abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 januari 2013 @ 12:23:37 #1
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121541612

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder (bron: CBS huizenprijsindex)

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

[ Bericht 7% gewijzigd door RemcoDelft op 14-01-2013 13:53:53 ]
censuur :O
pi_121541677
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je zit wel weer in de grammofoonplaat-zit-vast modus he?
in dit geval hebben zijn quotes gewoon gelijk.
grootmoedigheid om fouten toe te geven is weinigen weggelegd
vooral publiekelijk, in stilte zullen de realistische onder hen het tegenover zichzelf misschien nog wel toegeven, maar zelfs dat zullen er maar enkelen zijn.

let wel: een probleem onderkennen en in kaart brengen is de eerste stap naar de oplossing.
pi_121541709
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De vele mensen die nu klagen dat het tweede inkomen nu minder meetelt?
Sorry, was niet zo een nuttige post van mij. De praktijk laat veel van dat soort gevallen zien. Maar wat ik bedoel is dat je een product als een (bank)spaarhypotheek niet kunt afschrijven alleen omdat het nadelig kan zijn in het geval van een scheiding ofzo. Kopen op twee inkomens is gewoon niet slim, maar dat doe je toch echt zelf.

Als je koopt, koop dan alleen op eigen naam. Dan kun je de ander eruit gooien als het niet meer gaat. :Y
  maandag 14 januari 2013 @ 12:29:57 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121541810
Dit plaatje van ING vergelijkt de omzet op de huizenmarkt in diverse landen. Met name Ierland zit toch veel langer dan ik dacht: bij een halvering van de prijzen geeft dat grofweg 90% minder verkopen dan 5 jaar geleden!
pi_121541836
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:25 schreef Artimunor het volgende:

[..]

in dit geval hebben zijn quotes gewoon gelijk.
grootmoedigheid om fouten toe te geven is weinigen weggelegd
vooral publiekelijk, in stilte zullen de realistische onder hen het tegenover zichzelf misschien nog wel toegeven, maar zelfs dat zullen er maar enkelen zijn.

let wel: een probleem onderkennen en in kaart brengen is de eerste stap naar de oplossing.
Dat klopt helemaal.
Zeker als het gaat om zo'n grote financiële keuze als een hypotheek. Ik zit goed waar ik zit, maar soms twijfel ik wel eens. Maar dat heeft meer te maken met de negatieve sfeer waar we in zitten, dan dat ik ontevreden ben met mijn eigen situatie.
pi_121541842
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

Als je koopt, koop dan alleen op eigen naam. Dan kun je de ander eruit gooien als het niet meer gaat. :Y
Ook dat is dan nog altijd afhankelijk van je samenlevingscontract als er aannemelijk gemaakt kan worden dat de partner ook in woonlasten heeft bijgedragen kan het soms alsnog aftikken worden.
pi_121541902
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ook dat is dan nog altijd afhankelijk van je samenlevingscontract als er aannemelijk gemaakt kan worden dat de partner ook in woonlasten heeft bijgedragen kan het soms alsnog aftikken worden.
Dat moet je dan dus goed regelen inderdaad. Het zal mij in ieder geval niet gebeuren. Maar ok, je moet wel uitkijken dat je de ander niet al direct wegjaagt omdat je zo defensief het samenwonen ingaat.
pi_121542108
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:30 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal.
Zeker als het gaat om zo'n grote financiële keuze als een hypotheek. Ik zit goed waar ik zit, maar soms twijfel ik wel eens. Maar dat heeft meer te maken met de negatieve sfeer waar we in zitten, dan dat ik ontevreden ben met mijn eigen situatie.
ikzelf wil zeker wel een huis, maar die ga ik pas kopen als het weer goed gaat met de markt.
waarom onzekerheid voor lief nemen als het heel herkenbaar is wanneer de markt weer gezond is?
De verandering van dalen naar stijgen is in de bekende history nog nooit snel gegaan, maar het dalen meestal plots-klaps, als een crash.
Daarbij moet ik wel weer de kanttekening maken dat in NL we nu een slow-mo crash meemaken.
Je hebt em jarenlang aan kunnen zien komen... (nooooooOOOOOOoooo)
pi_121542183
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:39 schreef Artimunor het volgende:

[..]

ikzelf wil zeker wel een huis, maar die ga ik pas kopen als het weer goed gaat met de markt.
waarom onzekerheid voor lief nemen als het heel herkenbaar is wanneer de markt weer gezond is?
De verandering van dalen naar stijgen is in de bekende history nog nooit snel gegaan, maar het dalen meestal plots-klaps, als een crash.
Daarbij moet ik wel weer de kanttekening maken dat in NL we nu een slow-mo crash meemaken.
(nooooooOOOOOOoooo)
We zijn wel waar het eindigt. Er valt toch weinig aan te veranderen en dan zal iedereen zijn eigen situatie onder ogen moeten komen.
  maandag 14 januari 2013 @ 12:42:07 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121542195
Ik twijfel: Dit plaatje uit de OP:

... vervangen door mijn zelfgemaakte plaatje:

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder (bron: CBS huizenprijsindex)

Pro: meer data, zowel eerder als later
Con: de situatie van de laatste jaren springt er minder duidelijk uit

Zeg het maar :)
Poll: Vervangen of niet vervangen
Vervangen!
Niet vervangen!
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_121542383
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:39 schreef Artimunor het volgende:
Je hebt em jarenlang aan kunnen zien komen... (nooooooOOOOOOoooo)
Dat klopt, maar onder bepaalde omstandigheden is kopen gewoon helemaal niet verkeerd, zelfs in een dalende markt. Dan kijk je alleen maar naar de economische kant, wat erg eenzijdig is. Andere factoren kunnen meespelen waarom mensen keuzes maken.
pi_121542534
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:48 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dat klopt, maar onder bepaalde omstandigheden is kopen gewoon helemaal niet verkeerd, zelfs in een dalende markt. Dan kijk je alleen maar naar de economische kant, wat erg eenzijdig is. Andere factoren kunnen meespelen waarom mensen keuzes maken.
omdat ik heerlijk huur zou ik kopen alleen doen vanuit de overweging dat het langetermijn economisch voordeel geeft, en lagere maandlasten.
maandlasten is nu zelfs nog steeds het geval (althans eind 2012 ik weet niet hoe het er nu voorstaat)
het is dan economisch bekeken ook alleen langetermijn voordelig om af te wachten.

niet economisch speelt luxe een grote rol, verder nog flexibiliteit, arbeids mobiliteit, het hebben of krijgen van kinderen. etc etc.
(al kan flexibiliteit en arbeids mobiliteit situationeel opeens heel economisch worden)
pi_121542697
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:52 schreef Artimunor het volgende:

[..]

omdat ik heerlijk huur zou ik kopen alleen doen vanuit de overweging dat het langetermijn economisch voordeel geeft, en lagere maandlasten.
maandlasten is nu zelfs nog steeds het geval (althans eind 2012 ik weet niet hoe het er nu voorstaat)
het is dan economisch bekeken ook alleen langetermijn voordelig om af te wachten.

niet economisch speelt luxe een grote rol, verder nog flexibiliteit, arbeids mobiliteit, het hebben of krijgen van kinderen. etc etc.
(al kan flexibiliteit en arbeids mobiliteit situationeel opeens heel economisch worden)
Goede overwegingen natuurlijk, maar jij zegt dus heerlijk te huren. Wat moet iemand doen die te veel verdient voor sociale huur en te weinig voor een fatsoenlijke vrije sector huurwoning? Jarenlang een kamertje huren en douche en keuken delen met 3 anderen?
  maandag 14 januari 2013 @ 13:01:06 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121542867
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:57 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Jarenlang een kamertje huren en douche en keuken delen met 3 anderen?
Dat is inderdaad wat veel werkende jongeren doen... Ik ken er genoeg!
Erg krom t.o.v. de eengezinswoning die mensen in de bijstand krijgen...
  maandag 14 januari 2013 @ 13:18:45 #15
325863 Krisp
Like.no.other
pi_121543594
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat is m.i. een van de kernproblemen van de woningmarkt: scheefwonen in het huursegment. Als je alleen woont en van de bijstand leeft, zou je imo moeten toebewegen naar een passende woonsituatie in een kleinere woning. Gezien de spanning op de woningmarkt weegt het gemeenschappelijk belang hier boven het individueel belang. Mede op deze manier zorg je ervoor dat de spanning minder wordt, in ieder geval voor de gezinswoningen.
pi_121543607
quote:

[..]

Hadden die jongeren maar niet moeten zijn gaan studeren en proberen modaal te gaan verdienen. :D

En ja het is niet geheel eerlijk (maar zo is wel meer niet eerlijk in het leven) , maar helaas is het hoe het nu is en dat zie ik zo snel nog niet veranderen.
pi_121543698
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit plaatje van ING vergelijkt de omzet op de huizenmarkt in diverse landen. Met name Ierland zit toch veel langer dan ik dacht: bij een halvering van de prijzen geeft dat grofweg 90% minder verkopen dan 5 jaar geleden!
[ afbeelding ]
Laat wel weer zien dat het gejubel om lagere prijzen nogal kortzichtig is. Als de betaalbaarheid niet toeneemt (die neemt zelfs sterk af) raak je alleen maar verder van huis...
  maandag 14 januari 2013 @ 13:27:41 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121543963
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Laat wel weer zien dat het gejubel om lagere prijzen nogal kortzichtig is. Als de betaalbaarheid niet toeneemt (die neemt zelfs sterk af) raak je alleen maar verder van huis...
De "betaalbaarheid" is juist nauwelijks afgenomen, en tot de meest recente hypotheekregels nam deze zelfs toe. Het blijft trouwens een naar woord, want als je nu 10 miljoen kon lenen tegen 0,1% rente aflossingsvrij zou de betaalbaarheid volgens deze definitie toenemen. Dat terwijl juist schulden kunnen aflossen wat mij betreft veel belangrijker is dan zo veel mogelijk goedkoop lenen.
Voorlopig hebben verkopers er meer last van dan kopers. Daarbij durf ik best de stelling aan dat de huizenmarkt verre van gezond is zolang er mensen zijn die prijsdalingen slecht noemen voor de betaalbaarheid.
pi_121544064
quote:

[..]

Klopt, maar zonder dat we er via een andere weg (belasting) voor betalen is de prijs gewoon afhankelijk van de koopkracht.
Deze aanpassing naar beneden van de betaalbaarheid gaat gaat dus langzaam maar zeker nog meer op de prijs drukken.

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als je nu 10 miljoen kon lenen tegen 0,1% rente aflossingsvrij zou de betaalbaarheid volgens deze definitie toenemen. Dat terwijl juist schulden kunnen aflossen wat mij betreft veel belangrijker is dan zo veel mogelijk goedkoop lenen.
Toch heeft precies dit maar dan in mindere mate de huizenprijs kunstmatig opgedreven.
pi_121544178
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:25 schreef Artimunor het volgende:

Zonder probleem geen oplossing.

Helaas zien onze verlichte leiders een heel ander probleem dan mensen die op zoek zijn naar betaalbare woonruimte. Zei zien een probleem van waardedaling i.p.v. een tekort aan betaalbare woonruimte. Dit is dan ook meteen een goede indicatie voor hetgeen deze verlichte leiders bezig houdt. Niet de huisvesting is het primaire doel maar het in stand houden van de virtuele waarde van huizen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_121544411
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Zonder probleem geen oplossing.

Helaas zien onze verlichte leiders een heel ander probleem dan mensen die op zoek zijn naar betaalbare woonruimte. Zei zien een probleem van waardedaling i.p.v. een tekort aan betaalbare woonruimte. Dit is dan ook meteen een goede indicatie voor hetgeen deze verlichte leiders bezig houdt. Niet de huisvesting is het primaire doel maar het in stand houden van de virtuele waarde van huizen.
Wat een bullshit schrijf je toch weer (verlichte leiders :') ) , als dat echt de bedoeling zou zijn zou men ook niet de hypotheek regels zoveel strenger gemaakt hebben. ^O^
pi_121544541
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De "betaalbaarheid" is juist nauwelijks afgenomen, en tot de meest recente hypotheekregels nam deze zelfs toe.
Dat is niet bepaald de ervaring van (potentiële) kopers het afgelopen (ca.) jaar.
Ten opzichte van eerder kan men minder lenen met hetzelfde inkomen. Eerst werd dat nog gecompenseerd door de lagere overdrachtsbelasting maar dat effect is ook wel verdwenen.

quote:
Het blijft trouwens een naar woord,
qMisschien maar het dekt de lading wel redelijk. Als mensen ondanks de lagere prijzen zich alsnog minder woning kunnen veroorloven gaat er iets niet lekker.
quote:
want als je nu 10 miljoen kon lenen tegen 0,1% rente aflossingsvrij zou de betaalbaarheid volgens deze definitie toenemen. Dat terwijl juist schulden kunnen aflossen wat mij betreft veel belangrijker is dan zo veel mogelijk goedkoop lenen.
Voorlopig hebben verkopers er meer last van dan kopers.
Dat is de vraag, het zorgt er voor dat er veel minder kopers zijn.
quote:
Daarbij durf ik best de stelling aan dat de huizenmarkt verre van gezond is zolang er mensen zijn die prijsdalingen slecht noemen voor de betaalbaarheid.
Je haalt nu dingen door elkaar denk ik. Het is niet de prijsdaling die slecht is voor de betaalbaarheid.
pi_121544703
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:30 schreef Artimunor het volgende:

[..]

Klopt, maar zonder dat we er via een andere weg (belasting) voor betalen is de prijs gewoon afhankelijk van de koopkracht.
Deze aanpassing naar beneden van de betaalbaarheid gaat gaat dus langzaam maar zeker nog meer op de prijs drukken.
Klopt maar dat kan nog jaren duren. Wanneer de verkopen nog verder op hun gat komen te liggen schiet het allemaal ook niet op.
  maandag 14 januari 2013 @ 13:52:52 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_121544823
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:44 schreef 99.999 het volgende:

Je haalt nu dingen door elkaar denk ik. Het is niet de prijsdaling die slecht is voor de betaalbaarheid.
voor betaalbaarheid is de vergrijzing en de moderne ZZP ers en de vele tijdelijke contracten en het aantal werklozen belangrijk

Het aantal kopers vermindert aanmerkelijk, het aantal woningzoekenden blijft gelijk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 14 januari 2013 @ 13:56:30 #25
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121544970
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:44 schreef 99.999 het volgende:
Dat is niet bepaald de ervaring van (potentiële) kopers het afgelopen (ca.) jaar.
Ten opzichte van eerder kan men minder lenen met hetzelfde inkomen. Eerst werd dat nog gecompenseerd door de lagere overdrachtsbelasting maar dat effect is ook wel verdwenen.
De overdrachtsbelasting is nog steeds lager. En ook de huizenprijzen dalen, hoe kan je dat nou niet meenemen? Minder lenen en hetzelfde huis goedkoper kopen, ideaal! 4% minder belasting en 15% prijsdaling is prima te combineren met 20% minder lenen.
pi_121545779
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:52 schreef michaelmoore het volgende:

Het aantal kopers vermindert aanmerkelijk, het aantal woningzoekenden blijft gelijk
En waar gaan die woningzoekenden dan wonen in de dure particuliere huursector, of in de niet verkochte huizen waar men ook de hoofdprijs voor vraagt. :D
pi_121545818
quote:

[..]

Onzin... als de koopkracht daalt en de huizenprijzen dalen niet mee word een huis nog veeeeeeel onbetaalbaarder.

Veel van de onbetaalbaarheid word nu veroorzaakt door het dichtdraaien van de SUBSIDIE kraan.

Beter was het dan ook geweest dat men deze subsidie had afgeschaft in ruil voor lagere belastingen. Helaas was het dan minder goed grazen geweest voor de rijke toplaag die het beleid bepaalt bij de VVD, PvdA, CDA en D66.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_121545874
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een bullshit schrijf je toch weer (verlichte leiders :') ) , als dat echt de bedoeling zou zijn zou men ook niet de hypotheek regels zoveel strenger gemaakt hebben. ^O^
Zoveel strenger? Hoe bedoel je dat? Ooh.. ze hebben spaarhypotheken uitgeschakeld en de LTV wat terug geschroeft.... boehoe... wat streng.

Too little and too late. The damage is already done.
pi_121546008
quote:

[..]

Ja, misschien een jaar of 2, hooguit 5. Het is natuurlijk een oplossing om goedkoop te huren, maar het is volstrekt logisch dat op termijn iemand wil verkassen. Bovendien is het een belachelijk dat op die manier een studentenwoonruimte bezet wordt gehouden door een niet-student.
pi_121546178
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:18 schreef ComplexConjugate het volgende:

Zoveel strenger? Hoe bedoel je dat? Ooh.. ze hebben spaarhypotheken uitgeschakeld en de LTV wat terug geschroeft.... boehoe... wat streng.

Tuurlijk voor het rupsje nooit genoeg genaamd xeno is het nog niet voldoende geen gezeik iedereen aan de bedelstaf, verplicht een woekerplois afsluiten en de WSNP in. :')
pi_121546617
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Tuurlijk voor het rupsje nooit genoeg genaamd xeno is het nog niet voldoende geen gezeik iedereen aan de bedelstaf, verplicht een woekerplois afsluiten en de WSNP in. :')
Zoals ik reeds gezegd heb: ze zijn te laat.

Regeren is toch vooruit zien? Nu is men slechts bezig de put een beetje te dempen terwijl het kalf nog in de doodsstrijd verkeerd. Ronduit slordig beleid gevoerd door een elite die enkel maar aan zijn eigen korte termijn belangen denkt.

Juist de onzekerheid die dit met zich meebrengt is funest voor enig toekomstperspectief en dat lijken onze verlichte leiders maar niet te kunnen begrijpen.

Feitelijk moeten hele delen van de samenleving de WSNP in, ben je tenminste binnen overzienbare tijd uit de shit.
pi_121546877
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Zoals ik reeds gezegd heb: ze zijn te laat.

Regeren is toch vooruit zien? Nu is men slechts bezig de put een beetje te dempen terwijl het kalf nog in de doodsstrijd verkeerd. Ronduit slordig beleid gevoerd door een elite die enkel maar aan zijn eigen korte termijn belangen denkt.

Juist de onzekerheid die dit met zich meebrengt is funest voor enig toekomstperspectief en dat lijken onze verlichte leiders maar niet te kunnen begrijpen.
Flikker toch eens op met je verlichte leiders we wonen niet in een communistisch land. Als we dat wel zouden doen was jij allang opgepakt vanwege staatgevaarlijk gedrag. :D

De onzekerheid is wat mij betreft een stuk minder geworden omdat nieuwe kopers nu weten waar ze aan toe zijn en dus ook weten dat ze niet meer zoveel kunnen lenen, ook weten ze dat ze over 30 jaar hypotheek vrij zijn.

En zoals al eerder gemeld vooruitzien, dan hadden jij en ik ook nooit financiele rotzooi producten aangeschaft, maar daar was je natuurlijk alweer aan voorbij gegaan want in het kader eigen verantwoordelijkheid is het nogal eng om toe te geven dat fouten maken menselijk is dus ook onze bestuurders wel fouten gemaakt kunnen hebben.
  maandag 14 januari 2013 @ 15:01:47 #33
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_121547793
Begin van jaar 3 na aankoop van mijn huis. Woont nog steeds heerlijk. Bank heeft nog niet aangeklopt om de onderwaarde op te eisen zoals doemschreeuwers riepen op fok. Doemschreeuwers roepen nog steeds hetzelfde als 3 jaar terug. Huizenmarkt topic is bezig aan de 71e herhaling van zetten sinds ik er voor het eerst kwam. Xeno oogt gefrustreerder dan ooit. Tot volgend jaar.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_121548461
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De overdrachtsbelasting is nog steeds lager. En ook de huizenprijzen dalen, hoe kan je dat nou niet meenemen? Minder lenen en hetzelfde huis goedkoper kopen, ideaal! 4% minder belasting en 15% prijsdaling is prima te combineren met 20% minder lenen.
Wat je roept blijkt dus niet te werken. Een huis wordt 15% goedkoper maar je kan 25% minder lenen. Met je inkomen daalt de 'hoeveelheid huis' die je kan kopen dus nog harder dan wat je kan lenen.
pi_121548484
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

voor betaalbaarheid is de vergrijzing en de moderne ZZP ers en de vele tijdelijke contracten en het aantal werklozen belangrijk

Oh? volgens mij haal je nu weer dingen door elkaar.
pi_121548537
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:17 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Onzin... als de koopkracht daalt en de huizenprijzen dalen niet mee word een huis nog veeeeeeel onbetaalbaarder.
Dat is dus aan de hand.
quote:
Veel van de onbetaalbaarheid word nu veroorzaakt door het dichtdraaien van de SUBSIDIE kraan.
En nog veel meer door de strengere eisen die de banken stellen aan mensen die geld willen lenen. Dus ondanks de dalende prijzen kan je minder huis krijgen voor je inkomen.
quote:
Beter was het dan ook geweest dat men deze subsidie had afgeschaft in ruil voor lagere belastingen. Helaas was het dan minder goed grazen geweest voor de rijke toplaag die het beleid bepaalt bij de VVD, PvdA, CDA en D66.
Aha.
pi_121548587
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:01 schreef Whuzz het volgende:
Begin van jaar 3 na aankoop van mijn huis. Woont nog steeds heerlijk. Bank heeft nog niet aangeklopt om de onderwaarde op te eisen zoals doemschreeuwers riepen op fok. Doemschreeuwers roepen nog steeds hetzelfde als 3 jaar terug. Huizenmarkt topic is bezig aan de 71e herhaling van zetten sinds ik er voor het eerst kwam. Xeno oogt gefrustreerder dan ooit. Tot volgend jaar.
Haha, erg herkenbaar.
pi_121549081
-edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2013 15:53:15 (Niet doen) ]
pi_121549182
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:19 schreef 99.999 het volgende:

Dat is dus aan de hand.

Er zijn genoeg huiseigenaren die uiteindelijk wel voor een lagere prijs kunnen verkopen, het aantal mensen dat onderwater staat bedraagt slechts zo'n 1 miljoen. Verhuizende BB' ers en sterfgevallen gaan de marktprijs bepalen. De nieuwbouwsector gaat pas weer aantrekken als lokale overheden bereid zijn te gaan afboeken op hun vastgoedportefeuille.
pi_121549577
quote:
CPB-directeur stapt op

door Wouter de Winther

AMSTERDAM -
Directeur Coen Teulings van het Centraal Planbureau (CPB) houdt er mee op. De PvdA-prominent keert na het aflopen van zijn zittingstermijn in mei niet terug als voorman van het belangrijkste rekenbureau van de overheid, melden bronnen aan De Telegraaf.

Teulings (54) is zeven jaar directeur geweest van het CPB, dat de economische vooruitzichten voor het kabinet in kaart brengt. Het planbureau rekent ook traditiegetrouw de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen door.
Het CPB wordt geacht onafhankelijk advies te geven. Met name politici bij de rechtse partijen vonden dat het daar tijdens Rutte I nog wel eens aan ontbrak. Teulings gaf volgens hen te vaak ’gekleurd’ advies over plannen van het VVD-CDA kabinet, dat prima in het straatje van –toen nog- oppositiepartij PvdA paste.
De ergernis bereikte een climax toen het planbureau in 2011 op eigen houtje een rapport over de zorgplannen van het kabinet had gepubliceerd, zonder daarvoor weerwoord van toenmalig staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid) te vragen. De hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, dat formeel verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van het CPB, schreef daarop een woedende brief aan Teulings waarin de directeur ondubbelzinnig de wacht werd aangezegd.
De PvdA sprong in de bres voor Teulings, maar de CPB-voorman zelf trok evenwel het boetekleed aan. Onlangs baarde Teulings opnieuw opzien door het kabinet aan te raden geen extra bezuinigingen door te voeren als het economisch slecht blijft gaan. Minister Dijsselbloem (Financiën) noemde dat advies een „politiek oordeel.”

bron: Telegraaf
Nu onze economie steeds meer gaat lijken op een centraal geleide economie moet de voorman van het CPB natuurlijk wel verbonden zijn aan de grootste regeringspartij. Onafhankelijk advies is namelijk onwenselijk in deze tijden van opkomend corporatief fascisme.
  maandag 14 januari 2013 @ 15:46:59 #41
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121549679
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat je roept blijkt dus niet te werken. Een huis wordt 15% goedkoper maar je kan 25% minder lenen. Met je inkomen daalt de 'hoeveelheid huis' die je kan kopen dus nog harder dan wat je kan lenen.
Oftewel voor spaarders daalt de concurrentie, hoewel maximaal 1% eigen geld meenemen nog steeds bar weinig is.
pi_121549978
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:35 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Er zijn genoeg huiseigenaren die uiteindelijk wel voor een lagere prijs kunnen verkopen, het aantal mensen dat onderwater staat bedraagt slechts zo'n 1 miljoen. Verhuizende BB' ers en sterfgevallen gaan de marktprijs bepalen. De nieuwbouwsector gaat pas weer aantrekken als lokale overheden bereid zijn te gaan afboeken op hun vastgoedportefeuille.
Ach om de prijs op peil te houden is de ingestorte nieuwbouw wel gunstig :P
pi_121550018
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Oftewel voor spaarders daalt de concurrentie, hoewel maximaal 1% eigen geld meenemen nog steeds bar weinig is.
Iemand met een hoop spaargeld kan spekkoper zijn inderdaad. maar het grootste deel van de mensen zal niet een ton of meer aan spaargeld hebben waar ze graag van af willen.
  Moderator maandag 14 januari 2013 @ 15:55:27 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_121550033
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
-edit-
De post is dan wel geedit, maar ik las nog wel de rant die je over Whuzz schreef. En weer doe je hetzelfde. Je pakt iemand die een huis heeft gekocht, en begint erover dat ie min of meer nu spijt daar van heeft / dan wel in de ellende zit, terwijl je helemaal _niets_ weet over de persoonlijke financiele situatie van die user.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_121550178
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De post is dan wel geedit, maar ik las nog wel de rant die je over Whuzz schreef. En weer doe je hetzelfde. Je pakt iemand die een huis heeft gekocht, en begint erover dat ie min of meer nu spijt daar van heeft / dan wel in de ellende zit, terwijl je helemaal _niets_ weet over de persoonlijke financiele situatie van die user.
Het is niet voor niets geedit, CC moet stoppen met dat gekloot.
  maandag 14 januari 2013 @ 16:00:53 #46
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121550300
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:55 schreef 99.999 het volgende:
Iemand met een hoop spaargeld kan spekkoper zijn inderdaad. maar het grootste deel van de mensen zal niet een ton of meer aan spaargeld hebben waar ze graag van af willen.
Dat klopt uiteraard. Maar naarmate de leen-regels strenger worden, en minder mensen kunnen kopen, daalt het bedrag aan spaargeld wat je nodig moet hebben, waardoor het weer meer binnen handbereik komt.
pi_121550481
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat klopt uiteraard. Maar naarmate de leen-regels strenger worden, en minder mensen kunnen kopen, daalt het bedrag aan spaargeld wat je nodig moet hebben, waardoor het weer meer binnen handbereik komt.
Dat is deels maar de vraag. De markt kan ook finaal in elkaar storten waardoor er maar heel weinig meer verkocht wordt (daar lijkt het eerder heen te gaan). dan kunnen een paar starters met flink spaargeld van profiteren maar dat gaat maar om kleine aantallen mensen.
  maandag 14 januari 2013 @ 16:05:23 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_121550515
woonlasten stijgen dit jaar met twee procent door allerlei oorzaken
bron nieuws
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_121550807
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:05 schreef michaelmoore het volgende:
woonlasten stijgen dit jaar met twee procent door allerlei oorzaken
bron nieuws
Oh, om en nabij de inflatie dus.
pi_121551300
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
-edit-
Hé.... sinds wanneer zit jij hier te modereren :?

Vind ik niet kunnen want dat is de taak van SE :7

Als je dan toch bezig bent verwijder de post van Whuzz dan ook even. Als hij de kans krijgt om zijn gal te spugen moet je mijn reactie daarop niet selectief verwijderen. Valt onder de noemer censuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')