1 grote mislukking is geworden. Het enige motief dat ik kan bedenken is solidariteit met dé Amerikanen.maar ook zij zijn niets opgeschoten met deze oorlog.

In Mali daarentegen hebben we als Europa een speciale verantwoording. De problemen zijn daar door onszelf veroorzaakt. De domme en ondoordachte missie tegen Libië is de directe oorzaak van de burgeroorlog in Mali. Wij hebben de morele plicht hier iets aan te doen. Hier komt bij dat de malinese bevolking WEL een interventie enstabilisatiemacht wil en er al een zwakke,maar wel democratisch regering is, het is aan ons tezorgen dat de extremistische elementen geen kans meer Krijgen in dat land. Iets dat met heldere doelstellingen goed mogelijk lijkt,
hoelang heb jij in Afghanistan rond gelopen en hoeveel heb je er gesproken die " ons" daar niet wilden hebben? En heb je met eigen ogen gezien wat er opgebouwd is?

En dan nog wat wij er mee opgeschoten zijn? Financieel erg veel, kijk alleen al naar de G20 waar we opeens mochten aanschuiven....

En dan Mali, waarom Afghanistan niet en afrika wel, ik vind je argumenten gewoonweg kul en wederom leuk verzonnen en geeft niks anders weer dan dan dat je geen flauw idee hebt waarover je praat.
pi_132620303
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 15:09 schreef thesystem het volgende:

[..]

Omdat Amerika de oorlog in Afghanistan begon en Frankrijk in Mali

:') :') :')
_O-
pi_132624626
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:04 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

_O-
Het was Sarcastisch he
niet gaan denken dat dat mijn mening is :P
pi_132624713
quote:

[..]

Wij hebben de morele plicht hier iets aan te doen. Hier komt bij dat de malinese bevolking WEL een interventie enstabilisatiemacht wil en er al een zwakke,maar wel democratisch regering is, het is aan ons tezorgen dat de extremistische elementen geen kans meer Krijgen in dat land. Iets dat met heldere doelstellingen goed mogelijk lijkt,
Same 'ol same 'ol story.

Afghanistan was precies hetzelfde hoor.
Morele plicht, het afzetten van een religieus extremistische dictatuur genaamd de taliban welke stelselmatig de rechten van de mens deed schaden. Geen zin om voorbeelden op te zoeken maar dit kun je zelf wel vinden.

De Noordelijke Aliantie is pro westers en die wilden ons wel daar hebben.

Tevens, 9/11 zegt je iets?
pi_132626110
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:01 schreef thesystem het volgende:

[..]

Het was Sarcastisch he
niet gaan denken dat dat mijn mening is :P
zoiets dacht ik al ;)
pi_132626383
9/11, was dat niet die aanslag door die Saudi's in opdracht van die haatbaard die in Pakistan zat onder de paraplu van de ISI?
pi_132635478
quote:
5s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:50 schreef Radegast het volgende:
9/11, was dat niet die aanslag door die Saudi's in opdracht van die haatbaard die in Pakistan zat onder de paraplu van de ISI?
Als jij dat gelooft jongen.
  zondag 27 oktober 2013 @ 23:07:44 #74
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_132640724
quote:

[..]

Ik zou niet zo veel vinden als je er zelf nog nooit bent geweest, Bouke heeft een goed punt.
pi_132666491
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 15:38 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

hoelang heb jij in Afghanistan rond gelopen en hoeveel heb je er gesproken die " ons" daar niet wilden hebben? En heb je met eigen ogen gezien wat er opgebouwd is?

En dan nog wat wij er mee opgeschoten zijn? Financieel erg veel, kijk alleen al naar de G20 waar we opeens mochten aanschuiven....

En dan Mali, waarom Afghanistan niet en afrika wel, ik vind je argumenten gewoonweg kul en wederom leuk verzonnen en geeft niks anders weer dan dan dat je geen flauw idee hebt waarover je praat.
als jij denkt dat Irak, Afghanistan en Libië er beter op geworden z'n na de westerse interventies, droom maar lekker verder dan. Wat Afghanistan betreft, zoals mullah Omar zelf al zei, de Amerikanen hebben tijd, wij hebben alle tijd. .. Check the facts voordat je wat roept. Of blijf vooral geloven insprookjes..
pi_132676834
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

als jij denkt dat Irak, Afghanistan en Libië er beter op geworden z'n na de westerse interventies, droom maar lekker verder dan. Wat Afghanistan betreft, zoals mullah Omar zelf al zei, de Amerikanen hebben tijd, wij hebben alle tijd. .. Check the facts voordat je wat roept. Of blijf vooral geloven insprookjes..
ach, blijf lekker denken dat je t beter weet. ik ben WEL in Afghanistan geweest en heb WEL gezien wat er daar gebeurd en WEL met locale afghanen gesproken.

De enige redden dat Afghanistan straks n puinhoop gaat worden is omdat we er te vroeg weg gaan. Kijk naar de balkan, vroeger niet echt n fijne vakantiebestemming, nu wel.

En wat doet je denken dat Mali wel gaat slagen? Denk je serieus dat de boefjes daar WEL staan te springen van blijdschap op de komst van een interventiemacht daar waar volgens jou de afghanen ons niet moeten?

Maar ik kan wel ff doorgaan, dat heeft toch geen zin. Je hebt je mening al klaar en staat toch niet open voor ervaringen van mensen die dingen irl gezien hebben.
pi_132684127
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:40 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

ach, blijf lekker denken dat je t beter weet. ik ben WEL in Afghanistan geweest en heb WEL gezien wat er daar gebeurd en WEL met locale afghanen gesproken.

De enige redden dat Afghanistan straks n puinhoop gaat worden is omdat we er te vroeg weg gaan. Kijk naar de balkan, vroeger niet echt n fijne vakantiebestemming, nu wel.

En wat doet je denken dat Mali wel gaat slagen? Denk je serieus dat de boefjes daar WEL staan te springen van blijdschap op de komst van een interventiemacht daar waar volgens jou de afghanen ons niet moeten?

Maar ik kan wel ff doorgaan, dat heeft toch geen zin. Je hebt je mening al klaar en staat toch niet open voor ervaringen van mensen die dingen irl gezien hebben.
Ik zeg niet dat er op kleine schaal ,voor een beperkte tijdsduur niets bereikt is. Als je in het land rondkijkt rondkijkt zul je hier en daar best wel resultaten zien. Ik kan me voorstellen dat je dit op ook een bepaalde motivatie geeft. Dit is op zich ook goed voor de mensen op de grond, je moet je immers ergens aan vastklampen als je een reden voor jezelf moet bedenken waarom je in vredesnaam in Afghanistan rondloopt, alle respect ook voor deze mensen, di doen hun uiterste best er wat van te maken!..

De resultaten zullen echter niet blijvend zijn, aangezien er niets is gedaan aan de onderliggende problemen die er spelen. Er zijn bij de missies in Afghanistan nooit duidelijke doelen gesteld. Nu gaat men maar weg, terwijl er fundamenteel niets in het land is veranderd. De tribale stammen en bendes controleren het land, of je dit nu leuk vindt of niet.
pi_132684192
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:15 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat er op kleine schaal ,voor een beperkte tijdsduur niets bereikt is. Zeker op de grond kun je heel goed resultaten zien. Ik kan me voorstellen dat je dit op de grond ook een bepaalde motivatie geeft. Dit is op zich ook goed voor de mensen op de grond, je moet je immers ergens aanvastklampen als je een reden voor jezelf bedenkt waaarom je in vredesnaam in Afghanistan rondloopt, alle respect ook voor deze mensen, di doen hun uiterste best er wat van te maken!.. De resultaten zullen echter niet blijvend zijn, aangezien er niets is gedaan aan de onderliggende problemen die er spelen. Er zijn bij de missies in Afghanistan nooit duidelijke doelen gesteld. Nu gaat men maar weg, terwijl er fundamenteel niets in het land is veranderd. De tribale stammen en bendes controleren het land, of je dit nu leuk vindt of niet.
Dat zei ik, we(als isaf in zn geheel) te vroeg weggegaan. Maak het af en het is blijvend, er is veel meer gedaan dan wat jij beschrijft als dingen op kleine schaal.

maar houd lekker vast aan je mening die gebouwd is op verhaaltjes etc die je ergens gelezen hebt.
pi_132684277
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:18 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Dat zei ik, we(als isaf in zn geheel) te vroeg weggegaan. Maak het af en het is blijvend, er is veel meer gedaan dan wat jij beschrijft als dingen op kleine schaal.

maar houd lekker vast aan je mening die gebouwd is op verhaaltjes etc die je ergens gelezen hebt.
de tijd zal het leren! De Russen dachten in het verleden ook dat ze dit land wel even konden veranderen. Het land zal gewoon weer terugvallen naar de tijd van de Taliban. Ik wijs je verder nogmaals wel even op Irak en Libië, maar ook bv Libanon, waar westerse interventies ook alleen maar tot ellende heeft geleid. Dit komt omdat militair ingrijpen alleen zin heeft, als je de fundamentele problemen in een land kunt oplossen. Kortom hier vooraf over nadenkt. Dit is bij geen enkele van deze interventies gebeurd.
pi_132684320
vergelijk je nu de inval van de russen in Afghanistan met wat "wij"daar hebben gedaan? _O-
pi_132695664
Kan iemand mij concreet vertellen wat de doelen zijn van de missies in Afghanistan en wat er van die doelen bereikt is? Blijkbaar zijn de doelen bereikt,want anders zouden we niet weggaan, toch?
pi_132784635
Rond 350 militairen naar Mali

DEN HAAG -
Het kabinet wil met meer dan 350 militairen een bijdrage gaan leveren aan de VN-missie in Mali. Het gaat om commando's, informatie-analisten, trainers en vier Apache-gevechtshelikopters, meldden bronnen in Den Haag donderdag.

In het noorden gaan iets minder dan 100 commando's inlichtingen verzamelen over extremisten zoals aanhangers van al-Qaeda in de Maghreb. Ook gaat ongeveer hetzelfde aantal inlichtingenspecialisten en -analisten mee. Bij de Apaches gaan 120 man ondersteunend personeel mee.

Een ander doel van de missie is training van agenten. Daarvoor gaan circa 30 trainers mee. De militairen worden gelegerd in de hoofdstad Bamako en het noordelijke Gao. De eerste militairen kunnen al voor de kerst in het straatarme Afrikaanse land actief zijn. Het kabinet gaat vermoedelijk vrijdag akkoord met de missie. Het wordt de eerste robuuste missie sinds de inzet in het Afghaanse Uruzgan.

De VN-missie Minusma moet 12.000 man sterk worden en staat onder leiding van de Nederlander Bert Koenders. Hij heeft om de Nederlandse bijdrage gevraagd. Een rol van Nederland zou goed zijn voor Mali, zei de oud-PvdA-minister voor Ontwikkelingssamenwerking deze zomer.

Het kabinet liet begin juli al weten de wenselijkheid en mogelijkheid van een bijdrage aan de missie te onderzoeken. Begin vorige maand stuurde Defensie een verkenningsmissie naar het land om te onderzoeken welke bijdrage zou kunnen worden geleverd.

Vooral de PvdA heeft zich sterk gemaakt voor een missie in Mali. Nu de missie in het Noord-Afghaanse Kunduz afgelopen is, is het voor de VVD ook makkelijker om ermee in te stemmen.

Begin dit jaar begonnen Franse militairen een militaire interventie in Mali nadat Toearegs en aan al-Qaeda gelieerde groepen grote delen van Noord-Mali hadden veroverd. De vrees was dat hier een bolwerk van de radicale islam zou ontstaan die een bedreiging voor Europa zou kunnen vormen.
De extremisten werden vrij snel verdreven en hebben zich teruggetrokken in het onherbergzame noorden. Franse, Malinese en VN-militairen begonnen deze week net een grote operatie tegen de teruggetrokken jihadisten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ren_naar_Mali__.html

Mali-gangers belanden in wespennest

Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM -
Het Nederlandse leger dreigt in Mali niet alleen verstrikt te raken in een wespennest van jihadi’s en opstandige nomaden, maar ook in een kluwen van vredes-, vecht- en trainingsmissies.

Vandaag besluit het kabinet om bijna 400 Nederlandse militairen, waaronder tachtig commando’s, naar Mali te sturen.
Generaal-majoor b.d. Kees Homan: „Twee dingen staan vast: die soldaten lopen risico’s, en er zal worden gevochten.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ar_wespennest__.html

[ Bericht 61% gewijzigd door Cobra4 op 01-11-2013 06:39:47 ]
pi_132784640
'Malinezen dolblij met internationale steun'

BAMAKO -
De Malinezen zullen de ruim 350 Nederlandse militairen waarschijnlijk met open armen ontvangen, net zoals ze begin dit jaar bij de Franse troepen deden. Dat denkt Leo Spaans, regiomanager van hulporganisatie ICCO, die sinds 1,5 jaar in de hoofdstad Bamako woont.

„Je had het moeten zien: iedereen maakte foto's van hen, overal hingen Franse vlaggen, iedereen was pro-Frans. Malinezen voelen heel goed aan dat ze de problemen in hun land zelf niet aankunnen.”

Een Nederlandse missie moet Mali gaan helpen bij het verzamelen van inlichtingen over extremisten en agenten trainen.

Mali is een land dat zich vanuit erbarmelijke omstandigheden vrij goed ontwikkelde, maar nu wel internationale steun nodig heeft om die bloei voort te zetten, denkt Spaans. De afgelopen jaren gooiden onder meer een staatsgreep en de revolutie tegen de Libische president Kaddafi roet in het eten. De Toeareg-rebellen kwamen met armen vol wapens uit Libië en ook andere moslimextremisten claimden hun ruimte.

Dat alles gebeurde in een land waar mensen niet genoeg eten hebben, niet kunnen rondkomen en nog niet iedereen naar school gaat. „Ze hebben bijna geen kans om een behoorlijk leven op te bouwen.” Zeker in het noorden is maar een paar uur per dag elektra, zijn scholen vernietigd, is de kwaliteit van ziekenhuizen slecht en zijn producten duur of niet verkrijbaar. „Als alternatief willen ze naar een ander land of melden ze zich aan bij moslimextremisten om te gaan vechten. Armoede ligt echt ten grondslag aan de problemen.”

De afgelopen jaren grepen de rebellen de macht in het woestijnachtige noorden. „De sharia werd ingevoerd, vrouwen die met een andere man dan hun echtgenoot praatten, werden gegeseld en niemand mocht meer naar de radio luisteren. De Franse interventie heeft de situatie toen redelijk gestabiliseerd, maar dat dreigt nu weer te veranderen.” Het groene, vruchtbare zuiden heeft wat minder van de rebellen te vrezen.

Ondanks de wederopkomst van de rebellen voelen de Malinezen zich nog relatief veilig, zegt Spaans. „Ze voelen zich beschermd door de internationale solidariteit. Zowel burgers als politici zijn blij dat andere landen hun verantwoordelijkheid nemen.”

De missie kan het zetje geven dat Mali nodig heeft, denkt Spaans. „De politieke rust komt na de staatsgreep net weer terug, de cultuur is herstellende en er wordt bijvoorbeeld een handelsmissie met Nederland opgezet. Het vertrouwen in de toekomst is er.”

Het Nederlandse kabinet gaat vermoedelijk vrijdag akkoord met de missie.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ij_met_steun___.html
pi_132786131
Vakbond: duizend militairen nodig voor missie Mali
Nederland • Geplaatst door Redactie op 01-11-2013 @ 09:13

Voor de Nederlandse bijdrage aan de VN-missie in Mali waarover het kabinet waarschijnlijk vrijdag een besluit neemt zijn zeker duizend militairen nodig. Dat zei voorzitter van militaire vakbond AFMP Anne-Marie Snels vrijdagochtend op Radio 1.

Het kabinet zou 370 militairen naar Mali willen sturen, meldde de NOS donderdag. Volgens Snels zijn er drie keer zoveel militairen nodig voor de uitzending, omdat op elke periode van inzet twee periodes van rust moeten volgen.

Als er een eenheid weg is, moeten er twee eenheden in Nederland klaarstaan, legde Snels uit. Dat geldt voor commando's en opleiders, maar ook voor het ondersteunend personeel. Ze gaat ervan uit dat het kabinet daar bij de personeelsplanning rekening mee houdt.

De voorzitter betwijfelt of de Nederlanders al voor de kerst naar Mali gestuurd kunnen worden, omdat de militairen nog getraind moeten worden. "Dan moet het opleidingstraject ongelofelijk snel starten om dat allemaal voor elkaar te krijgen."

De missie in Mali ging op 1 juli van start na oplaaiend geweld in het Afrikaanse land. Uiteindelijk moeten ruim twaalfduizend VN-militairen en -politiemensen zijn gestationeerd in Mali. Er zijn er nu echter nog maar ruim vijfduizend.

Bron: Vakbond: duizend militairen nodig voor missie Mali
pi_132795800
Militairen in beginsel tot eind 2015 in Mali

DEN HAAG -
Ongeveer 380 militairen gaan „in beginsel” tot eind 2015 naar Mali. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Het zijn merendeels militairen die inlichtingen zullen verzamelen, verwerken en analyseren voor de VN-missie Minusma.

Verder gaan er zoals al eerder bekend was geworden vier Apache-gevechtshelikopters mee. Naast het verzamelen van informatie zijn ze ook bedoeld als bescherming. De missie heeft een gebrek aan helikopters. Agenten en civiele deskundigen gaan meehelpen aan politietraining en hervorming van de veiligheidssector.

„Het is een Nederlands belang te helpen voorkomen dat dicht bij huis een onbeheersbare situatie ontstaat”, aldus het kabinet.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_2015_in_Mali__.html
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:41:28 #86
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_132797202
Ik ben erg benieuwd naar de mening van defensie mensen wat betreft de operationele aspecten van deze missie. Zijn de commando's blij? Ik meen me uit een documentaire van Vic Franken te herinneren dat ze wel eens "the real deal" wilden - is dat dit?

Wordt dit een relatief succes zoals Uruzgan of worden er Screbrenica achtige omstandigheden gevreesd omdat we weer sterk van de Fransen afhankelijk zijn?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_132800302
Eerste militairen vertrekken al in december

DEN HAAG -
De eerste militairen die een bijdrage gaan leveren aan de VN-missie in Mali, zullen naar verwachting al in december vertrekken. Het gaat om kwartiermakers en leden van de genie. Dat zei minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie vrijdag.

„In januari zullen langzaam aan de rest van de eenheden volgen”, voegde ze eraan toe. De missie zal gaan bestaan uit ongeveer 380 militairen die in beginsel tot eind 2015 in Mali zullen blijven.

Bron: http://www.telegraaf.nl/f(...)l_in_december__.html
pi_132800338
Hennis: wij zijn oren en ogen van de missie

DEN HAAG -
De Nederlandse troepen zullen „de oren en de ogen“ worden van de VN-missie in Mali. Dat zei minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie vrijdag.

Nederland stuurt onder meer verkenners, commando's en Apache-gevechtshelikopters, zei Hennis. De missie zal vooral gericht zijn op het verkrijgen van inlichtingen en informatie. Door die inzet is „de informatiepositie voor ons als Nederland heel goed”. Maar het verzamelen van inlichtingen „is ook cruciaal voor het welslagen van de VN-missie”, aldus Hennis.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)n_van_missie___.html

Rutte ziet direct belang bij missie Mali

DEN HAAG -
Het verbeteren van de veiligheid in Mali door mee te doen aan de VN-missie in Mali is direct in het belang van Nederland en Europa. Dat zei premier Mark Rutte vrijdag in zijn wekelijkse persconferentie.

Rutte zei dat Nederland als lid van de internationale gemeenschap de verantwoordelijkheid voelt om bij te dragen aan de missie, die een breed draagvlak heeft.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)j_missie_Mali__.html
pi_132800950
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:41 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de mening van defensie mensen wat betreft de operationele aspecten van deze missie. Zijn de commando's blij? Ik meen me uit een documentaire van Vic Franken te herinneren dat ze wel eens "the real deal" wilden - is dat dit?

Wordt dit een relatief succes zoals Uruzgan of worden er Screbrenica achtige omstandigheden gevreesd omdat we weer sterk van de Fransen afhankelijk zijn?
Het wordt in ieder geval niet zoals in Afghanistan 'sociale patrouilles' verzorgen, en waarbij ze moeten jaloers zijn op de Amerikanen dat die wel wat mochten doen. ( ook uit documentaire Vik Franke ).
Ik geloof dat dit echt de 'real deal' is, het is daarnaast ook een gevaarlijker gebied.
Als de mannen in Mali niet worden ingezet voor wat ze bedoeld zijn, kunnen ze net zo goed weer weg dus het moet wel de 'real deal' zijn.

Europese SF-eenheden zullen nu denk ik wel een beetje jaloers zijn op NL :)
Alhoewel, welke landen zitten daar nog meer met SF???
pi_132802341
Rutte: VN-zetel speelt geen rol missie-Mali

DEN HAAG -
De Nederlandse ambitie om in 2017 tijdelijk zitting te nemen in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft geen enkele rol gespeeld bij het kabinetsbesluit om 380 militairen naar Mali te sturen. Premier Mark Rutte maakte dat vrijdag duidelijk in het wekelijks gesprek met de minister-president in EenVandaag.

Ook een mogelijk gezichtsverlies als Nederland niet had meegedaan aan de VN-missie, speelde volgens de premier geen rol, net zo min als het aanzien van Nederland in de wereld. Geen enkele minister heeft vrijdag in de ministerraad over dergelijke zaken gesproken, aldus de premier.

Hij vertelde dat het kabinet er wel een aantal uren over had gesproken, omdat er veel vragen waren aan de ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken. Het uitzenden van militairen, met alle risico's van dien is „een zwaar besluit”.

Het kabinet besloot uiteindelijk mee te doen met de missie omdat Nederland in Mali een zinnige bijdrage kan leveren aan de bestrijding van het terrorisme „in de achtertuin van Europa”, aldus de premier. „We doen het omdat we kunnen bijdragen, niet om een ego hier, een benoeming daar, of ons aanzien in de wereld.”

Hij prees de Nederlandse commando's als de best getrainde ter wereld en samen met de Amerikaanse Navy Seals en de Britste SAS behorend tot de wereldtop.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)eelt_geen_rol__.html
pi_132816709
Koenders: bijdrage Mali 'zeer belangrijk'

HILVERSUM -
Bert Koenders, het hoofd van de VN-macht in Mali, is blij dat Nederlandse militairen naar Mali gaan. Hij noemt de Nederlandse bijdrage aan de missie in het Afrikaanse land 'zeer belangrijk'. „Tot nu toe ontbrak het in Mali aan mensen die inlichtingen verzamelen”, zegt de oud-minister vrijdag tegen RTL Nieuws. Hij noemt het een belangrijke bijdrage om de Malinezen te beschermen en „het land er weer bovenop te helpen”.

„Een broeinest van terroristen is Mali niet meer. Maar we krijgen nu de ogen en oren die nodig zijn om extremisten in de gaten te houden”, zegt Koenders.

Geen enkele militaite missie is zonder gevaren, aldus Koenders. „Militairen lopen risico's maar het is ook geen gevechtsmissie”, zegt hij. „Het is geen Irak of Afghanistan, maar ook geen Denemarken. Aan elke militaire missie kleven risico's.”

Koenders, sinds juli speciaal gezant voor Mali, hoopt dat andere landen Nederland nu zullen volgen in hun bereidheid om militairen naar het Sahel-land te sturen, zo stelt RTL. Er zijn nog zo'n 6000 militairen nodig voor de VN-missie in Mali.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)r_belangrijk___.html
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 09:59:21 #92
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_132817636
quote:
Minister Hennis-Plasschaert realistisch over uitkomst missie Mali
Van vorige vredesmissies is geleerd dat je van te voren realistisch moet zijn over de uitkomsten ervan. "Er zal veel inzet moeten worden geleverd om het staatsgezag in Mali terug te brengen."

Dat laat Jeanine Hennis-Plasschaert, minister van Defensie, weten in een interview met NU.nl over de missie in Mali. Volgens Hennis is dit bovendien niet de verantwoordelijkheid van Nederland, maar van de VN, die de missie leidt. "Wij gaan in ieder geval voor twee jaar. Maar er zal veel langer een VN-macht in het gebied aanwezig zijn."
Toch noemt ze de Nederlandse bijdrage aan de missie "cruciaal". "Nederland voorziet in deze missie voornamelijk de informatie. We zijn de ogen en oren van de VN. Zonder een goede informatiepositie zou de missie niet slagen."

Missie
Het kabinet besloot vrijdag om tot einde van 2015 met 368 militairen en 12 politieagenten een bijdrage leveren aan de VN-missie in Mali. Dit land wordt vooral in het noorden geteisterd door extremistische groeperingen, die geleerd zijn aan al-Qaeda.

Een les die van vorige missies geleerd is, is toch dat je de veiligheid van een land al niet meer kan garanderen zodra je een land verlaat?
"Je moet vooraf goed de verwachtingen scheppen over het resultaat van de missie. Bij Afghanistan was het onmogelijk om het land het Zwitserland van het Midden-Oosten te maken. Dat is bij Mali ook zo."
"Ik ben er wel van overtuigd dat deze missie zeer waardevol kan zijn voor het terugbrengen van het staatsgezag en daarmee waardevol voor het terugbrengen van de stabiliteit in het land. Daar zal heel veel inzet voor moeten worden geleverd."

U geeft aan dat het risico voor militairen in Mali momenteel 'matig' is. Maar dat kan veranderen, zo geeft u zelf ook aan. Wat gebeurt er in zo’n geval?
"In het verleden hebben we daarover belangrijke lessen geleerd (in Srebrenica, red.) dus dan moet je daar natuurlijk rekening mee houden. Het risico bij Mali is dat je misschien een opkomst ziet van het gebruik van bermbommen. Daar hebben we de nodige expertise voor."

Onze commando’s die het veld ingaan die kenmerken zich door zelfredzaamheid. Ze zijn getraind om in een onherbergzaam gebied te opereren.
"Als ze worden aangevalllen dan mogen ze zich verdedigen. Dat mandaat hebben ze en daar zijn ze ook goed voor getraind."
"Als dat niet genoeg is dan staan er Apache-helikopters klaar. Daarnaast is er een quick reaction macht van de VN die kan bijstaan. Dan is er ook nog een Franse defensiemacht die we om hulp kunnen vragen. Dus als het escaleert dan is het echt strak georganiseerd."

In september is het besluit gevallen over de aanschaf van 37 JSF-toestellen. Dat ligt moeilijk bij de achterban van de PvdA. De PvdA maakte zich wel erg sterk voor deze missie. Is het een goedmakertje?
"Ik herken dat beeld helemaal niet en zou zo’n redenatie ook echt verschrikkelijk vinden voor onze militairen, die daar niet zonder risico naar toe gaan. Het raakt me echt dat dat gesuggereerd wordt. Ik hou me daar echt verre van."

Deze week is er vanuit het Defensiepersoneel flinke kritiek op u als persoon geuit. Denkt u dat deze missie die verhoudingen wat kan stabiliseren?
"Ook dat kan nooit een argument zijn om tot zo’n intens besluit te komen. Ik vind mijn positie weinig relevant in het maken van een dergelijk besluit."

Maar er zal toch opgelucht worden gereageerd dat er weer een echte missie is waar Nederland aan bijdraagt?
"De krijgsmacht is er om ingezet te worden en niet om op een kazerne te blijven. Onze militairen worden bij voorkeur ingezet daar waar ze voor getraind en opgeleid worden. Dat kan ten behoeve van eigen land, of ten behoeve van de internationale veiligheid zijn."

Wordt u ook extra kritisch bekeken omdat u als vrouw aan het roer staat?
"Ik weet één ding zeker: als een organisatie al twintig jaar aan het reorganiseren is en de ene taakstelling na de andere over zich krijgt uitgestort, dan is het onvermijdelijk dat er op een gegeven moment onrust is en het moreel geraakt wordt. Het is volstrekt logisch wat er nu gebeurt op de werkvloer."

Toch kan ik me voorstellen dat een missie voor het moraal van de militairen heel goed uitwerkt. Dat het psychologisch wel zo uitwerkt?
"De gemiddelde militair is gedreven en die wil zich inzetten. Of dat in eigen land is of over de grens, dat is wat ze doen en dat is waar ze voor zijn opgeleid. "

Er is flink bezuinigd op Defensie. Kan Nederland nu het naar Mali gaat geen andere missies meer uitvoeren?
"Jawel. We zijn nog in de Golf van Aden voor de piraterijbestrijding in Somalië, we zijn met onze Patriots op de Turks Syrische grens en met onze F16’s in Afghanistan. We zijn op diverse plekken in de wereld aanwezig en dat zal ook in de toekomst zo blijven."
http://www.nu.nl/politiek(...)mst-missie-mali.html
pi_132817943
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:57 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:

[..]

Het wordt in ieder geval niet zoals in Afghanistan 'sociale patrouilles' verzorgen, en waarbij ze moeten jaloers zijn op de Amerikanen dat die wel wat mochten doen. ( ook uit documentaire Vik Franke ).
Ik geloof dat dit echt de 'real deal' is, het is daarnaast ook een gevaarlijker gebied.
Als de mannen in Mali niet worden ingezet voor wat ze bedoeld zijn, kunnen ze net zo goed weer weg dus het moet wel de 'real deal' zijn.

Europese SF-eenheden zullen nu denk ik wel een beetje jaloers zijn op NL :)
Alhoewel, welke landen zitten daar nog meer met SF???
Want Kroon heeft zijn Willemsorde natuurlijk ontvangen vanwege het op uitmuntende wijze lopen van sociale patrouilles... :')
  zaterdag 2 november 2013 @ 13:51:03 #94
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_132821837
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:57 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:

[..]

Jij gaat voor de iksnapnietwatonzejongesninafghanistangedaanhebbenaward :')

Detering, Afghanistan was een heel stuk gevaarlijker, daar waren we verantwoordelijk voor een provincie ter grootte van 10 x nederland en waren we lead nation, hadden we ook onze SF zitten naast reguliere infanterie, genie, artillerie, apaches, f16's en een ander heel circus van ondersteuing. Overigens heb ik inmiddels zo enorm veel faal verhalen van de Amerikaanse SF gehoord dat ik meega in dat onze SF in de top van de wereld zit. In Uruzgan werden we door de Amerikanen de "lucky dutch" genoemd omdat we in een van de meest gevaarlijke provincies verbleven en geen slachtoffers hadden te betreuren. Dat ging snel over toen de 1e nederlandse doden vielen tijdens vuurgevechten, IED strikes, zelfmoordaanslagen, vliegtuig en helicopter crashes en mortier/raket aanvallen. Je zult je echt beter moeten gaan laten informeren.
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 13:52:44 #95
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_132821870
quote:
Wellicht wil je je huiswerk nog eens opnieuw doen :')
pi_132828291
mm VN was dat niet die organistaie die ten tijde van de officele koude oorlog handig was omdat we alle ten same makkelijk om de tafel konde , overleg ect. maar ook same hand in hand de strijd in ?

een organisatie die tegewoordig op millitair gebied nogal ziellig vaak uit de kast komt , door politicie die na 10 x iemand waarschuwwen nog steeds weer 10 x waarschuwen , en na 20 x is het , we schrijven een boze brief ?

vele zijn lid , maar ten tijde van puntje bij paaltje wil niemand op pad .
uiteraad in huidige tijd correct , finaceel iedereen zwaar , en een te duure deffensie voor iedereen vaak . plus ook al zijn vele lid , niet iedereen is ff goeie vriendjes met elkaar .

dan rest mij de vraag , ook al is de kouwe oorlog officeel voor het publiek voorbij ( uiteraad weet een beetje slimmerik wel beter ;)
is een clubje zoals de vn , met een beetje zielig doen met elkaar , en langdurig slapdoenerij , niet een beetje achterhaald ?

uiteraad de goede intensies van individuen die werken voor de vn die zal ik zeker niet betwijfelen .
in tijden van een natuurramp is de vn soms als international meeting poit voor politici voor hulp request aan elkaar nog wel handig , denk hierbij aan extra blusmatriaal bij bosbrand , of choppers voor evacuatie bij waternood , voedsel en medeci matriaal bij aardbevingen ectr.

maar als international daadkrachtige ingrijpende militaire macht zoals ten tijde van de officeele koude oorlog ? ik vraag het me vaak af .

lijkt me op millitair gebied vaak erg op een clupie van vriendjes/achterkamer politiek , een organistatie die militaire macht claimd , maar uiteindelijk meerdere malen bewezen gerund word door gefaalde politici . wat vaak resulteert in een nogal belaberde militaire prestatie .

en uiteraad wie daardoor op welke manier slachtoffer is geworden , persoonlijk van mij sry .
en ik zet dit hier dan ook niet hier neer/stel er vragen over om mogelijk oud zeer opnieuw open te halen , of ouwe koeie uit de sloot te tillen .
meer omdat het vaak jammer genoeg op die manier over komt , en ik me dan zoals ik al vroeg me wel wat aspecten afvraag .
wil niemand op zijn/haar teentjes trapen .
en weet zeker er zijn individuen in dat clupie die zeker geode intenties hebben :)
pi_132828631
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 18:07 schreef ThunderXIII het volgende:
mm VN was dat niet die organistaie die ten tijde van de officele koude oorlog handig was omdat we alle ten same makkelijk om de tafel konde , overleg ect. maar ook same hand in hand de strijd in ?
Nee.

quote:
vele zijn lid , maar ten tijde van puntje bij paaltje wil niemand op pad .
uiteraad in huidige tijd correct , finaceel iedereen zwaar , en een te duure deffensie voor iedereen vaak . plus ook al zijn vele lid , niet iedereen is ff goeie vriendjes met elkaar .
Enig benul hoeveel landen lid zijn van de VN?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132828932
behoorlijk wat volgends mij , en soms vraag ik me ook af waarom ? :)
maar zoals ik al zei , bedoel het nie om iemand op zijn/haar teentjes te trapen , zijn dinge die ik me vaak afvraag :)
pi_132830041
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:51 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Jij gaat voor de iksnapnietwatonzejongesninafghanistangedaanhebbenaward :')

Detering, Afghanistan was een heel stuk gevaarlijker, daar waren we verantwoordelijk voor een provincie ter grootte van 10 x nederland en waren we lead nation, hadden we ook onze SF zitten naast reguliere infanterie, genie, artillerie, apaches, f16's en een ander heel circus van ondersteuing. Overigens heb ik inmiddels zo enorm veel faal verhalen van de Amerikaanse SF gehoord dat ik meega in dat onze SF in de top van de wereld zit. In Uruzgan werden we door de Amerikanen de "lucky dutch" genoemd omdat we in een van de meest gevaarlijke provincies verbleven en geen slachtoffers hadden te betreuren. Dat ging snel over toen de 1e nederlandse doden vielen tijdens vuurgevechten, IED strikes, zelfmoordaanslagen, vliegtuig en helicopter crashes en mortier/raket aanvallen. Je zult je echt beter moeten gaan laten informeren.

Als je hiermee probeert te zeggen dat alles wat in die documentaire gezegd is niet waar is dan snap ik het niet meer, of je wijkt heel erg af van waar ik het over had.

Uit die documentaire blijkt dus dat ze niet veel deden,(niet werden ingezet waarvoor ze bedoeld zijn),dat is wat ik hier heb herhaald door een reactie te geven op iemand met de informatie die IK ook heb gezien in de docu.

Als alles wat zij gezegd hebben in die docu niet waar is, (dus dat ze stiekem gewoon wel alles en nogwat deden), dan zit ik ernaast ja en moet ik beter mijn huiswerk gaan doen, maar dat weet ik dus niet.
De bron die ik gebruikte was alleen ( in dit geval ) die documentaire, dus ik snap de enorme uitbarsting van hysterie niet..

Er zijn ook wat bronnen waaruit wel blijkt dat onze SF ''echt'' werden ingezet voor de taken waarvoor ze bedoeld zijn in A'stan. ( Wat dus het tegenovergestelde is van in die documentaire ), en ook bronnen dat ze daar misschien nog wel zitten met een man of 50.

IK weet het niet, dus ter herhaling, wat ik getypt heb, daarvan was mijn bron in dit geval de docu van Vik Franke + een artikel wat ik gelezen heb op DDP ;)
pi_132832511
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 19:06 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:

[..]

Als je hiermee probeert te zeggen dat alles wat in die documentaire gezegd is niet waar is dan snap ik het niet meer, of je wijkt heel erg af van waar ik het over had.

Uit die documentaire blijkt dus dat ze niet veel deden,(niet werden ingezet waarvoor ze bedoeld zijn),dat is wat ik hier heb herhaald door een reactie te geven op iemand met de informatie die IK ook heb gezien in de docu.

Als alles wat zij gezegd hebben in die docu niet waar is, (dus dat ze stiekem gewoon wel alles en nogwat deden), dan zit ik ernaast ja en moet ik beter mijn huiswerk gaan doen, maar dat weet ik dus niet.
De bron die ik gebruikte was alleen ( in dit geval ) die documentaire, dus ik snap de enorme uitbarsting van hysterie niet..

Er zijn ook wat bronnen waaruit wel blijkt dat onze SF ''echt'' werden ingezet voor de taken waarvoor ze bedoeld zijn in A'stan. ( Wat dus het tegenovergestelde is van in die documentaire ), en ook bronnen dat ze daar misschien nog wel zitten met een man of 50.

IK weet het niet, dus ter herhaling, wat ik getypt heb, daarvan was mijn bron in dit geval de docu van Vik Franke + een artikel wat ik gelezen heb op DDP ;)
ik heb helaas niet de helle discusie gevolgt , dus als ik mogelijk iets type wat informeel oncorect is sry en mag me gerust corriceren :)
en ik kan mogelijk nogal bot overkomen , maar ik prober echt niemand op zijn/haar teentjes te trappen . dus wie dan ook neem mijn woorden aub niet beledigend op :) want zo is het niet bedoelt :)

als ik het zo lees , gaat het hier over de millitairen inzet in het midde oosten , afganistan ect.

ik heb dat helaas niet op de voet gevolgt , maar van wat ik zo nu en dan hoor is het me allemaal best duidelijk . altands lijkt mij , kan ook mis zitte met wat ik hoor en zie .

maar het lijkt mij erg veel op het princiepe , van groot ubber geavanceert vs. klein old school guerilla .
waarvan het mij wel vaak duidelijk is hoe dat sort sytuaties uitpakken .
moder leger , is vaak te groot/geavanceert om op de juiste manier in te spellen op guerilla tacktiek .
waardoor het grote almachtige geavanceerde ubber leger vaak weer erg oneffectief uit de kast komt .
en een totale waist van finnacien , maar ook matrieel en in ergste gevallen slachtoffers/dodden .
en een guerilla tacktiek is juist tegen een groot moderner en veel geavanceerdere millitairen macht erg tot ubber effectief .

kan denk ik wel een simple sytuatie schets daarvan geven . waargebeurt , en is slechts 1 van vele soortgelijke waargebeurde verhalen .
verhalen die zich elke dag in dit sort conflicten voordoet en zal voordoen .
helaas weet ik niet welk land/defensie onderdeel dit verhaal heft meegemaakt .
gelukig wel waar , Afganistan .

we weten allemaal wel wie de grote millitairen spellers zijn en daarmee ook wie er belast zijn met de humanytaire kant van het verhaal . ook wie de guerilla's zijn .

we weten ook dat de grote millitaire spellers slechts patrouies kunnen uitvoeren met de hoop dat ze niet in een hinderlaag terechtkomen , zelfde voor de gene belast met de humanytaire kant .
en bij de humanytaire kant denk dan aan medice hulp , voedsel distrebuti maar ook weder opbouw van de infra strucktuur en het mogelijk hulp bieden aan het volk .

daaronder valt ook het wederopbouwen maar ook bouwen voor schollen/educatief system .

waarover dit verhaal gaat , een grope is belast met de bouw van een school in een plaatselijk klein dorp , het betreft hier om een gemengde school voor zowel de heren als dames :)

helaas door de religuese aspecten die er heersen , zijn vele dorpelingen daar dan ook tegen . en uiteraad helaas word het gedeelte dat het er mee eens is de mond gesnoerd zoals dat daar in de cultuur gebeurt . en ook al ben ikzelf daar principeel tegen en vele andere ook hoop ik , het is een ander land/cultuur dus kunne we tege het oplegen van het zwijgen niet veel doen .

maar goed zo gezegt zo gedaan , binne no time hebbe ze een prachtig simple schoolgebouw gebouwd , is slechts wachten op leraren die hun kennis graag delen met leerlingen en de leerlingen die graag kennis vergaaren :)

en dat gebeurt gelukig ook :) waneer iedereen complete aanwezig is , word er ook als sovenier/aandenken een leuke foto voor de nieuwe school gemaakt , lachende kinderen/leraren/millitairen . blij dat de millitairen hun heft geholpen en blij dat de mense blij zijn , toch ?

de foto word dan ook maar al te graag door de politiek naar buiten gebracht ( vermomde misleidende propaganda ) met de blij boodschap , we winne , en we helpen de mense daar zo goed , kijk hoe blij ze daar allemaal met ons zijn ect.

uiteraad laat men bij het publiceren de kouwe harde feiten/waarheid achterwegen .

dat het daar slechts een kleine plaatselijke patrouie betrof die daar in het gebied voor een onbekende tijd patroueerde , en af en toe kijkej nam in dorpen/hun bivak opzette .
doel daarvan in de hoop de plaatselijke bevolking te laten weten dat ze er zijn . helaas is het slechts 1 van de weinige patroues die het dan ook daadwerkelijk buiten de poorten van de bassisen en kampen heft gemaakt .

en ook helaas dat ze in dat dorp slechts voor een korte periode rust hielden , en slechts voor de politiek propaganda waren belast met het bouwen van die school . of men het er daar in dat dorp mee eens was of niet . en met de kennis zo gauw de patroue weer verder ging , de guerilla's terug komen en de school met mortier vuur plat bombaderen .

wat weer neer komt op , onnodige meaningless verspilling van matriaal , finnancien , in gevaar brengen van Eigen troepen maar ook het volk . en het volk vanwege de gene die het er niet mee eens waren in dat dorp , en het guerilla aspect/reactie's van de guerilla's die niet al te mals konden uitpakken voor de bevolking .

maar goed , politiek heft weer een foto als propaganda kunne gebruiken . in een jasje van positifiteit als vermoming .

al met al , de politiek misleid , en niet alleen eigen volk/eigen troepen zijn daar helaas vaak het slachtoffer van , maar ook het volk van andere , de gene die men te hulp wil komen .

rede dat ik zelf erg veel vragen heb over de vn/hun doen/laten maar ook over politiek/militair en alle gerelateerde aspecten .

in mijn opvating is e politiek er voor om het volk te diennen , is een organisatie zoals defensie niet een politiek paradepaardje .

bijde organisaties die los van elkaar horen te staan , en het volk hoort te dienen en de onschuldige te bescheremen . toch ?

hoe kan het , dat vandaag de dag de politiek zowel het volk als defensie dicteert ?

en niet het volk de politiek ?

hoe kan het dat een millitair liever luister naar een te dure/overbetaalde minister , als naar de gene waarvoor hij/zij als schil/zwaard dient ?

hoe kan het , dat defensie liever luisterd en ja/amen knikt , dan dat het rugegraat toont en de juiste correcte moreele/principeele/millitairen beslissingen voor zichzelf en de gene waarvoor het als protectie dient te nemen ?

is het volk slechts een # in de statestieken ?
is een millitair slechts een # in de statestieken ?

is het volk echt slechts een doof/blind mak schaap ?
en is de millitair slechts een hond die luisterd naar een baas met onduidelijke/vage motieven/ intenties vermomd in de misleiding van onjuiste propaganda ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')