Alquote:Op vrijdag 28 juni 2013 00:05 schreef DMania het volgende:
Ik heb zo het gevoel dat wat hier eerder al gezegd was, Afrika het nieuwe Afghanistan gaat worden. Ik denk dat in een paar jaar de extremisten en groepen daarheen gaan en dat daar dan een nieuw conflictgebied ontstaat..
Ja snap ik als het gaat om dat Marco Kroon gedoe, ik zelf weet echt niet of dat waar zal zijn dus ja dat is afwachten. Maar dat over of MARSOF ook gaat en onze SF in het algemeen veel wordt ingezet en over dat het in het nieuws is gekomen was gewoon een vraag, dan kan ik lang afwachten maar ofdat het antwoord er komt...quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:38 schreef Pumatje het volgende:
Je moet minder veel horen en denken, meer kijken en afwachten
en waarom is dit nuttig en afghanistan niet?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:33 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
lijkt me een interessante en goede missie voor Nederland. Eindelijk weer eens een nuttige missie na al die zinloze missies in Afghanistan!
Omdat Amerika de oorlog in Afghanistan begon en Frankrijk in Maliquote:Op zondag 27 oktober 2013 11:03 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
en waarom is dit nuttig en afghanistan niet?
Er was geen duidelijk doel. We hebben niets met Afghanistan, de mensen willen ons niet. Er is dan ook niets bereikt. Zonder doel,weet je niet waar je heen moet. Dit is dan ook gebleken. Kortom we hadden en hebben er niets te zoeken.Je ziet dan ook dat de missie 1 grote mislukking is geworden. Het enige motief dat ik kan bedenken is solidariteit met dé Amerikanen.maar ook zij zijn niets opgeschoten met deze oorlog.quote:Op zondag 27 oktober 2013 11:03 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
en waarom is dit nuttig en afghanistan niet?
hoelang heb jij in Afghanistan rond gelopen en hoeveel heb je er gesproken die " ons" daar niet wilden hebben? En heb je met eigen ogen gezien wat er opgebouwd is?quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Er was geen duidelijk doel. We hebben niets met Afghanistan, de mensen willen ons niet. Er is dan ook niets bereikt. Zonder doel,weet je niet waar je heen moet. Dit is dan ook gebleken. Kortom we hadden en hebben er niets te zoeken.Je ziet dan ook dat de missie 1 grote mislukking is geworden. Het enige motief dat ik kan bedenken is solidariteit met dé Amerikanen.maar ook zij zijn niets opgeschoten met deze oorlog.
In Mali daarentegen hebben we als Europa een speciale verantwoording. De problemen zijn daar door onszelf veroorzaakt. De domme en ondoordachte missie tegen Libië is de directe oorzaak van de burgeroorlog in Mali. Wij hebben de morele plicht hier iets aan te doen. Hier komt bij dat de malinese bevolking WEL een interventie enstabilisatiemacht wil en er al een zwakke,maar wel democratisch regering is, het is aan ons tezorgen dat de extremistische elementen geen kans meer Krijgen in dat land. Iets dat met heldere doelstellingen goed mogelijk lijkt,
quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:09 schreef thesystem het volgende:
[..]
Omdat Amerika de oorlog in Afghanistan begon en Frankrijk in Mali
![]()
![]()
Same 'ol same 'ol story.quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Wij hebben de morele plicht hier iets aan te doen. Hier komt bij dat de malinese bevolking WEL een interventie enstabilisatiemacht wil en er al een zwakke,maar wel democratisch regering is, het is aan ons tezorgen dat de extremistische elementen geen kans meer Krijgen in dat land. Iets dat met heldere doelstellingen goed mogelijk lijkt,
zoiets dacht ik alquote:Op zondag 27 oktober 2013 18:01 schreef thesystem het volgende:
[..]
Het was Sarcastisch he
niet gaan denken dat dat mijn mening is
Als jij dat gelooft jongen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 18:50 schreef Radegast het volgende:
9/11, was dat niet die aanslag door die Saudi's in opdracht van die haatbaard die in Pakistan zat onder de paraplu van de ISI?
Ik zou niet zo veel vinden als je er zelf nog nooit bent geweest, Bouke heeft een goed punt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Er was geen duidelijk doel. We hebben niets met Afghanistan, de mensen willen ons niet. Er is dan ook niets bereikt. Zonder doel,weet je niet waar je heen moet. Dit is dan ook gebleken. Kortom we hadden en hebben er niets te zoeken.Je ziet dan ook dat de missie 1 grote mislukking is geworden. Het enige motief dat ik kan bedenken is solidariteit met dé Amerikanen.maar ook zij zijn niets opgeschoten met deze oorlog.
In Mali daarentegen hebben we als Europa een speciale verantwoording. De problemen zijn daar door onszelf veroorzaakt. De domme en ondoordachte missie tegen Libië is de directe oorzaak van de burgeroorlog in Mali. Wij hebben de morele plicht hier iets aan te doen. Hier komt bij dat de malinese bevolking WEL een interventie enstabilisatiemacht wil en er al een zwakke,maar wel democratisch regering is, het is aan ons tezorgen dat de extremistische elementen geen kans meer Krijgen in dat land. Iets dat met heldere doelstellingen goed mogelijk lijkt,
als jij denkt dat Irak, Afghanistan en Libië er beter op geworden z'n na de westerse interventies, droom maar lekker verder dan. Wat Afghanistan betreft, zoals mullah Omar zelf al zei, de Amerikanen hebben tijd, wij hebben alle tijd. .. Check the facts voordat je wat roept. Of blijf vooral geloven insprookjes..quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:38 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
hoelang heb jij in Afghanistan rond gelopen en hoeveel heb je er gesproken die " ons" daar niet wilden hebben? En heb je met eigen ogen gezien wat er opgebouwd is?
En dan nog wat wij er mee opgeschoten zijn? Financieel erg veel, kijk alleen al naar de G20 waar we opeens mochten aanschuiven....
En dan Mali, waarom Afghanistan niet en afrika wel, ik vind je argumenten gewoonweg kul en wederom leuk verzonnen en geeft niks anders weer dan dan dat je geen flauw idee hebt waarover je praat.
ach, blijf lekker denken dat je t beter weet. ik ben WEL in Afghanistan geweest en heb WEL gezien wat er daar gebeurd en WEL met locale afghanen gesproken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
als jij denkt dat Irak, Afghanistan en Libië er beter op geworden z'n na de westerse interventies, droom maar lekker verder dan. Wat Afghanistan betreft, zoals mullah Omar zelf al zei, de Amerikanen hebben tijd, wij hebben alle tijd. .. Check the facts voordat je wat roept. Of blijf vooral geloven insprookjes..
Ik zeg niet dat er op kleine schaal ,voor een beperkte tijdsduur niets bereikt is. Als je in het land rondkijkt rondkijkt zul je hier en daar best wel resultaten zien. Ik kan me voorstellen dat je dit op ook een bepaalde motivatie geeft. Dit is op zich ook goed voor de mensen op de grond, je moet je immers ergens aan vastklampen als je een reden voor jezelf moet bedenken waarom je in vredesnaam in Afghanistan rondloopt, alle respect ook voor deze mensen, di doen hun uiterste best er wat van te maken!..quote:Op maandag 28 oktober 2013 22:40 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
ach, blijf lekker denken dat je t beter weet. ik ben WEL in Afghanistan geweest en heb WEL gezien wat er daar gebeurd en WEL met locale afghanen gesproken.
De enige redden dat Afghanistan straks n puinhoop gaat worden is omdat we er te vroeg weg gaan. Kijk naar de balkan, vroeger niet echt n fijne vakantiebestemming, nu wel.
En wat doet je denken dat Mali wel gaat slagen? Denk je serieus dat de boefjes daar WEL staan te springen van blijdschap op de komst van een interventiemacht daar waar volgens jou de afghanen ons niet moeten?
Maar ik kan wel ff doorgaan, dat heeft toch geen zin. Je hebt je mening al klaar en staat toch niet open voor ervaringen van mensen die dingen irl gezien hebben.
Dat zei ik, we(als isaf in zn geheel) te vroeg weggegaan. Maak het af en het is blijvend, er is veel meer gedaan dan wat jij beschrijft als dingen op kleine schaal.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:15 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er op kleine schaal ,voor een beperkte tijdsduur niets bereikt is. Zeker op de grond kun je heel goed resultaten zien. Ik kan me voorstellen dat je dit op de grond ook een bepaalde motivatie geeft. Dit is op zich ook goed voor de mensen op de grond, je moet je immers ergens aanvastklampen als je een reden voor jezelf bedenkt waaarom je in vredesnaam in Afghanistan rondloopt, alle respect ook voor deze mensen, di doen hun uiterste best er wat van te maken!.. De resultaten zullen echter niet blijvend zijn, aangezien er niets is gedaan aan de onderliggende problemen die er spelen. Er zijn bij de missies in Afghanistan nooit duidelijke doelen gesteld. Nu gaat men maar weg, terwijl er fundamenteel niets in het land is veranderd. De tribale stammen en bendes controleren het land, of je dit nu leuk vindt of niet.
de tijd zal het leren! De Russen dachten in het verleden ook dat ze dit land wel even konden veranderen. Het land zal gewoon weer terugvallen naar de tijd van de Taliban. Ik wijs je verder nogmaals wel even op Irak en Libië, maar ook bv Libanon, waar westerse interventies ook alleen maar tot ellende heeft geleid. Dit komt omdat militair ingrijpen alleen zin heeft, als je de fundamentele problemen in een land kunt oplossen. Kortom hier vooraf over nadenkt. Dit is bij geen enkele van deze interventies gebeurd.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:18 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Dat zei ik, we(als isaf in zn geheel) te vroeg weggegaan. Maak het af en het is blijvend, er is veel meer gedaan dan wat jij beschrijft als dingen op kleine schaal.
maar houd lekker vast aan je mening die gebouwd is op verhaaltjes etc die je ergens gelezen hebt.
Het wordt in ieder geval niet zoals in Afghanistan 'sociale patrouilles' verzorgen, en waarbij ze moeten jaloers zijn op de Amerikanen dat die wel wat mochten doen. ( ook uit documentaire Vik Franke ).quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:41 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de mening van defensie mensen wat betreft de operationele aspecten van deze missie. Zijn de commando's blij? Ik meen me uit een documentaire van Vic Franken te herinneren dat ze wel eens "the real deal" wilden - is dat dit?
Wordt dit een relatief succes zoals Uruzgan of worden er Screbrenica achtige omstandigheden gevreesd omdat we weer sterk van de Fransen afhankelijk zijn?
http://www.nu.nl/politiek(...)mst-missie-mali.htmlquote:Minister Hennis-Plasschaert realistisch over uitkomst missie Mali
Van vorige vredesmissies is geleerd dat je van te voren realistisch moet zijn over de uitkomsten ervan. "Er zal veel inzet moeten worden geleverd om het staatsgezag in Mali terug te brengen."
Dat laat Jeanine Hennis-Plasschaert, minister van Defensie, weten in een interview met NU.nl over de missie in Mali. Volgens Hennis is dit bovendien niet de verantwoordelijkheid van Nederland, maar van de VN, die de missie leidt. "Wij gaan in ieder geval voor twee jaar. Maar er zal veel langer een VN-macht in het gebied aanwezig zijn."
Toch noemt ze de Nederlandse bijdrage aan de missie "cruciaal". "Nederland voorziet in deze missie voornamelijk de informatie. We zijn de ogen en oren van de VN. Zonder een goede informatiepositie zou de missie niet slagen."
Missie
Het kabinet besloot vrijdag om tot einde van 2015 met 368 militairen en 12 politieagenten een bijdrage leveren aan de VN-missie in Mali. Dit land wordt vooral in het noorden geteisterd door extremistische groeperingen, die geleerd zijn aan al-Qaeda.
Een les die van vorige missies geleerd is, is toch dat je de veiligheid van een land al niet meer kan garanderen zodra je een land verlaat?
"Je moet vooraf goed de verwachtingen scheppen over het resultaat van de missie. Bij Afghanistan was het onmogelijk om het land het Zwitserland van het Midden-Oosten te maken. Dat is bij Mali ook zo."
"Ik ben er wel van overtuigd dat deze missie zeer waardevol kan zijn voor het terugbrengen van het staatsgezag en daarmee waardevol voor het terugbrengen van de stabiliteit in het land. Daar zal heel veel inzet voor moeten worden geleverd."
U geeft aan dat het risico voor militairen in Mali momenteel 'matig' is. Maar dat kan veranderen, zo geeft u zelf ook aan. Wat gebeurt er in zo’n geval?
"In het verleden hebben we daarover belangrijke lessen geleerd (in Srebrenica, red.) dus dan moet je daar natuurlijk rekening mee houden. Het risico bij Mali is dat je misschien een opkomst ziet van het gebruik van bermbommen. Daar hebben we de nodige expertise voor."
Onze commando’s die het veld ingaan die kenmerken zich door zelfredzaamheid. Ze zijn getraind om in een onherbergzaam gebied te opereren.
"Als ze worden aangevalllen dan mogen ze zich verdedigen. Dat mandaat hebben ze en daar zijn ze ook goed voor getraind."
"Als dat niet genoeg is dan staan er Apache-helikopters klaar. Daarnaast is er een quick reaction macht van de VN die kan bijstaan. Dan is er ook nog een Franse defensiemacht die we om hulp kunnen vragen. Dus als het escaleert dan is het echt strak georganiseerd."
In september is het besluit gevallen over de aanschaf van 37 JSF-toestellen. Dat ligt moeilijk bij de achterban van de PvdA. De PvdA maakte zich wel erg sterk voor deze missie. Is het een goedmakertje?
"Ik herken dat beeld helemaal niet en zou zo’n redenatie ook echt verschrikkelijk vinden voor onze militairen, die daar niet zonder risico naar toe gaan. Het raakt me echt dat dat gesuggereerd wordt. Ik hou me daar echt verre van."
Deze week is er vanuit het Defensiepersoneel flinke kritiek op u als persoon geuit. Denkt u dat deze missie die verhoudingen wat kan stabiliseren?
"Ook dat kan nooit een argument zijn om tot zo’n intens besluit te komen. Ik vind mijn positie weinig relevant in het maken van een dergelijk besluit."
Maar er zal toch opgelucht worden gereageerd dat er weer een echte missie is waar Nederland aan bijdraagt?
"De krijgsmacht is er om ingezet te worden en niet om op een kazerne te blijven. Onze militairen worden bij voorkeur ingezet daar waar ze voor getraind en opgeleid worden. Dat kan ten behoeve van eigen land, of ten behoeve van de internationale veiligheid zijn."
Wordt u ook extra kritisch bekeken omdat u als vrouw aan het roer staat?
"Ik weet één ding zeker: als een organisatie al twintig jaar aan het reorganiseren is en de ene taakstelling na de andere over zich krijgt uitgestort, dan is het onvermijdelijk dat er op een gegeven moment onrust is en het moreel geraakt wordt. Het is volstrekt logisch wat er nu gebeurt op de werkvloer."
Toch kan ik me voorstellen dat een missie voor het moraal van de militairen heel goed uitwerkt. Dat het psychologisch wel zo uitwerkt?
"De gemiddelde militair is gedreven en die wil zich inzetten. Of dat in eigen land is of over de grens, dat is wat ze doen en dat is waar ze voor zijn opgeleid. "
Er is flink bezuinigd op Defensie. Kan Nederland nu het naar Mali gaat geen andere missies meer uitvoeren?
"Jawel. We zijn nog in de Golf van Aden voor de piraterijbestrijding in Somalië, we zijn met onze Patriots op de Turks Syrische grens en met onze F16’s in Afghanistan. We zijn op diverse plekken in de wereld aanwezig en dat zal ook in de toekomst zo blijven."
Want Kroon heeft zijn Willemsorde natuurlijk ontvangen vanwege het op uitmuntende wijze lopen van sociale patrouilles...quote:Op vrijdag 1 november 2013 18:57 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:
[..]
Het wordt in ieder geval niet zoals in Afghanistan 'sociale patrouilles' verzorgen, en waarbij ze moeten jaloers zijn op de Amerikanen dat die wel wat mochten doen. ( ook uit documentaire Vik Franke ).
Ik geloof dat dit echt de 'real deal' is, het is daarnaast ook een gevaarlijker gebied.
Als de mannen in Mali niet worden ingezet voor wat ze bedoeld zijn, kunnen ze net zo goed weer weg dus het moet wel de 'real deal' zijn.
Europese SF-eenheden zullen nu denk ik wel een beetje jaloers zijn op NL
Alhoewel, welke landen zitten daar nog meer met SF???
Jij gaat voor de iksnapnietwatonzejongesninafghanistangedaanhebbenawardquote:Op vrijdag 1 november 2013 18:57 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:
[..]
Het wordt in ieder geval niet zoals in Afghanistan 'sociale patrouilles' verzorgen, en waarbij ze moeten jaloers zijn op de Amerikanen dat die wel wat mochten doen. ( ook uit documentaire Vik Franke ).
Wellicht wil je je huiswerk nog eens opnieuw doenquote:Op vrijdag 1 november 2013 18:57 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:
Nee.quote:Op zaterdag 2 november 2013 18:07 schreef ThunderXIII het volgende:
mm VN was dat niet die organistaie die ten tijde van de officele koude oorlog handig was omdat we alle ten same makkelijk om de tafel konde , overleg ect. maar ook same hand in hand de strijd in ?
Enig benul hoeveel landen lid zijn van de VN?quote:vele zijn lid , maar ten tijde van puntje bij paaltje wil niemand op pad .
uiteraad in huidige tijd correct , finaceel iedereen zwaar , en een te duure deffensie voor iedereen vaak . plus ook al zijn vele lid , niet iedereen is ff goeie vriendjes met elkaar .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je hiermee probeert te zeggen dat alles wat in die documentaire gezegd is niet waar is dan snap ik het niet meer, of je wijkt heel erg af van waar ik het over had.quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:51 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Jij gaat voor de iksnapnietwatonzejongesninafghanistangedaanhebbenaward![]()
Detering, Afghanistan was een heel stuk gevaarlijker, daar waren we verantwoordelijk voor een provincie ter grootte van 10 x nederland en waren we lead nation, hadden we ook onze SF zitten naast reguliere infanterie, genie, artillerie, apaches, f16's en een ander heel circus van ondersteuing. Overigens heb ik inmiddels zo enorm veel faal verhalen van de Amerikaanse SF gehoord dat ik meega in dat onze SF in de top van de wereld zit. In Uruzgan werden we door de Amerikanen de "lucky dutch" genoemd omdat we in een van de meest gevaarlijke provincies verbleven en geen slachtoffers hadden te betreuren. Dat ging snel over toen de 1e nederlandse doden vielen tijdens vuurgevechten, IED strikes, zelfmoordaanslagen, vliegtuig en helicopter crashes en mortier/raket aanvallen. Je zult je echt beter moeten gaan laten informeren.
ik heb helaas niet de helle discusie gevolgt , dus als ik mogelijk iets type wat informeel oncorect is sry en mag me gerust corricerenquote:Op zaterdag 2 november 2013 19:06 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:
[..]
Als je hiermee probeert te zeggen dat alles wat in die documentaire gezegd is niet waar is dan snap ik het niet meer, of je wijkt heel erg af van waar ik het over had.
Uit die documentaire blijkt dus dat ze niet veel deden,(niet werden ingezet waarvoor ze bedoeld zijn),dat is wat ik hier heb herhaald door een reactie te geven op iemand met de informatie die IK ook heb gezien in de docu.
Als alles wat zij gezegd hebben in die docu niet waar is, (dus dat ze stiekem gewoon wel alles en nogwat deden), dan zit ik ernaast ja en moet ik beter mijn huiswerk gaan doen, maar dat weet ik dus niet.
De bron die ik gebruikte was alleen ( in dit geval ) die documentaire, dus ik snap de enorme uitbarsting van hysterie niet..
Er zijn ook wat bronnen waaruit wel blijkt dat onze SF ''echt'' werden ingezet voor de taken waarvoor ze bedoeld zijn in A'stan. ( Wat dus het tegenovergestelde is van in die documentaire ), en ook bronnen dat ze daar misschien nog wel zitten met een man of 50.
IK weet het niet, dus ter herhaling, wat ik getypt heb, daarvan was mijn bron in dit geval de docu van Vik Franke + een artikel wat ik gelezen heb op DDP
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |